Nykyinen viestintäteknologia, kuten esim. kännykät, ovat edistäneet kielen köyhtymistä. Moninaiset sanojen lyhenteet ja kirjainyhdistelmät ovat lisääntyneet myös uutistarjonnassa.
Ennen pitkään meillä puhutaan ja kirjoitetaan vain kirjainyhdistelmillä ja sanojen lyhenteillä.
Kaikille tuttuja ovat SAK, HJK, TPS ja monet muut kirjainyhdistelmät.
Mutta kuinka moni tietää mitä tarkoittaa WHO, WTC, WSOP ynnä muut lukuisat koti –ja ulkomaiset kirjainyhdistelmät.
Viime aikoina on ollut paljon puhetta kirjainyhdistelmästä EMU.
Tiesittekö mitä se on?
Niille harvoille, jotka eivät tiedä kerrottakoon, että se on Euroapean Monetary Union eli Euroopan rahaliitto, lyhyesti EURO.
Tämän päivän Ilta Sanomissa on otsikko, jossa kysytään ”Kärsitkö PMS – oireista?
Kuinka moni tietää mitä PMS?
Se on eräs naisten tauti. KVG!
Verbaalisesti lahjakkaat savolaiset ovat keksineet omia selityksiä kirjainyhdistelmistä.
Esimerkiksi WSOP, joka esiintyy parhaiden konjakkilaatujen pullojen n kyljissä, on savolaisittain ”Wielä Suap Ottoo Pikkasen”.
Otsikon kysymykseen vastaus on ”kato vittu googlesta”. Se syntyi, kun eräs nuorukainen kyllästyi kaverin jatkuviin kyselyihin erilaisista asioista.
Kirjainyhdistelmä levisi nopeasti myös varttuneempien ihmisten käyttöön.
Yhä useammin on turvauduttava kirjaimiin KVG tai Wikiin, sillä kohtapuoleen ei muuten saa mitään tolkkua, mistä milloinkin puhutaan.
Mitä terkoittaa kirjainyhdistelmä KVG?
13
635
Vastaukset
- ohi on
naiset varmaan tietävät mitä PMS on (Post menstual syndrome)
- PIMS keksit
mistähän sekin sana tulee ?
Hyviä ovat, suklaata päällä ja hilloa keksin ja suklaan välissä. Juu, ja ennen sanottiin keksiä seksiksi.
- Ramoona*
Uusia kirjainlyhenteitä syntyy koko ajan, mahtaako Wikikään mukana pysyä. Moni lyhenne alkaa elää kuin tavallinen sana, vaikkapa Kela . Sekin on hauskaa, että kela on normaalikin sana, ei vain lyhenne. Samanlaisia tapauksia on löpö, lämmityspolttoöljy eli Lpö, löpö on myös lehmäntatin toinen nimitys. Tietysti kaikki tuntevat laulun : Lirularuloru moni turha poru, ratki riidaksi muuttuu, löpölöpölöpö se on ihan höpö, joka turhasta suuttuu. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen lyhenne on Kotus, ja kotus taas merkitsee hökkeliä tai havumajaa.
Ok taitaa olla yleisimpiä lyhenteitä, ja sen alkuperästä on monta tulkintaa. Eräs niistä selittää sen pohjaksi all correct, on vain alettu korvata c k:lla.
Fingerpori-sarjakuvissa vitsaillaan paitsi samaa merkitsevillä sanoilla, myös lyhenteillä. Poiminta sieltä :
-Onko kaupungin talousneuvonnassa ?
Voitteko neuvoa , miten henkilökohtaiset velat lyhennetään ?
-h.v.
h.v :n olisi voinut tulkita toisinkin, jos olisi luuri paiskattu korvaan.
Kuulostaisikohan haistattelu korrektimmalta näin lyhennettynä.
H.v. oli hyvin tavallinen enstisajan kirjeenvaihdossa, miksihän ei ole rinnakkaista h.s. naisten kesken käytössä. Onhan naisverkostoja kudottu jo pitkään. Kirjeen lopussa on usein vielä. p.s. - varmaankin lyhenne sanasta puspus. - S K
Koska tunnen tämän ketjun sanaMAUN, niin laitan tuon otsikon, se takoittaa
Pieksämäen Luokaton Lukio,
en tiedä, miten luokaton se on, kun en ole siellä käynytkään,
mutta tieto oli Suomen Kuvalehden JYVISSÄ ja AKANOISSA.
Kuulunee jälkimmäisiin.- fingerpori
Kuvaukset meni päin vittua sanoin naistensaunanfilmaaja!
- OPEL----
On Poistettava Ehdottomasti Liikenteestä.
- AIDS.
aina ilman daamin seuraa
- mitäs evp
tarkoittaa, elätkö vaimosi palkalla ?
- hyvin utelias
Mitä tarkottaa terkottaa?
- oraakkeli**
hyvin utelias kirjoitti:
Mitä tarkottaa terkottaa?
HV!
- Anonyymi
Kato vittu googlesta
- Anonyymi
Katohan, joku tiesi. Itse olisin pehmentänyt: Katso Withu Googlesta.
- Anonyymi
Kysyvittu Ahloselta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758