Hei! Minulla on reilun vuoden ikäinen koira jonka olen ottanut 5kk iässä. Vanha omistaja ei ole kynsiä todellakaan totuttanut leikkaamaan. Eli ongelma on kun kosken edes koiran tassuun koira menee panikkiin. Kynnet olen yleensä leikannut kun koira nukkuu, saan muutaman kertaansa leikattua eikä tarvi "pakolla".
Kovasti olen yrittänyt totuttaa hieromalla tassuja yms, mutta ei! Mikä neuvoksi? Makupaloilla olen aina koiran palkinnut kun olen saanut tassua koskettua ettei koira panikoi tai saanut kynnen leikattua, mutta edistystä ei juuri näy..
Toinen asia, koiran tassut ovat erittäin kuivan tuntoiset, siis ne polkuanturat.. Voiko näihin laittaa jotain rasvaa yms?
Koiran kynsien leikkaaminen
12
1049
Vastaukset
- Kenraali patso
Laita kysymyksesi tuonne koirien hoito osioon. Eikös tämä ole enemmänkin koulutuspuolen ja koiran käytökseen liittyvä osio.
- fgvtbfgtrbtrdvrt
se yöksi imeytymään, muuten tassu jäätyy ulkona kylmässä jos rasva imeytymättä. Paras tapa on lisätä koiran ruokaan kylmäpuristettua rypsi, pellava, olivvi tms öljyä päivittäin n 1 rkl. Vaikuttaa myös turkin ja ihon hyvinvointiin.
Jatka vain tuota tassunkosketteluharjoittelua, aikaa se vie mutta silti. Leikkaa kynnet, kun koira väsynyt. Älä silti silloin, kun se nukkuu, sillä jos se yhtäkkiä herää, niin voit leikata väärin ja sattua pahasti ja sen jälkeen voit unohtaa leikkaamiset täysin. Onhan sinulla kunnolliset sakset. Ole mahd rauhalinen, silti jämpti. Leikkaa joskus vain yksi kynsi, joskus yksi tassu, niin koira oppii ettei se olekkaan niin paha. Ja anna todella reilusti sitä palkkaa eli herkkua leikkuun jälkeen. Leikkaa varovasti.- aloitttttaja
Kyllä on kunnon sakset ja muutenkin tiedossa miten homma etenee, toisen koiran olen omistanut pennusta asti ja sujuu luonnostaan.. Pitääpä käydä katsomassa tuota rasvaa :) Tämä vain tuntuu olevan pirun hankala tapaus, useampi kk yritetty jo ilman edistymistä..
Mielestäni koira koulutetaan siihenkin että siltä leikataan kynnet... - ````
aloitttttaja kirjoitti:
Kyllä on kunnon sakset ja muutenkin tiedossa miten homma etenee, toisen koiran olen omistanut pennusta asti ja sujuu luonnostaan.. Pitääpä käydä katsomassa tuota rasvaa :) Tämä vain tuntuu olevan pirun hankala tapaus, useampi kk yritetty jo ilman edistymistä..
Mielestäni koira koulutetaan siihenkin että siltä leikataan kynnet...voihan olla että edellinen omistaja on useamman kerran leikannut verisuonen auki, ja koiralla on siitä tosi huonot muistot.. Mutta helpompi leikata vielä kun ne eivät ole ylipitkiksi ehitneet kasvaa :)
Ja olen edellsien vastaajan kanssa samaa mieltä ettei nukkuessa kannata leikata, jos koirasi pelkää tapahtumaa, voi se alkaa jännittää nukkumistakin ja tuntea itsensä turvattomaksi eikä kohta enää luota suhun... Varmasti hommat helpottuu kun pistät varmuutta ja kärsivällisyyttä peliin!
- perheen isä
Mutta omien koirien kynnet on vain leikattu kun on ollut tarve. Ei ole kikkailtau missäään.
Tassukäteen ja siitä naps. Koiran paikallaan olo on ihan perusasioita ja helposti opetettavissa. Parin kerran (ehkä yhden) niin koira on aika rento kun uudelleen leikataan. Tosin leikkauskin menee nopeasti kun on siihen rutinoitunut. Leikkaan koirien kynnet n.2krt/vuosi ja sekin talviaikaan. Sulan maan aikaan kynnet kuluvat itsestään. - Huolestunut äiti
Meillä oli kans pientä totuttamista koiran kynsien leikkuun kanssa. Koira ollu meillä joulusta asti ja meille tullessaan sillä oli jokatoinen kynsi todella pitkä ja joka toinen vaan pitkä. Koira kyllä antoi kosketella tassujaan mut samantein kun näki kynsisakset, alkoi irvistely ja ärinä. No kynnet oli kuitenkin niin pitkät et ne oli jokatapauksessa leikattava, joko minä tai eläinlääkäri. Okei, ois ehkä joittenkin mukaan pitäny antaa koiralle aikaa kotiutua ja tottua paremmin mut katoin paremmakseni kuitenkin leikata ne kynnet ja ite sen tein.
Ihan ensin hommasin nailonisen kuonokopan johon totutin koiran yhen illan aikana, en metsästäny koiraa kuonokoppaan vaan annoin sille itelleen mahollisuuden laittaa sen pään siihen kuonokoppaan, ensin makupalalla ja sit kun se jo onnistu niin koira laitto pään itse kuonokoppaan ilman namiakin (koska se ei yhdistä sitä mihinkään negatiiviseen). Joka kerta kun se kuono oli kopassa ja ja koppa kiinni ni palkitsin vielä leikillä, kuonokoppa päässä.
Seuraavana iltana taas päätä koppaan namilla/ ilman ja taas leikittiin. Sit muutama kerta istuttiin ja mentiin maahan. Namilla palkkasin taas. Sit rupesin koskettelemaan tassuja niin et näki kynsleikkurit edssään, ja taas palkkasin. Kun sekään ei enää tuntunu pahalle otin leikkurit toiseen käteen mut en vieny niitä koiran lähelle, koira pysy rentona ja taas tuli palkka. Sit taas leikittiin koiran kanssa (kuonokoppa edelleen päässä ja kynsleikkurit oli mulla kädessä niin et koira näki ne kokoajan).
Sit taas seuraavana iltana samat jutut kun edellisenä, mut nyt lisäsin sen et koskettelin leikkureilla tassua ja kynsiä ja taas palkkasin. Sitä tein muutaman kerran ja aina kehuin ja palkkasin. Loppupelissä sain leikattua yhden kynnen, heti kehut ja palkka. Kaiken kaikkiaan sain leikattua 4 kynttä, kynsi per tassu ja joka kynnen jälkeen palkkasin.
Noin jatkettiin niin monta iltaa et oli kaikki kynnet leikattu. Nyt leikellään ilman kuonokoppaa ja ilman sen suurempia jännityksiä ja koira ollu meillä vasta vajaan kuukauden. Kyllä se siitä kun tekee sen koiralle mieluisaks eikä etene yhtään sen nopeemmin mitä koira on valmis. Jos teet liikaa kerralla, menet aina takapakkia, siis koiran ehdoilla.
Ja ite ainakin leikkasin tarkotuksella liian vähän et koira tottuis kynsien leikkuuseen ja etten vahingossakaan leikkais liian paljon. Muista kehut, palkat ja leikit. Niin et koira mieltää tassujen hoidon johonkin kivaan asiaan, torumiset ja kiellot kannatta unohtaa kokonaan jos koira oikeesti pelkää.
Tsemppiä kynsien leikkuuseen =) - tassut kuntoon
ihmiselläkin iho oireilee, jos syö "pas..aa". Öljyä siis ruokaan. Ne haavaumat voi pahimmallaan aueta ja tulehtua ja senkin takia koira tarkka tassuistaan, koska niihin silloin sattuu ja kovaa ja se vaatii ell reissun ja ab kuurin.
- aloittajaaaa
Koira syö jahti%vahdin junioria raejuustoa/lihaaa, joskus öljyä ruan seassa...
- Kukkahatuton setä
aloittajaaaa kirjoitti:
Koira syö jahti%vahdin junioria raejuustoa/lihaaa, joskus öljyä ruan seassa...
No juu. Eihän tämä nyt ihan koiran kouluttamista ole, mutta antaa mennä.
Tummeli on parasta anturarasvaa ja illalla ennen nukkumaan menoa kannattaa laittaa. Sitäkään ei turhaan kannata läträtä, vaan silloin kun anturat näyttävät sellaisille, että saattavat haavautua.
Pentuna tulevat totutetaan kynsienleikkuuseen siten, että ihan pienestä pitäen hierotaan tassuja kun koira makoilee kyljellään ja aina silloin tällöin tuodaan paikalle kynsisakset, joilla napsutellaan "ilmaa" tassun läheltä ja annetaan aina sitten namia. Elin "naps" ja "nami". Leikkaaminenkin on taitolaji ja teknikka kehittyy sitä tehdessä, mutta siinä ei pitkään nokka tuhise kun yhden koiran kynnet on leikattu. Meillä kynnet leikellään muutaman viikon välein, kun ei sitä ropinaa jaksa kuunnella millään kun on parkettilattia... Sijoituskoirille aloitetaan samalla tavalla totuttelulla ja pari-kolme viikkoa saattaa mennä, ennenkuin homma alkaa sujua. Aluksi harjoitellaan tuota makuulle-sakset-naps ilmassa-nami hommaa useammankin kerran viikossa.
Tärkeintä lienee koko operaatiossa se, että kun sinä päätät, että nyt kynnet leikataan, niin se projekti viedään loppuun asti vaikka siinä menisi tunti. - aloitttttaja
Kukkahatuton setä kirjoitti:
No juu. Eihän tämä nyt ihan koiran kouluttamista ole, mutta antaa mennä.
Tummeli on parasta anturarasvaa ja illalla ennen nukkumaan menoa kannattaa laittaa. Sitäkään ei turhaan kannata läträtä, vaan silloin kun anturat näyttävät sellaisille, että saattavat haavautua.
Pentuna tulevat totutetaan kynsienleikkuuseen siten, että ihan pienestä pitäen hierotaan tassuja kun koira makoilee kyljellään ja aina silloin tällöin tuodaan paikalle kynsisakset, joilla napsutellaan "ilmaa" tassun läheltä ja annetaan aina sitten namia. Elin "naps" ja "nami". Leikkaaminenkin on taitolaji ja teknikka kehittyy sitä tehdessä, mutta siinä ei pitkään nokka tuhise kun yhden koiran kynnet on leikattu. Meillä kynnet leikellään muutaman viikon välein, kun ei sitä ropinaa jaksa kuunnella millään kun on parkettilattia... Sijoituskoirille aloitetaan samalla tavalla totuttelulla ja pari-kolme viikkoa saattaa mennä, ennenkuin homma alkaa sujua. Aluksi harjoitellaan tuota makuulle-sakset-naps ilmassa-nami hommaa useammankin kerran viikossa.
Tärkeintä lienee koko operaatiossa se, että kun sinä päätät, että nyt kynnet leikataan, niin se projekti viedään loppuun asti vaikka siinä menisi tunti.Juu näin olen opettanut tuolle toiselle koiralle että usesti kun koira makoilee, hieron tassuja ja monesti "leikkaan" kynnet ja palkitsen aina kun paikallaan on. Joskus leikkaan etten ota edes mitään mutta kunhan koira siihen tottuu :) mutta harmi vain kun tuon toisen vanha omistaja taitaa olla tehnyt tuonkin opetuksen juuri väärin.. :/
Laitetaanpas viellä tähän että mikä olisi KESTÄVÄ lelu koiralle? Tuo meidän neiti tuhoaa kaiken, ajokoiran ja labbiksen sekotus, joten leuatkaan ei sieltä heikoimmasta päästä ole :D Jääpallot sun muut menee hajalleen muutamassa minuutissa, mustista ja mirristä olen näitä "xtream" leluja käyny hakemassa ja ne on päivässä rikki! - teknojaniteknojani
aloitttttaja kirjoitti:
Juu näin olen opettanut tuolle toiselle koiralle että usesti kun koira makoilee, hieron tassuja ja monesti "leikkaan" kynnet ja palkitsen aina kun paikallaan on. Joskus leikkaan etten ota edes mitään mutta kunhan koira siihen tottuu :) mutta harmi vain kun tuon toisen vanha omistaja taitaa olla tehnyt tuonkin opetuksen juuri väärin.. :/
Laitetaanpas viellä tähän että mikä olisi KESTÄVÄ lelu koiralle? Tuo meidän neiti tuhoaa kaiken, ajokoiran ja labbiksen sekotus, joten leuatkaan ei sieltä heikoimmasta päästä ole :D Jääpallot sun muut menee hajalleen muutamassa minuutissa, mustista ja mirristä olen näitä "xtream" leluja käyny hakemassa ja ne on päivässä rikki!anteeks mutta pakko mainita että itse rikoin vain sellaiset lelut joista en pitänyt :)
- Joillekin
teknojaniteknojani kirjoitti:
anteeks mutta pakko mainita että itse rikoin vain sellaiset lelut joista en pitänyt :)
mukuloille ja koirille ei vain kertakaikkiaan ole järkevää antaa metrin pätkää ratakiskoa teknisempää leikkikalua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865