"Tuoksukoirat"

????

Viimeisessä Koirat- lehdessä oli pieni juttu ns. tuoksukoirista.
Itselläni on 4v Parsonrussellinterrierinarttu jolla on tuollainen ominaisuus!
Kuulin ensi kerran tuoksukoirista vasta viime syksynä vaikka toki olin hyvinkin tietoinen siitä että oma koirani tuoksuu päälaen alueelta todella ihanalle!
Nytpä kyselenkin että mistä muista roduista löytyy tuoksukoiria ja onko ne uroksia vai narttuja?

23

2829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on

      tuoksukoiria, päänalueella juuri :)

    • löytyy...

      Tuoksukoiria löytyy hyvin monissa roduissa. Aika usein se tuoksukohtahan löytyy silmien välistä vähän päälaelle päin.

      Vielä mielenkiintoisempaa olisi tietää miten tuo ominaisuus periytyy. Resessiivisesti ilmeisesti?

      • ap.

        Ainakin Koirat-lehden mukaan tuo on resessiivisesti periytyvä ominaisuus!
        Oman koirani suvussa kuitenkaan kasvattajan tietojen mukaan ei ole muita tuoksukoiria!


    • vbnm,

      Haistelin just tänään oman koirani päälakea ja ihmettelin kun haisi ihan paskalle,tiiä sitten mitä oli tehnyt:)

      • Haisulikoira

        sama homma,munkin koira haisee semmoselta yrjön ja pas..n sekotukselta koko kroppa siis.
        Ratkaisin kuitenkin tänään ongelman ja kiinnitin pari wunderbaumii,yksi päälakeen ja toinen selkään pikaliimalla kiinni.


    • dfgdrtder

      Niinpä. Puhdas koiran pää tuoksuu ihanalle, mutta lenkeillä se käydään varmasti hiertämässä siihen haisevaan mätäläjään :(

    • Meillä oli sekarotuinen koira, joka oli tuollainen tuoksukoira. Eläinlääkärikin oli ihan äimistynyt, oli ensimmäinen koko hänen urallaan! :)

    • Hyvän hajuinen

      Tunnen yhden alaskanhuskyn, joka tuoksuu aina ihanalle koko koira, ei vain päälaelta. Se on muutenkin vähän erikoinen tapaus, tavallista ihmismäisempi.

    • ???jyy

      hei! meillä on labbis ja karhukoira. molemmat tuoksuvat ja tuoksu on voimakkaimmillaan takapäässä ja hännän alla. onko normaalia? minusta se tuoksu ei ole kyllä kovin hyvä

      • joo on

        ihan normaalia että takapää tuoksuu. Se että onko se hyvä vai ei on kaiketi haistelijasta kiinni. Jos olisit itse koira, luultavasti sanoisit että se on taivaallinen tuoksu.


      • haist ite

        ???jyy saa ihan rauhassa haistella koiransa persettä, jos kerran on noin kiinnostunut. Hupinsa kullakin.


    • sd215

      Ihan mielenkiinnosta, kun yritin etsiä englanninkielistä tietoa tästä asiasta.Haluaisin kertoa tästä englanninkieliselle ystävälleni. Niin mistään ei löydy mitään. Mikä on tuoksukoira englanniksi? Odour dog? Flowerdog?

      • kikkelitonttu

        En tiedä!


    • tuoksuhaukku

      meilläkin on tuoksukoira. Tuoksuu päälaen alueelta sellaiselta makeahkolta, paahdettua sokeria muistuttavalta :)

    • tuoksutassu

      Vanhempi collie on tuoksukoira, mutta minusta tassunpojat on ne, jotka alkaa tuoksumaan kun oikein raukeana on nukkumassa sohvassa. Edesmennyt cockeri oli myös samanlainen. Toisesta koirastani, collie sekin, en ole huomannut. Pitääpäs tutkia tuoksuuko pääkin. Tuo tuoksujuttu on kyllä kieltämättä mukava. :)

    • afgaani4you

      Afgaaneillahan toi tuoksujuttu on aika yleistä. Puhutaan tuoksuafgaaneista ja menee usein suvuttain

      • Anonyymi

        Olen myös kuullut "hajuafgaaneista" ja pidättelin nauruani. Ilmeisesti kuitenkin joku juttu. Meillä on galgo joka tuoksuu todella kivalta, vähän niinkuin vauvat, tekee mieli nuuhkia sitä. Pään alueella häiritsee ikävä ruokanappuloiden haju ja koiran hengityksen löyhkä, mutta heti pään takana, mukava tuoksu.


    • Lumoava tuoksu

      Meidän edes mennyt koira tuoksui päästä ohimon kohdalta sireenille ja säkän kohdalta taas toffeelle ,joten oli oikein monipuolisesti "tuoksukoira ".Tuoksui aina silloin varsinkin voimakkaasti ,kun se sitä silitteli ja se oli siitä hyvillä mielin .

    • aussiemäntä

      Venäjänvinttikoirissa on myös tuoksukoiria :)

    • Wunder-hund

      Mäyräkoira voi hyvinkin tuoksua esim. mintulle,
      jos on vetänyt ice-power tuubin naamaansa.
      Joskus jopa kahville, shampoolle, vartalorasvalle tai tai jopa nikotiinipastilleille.

      Ominaishaju kuitenkin kakka.

    • :33

      Enpä ollu ennen kuullutkaan moisesta! Oiskohan mun seuraava koira sitte tollanen tuoksukoira? (;

      Googlesta löysin seuraavan sivuston, jossa ihan mielenkiintoista luettavaa näistä yksilöistä:
      http://www.tuulimustan.com/tuoksukoirat.htm

    • kiaravanF

      Mun labukkauros tuoksuu otsasta ihanasti laventelille

    • Anonyymi

      Meillä on jämpti uros, joka nuorena tuoksui juuri päänalueelta ,ehkä myski tai syreeni. Silti siitä tuli hyvä hirvi ja karhua haukkuva metsästys koira

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe