Ulosmittaus palkasta..neuvoja kaivataan!

married to UOV

Hei, kyselisin teiltä kokeneilta että mitä minun pitäisi tehdä kun, olen ollut työsuhteessa nyt 5kk ja eilen tulleessa palkkakuitissa oli sitten ulosmitattu kolmannes. Onko enää mahdollista sopi ulosottoviraston kanssa maksusuunnitelmasta vai onko jo liian myhäistä.? Usempai tonni on mitattavaa ja pienestä palkasta menee kohtuuttoman paljon nyt voudille... Todellakin oma typerä virhe että olen karttanut tätä päivää. Ja siksi ihmettelen suuresti että vaikka olen ollut velalllinen viimeset 3v mitään ei ole aikaisempien työpaikkojen palkoista mitattu mitään. Johtuukohan kenties että olen ollut aikaisemmin vain määräaikaisissa suhteissa ja nyt vasta vakituisessa?

Kiitos jos joku jaksaa neuvoa ja autella :))

20

4778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kpolkooyi
      • 2+1=9

        No puhelin kouraan ja soittamaan asiaa hoitavalle ulosottomiehelle.Epäilen tosin,että nytte on jo myöhäistä.Ne ei enää sopimuksia halua tehdä,kun saavat sopimattakin maksimaalisen osan.Suosittelen lämpimästi pohtimaan kannattaako työntekoa jatkaa.Jatkossa jäät miinukselle taloudellisesti,kuin olematta töissä!


      • Taas neuvo
        2+1=9 kirjoitti:

        No puhelin kouraan ja soittamaan asiaa hoitavalle ulosottomiehelle.Epäilen tosin,että nytte on jo myöhäistä.Ne ei enää sopimuksia halua tehdä,kun saavat sopimattakin maksimaalisen osan.Suosittelen lämpimästi pohtimaan kannattaako työntekoa jatkaa.Jatkossa jäät miinukselle taloudellisesti,kuin olematta töissä!

        "Suosittelen lämpimästi pohtimaan kannattaako työntekoa jatkaa.Jatkossa jäät miinukselle taloudellisesti,kuin olematta töissä!"

        Olipa taas neuvo. Mistä näitä oikein sikiää?

        Ei tullut sitten mieleenkään, että yleensä ihmiset haluavat hoitaa velkansa, ja aloittaa jossain vaiheessa puhtaalta pöydältä, ilman jatkuvaa löysässä hirressä roikkumista?


      • vamos.vamos53
        2+1=9 kirjoitti:

        No puhelin kouraan ja soittamaan asiaa hoitavalle ulosottomiehelle.Epäilen tosin,että nytte on jo myöhäistä.Ne ei enää sopimuksia halua tehdä,kun saavat sopimattakin maksimaalisen osan.Suosittelen lämpimästi pohtimaan kannattaako työntekoa jatkaa.Jatkossa jäät miinukselle taloudellisesti,kuin olematta töissä!

        ,,,,, Työnteko kannattaa AINA


      • Anonyymi
        2+1=9 kirjoitti:

        No puhelin kouraan ja soittamaan asiaa hoitavalle ulosottomiehelle.Epäilen tosin,että nytte on jo myöhäistä.Ne ei enää sopimuksia halua tehdä,kun saavat sopimattakin maksimaalisen osan.Suosittelen lämpimästi pohtimaan kannattaako työntekoa jatkaa.Jatkossa jäät miinukselle taloudellisesti,kuin olematta töissä!

        Voiko ne minkä verran viedä kun palkkani on alle 600,osa aika työ ja saan kelalta sovittelun päivärahan. Yksi lapsi kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko ne minkä verran viedä kun palkkani on alle 600,osa aika työ ja saan kelalta sovittelun päivärahan. Yksi lapsi kotona.

        Katso maksukieltolaskurista. Ulosoton tulopohjaan lasketaan molemmat mainitsemasi tulot, sen sijaan asumistukea ei.


    • Wurge

      Todennäköisesti sinulle tuli silloin vuosia sitten viesti ulosotolta silloin joskus kun velkasi päätyi ulosottoon. viestissä lienee ollut paikallisen ulosottomiehen yhteystiedot.....

      Kun et silloin sopinut mitään, niin on aika turhaa edes haaveilla mistään maksujärjrstelyistä.

    • 40

      tieto ulosmittauksesta. Tuo kertoo jo asenteestasi hoitaa asioita. Ensi tulee uomieheltä maksukehoitus, sitten tulee ennakkoilmoitus ja sen jälkeen vielä ulosmittauksen ilmoitus ! 3 mahdollisuutta ottaa yhteys uomieheen ennen käytännön toimenpiteitä ja sinä huomaat vasta palkkakuitista ulosmittauksen. Uomiehellä ei paljon motiivia tehdä tuollaisen kanssa mitään maksusuunnitelmia !!

      • tt

        Onneksi olkoon. Sinulla on siis vakituinen työsuhde. Ennen kuin teet mitään tyhmää niin tässä sinulle ajattelemisen aihetta. Minulla on ulosotossa pikavippejä omaa tyhmyyttäni. Minulle sanottiin, että jos saan vakituisen työpaikan, niin sen jälkeen on mahdollista saada Takuusäätiön järjestelyluotto, kun ulosmittausta on jatkunut jonkin aikaa suoraan palkasta. En tietysti tiedä paljon sinulla on velkaa, sillä takuusäätiön raja on 34 000 euroa. Ulosotto kuulemma itse jopa ehdottaa sitä.

        Toinen vaihtoehto on vapaakuukaudet, joita saa automaattisesti 2 vuodessa. Lisäksi vuoden ulosmittauksen jälkeen velka lyhenee nopeammin, koska enää ei mene ulosottomaksua. Ehkä velkajärjestely voi jossain vaiheessa tulla kysymykseen.

        Minunkin mielestäni täällä moni antaa typeriä ohjeita. Ensisijaisesti kyse on sinun rangaistuksestasi. Eli tarkoitus on turvata vain asunto ja ruoka sekä vaatteet. Jos lopetat työt ja hankit itsellesi karenssin TE-toimistosta, niin tuskin sosiaalityöntekijätkään sinua lellivät. Sinulle jää varmasti vähemmän rahaa käteen kuin tällä hetkellä.

        Huom. Mikäli sinulla on sellaisia välttämättömiä perusmenoja, joihin tarvitset rahaa niin voit saada sitä sosiaalitoimistosta. (Esim. terveydenhoito menot, silmälasit jne.) En näe syytä mikis sinun pitäisi valittaa asiasta ulosottoon.

        T. Itellänikin velkaa ulosotossa


    • married to uov

      NONIIIN, tässä nyt sitten miten kävi:

      Soitin uo virastoon ja he ihan muitta mutkitta myönsi maksusitoomuksen ja 150e kuussa, ei ollut mitenkään hankalaa edes neuvotella. Täti oli todella mukava ja ymmärsi tilanteen. Kyllä varmasti huomasi että ihan rehti henkilö olen ja haluan ehdottomasti aloittaa puhtaalta pöydältä, että kiitos vaan kaikille kannustajille ja morkkaajille.

      • tt

        Loppujen lopuksi kysehän on tuossa velallisen kannalta samasta asiasta, kuin olisi Takuusäätiön järjestelyluoton kanssa. Kuukausittainen maksumäärä pienenee ja itselle jää enemmän rahaa. Nyt vain kaikki selviävät pienemmällä työllä. Kyseinen ulosottoviranomainen osasi käyttää maalaisjärkeä.

        Tässä esimerkissä toteutuu myös se toteamus, että työnteko kannattaa aina. Minun yksi kaveri kenellä on velkaa ulosotossa, irtisanoutui työstään, koska ajatteli, että hänelle jää samamäärä rahaa käteen kuin työssä ollessa. Erehtyi pahemman kerran. Sosiaaliviranomaiset laittoivat hänet kuntouttavaan työtoimintaan, jossa tehtiin mm. linnunpönttöjä. Työkavereina oli mm. alkoholisteja ja entisiä narkkareita ja työnjohtajat kyyläsivät koko ajan vieressä.

        Henkilökohtaisesti olen tällä hetkellä työtön. Minulla on siis pikavippejä ulosootossa. Ei tämä työttömänä olo kyllä mitään herkkua ole. Tänäänkin joutui ihan miettimään mikä viikonpäivä on. Mielelläni menisin töihin omalle alalleni, vaikka saisinkin vain saman käteen kuin nyt työttömänä ollessani.


      • tt
        tt kirjoitti:

        Loppujen lopuksi kysehän on tuossa velallisen kannalta samasta asiasta, kuin olisi Takuusäätiön järjestelyluoton kanssa. Kuukausittainen maksumäärä pienenee ja itselle jää enemmän rahaa. Nyt vain kaikki selviävät pienemmällä työllä. Kyseinen ulosottoviranomainen osasi käyttää maalaisjärkeä.

        Tässä esimerkissä toteutuu myös se toteamus, että työnteko kannattaa aina. Minun yksi kaveri kenellä on velkaa ulosotossa, irtisanoutui työstään, koska ajatteli, että hänelle jää samamäärä rahaa käteen kuin työssä ollessa. Erehtyi pahemman kerran. Sosiaaliviranomaiset laittoivat hänet kuntouttavaan työtoimintaan, jossa tehtiin mm. linnunpönttöjä. Työkavereina oli mm. alkoholisteja ja entisiä narkkareita ja työnjohtajat kyyläsivät koko ajan vieressä.

        Henkilökohtaisesti olen tällä hetkellä työtön. Minulla on siis pikavippejä ulosootossa. Ei tämä työttömänä olo kyllä mitään herkkua ole. Tänäänkin joutui ihan miettimään mikä viikonpäivä on. Mielelläni menisin töihin omalle alalleni, vaikka saisinkin vain saman käteen kuin nyt työttömänä ollessani.

        Unohtui äsken, mutta muista nyt maksaa se 150 euroa ajoissa. Jos tyrit jotenkin tämän jutun, niin se on helppo ulosottoviranomaisten perua. Sen jälkeen on turha haaveilla esim. Takuusäätiön takauksesta.


      • nfkfkfkf83
        tt kirjoitti:

        Unohtui äsken, mutta muista nyt maksaa se 150 euroa ajoissa. Jos tyrit jotenkin tämän jutun, niin se on helppo ulosottoviranomaisten perua. Sen jälkeen on turha haaveilla esim. Takuusäätiön takauksesta.

        Jotenkin kuulostaa tuo aloittajan 150€ niin pieneltä summalta ettei takuusäätiöön ole mitään mahdollisuutta. Sitäpaitsi faktana voin kertoa sen että takuusäätiöön velkaa pitää lyhentää aika lähelle samanverran kuukaudessa kuin mitä pitäisi lyhentää ulosottoon. Että jos tuo 150€ on vähemmän kuin se mitä saisi muuten periä ei todennäköisesti takuusäätiöön ole mitään asiaa. Itsellä on n. 25000€ velkaa, yksi hylsy on jo takuusäätiöstä tullut. Hakemuksen tein sinä aikana kun olin vielä pahassa velkakierteessä. Nyt mun pitää vaan odottaa että parin kuukauden päästä tilitiedot ovat puoli vuotta taaksepäin puhtaat. Sen jälkeen laitan uuden hakemuksen menemään. Itse tienaan nettona n. 1500€ ja muistelisin että summa jolla minun pitää velkoja olla vähentänyt tuona puolena vuotena olisi n. 450€ eli aikalailla saman verran maksaisin sinne kuin ulosottoonkin. Takuusäätiö lakskee jokaiselle erikseen sen summan jolla velkoja pitää lyhentää. Siitä ei voi neuvotella. Tietysti jos saa takauksen ja sen jälkeen pääsee töihin jossa palkka onnhuimasti isompi niin silloinkin tarvii maksaa velkoja tuolla summalla joka on sinulle jo kerran laskettu. Se hyöty mikä takuusäätiöstä on, on se, että korot ovat aika helvetiati pienemmät kuin ulosotossa.. käytännössä sen lainan korko on n. 3-5%. Ja se, että esim. Veronpalautukset saa itse pitää. Mutta auta armias jos jätät yhdenkin kuukausierän maksamatta. Silloin velat on taas ulosotossa. Toki silloinkin on se etu että itselläkin kun on n. 25 velkojaa niin tuon jälkeen niitä olisi enää vain yksi. Itse aion kuitenkin hoitaa velkani kunnialla kun kerran olen ne aiheuttanutkin. Sen verran voisin vielä takuusäätiöstä sanoa että kaikenlainen nettipelaaminen kannattaa unohtaa samantien, ja jos myy jotain, kannattaa tehdä käteiskauppaa. Takuusäätiö tutkii tiliotteet aika tarkkaan ja sieltä löytyy muunmuassa sellainen pykälä että kaikki ylimääräinen tulo jota sattuu hakemuksen käsittelyaikana tulemaan pitää laittaa lyhentämättömänä velkojen lyhennykseen. Eli tiliotteet kannattaa todella pitää kunnossa jos tuosta takauksesta haaveilee. Itse teen niin, että tilipäivänä maksan kaikki pakolliset laskut pois ja nostan tilin tyhjäksi. Näin ei tilille ilmesty mitään sellaisia tuloja tai menoja jotka herättäisivät kysymyksiä.


      • xxx56
        nfkfkfkf83 kirjoitti:

        Jotenkin kuulostaa tuo aloittajan 150€ niin pieneltä summalta ettei takuusäätiöön ole mitään mahdollisuutta. Sitäpaitsi faktana voin kertoa sen että takuusäätiöön velkaa pitää lyhentää aika lähelle samanverran kuukaudessa kuin mitä pitäisi lyhentää ulosottoon. Että jos tuo 150€ on vähemmän kuin se mitä saisi muuten periä ei todennäköisesti takuusäätiöön ole mitään asiaa. Itsellä on n. 25000€ velkaa, yksi hylsy on jo takuusäätiöstä tullut. Hakemuksen tein sinä aikana kun olin vielä pahassa velkakierteessä. Nyt mun pitää vaan odottaa että parin kuukauden päästä tilitiedot ovat puoli vuotta taaksepäin puhtaat. Sen jälkeen laitan uuden hakemuksen menemään. Itse tienaan nettona n. 1500€ ja muistelisin että summa jolla minun pitää velkoja olla vähentänyt tuona puolena vuotena olisi n. 450€ eli aikalailla saman verran maksaisin sinne kuin ulosottoonkin. Takuusäätiö lakskee jokaiselle erikseen sen summan jolla velkoja pitää lyhentää. Siitä ei voi neuvotella. Tietysti jos saa takauksen ja sen jälkeen pääsee töihin jossa palkka onnhuimasti isompi niin silloinkin tarvii maksaa velkoja tuolla summalla joka on sinulle jo kerran laskettu. Se hyöty mikä takuusäätiöstä on, on se, että korot ovat aika helvetiati pienemmät kuin ulosotossa.. käytännössä sen lainan korko on n. 3-5%. Ja se, että esim. Veronpalautukset saa itse pitää. Mutta auta armias jos jätät yhdenkin kuukausierän maksamatta. Silloin velat on taas ulosotossa. Toki silloinkin on se etu että itselläkin kun on n. 25 velkojaa niin tuon jälkeen niitä olisi enää vain yksi. Itse aion kuitenkin hoitaa velkani kunnialla kun kerran olen ne aiheuttanutkin. Sen verran voisin vielä takuusäätiöstä sanoa että kaikenlainen nettipelaaminen kannattaa unohtaa samantien, ja jos myy jotain, kannattaa tehdä käteiskauppaa. Takuusäätiö tutkii tiliotteet aika tarkkaan ja sieltä löytyy muunmuassa sellainen pykälä että kaikki ylimääräinen tulo jota sattuu hakemuksen käsittelyaikana tulemaan pitää laittaa lyhentämättömänä velkojen lyhennykseen. Eli tiliotteet kannattaa todella pitää kunnossa jos tuosta takauksesta haaveilee. Itse teen niin, että tilipäivänä maksan kaikki pakolliset laskut pois ja nostan tilin tyhjäksi. Näin ei tilille ilmesty mitään sellaisia tuloja tai menoja jotka herättäisivät kysymyksiä.

        aika oudon pieneltä summalta tuo 150e kuullostaa ja että se ulosotolle riittää,kun vielä ketjun aloittaja kirjoitti että 1/3 oli palkasta ulosmitattu.Yleensä ulosotto ei tee maksusuunitelmia jotka ovat alle summan jonka saavat muutenkin.Onhan se tietenkin mahdollista että suojaosuus on niin korkea tai tulot niin pienet,mutta ihmettelen (itse tein ulosoton kanssa maksusuunitelman 4000e velasta ja sen puolessa vuodessa pois kokonaan maksanut)


      • tt
        xxx56 kirjoitti:

        aika oudon pieneltä summalta tuo 150e kuullostaa ja että se ulosotolle riittää,kun vielä ketjun aloittaja kirjoitti että 1/3 oli palkasta ulosmitattu.Yleensä ulosotto ei tee maksusuunitelmia jotka ovat alle summan jonka saavat muutenkin.Onhan se tietenkin mahdollista että suojaosuus on niin korkea tai tulot niin pienet,mutta ihmettelen (itse tein ulosoton kanssa maksusuunitelman 4000e velasta ja sen puolessa vuodessa pois kokonaan maksanut)

        Ehkä aloittajan kohdalla kyse on niin pienestä kokonaisvelasta. Tässä ollaan noudatettu sitten sitä (harvinaista( vapaaehtoista maksua ulosottoon. Sossu selitti minulle myös tämän kyseisen vaihtoehdon. Tässä on tärkeää muistaa se, että maksua ei tällöin huomioida toimeentulotuki laskelmassa. Eli aloittajan kannattaa säästää pahan päivän varalle. Ulosotto ei maksun kanssa enää jousta. Sopimus raukeaa.

        Olen minäkin kuullut siitä, että Takuusäätiötä mainostetaan "yltiöpositiivisena" juttuna. Sen itse kokeneet kertovat yleensä muuta. Mutta se on varmasti totta että korot ovat tuolloin pienemmät. Ehkä mm. sossut ajattelevat tuossa kuntouttavaa vaikutusta, sillä lyhennyksistä on itse vastattava.

        Henkilökohtaisesti annan todennäköisesti pikavippivelkojeni mennä suosiolla normaalin ulosottokaaren mukaan. Ehkä pääsen näin toimien kuitenkin helpoimmalla. Kaikki työsuhteet ovat tänä päivänä kuitenkin jollain tavalla epävarmoja. Kyllä suojaosuudella oikeasti elää, koska eläähän työttömyyskorvauksellakin.


      • Uo.

        Ulosottomies sopii pienemmästä summasta ainoastaan siinä tapauksessa jos velka on sillä tavoin hoidettavissa 12kk aikana. Eli sinulle EI ole tuhansia siellä. Get your story straight.


      • 80+0
        Uo. kirjoitti:

        Ulosottomies sopii pienemmästä summasta ainoastaan siinä tapauksessa jos velka on sillä tavoin hoidettavissa 12kk aikana. Eli sinulle EI ole tuhansia siellä. Get your story straight.

        Ei kannata olla töissä.Kotonakin voi olla hauskaa,kunhan osaa käyttää aikansa oikein.Ja tienaa paremmin kun töissä.


      • tt
        80+0 kirjoitti:

        Ei kannata olla töissä.Kotonakin voi olla hauskaa,kunhan osaa käyttää aikansa oikein.Ja tienaa paremmin kun töissä.

        Töissä todellakin kannattaa olla normaalisti. Ensimmäisestä rikkeestä työvoimaviranomaisten kanssa selviää yleensä 3 kuukauden karenssilla, jolta ajalta sossu myös vähentää tt-tuesta 20%. Toisesta rikkeestä seuraa ns. rangaistustyöehto 3 kuukautta.

        Kaverini sai tuon rangaistustyöehdon te-toimistolta. Hänellä on siis ulosottovelkaa, joten ajatteli ettei työssä oleminen kannata, koska kotona saa yhtä paljon rahaa. Käytännössä homma meni sillä tavalla, että sosiaalitoimisto laittoi hänet kuntouttavaan työtoimintaan tuoksi kolmeksi kuukaudeksi. Työaika oli seitsemästä neljään, toki perjantaina pääsi pois aikaisemmin. Tuolloin työkeskuksessa tarjottiin myös lämmin ateria. Onneksi sossu maksoi tt-tuen lisäksi bussikortin, jolla pääsi pajalle. Työtehtävät olivat tosi v mäisiä ja pomot kyyläsivät vieressä. Työ kavereina oli mm. alkoholisteja. Lisäksi pajasta tuli kaverilleni mieleen ala-aste. Myöhästymiset esimerkiksi kirjattiin ylös ja useammasta rikkeestä seurasi rangaistus. Pahimmillaan jäähylle pajalta -40%:n tt-tuella. Lisäksi tuolloin aika te-toimistoon ei kulu.

        Niin vittumaisessa paikassa kaverini ei ole ennen ollut. Armeijassakin oli kuulemma mukavampaa, joten hän sanoi suoraan minulle, ettei itseään kannata sinne hommata. Mielummin on vaikka tavallisessa työpaikassa, vaikkei siitä saisikaan työttömyyskorvausta enempää rahaa, sillä pajalla sai vielä vähemmän rahaaja pidemmät työajat.


    • 66666

      tuossahan jo mainittiinkin että ulosotto tekee maks. 12 kk maksusopimuksen ja sillä edellytyksellä yleensä että maksusuunitelmassa lyhennetään suurempi summa mitä saisivat muuten palkasta otettua.Lisäksi kannattaa muistaa että jos on voimassa oleva maksusuunitelma ulosoton kanssa ja uusi saatava menee ulosottoon on heillä oikeus purkaa voimassa oleva maksusopimus.

    • tt

      Alkuperäinen kirjoittaja sai sovittua pienemmän summan kuin palkasta oltaisiin ulosmitattu. Tällöin voidaan Uo.n mukaan tehdä se max 12 kk maksusopimus. Toisaalta suurempaa summaahan saa maksaa, jos itse haluaa. Tilittää vain sinne ulosottoon.

      Maksusopimuksia joissa viedään sama summa kuin palkasta ulosmitattaessa tehdään käsittääkseni muutamien "idioottien" takia. Tässä ideana on vain se, ettei työnantaja saa tietää ulosmittauksesta. Esim. jokin pieni työpaikka ja johdon asenne velkaongelmiin liian kielteinen. Onneksi tämä on vähenemään päin, koska niin sanottuja itseään täynnä olevia pomoja on koko ajan vähemmän. hehän eivät koskaan ole tehneet mitään väärää. Tästä menettelystä aiheutuu vain lisää työtä ulosotolle ja sille velalliselle. Mutta hyvänä puolena saa pitää työpaikan tai ei joudu työpaikkakiusatuksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe