Imetyspakko?

äääk

Hiukan ihmettelen tätä imetysvimmaa. On imetyskurssia, imettäjäkoulutuksia, neuvolassa koulutetaan imetykseen, vaikka lasta ei ole vielä edes maailmassa... Musta on käsittämätöntä, että naiset/äidit toisensa perään ottaa kauheita paineita imetyksestä. Itketään kun on niin kauheaa ja sattuu, mutta pakko on, pakko pakko...Miksi? Onhan meillä korvikkeita ja yhtä lailla vauva saa lämpöä, läheisyyttä ja rakkautta ollessaan äidin sylissä ja rinnalla, vaikka saisi ravintonsa tuttipullosta. Äidin läheisyys, huolenpito ja rakkaushan se tärkeitä on. Kaikista eniten ihmettelen näitä "megaimettäjiä". Tissipitkällään ollaan vuosikausia, vaikka lapsella on jo hampaatkin suussa ja tämä itse osaa pyytää tissiä (tai mitä hassunhauskoje nimiä tälle ruumiinosalle se pikku piltti onkaan yhdessä äitikän kanssa keksinyt). Siis täh? Mikä tää juttu niin kuin on???? Ymmärtäisin, jos eläisimme luolassa ja nykyajan älyllisen ihmisen kehittelemiä maitoja ei kaupasta saisi.

Olen juu itsekin äiti ja imetin esikoistani puoli vuotta. Se oli ihan jees. Vauva nauti imetyksestä eikä itselläni ollut sen suhteen missään vaiheessa ongelmia. Ei sattunut alussa eikä lopussa ja maito riitti. Pulloon siirtyminen sujui ilman mitään tuskaa ja sitten pääsi isäkin enemmän mukaan touhuun. Itse pääsin urheilu- ja muihin harrastuksiini. Läheisyyden määrä vauvan kanssa ei pienentynyt muutakuin sen verran, että parina iltana viikossa isä oli pari tuntia vauvan kanssa minun sijaan. Muutenhan olin kotona vauvan kanssa kaikena muun ajan. Aina kolmeen ikävuoteen saakka. Pidin sitä tärkeänä hänen tunne-elämän kehityksensä kannalta. Nautin kotonaolosta vauvan ja sittemmin pikkulapsen kanssa.

Nyt tuo vauva on jo kouluiässä: ei minkäänlaisia allergioita ja yleisterve reipas lapsi. Hampaatkin on kasvaneet ihan suoraan eikä puheessa ole äännevirheitä.

Että näin. Ja noin pienellä imetyksellä.

Nyt on tulossa toinen lapsi ja alkaa ärsyttämään tuo vouhkaaminen tuosta imetyksestä. Mikä helkutti siinä on? Neuvolasta tarjotaan imetyskoulutusta, vaikka lapsi on vielä massussa! Neuvolaterkkari puhuu "imetyspaineista", jotka voiva olla haitallisia maidontulon kannalta. No mistäköhän ne "imetyspaineet" mahtaneekaan kehittyä??? Imetysstressi? Ihan pimeetä!

Kyllä tämä maa on niin suorituskeskeinen. Keski-eurooppalaiset naiset eivät ole ihan näin innostuneita imettäjiä kuin me suomalaiset. Ainakaan italialaiset naiset. Olisiko niillä vähän enemmän järkeä päässä? Onhan siinä esteettinenkin puoli: onko kiva kun tissit roikkuu mahan korkeudella tyhjinä pusseina? Ollaan sitten oikein ylpeitä! Niillä kun on imetetty X määrä lapsia. Ja sitten tunnetaan alemmuutta nuorien (ei vielä imetyspakon uhreiksi joutuneiden) naisten rinnalla ja ollaan mustasukkaisia miehelle, kun sitten tietenkin kuitenkin vertaillaan ulkonäköä tässä hyvin ulkönäkökeskeisessä yhteiskunnassamme kaikenmaailman 15-vuotiaiden retusoituihin mallin kuviin. Ihan turhaan sinänsä. Onhan tämä sikäli tasa-arvoinen kuvio, kun esim. miehille luodaan kauheita paineita erektion suhteen. Ja koostakin aina hoetaan.

Tämä lähti nyt vähän sivuraiteille, mutta jokatapauksessa. Ärsyttää tuollainen painostava asenne tuota imetystä kohtaan. Ihan outoa. Nykyajan maailmassa. Kaikesta sitä paineita voidaan naiselle asettaakin. Joku yksioikoinen puheenlahjat omaava fanaatikko (kenties kätilö? terveydenhoitaja?) tähänkin tietenkin syyllinen. Ei sitten muuta keksinyt. Tai ehkei kompetenssi riittänyt muuhun kun imetyksestä paasaamiseen.

10

724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PikkuMyynen

      Kukahan tässä paasaa? :D Sitä imetystukea/kursseja/sun muuta on nykyään neuvolassa paljon juuri siksi, koska älykkäät nykynaiset enenevässä määrin tuntuvat kuvittelevan, että imetyksen kuuluu heti sujua, kuin vettä vaan ja jos ei suju, niin on jotain vikaa. Esiintyy myös harhakuvitelmaa jonka mukaan korvike on aivan yhtä hyvä vaihtoehto, kuin rintamaito. Se ei ole, eikä siitä sen enempää. Tutkimuksia tästä asiasta on lukuisia joilla voi itseänsä sivistää. Enkä tarkoita, että olisi ehdottoman tuomittavaa antaa pullomaitoa. Mutta ei ole hukkaan mennyttä aikaa tehdä töitä imetyksen onnistumisen eteen.

      • ihmettelenpä

        Ei mitään lisättävää tuohon mitä pikkumyy kirjoitti. En koe että neuvolassa tai muuallakaan olisi paasattu imetyksestä, mutta kiva että siihen kannustetaan.

        "Onhan meillä korvikkeita ja yhtä lailla vauva saa lämpöä, läheisyyttä ja rakkautta ollessaan äidin sylissä ja rinnalla, vaikka saisi ravintonsa tuttipullosta."

        ^ Aina tuo sama fraasi toistuu näissä keskusteluissa... Onkohan kyseessä yksi ja sama kirjoittaja?


      • 5+10

        Peesi tähän. Korvikkeella korvataan aitoa, jos sitä ei ole saatavilla. Äidinmaito on luonnollisinta ravintoa imeväisikäiselle, se on ilmaista, helppoa (kun sujuu), aina mukana, jne. Ei toki kenenkään ole pakko imettää, mutta on hyvä muistaa, ettei sitä tehdä itsensä vuoksi, vaan vauvan. Vuosi ihmiselämästä on kovin lyhyt aika :)


      • esdrtfgyulhygukf
        5+10 kirjoitti:

        Peesi tähän. Korvikkeella korvataan aitoa, jos sitä ei ole saatavilla. Äidinmaito on luonnollisinta ravintoa imeväisikäiselle, se on ilmaista, helppoa (kun sujuu), aina mukana, jne. Ei toki kenenkään ole pakko imettää, mutta on hyvä muistaa, ettei sitä tehdä itsensä vuoksi, vaan vauvan. Vuosi ihmiselämästä on kovin lyhyt aika :)

        Nämä imetyspaasaajat saavat surun silmille niille äideille, jotka haluaisivat imettää mutta eivät voi tai maitoa ei tule...


      • toista näkökulmaa
        esdrtfgyulhygukf kirjoitti:

        Nämä imetyspaasaajat saavat surun silmille niille äideille, jotka haluaisivat imettää mutta eivät voi tai maitoa ei tule...

        Noh noh, eihän nyt kaikki imetysmyönteinen keskustelu ole paasaamista. Jos tulet surulliseksi kun imetyksen eduista puhutaan, sinun kannattaa vähän suojella itseäsi ja pysyä poissa tällaisilta palstoilta. Ei kai lapsettomuudesta kärsiväkään käy lukemassa vauvahehkutuksia vain itseään kiusatakseen... Jos olet parhaasi yrittänyt mutta imetys ei vain onnistu niin katse eteenpäin kohti seuraavia haasteita! Anna imetysjuttujen vähän aikaa vain olla. Kokeilet sitten seuraavan lapsen kohdalla uudestaan.

        Ja käy joskus huviksesi katsomassa mitä lapsettomuuspalstalla kirjoitellaan, saat vähän perspektiiviä asiaan. Imetys on kumminkin aika pikku juttu lapsettomuuden tuskan rinnalla. Lapsettomat kirjoittavat että he tuntevat surua joka kerta kun näkevät kadulla raskaana olevan tai pienen lapsen kanssa kulkevan äidin. Tai kun joku ystävistä kertoo odottavansa. Moni heistä oli jopa sitä mieltä että oman lapsen kuvasta tehdyt joulukortit pitäisi kieltää koska sellaisen saaminen tuottaa lapsettomalle suurta surua. Aika kohtuuton vaatimus näin äidin näkökulmasta tuo viimeinen, eikö olekin?

        Nauti sinäkin siis lapsestasi äläkä ota niin paljon paineita imetyksestä, monelle jo teidän näkeminen kadulla saattaa tuottaa surua. Mietipä sitä.


    • ()()()()()()()

      Ei sinun ole pakko imettää! Kiva, että sinulla ja lapsellasi on mennyt kaikki hyvin lyhyemmästäkin imettämisestä huolimatta. Minulla ja minun lapsillani on myös kaikki hyvin, vaikka olen imettänyt pisimmillään lähes kolmisen vuotta. Ei ole allergioita tai ollut edes korvatulehduksia. Olen minäkin jättänyt vauvan isän hoiviin pariksi tunniksi jo paljon ennen puolen vuoden ikää ja olen siis pystynyt käymään jumpissa ja muualla. Ja, yllätys yllätys, tissitkin ovat ihan ok. Eivät tietenkään samanlaiset kuin 15-vuotiaan, retusoidussa mallikuvassa, mutta minä en olekaan enää 15-vuotias. Imetystä ei voi syyttää, jos on mustasukkainen miehelle, mutta minun mieheni on ainakin tykännyt aina imetyksen turvottamista tisseistäni.

      Olen ymmärtänyt, että monissa muissa maissa imetys on huomattavasti enemmän itsestäänselvyys kuin täällä Suomessa. Suomalaiset ovat kansana erittäin laiskoja imettäjiä.

    • *huoh*

      Tosi hienoa että sinulla on terve ja reipas lapsi. Ei sillä kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että imetetyt ovat tutkitusti KESKIMÄÄRIN terveempiä.

      Mikä siinä on että ihmiset kuvittelevat että tilastot ja tutkimukset valehtelevat, jos se oma pieni Nicojennica ei ole ihan tilastojen keskiarvo? Eihän se yksittäinen tapaus nyt yhtään mitään todista yhtään mihinkään suuntaan!

      Ja kumman sitkeässä elää tuokin luulo että imetys pilaisi rinnat. Se on kyllä ihan tutkittu juttu että pääasiassa muutokset rinnoissa tapahtuvat raskauden aikana ja heti synnytyksen jälkeen, imetti tai ei. Imetyksen kestolla ei ole juuri tekemistä rintojen rupsahtamisen kanssa, raskauksien määrällä kylläkin.

    • äitixx

      Imetysvalistus on tarkoitettu äideille, jotka haluavat antaa lapselleen parasta ravintoa. Jos ei se kiinnosta, niin ihan sama ainakin minulle.

      Eikö kuitenkin ole hienoa, että toisille on tukea ja apua tärkeään asiaan tarjolla? Imetysperinne kun pääsi katkeamaan tuossa 70-luvulla, eikä uusien äitien polvi oikein voi tukeutua edeltävien sukupolvien neuvoihin (tutti, itkettäminen, neljän tunnin imetysvälit, rinnan desinfiointi ynnä muu älyttömyys). Jos ei neuvoja olisi tarjolla, olisi siitäkin moni valittamassa - ja ihan syystä.

      Suomalaiset äidit eivät mitenkään erityisen suorituskeskeisesti kyllä vaikuta imettämiseen suhtautuvan. Muissa Pohjoismaissa täysimetettyjen alle nelikuisten määrä on moninkertainen Suomeen verrattuna, imetysajat samoin pidempiä.

      Mutta kukin tehköön niin kuin tykkää. Mutta miten se on sulta pois, jos muut imettävät ja neuvovat toisiaan?

    • Kertokaapa se

      Suomessa on SÄÄLITTÄVÄT imetystilastot esimerkiksi muihin pohjoismaihin verrattuna. Suomessa erityisen tehokkaasti esiintyvän 1. tyypin diabeteksen oletetaan nykytiedon valossa liittyvän jotenkin liian varhaiseen lehmänmaidon proteiinin saantiin (=korvikkeen), toki yhdistettynä potentiaalisiin geeneihimme. Ihan oikeasti, mitä täällä tehdään päin kettua kun äidit ei imetä ja tee sitä ilolla? Ja tarkoitan nyt nimenomaan sitä, että mitä meidän tulisi tehdä, jotta äidit haluaisivat ja pystyisivät imettämään, ilman näitä ylettömiä koulutuksia, paasauksia, pakkoja, paineita ja stressejä?

      Eihän se toki kaikille ole oikea tai sopiva ratkaisu, mutta mitä me tehdään pieleen kun olemme keskimäärin niin "huonoja imettäjiä"? En halua tietää, millä äidit saataisiin painostettua tai suostuteltua imettämään, vaan halusisin tietää, että millä siitä tulisi yhtä suosittua ja helppoa kuin vaikkapa muissa pohjoismaissa (ei sillä, että se olisi suosittua tai helppoa mutta suositumpaa ja helpompaa?), tuskin siellä on pakotettu tehokkaammin?

      Mikä olisi ratkaisu MIELEKKÄÄN IMETYKSEN lisääntymiseen? Se on nyt todettu, että yli-innokas valistus pistää jarrut päälle ja imetyksen etujen hehkutus koetaan potentiaalisena syytöksenä silloinkin kun itse ei vielä olla päästy edes kokeilemaan imetystä. Mikä sitten olisi oikea tapa toimia?

      Oma lehmä ojassa, olen terveydenhoitaja. Mitä ja miten minun tulisi sanoa, että tilanne kohenisi... ensisijainen tavoite ei ole lisätä imettäjiä, imetyskuukausia tai imetyskertoja, vaan nimenomaan imetyksen mielekkyyttä, ja sen myötä sitten ehkä muutakin? Ja ilman pakkoa ei tarvittaisi myöskään syyllisyyttä niissä harvoissa tapauksissa, kun imetys ei syystä tai toisesta vain oikeasti onnistu!

    • kuppinen

      mul on ainakin rinnat kauniit ja kiinteät. Onko jokin itsetunto-ongelma,kriisi,ikäkriisi??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe