Tarvitsen neuvoja siperianhuskyyn liittyen

VWaldemar

Hei!

Pyörittelen mielessäni ajatusta siitä, että lähitulevaisuudessa hankkisin siperianhuskyn. Tunnustan, ettei minulla ole mitään kokemusta mistään koirista - mutta olisin iloinen jos joku asiaa tunteva selvittäisi seuraavat asiat minulle:

1. Asia

Mitä kirjoja minun kannattaisi lukea? Kannattaako ensin lukea jokin perusteos koirien pitämisestä noin yleisesti ja sen jälkeen lukea syventävä opas siperianhuskysta? Vai useampia kirjoja?

2. Asia

Kannattaisiko minun matkustaa esimerkiksi Lappiin tutustumaan oikein rekikoirina käytettäviin siperianhuskyihin?

3. Asia

Onko siperianhusky mahdoton ensimmäisenä koirana? Kannattaako asiaa edes harkita?



Liikuntamahdollisuudet olisivat koiralle erinomaiset. Asun suuressa omakotitalossa kaupungin liepeillä, metsän vieressä ja lenkkipolut ovat aivan lähellä.

Arvostan kaikkia asiaatuntevia vastauksia!

6

499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minätässänytvain

      1.

      Lue niin paljon kirjoja kuin mahdollista, koskaan ei voi tietää koirista liikaa. Ja mahdollisimman laajalta alueelta, erityisesti koulutuksesta ja aktiviteeteistä, sillä siperianhusky on erittäin energinen ja paljon liikuntaa vaativa rotu, jolta varmasti löytyy itsepäisyyttä.

      2.

      Ei välttämättä, ellet erityisesti halua huskyasi rekikoiraksi. Kyllähän asian tuntevia husky kasvattajia löytyy muualtakin Suomesta, kuten myös rekikoira harrastajia.

      3.

      Kyllä ja ei. Husky ei ole mahdoton on, mutta se voi aloittelijalle olla hyvinkin haastava, niinkuin jo mainitsin: se on hyvin alkukantainen, energinen, pidättyväinen ja omanarvontuntoinen. Jokaisesta koirasta voi kuitenkin tulla oikeanlaisella käsittelyllä ja koulutuksella kunnon koirakansalainen.

      • pommmi

        Saimme tuli huskyn pennun (vahinkopentueesta) toiseksi koiraksi, emmekä pärjänneet. Olisi siis pitänyt olla paljon topakampi. Koira oli hyvin kovaluonteinen uros, karkaili, (oppi avaamaan ovia, meni jopa ikkunan hyttysverkosta läpi ulos, tarhasta karkasi aina )metsästi yksin jäniksiä, tappoi naapurin kissan. Jo 8-kuisena alisti vanhemman uroskoiramme. Koska ensimmäinen koiramme oli lempeäluonteinen, emme ymmärtäneet tarpeeksi koiran dominoivaa käytöstä. Jouduimme luopumaan pitovaikeuksien takia. Paha oli mieli pitkän aikaa. Tutkistele itseäsi: onko sinulla riittävästi asennetta?


      • ei hyskumaista
        pommmi kirjoitti:

        Saimme tuli huskyn pennun (vahinkopentueesta) toiseksi koiraksi, emmekä pärjänneet. Olisi siis pitänyt olla paljon topakampi. Koira oli hyvin kovaluonteinen uros, karkaili, (oppi avaamaan ovia, meni jopa ikkunan hyttysverkosta läpi ulos, tarhasta karkasi aina )metsästi yksin jäniksiä, tappoi naapurin kissan. Jo 8-kuisena alisti vanhemman uroskoiramme. Koska ensimmäinen koiramme oli lempeäluonteinen, emme ymmärtäneet tarpeeksi koiran dominoivaa käytöstä. Jouduimme luopumaan pitovaikeuksien takia. Paha oli mieli pitkän aikaa. Tutkistele itseäsi: onko sinulla riittävästi asennetta?

        Siperianhusky ei normaalisti käyttäydy noin.


      • pommmi
        ei hyskumaista kirjoitti:

        Siperianhusky ei normaalisti käyttäydy noin.

        ilmeisesti erilaisia huskyjä kuin esim. näyttelylinjaiset??? Koira ei suinkaan vihainen ollut, ja meille hyvin rakas. Tekipähän vaan mitä huvitti meidän kykenemättä estämään. Aliarvioimme sen kykyjä ja tahtoa. Olen kyllä kuullut, että Lapissa, missä huskyfarmeja on, irtipäässeet koirat aiheuttavat vahinkoa.


      • huskyja 8v
        pommmi kirjoitti:

        ilmeisesti erilaisia huskyjä kuin esim. näyttelylinjaiset??? Koira ei suinkaan vihainen ollut, ja meille hyvin rakas. Tekipähän vaan mitä huvitti meidän kykenemättä estämään. Aliarvioimme sen kykyjä ja tahtoa. Olen kyllä kuullut, että Lapissa, missä huskyfarmeja on, irtipäässeet koirat aiheuttavat vahinkoa.

        Se nly linjaisten ja kayttisten lkuonne ei eroo mitenkään toisistaan!


      • ei eroja"
        huskyja 8v kirjoitti:

        Se nly linjaisten ja kayttisten lkuonne ei eroo mitenkään toisistaan!

        Olen aivan samaa mieltä. Ehkä siitä syystä huskyt aiheuttavat irti ollessaan vahinkoa Lapissa, että siellä rekifarmeissa ketjuihin tai häkkiin lukittuina ne turhautuvat, stressaantuvat ja hermostuvat. Ja muutenkin koira tietysti aiheuttaa harmeja, jos sille ei tarjota riittävästi toimintaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe