Jos koirapuistossa rähistään

koirajapöllö

Koirani (uros) tykkää käydä koirapuistossa kun on luonteeltaan suorastaan yltiösosiaalinen, on kova leikkimään ja muutenkin vielä aika energinen (2v). Mutta... Siinä on vähän machoilijan vikaa, käy murisemassa 3x isommille kavereille ja jos nämä kaverit tulevat minun luokse, käy rähisemässä ihan kunnolla. Kysymys kuuluukin että pitäisikö minun omistajana/johtajana puuttua koirani murisemiseen heti, vai ajateltava että tämähän nyt kuuluu koirien käyttäytymiseen? Jos koirani tulee luokseni ja perässä tulee toinen koira, silloin jo tiedän varautua komentamiseen koska todennäköisesti koirani puolustaa minua, ja olenkin komentanut..mutta ei se vielä ole mennyt kaaliin. Toisaalta olen miettinyt pitäisikö meidän vaan luopua koirapuistosta ja ulkoilla muualla, mutta koirapuistossahan voisin todella opettaa koiraani käyttäytymään.

7

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19

      No voihan tuota treenata toisen koirankin kanssa (jos tutulla on esim). Puistossa ei aina tiedä haluavatko toisten koirien omistajat tai heidän koirat osallistua treeniin. Löytyy varmaan vielä netistä, mutta jossain aika hiljattain tulleessa koirakuiskaajassa (liv:in ohjelma siis) oli juuri tuollainen tapaus, että koira suojeli omistajaa. En niin tarkkaan katsonut, mutta taisi mennä jotenkin niin että omistaja meni ensin toisen koiran luokse ja komensi omaansa pois, kun koitti ängetä paikalle. Sitten siliteltiin toista koiraa jne... en tiedä kuinka nopeasti menee kaaliin, että ei rähistä.

    • eeeeeiiiiiiiiiiiiiii

      Joku kerta voi syntyä tappelu, se on pienestä kiinni ja joku kerta se vastapuolen koira ei välttämättä siedäkkään uroksesi rähistelyä ja tappelu on valmis. Ei missään tapauksessa veisi omaani ja jäisi kokeilemaan tuleeko tappelua vai ei. Sinun tehtäväsi on suojella koiraasi, nyt et sitä tee, kun viet sen tuonne missä se kokee asiakseen suojella sinua. Se on kokoajan stressin alla ja se ei ole hyvä juttu. Jos on pakko jatkaa puistoilua, niin tee se vain sellaisten kanssa joiden kanssa ei rähise. J akoirapuisto ei ole treenipaikka, treenailut voivat näyttää muiden koirien silmissä epäilyttävältä ja voit aiheuttaa rähinää silläkin. Treenaa jos olette yksin, mutta älä toisten kanssa.

      • 27

        Itselläni on ihan samanlainen tapaus. On jotenkin ristiriitaista että koira tottelee minua ja haluaa olla lähelläni, ja esimerkiksi lenkillä "kysyy" minulta että mihin suuntaan mennään. Kaikki viittaa siihen että se pitää minua johtajanaan. Silti se kokee että sen on suojeltava minua, tai ainakin sen on pidettävä muut koirat loitolla. Itse kiellän sitä aina ja otan sen komennon alle. Toisinaan tämä riittää, toisinaan joudun lähtemään pois. En tiedä tuosta siedättämisestä. Yleensä en huomioi muita koiria, koska tiedän sen laukaisevan rähinäkohtauksen. Joskus tosin olen sitäkin kokeillut. Se on vaan jotenkin oudon tuntuista että pidän omaa koiraani loitolla pannasta kiinni pitäen ja silitän toisella toista koiraa, kun omani räksyttää eikä tiedä miten päin olisi. Ei se ainakaan vielä ole auttanut.


      • ei puistoille
        27 kirjoitti:

        Itselläni on ihan samanlainen tapaus. On jotenkin ristiriitaista että koira tottelee minua ja haluaa olla lähelläni, ja esimerkiksi lenkillä "kysyy" minulta että mihin suuntaan mennään. Kaikki viittaa siihen että se pitää minua johtajanaan. Silti se kokee että sen on suojeltava minua, tai ainakin sen on pidettävä muut koirat loitolla. Itse kiellän sitä aina ja otan sen komennon alle. Toisinaan tämä riittää, toisinaan joudun lähtemään pois. En tiedä tuosta siedättämisestä. Yleensä en huomioi muita koiria, koska tiedän sen laukaisevan rähinäkohtauksen. Joskus tosin olen sitäkin kokeillut. Se on vaan jotenkin oudon tuntuista että pidän omaa koiraani loitolla pannasta kiinni pitäen ja silitän toisella toista koiraa, kun omani räksyttää eikä tiedä miten päin olisi. Ei se ainakaan vielä ole auttanut.

        koirapuistossa mikä on luonnoton paikka koiralle. Suljettu tila, missä pakko tulla toimeen jokaisen kanssa. Luonnossa koirat väistäisivät toisiaan, eivät kohtaisi, nyt ne ovat pakotettuja siihen, tottakai siellä epävarma koira suhtautuu noin. Kannattaisi puistoilla vain muutaman tutun kanssa, puistot ovat ihmisen keksintö, ihmiselle kivaa ulkoilua, ei koiralle.


    • tämmönen meillä

      Mulla samanlainen uros. Käymme nykyään vain puistossa vain jos se on tyhjä. Silloin voin heitellä frisbeetä tai palloa ja koirani saa purkaan energiaansa. Kuljemme myös pitkiä lenkkejä, joilla käymme läpi myös tottelevaisuuskoulutusta ja välillä lyhyt leikki. Näillä lenkeillä yritän luoda koiraani hyvän suhteen, jolloin sen käsittely puistossakin ehkä helpottuisi ja voisin käydä siellä silloinkin kun siellä on muita. En nimittäin halua koirani ärisevän muille, siinä voi käydä köpelösti. En muutenkaan halua oman koirani olevan puiston häirikkö :(

      Parin tutun nartun kanssa koirani voi puistoilla ja silloin se saa leikkiä kunnolla.

      • näinmeilläääääh

        ...ärisee muille ja pomottaa,ei johtajuutesi ole selvä.

        Sinun on tehtävä lisää sen eteen että koirasi tietää sinun olevan laumanjohtaja.
        Ja se laumanjohtajuus selvitetään muualla kuin koirapuistossa.

        Ja koirapuistoon mennään vasta lenkin jälkeen,ei lenkin korvikkeeksi.
        Lenkkeillyt koira ei jaksa rähistä muille.
        On suuri virhe viedä koirapuistoon täynnä energiaa oleva koira,sillä se on varmin tapa saada aikaan rähinöitä.
        Väh puolen tunnin lenkki (ei löntystely) ennen koirapuistoon menoa ja tilanne on omalta osaltasi helpompi,jos koirasi on vähäkään villiintyvää sorttia.
        Jos oma asenteesi on rennon itsevarma,niin pystyt siten hallitsemaan muitakin koiria.
        En ymmärrä etten saisi komentaa mitä tahansa koiraa jos se koirapuistossa käyttäytyy huonosti.
        Sehän on omistajan tyhmyyttä ja minun tehtävä on kertoa koirille miten haluan omaa koiraani ja itseäni kohdeltavan.
        En siis kerro sitä omistajallekkaan välttämättä,vaan suoraan koirille.


      • Kees
        näinmeilläääääh kirjoitti:

        ...ärisee muille ja pomottaa,ei johtajuutesi ole selvä.

        Sinun on tehtävä lisää sen eteen että koirasi tietää sinun olevan laumanjohtaja.
        Ja se laumanjohtajuus selvitetään muualla kuin koirapuistossa.

        Ja koirapuistoon mennään vasta lenkin jälkeen,ei lenkin korvikkeeksi.
        Lenkkeillyt koira ei jaksa rähistä muille.
        On suuri virhe viedä koirapuistoon täynnä energiaa oleva koira,sillä se on varmin tapa saada aikaan rähinöitä.
        Väh puolen tunnin lenkki (ei löntystely) ennen koirapuistoon menoa ja tilanne on omalta osaltasi helpompi,jos koirasi on vähäkään villiintyvää sorttia.
        Jos oma asenteesi on rennon itsevarma,niin pystyt siten hallitsemaan muitakin koiria.
        En ymmärrä etten saisi komentaa mitä tahansa koiraa jos se koirapuistossa käyttäytyy huonosti.
        Sehän on omistajan tyhmyyttä ja minun tehtävä on kertoa koirille miten haluan omaa koiraani ja itseäni kohdeltavan.
        En siis kerro sitä omistajallekkaan välttämättä,vaan suoraan koirille.

        Kerrankin sen joku sanoo!
        Tuota oon ite ihmetellyt, että virtapiikki tullaan purkamaan koiria täynnä olevaan puistoon! Siellähän on sitten räjähtävää enrgiaa täynnä oleva nuori uros joka hilluu miten sattuu. Itsekin kokeilin tämän kantapään kautta, mutta nyt osaan toisin!
        Ajan auton puiston viereen, tai lähelle, vien koiran siitä 15-20min juoksulle ja samalla vähän koulutusta ja palkkioksi koirapuistoon leikkimään!
        Paljon vähemmällä stressillä pääsevät kaikki...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe