PAM ja uusi työehtosopimus

Kohta loppuu siivous

Itse en löytänyt mistään uutta tes:iä, mutta kuulin että eritelisät poistuvat ja myös kokemusvuosilisät!?

Itsellä on 10 vuoden siivouskokemus ja edellisessä duunissa sain kokemuslisät, mutta nyt aloitin uudessa työpaikassa ja palkka on 8,40e/h ja kokemuslisiä ei makseta!?
Ja siirtymäajoilta ei kuulemma maksettaisi enään mitään?

Onko jollain enempi tietoa näistä asioista?

23

12663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihkder

ole pamin jäsen?

Ensinnäkin googlettamalla löytyy uusi tes. Sinulle on siis jo ehtinyt kertyä kokemuslisiä 9 vuodelta eli 44 senttiä. 1.1.2011 lähtien kokemusvuodet eivät kerry enää, ne jäädytetään jo kertyneelle tasolle.

Kyllä sinun kuuluu saada kokemuslisät peruspalkan lisäksi. Jos tuosta ilmoittamastasi palkasta vähentää sen 0,44 euroa, niin sehän on alle minimitaulukkopalkan eli laiton palkka.

Siirtymiltä maksetaan ihan normaalisti, mutta siirtymät ovatkin työaikaa ja niistä maksetaan 100% palkka. Tämähän on huikea parannus! Ennen siirtymistä maksettiin 85 % palkka, eivätkä siirtymät olleet työaikaa eli niitä ei sisällytetty laskettaessa mm. sairausajan palkkaa tai vuosilomaa.

Pamin jäsen saa kyllä työsuhdeneuvontaa.

• loppuu siivous..

Kiitos vastauksestasi! :)

Aloitin työt tammikuun alussa ja minulle sanottiin ettei makseta kokemusvuosi lisiä enään 1.1.2011 alkaen, paitsi jos olisin aloittanut työt viimevuoden puolella.
        Tuo 8,40e on minun tuntipalkka, enkä saa siihen päälle kuin iltalisät.
        Ja muutkin töissä sanoivat että siirtymä ajasta ei makseta palkkaa, saan vain kilometrikorvaukset koska ajan omalla autolla.

En löytänyt uutta tessiä vaikka kuinka googletin

En ole PAMin jäsen, YTK:hon liityin vuosi sitten. Pitäisi varmaan tuota PAMiin liittymistä harkita.

• tietoa tietoa
        loppuu siivous.. kirjoitti:

Aloitin työt tammikuun alussa ja minulle sanottiin ettei makseta kokemusvuosi lisiä enään 1.1.2011 alkaen, paitsi jos olisin aloittanut työt viimevuoden puolella.
        Ja muutkin töissä sanoivat että siirtymä ajasta ei makseta palkkaa, saan vain kilometrikorvaukset koska ajan omalla autolla.

En ole PAMin jäsen, YTK:hon liityin vuosi sitten. Pitäisi varmaan tuota PAMiin liittymistä harkita.

Just tänään soitin Pamiin ja siellä sanottiin että siirtymäajat ovat edelleen ja niistä maksetaan 100% tuntipalkkaa. Eli tämän voit kertoa siellä muillekin töissä.

• loppuu siivous
        tietoa tietoa kirjoitti:

Just tänään soitin Pamiin ja siellä sanottiin että siirtymäajat ovat edelleen ja niistä maksetaan 100% tuntipalkkaa. Eli tämän voit kertoa siellä muillekin töissä.

Joo, itsekkin sen nyt löysin pitkän etsimisen jälkeen! :) Pitääkin ottaa asia puheeksi!
        Miten ne sit maksetaan kun meen aamulla töihin, välillä kotiin ja sit illaksi töihin? Minulle on neuvottu katsomaan kilometrit kohde A - kohde B väliltä, mutta eikös palkkaa kuulu maksaa tuolta siirtymältä myös, niin mites sit sen kanssa?

Tuota uutta työehtosopimustakaan ei PAMin sivuilta näe ellei ole jäsen...

Ja palkkataulukkoa kummastelin, mikä tuo PR on ? Minulle maksetaan PR 2 mukaan palkkaa. En edes 16 vuotiaana saanut noin huonoa palkkaa.. alin on ollut 8,70 kun olin 17...
        Onkohan nuo kokemuslisät nyt niinkuin tuo eka vastaaja sanoi?

• minävain.....
        loppuu siivous kirjoitti:

Joo, itsekkin sen nyt löysin pitkän etsimisen jälkeen! :) Pitääkin ottaa asia puheeksi!
        Miten ne sit maksetaan kun meen aamulla töihin, välillä kotiin ja sit illaksi töihin? Minulle on neuvottu katsomaan kilometrit kohde A - kohde B väliltä, mutta eikös palkkaa kuulu maksaa tuolta siirtymältä myös, niin mites sit sen kanssa?

Tuota uutta työehtosopimustakaan ei PAMin sivuilta näe ellei ole jäsen...

Ja palkkataulukkoa kummastelin, mikä tuo PR on ? Minulle maksetaan PR 2 mukaan palkkaa. En edes 16 vuotiaana saanut noin huonoa palkkaa.. alin on ollut 8,70 kun olin 17...
        Onkohan nuo kokemuslisät nyt niinkuin tuo eka vastaaja sanoi?

Kenenkään kotimatkoja ei kuulu korvata, siirtymä tarkoittaa kohteesta toiseen siirtymistä, Ei siis kotoa lähtemistä tai kotimatkaa. sulla siis siirtymäaikana kohteitten A-B välinen matka.

PR= palkkaryhmä. PR 1 on esim. opiskelija/"harjoittelija", 2 normityö - toimisto ym..

Kokemuslisät ei enää kerry, maksetaan kuitenkin 31.12.2010 asti kertyneet lisät, mutta ne ei siis enää siitä nouse vaikka olis sata vuotta töissä... mutta pitää siis maksaa aiemmin kertyneet lisät.

eli sulle vissiin maksetaan näin työsuhteen alussa(??) tuota ns.harjoittelijan palkkaa, ota selvää millon saat ihan normaalia, pitäs nousta piakkoin kohteista riippuen ainaki siihen 8,7euroon (=PR 2)

Mitä sun työsopimuksessa sanotaan??? ja kannattaa liittyä liittoon jos tuntuu että työnantajan kanssa joutuu alkaa riidellä, on edes jokin turva oman selän takana... muista kuitenkin koeaika (?!), uusi tekijä helppo potkia pois jos kyseenalaistaa kaiken.. toisaalta, kannattaako sellaisessa paikassa edes olla töissä, jossa ei tessiä noudateta?!? hyvä siivooja löytää aina töitä.

• tosi on
        loppuu siivous.. kirjoitti:

Pamiin ei kannata liittyä! Ei siellä siivoojien asioita hoida kukaan. Pysy vaan YTK: jäsenenä.

• perseeppi

paljon työehtosopimuksen mukainen palkka on kokemattomalla siivoojalla?

• ex pamilainen

Kyllä se palkka uuden tessin myötä tippui ainakin minulta. Viimevuoden puolella sain palkkaa 37,5h/vko siirtymää 3,5h/vko joka oli tosin 85% palkasta. Nyt kun siirtymä kuuluu sisältyä työaikaan, niin minulta otettiin 3,5h/vko siivoustyätä pois. Eli nykyisin saan ainoastaan sen palkan ja kaikki "ylimääräinen" on jäänyt pois. Että näin ne palkankorotukset Pamissa toimii :(

• siivoja 100%-palkall

onnex erosit jos noin idiootti olet. mä en haluu sun kanssa kuulua samaan liittoon :-D

• ex pamilainen
        siivoja 100%-palkall kirjoitti:

onnex erosit jos noin idiootti olet. mä en haluu sun kanssa kuulua samaan liittoon :-D

taitaa olla sulla ymmärryksessä vikaa. Toki siivouksesta saan täyden palkan. Ennen siirtymästä maksettiin 85% palkasta, jos et sitä oo sattunut tietämään. mut oletkin pamilainen eli ymmärryksessä pakko olla vikaa

• vepsi,

onpa outoa..itellä suuren siivousfirman duudarina elin sollin, nousi ´työtunnit oikeastaan teoriassa..käytännössä ei, mutta kohteita jos oisi enempi niin nousisi työtunnit tietysti...muutaman € palkka isompi, sekin joka toinen kerta vieläkin päin persettä laskettu.. :D mutta on tosi tyhmää, että olemattomaan yleis korotukseen palkassa kuuluu kaikki nyt siirtymiä myöten..palkan korotus oli aivan surkea!

• j

katso www.finlex.fi (työehtosopimukset) kiinteistöpalvelu

• siirtymät

Saako kukaan tätä "siirtymäajan palkkaa", joka on naamioitu normipalkaksi. Firmassa, jossa olen töissä väittävät, että siirtymät ovat laskettu jo etukäteen työkohteisiin kuluvaan aikaan.
      Samoin kuin tähän kuuluvat tauot.. ja mitäköhän vielä siihen keksii tunkea.

• tyytyväinenxxx

Meillä maksetaan siirtymäajasta todellinen aika ja normaali palkka. Olen järjestelmästä seurannut omia tunteja ja siirtymiä. Siirtymät on itsellä puolenvuoden siirtymistä laskettuna keskimäärin noin 10 % päivän tunneista. Siirtymistä tulee tietenkin normaalit lisät eli ilta ja yölisät.
        Lisäksi jos kuljen omalla autolla, niin päälle kilometrikorvaukset.

• iines-gragoon

siirtymät lasketaan meillä työtunteihin..esim. mulle maksetaan 6min. se siirtymä ajan raha, se siis lisätään kait 6min per kerta. se on helppo laskea jos palkkalask. yht. paljonko on maksettu, ja montako pvää on siinä palkan maksu jaksossa..sehän menee vielä niin, että työnantajan ei oo pakko korvata kait koko siirtymä ajalta, vaan tietty % prosentti määrä kuiteskin..ei se tunteja oikeestaan yhtään silti nosta..tauko juttu on vähän eri asia..sitä jos ei huomioida mitenkäään työ ajassa, ei sitä myöskään tartte erikseen ilmotella tunneilla..eli pidät sen omalla ajallasi jos ehit, ja tuut sen takia aikasemmin töihin, että ehit ees 10min tauon pitää..työ aika lasketaan siirtymineen niin tiukille, että maito hapoilla saa vetää menemään..jotkuthan siirtyessään hotkasee eväänsä..ihan hullua, mutta näin on nää viidakon lait tälläkin alalla vaan sössitty.. .P

• ---

Kahvitauot kuuluvat työaikaan, ne eivät saa olla omaa aikaa.

• kata.-

Tungen nyt tähän taas tälläisen kysymyksen kun vähä aihetta sivuaa... olen ollut siivoojana vuoden, palkkani on 7,8e. Voiko olla oikein vaiko liian vähän? Olen ollut kahdella firmalla, ja molemmissa oli tuo palkka.

Meillä siirtymäaikaa ei sinänsä enää ole, vaan siirtymisiin kuluva aika on laskettu normaaliin työaikaan.

• työehtosopimus
    • ----

Eikös tuo alle 8e ole harjoittelijan palkka?
      2.ryhmä eli toimisto/porrassiivouksen palkka on n. 8,29e.

• ---

Palkat:
      http://www.finlex.fi/data/tes/stes3342-PT78kiinthoi1004lispalkkj.pdf

• tympii

1.11.-31.12.2011 on tulossa luottamusmiesvaalit. Saas nähdä. Helsingin L&T:le olis aika saada luottamusmies, joka hoitaisi TYÖNTEKIJÖIDEN asioita eikä firman etua pelkästään. Vai pitääkö odottaa, että k.o. henkilö jää eläkkeelle?

• palkka-ahneus

Mitä vatun väliä jollain palkalla??? Merkitystä on vain sillä, että pääsee toteuttamaan itseään työn parissa ja kokemaan elämänsä mielekkääksi ja tärkeäksi, koska työn antamaa tyydytystä ei pysty rahalla ostamaan.

• Marketti

Siirtymäaika tuli uudelleen tes:n 1.1.2011 alkaen. Tämä tuli voimaan 31.12.2012 takautuvasti. Työnantajan pitää maksaa siirtymäajasta normaali palkka 1.1.2011 alkaen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      222
      1537
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1207
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      942
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe