Pesukonevärjäys ja rummun kuivuminen

värijauhetta

Kuinka kauan kestää että pesukoneen rumpu on kuivunut täysin? Siis kun vesihän pääsee sinne rummun ulkopuolelle ja sitä ei voi silmin nähdä. Ajattelin värjätä tekstiilejä ja siinä värijauhe pitää laittaa kuivaan rumpuun. Tekstiilit kuitenkin käskettiin pestä tuota ennen jos ne on uusia ja värjätä muutenkin kosteina. Pesin ne nyt koneessa, mutta uskallanko kokeilla värjäämistä jo tunnin päästä vai vasta kenties huomenna? Vaikka tuskin tätä palstaa kukaan tietävä edes lukee ennen huomista, mutta tietääpähän ainakin sitten vastaisuuden varalta että kuinka kauan pitää odotella ennen kuin värijauheen voi laittaa koneeseen.

14

6455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lumimaaria

      Olen värjännyt pesukoneessa monestikin. Ja onnistunut. Uudet vaatteet pitää todellakin pestä ensin, koska tekstiilien viimeistelyaineet saattaa estää uuden värin tarttumisen. Ja käytetyissä vaatteissa tahrakohtiin jää väri tummempana. Olen käyttänyt enimmäkseen Nitorin pesukoneeseen tarkoitettuja värejä. Olen onnistunut Dylonillakin. Ohjeessa oli, että suolaa täytyi laittaa mukaan. Olen pessyt vaatteet ensin ja heti loppulinkouksen jälkeen laittanut värit rumpuun.

      Kannattaa värjäyksen jälkeen pyörittää kone tyhjänä kuumimmalla ohjelmalla, koska ainakin minulla koneesen jäi väriä.

      • värijauhetta

        Mulla on tuota Dylon-väriä. Mietin vain että jos siellä rummussa on vähänkin vettä niin ehkä se väri klönttiytyy ja sitten tulee epätasainen värjäystulos. Tuntuu että kuivuu aika hitaasti tuollainen rumpu sieltä ulkopuolelta. Ehkä pitää jättää värjäys muutenkin huomiseen kun menee aika myöhäiseksi kun pitää konekin sen jälkeen vielä pyörittää tyhjänä ja asun kerrostalossa.


    • paljon värjäillyt

      Itse olen tehnyt niin että olen pessyt vaatteet normaalisti puhtaiksi ja pistänyt kuivumaan (muuten tahrakohdat jäävät näkyviin vaikkei ennen värjäystä tahroja erottaisikaan). Sitten aikaisintaan seuraavana päivänä kastellut vaatteet ämpärissä tai lavuaarissa ja laittanut pesukonevärin kuivaan pesukoneeseen, vaatteet heti perään ja värjäys ohjeen mukaan. Ihan heti värjäyksen jälkeen ei kannata pestä vaaleita pyykkejä, väriä saattaa jäädä koneeseen. Tiivisteet kannattaa pyyhkiä etteivät tummu.

      • etikka + mirokuitu

        liina.
        Itse pesin kuumalla sitruunahapolla pesukoeen urakan jälkeen

        " Varsinaisia testejä värjäysaineiden paremmuudesta emme onnistuneet löytämään. Edellämainittu Dylonin pesukoneväri lienee ihan hyvä tässä tapauksessa. Lisäksi tarvitset 500 grammaa ruokasuolaa/väripakkaus. Markkinoilla on tarjolla myös Nitor, nestemäinen tekstiiliväri. Aiheesta löytyy verkosta runsaasti keskusteluja, joista voi saada hyviä vinkkejä.

        http://www.transmeri.fi/index.phtml?s=239
        http://www.piresma.fi/koti/nitor.shtml
        http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ko...n-varjays/
        Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto "


      • huisin tarkkaa
        etikka + mirokuitu kirjoitti:

        liina.
        Itse pesin kuumalla sitruunahapolla pesukoeen urakan jälkeen

        " Varsinaisia testejä värjäysaineiden paremmuudesta emme onnistuneet löytämään. Edellämainittu Dylonin pesukoneväri lienee ihan hyvä tässä tapauksessa. Lisäksi tarvitset 500 grammaa ruokasuolaa/väripakkaus. Markkinoilla on tarjolla myös Nitor, nestemäinen tekstiiliväri. Aiheesta löytyy verkosta runsaasti keskusteluja, joista voi saada hyviä vinkkejä.

        http://www.transmeri.fi/index.phtml?s=239
        http://www.piresma.fi/koti/nitor.shtml
        http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ko...n-varjays/
        Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto "

        Päältätäytettävän pesukoneen pesuaine- ja huuhteluainesäiliöt ovat täynnä töhnää paikoissa, joihin ei käsi ulotu. Olen lukenut joskus, että ne saisi puhtaaksi jollakin etikkatempulla ja laittamalla kone päälle esim. 60-ohjelmalla. En vaan muista enää tarkkaan miten se ohje tarkkaan ottaen oli.
        Loistavia etikkavinkkejä löydät muun muassa seuraavalta sivulta: http://www.elisanet.fi/puutteenpera/etikka.html

        Edellä mainitulta sivulta löytyy myös seuraava vinkki:
        "Pesuaineen jäänteet saa pois pesukoneesta kaatamalla pari dl etikkaa koneeseen ja ajamalla normaalin pesuohjelman kone tyhjänä."

        Myös kierrätyskeskuksen sivujen kautta löytyi pdf-esite etikan monikäyttöisyydestä: http://www.kierratyskeskus.fi/pdf/etikka.pdf

        Heidän ohjeensa kuuluu näin: "Pesukoneen voit puhdistaa kalkki- ja saippuajäänteistä kaatamalla koneeseen neljä litraa etikkavettä (noin 1/3 etikkaa ja 2/3 vettä) ja
        säätämällä koneen valkopesulle. Yksi huuhdontakerta riittää ja kone on puhdas."
        Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto

        suomi24 keskustelu ajanviete kodin niksit myös ao aiheesta


      • värijauhetta
        huisin tarkkaa kirjoitti:

        Päältätäytettävän pesukoneen pesuaine- ja huuhteluainesäiliöt ovat täynnä töhnää paikoissa, joihin ei käsi ulotu. Olen lukenut joskus, että ne saisi puhtaaksi jollakin etikkatempulla ja laittamalla kone päälle esim. 60-ohjelmalla. En vaan muista enää tarkkaan miten se ohje tarkkaan ottaen oli.
        Loistavia etikkavinkkejä löydät muun muassa seuraavalta sivulta: http://www.elisanet.fi/puutteenpera/etikka.html

        Edellä mainitulta sivulta löytyy myös seuraava vinkki:
        "Pesuaineen jäänteet saa pois pesukoneesta kaatamalla pari dl etikkaa koneeseen ja ajamalla normaalin pesuohjelman kone tyhjänä."

        Myös kierrätyskeskuksen sivujen kautta löytyi pdf-esite etikan monikäyttöisyydestä: http://www.kierratyskeskus.fi/pdf/etikka.pdf

        Heidän ohjeensa kuuluu näin: "Pesukoneen voit puhdistaa kalkki- ja saippuajäänteistä kaatamalla koneeseen neljä litraa etikkavettä (noin 1/3 etikkaa ja 2/3 vettä) ja
        säätämällä koneen valkopesulle. Yksi huuhdontakerta riittää ja kone on puhdas."
        Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto

        suomi24 keskustelu ajanviete kodin niksit myös ao aiheesta

        Itse värjäsin vaalealla värillä, joten koneeseen ei jäänyt mitään puhdistettavaa. En edes pyörittänyt sitä tyhjänä, vaan pesin vain sen kerran värjäämäni tekstiilit pesuaineella. Missään kohti konetta ei ainakaan näy ko.väriä, ei tiivisteissä eikä pesuainelokerossakaan.(koneeni on päältätäytettävä)

        Värjäystulos sen sijaan ei ollut niin onnistunut kuin oletin, väri on vähän epätasainen. Tai paikoin se on hyvinkin tasainen, mutta yhtäkkiä on sitten joku laikukkaampi kohta ja sellaisia tosi pieniä tummia rikkuja, vaikka värin piti olla vaalea. En tiedä sitten onko syy vettä säästävässä pesukoneessa. Kastelin kyllä tekstiilit huolella ja puristin liiat vedet pois, jolloin niiden olisi pitänyt olla tasaisesti kosteita ainakin.


    • värijauhetta

      Voiko pesukoneväriä käyttää käsinvärjäyksessä? Kun olisin halunnut paikata noita pesukonevärjäyksiäni värjäämällä käsin yhden tekstiilin paremmin, mutta en löydä mistään kyseistä värisävyä käsinvärjäykseen tarkoitettuna värinä. Joten jos ostaisin pesukonevärin. Mitä eroa pesukonevärissä ja käsivärissä on? Onko kukaan kokeillut käyttää käsinvärjäyksessä pesukoneväriä?

      • kas näin

    • tyhjenee loputkin v

      vedet koneesta, jos tarkka olla haluat.

    • suunnitteleva

      Eli mitä meinaatte uskaltaakohan värjätä talon yleisessä pesukoneessa, jos sen jälkeen kerkiää puhdistamaan sen etikkavedellä?

    • kmitätähh!

      Itse olen Dylon-väreillä värjännyt vaatteita.
      Käytetyissä farkuissa ei lopputulos ollut tasainen,mutta ei haitannut yhtään,päinvastoin!

      Mutta miten saada kankaaseen/vaatteeseen eri värisiä laikkuja sinne tänne?
      Niin,että laikut osin sekoittuvat toisiinsa?
      Miten sellainen saadaan aikaiseksi?

      Solmuvärjäyskään ei täysin onnistunut,solmitut kohdat juuri ja juuri eroittuivat.

    • Anonyymi

      Itse värjäsin mustalla Nitor-värillä punaiset shortsit mustaksi. Enpä arvannut millainen jälkipyykki hommasta tuli. Nyt yli kymmenen kertaa jo pessyt erilaisia rättejä koneessa ja edelleen tekstiileihin ilmaantuu mustia pieniä hippuja, vaikka tiivisteet ja kaikki osat mihin luukun kautta pääsee käsiksi on puhdistettu huolellisesti. Saa nähdä onko koko kone entinen...

      • Anonyymi

        Koneen pohjalle saattaa niitä hippuja jäädä ja paras konsti niiden huuhtomiseen on kun avaa nukkasihdin kokonaan ja sitten suihkulla tai ämpärillä reilusti vettä rumpuun että huuhtoo myös sen koneen pohjan kunnolla. Poistopumppu kun ei kaikkia vesiä poista vaan silloin kun nukkasihti on kiinni niin vettä aina jää pohjalle. Minulla on ollut vain päältätäytettäviä koneita enkä kertaakaan ole saanut nukkasihtiä auki niin ettei sieltä olisi vettä tullut, tosin en pidä koneen kantta auki päivätolkulla vaan suljen kun näen että rumpu on kuivunut.
        En käytä huuhteluaineita ja pesuainekin on nestemäinen, huuhteluaineen tilalla käytän etikkaa joten koneeni pysyy puhtaana eikä haise milloinkaan vaikka en erikseen pesuohjelmaa teekään.


    • Anonyymi

      Nykyään omolla ei ole kyllin pridesuoloja värien pysyvyyden takaamiseksi. Jumala elää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe