16 vuotias reilaamaan?

reilaaja?

Olen kohta 15 v ja ajattelin lähteväni 16 v reilaamaan. vanhemilta on lupa, rahan ei pitäisi olla ongelma ja aion matkustaa yksin. Neuvoja ja reitti ehdotuksia sekä tietoa kannattaako 16 v lähteä tarvisin. :) vaikka vastaukset olisivat mitä, aion silti lähteä, mutta neuvot ovat kullan tärkeitä. Aion ottaa sen kuukauden vapaasti kiertelyä euroopassa. Kuinka toi ala-ikäsyys haittaa tuolla euroopassa? saako alaikänen esim easysti varattua hostellistä kämpän tai muuta sellaista. kaikki tiedot ja kokemukset kullan arvosia. varsinkin noille vanhemmille, jotka vielä hiukkasen epäröi.

40

4141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikaell_94

      Itekkii oon miettinyt tuota reilaamista jo että lähtis tänä kesänä :-) rahan ei pitäis mullakaan olla ongelma. Oon ite 16-v. Meinasitko jo tänä kesänä siis nyt tulevana kesänä lähtee? Ootko mistä päin?

    • Anna 16

      juu itekki oon miettiny tuota ens kesän reilausta mutta kans vähä auki että onko 16-v vielä liian nuori..? Ois ihana päästä, mutta en vielä tiiä kenen kans :/

    • bella15

      ois niin siistii!ite oon 15v ja ollaan kavereitten kans mietitty lähtöö,äiti oli 15 vuotiaana ite mut on tainnu tää maailman meno niistä ajoista aika paljon muuttua..Mietin vaan kans tätä ikää,että saako hotelleja helposti varattua ym..kun kohteena Keski-Eurooppa,varmasti olis aika kasvattava kokemus!

    • reilaaja 16

      Jepjep, En itekkää vielä tiedä kenen kanssa lähtee :/. Ei kai tuon iän pitäis olla iso ongelma, voihan sitä nukkua junassakii ja asemilla :)

    • reilaaja16

      ja jos ei ketään sopivaa löydy, niin uskaltaiskoha lähtee itestää? :)

    • 16v tyttö hesasta

      Itse olen lähdössä kesäkuun puolivälissä reilaamaan ja matkakumppania ei ole vielä selvillä. Hostelleja kannattaa yrittää varata etukäteen ja ottaa selvää yöpymispaikoista, koska kaikkiin ei päästetä alaikäisiä. Itä-Eurooppaa ja Ranskaa kannattaa välttää koska Itä-Eurooppa on vaarallinen yksinmatkustavalle nuorelle ja Ranskassa suurin osa väestöstä ei ymmärrä englantia. Älkää missään nimessä nukkuko yksin asemilla koska kaikki hämärä porukka liikkuu öisin juuri siellä ja junissa yksin matkustaessa laittakaa rinkka vähintään pyöränlukolla/munalukolla kiinni johonkin mistä se ei karkaa pitkäsormien mukaan. Turisti kohteisa alaikäisyydestä on hyötyä koska pääsee jopa ilmaiseksi moniin paikkoihin ja maksulliset ovat halvempia.

      • pientä rajaa

        No mitenkähän se itä-eurooppa on vaarallisempi - tai ranska. höpö höpö!


      • S-olero
        pientä rajaa kirjoitti:

        No mitenkähän se itä-eurooppa on vaarallisempi - tai ranska. höpö höpö!

        Totta, kuulemma Ranskassakin erityisesti nuorempi väestö osaa nykypäivänä hyvin englantia.


    • kokemustaon123123123

      Pääasia on, että hommaatte rahavyön paidan sisälle. Se rauhoittaa hermoja kummallisen paljon reissun päällä., kun passit ym. on siellä.

    • ...........

      Pistää miettiin että kuka vanhempi päästää 16 v lapsensa yksin jonnekki hostelleihin ympäri eurooppaa??

      • Parasta matkaa

        Yhdessä hostellissa sitä ollaan kerrallaan.

        Jokainen vanhempi, joka on kasvattanut lapsestaan iteään arvostavan nuoren ihmisen alun päästää lapsensa matkaan ja huolehtii rahansiirroista säännöllisisn väliajoin..

        Eikä maailma ole mihkään muuttunut. Suurta seikkailua ja kylähullhjen kanssa kohtaamisia se oli minunkin aikanani. Mediasta vaan voi saada sen käsityksen, että joka junassa on ihmiskauppiata vaanimassa.


    • Ei onnistu

      16v on lapsi.
      itse en ikinä päästäisi omia lapsiani tuossa iässä yksin reilaamaan.
      Miksi Pohjoismaissa alaikäiset hilluu humalassa, panee toisiaan ja riehuu matkoilla ilman valvontaa?
      Miettikää, montako Etelä-Eurooppalaista tai muun maalaista olette tavanneet yksin matkoilla?

      Vastaus = ei yhtään!

      • Vastuulliset kyllä

        Jos sun lapset juo ja tekee muutakin, mistä kerroit, niin en minäkään päästäisi.


    • vanha gubbe

      Tyttöreissaajalle suurin uhka on sortuminen vääränlaiseen miesseuraan, josta pahimpana seurauksena on hengen menetys ja toiseksi pahimpana raiskatuksi tuleminen. No, onhan tuohon vielä välimuotoja. Kuka tahansa voi tietysti tulla ryöstetyksi tai tapetuksi jos nukkuu jossain puistossa. Tässä ei liene ole tapahtunut muutosta viimeisten 30-40 v. kuluessa. Kannattaa siis nukkua hostelleissa tai vaikka junassa ja välttää seuraa joka tuntuu liian hyvältä ollakseen totta.

      • ent reilaaja

        eikö tuo raiskatuksi tuleminen taida olla reilaajalle sitä mitä pyrkivät hakemalla hakemaan sillointällöin. Ja mitä olen käsittänyt niin moni reilaaja saattaa jopa työskennellä ulkomailla jonkin aikaa rahoittaakseen oleskelunsa ns: karvavisalla..

        reilaajia on jokalähtöön mutta edellä yleisimmät pikku jutut joita ei paljoa puhuta


    • 20-16=4v

      Olen reilannut noin 6 kertaa, mutta alotin vasta 20- vuotiaana hyvä näin. Olen reissannut yksin ja kavarin kanssa. Yksin reissatessani, olen käynyt tuttujeni luona Englannissa ja Portugalissa. Yksin reissatessa ei voi ryypätä eikä hörhöillä muutenkaan, ettei käy huonosti. joutuu skarppaamaan koko ajan, kun on kaksin on 4 silmät.

      Yksin eikä kaksin pidä notkua missään juna-asemien liepeillä, siellä on kaikenlaisia rikollisia. Joissain maissa poliisitkin on epäluotetavia kuten Kreikassa.

      Maailma on kylmä paikka, siellä on kaikenlaista saalistajaa, jos jotain sattuu niin yksin on tosi yksin, mutta kukin kokee omat taistelunsa, eikä se varmaan toisten varoittelusta parane. Kannattaa silti iltaisin vältellä puistoja ja asemien seutuja.

      Hoida yöpaikat etukäteen ja pidä säännöllisesti yhteyttä kotiin, rahavyö on ehdoton kaikille reissaajille, sinne rahat ja passi. Se on tylsä ja hiostava, mutta rahat on tallella omaan käyttöön.

      Minä en päästäisi omaa tytärtäni, vielä noin nuorena, sillä myöhemminkin ehtii.
      YMCA- hostellit ovat parhaita ja siistejä. Jos matkakärpänen on niin kova, voisit lähteä johonkin mukavaan lomamatka kohteeseen lentäen ja olla vaikka viikon esim Aurinkomatkojen matkoilla. Silloin vanhempasi voisivat olla turvallisemmalla mielellä. Silloin olisi käytännön järjestelyt helpompia ja saisit lomailla, sehän on se juttu.

    • eliuksa

      oon 12 vuotta ja aattelin mennä ens vuonna reilaamaan mummon kanssa mutta miten osaan varata esim italiasta junapaikkja=

      • Reissuunn

        No mummosi varmaan hoitaa sellaiset asiat. Täytyyhän hänen osata englantia vai miten? Jos ette kumpikaan osaa sitä kunnolla, vaikeuksia tulee varmasti. Suosittelen kyllä hotellimatkaa siinä tapauksessa.


    • Matkaan huomenna

      Terveellä järjellä pärjää kyllä vaikka olisikin vasta 16-vuotias...Itse olin ensimmäistä kertaa reilaamassa 18-vuotiaana ja toisaalta voin kyllä todeta, että kannatti odottaa siihen täysi-ikäisyyteen asti, vaikka se välillä tuskaista olikin! :) Omat vanhempani eivät olisi minua aikaisemmin päästänyt. Yksin en ole ikinä matkustanut, varmasti siinäkin on hyvät puolensa, mutta ainakin henkilökohtaisesti pidän hyvää matkaseuraa kullanarvoisena!

    • Ohjeita matkaajalle

      Muutamia ohjeita yksin lähtevälle vaikka hiukan hankalampiinkin ympäristöihin

      1) Rahavyö
      Ehdoton. Vaatteiden alle passi, isommat rahat, matkaliput ja luottokortit. Älä päästä koskaan silmistä tai iholta, esimerkiksi kun käyt hostelissa peseytymässä.
      2 ) Lompakko
      Pidä kohtuullisesti käyttörahaa ja passin/viisumin kopio lompakossa tai taskussa. Jos joudut ryöstetyksi, tämä menee.
      3) Pieni taskuun mahtuva kännykkä, jossa koodilukitus päällä koko ajan laturi.
      4) Näytä niin paikalliselta jos mahdollista. Ja liiku kuten paikalliset.
      5) Älä hörhöile, yksin matkustava ei saa ryypätä vieraassa seurassa.
      6) Ipod Touch (tai iPhone) matkaan nettiselaimeksi - toimii mukavasti kahviloissa(muista myös kotelo ja laturi). Ipod Touch on mun suosikki.
      7) Pidä huolta matkatavaroistasi.
      8) Jos joudut epämääräiseen paikkaan tai tilanteeseen, jatka matkaa jos mahdollista, älä vaikuta eksyneeltä turistilta väärässä paikassa.
      9) Seuraa ympäristöäsi ja vältä epämääräisiä tilanteita
      10) Hanki aina kohdekaupungin kartta. Lue karttaa vain turvallisessa ympäristössä.(vrt kohta 8.)
      11) Juo vain pullotettuja juomia jos ei ole muuta tietoa.

      Lyhyesti, pidä silmät auki ja ole kohtuullisen varovainen. Paranoidiksi ei pidä ryhtyä. Monessa paikassa varoitellaan liikkumisesta pimeällä ulkona, aika outoa . Kohtuullisen turvallisilla alueilla ulkona voi liikkua siinä kuin paikallisetkin kunhan ei vaikuta turistilta. Jos isossa kaupungissa kaduilla ei liiku yöllä paljon paikallisia, se on varoitussignaali. (Esimerkiksi Pietarissa, Moskovassa ja muuallakin pohjoisemmilla alueilla suomalainen näyttää helposti paikalliselta. Etelä- Euroopassa ja latinalaisessa amerikassa on vaikeampaa.)

      Olen matkustellut monenlaisilla alueilla ja näillä ohjeilla menen nykyään joka paikassa.

      • Ja vielä yksi ohje

        12) Käytä pienempiin ostoksiin vain käteistä pieninä seteleinä.


      • Ja vielä lisää
        Ja vielä yksi ohje kirjoitti:

        12) Käytä pienempiin ostoksiin vain käteistä pieninä seteleinä.

        13) Tulet huijatuksi matkan aikana jos liikut yhtään epämääräisemmässä kulttuurissa. Kontrolloi siis mahdollisen vahingon määrää käteisen käytöllä. (väärät vaihtorahat, väärä summa jne.) Älä pilaa matkatunnelmaasi kun tulet huijatuksi.


    • Amakko

      Siskoni täyttää kohta 18, enkä päästäisi häntä yksin reissaamaan. Kunnollinen ja järkevä tyttö on, mutta ei se aina auta, jos joku tahtoo sinulle pahaa.

    • Kannattaa ehdottomasti hankkia Euroopan Lonely Planet-kirja, siitä löytyy hyvin aina pieniä karttoja kaupungeista, jolloin ei tarvitse olla ensimmäiseksi ostamassa karttaa asemalta, myös paljon tietoa majoituksesta löytyy tuosta kirjasta, sekä nähtävyyksistä.. Todellinen reissaajan raamattu.
      Olen itse ollut reilaamassa ensimmäistä kertaa noin 16-vuotiaana ja toisen kerran 21-vuotiaana. Ensimmäisellä kerralla olin kavereiden kanssa ja ongelmia ei ollut vaikka kaikki olimme alaikäisiä, kaikkialle pääsimme majoittumaan. Yksin reissatessa olen tutustunut helpommin uusiin ihmisiin, esimerkiksi hostelleissa tutustuu samantyyppisiin reissaajiin helposti. Tottakai järkeä täytyy aina käyttää ja pieni ennakkoluulo vieraista ihmisistä on tervettä.

      Luottokortti on melko tärkeä reissussa, jos haluaa etukäteen varailla hostelleja..

      Onnea Matkaan!

    • asd___123

      Simpsons XXX Parody

    • Pappa betalar

      Kyllä jokaisen 11vuotiaasta pitää päästä reilaamaan ja papan ja mamman pitää laittaa rahaa joka päivä tilille sellainen 1000euroa.Erityisesti Afrikkaan pitää päästä tutustumaan paikalliseen kulttuuriin.Pitää myös varautua siihen,että pikkuprinsessa menee matkalla naimisiin ,onhan afrikkalaiset miehet niiin ihania.

    • Interrail1984

      Minusta kyllä 16-vuotias on aika nuori Interrailille, ja ihan liian nuori lähtemään yksin! Vaikka olisitkin matkustanut vanhempien kanssa näissä maissa ei se takaa sitä että selviät kaikesta yksin. Yöpymispaikan löytäminen ei ole aina helppoa, voi tulla suru puseroon jos olet aamuyöllä väsyneenä juna-asemalla vieraassa paikassa. Odota pari vuotta, ehdit sinne vielä!

    • Varokidnappaajaa

      Sinun ei kannata lähteä yksin! Nuoret ja yksinmatkustavat tytöt ovat Euroopassa vaarallisten ihmisten ykkösuhreja. Pyydä jotakuta kaveria tai isosisarustasi mukaan matkalle.

      • ggijhju

        Höpö höpö.


    • FlashlightSpotlight

      Olen itse 16-vuotias tyttö, ja palasin juuri ensimmäiseltä reililtäni. Olin matkalla yksin, enkä kadu lähtemistä yhtään. Interrail oli upea kokemus!

      Jos osaat huolehtia itsestäsi Suomessa ja omaat maalaisjärkeä, ei yksin matkailun pitäisi olla suurempi ongelma. Itse en ollut aikaisemmin edes käynyt muualla ulkomailla kuin Tallinnassa. Tärkeä vinkki nuorelle reilaajalle on, että älä liiku öisin tai syrjäisillä kujilla. Eurooppa on suhteellisen turvallinen, muttei mikään lintukoto. Varaudu parhaasi mukaan, matkavakuutukset sun muut on hyvä olla kunnossa. Myös pankkikortti on aika ehdoton, jotta vanhempasi voivat lisätä tilillesi rahaa tiukan paikan tullen. Muista myös vyölaukku tai rahavyö!

      Yöpaikkojen käytännöt varmasti vaihtelevat, mutta itse sain erittäin hyvin hoidettua nukkumapaikat itselleni. Suurimissa kaupungeissa voit kävellä suoraan hostelliin tai kysellä turisti-infosta vapaita paikkoja. Myös öisiltä laiva- ja junamatkoilta kannattaa varata makuupaikka. Hotelliinkiin voi päästä, ainakin itse pääsin Ruotsissa. Eikä luottokortti ole välttämätön. Jos on mukavuuden ja turvallisuudenhaluinen kuten minä, hostelleista yms. voi saada yksityisen huoneen lisämaksusta. Mutta yleesä reilaajat nukkuvat halvemmissa makuusaleissa. Voit ihan itse päättää, mikä tuntuu parhaalta vaihtoehdolta!

      Englannin kielen taito on ihan ehdoton, ja se varmasti karttuu matkatessasi. Kun pystyt kommunikoimaan vapaasti, sinun on myös helppo tavata mahtavia ihmisiä. Älä epäröi avata suutasi, sillä esimerksi ranskalaiset, ruotsalaiset ja saksalaiset ovat ystävällisiä ja auttavat mielellään. Myös muista eurooppalaisista kielistä kuin englannista on varmasti hyötyä!

      Jottei tästä syntyisi liian ruusuista kuvaa, muista että yksin reilaaminen vaatii valtavasti vastuuta. Joudut todennäköisesti stressaamaan ja potemaan koti-ikävää, mutta hyvät kokemukset palkitsevat. Ja jos sinua yhtään epäilyttää pärjäämisesi, voit lähteä lyhyemmällekin reilille. Silloin ei ehdi käydä niin monessa maassa, mutta on kuitenkin aikaa tutustua pakkoihin. Ei muutenkaan kannata ahnehtia liikaa kohteita matkan varrelle.

      Jos todellakin päätät lähteä matkaan, toivotan sinulle onnea! Avoimuus ja järjen käyttö ovat avainsanoja ;) Ja en suosittele kaduilla yöpymistä, se ei ole yhtään kivaa. Mieluummin kerää sen verran rahaa, että se riittää vaikka hotelliin.

    • agent4444

      mä oon lähös portugalii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • miksimina

      Kohta 13. Älä pidä sitä kohteliaisuuksena jos joku huutaa perääsi "olet kaunis" yms. tälläisia huutelijoita ja muutenkin tyyppejä jotka haluavat auttaa ilman mitään selitystä kannattaa varota. Älä koskaan lähde kenenkään matkaan varsinkaan iltaisin ja muutenkin sivukujille vaikka kuinka haluaisivat näyttää sinulle tietä (Älä myöskään kerro olevasi matkalla yksin ja tarkkoja suunnitelmia!). Usein nämä huutelijat ovat pohjoisafrikkalaisia mutta tekeytyvät olemaan espanjalaisia, italialaisia tai ranskalaisia. Jos kysyt neuvoa kannattaa kysyä naisihmiseltä tai pariskunnilta

    • AABS

      Musta 16 -vuotias voi lähteä reilaamaan jos se vaan on kotiväelle OK. Nuorissa löytyy eroja ja en minäkää semmosta lasta, joka joka viikonloppu on ryyppäämässä, päästäisi minnekkään. Jos taas on nuori osottanu, että on luotettava nii kyllähän sinne voi mennä, kaverin kanssa kylläkin, koska kuitenkin 2 on enemmän kuin 1.

    • Setätietää

      Silloin on valmis reilaamaan ,kun itse on tienannut matkarahat!

    • sdfasdfsacdcsdcsadc

      Ite oon 25v melko paljon reissannut mies, ja en kyllä omaa 16v tyttöäni päästäisi ainakaan YKSIN interrailille. Vaikka luultavasti kaikki kuitenkin menisi hyvin, tyttö kasvaisi henkisesti ja saisi hienon kokemuksen ja olisi valmiimpi seuraavalle reissulle jne. Mutta kuten muutamat jo täällä ovat todenneet, riskit ovat hieman liian korkeat omasta mielestäni.

      Sitä paitsi toinen kysymys oli, olisiko järkevää odottaa täysi-ikäiseksi? Matkustamisen kannalta olisi. Niin monet asiat helpottuvat.

      Jos 16v haluaa lähteä yksin ulkomaille niin hienoa! Se osoittaa luonnetta, jota arvostan. Mutta suosittelisin samaa kuin joku edellä, että varaisi vaikka valmiiksi hotellin/hostellin pariksi viikoksi jostain mukavasta turistikohteesta, ehkä jopa toisestakin, ja samoin lennot noille väleille. Sit vaan sinne kohteisiin hengaileen ja tekeen pienempiä reissuja lähiseuduille jne. Varmasti ensimmäiseksi matkaksi tuo olisi täydellinen, saisi kokemusta yksin reissaamisesta ja asioiden hoitamisesta.

      Interrailaus saattaa olla hyvinkin rankkaa välillä riippumatta siitä, kuinka tarkasti matkan suunnittelee etukäteen. Ja kun eihän sitä koskaan voi 100 varmasti suunnitella huipputarkasti ja riskittömästi. Esim. ihan normaalia on, että syystä tai toisesta travellaaja saapuu junalla myöhään uuteen, vieraaseen kaupunkiin, ja rankan päivän jälkeen pitäisi jaksaa etsiä avointa hostellia raskas rinkka selässä vesisateessa. Junassa ei ollut raflavaunua, joten viimeksi tuli syötyä keskipäivällä. Saattaa olla arki-ilta, jolloin mikään paikka ei ole auki. Kaupunki ei ole iso, joten matkaoppaista ei ole apua. Kadulla näet ainoastaan kaksi eläkeläistä, joista kumpikaan ei puhu sanaakaan englantia tai mahdollisesti jotain toista osaamaasi kieltä. Kuka tahansa reissaaja voi ajatella, että tällaisesta tilanteesta tulee itsensä löytämään jossakin vaiheessa.

      Jos joku alkaa vitsailemaan, että "no olisit tehnyt sitä tai tätä etukäteen", ei kyseinen henkilö ole hirveästi matkustellut. Pointti ei ole, että jossain vaiheessa JOKAISELLE käy VARMASTI näin, vaan että jokainen paljon reppureissannut tietää, että vastaavanlainen tilanne on huolellisesta suunnittelusta huolimatta mahdollinen. Ja eipä sillä, ei 16v tyttökään tuohon tilanteeseen kuolisi, mutta kyse olikin siitä, minkälaisiin riskeihin minkäkin ikäisiä tulisi altistaa.

    • Ei se niin kamalaa o

      Hyvä testi on laittaa nuori pe ta la-iltana Helsingin rautatieasemalle. Kun siitä selviää alkamatta puheisiin väärien ihmisten kanssa ja osaa puolustautua muutenkin, niin selviää muuallakin.

      Itse en liftireissuillani tai reilatessani joutunut pahoihin vaikeuksiin, mutta jälkeenpäin olen tajunnut, että asemilla ja muilla reppureissaajien paikoissa hengaa myös valereissaajia. Pukeutuvat kuten he ja ehkä reppukin mukana, mutta jokin muu on mielessä kuin oma matkanteko. Ei selvinnyt ikinä mikä, koska pidin aina kiinni omasta matka- tai yöpymissuunnitelmastani.

    • Kati1992

      Eurooppa on ihan tylsä paikka.Mene Marokkoon ja Tunisiaan,siellä pidetään nätistä nuoreta naisesta todella hyvää huolta,eikä tarvitse maksaa mitään.
      Turkkiin kannattaa myös mennä,varsinkin kurdien kotiseuduille!Hyvää matkaa vaan,ethän välitä kenenkään fossiilin mielipiteestä.Kreikka ja Italiakin menettelee ja myös Espanja ja se Fuentegirola,tulikohan oikein?
      Marokon pojat on niitä kaikkein ihanimpia!Hyvää matkaa ja mene kiireellä,etet vanhene liikaa!

    • roNJJA

      Itsekin lähössä ens kesänä jolloin ikää 16. Parhaan kaverin kanssa tosin (:

    • Onnea matkaan!

      16v = lapsi
      Suosittelisin että menisit ensiksi johonkin lähimaahan pariksi viikoksi, ja katsot pärjäätkö yksin ilman mitään ongelmia ja sitten lähdet pidemmälle reissulle. Näin saat esimakua ja valmistaudut tulevaan! alla vielä vinkkejä!

      Pari vinkkiä:
      - ÄLÄ lähde missään nimessä yksin varsinkaan minnekkään köyhään maahan sillä en ihmettele jos 1kk päästä kytät etsis sua 'kadonnut'- ilmoituksen takia (kannattaa ottaa mies- seuraa mukaan mutta tietenkin joku kaverisi tai poikaystäväsi!)

      - Rahalaukku kannattaa hankkia tai lukollinen reppu/laukku ettei kukaan pääse käpälöimään passiasi tms

      - Varmista VARMASTI että hotelli minne menet on turvallinen (turvaallisella alueella) ja hotellin väki ei ole hämärää porukkaa

      - Mieti jo aijoissa minkä maan kohteissa haluat käydä, kuinka paljon rahaa aijot käyttää matkalla ja KAIKISTA TÄRKEIN: missä maissa käyt (en suosittele esim. Romaniaa missään nimessä sillä se on hyvin hämärä maa varsinkin nuorille tytöille).



      toivottavasti näistä oli apua!

    • innokas reilaaja 13

      tässä vähän jälessä. itte oon myös 16 ja aion kesällä lähtee reilaamaan. Niin kysymys teille jotka nyt olitte ollut reilaamassa, niin kuinka te hoiditte rahat? oliko teillä siis kaikki käteisenä mukana? vai mitä?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe