Neliöhinta?

Omakotitalo?

Olemme aloittamista rakentamista Mikkeliin ja haluaisin tietää, paljonko vastaavankokoisissa kaupungeissa on ollut keskimääräinen neliöhinta puutaloille. Meille tulossa 136 m2 talo, pohjassa ei yhtään ylimääräistä kulmaa, mutta isohkot katetut terassit / kuistit molemmilla puolilla taloa, huonekorkeus normaalia hieman korkeampi ja käyttöullakko. Itse teemme lähinnä kilpailutuksen, olemme apuna esim. laastia tekemässä ja sisustustyöt temme itse. Vastaava mestarimme sanoi, että lasketaan kustannusarvio 2000-2200 €/m2. Kuulostaa minusta aika korkealta, kun jostain luin, että 1500€/m2 on keskimääräinen neliöhinta. Tontti on hyväpohjainen, talon paikkaa joutuu hieman korottamaan, joten siitä hieman lisäkustannuksia.

19

3517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aazz

      Mikkeliin rakennettu juuri 1700€/m2, mutta vaatii ahkeruutta itseltä. Tolla rahalla saa jo vähän laatuakin. Lapiohommat, seinäntasoitukset, maalaukset, eristämistä, siivousta, tavaran toimitusta... Keskimäärin muutamia tunteja päivittäin. Suunnitelmat mahdollisimman tarkkaan ja hyvissä ajoin. Järkeile.

      • Aazz

        Tuo 1500€/m2 on siis aivan minimitason materiaaleista tai sitten todella suurella omalla työllä. Pitää osata jo timpurinkin hommiia.


      • Ei epäselvää
        Aazz kirjoitti:

        Tuo 1500€/m2 on siis aivan minimitason materiaaleista tai sitten todella suurella omalla työllä. Pitää osata jo timpurinkin hommiia.

        Meillä valmistuu talo asuinpinta-ala 188 m2 haja-asutusalueelle.

        Kustannuserittely:

        Tontti 30000 €
        Vesi- ja viemäriliittymä ~4000 €
        Sähköliittymä ~5500 €
        Vesi- ja viemäriliittymän rakentaminen paineviemäripumppaamo 6000 €
        Talopaketti 68000 €
        (Sisältäen kaiken mahdollisen paitsi LVIS kalusteet (myös perustusmateriaalit), mutta ei asennuksia.
        Sis. myös laatat, parketit tarvittavat maalit, tasoitteet yms...)
        Suunnittelut ja lupamaksut 4000 €
        Vastaavamestari 2000 €
        Maankaivuutyöt tonttiliittymä (tie) 6000 €
        Täyttömaa sora 6000 €
        Valmisbetoni 5000 €
        Tarvittavat työkalut 3000 €
        Timpurin työt 25000 €
        Laatoittaja ja muurari 3000 €
        LVI - materiaalit 14000 €
        (Sis. Lämmitysjärj. = Puukattila varaaja vesikiertoinen lattialämmitys)
        Hanat suihku pöntöt 3000 €
        LVI - asennukset 3000 €
        Sähkö-, tele ja valaistus materiaalit 8000 €
        Kalustus 18000 € (sis. keittiö khh 2 x wc)
        Pellitykset (sis. materiaali) 3400 €
        Portaat 5000 €
        Sauna (sis. puukiukaan) 3000 €
        Terassit 8000 €
        Muut kuluerät 5000 €
        Varauskustannusten lisäyksiin 7000 €
        Vuokrat (sis. mm. betonimylly, telineet yms.) 3500 €

        YHTEENSÄ: ~250.000 €
        - Toteutunut kustannus = 244.300 €
        oman työn osuus ~650 tuntia

        Itsetehdyt työvaiheet
        Sähkö- ja ilmastointiasennukset
        Avustus maarakennustöissä (vesi- ja viemäriputkien asennuksessa)
        Avustus (haalaus) perustustöissä
        Materiaalien haalaus ja järjestely
        Väliseinäasennukset (n. ~30 %) = Yläkerran väliseinien asennus
        Kattoapaneeliasennukset
        Kattotiilien levitys ja asennus
        Viimeistelytyöt = Maalaus, tasoitteet, takan rappaus, tapetointi, listoitus
        Välisiivoukset ja loppusiivous
        Räystäät ja rännit asennus
        Putkitöiden avustus työt = muoviputkien vedot pintavalun alle (ei lattilämmitysputket)
        Kaikkea muuta pikku työt sälää.

        Terassin asennustyöt kesällä 2011.
        Paljun hankinta 1500 €


      • raknt2010.
        Aazz kirjoitti:

        Tuo 1500€/m2 on siis aivan minimitason materiaaleista tai sitten todella suurella omalla työllä. Pitää osata jo timpurinkin hommiia.

        http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/economy/Economy 100

        Siinä yksinkertaista tasoa avaimet käteen: 1270e/hm2 siihen kun maatyöt yms. päälle niin ollaan lähellä sitä 1500e/hm2 eikä juurikaan omaa työtä.

        Kustannuksista puhuttaessa pitää muistaa, että"euroa/neliö" voi tarkoittaa huoneisto alaa tai kerrosalaa ja tuo 1500e/m2 keskihinta pätee juurikin kerrosalalle. Hinta/huoneistoneliö on usein tietenkin jonkun satasen suurempi. Myös se vaikuttaa onko rakennuskustannuksiin laskettu virheellisesti mukaan myös perustamiskustannuksia eli lähinnä tonttia.

        2200 e/m2 saa yksinkertaisessa pohjassa ja pienellä omalla työllä jo erittäin hyvää laatua. 1500e on ehkä pikkusen vähän.

        Itse tein semmosella 1150e/hm2 perustasoa vantaalle viimevuonna, mutta oman työn osuus ja ammattitaitokin oli melko suuri.


      • Enemmän suunnitellut
        Ei epäselvää kirjoitti:

        Meillä valmistuu talo asuinpinta-ala 188 m2 haja-asutusalueelle.

        Kustannuserittely:

        Tontti 30000 €
        Vesi- ja viemäriliittymä ~4000 €
        Sähköliittymä ~5500 €
        Vesi- ja viemäriliittymän rakentaminen paineviemäripumppaamo 6000 €
        Talopaketti 68000 €
        (Sisältäen kaiken mahdollisen paitsi LVIS kalusteet (myös perustusmateriaalit), mutta ei asennuksia.
        Sis. myös laatat, parketit tarvittavat maalit, tasoitteet yms...)
        Suunnittelut ja lupamaksut 4000 €
        Vastaavamestari 2000 €
        Maankaivuutyöt tonttiliittymä (tie) 6000 €
        Täyttömaa sora 6000 €
        Valmisbetoni 5000 €
        Tarvittavat työkalut 3000 €
        Timpurin työt 25000 €
        Laatoittaja ja muurari 3000 €
        LVI - materiaalit 14000 €
        (Sis. Lämmitysjärj. = Puukattila varaaja vesikiertoinen lattialämmitys)
        Hanat suihku pöntöt 3000 €
        LVI - asennukset 3000 €
        Sähkö-, tele ja valaistus materiaalit 8000 €
        Kalustus 18000 € (sis. keittiö khh 2 x wc)
        Pellitykset (sis. materiaali) 3400 €
        Portaat 5000 €
        Sauna (sis. puukiukaan) 3000 €
        Terassit 8000 €
        Muut kuluerät 5000 €
        Varauskustannusten lisäyksiin 7000 €
        Vuokrat (sis. mm. betonimylly, telineet yms.) 3500 €

        YHTEENSÄ: ~250.000 €
        - Toteutunut kustannus = 244.300 €
        oman työn osuus ~650 tuntia

        Itsetehdyt työvaiheet
        Sähkö- ja ilmastointiasennukset
        Avustus maarakennustöissä (vesi- ja viemäriputkien asennuksessa)
        Avustus (haalaus) perustustöissä
        Materiaalien haalaus ja järjestely
        Väliseinäasennukset (n. ~30 %) = Yläkerran väliseinien asennus
        Kattoapaneeliasennukset
        Kattotiilien levitys ja asennus
        Viimeistelytyöt = Maalaus, tasoitteet, takan rappaus, tapetointi, listoitus
        Välisiivoukset ja loppusiivous
        Räystäät ja rännit asennus
        Putkitöiden avustus työt = muoviputkien vedot pintavalun alle (ei lattilämmitysputket)
        Kaikkea muuta pikku työt sälää.

        Terassin asennustyöt kesällä 2011.
        Paljun hankinta 1500 €

        Hajä-alueella halvalla

        .. ja talkoilla?

        Vastaava työnjohtaja (se mestari) lie kovin ja tärkein talkoomies ... saattaa olla nainen?

        To tekee hommansa naisen palkalla. Ja alle!

        Kuopiossa rakennusvalvonta edellyttää:

        "Rakennusvalvonta edellyttää, että vastaavalla työnjohtajalla on omakotityömaalla mahdollisuus käyttää
        vähintään 160 työtuntia tehtävien hoitamiseen, jotta hänellä olisi tosiasialliset edellytykset hoitaa tehtä-
        vänsä säännösten vaatimalla tavalla ja huolellisuudella."

        No tuosta kun jaat 2000 euroa 160 tunnilla saat tuntipalkaksi 12.5 euroa!

        Pientalon suunnitelun saa hätäisesti tehtyä 120 tunnissa ja tuosta pitäisi saada noin 40 euroa tunti. Tekee 4800 euroa.
        Kuopion rakennusvalvonnan päivitetyiltä sivuilta voi vilkaista mitä vaaditaan...

        http://www.kuopio.fi/c/document_library/get_file?uuid=e019023c-e85d-4dee-af27-81c9c5925fdb&groupId=12117

        Eipä ole ihan mieto homma, ja jos lisäksi tyrkytetään pääsuunnittelijan hommat kaupan päälle...


    • rakentanut.

      Me päästiin vähän reilun tuhannen euron neliöhintaan muutamia vuosia sitten. Itse tietenkin kaikki apumies- ja siivoushommat. Talkoilla kaikki työt, joita suinkin pystyi tekemään. Hinnassa pelkät rakennuskustannukset pihatöineen. Ei aikaisempia tonttikustannuksia.

    • 12+4

      neliöhinnassa,onko yksikerrosratkaisu,mikä paketti vai pitkästä?

      • Omakotitalo?

        Neliöhintalaskelmaan ei kuulu tonttia, eli pelkän talon rakentamiseen menevä osuus. Ei myöskään autotallia.


      • kaamm
        Omakotitalo? kirjoitti:

        Neliöhintalaskelmaan ei kuulu tonttia, eli pelkän talon rakentamiseen menevä osuus. Ei myöskään autotallia.

        Niin, puhuiko mestarinne kerrosala- vai huoneistoalaneliöistä?


      • Omakotitalo?
        kaamm kirjoitti:

        Niin, puhuiko mestarinne kerrosala- vai huoneistoalaneliöistä?

        Huoneistoneliöistä...


    • Arto Nevalainen

      Hyvää laatua saa edullisesti jos osaa etsiä.

      Itse rakensin taloni palkmajad Oy:n kautta (Eestiläinen firma) ja talona 210 mm pyöröhirsi alaa 180m2 ja huoneisto neliölle tuli 1098€ . Hintaan kuului maatyöt, perustukset kasaus sisustatyöt, ikkunat , ovet, pintakäsittelyt, kodinkoneet ( AEG pesukone kuivaus rumpu, mikro, erilliset uuni ja liesitaso , keittiö ja sähkölattia lämmitys ja ilmalämpöpumppu .

      Otin heidän myyntiinsä yhteyttä meilitse ja he minuun todella nopeasti ja kyselivät millaisen haluaisin ja muutaman pv päästä sain piirustus kuvat ehdotukseni pohjalta, joita vielä muutin mieleisekseni ja kun suunnitelma oli mieleiseni sain tarjouksen osatoimituksella ja avaimetkäteen toimituksella, joista päädyun avaimetkäteen toimitukseen.

      Toimitus aika piti tunnilleen ja rakentaminen vei kaikkineen noin 3kk puunkaadosta valmiiseen tuotteeseen. KAIKKI TOIMI NIIN KUI PITÄÄ JA KORJATTAVAA EI JÄLKEENPÄIN OLE OLLUT, MITÄ KAI TÄYTYY PITÄÄ IHMEENÄ KUN SUOMALAISIA YRITYKSI VERTAA.

      Myyjänä ainakin meidän kohjalla oli ihan suomalainen mies ja häneen saa yhteyden numerosta 372 58324193.

      Kiitos Palkmajalle hienosta talosta jossa on ollut mukava asua jo 3 vuotta.

      • JA.

        Nyt on täysi kusetus!

        Tai hirveä hometalo. Pelkästään lattiabetonin kuivumiseen menee ihanneolosuhteissa vähintään kaksi kuukautta. Nopeasti arvioituna tässä talossa kuivumiseen on kulunut aikaa alle kuukausi.

        Joko nokka vuotaa ja päätä särkee?

        Pysykää nyt hyvät ihmiset kaukana näistä firmoista, jotka rakentavat talon 3-4 kuukaudessa. Siinä tulee juuri sitä sutta ja sekundaa, josta kärsitään nopeasti rakennettujen homekoulujen osalta.


    • t

      Talo alkaa valmistua parin kuukauden sisällä. Talopaketin puolesta suurelementit asennettuina vesikate päällä. Koko n. 150m2. Itse tehtyä työtä täysipäiväisesti 8kk sähkötöistä ei ole tarvinnut maksaa yhtään.

      Kaikki kuitit tallessa. Rakennuskustannukset ilman tonttia tulee olemaan n. 1750e/m2. Oman työn osuss ei mukana.

      • t

        1750/bruttoneliö.


    • asfasfasrt

      Hieman alle 1000 euroa/neliö tuli lopulliseksi hinnaksi. Huoneistoala 174,5 neliötä. Hinnassa mukana kaikki kodeinkoneet, kiintokalusteet, maalämpöjärjestelmä ja tontti. Itse tein aika paljon.

    • IsontalonErkki

      Ei voi maksaa noin paljon. Minä tein kaikki kaikki itse. 25 tuntisia päiviä 8 päivää viikossa 2 viikkoa tammikuussa. Välissä 2 viikon kesäloma. Tein kodinkoneet ja iv-koneenkin. Materiaalit ei maksaneet mitään - suurimman osan varastin. Pohjat kaivoin lasten hiekkalapiolla ja ilmaiset puut olin kasvattanut edelliskesänä itse. Rytoksin sijaan käytin itsetehtyä uretaania. Nyt on 300 huoneistaneliötä vimpan luksussisustuksella (vessanpönttökin umpimarmoria itse vuoltuna). Neliöhinta alle 1e/neliö. Älkää tulko kusetetuiksi! Kyllä köyhälläkin on varaa rakentaa itse.

    • Rakentaja13

      Kaverien kaverien LVI- asentajat ja tipmpurit ja kaikki kävelemään kykenevät sukulaiset on kerjätty talkoohommiin ja sitten retostellaan kuinka halvalla on osattu tehdä täyttä paskaa.

      Itse katselin ennen rakennusprojektiin ryhtymistä myös valmiita taloja. Muutaman vuoden vanhat talot ovat päältä nättejä, mutta sisältä voivat ihan järkyttävän näköistä amatöörisekundaa. Tehkää ennemmin pienempi ja yksinkertaisempi, mutta käyttäkää ammattilaista.

      • Rakentajax 58

        Ei se talo ihan oikeesti maksa paljoa, kun tekee itse mitä pystyy ja kilpailuttaa urakat hyvin. Talkootyövoimalla ei saa aikaiseksi muuta kuin sutta ja sekundaa, sekä kiitollisuuden velkaa, ellei todella ole hyvää porukkaa käytettävissä ja itse olet sitten käytettävissä toisten työmailla. Eli sopiva ammattilaisporukka rakentaa halvalla itselleen talot, mutta harvassa nämä porukat.

        Itse olen tehnyt useammankin omakotitalon varsin omatoimisesti, mitään talopakettia taikka avaimet-käteen juttuja ei todellakaan kannata ostaa, ostaa melkoiset löylyt mukana!


    • Tosi tosikko

      ARAn hintataulukosta löytyy viitettä. vaiKk' ei Mikkeli olekaan listalla:

      http://www.ara.fi/fi-FI/ARAtietopankki/Tilastot/Rakentamisen_hinta_ARAtuotannossa
      vastaava työnjohtaja tietää, varsinkin jos on mestari, niinkuin pitää ollakin.

      Ota SE vastaava kaveriksi ja pelaa:

      https://www.talopeli.fi/

      Ja tämä Sinulle lie tuttu:

      http://www.mikkeli.fi/fi/liitteet/02_palvelut/03_asuminen_rakentaminen_ja_liikenne/14_rakentaminen/07_muut_liitteet/rakentajaopas2011.pdf

      Nyt huhtikussa hinta lähenee jo 2000 eroa ? Kerropa kiireiltäsi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7235
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4232
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2039
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1686
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1608
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe