Käyttekö seurakunnassa?

MyLittleTragedy

Miten tärkeänä pidät seurakuntayhteyttä, koetko saavasi kirkossa (tai vastaavassa) käymisestä voimia vai riittääkö sinulle oma sisäinen uskosi? Olisi mukava kuulla muiden ajatuksia.

Itse en moneen vuoteen käynyt missään, mutta nyt on herännyt halu tavata samanhenkisiä ihmisiä ja käydä kirkossa. Kyllä siitä saa rohkaisua ja uutta voimaa päiviin.

7

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johannes87

      Mulle seurakuntayhteys on kaikki kaikessa. Tärkeämpiä asioita on ehkä vain jumalasuhde ja perhe. Pelastumiseen varmasti riittäisi oma sisäinen usko, mutta jotain jäisin varmasti kaipaamaan. Seurakunta on mulle perheen jatke, jossa saa palvella omilla lahjoilla ja viettää aikaa veljien ja sisarien kesken. En ole kuitenkaan puhunut avoimesti homoudestani muuta kuin harvoille ja valituille, joiden tiedän pitävän asian omana tietonaan. Ehkä jonain päivänä pystyn olla avoimempi myös muille.

      Kannattaa ehdottomasti etsiä oma hengellinen koti :)

      • bikundi

        säännöllisesti käyn hellareilla oulussa..


      • lutjukka
        bikundi kirjoitti:

        säännöllisesti käyn hellareilla oulussa..

        Itsekin käyn välillä Oulun hellareilla Lift-illoissa. Vapiksellakin käyn suht usein ja tuomiokirkossa. Voinko luottamuksellisesti saada tietää kuka olet? Mahdatko olla qruiserissa? Itse oon nimim. lutjukka.


    • adalmiina

      Jos ajattelee jumalanpalvelusta, kirkko on omalla kohdallani se paras vaihtoehto jumalanpalvelukseen osallistumiseen. Meillä oli koulussa eräs tehtävä, jossa kävin kirkossa jumalanpalveluksessa, kuuntelin radiojumalanpalveluksen sekä katsoin televisiosta jumalanpalveluksen. Näitä verratessani totesin, että konkreettinen läsnäolo kirkossa, ajatellen nimenomaan jumalanpalvelusta, on minulle paras vaihtoehto. Siinä tuntee olevansa kaikista lähinnä Jumalaa. Vaikka asia onkin kohdallani näin, en silti käy jumalanpalveluksissa enkä muissakaan seurakunnan järjestämissä tapahtumissa. Koen, että tavalliset ev.lut jumalanpalvelukset ovat ehkä hieman ankeita ja niissä ollessa tulee aina jotenkin syntinen olo. Kaikkihan me syntisiä olemme, mutta tunnelma on mielestäni yleisesti aika masentava. Jumalan läsnäolo ja yhteys häneen on iloinen asia ja toivoisin, että kirkossamme keskityttäisiin enemmän iloon ja rakkauteen, jota Jumala elämiimme tuo. Mukavana kokemuksena sain kerran kokea Taizé-messun. Siellä tunnelma oli kaikin puolin lämpimämpi ja rennompi. Seurakuntayhteys tuntui myös mielestäni tiiviimmältä. Kirkkojumalanpalveluksista lähtiessäni minulla on aina ollut jotenkin epäiloinen olo. En osaa sitä sen paremmin selittää. Tällä hetkellä minulle riittää niin sanotusti oma uskoni ja keskusteluni Jumalan kanssa. Nyt myös harjoittelupaikassani saan toteuttaa uskoani ja se tuntuu hyvältä juuri tällä hetkellä.

      • MyLittleTragedy

        Oletko käynyt ikinä Tuomasmessussa? Minusta siellä on iloinen, rauhaisa ja rakkaudellinen ilmapiiri. Se poikkeaa hieman normaalista jumalanpalveluksesta, ja muistaakseni on ekumeeninen eli ei ole sitoutunut tiettyyn kirkkokuntaan, vaan sitä on järjestämässä hyvinkin erilaiset ihmiset. Siellä on erikseen tuomasorkesteri soittimineen, ja monet laulut ovat iloisia ja reippaita. Samaa voisin sanoa itsestäni, että monesti normaaleissa jumalanpalveluksissa tms. tulee jotenkin syntinen olo tai ajattelen, että muut ovat jotenkin "parempia" uskovia kuin minä. Tuomasmessussa koen kuitenkin, että saan tulla sinne juuri sellaisena kuin olen. Rikkinäisenä tai ehjänä, etsijänä tai jo uskon löytäneenä. Tosin noita messuja ei kovin monella paikkakunnalla taideta järjestää..

        Tässä ote Tampereen tuomasmessun nettisivuilta:

        Tuomas-messussa on tilaa hyvin erilaisille ihmisille; meille eri-ikäisille ja eri tavalla uskoville, etsiville ja löytäneille, murheellisille ja riemuitseville. Meidän kaikkien sisimmässä elää kaipuu ehyeen elämään, kaipuu kotiin Jumalan yhteyteen. Messuun saat tulla sellaisena kuin olet. Siellä ei odoteta mitään "oikeaa" käyttäytymistä".

        Suosittelen lämpimästä kaikille! :)


      • adalmiina
        MyLittleTragedy kirjoitti:

        Oletko käynyt ikinä Tuomasmessussa? Minusta siellä on iloinen, rauhaisa ja rakkaudellinen ilmapiiri. Se poikkeaa hieman normaalista jumalanpalveluksesta, ja muistaakseni on ekumeeninen eli ei ole sitoutunut tiettyyn kirkkokuntaan, vaan sitä on järjestämässä hyvinkin erilaiset ihmiset. Siellä on erikseen tuomasorkesteri soittimineen, ja monet laulut ovat iloisia ja reippaita. Samaa voisin sanoa itsestäni, että monesti normaaleissa jumalanpalveluksissa tms. tulee jotenkin syntinen olo tai ajattelen, että muut ovat jotenkin "parempia" uskovia kuin minä. Tuomasmessussa koen kuitenkin, että saan tulla sinne juuri sellaisena kuin olen. Rikkinäisenä tai ehjänä, etsijänä tai jo uskon löytäneenä. Tosin noita messuja ei kovin monella paikkakunnalla taideta järjestää..

        Tässä ote Tampereen tuomasmessun nettisivuilta:

        Tuomas-messussa on tilaa hyvin erilaisille ihmisille; meille eri-ikäisille ja eri tavalla uskoville, etsiville ja löytäneille, murheellisille ja riemuitseville. Meidän kaikkien sisimmässä elää kaipuu ehyeen elämään, kaipuu kotiin Jumalan yhteyteen. Messuun saat tulla sellaisena kuin olet. Siellä ei odoteta mitään "oikeaa" käyttäytymistä".

        Suosittelen lämpimästä kaikille! :)

        En ole Tuomasmessussa koskaan käynyt, on kylläkin pitänyt. Omalla paikkakunnallani niitä ilmeisesti kyllä järjestetään, mutta ei kovin usein. On mukavaa, että on olemassa messuja, jotka poikkeavat normaalista sunnuntaijumalanpalveluksesta. Silti olen sitä mieltä, että tavallista sunnuntaijumalanpalvelusta voisi kyllä hieman kehittää, pitäen kuitenkin mielessä myös ne, jotka ovat tottuneet niin sanottuun vanhaan malliin. Mutta helpommin sanottu kuin tehty. Minua häiritsi tuossa Tampereen tuomasmessun tekstissä kohta "Meidän kaikkien sisimmässä elää kaipuu ehyeen elämään, kaipuu kotiin Jumalan yhteyteen." Jos Tuomasmessun kantava voima on erilaisuudessa ja siinä, että on eri tavalla uskovia ihmisiä, niin ei ehkä ole kannattavaa yleistää, että meillä kaikilla on kaipuu kotiin Jumalan yhteyteen, koska se ei välttämättä ole niin jokaisen kohdalla. Asia ei ole yksiselitteinen. Ja toisena asiana kalskahtaa korvaan tuo, että messuun SAAT tulla sellaisena kuin olet. Mietin, että eikö muihin messuihin saa tulla sellaisena kuin on eikä kukaan ihminen voi periaatteessa määrätä sitä, että minkälainen ihminen saa tulla ja minkälainen ei, sillä me olemme kaikki Jumalan lapsia ja hänen edessään tervetulleita hänen yhteyteen. Asian voisi ennemmin ilmaista yksinkertaisesti: tule sellaisena kuin olet tai olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Tämä antaisi avoimemman vaikutelman ja mielestäni on tärkeää miettiä, miten asiat esitetään, varsinkin kun kyseessä ovat uskoon liittyvät asiat. Mutta nämä ovat vain omia ajatuksiani ja monet ovat varmasti kanssani eri mieltä. Mutta eipä se haittaa, saa olla :) Kiitoksia suosituksesta, ehkä jonakin päivänä yllätän itseni ja istun läsnä Tuomasmessussa!


      • pappilukkari
        adalmiina kirjoitti:

        En ole Tuomasmessussa koskaan käynyt, on kylläkin pitänyt. Omalla paikkakunnallani niitä ilmeisesti kyllä järjestetään, mutta ei kovin usein. On mukavaa, että on olemassa messuja, jotka poikkeavat normaalista sunnuntaijumalanpalveluksesta. Silti olen sitä mieltä, että tavallista sunnuntaijumalanpalvelusta voisi kyllä hieman kehittää, pitäen kuitenkin mielessä myös ne, jotka ovat tottuneet niin sanottuun vanhaan malliin. Mutta helpommin sanottu kuin tehty. Minua häiritsi tuossa Tampereen tuomasmessun tekstissä kohta "Meidän kaikkien sisimmässä elää kaipuu ehyeen elämään, kaipuu kotiin Jumalan yhteyteen." Jos Tuomasmessun kantava voima on erilaisuudessa ja siinä, että on eri tavalla uskovia ihmisiä, niin ei ehkä ole kannattavaa yleistää, että meillä kaikilla on kaipuu kotiin Jumalan yhteyteen, koska se ei välttämättä ole niin jokaisen kohdalla. Asia ei ole yksiselitteinen. Ja toisena asiana kalskahtaa korvaan tuo, että messuun SAAT tulla sellaisena kuin olet. Mietin, että eikö muihin messuihin saa tulla sellaisena kuin on eikä kukaan ihminen voi periaatteessa määrätä sitä, että minkälainen ihminen saa tulla ja minkälainen ei, sillä me olemme kaikki Jumalan lapsia ja hänen edessään tervetulleita hänen yhteyteen. Asian voisi ennemmin ilmaista yksinkertaisesti: tule sellaisena kuin olet tai olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Tämä antaisi avoimemman vaikutelman ja mielestäni on tärkeää miettiä, miten asiat esitetään, varsinkin kun kyseessä ovat uskoon liittyvät asiat. Mutta nämä ovat vain omia ajatuksiani ja monet ovat varmasti kanssani eri mieltä. Mutta eipä se haittaa, saa olla :) Kiitoksia suosituksesta, ehkä jonakin päivänä yllätän itseni ja istun läsnä Tuomasmessussa!

        viikko takaperin taize-messussa espoon tuomiokirkossa. en käy kirkossa kovin usein muuten. oli hieno, lämmin tilaisuus. parin kuukauden välein on noita messuja espoossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe