käyn matikan 3. kurssia itsenäisesti, ja minulla on ongelmia sen kanssa, miten sini ja kosinilauseet näppäillään laskimeen.
voisiko joku auttaa ongelmani kanssa? apua todella tarvitaan
sini ja kosinilause
4
1626
Vastaukset
- 23
Sinilause: a/sin[A] = b/sin[B] = c/sin[Y]
([A] = alpha, [B] = beetta, [Y] = gamma)
Piirtämällä tämän selittäisi helpommin, mutta yritetään. Eli tuota sinilausetta ja kosinilausetta käytetään kolmiossa jos tahdotaan tietää kulman suurutta tai sivun pituutta.
Sinilauseessa nuo merkinnät ovat aina kulma ja kulman vastaisen sivun pituus. Eli nyt jos avaat keltaisen maolin sivun 29 missä nuo sini- ja kosinilause on niin siellä on se kolmio. Jos tiedetään esim. tuosta kolmiosta sivujen a ja b pituus, sekä kulma [alpha] niin saat sen kulman [beetta] ratkastua:
a/sin [Alpha] = b/ sin [beetta] -------------->kerrotaan ristiin
a * sin [beetta] = b * sin [Alpha] ------------>jaetaan a:lla
sin [beetta] = ( b * sin [Alpha] ) / a
Nyt lasketaan tuo oikean puolimmainen kohta tuosta lausekkeesta
ja saatu tulos näppäillään laskimeen painalla Shift sin( ja kirjoitetaan siihen se tulos.
Nyt laskin näyttäisi esim 73,37
jolloin vastaus ilmoitettaisi: [alpha] = 73,37 astetta - 24
Kosinilauseessa tuo a, b ja c ovat sivujen pituudet ja
cos [alpha] on: SIVUJEN A JA B VÄLINEN KULMA!!!!!!- tyhmä()kö...?
kiitos ihan kauheasti vastauksistasi :) ne todellakin auttoivat minua eteenpäin laskuissa.
- 25
tyhmä()kö...? kirjoitti:
kiitos ihan kauheasti vastauksistasi :) ne todellakin auttoivat minua eteenpäin laskuissa.
oleppas hyvä ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732978
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL1712868- 2631625
- 851511
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,441201Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi401150- 1021022
Piuha poikki tällä kertaa Latvian ja Ruotsin välillä
Kyseessä Ventpilsin ja Gotlannin välinen datakaapeli. On syytä uskoa, että "vauriot johtuvat ulkoisista vaikutuksista"2021018- 86930
Työnantajan kustannus palkasta
Palkka joka on brutto 3500,00 €/kk, joutuu työnantaja maksamme lisäksi 724,00 euroa työntekijän eläkemaksua. Vuosilomako139818