Iso ja pieni koira samassa taloudessa

aloittelija vain

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia isosta ja pienestä koirasta samassa taloudessa. Minulla on siis saksanpaimenkoira ja olen alkanut miettimään toisen koiran ottamista, aikaisintaan vuoden päästä olisi ajankohtaista. Cavalierkingcharlesinspanieli on rotu, jota olen ajatellut, mutta koirien kokoero mietityttään...

Eli, onko ajatus ihan mahdoton? Osaako iso koira miten hyvin varoa pientä koiraa? Omani on kyllä leikkinyt pienien terrierien kanssa, mutta terriereillä on tietysti terrierin luonne:), kun taas cava olisi pehmeämpi koira... Entä oletteko työpäivänne ajaksi jättäneet koirat samaan tilaan? Mahdollisen konfliktin vaara mietityttää, jos sellainen sattuisi, niin pienestä tulisi aika helposti selvää jälkeä.

30

4547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asuvat

      meillä samaa taloutta. Iso koira oppii varomaan pienempäänsä kun pieni muutaman kerran muistuttaa isompaansa kun leikin tiimellyksessä sattuu. Tuo kimeä ulvaisu on koiralle merkki lopettaa.
      Meillä koirat eivät temua sisällä vaan leikkiminen tapahtuu ulkona. Tämä on hyvä opettaa jo pentuna ja pitää siitä kiinni.
      Koirat ovat työpäivän ajan kotona kaksin. Tilaa ei ole mitenkään rajoitettu, näyttäisivät nukkuvan päivän.

    • koira on älykäs

      Ihmiset osaavat varoa pienempiä ihmisiä ja eläimiä, joten koiratkin osaavat. Koira ei ole tyhmä.

      • bnjmkjhk

        ei pidä paikkaansa..kääpiöpinseri ja dobbis yhdistelmä ei toiminut. Isompi tuli kakkosena ja oli aivan liian raju pienempää kohtaan. Pienempi annettiin pois tästä huushollista.

        Ja itsekin omaan 7kg ja olen monesti joutunut sanomaan nuorten isojen koirien omistajille että komentaa koiraansa kun jyräävät jatkuvasti omani.

        myös bokserit leikki taannoin tanskandoggien kanssa tuloksena selkävamma ja kallis leikkaus eli koko on huomioitava jottei tule haaveria!!!!


      • yturtutu

        Voisko ton koirien ja ihmisten samankaltaisuuden jatkuvan hokemisen lopettaa... säälittävää, tietämätöntä, typerää ja sairasta


    • rölli ja toope

      tosin itselläni oli jo 4 vuotinen rotikka uros jolle otettiin kaveriksi staffi uros.No staffin egohan on melko iso,ja kun se kasvoi rotikan kanssa,niin siitä seurasi omat ongelmansa.Mutta hyvin tulivat juttun keskenänsä.Ei muiden.

    • cdcedceeedcx

      Toisen kanssa saat sitten tehdä kaksistaan isompia ulkoiluja ja harrastella, koska pienempi ei niin paljoa tarvi sellaista. Jos taas sakun jätät vähemmälle koska toinen eijaksa kävellä, niin skau alkaa käydä kierroksilla.

      Mielenkiinnosta: miksi noin erilaiset? eikö toinen saku, jos on kerran aikaa 2:lle koiralle?

      • cava on liikkuja

        Se ei ole laiskan ihmisen lemmikki, vaan tarvitsee paljon liikuntaa ja aktivointia. Sopiva seuralainen toiminnalliselle saksanpaimenkoiralle. Cavelier jaksaa juosta yhtä pitkään kuin kuka tahansa ihminen, se tykkää uimisesta ja on miellyttämisenhaluinen. Varsinkin agilityssa ja tokossa cavalierista on paljon valioita.

        Koiran liikunnantarve ei riipu koosta.


      • aloittelija vain

        "Cdcedceeedcx", cava siksi, että haluan pykälän verran helpomman koiran kun saku, mutta sellaisen, joka kuitenkin pysyy menossa mukana. Eli olen ymmärtänyt (kuten myös "cava on liikkuja" kirjoitti), että Cava jaksaa liikkua ja touhuta paljon. Eli sitä perusliikuntaa muuta yhdessä touhuamista voisi harrastaa porukalla. Sakun kanssa sitten harrastaisin enemmän (PK-lajeja) ja cavan kanssa hieman vähemmän (esim. tokoilua). Eli oletukseni on, että vaikka cava on aktiivinen, se ei vaadi harrastamista aivan niin paljon kuin saku, kun on kuitenkin seurakoira eikä palveluskoira. Plus haluaisin koiran, joka on hyvin koulutettavissa (vrt. terrierit), mutta luonteeltaan mukautuvampi ja pehmeämpi ja siinä mielessä helpompi kuin saku. Plus nykyinen asuntoni tuntuisi pykälän verran liian ahtaalta, jos jakaisin sen kahden ison koiran kanssa.


    • 2 cavaa+kissa

      Ei missään nimessä! Ei voi tietäää mitä iso koira tekee pienelle kun silmäs välttää/et oo kotona!

      • no wuh wuh

        Kuka noin ajattelisikaan ? Koira on laumaeläin, toisin kuin kissasi. Miksi iso koira pienemmälle mitään pahaa tekisi, jos valmiiksi on jo sosiaalinen ? Sanohan ...


    • fdgjkiyuil

      Omaan terrierin ja voin sanoa ettei sekään kestä rajua isoa koiraa..ulkopuolisen silmin voi näyttää siltä kun alkaa yrittää pitää paremmin puolensa mutta ei todellakaan nauti tilanteesta ja seuraavan kerran voi ollakin jo pelkkää ärhämöintiä koska puolustautuu epätoivoisesti. Eli omistajan on pidettävä huolta laumansa turvallisuudesta.

      Oma koirani oli rotikan kanssa joka rynni koirani päälle ja kun sanoin siitä että kieltää koiraansa niin sen omistaja sanoi että kyllä terrierit kestää..ggrr haloo omani oli 7kg ja päälle rynni vauhdilla 40kg..ei todellakaan kestä. Lopetin niiden kohtaamiset ja meni hiukan aikaa kun omani luotti taas tilanteisiin eli murisi aina kun näki ison koiran..onneksi oli näitä kivojakin isoja jotka ei rynninyt päälle kuten tasapainoinen bullmastiffi ja saimme tilanteen taas hyväksi.

      mutta isoja on niin monenlaisia jos omasi osaa käyttäytyä niin miksei menisi..

      oma terrierini oli isokokoisen dobberisekoituksen kanssa ja meni huoletta(ei rynninyt päälle)

      • aloittelija vain

        Osaa mielestäni kohtuu hyvin käyttäytyä, mutta on vielä nuori ja riehakas. Yhden keskikokoisen leikkikaverin kanssa rauhoittuu heti, jos toinen esim. menee makuulleen ja osoittaa siten, että haluaa hieman taukoa, oma koirani menee myös makuulle ja sitten jonkin ajan päästä jatkavat taas leikkiä jomman kumman aloitteesta. Tän terrierin kanssa taas on minun mielestäni aika päällekäyvä ja itse aiemmin usein keskeytin leikin, mutta kun terrierin omistajan mielestä tilanne on ollut ok, en ole nykyisin mennyt väliin... olen luottanut siihen, että omistaja tuntee koiransa, mutta mene ja tiedä.


      • fdgjkiyuil
        aloittelija vain kirjoitti:

        Osaa mielestäni kohtuu hyvin käyttäytyä, mutta on vielä nuori ja riehakas. Yhden keskikokoisen leikkikaverin kanssa rauhoittuu heti, jos toinen esim. menee makuulleen ja osoittaa siten, että haluaa hieman taukoa, oma koirani menee myös makuulle ja sitten jonkin ajan päästä jatkavat taas leikkiä jomman kumman aloitteesta. Tän terrierin kanssa taas on minun mielestäni aika päällekäyvä ja itse aiemmin usein keskeytin leikin, mutta kun terrierin omistajan mielestä tilanne on ollut ok, en ole nykyisin mennyt väliin... olen luottanut siihen, että omistaja tuntee koiransa, mutta mene ja tiedä.

        minä en luota toisen arvioon niitä kun on niin moneen junaan jos tuntuu liian päällekäyvältä niin ei hyvä. Siinä voi käydä huonosti. Itse pidän a ja o ei provosoida eikä provosoiduta ja tasapainoiset ei päälle rynnivät kaverit. Jos ei kaikki ok niin menen yksinkertaisesti pois.

        Joidenkin mielestä koirat itse selvittää ja se ei hyvä .jokainen emäntä isäntä huolehtii oman laumansa turvallisuudesta ja samalla tulee huolehdittua myös muidenkin.

        ja joskus olen katsonut että pikkukoira ei enään halua isojen luo mutta silti sitä viedään sinne ja omistaja jättää koiransa selviytymään itse..kaikkea näkee ja minusta ei ole ihme ettei kaikki tulekaan toimeen toisten kanssa kun ei osata sosiaalistaa. gggrrr..edelleen ;)

        mutta asiaan jos omasi osaa olla pienten kanssa niin ok jos on vielä liian kakara ja raju niin odota että hieman vielä rauhoittuu..ja ota sitten toinen.


    • pepe1oo

      Mulla tosiaan landseer narttu ja coton uros,hyvin tulevat toimeen ja vielä pari kolliakin ,syövät yhtä aikaa samasta kupista:)

    • Jaakkoå

      Meillä asustaa samassa taloudessa pitbull,v.paimenkoira,mopsi ja yorkki. Kaikki tulevat toimeen keskenään ja isot osaavat kyllä varoa pienempiä. Pikku kaverit muuttivat meille sukulaisen kuoleman johdosta ja alkukankeuden jälkeen ovat nyt yhtä laumaa.

    • 30_and_life

      Meillä sama tilanne, 4v saksis on ja tytöllä 13v kova pentukuume. Myöskään me ei haluta toista saksista, koon vuoksi. Muutoin meidän koira on aivan mahtava! Kiltii luonne, luulisin että hyvin tulis toimeen pienemmän koiran kanssa. Tosin tyttö ehdotteli papillonia, mutta oiskohan se ihan liian pieni, voisko mennä leikkiessä ison koiran kanssa luita vahingossa poikki. Mut toi Cavalier voiskin olla parempi.

      Mutta entäs sitten, narttu vai uros, saksis on uros??

    • airis/harjis

      meillä on 23kg airedalenterrieri ja alle 5kg kiinanharjakoira ja hyvin menee... eiköhän se ole koiran omistajasta kiinni miten koirat tulee toimee omassa laumassa oli sit isoja ja pieniä koiria. ihmisen pitäisi olla kuitenkin sen laumanjohtaja. voi siis ottaa minkä kokosen koiran vaan :)

    • o-pm

      Miksi joku sairas Cavalier kun rotuja on 400.

    • sdfsd

      Riippuu aivan koirista, että kuinka hyvin isokokoinen koira osaa varoa pienempää. Parasta olisi, ettei hirveän suurta kokoeroa ole, mutta kyllä usein isompi osaa varoa pienempää. Kuitenkin alkuvaiheessa on syytä katsoa, että koirat tottuvat rauhassa toisiinsa, eikä tappelua tule (vaara on etenkin kahdella uroskoiralla, eikä sekään ole välttämättä kovin turvallista, jos pienempi koira on narttu ja iso uros yrittää sitten astua).

      Meillä isompi koira painaa melkein neljä kertaa niin paljon kuin pienempi ja aika hyvin se on on mennyt. Koirapuistossa tosin vähän rajuimpia leikkejä olen rauhoitellut, ettei pienempi jäisi aivan jalkoihin, mutta muuten ei ongelmia ole. Meillä tosin pienempi on muutenkin dominoivampi luonteeltaan.

    • Pikukoira-ja-jättiläinen

      Niin no, meillä maltankoira (3,5 kg) ja mastiffi (nyt 95kg, saattaa tulla painoa vielä vähän lisää). Hyvin ollaan pärjätty. Maltankoira oli ensin, ja mastiffi tuli meille pentuna, kun maltankoira oli 3-vuotias. Olihan se huvittavaa kun tämä mastiffi-pentu oli jo tullessaan suurempi kuin meidän Minttu :) Kun Alfa oli vielä pentu, se ei vielä kunnolla ymmärtänyt kokoaan ja välillä hirvitti katsoa näiden leikkiä. Nyt kun Alfa on melkein aikuinen, osaa jo ymmärtää kokonsa ja leikkii varovaisemmin (tai no... ei nää hirveesti keskenään kyllä leiki). Hyvin tulevat toimeen, Alfa kunnioittaa Minttua (joka on vanhempi), ja useimmiten tää maltankoira on ärhäkämpi ja pomottavampi kuin Alfa.

      • pyrrefan

        Hei, mikä mastiffi teillä on, pyrrekö?

        Noin päin se ikäero varmaan juuri parhaiten toimiikin ;)


      • Pikukoira-ja-jättiläinen

        Meillä siis tosiaan englanninmastiffi (=English mastiff), tosin Suomessa nimenä on pelkkä mastiffi, ei englanninmastiffi. Kun mietimme tulevan koiran rotua, harkittiin pyrreä. Mutta päädyttiin mastiffiin sen luonteen ja lyhytkarvaisuuden vuoksi. Mintun turkissa on jo paljon tekemistä niin ei haluttu ottaa toista pitkäkarvaista koiraa (toki tiedän että pyrren karva ei todellakaan ole samanlaista kuin maltankoiralla, eikä vaadi hirveästi turkinhoitoa mutta silti, enemmän kuin lyhytkarvainen).

        Alfa on nyt siis 95 kg ja huvittaa kun kasvattaja sanoi että massaa saisi olla vielä enemmän :) Alfan isä on 104 kg ja emä 74 kg, eli kummatkin varsin suuria, joten on oletettavaa että Alfasta tulee isänsä kokoinen tai hieman suurempi. Rotumääritelmän mukaiset painot ovat;
        Narttu: 54-77 kg
        Uros- 73-110 kg.
        Rotumääritelmässä ei ole määritelty säkäkorkeutta, mutta koiran pitää olla mahdollisimman suuri, kunhan mittasuhteet ja rakenne pysyvät hyvänä. Suurin osa näistä on 70-75cm.


      • minelan

        Chini kohtasi lenkillä pihastaan karanneen sakemannin pennun, joka lähti seuraamaan chihuani, oli varmasti näky kun chihuni kääntyi ympäri, ärähti kerran ja saku kääntyi ympäri, kotiin päin.Touho oli pollea, mahtava suojeluskoira, eikä taatusti olisi tehnyt mitään sakulle,


    • Haura.Luhtasaari

      Hommaa joku rottakoira niin isompi voi leikkiä sillä. Paiskoa sitä vittuun ja palkinnoksi saa aterian. Koirat tykkää semmoisesta.

      • Huonokirjoitus

        Melko sekavaa ja harhaista kirjoitusta.Kannattaisi lukea läpi, ennekun julkaisee.


    • Per-kel

      Vuosia sitten oli mulla pinsseri ja labbis, hyvin tulivat toimeen, mut pinsseri määräs vaikka oli nuorempi .-

    • minelan

      Silloin vielä kun minulla oli pentueita, varsinkin kevät-ja kesåaikaan, pentuni leikkivät kaikkien viiden aikuisen kassa, tulivat aina näyttåytymään naama täynnä punamultaa.Ei olisi tullut mieleenikään. että joku aikuisista olisi ollut aggressiivisiä niille Punamultaa ne kaikki kaivoivat grillikatoksen alta.
      Tämä oli silloin kun vielä asuin 0´makotitalossa. Oli ihanaa aikaa.

    • Anonyymi

      Siit aikaa on niin paljon jo........mulla oli labbis kun tuli taloon tuo pojan pinsseri .- Aluksi labbis yritti määrätä, muttei mennyt viiko kun pinsseri oli herrana tunkiolla.- Hyvin sitten tulivat toimeen yhdessä monta vuotta, ,nii, olivat uroksia.-

    • Anonyymi

      Omat koirani, Havanese ja Rafeiro Alentejano eivät oppineet tulemaan toimeen keskenään. Kun Rafeiro tuli taloon pienemmän kokoisena kuin Bicon Havanese, kaikki meni hyvin, Mutta vuoden ikäisenä Rafeiro kävi kerran kiinni ja meinasi tappaa Havanese kaverin. Kaksi koirasta eivät sopineet yhteen.
      Saksanpaimenkoira ja Rafeiro ovat tietysti rodullisesti eri asia ja riippuu myös yksilöistä. Rafeironi ei hyväksy mitään muitakaan koiraita, narttujen kanssa on kaveria.

    • Anonyymi

      Kiima-aikaan on pieni uros tosi huvitta, mutta myös toisin päin, varsinikn kun jäävät nalkkiin. Tietää pikku narttu saaneensa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe