Emättimen erite

Satria

En tiedä, mikä voisi olla kyseessä. Eli siis miesystäväni on nyt 3 vuoden seurustelun aikana vain 3 kertaa nuollut alapäätäni, ja lopettanut yleensä melko pian, kun kiihotun ja tulee hiukan eritettä. Sanoo sen olevan hyvin kitkerää, ettei pysty enempää. Voiko tämä viitata jotenkin sukupuolitautiin tai johonkin muuhun tulehdukseen? Vai onko se normaalia, että naisen erite saattaa hiukan tuoksahtaa ja maistua oudolle?

Ja toinen kysymys olisi, että onko normaalia käyttää joka päivä pikkuhousunsuojia? En pysty olemaan päivääkään ilman pikkuhousunsuojia, muuten pikkuhousut joutuvat pesuun valkovuodon (tai kenties joku muu vuoto kyseessä?) takia. Se on valkoista ja tahmeaa, joskus kellertävää. Tämä normaalia vai ei?

Kiitos etukäteen vastanneille! Toivon asiallisia kommentteja, sillä asia on aika arka...

15

9564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettele tuntemaan

Se, miltä kumppanin häpy/siitin maistuu, voi hyvinkin vaihdella sen mukaan, mitä kumppani on syönyt. Naisella kuukautiskierron eri vaiheet antavat myös omat mausteensa.

Valkovuodon väri ja koostumus vähän vaihtelee kierron mukaan. Voimakkaan keltainen tai vihreä erite ei kuulu asiaan. Myöskään paha haju ei kuulu valkovuotoon.

Juuri ennen kuukautisia hajuun voi sekoittua pieniä määriä verta ja siitä tulee rautamainen tuoksahdus.

Kait sinä kolmen vuoden aikana olet ollut gynekologisessa tutkimuksessa? Jos et ole, niin mene. Kyllä lääkäri näkee valkovuodosta yhtä sun toista.

Ihan normaalia, että pikkuhousut tahraantuvat valkovuodosta. Kuitenkin se housujen pesu on parempi kuin jatkuva siteen pito.

• Satria

Joo, olen gynekologin luona juttusilla ja tekemässä papa-kokeen. Kuulemma alapäässä kaikki hyvin, mutta ei puhunut mitään valkovuodosta enkä muistanut kysyä koko asiaa.

Tiedän tuon vahvan raudan hajun kuukautisten aikana sekä hiukan sen jälkeen, mutta valkovuodon aikana haju on toisenlainen. En oikein osaa sano, onko se pahan hajuinen, muttei se ainakaan hajuton ole! Joku oudon kitkerä haju...

Muistan vieläkin nuorempana oppivani koulussa sen, että valkovuoto tulee ennen kuukautisia. Mutta minusta tuntuu, että minulla on koko ajan valkovuoto, ennen ja jälkeen kuukautisia, koko ajan.

• Satria
        Satria kirjoitti:

Joo, olen gynekologin luona juttusilla ja tekemässä papa-kokeen. Kuulemma alapäässä kaikki hyvin, mutta ei puhunut mitään valkovuodosta enkä muistanut kysyä koko asiaa.

Tiedän tuon vahvan raudan hajun kuukautisten aikana sekä hiukan sen jälkeen, mutta valkovuodon aikana haju on toisenlainen. En oikein osaa sano, onko se pahan hajuinen, muttei se ainakaan hajuton ole! Joku oudon kitkerä haju...

Muistan vieläkin nuorempana oppivani koulussa sen, että valkovuoto tulee ennen kuukautisia. Mutta minusta tuntuu, että minulla on koko ajan valkovuoto, ennen ja jälkeen kuukautisia, koko ajan.

Olen siis ollut gynekologin luona juttusilla näiden vuosien sisällä.

• ölöölölllööl
        Satria kirjoitti:

Olisiko koulussa tarkoitettu sitä, että tytöillä alkaa tulla valkovuotoa ennen kuin kuukautiset käynnistyvät? Tällaista muistan ainakin itse oppineeni. Minulla ei ole ainakaan juuri ennen menkkoja paljoa valkovuotoa. Runsaimmillaan se on ovulaation aikaan, tosin se ei varsinaisesti valkovuotoa kai olekaan vaan sellaista kirkasta ovulaatiolimaa. Kuitenkin ainakin henkiölkohtaisen kokemukseni mukaan valkovuotoa pitääkin tulla silleen sopivasti koko ajan, itse siis koen hyväksi tilanteeksi sen, kun pikkuhousuihin vähän tulee tuhrua.

Sitten taas jos pikkuhousut ovat ihan märkänä siitä vuodosta koko ajan niin se voi olla jo häiritsevää. Minulla on välillä sellaista ihan juoksevaa, tosi vetistä vuotoa, joka on kyllä häiritsevää. En tiedä mitä se on, gynen mukaan voi olla ihan vaan kiertoon liittyvää. Aikaisemmin minulla ei ole kyllä sellaista ollut, mutta ehkä sitten hormonitoiminta alkaa muuttua, kun kolmeakymppiä kohti kovaa mennään.

• --------------------
        ölöölölllööl kirjoitti:

Olisiko koulussa tarkoitettu sitä, että tytöillä alkaa tulla valkovuotoa ennen kuin kuukautiset käynnistyvät? Tällaista muistan ainakin itse oppineeni. Minulla ei ole ainakaan juuri ennen menkkoja paljoa valkovuotoa. Runsaimmillaan se on ovulaation aikaan, tosin se ei varsinaisesti valkovuotoa kai olekaan vaan sellaista kirkasta ovulaatiolimaa. Kuitenkin ainakin henkiölkohtaisen kokemukseni mukaan valkovuotoa pitääkin tulla silleen sopivasti koko ajan, itse siis koen hyväksi tilanteeksi sen, kun pikkuhousuihin vähän tulee tuhrua.

Sitten taas jos pikkuhousut ovat ihan märkänä siitä vuodosta koko ajan niin se voi olla jo häiritsevää. Minulla on välillä sellaista ihan juoksevaa, tosi vetistä vuotoa, joka on kyllä häiritsevää. En tiedä mitä se on, gynen mukaan voi olla ihan vaan kiertoon liittyvää. Aikaisemmin minulla ei ole kyllä sellaista ollut, mutta ehkä sitten hormonitoiminta alkaa muuttua, kun kolmeakymppiä kohti kovaa mennään.

Mullakin tuli yhdessä vaiheessa pari vuotta sitten sellaista kirkasta vuotoa tosi paljon, ja se myös kirvelsi (kirveleekö sinulla?). Luulin että on joku sukupuolitauti, ja menin lääkäriin. Se olikin hiivatulehdus. Sain siihen sellaisen suun kautta otettavan lääkityksen, vain yksi pilleri ja se paransi vaivan. Yleensähän sanotaan, että hiivatulehdus oireilisi pahan hajuisena ja kokkareisena valkovuotona, mutta voi kai oirehtia sitten vähän toisellakin tavalla.

• Satria
        -------------------- kirjoitti:

Mullakin tuli yhdessä vaiheessa pari vuotta sitten sellaista kirkasta vuotoa tosi paljon, ja se myös kirvelsi (kirveleekö sinulla?). Luulin että on joku sukupuolitauti, ja menin lääkäriin. Se olikin hiivatulehdus. Sain siihen sellaisen suun kautta otettavan lääkityksen, vain yksi pilleri ja se paransi vaivan. Yleensähän sanotaan, että hiivatulehdus oireilisi pahan hajuisena ja kokkareisena valkovuotona, mutta voi kai oirehtia sitten vähän toisellakin tavalla.

Itelläni on myös välillä vetistä kirkasta vuotoa, muttei kuitenkaan paljon. Se tosin ei tuoksahda millekään ja olen vain ajatellut sen olevan harmitonta. Ei kirvele eikä kutita. Paljonko maksaa tuollainen pikakäynti gynellä, jos haluis vaikka tietää, että onko tää valkovuoto ja kitkerä maku/haju normaalia? Ite, kun kävin gynellä papassa ja hakemassa pillerireseptin, niin makso 100 euroa!

• perusasiat terveysas
        Satria kirjoitti:

Itelläni on myös välillä vetistä kirkasta vuotoa, muttei kuitenkaan paljon. Se tosin ei tuoksahda millekään ja olen vain ajatellut sen olevan harmitonta. Ei kirvele eikä kutita. Paljonko maksaa tuollainen pikakäynti gynellä, jos haluis vaikka tietää, että onko tää valkovuoto ja kitkerä maku/haju normaalia? Ite, kun kävin gynellä papassa ja hakemassa pillerireseptin, niin makso 100 euroa!

Ihan terveyskeskuslääkärillä nuo perusasiat voi kysyä eikä maksa kuin terveyskeskusmaksun. Nuoremmilla ei sitäkään.

• --------------------
        Satria kirjoitti:

Ei mullakaan se kirkas vuoto haissut miltään, mutta sitä vain tuli paljon ja se todellakin ihan poltteli ja kirvelsi... Ihan vain terveyskeskuksessa kävin asian tiimoilta, enkä muista paljonko se lääke maksoi, kun on jo sen verran aikaa. Mutta lääkärihän sen sitten näkee, että onko se sinulla hiivaa vai jotain muuta. Myös papa-kokeet, pillerireseptit yms. olen aina hoitanut ihan vain terv.keskuksessa, eli ei tarvi välttämättä gynelle tilata aikaa sellaisten takia.

• dsxfg

Aloita itsehoidolla, jos rahavarat vähissä.

Lopeta heti pikkuhousunsuojien käyttäminen. Jos on pakko jotain suojaa pitää, hanki kestositeitä/kestopikkuhousunsuojia muutama kappale. Alapää ei haudu. Lopeta myös saippuan käyttäminen. Alapään voi pestä pelkällä vedellä, jos tuntuu ettei vesipesu riitä, osta pH arvoltaan alhaista intiimialueen pesuliosta. Luovu myös tekokuituisista pikkuhousuista.

Tee etikkahuuhtelu. Desi-puolitoista vettä ja ruokalusikallinen etikkaa. Huuhtele alapää tuolla liuoksella alkuun useammin, sitten riittää tarpeen vaatiessa. Se palauttaa pH tasapainoa.

Kokeile ensin noita. Sitten jos vaiva jatkuu käy apteekissa ostamassa maitohappobakteerikapseleita (emätinkapseleita). Ota sitä pakkauksessa olevan ohjeen mukaan ja katso auttaako.

minä en tiedä mikä on normaalia valkovuotoa, mutta taidan olla kovin vähävuotoinen, kun pikkuhousut ei kastu. Ennen menkkoja valkovuotoa tulee enemmän ja ovulaation aikana jonkinlaista vuotoa, mutta se siinä.

(naisen, niinkuin miehenkin erite todellakin saa makua myös ruoasta, kuten tuolla jo mainittiin)

• gynstat

Emätin on ns. "itsestään puhdistuva elin" joten valkovuoto kuuluu asiaan. Sitä tulee suurimmalla osalla naisista päivittäin, toisilla se on runsaampaa ja toisilla niukempaa. Jos olet käynyt gynen juttusilla niin asian luulisi olevan ok. Liiallinen siteiden käyttö saattaa lisätä valkovuotoa, sillä siteet hautovat alapäätä. Jos sinulla ei ole voimakasta hajua, kuplivaa, vihertävää tai voimakkaa keltaista vuotoa niin vuoto tod.näköisesti on normaalia. Alapään pesuun kannattaa käyttää mahd.mietoja pesuaineita ja esim. aamuisin pelkkä vesi riittää!! Kannattaa kiinnittää myös huomiota, ettei käytä liian voimakkaita pesu/huuhteluaineita vaatteissa sillä sekin saattaa aiheutta kaikenlaista.

• oma mielipiteesi

Mitä itse tykkäät vuotosi hajusta ja mausta? Näytteen saat sormella. On ihan hyvä tutustua siihen, niin erottaa, jos on jotain vialla.

Meillä jokaisella on tietysti erilaiset mieltymykset siitä, mikä tuoksuu hyvältä ja mikä maistuu hyvältä. hajuaisti on ehkä luultua tärkeämpi, kun etsitään oikeaa kumppania ja silloin tarkoitetaan luonnollisia tuoksuja., eikä deodorantin tuoksua.

• runsasta valkovuotoa

menin testaamaan tauteja, niin kätilö otti samalla papa testin. ei menny ko muutama tunti niin sain puhelinsoiton, että "sulla on clue soluja. saat siihen lääkekuurin". miehillä usein oireeton tulehdus, naisilla runsasta valkovuotoa ja ilmeisesti vähän vahvempi haju. eli ei ole mikään tauti, vaan jokin tulehdus. mutta tosiasiahan on, että jotku voi tuoksahtaa normaalistikin enemmän, ilman mitään tulehduksia.

• mimi3

Olisi hyvä käydä testeissä parin vuoden välein ihan oman pimpin vaalimisen takia. Tai minä en ainakaan haluaisi että pimppi menee pilalle ja käynkin reippaasti pissimässä purkkiin ja näyttämässä pimppiä tohtorille ns. vuosi tarkastus tyyliin, huolimatta siitä onko vakituisessa parisuhteessa vai sinkkutyttönä.

Tuota ne pikkuhousun suojat voisit ehket jättää pois kun ne vaan hautoo paikkoja ja ne kalsaritkin on ihan hyvä vaihtaa joka päivä, ei niiden kanssa tarvii olla nuuka ja säästäväinen.

Minusta kellertävä valkovuoto, runsaus ja kitkeryys viittais vähän tulehdushommiin, joko klamydia tai bakteerivagioosi tai hiiva tai joku epäspesifi tulehdus. Käy gynellä näyttämässä ja juttelemassa niin eiköhän se siitä.

• MaLeMuun

Minulla entisen miehen penis oli epämiellyttävän makuinen ja hajuinen. Ja itse oireilin koko ajan. Sen jälkeen tulevissa suhteissa ollut ihana yllätys, että mies voi olla puhdas, raikas, neutraali! Mutta itselleni en anna antaa suuseksiä, kun pelkään haisevani ja olevani likainen, vaikka olenkin nyt kunnossa. Kammo jäi.

• PhoenixDoesThings

olen itse 11v tyttö jolla tulee jotain valkoista kökköä alapäästä tuntuu et pitäis käydä vessassa vaik ei täydy on ollut jo 1 vuosi mutta huomasin valkoisen kökön pikareissa uunilleen viikko sitten onks tää normaalia mun ikäselle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3706
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      855
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      60
      776
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe