Monitehot ja lukualue?

Finnpic

Hankin ensimmäiset monitehot ja valitsin linsseiksi kaikkein leveimmällä lukualueella olevat liikkeen parhaat linssit. Nyt kun uudet lasit tulivat, tuntuu tuo lukualue todella kapealta.
Isompaa tietokonenäyttöä katsellessa ja päätä kääntäessä näyttää ruutu muuttavan muotoaan aivan kuin olisi jokin kameran kalansilmäobjektiivi päässä.
Onkohan tämä normaali juttu vai ovatko linssit hiottu väärin?

15

3758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näköongelmainen

Minulla oli sama ongelma ja on jonkun verran vieläkin. Meni noin 4 kuukautta tottua. Tottuminen riippuu myös voimakkuuksista. Minulla on suuret plusvoimakkuudet jo ennestään ja siihen päälle vielä 2.25 lähilisät sekä karsastusta eli aikaa se vei.

Päätteellä on muutenkin vaikea työskennellä moniteholla, kannattaisi jatkuvaan päätekäyttöön hankkia erilliset luku/syväterävät lasit.

• kehykset ratkaisee

Kun jokin aika sitten valitsin uusia laseja, kaikissa kaupoissa ja netissäkin oli myytävänä vain kehysmalleja, jotka olivat hyvin litteitä. Tiesin ettei niihin saa kunnon moniteholinssejä. Kaivoin varastosta vanhat isot kehykseni, ja linssit tehtiin niihin. Kehykset on vieläpä sellaiset, että vain yläosassa on sankaa muttei alaosassa, näin näkymä esteetön.
        Suosittelen että älkää olko muodinorjia jos haluatte nähdä kunnolla. Nyt taitaakin olla muodissa vähän isommat kehykset, muttei niin hyvämalliset kuin nämä minun vanhat. Ei ole mitään ongelmaa vaikka on -7 ja ikänäkö ja hajataitto.

• avira kirjautumatta

monitehoilla ei näe lukea, ainakaan kunnolla. Itsellä ollut kolmet monitehot eikä missään ole riittävää lukualuetta. En kerta kaikkiaan jaksa käännellä päätä ja etsiä kohtaa, jolla lukea. Lisäksi vasemmassa ja oikeassa linssissä lukualue on eri kohdassa... Kyllästyin, ja käytän nykyísin yksitehoja lukemiseen. Monitehoilla näkee kyllä siedettävästi kauas ylä- ja keskiosalla, mutta lukuosalla ei tee juuri mitään. Hätätilassa sitä voi käyttää jonkin lyhyen tekstin lukemiseen.

• kehykset ratkaisee

Kai se on yksilöllistä, ja kannattaa tehdä niin kuin mukavinta itselle on.
        Minä kyllä käytän samoja moniteholasejani kaikkeen, myös lukemiseen ja tietokoneella. Luen paljon myös englanninkielistä pienipränttistäkin tieteellistä tekstiä ja selviydyn siitä hyvin. Tosin tietokoneeni zoomia isonnan joskus tutkiessani netin kirkonkirjoja ja henkikirjoja, tavallisesti ei tarvitse isontaa.
        Eikö yksiteholasit ole hankalat isoa sanomalehteä lukiessa?
        Riittävän suurikokoiset linssit mielestäni mahdollistavat sen, että monitehoista saa hyvät. Itselläni ei ole halpaliikkeestä ostetut lasit, ehkä silläkin on osuutta. Mutta siis "kalliistakaan" liikkeestä en saanut ostetuksi kunnon kehyksiä, vaan täytyi tyytyä omaan vanhaan varastoon.

• hyvät ovat
        kehykset ratkaisee kirjoitti:

Kai se on yksilöllistä, ja kannattaa tehdä niin kuin mukavinta itselle on.
        Minä kyllä käytän samoja moniteholasejani kaikkeen, myös lukemiseen ja tietokoneella. Luen paljon myös englanninkielistä pienipränttistäkin tieteellistä tekstiä ja selviydyn siitä hyvin. Tosin tietokoneeni zoomia isonnan joskus tutkiessani netin kirkonkirjoja ja henkikirjoja, tavallisesti ei tarvitse isontaa.
        Eikö yksiteholasit ole hankalat isoa sanomalehteä lukiessa?
        Riittävän suurikokoiset linssit mielestäni mahdollistavat sen, että monitehoista saa hyvät. Itselläni ei ole halpaliikkeestä ostetut lasit, ehkä silläkin on osuutta. Mutta siis "kalliistakaan" liikkeestä en saanut ostetuksi kunnon kehyksiä, vaan täytyi tyytyä omaan vanhaan varastoon.

Minullakin on monitehoista vain hyvää sanottavaa. Käytän näitä aina lukiessa, tietokoneella ja luontoa tarkkaillessa.
        Opin monitehoihin parissa päivässä.

• NinaG

Minulle optikko rajasi haluamieni sankojen laseihin tussilla lukualueen sekä moniteho- että 2-teholinssien mukaan. 2-tehoissa lukualue oli niin paljon laajempi että sellaiset valitsin, kolmen vuoden käytön jälkeen ei ole ollut ongelmia. Tottuminenkaan ei tuottanut mitään ongelmia.

jos joku ptää niitää kökköisen näköisinä niin ihan vapaasti.

• Finnpic

Dodii, pari päivää on nyt kulunut uusia monitehoja käyttäessä tai yrittäessä käyttää niitä.
      Tällä kokemuksella jo voin sanoa että erittäin huono hankinta. Myyjäliike, Instrumentarium, ei kertonut oikeastaan mitään niiden haitoista. Vain kehuttiin 850 euroa maksavien lasien linssejä sun muita ominaisuuksia. Tärkeitä varmaan nekin mutta mielestäni näkökenttä on se tärkein ja sen toin kyllä esille moneen kertaan ostettaessa. Nähtävä olisi kauas kuin yksitehoilla ennen ja lähelle koko läppärin näytön leveydeltä. Näistä ei mikään ole toteutunut.
      Elmääni kuuluvat oleellisesti työssä läppärin käyttö vähintään 8 tuntia päivässä, autolla ajoa pitkiä matkoja kelissä kuin kelissä, jääkiekon pelaamista harrastesarjassa, kirjojen ja Ipadin lukemista, valokuvaus harasteena ja elokuvissakäyntiä usein.
      Eli ne haitat mitä havaittu vain 2 päivän aikana:
      - työskentely läppärillä mahdotonta. Päätä käännettävä jatkuvasti ja se on 8 tuntia päivässä erittäin raskasta niskalle.
      - työskentely erillisellä näytöllä läppärissä; sama juttu mutta paljon enemmän joutuu päätä kääntelemään. Lisäksi tuo pisara-efekti sekä näytön mittakaavan muuttuminen päätä käännettäessä. Erittäin inhottavaa PowerPointteja tehdessä ja kuvia editoidessa. Itselle tuli meripahoinvointinen olo eli melkein laatta lensi.
      - jääkiekkokentällä monitehot ovat ERITTÄIN vaaralliset. Et näe sivulle tuleeko joku. Pari kertaa törmäsin pahoin kentällä ja onneksi luita ei mennyt poikki. Aiemmin tätä ei ole tapahtunut kuin todella harvoin.
      - autolla ajo on vaarallista! Kaukonäkökenttä ei ole ollenkaan sama kuin yksitehoilla. Tästä ei liikkeessä hiiskuttu sanallakaan. Aiemmin oli helppo silmää kääntämällä vilkaista peileihin nähdäkseen onko viereisellä kaistalla joku. Nyt ei näe mitään ennenkuin kääntää päätä lähes 90 astetta ja silloin mennään jo metsään. Sorry ne kaksi autoilijaa kehä kolmosella joiden kylkeen olen melkein meinannut ajaa kun en nähnyt teitä. Maasturikuskille tämä on oikein paha juttu saati niille joiden turvallisuutta olen vaarantanut!
      Pimeässä ajosta ei tule mitään. En yksinkertaisesti uskaltanut ajaa hirvivaara-alueella noilla monitehoilla vaan laitoin vanhat päälle.
      - kirjojen lukeminen on alituista pään kääntöä. Ipad samoin mutta myös ylös-alas kun surffaa.
      - valokuvaus ei onnistu kunnolla koska aiemmin silmälasei oli helppo kuvata järjestelmäkameralla. Nyt monitehon kauko-lukualueiden raja seilaa keskellä etsintä.
      - eilen illalla uusi Vares näytti erityisen oudolta elokuvalta. Keskeltä selvää mutta sivuilta kuin suttuisella objektiivilla kuvattua roskaa. Siis siihen saakka kunnes laitoin vanhat lasit päähän.

Eiköhän tuo riitä. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa harjoitella silmälasien käyttöä useita kuukausia. Siihen mennessä olen jo aiheuttanut monelle tahattomasti turvallisuuden vaarantamista tieliikenteessä ja saanut niskani todella kipeiksi muista ruumiinosista nyt puhumattakaan.

Kiitos Instrumentarium! En ole koskaan tehnyt näin huonoa kauppaa! Ja kaikenlisäksi toimititte lasin 3 viikkoa myöhässä. No, se kompensoitiin hinnassa mutta harmitti jo sekin. Saas nähdä mitä tarjoavat tilalle.

• - ja +

"monitehon kauko-lukualueiden raja seilaa keskellä etsintä."
        Mikä ihmeen raja? Ei minulla näy mitään rajaa missään.
        Ainoa ongelma moniteholaseissani (paljon miinusta, ja paljon plussaa alhaalla) on se, että en voi katsella TV_tä sohvalla loikoillen. Istuiltaan katselu sujuu ihan hyvin.
        Autoa en pystyisi ajamaan yksiteholaseilla, koska pitäähän laitteetkin nähdä.

Likinäköiselle tulee hämäränäköongelma ajan mittaan laseista riippumatta. Sitä ei lasit voi korjata.

• kehykset ratkaisee

Finnpic:lle
        Minkä korkuiset kehykset (siis linssit) sinulla on, ja onko niissä alhaalla ja sivuilla reunus vai siima?
        Minulla on kehyksen korkeus 4,2 cm, ja on siimakehys, vain ylhäällä kehys ja sen verran kehystä alaspäin, että sihen on voitu kiinnittää korvalle menevät sangat. Kyllä hyvin kaikki toimii.
        Jos on ihan pelkät lasiosat, niin sangat usein on kiinnitetty lasiin ruuvilla. Tämä ruuvi häiritsee näkemistä. Parhain tulos siis saadaan siimakehyksillä, jotka ovat riittävän korkealinssiset.

• kehykset ratkaisee.
        kehykset ratkaisee kirjoitti:

Finnpic:lle
        Minkä korkuiset kehykset (siis linssit) sinulla on, ja onko niissä alhaalla ja sivuilla reunus vai siima?
        Minulla on kehyksen korkeus 4,2 cm, ja on siimakehys, vain ylhäällä kehys ja sen verran kehystä alaspäin, että sihen on voitu kiinnittää korvalle menevät sangat. Kyllä hyvin kaikki toimii.
        Jos on ihan pelkät lasiosat, niin sangat usein on kiinnitetty lasiin ruuvilla. Tämä ruuvi häiritsee näkemistä. Parhain tulos siis saadaan siimakehyksillä, jotka ovat riittävän korkealinssiset.

Ja vielä sellainen pikkuseikka, että jokin aika sitten muotiin tuli kehysmalli, jossa on leveä tumma sanka.
        Tämä haittaa sivulle näkemistä.

• kärsivällisyyttä

Kaksi päivää on liian lyhyt opetteluaika.

Minä opin siinä ajassa lukemaan monitehoilla, mutta sivut opin autolla ajaessa näkemään viikossa. Optikon mielestä olin tosi nopea oppija.

Kärsivällisyys kannattaa. Silmäsi ja aivosi ovat monta vuotta tottuneet toisenlaiseen näkemiseen. Kyllä niille kannattaa sopeutumisaika antaa.

Monitehojen ominaisuus: Televisiota ei voi katsoa maaten. Sängyssä ei voi lukea

• avira kirjautumatta
        kärsivällisyyttä kirjoitti:

Kaksi päivää on liian lyhyt opetteluaika.

Minä opin siinä ajassa lukemaan monitehoilla, mutta sivut opin autolla ajaessa näkemään viikossa. Optikon mielestä olin tosi nopea oppija.

Kärsivällisyys kannattaa. Silmäsi ja aivosi ovat monta vuotta tottuneet toisenlaiseen näkemiseen. Kyllä niille kannattaa sopeutumisaika antaa.

Monitehojen ominaisuus: Televisiota ei voi katsoa maaten. Sängyssä ei voi lukea

Onneksi sinulla on kuukausi aikaa vaihtaa lasisi toisiin. Tosiaan siinä on miettimistä, mihin vaihtaa. Jos kerran maksoit 850 euroa (voiko olla totta!?), saat esim. kahdet kaksitehot tai kolmet yksitehot riippuen mitä hienouksia niihin haluat.

• 200
        avira kirjautumatta kirjoitti:

Onneksi sinulla on kuukausi aikaa vaihtaa lasisi toisiin. Tosiaan siinä on miettimistä, mihin vaihtaa. Jos kerran maksoit 850 euroa (voiko olla totta!?), saat esim. kahdet kaksitehot tai kolmet yksitehot riippuen mitä hienouksia niihin haluat.

Itse en jaksaisi aina vaihdella laseja. Sitä paitsi joka kerta kun vaihtaa lasit toisiksi niin silmille ottaa aikansa taas sopeutua niihin. Olen hyvin sopeutunut moniteholaseihin. Mutta jos haluaa kunnon moniteholasit niin ei kyllä kannata päätyä tuollaisiin halpalaseihin. Olen käyttänyt kymmenkunta vuotta. Alas pitää lisätä plussaa kun tarve vaatii. Kunnon lasit pitää tehdä niin että joka vaihe on kohdallaan. Esin pupillien välin mittauksessa tulee helposti virheitä, ja niillä on iso merkitys .

• rillipiru
        200 kirjoitti:

Itse en jaksaisi aina vaihdella laseja. Sitä paitsi joka kerta kun vaihtaa lasit toisiksi niin silmille ottaa aikansa taas sopeutua niihin. Olen hyvin sopeutunut moniteholaseihin. Mutta jos haluaa kunnon moniteholasit niin ei kyllä kannata päätyä tuollaisiin halpalaseihin. Olen käyttänyt kymmenkunta vuotta. Alas pitää lisätä plussaa kun tarve vaatii. Kunnon lasit pitää tehdä niin että joka vaihe on kohdallaan. Esin pupillien välin mittauksessa tulee helposti virheitä, ja niillä on iso merkitys .

Ostin ekaksi halvat (specsavers).Tuntui ,että mihinkään ei näe kunnolla.hermostuin ja ostin kalliit
        (silmäasema),mutta kyllä maailma kirkastui.

Nyt ei mitään ongelmia läppärillä,urheillessa eikä autolla-ajossa.

• Nytnäkyy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe