Collieni on nyt kohta 1,5 vuotias. Kiltti ja tottelevainen koira MUTTA.... Ulkona ollessa jos löytää jotain "herkkua" maasta ei pudota käskystä huolimatta pois vaan pistelee poskeensa. Jos yritän ottaa koiran suusta pois hyökkää käsiin kiinni ja puree. Olen pitänyt hiihnaa tiukalla ja sanonut irti, mutta ei onnistu. Tässäkin vaiheessa jos vain mahdollista hyökkää kiinni. Sisällä ollessa tottelee hyvin ei koske ruokaan ennenkuin antaa luvan. Lelutistakin irrottaa otteen, kun käskee. Mikä avuksi?
COLLIEN PUREMINEN
12
801
Vastaukset
- tizu
Yleensä koiralle joka on haluton luopumaan "aarteestaan" on parempi tarjota tilalle jotain parempaa, namia tai lelua ja sanoa samalla irti. Näin "irti"-sana saa koiralle mukavamman merkityksen.
- Oma käytöksesi
Treenaat vain joka pv ja monta kertaa sisällä ja milloin missäkin, ensin vähemmän tärkeillä leluilla ja herkuilla ja vaihdat ne aina parempaan ja opetat siinä samma koiralle irti sanan. Googlaa tarkemmat ohjeet, ajoitus on kaiken a ja o, koira ei ymmärrä eikä opi, jos vain toistelet irti sanaa, ajoitus ratkaisee.
Leikithän koiran kanssa. Jos koira pitää sinua todella kivana tyyppinä niin se kyllä helpommin luopuu aarteestaan, vahvista suhdettanne siis. Mieti leikitkö varmasti niitä leikkejä, joista koira pitää. Moni juoksee mielellään esim pallon perään, mutta se ei silti ole välttämättä koirasi lempileikki.
Mieti oma käytöksesi. Jos kiskot koiraa hihnasta, komennat tiukasta, käyt suuhun kiinni, yms, niin se on koirasi kantilta todella epäilyttävää. Käyttäydy rauhallisesti ja selkäesti, koirasi ei nyt ymmärrä sinua ja suhtautuu hyvin epäillen.
Suosittelen tdella lämpimästi, että googlaat ohjeet esim irti sanan opettamisesta. Sen kirjoittaminen tänne on liian pitkä homma.- googletan
Kiitos asiallisista vastauksista.
- erinas
googletan kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista.
Jos koira käy sinuun kiinni, niin siinä tapauksessa ei kyllä namien syöttely tai homman "mukavaksi" tekeminen auta. Koira ei yksinkertaisesti ajattele sinulla olevan oikeutta koskea siihen tai sen löytämiin herkkuihin. Suosittelen kouluttajalla käymistä.
- entä tämä
Jos se on hihnassa kiinni esim. lenkillä, niin ENNAKOINTI ja "ei ota" (tai mikä onkin komentosi) ja makupala/leikki, jotta huomio kiinnittyy muuhun ja saa palkan siitä, ettei ota.
Minullakin koira söi omansa ja toisen koirani kakat n.8-9 kuiseksi, mutta nyt se on lopettanut sen lähes kokonaan. Minullakin pisti hanttiin, jos "herkut" yritti viedä. Lenkillä ei kylläkään tehnyt noin koskaan, ja lämmin oli parempaa muutenkin. :) - johtajuus
ongelma. Yksinkertaisesti teet selväksi sen, kumpi määrää teidän taloudessa... enkä tarkoita väkivaltaisesti, vaan henkisesti. Jos et osaa tehdä tätä, niin kysy oikealta asiantuntialta...
Hyvää tulevaa kevättä, toivottaa 2 x pehkoa - tällätavoin
Ota leuoista kiinni ja avaa suu ja törky pois suusta. Rankaise koiraa jos yrittää kiinni. Isännän on aina, ihan aina saatava koiran suusta ruoka tai tavara pois.Ihan aina.
Minä en katso yhtään jos koira urisee irrotuksesta. En toki ruokaa ota suusta pois ellei se ole tarpeen, mutta isotella en anna yhtään. Collie on aika pieni koira, mutta älä anna koirasi isotella, kun saat isännän paikan itsellesi, huomaat monta muutakin hyvää asiaa, koirasi kuuntelee sinua, tottelee, on parempi kaveri kuin ennen.
Usko pois. Ja nyt en tarkoita koiran kovaa lyömistä tai tarpeetonta kuria, mutta nulikkaiässä koira kun koira haluaa katsoa kumpi on pomo. Älä häviä sitä kisaa. - tqeer
Entäs näykkiminen sitten? Meillä aina kiihtyessään, innostuessaan tms alkaa näykkiä. Ei varsinaisesti pure muttei paljon muutakaan.
- isäntä, ei lammas
collielle näykkiminen on ymmärääkseni paimentamisen muoto, joten vähän samanlainen auktoriteettiongelma on mielestäni kyseessä. Itse tässä tilanteessa rauhoittaisin koiran ja estäisin näykkimisen
- selventäkää
eli kirputtaa? se on täysin eri asia kuin näykkiminen!
- jhdcfgsz
No ei missään nimessä rangaista koiraa.
Lukekaa nyt edes yksi koirakirja, jos ette koirista tuon vertaa tajua. Kasvattaja hakee koiransa pois, jos kuulee tuollaisesta paskasta.- lmlmlmlmllm
kyllä puremisesta ilmanmuuta pitää rangaista, ja ei hae kasvattaja koiraa pois, tarkoitan omaksi maksettua koiraa... ei sitten ollenkaan.
Ja jos hakisi, voi poliisi hakea kasvattajan toisen omaisuuden luvattomasta ottamisesta, siis varkaudesta.
Senjälkeen kun koira on maksettu, kasvattajan mielipiteitä tai aatoksia ei tarvitse kuunnella. MIKÄLI, et ole laittanut nimeäsi sellaiseen paperiin jossa on esim ehtoettä koiraa ei saa lopettaa tai myydä ilman kasvattajan suostumusta, tai muita vastaavia rajoituksia. Ja sellaisiin ei kenenkään pitäisi nimeään laittaa !
Toki kasvattajaan pitää ja voi olla yhteyksissä, mutta ehdottomasti ilman minkäänlaisia napanuora tai selittelyvelvollisuuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289