Käsittämättömän vaikea iMovie.

Hoh hoijaa...

Nokian N70-kännykässä on ohjelma, jolla on hyvin helppo tehdä tehdä omia videoita, ja olen sillä joitakin tehnytkin. Niitä vain ei kannata nettiin laittaa, vaan ainoastaan Wappiin, kuvan koon ja tarkkuuden takia. Ajattelin kokeilla Maccini iMovie-ohjelmaa ja luulin, että sekin on helppo käyttää, mutta sehän on äärimmäisen vaikea. Ohjeita kyllä löytyy, mutta ne ovat käsittämättömän sekavaa kapulakieltä.

Tilanne on nyt se, että puhtaasti kokeilemalla ohjelman eri toimintoja olen saanut kolmen päivän aikana aamusta iltaan tahkottuani yrityksen ja erehdyksen kautta siirrettyä elokuvaprojektiini 20 valokuvaa eli still-kuvaa sekä erään rock-biisin. Tarkoituksena on synkronisoida valokuvat vaihtumaan biisin sanoitusten mukaan, oikea kuva oikean säkeistön kohdalle. Tässä kohdassa tulee ongelma.

Pystyn kyllä jakamaan leiketrimmerissä vihreän taustan päällä olevan biisin iskumerkkien avulla 20 osaan. Se ei enää tuota ongelmia. Nyt pitäisi vain saada nuo trimmerin yläpuolelle kerätyt 20 valokuvaa siirrettyä oikeille paikoilleen leiketrimmeriin.

Macin ohjeista ei ole mitään apua. Ne käskevät raahaamaan valokuvat paikoilleen iskumerkkien kohdille, mutta kun se ei onnistu. Ei onnistu trimmerin yläpuolella olevien valokuvien raahaaminen, eikä onnistu työpöydälle sijoitettujen samojen kuvien raahaaminen paikoilleen. Ne vain eivät tartu kohdilleen trimmeriin. Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä?

21

3756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ah!!!

      Ai mitä pitäis tehä? No vedä nyt vaikka kätees Urpo jos et muuta keksi! Miks pitää hankkia sellanen tietsikka joka on liian vaikee? Ei susta tuu ikinä uutta Renny Harlinii noilla vehkeillä ja ohjelmilla! Ah ah ah!

      • Hoh hoijaa...

        Eihän Renny Harlinistakaan (alun perin Lauri Harjola) sitten loppujen lopuksi tullut isona yhtään mitään. Ei ollut Harjolan Laurista menestyjäksi, B-laatuluokan leffojen ohjaajaksihan mies jäi. Ehkä hänkään ei saanut iMovieta toimimaan haluamallaan tavalla?


      • typrä kysyjä

        Olipa älyttömän typerrä vastaus nimimerkitä ah, ah, ah., ah.


    • simppahemppa

      Mikä versio sinulla on käytössä?

      Saatko toimimaan niin, että kuvat vaihtuvat musiikin aikana, mutta ne eivät vaihdu oikealla hetkellä? Vai, etkö saa kuvia ollenkaan mukaan musiikkiin?

      Minulle ei oikein avautunut tämä ongelmasi. Minä tein niin, että vedin musiikin projektiin ja siihen musiikin päälle kuvat. Ja toimii, minuutin harjoittelulla.

      • Hoh hoijaa...

        En saa kuvia mitenkään kiinnitettyä musiikkiin. Millä sinä ne kuvat projektiisi sait? Tahdistitko siten, että kuvat vaihtuvat halutulla hetkellä?


      • simppahemppa
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        En saa kuvia mitenkään kiinnitettyä musiikkiin. Millä sinä ne kuvat projektiisi sait? Tahdistitko siten, että kuvat vaihtuvat halutulla hetkellä?

        Lisäsin kuvat ensin iPhotoon. iPhoton kuvat tulee näkyviin iMovieen. iMoviessa sitten vedän haluamani kuvat musiikin päälle.

        Kertomasi kaltaista tahdistusta en kokeillut. Tein tahdistuksen niin, että määritän kuville näyttämisen kestoajan. Kestoajan voi määrittää kaikille saman ja lisäksi voi määrittää yksittäiselle kuvalle keston. Mielestäni tällä tavalla tahdistus ei ole ihan oikea, vaan tahdistus pitäisi saada toimimaan kertomallasi tavalla iskumerkkien kohdalle. Millä sinä sait nuo iskumerkit siihen musiikkiin. Minun versio on 7.1.4., enkä löytänyt tuota iskumerkkien lisäystä.


      • Hoh hoijaa...
        simppahemppa kirjoitti:

        Lisäsin kuvat ensin iPhotoon. iPhoton kuvat tulee näkyviin iMovieen. iMoviessa sitten vedän haluamani kuvat musiikin päälle.

        Kertomasi kaltaista tahdistusta en kokeillut. Tein tahdistuksen niin, että määritän kuville näyttämisen kestoajan. Kestoajan voi määrittää kaikille saman ja lisäksi voi määrittää yksittäiselle kuvalle keston. Mielestäni tällä tavalla tahdistus ei ole ihan oikea, vaan tahdistus pitäisi saada toimimaan kertomallasi tavalla iskumerkkien kohdalle. Millä sinä sait nuo iskumerkit siihen musiikkiin. Minun versio on 7.1.4., enkä löytänyt tuota iskumerkkien lisäystä.

        Minun uudemmassa versiossani se toimii näin. Kun projektin valokuvat ovat esillä iMovien vasemmassa yläreunassa vihreällä pohjalla (vihreä pohja tarkoittaa lisättyä musiikkia), ja vihreäpohjainen musiikin leiketrimmeri avattuna sen alla, näkyy leiketrimmerin yläpuolella useita erilaisia työkalujen symboleja. Yksi niistä on nuotin kuva.

        Tartu nuotin kuvaan hiirellä, pidä hiiren nappi pohjassa ja raahaa nuotin kuva sivun alaosan vihreään musiikkiin, mihin tahansa kohtaan. Sitten klikkaa Play-nappia, joka soittaa musiikin. Sitä mukaa, kun musiikki etenee, sinä voit raahaamalla siirtää iskumerkkiä, pystysuoraa viivaa, haluamaasi kohtaan, ja klikata sen jäämään siihen. Kun haluat uuden iskumerkin myöhempään kohtaan musiikissa, tee sama uudestaan. Klikkaa nuottia ja raahaa se haluamaasi kohtaan musiikissa.


      • simppahemppa
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        Minun uudemmassa versiossani se toimii näin. Kun projektin valokuvat ovat esillä iMovien vasemmassa yläreunassa vihreällä pohjalla (vihreä pohja tarkoittaa lisättyä musiikkia), ja vihreäpohjainen musiikin leiketrimmeri avattuna sen alla, näkyy leiketrimmerin yläpuolella useita erilaisia työkalujen symboleja. Yksi niistä on nuotin kuva.

        Tartu nuotin kuvaan hiirellä, pidä hiiren nappi pohjassa ja raahaa nuotin kuva sivun alaosan vihreään musiikkiin, mihin tahansa kohtaan. Sitten klikkaa Play-nappia, joka soittaa musiikin. Sitä mukaa, kun musiikki etenee, sinä voit raahaamalla siirtää iskumerkkiä, pystysuoraa viivaa, haluamaasi kohtaan, ja klikata sen jäämään siihen. Kun haluat uuden iskumerkin myöhempään kohtaan musiikissa, tee sama uudestaan. Klikkaa nuottia ja raahaa se haluamaasi kohtaan musiikissa.

        Näyttää siltä, että noi on lisätty tuohon uudempaan versioon. Omassani noita ei ole. Tässä ei ole oikeastaan mitään musiikkiin liittyviä käsittelymahdollisuuksia.


    • 1stMacFinn

      Tulee vaan mieleen, että sun tarvii ko kuvan kohdalle määritellä sekunneissa se aika mitä sitä näytetään. Niin minä tein kun sovitin oman joulutervekseni iMoviessa.

      Kun viet hiiren sen kuvan päällä siinä Projektissa, vasempaan kuvan nurkkaan tulee sellainen sininen ikoni, sen takaa löytyy Leikesäädöt. Pistä siihen oikea sekuntimäärä kuvan näyttämiseksi.

      Oletko katsonut Applen sivuilta iMovien koulutusvideot? Niistä voi olla yllättävän iso apu.

      Miksi muuten raahaat niitä kuvia jostain työpöydältä, kun iMoviessa saat ne suoraan iPhoton kirjastosta?

      • simppahemppa

        "Miksi muuten raahaat niitä kuvia jostain työpöydältä, kun iMoviessa saat ne suoraan iPhoton kirjastosta?"

        Esim minä en käytä iPhotoa, joten minulla iPhoton kirjastot ovat tyhjiä. iMovieta varten pitää viedä halutut kuvat iPhotoon. Enpä ajatellut, että ne voisi viedä suoraan työpöydältäkin iMovieen.


      • Hoh hoijaa...

        Voin kokeilla tuon ajan määrittelemistä. Kun klikkaan koulutusvideoihin, joita iMovie avattaessa tarjoaa, tulee vain Applen ilmoitus, että sisältöä ei löydy.


      • 1stMacFinn
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        Voin kokeilla tuon ajan määrittelemistä. Kun klikkaan koulutusvideoihin, joita iMovie avattaessa tarjoaa, tulee vain Applen ilmoitus, että sisältöä ei löydy.

        Se ettei koulutusvideoita löydy, siihen on selvä syy, sulla on edellinen versio iMoviesta. Uusin on 9.0.1. Sen taitaa saada halvalla AppStoresta.


      • 1stMacFinn
        1stMacFinn kirjoitti:

        Se ettei koulutusvideoita löydy, siihen on selvä syy, sulla on edellinen versio iMoviesta. Uusin on 9.0.1. Sen taitaa saada halvalla AppStoresta.

        Ne ovat nykyään täällä:
        http://www.apple.com/fi/findouthow/movies/

        Ja siis iMovie '11 maksaa MacAppStoressa 11,99 €.


      • Hoh hoijaa...
        1stMacFinn kirjoitti:

        Ne ovat nykyään täällä:
        http://www.apple.com/fi/findouthow/movies/

        Ja siis iMovie '11 maksaa MacAppStoressa 11,99 €.

        Voin ostaa uuden version myöhemmin, mutta en tee sitä nyt. Käsittääkseni iMoviella pitäisi kyetä tahdistamaan kuvat ja musiikki myös nykyisellä 8.0.6. -versiollanikin kohdilleen. Miten se tehdään? Miten liitetään kuvat musiikkiin? Voin tarttua valokuvaan ja raahata sitä sivun yläreunasta ainoastaan siihen asti, kunnes kehyksen reuna tulee vastaan, eli vain vaihtaa kuvien paikkaa. Musiikin puolelle sitä en osaa raahata. Se ei mene sinne.


      • Hoh hoijaa...

        Kuvan keston voi kyllä määritellä sekunneisssa, jopa sekunnin osissa. Nyt on vain sellainen ongelma, että miten lasken sen sekuntimäärän. Mistään kohtaa iMovie-ohjelmaa ei löydy sellaista sekuntikelloa, joka laskisi kuvan keston aikaa. Pitääkö aika ottaa digitaalisen rannekellon ajanottajalla vai millä?


      • 1stMacFinn
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        Voin ostaa uuden version myöhemmin, mutta en tee sitä nyt. Käsittääkseni iMoviella pitäisi kyetä tahdistamaan kuvat ja musiikki myös nykyisellä 8.0.6. -versiollanikin kohdilleen. Miten se tehdään? Miten liitetään kuvat musiikkiin? Voin tarttua valokuvaan ja raahata sitä sivun yläreunasta ainoastaan siihen asti, kunnes kehyksen reuna tulee vastaan, eli vain vaihtaa kuvien paikkaa. Musiikin puolelle sitä en osaa raahata. Se ei mene sinne.

        Kai sentään ymmärrät, että videon käsittelyssä ääniraita ja kuvaraita ovat kaksi eri asiaa? Ei kuvia saakaan saada sijoitettua ääniraitaan, sehän ei enää olisi ääniraita.

        Ja jos et pysty säätämään sitä kuvan näyttöaikaa aiemmin saamasi ohjeen mukaan, kyse on enemmänkin siitä, ettet osaa.

        Miten muuten on, eikö sulla tosiaan näy toiston aikana kulunut aika iMovien ikkunassa missään? Jos siitä saisit vinkkiä ajastusta varten? Tai kun kuljetat hiirtä siinä projektikirjasto-ikkunassa pitkin sitä projektia niin eikö muka näy kulunutta aikaa? Mulla näkyy.


      • simppahemppa
        1stMacFinn kirjoitti:

        Kai sentään ymmärrät, että videon käsittelyssä ääniraita ja kuvaraita ovat kaksi eri asiaa? Ei kuvia saakaan saada sijoitettua ääniraitaan, sehän ei enää olisi ääniraita.

        Ja jos et pysty säätämään sitä kuvan näyttöaikaa aiemmin saamasi ohjeen mukaan, kyse on enemmänkin siitä, ettet osaa.

        Miten muuten on, eikö sulla tosiaan näy toiston aikana kulunut aika iMovien ikkunassa missään? Jos siitä saisit vinkkiä ajastusta varten? Tai kun kuljetat hiirtä siinä projektikirjasto-ikkunassa pitkin sitä projektia niin eikö muka näy kulunutta aikaa? Mulla näkyy.

        Kuten tässä kohtaa on jo huomattu, eri versiot ovat hyvinkin erilaiset. Esim tässä 7-versiossa ei kulunut aika näy tosiaan missään toiston aikana. Mikäs versio sinulla on?


      • simppahemppa
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        Kuvan keston voi kyllä määritellä sekunneisssa, jopa sekunnin osissa. Nyt on vain sellainen ongelma, että miten lasken sen sekuntimäärän. Mistään kohtaa iMovie-ohjelmaa ei löydy sellaista sekuntikelloa, joka laskisi kuvan keston aikaa. Pitääkö aika ottaa digitaalisen rannekellon ajanottajalla vai millä?

        Mitähän tarkoitat? Jos asetat kuvan kestoksi haluamasi sekuntimäärän, niin eikös se kuvan keston aika ole juuri se mikä asetuksissa on? Mitä aikaa haluaisit mitata?


      • Hoh hoijaa...
        1stMacFinn kirjoitti:

        Kai sentään ymmärrät, että videon käsittelyssä ääniraita ja kuvaraita ovat kaksi eri asiaa? Ei kuvia saakaan saada sijoitettua ääniraitaan, sehän ei enää olisi ääniraita.

        Ja jos et pysty säätämään sitä kuvan näyttöaikaa aiemmin saamasi ohjeen mukaan, kyse on enemmänkin siitä, ettet osaa.

        Miten muuten on, eikö sulla tosiaan näy toiston aikana kulunut aika iMovien ikkunassa missään? Jos siitä saisit vinkkiä ajastusta varten? Tai kun kuljetat hiirtä siinä projektikirjasto-ikkunassa pitkin sitä projektia niin eikö muka näy kulunutta aikaa? Mulla näkyy.

        En kaipaa kännisten kusipäiden vittuilua, vaan asiasta tietävien ja kohteliaiden, käyttäytymissäännöt tuntevien ihmisten neuvoja. Ole vaikka kuinka "FirstMacFinn", eli ensimmäisen Suomeen tuodun Macin omistaja, niin voisit sinäkin sentään vastata asialinjalla.

        Kyse ei ole siitä, että ääniraita pitäisi voida lisätä kuvan päälle, vaan siitä, että ääniraita pitäisi voida TAH-DIS-TAA kuvan kanssa. Toisin sanoen; kuvien pitäisi vaihtua samaan aikaan kuin musiikissa vaihtuu säkeistö. Jos sinulla ei ole antaa siihen ongelmaan käytännön neuvoja iMovie 8.0.6.:n kyseessä ollessa, niin pidä turpasi kiinni.


    • ei oo helppoa

      Itsekkin tahkonnut tämän kanssa ja aina täytyy uudelleen ihmetellä, kun edellisen tekeleen askartelusta on kulunut aikaa. En koe hommaa helpoksi, ainakaan, jos harvoin/ekaa kertaa tekee. Itse olen jotenkuten saanut videoita aikaiseksi näin:


      Olen vienyt iTunesiin haluamani mp3 -tiedoston.
      Olen avannut iMovien, jonka keskiosan oikealla puolella näkyy nuottien kuva.
      Kuvaa klikkaamalla aukeaa iTunes ja kirjoitan ladanut kipaleen nimen. Ohjelma avaa sen siihen ja voin hiirellä vetää kappaleen iMovien vasempaan yläkulmaan.

      Olen iPhoton kautta vetässyt työpyödälle haluamani kuvat.
      Niitä voi nyt vetää suoraan vasempaan yläkulmaan ääniraidan "päälle" ja järjestellä miten päin vaan hiirellä vetelemällä. Jokaisen kuvan keston voi määritellä itse erikseen tai sitten käyttää samaa kestoa kaikille kuville.

    • Anonyymi

      Olen tehnyt aikaajoin videoita jopa jokusen tuatonnon eri ohjelmilla ja sama juttu on imovien kanssa joka kerta kun aloitan on edellisestä kerrasta kulunut aikaa ja
      yleensä vanhat roippeet on esillä kun avaan ohjelman
      sitten alkaa sama miettiminen ja tahkoaminen miten mistä millä tavalla

      .. onneksi ilmeisesti en ole ainoa jolla ajatuksen logiikka jos sitä meikäläisellä on kulkee eri reittejä kun ohjelman kuningas keksijällä
      tosin vuosikymmmenten saatossa muiden valmistajien ohjelmilla on löytynyt aina heti yhteinen sävel onnea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2472
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      73
      1102
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe