Hiihtolenkin pituuden merkitys kuntoon

kuntoilen,

Mietin että mikä onkaan hiihtolenkin pituuden merkitys kuntoon. Itse hiihdän lähes päivittäin 7-10 kilometriä. En juuri koskaan kuitenkaan pidempään. Maastossani on pieniä. Aivan tasaisella hiihtäisin hieman pidempiä lenkkejä. Perinteistä hiihdän.

Tapaan hiihtää nuo 7-10 kilsan lenkit suht reipasta vauhtia. Osaako joku arvioida että mikä vaikutus sillä olisi kuntoon, jos alkaisin hiihtää vaikka 15 kilsan lenkkejä noiden lyhyempien sijaan? oma arvioni on että kuntoni ei kasvaisi. Ehkä kestävyyttä tulisi lisää?

114

17826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21

      7-10 km niin lyhyt lenkki, ettei sen takia viitsi vaatteita ja muita vermeitä päälleen pukea. Lyhyimmät lenkit minulla 15 km. Viikonloppuisin pidemmät lenkit 3-4 tuntia. Kokeleppas joskus vaikka hiihtää kahden ja puolen tunnin lenkki, näet onko sinulla kestävyyttä ja kuntoa.

      • skatemasterssi

        asiallisen kysymyksen, mihin sinä aloit rehvastella heti lenkeilläsi. jokainen hiihtäjä on tärkeä ja jokaiselle omat reittinsä ja mittansa. 10 kilsan lenkki on hyvä peruslenkki jota useimmat hiihtäjistä pitävät vieläpä pitkänä.


      • sopivasti tasoonsa
        skatemasterssi kirjoitti:

        asiallisen kysymyksen, mihin sinä aloit rehvastella heti lenkeilläsi. jokainen hiihtäjä on tärkeä ja jokaiselle omat reittinsä ja mittansa. 10 kilsan lenkki on hyvä peruslenkki jota useimmat hiihtäjistä pitävät vieläpä pitkänä.

        Hyvä huomautus siksi minäkään en harrasta golffia , vie älyttömästi aikaa suhteessa liikunnan tehoon ?
        Hiihto on monipuolista liikuntaa jo lyhyempinäkin lenkkeinä.


      • 18
        skatemasterssi kirjoitti:

        asiallisen kysymyksen, mihin sinä aloit rehvastella heti lenkeilläsi. jokainen hiihtäjä on tärkeä ja jokaiselle omat reittinsä ja mittansa. 10 kilsan lenkki on hyvä peruslenkki jota useimmat hiihtäjistä pitävät vieläpä pitkänä.

        en halua rehvastella mllään lenkeillä, kyse on ainoastaan omasta käytännöstä. Tosiasia kuitenkin on, ettei 7-10 km lenkillä kovinkaan kummoista kuntoa/kestävyyttä saada aikaiseksi, etenkin jos se hiihdetään aina samalla teholla. Jos ja kun on pelkästään sohvan pohjalla maannut ja lähtee hiihtämään, on 7-10 km paljon kuntoon nähden. Minä ainakin nautin hiihdosta enkä rehki kovilla tehoilla päivittäin.


      • 30km .. ->130 km
        18 kirjoitti:

        en halua rehvastella mllään lenkeillä, kyse on ainoastaan omasta käytännöstä. Tosiasia kuitenkin on, ettei 7-10 km lenkillä kovinkaan kummoista kuntoa/kestävyyttä saada aikaiseksi, etenkin jos se hiihdetään aina samalla teholla. Jos ja kun on pelkästään sohvan pohjalla maannut ja lähtee hiihtämään, on 7-10 km paljon kuntoon nähden. Minä ainakin nautin hiihdosta enkä rehki kovilla tehoilla päivittäin.

        tuolla anti-hooppipalstalla olis kleputeroolia kaupan. käyppä imasemassas


      • juuhaugggggg
        skatemasterssi kirjoitti:

        asiallisen kysymyksen, mihin sinä aloit rehvastella heti lenkeilläsi. jokainen hiihtäjä on tärkeä ja jokaiselle omat reittinsä ja mittansa. 10 kilsan lenkki on hyvä peruslenkki jota useimmat hiihtäjistä pitävät vieläpä pitkänä.

        on hyvän pitunen päivittäinen lenkki, täysin riittävä. laiskojen sohvaperunoitten kannattas ottaa mallia.


      • Anonyymi
        skatemasterssi kirjoitti:

        asiallisen kysymyksen, mihin sinä aloit rehvastella heti lenkeilläsi. jokainen hiihtäjä on tärkeä ja jokaiselle omat reittinsä ja mittansa. 10 kilsan lenkki on hyvä peruslenkki jota useimmat hiihtäjistä pitävät vieläpä pitkänä.

        Niinpä! Jostainhan se on aloitettava.


      • Anonyymi
        18 kirjoitti:

        en halua rehvastella mllään lenkeillä, kyse on ainoastaan omasta käytännöstä. Tosiasia kuitenkin on, ettei 7-10 km lenkillä kovinkaan kummoista kuntoa/kestävyyttä saada aikaiseksi, etenkin jos se hiihdetään aina samalla teholla. Jos ja kun on pelkästään sohvan pohjalla maannut ja lähtee hiihtämään, on 7-10 km paljon kuntoon nähden. Minä ainakin nautin hiihdosta enkä rehki kovilla tehoilla päivittäin.

        No joku muuhan voi nauttia kovatehoisemmasta suorituksesta lyhyemmällä ajalla? Mitä jos huomioisit muitakin vaihteeksi?


      • Anonyymi

        Hiihto on välineurheilua.
        Huonoilla suksilla tekee helposti saman työn tai enemmänkin 7kilometrillä kuin 'pintaliitäjä' 15 kilometrillä.
        Onhan siinä ero jos yhdellä potkulla liidät kymmenen metriä kuin yhden metrin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiihto on välineurheilua.
        Huonoilla suksilla tekee helposti saman työn tai enemmänkin 7kilometrillä kuin 'pintaliitäjä' 15 kilometrillä.
        Onhan siinä ero jos yhdellä potkulla liidät kymmenen metriä kuin yhden metrin.

        Kerro jotain uutta.
        Ja edelleenkin: joku muu voi siitä nauttia. Ota huomioon muutkin kuin itsesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro jotain uutta.
        Ja edelleenkin: joku muu voi siitä nauttia. Ota huomioon muutkin kuin itsesi.

        Niin ja lisäyksenä...kukaan ei puhunut huonoista suksista mitään joten se on omaa höpötystäsi.
        Hiihtoon voi saada tehoa monilla muillakin tavoilla.


    • fkfffkfkfk

      Kuntoilu mielessä hiihdät aivan riittävästi. Vaikka itse hiihdän joskus 40km lenkin niin tuskin mulla kunto on sen kummempi. On vain muistettava että lyhyempi lenkki ja kovempi vauhti ja pitkä lenkki ja vauhti retkeily tasoa ja evästä mukaan.

      • -

        Eikös paras vaihtoehto kunnon kehittämisen kannalta olisi tehdä välillä pitkiä rauhallisia lenkkejä ja välillä lyhempiä ja ehkä terävämpiä lenkkejä?


      • Pitkät ja pätkät
        - kirjoitti:

        Eikös paras vaihtoehto kunnon kehittämisen kannalta olisi tehdä välillä pitkiä rauhallisia lenkkejä ja välillä lyhempiä ja ehkä terävämpiä lenkkejä?

        Varsin oivallinen kunto pysyy yllä 7-10 km päivittäisillä, reippailla lenkeilä.
        Liikunnallinen ihminen tietysti saa jonkin verran rauhallisempaa hyötyliikuntaakin muissa
        askareissaan.
        Pitempien lenkkien ottaminen mukaan on ihan makuasia.


      • Arvodaivid

        Lyhyet lenkit ihan ok.Jos haluaa saada kestävyyttä niin yksi hidas pitkä lenkki viikossa.Kova vauhtinen lyhyempi lenkki ja asteittain sitäkin voi pidentää kun tulee kestävyyttä lisää ja juuri niillä pitkillä hitailla.


      • Anonyymi
        - kirjoitti:

        Eikös paras vaihtoehto kunnon kehittämisen kannalta olisi tehdä välillä pitkiä rauhallisia lenkkejä ja välillä lyhempiä ja ehkä terävämpiä lenkkejä?

        Kyllä..juuri noin kuten kysyit👍


    • valmentaja p

      Hyvältä kuulostaa paitsi etä teet lähes päivittäin.Pyri tekemään kerran viikkoon pitkä lenkki 1,5-3h.Sen jälkeen lepo.Lyhyt lenkki hieman kovemmalla temmolla.Huomaat muutaman viikon päästä jotakin outoa kropassa tapahtuneen.

    • liufhiuohfiu

      hyvä kun lähdet ladulle! harvemmat lähtee. kymppi on ihan ok, jos se tuntuu itselle sopivimmalta.

      ite vedin viime talvena 30-50 km lenkkejä, ja tänä enää noita samoja 10km vetoja. lisäsin vaan monipuolisuutta treenaamiseen: uintia, juoksua, salia. ainakin itelle sopii paremmin monipuolinen liikunta.

    • "Osaako joku arvioida että mikä vaikutus sillä olisi kuntoon, jos alkaisin hiihtää vaikka 15 kilsan lenkkejä noiden lyhyempien sijaan?"

      Jos haluat nostaa kuntoasi, tarvitset molempia, pidempiä ja hitaampia, lyhyempiä vauhdikkaampia. Ei siis "lyhyempien sijaan" vaan lisäksi. Jos nyt hiihdät päivittäin 7-10km, niin yhden niistä voisit vaihtaa 15km lenkkiin ja toisen 25km lenkkiin, jonka jälkeen voisit pitää välipäivän: siis neljä lyhyempää ja kaksi pidempää lenkkiä. Aivan varmasti koet selvän kunnon nousun: lyhyempiinkin tulee vauhtia.

      • kuntoilija 40 v

        Vitsi, että ÄRSYTTÄÄ tuollaiset rehvastelijat !!!!!! Just joo...kestävyyttä, ei viitsisi vaatteita vaihtaa ??? Luen tätä ketjua nyt vuosi kommenteista ja karvat nousevat pystyyn ja oli pakko kommentoida näinkin jälkeenpäin !!!!

        Sillä MINÄKIN liikun läpi vuoden vähintään joka toinen päivä, sillä lihakset tarvitsevat myös palautumisaikaa.. Juoksen 5-8 km tai aerobiccaan tunnin lihasharjoitukset päälle ja HIIHDÄN n. 10 km kerralla mäkistä maastoa ja KYLLÄ TUNTUUU KROPASSA!! JA koen olevani erittäin hyvässä vireessä nelikymppiseksi. Eli hiihdon ystävät hiihdelkää oman kehon tuntemusten ja maaston mukaan, niin varmasti kunto kohoaa, jos saa sykkeeseen välillä potkua isoista mäistä ... Mukavia hiihtokelejä toivotellen !


      • Anonyymi
        kuntoilija 40 v kirjoitti:

        Vitsi, että ÄRSYTTÄÄ tuollaiset rehvastelijat !!!!!! Just joo...kestävyyttä, ei viitsisi vaatteita vaihtaa ??? Luen tätä ketjua nyt vuosi kommenteista ja karvat nousevat pystyyn ja oli pakko kommentoida näinkin jälkeenpäin !!!!

        Sillä MINÄKIN liikun läpi vuoden vähintään joka toinen päivä, sillä lihakset tarvitsevat myös palautumisaikaa.. Juoksen 5-8 km tai aerobiccaan tunnin lihasharjoitukset päälle ja HIIHDÄN n. 10 km kerralla mäkistä maastoa ja KYLLÄ TUNTUUU KROPASSA!! JA koen olevani erittäin hyvässä vireessä nelikymppiseksi. Eli hiihdon ystävät hiihdelkää oman kehon tuntemusten ja maaston mukaan, niin varmasti kunto kohoaa, jos saa sykkeeseen välillä potkua isoista mäistä ... Mukavia hiihtokelejä toivotellen !

        Ärsyttää sinua koska et pysty hiihtämään 30km päivässä joka päivä koska kuntosi ei siihen riitä vai että hiihdät jopa 10km ja mäkisessä maastossa ja tuntuu kropassa sinulla on huono kunto ja se on fakta,treena enempi niin kuntosi ja kestävyytesi paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ärsyttää sinua koska et pysty hiihtämään 30km päivässä joka päivä koska kuntosi ei siihen riitä vai että hiihdät jopa 10km ja mäkisessä maastossa ja tuntuu kropassa sinulla on huono kunto ja se on fakta,treena enempi niin kuntosi ja kestävyytesi paranee.

        Ja sinua taitaa ärsyttää kun et kykene itse hiihtämään 50 km päivässä. Itsehän hiihdän töihin toiselta paikkakunnalta päivittäin. Ei tule edes hiki ja sellainen 14 km/h rento vauhti yllä kokoajan alle 110 sykkeellä. Nainen olen.
        Siihen lisäksi toki muukin liikunta. Jos 30 km tuntuu sinulla kropassa, on sinulla huono kunto. No ei se kunto kaikilla edes nouse. Jotkut on lahjakkaita. Aina löytyy sinuakin parempi, että sinuna on rehentelisi vaan nauttisin ihan hiihdosta itsestään.


    • jlkjkljlk

      Ei kai se pituus ole tärkein vaan kuinka kauan kestää.

    • lekkovi

      Kyse on tavoitteesta...

      Itse en ole niitä miehiä, jotka viitsivät viettää liikuntaharrastuksien parissa tuntitolkulla aikaa mehupullojen kanssa, haluan pysyä kohtuukunnossa nopeasti ja tehokkaasti.

      Sekä uinnissa, pyöräilyssä, kahvakuulailussa, että hiihdossa kulutan aikaa 20min-45min kerrallaan ja se riittää, teen melko kovilla tehoilla.

      Jos tavoite on kehittyä peruskestävyydessä, toki pitää tehdä pitempää, mutta mulla tavoite ei ole kehittyä, vaan ylläpitää ja välttää vammat ja kyllästyminen, siksi teen lyhyitä ja mieluummin usein kuin pitkiä ja harvemmin.

    • kivaa on

      Ite vetelen 20-40km lenkkejä vaihtelevalla tempolla fiiliksen ja tuntemuksen mukaan kuutena päivänä viikossa.

    • dsadsaasd3

      On täällä karpaaseja..."hiihdän niin ja niin pitkiä lenkkejä päivittäin" Joopa joo. On kumma että joka päivä on terve läpi talven ja baana ja välineet priimakunnossa. Pakkanenkin on aina sopiva vaikka olisi viikko tolkulla yli 25...Aloittelijat hiihtää joka päivä 20 km jne...

      Mut kyllä tää vitsi palstana on ihan ok. Kävin muuten eilen 200 km lenkin takaperin hiihtämässä..

      Ihan pikku vinkkinä että se kunto nousee levossa. Olisi monella rehkijällä omalle valmentajalle hommia.

    • maissssi

      Minä hiihdän viitenä päivänä viikossa 10-12 km. Tuo 10 km on siis kaksi vitosen lenkkiä jossa on paljon nousua ja se on tosi rasittava lenkki, olen aina ihan poikki sen jälkeen. Tuo 12 km menee enemmän tasaisella ja nykyään tuon vitoslenkkitreenin ansiosta "ei tunnu missään" mutta taas tuo 2x5 on vieläkin mulle ihan killeri. Että riippuu varmasti paljon siitä minkälainen latu on. Koita vaihdella sitä treenin vaikeustasoa... Jos tästä nyt mitään hyötyä oli :D

    • kärpääsi

      Hiihdän aamuin illoin 50km lenkin, koko ajan ylämäkeä, laitan suksiin tervaa ja hiekkaa, että olisi raskaampaa. Keskinopeus on noin 40km/h. Olen ajatellut ottaa 100kg repun selkään, koska ei oikein tunnu missään.

      • Isonuija

        Taijat olla niitä nykyajan mautohiihtäjiä mäyräkoira kontissa puoliksi juotuna tärvelemässä hiihtoreittejä viikonloppuisin hämärissä keskiyöllä.


      • LOL:dd
        Isonuija kirjoitti:

        Taijat olla niitä nykyajan mautohiihtäjiä mäyräkoira kontissa puoliksi juotuna tärvelemässä hiihtoreittejä viikonloppuisin hämärissä keskiyöllä.

        Kui tol yhel tyypil o ain joka paikas lukee jtn mäyräkoirista? onkohan se sama ihminen??:DD


    • kuntohiihtäjä

      Vanha viisaus pätee edelleen: ei matka tapa, vaan vauhti.

      Minulla lenkin pituus vaihtelee 15-25 km. Jos keli on mainio ikä ole muuta rasitetta, niin hiihdän jopa tuon 25 km. Enimmäkseen kuitenkin 15 km. Yli 25 km:n lenkki vaatisi jo juotavaa välillä ja siihen en ryhdy. Joudun ajamaan autolla ladun varteen, joten alle tunnin lenkit eivät ole oikein järkeviä. Kilometriin kuluu noin 5 minuuttia, kelistä ja matkasta riippuen vähän yli tai vähän alle. 3-4 kertaa viikossa pyrin hiihtämään.

      Kyllä treenaamisen lisääminen yleensä nostaa kuntoa. Kunhan pitää sen vauhdin järkevällä tasolla, siis ei liian kovana.

    • hikipinko1000

      kannatan lenkkejä 10-15km ihan suht koht hyviä....

      talvella itsellä urheilu muoto

      Hiihto=10km
      heti perään juoksulenkki about 7km...

      tän jälkee syö iha vitusti et saa kalorit takasin =DDD

      parin tunnin pääst viel puntille =DDDD

      tolla saa ihan kohtalaisen kunnon mutta...

      10km loistava... se riittää varsinkin perus urheilijalta... En edes tällä hetkellä tiedä monta kilsaa nuo maailman huiput vetää..... =D

      • Anonyymi

        EI RIITÄ kyllä hiihto lenkin pitää olla vähintään se 25km ei muuten mitään hyötyä ja sitten illalla vielä vaikka se 10km juoksu/hölkkä lenkki päälle.


    • 21 rakkaudesta lihos

      Mä oon harrastanu viimeks ala-asteella hiihtoa ja nyt kävin yli 6 vuoden tauon jälkeen hiihtää,ni vitsi et tuli hiki alkumetreillä alamäessä jo pelkän jännityksen ja tasa-painon takia. mut siinä hiihdin 5 kilometriä ja olin ihan puhki.Et niinku mulle riittää alkuun ihan pienet lenkit,kunnes kunto kohoaa. eli oman kunnon mukaan menet vaan.

    • Riläx äijä

      Huvittavaa tämä monien ryppyostainen suhtautuminen tähän kuntoiluun, sitä leikitään niin urheilijaa niin urheilijaa että.

      Lopulta on kyse tavoitteista, jos haluaa ylläpitää tiettyä hyvää arkipäivän peruskuntotasoa ja hyvää terveyttä, ei harjoittelun tarvitse olla nousujohteista lainkaan, jos tavoittelee jatkuvaa kunnon nousua ja/tai tähtää johonkin kuntoilutapahtumaan, esim. Finlandia -hiihtoon tai maratonille tms. pitää liittää mukaan nousujohteisuus,

      Loppujen lopuksi aika pienikin viikottainen kuntoilumäärä riittää hyvän peruskunnon ylläpitämiseen, itse hiihdän viikossa 3-4 lenkkiä, pituudeltaan 10-15 km, joskus 20 km, ja nää riittää hyvin, lumettomana aikana juoksua 3-4 kertaa viikossa 5-10 km. Joskus vaihtelúa pyöräilyllä, uinnilla tai kuntosalilla.

      Olen laiska ihminen ja vapaa-aikana haluaa tehdä muitakin juttuja kuin kuntoilla, siksi on tärkeää kuntoilun tehokkuus, mieluummin korkealla intensiteetillä ja vähemmän kuin matalalla intensiteetgillä ja paljon, eli laatu korvatkoon määrän, silloin kuntoilusta ei tule stressiä ja vopi jättää lenkin väliin, jos on kurja ilma ja tehdä jotain mukavampaa ja sitten seuraavana päivnä vetäistä vaikka täysillä vitosen juoksulenkki tai kympin kovavauhtinen hiihto. Sitten kun on enemmän aikaa, voi vaikka tehdä pidemmän ja hitaamman lenkin.

      Ei tässä tähdätä mihinkään kisoihin, enkä leiki mitään kilpaurheilijaa, joten ei tarvitse stressata tällä kuntoilutouhulla, niin kuin monet tuntuvat tekevän. Jos jää lenkki väliin, niin mitä sitten? Pääasia on että kuntoilu on pitkällä tähtäimellä säännöllistä, veikkaan että kun ne himnokuntoilijat on kymmenen vuoden kuluttua jo kyllästyneitä kuntoiluunsa, niin minä jatkan edelleen, koska en ota tätä hommaa niin vakavasti, on joskus huvittavaa seurata kuinka yli 40 vuotiaatkin hankkii itselleen rasitusvammoja liian innokkaalla ja määrällisesti liian suurella treenillä.

      • Vetelää menoa

        Kova poika olet selittämään, ja näet vaivaa sepustuksiin, vaikka olet saamaton laiskajaakko.
        Enemmän töpinää, vähemmän höpinää, käy itsekin reenaamassa, mene kisoihin äläkä puutu muitten tekemisiin.
        Tuo on ihan ämmien puuhastelua tuo sinun ulkoilusi.


      • rugoh,gmhbgsfd

        Ite kuntoilen vailla mitään kummempia tavoitteita, ja silti 3-4 kertaa viikossa 10-15km lenkki on kyllä erittäin pieni määrä kuntoilua itselle, eikä pidä omaa kuntoa tarpeeksi yllä. Näin talvisin ite käyn 3-4 kertaa viikossa hiihtämässä 20-30km, uimassa 3-4 kertaa viikossa 1-4km/kerta ja 2-3 kertaa viikossa kuntosalilla koko kroppa läpi (1-jakonen ohjelma).

        Ite vedän myös korkealla intensiteetillä suurimman osan reeneistäni, poislukien 1-2 kertaa viikossa erittäin löysä 2-3km uinti, joka auttaa mukavasti palautumaan. En leiki ite myöskään mitää kilpaurheilijaa, mutta joku 3x viikossa 10km hiihto ei vaa pidä omaa kuntoa tarpeeks hyvänä.

        Taustaltani oon ite entinen kilpauimari. Lopetin n. 5 vuotta sitten ja ehdin uida noin 6 vuotta kilpaa. Välissä olin pari vuotta niin että urheilusuoritukset oli lähinnä röökin polttoa ja kaljan kittaamista, jolloin kunto laski. Kun cooperin testissä ei mennyt enää kuin 2990 metriä aloitin taas kuntoilun, koska omasta mielestä kunto oli heikko ku olin aina tottunut olemaan paremmassa kunnossa.

        Omasta mielestä tollanen 3x viikko tunti aerobista liikuntaa ei tosiaa riitä kunnon ylläpitämiseen.


      • Anonyymi
        rugoh,gmhbgsfd kirjoitti:

        Ite kuntoilen vailla mitään kummempia tavoitteita, ja silti 3-4 kertaa viikossa 10-15km lenkki on kyllä erittäin pieni määrä kuntoilua itselle, eikä pidä omaa kuntoa tarpeeksi yllä. Näin talvisin ite käyn 3-4 kertaa viikossa hiihtämässä 20-30km, uimassa 3-4 kertaa viikossa 1-4km/kerta ja 2-3 kertaa viikossa kuntosalilla koko kroppa läpi (1-jakonen ohjelma).

        Ite vedän myös korkealla intensiteetillä suurimman osan reeneistäni, poislukien 1-2 kertaa viikossa erittäin löysä 2-3km uinti, joka auttaa mukavasti palautumaan. En leiki ite myöskään mitää kilpaurheilijaa, mutta joku 3x viikossa 10km hiihto ei vaa pidä omaa kuntoa tarpeeks hyvänä.

        Taustaltani oon ite entinen kilpauimari. Lopetin n. 5 vuotta sitten ja ehdin uida noin 6 vuotta kilpaa. Välissä olin pari vuotta niin että urheilusuoritukset oli lähinnä röökin polttoa ja kaljan kittaamista, jolloin kunto laski. Kun cooperin testissä ei mennyt enää kuin 2990 metriä aloitin taas kuntoilun, koska omasta mielestä kunto oli heikko ku olin aina tottunut olemaan paremmassa kunnossa.

        Omasta mielestä tollanen 3x viikko tunti aerobista liikuntaa ei tosiaa riitä kunnon ylläpitämiseen.

        riittää se keskinkertaisen kunnon yllä pitoon.


    • Sauna 2olvia

      Aktiivisena hiihtelijänä ensimmäinen 10km menee lämmittelyyn sen jälkeen päivä fiiliksen/tuntemuksen mukaan 10-30km yleensä puolimatkan jälkeen alkaa tuntua nautinnolliselta.

    • TasaTyöntö

      Mulla onkin parraimmat tasatyöntö hansikkaat. Naton faijan gepsillä menee helposti tasatyöntäen 50km.

    • carpas1

      Jos haluaa nostaa kuntoa esim. pärjätäkseen massahiihdossa niin tarvitaan ainakin kerran viikossa kova lenkki eli lähes täysillä. Jos haluaa terveyttä eli painonhallintaa ja etenkin sisäelinrasvan eli viskeraalisen rasvan polttoa (vyötärönympärys), niin silloin pitkä, 20 km lenkki kerran viikossa on hyvä maltillisella vauhdilla. Rasvanpolton alkamisen huomaa kun siihen tottuu eli tulee lievä nälän/heikotuksen tunne 1-3 tunnin kuluttua lenkin alkamisesta riippuen siitä miten täynnä maksan sokerivarastot ovat lähtiessä. Tunne menee ohi kun hidastaa vauhtia ja tunnetta pystyy vauhdilla hallitsemaan. Nopealla sokerilla tai makealla juomalla ei saa tankata, vaan olla ilman mutta pitää hätävarana vaikka rusinoita että pääsee pois, jos lenkki venähtää esim. huonon luiston vuoksi. Pukeutumisen pitäisi olla kevyt, jotta nestehukkaa ja suolahäiriöitä ei tule turhasta hikoilusta.

      • 261

        Rasva alkaa palamaan heti ensi minuutilla eikä minkään 1-3 tunnin kuluttua. Heikotuksen / nälän tunne tulee vain sen takia, että hiilihydraatit on poltettu loppuun lihaksistosta. Hiihdon teholla / vauhdilla ei ole merkitystä rasvan palamiseen, ainoastaan on kyse siitä, että olet miinuskaloreilla kokonaiskulutuksessa.


      • carpas1
        261 kirjoitti:

        Rasva alkaa palamaan heti ensi minuutilla eikä minkään 1-3 tunnin kuluttua. Heikotuksen / nälän tunne tulee vain sen takia, että hiilihydraatit on poltettu loppuun lihaksistosta. Hiihdon teholla / vauhdilla ei ole merkitystä rasvan palamiseen, ainoastaan on kyse siitä, että olet miinuskaloreilla kokonaiskulutuksessa.

        Sokerit käsittääkseni käytetään ensin ja sokerivarastojen tyhjeneminen pakottaa rasvanpolttoon ja vaikutus kestää vielä lenkin jälkeenkin kun viskeraalinen rasva muutetaan sokeriksi, jolla varastot taas hiljalleen täytetään.


      • 322
        carpas1 kirjoitti:

        Sokerit käsittääkseni käytetään ensin ja sokerivarastojen tyhjeneminen pakottaa rasvanpolttoon ja vaikutus kestää vielä lenkin jälkeenkin kun viskeraalinen rasva muutetaan sokeriksi, jolla varastot taas hiljalleen täytetään.

        Jos liikut kovalla teholla-kulutetaan hiilihydraattia suhteessa enemmän kuin hiljaisella teholla. Rasvaa palaa aina-liikut millä teholla tahansa.Rasvaa palaa suhteellisesti enemmän hiljaisella lenkillä.Sillä ei ole merkitystä laihtumiseen, millä tavalla olet liikkunut (hiilihydraatti/rasvat) Eli ihan sama, kulutat rasvaa tai hiilihydraatteja lenkillä ( kulutat kuitenkin molempia) Laihdut vain jos kulutat enemmän kuin saat. Muulla ei ole väliä.


    • rasvamolekyyli

      Nähtävästi ne ns."rasvanpolttosykkeet" siis sellainen matalasykkeinen liikunta on vain jotain höynäytystä? Siis positiivista sellaista jolla kotetaan saada sohvaperunat liikkeelle edes matalalla sykkeellä. Koska jos niille potaateille lyötäisiin heti kouraan sellainen harjoitusohjelma jossa joutuisi hieman kovemmalle, niin eivätköhän he pelästyisi ja jäisivät loppuiäkseen pitämään sohvaa selässään? Heidät ikään kuin höynäytetään liikunnan pariin tuolla rasvanpoltolla josta sitten pikkuhiljaa siirrytään vaativampiin harjoituksiin jos intoa riittää. Toisilla riittää toisilla ei.

      • 151

        ns rasvanpolttosyke on täyttä urbaanilegendaa. Täytyy vain muistaa syödä vähemmän ja kuluttaa enemmän-> laihtuminen.


    • 15+7

      Itse koen ns rasvanpolttosykkeiden hyödyn siinä, että jaksaa olla kauemmin poissa jääkaapin lähettyviltä ja toinen asia, että ei tarvitse ahmia jääkaappia tyhjäksi jos on rasvoilla kulkenut.

    • 59v..

      Kumpi kuluttaa enemmän energiaa, vaiko yhtä paljon, jos hiihtää 15 km tunnin ajan tai jos hiihtää saman matkan 1,5 tuntia.
      Minulle ainakin on mukavampi hiihdellä pienemmällä teholla pidempään kuin lyhyempi ja nopeampi suoritus.

      • 66v

        Eikös sykemittareissa ole sellainenkin toiminto että saa selville kalorikulutuksen, ainakin suurin piirtein? Ei muuta kun hommaat mittarin ja menet kokeilemaan niin sillähän sekin asia selviää.


      • napa retkeilemään

        Lyö valjaat selkään ja ahkio perään viikon muonilla, vetelet sitä 8h joka päivä Enontekiöstä Hetasta Ylläsjärvelle, tietenkin pääsääntöisesti matalilla sykkeillä.

        Kyllä on etelän pojalta kunto huipussa ja rasvat lahkeessa.


    • Tehot irti

      Mitä kovempaa pystyy liikkumaan, sitä parempi.

      Hitaita lenkkejä tehdään lähinnä sen takia, että liikuntaa tulisi mahdollisimman paljon, koska kenenkään elimistö ei tietenkään kestä koko ajan maksimia.

      Mutta rajoja on hyvä kokeilla aina joskus. En jaksa uskoa, että pelkkä taapertaminen kohottaa kuntoa kovinkaan kummoisesti. Mutta jos lähtötaso on heikko, niin sitten parempi hiljaa kuin ei mitään.

    • Hankintamies

      Olette kaikki ns. leikkiurheilijat aika lullukkaväkeä, itse teen metsähommia 5 x viikossa 7-8 tuntia ja vielä lauantaisinkin 5-6 tuntia, siinä kysytään sekä kestävyyttä, voimaa että kestovoimaa. Ei se ole mitään jos päivän istuu toimistossa ja sitten illalla tekee 20-30 km:n hiihtolenkin vaikka joka ilta, aika löysää touhua kaikkinensa, laitetaas nämä lullukkahiihtelijät metsähommiin noihin minun määriin, niin olisitte kuitteja jo viikon puolivälissä.

      • 59v..

        Metsähommia teen minäkin muutaman tunnin päivässä. Sen jälkeen hiihtelen 10-15 kilsaa. Tässä iässä ei kroppa kestä enempää metsähommia eikä hiihtämistä.
        Kaikki kunnia toimistossa istujille, ei kestäisi minun kroppani sitäkään.


    • ihminennneee

      ainaku mää hiihdän, hiihdän 15 km lenkin josai 45 minas. ja on 13 v

      • A<SSDRD

        ps, käyn joka päivä hiihtämäs !:) ja mul o iha sika hyvä kunto.


      • elukka....

        Mäpä vedän saman lenkin aina 44 minas. Eikö ketuta?


      • nauta fin
        elukka.... kirjoitti:

        Mäpä vedän saman lenkin aina 44 minas. Eikö ketuta?

        Hei onk sul sixbag vai bötsi ?


      • :)(:

        Todella hyvin 13-vuotiaalta!:)


      • ihminennee
        elukka.... kirjoitti:

        Mäpä vedän saman lenkin aina 44 minas. Eikö ketuta?

        Joo, mutta vesän perinteisellä 15 km lapissa 45 minuutissa! vapaalla hiihsän sen josain 25-30 minuutissa:) t. 13v. tytteli!!


    • metsän otso

      Kannattaa hiihtää oman fiiliksen mukaan.
      Itse aloitin 5km lenkeillä ja olin aina aivan puhki ja litimärkä hiestä.
      Nytten hiihdän 10km lenkkejä (noin 1h 17min) suurinpiirtein samassa ajassa kuin 5km lenkit. kuukaudessa siis tämä omakohtanen edistys.

      Seuraavaksi ajattelin nostaa matkan pituuden 5km, elikkä 15km muutaman kerran viikossa. aikaa annan tälle 1.5 - 2h.

      Ja keväthangilla olisi tarkoitus hiihtää 20km lenkki.

      Siitä on hyvä jatkaa seuraavana talvena.
      Aloitin tänätalvena tämän harrastuksen!

      ps. kestävyyden kannalta suosittelen vetämään retkipulkkaa perässä 20-30kg painolla ;) puolittuu lenkit kummasti puhumattakaan maitohapoista.

      • 181

        "ps. kestävyyden kannalta suosittelen vetämään retkipulkkaa perässä 20-30kg painolla ;) puolittuu lenkit kummasti puhumattakaan maitohapoista."


        heh, heh ! On Otsolla jutut. Miten kestävyys lisääntyy jos aika puolittuu, kysehän on silloin ihan jostain muusta. Maitohapollinen liikunta ei paranna peruskestävyyttä, vaan huonontaa sitä, etenki n jos sitä tehdään liikaa suhteessa kuntotasoon.
        Kilpahiihtäjilläkin peruskestävyysharjoitteet ovat n 75 % kokonaistunneista, eivätkä silti vetele pulkkia perässään.


      • Metsän Tapio

        Hiihdän 5-6 km viikossa 2-3 kertaa.
        Lisäksi punttitreeni 2-3 kertaa viikossa 1 tunti.

        Lyhyt treeni sopii minulle olen 50 v ja reilusti ylipainoa (yli 45kg).


    • suksijanne

      mun enkat o 23 minsaa

      • loltrololol

        hahahaa!! oon 14 v. poika ja mää vedän 15 minas!:DD


    • tärkeintä on liike

      Riippuu ihan tavoitteista, millaisia lenkkejä pitäisi hiihtää. Jos et tähtää 30-60 km hiihtomaratoneille, niin noi 7-10 km lenkit ovat oivallisen pituisia kerta-annoksia peruskunnolle. Päivittäin tehtynä myös verenpainelääkettä.

      Jos tavoitteenasi on hiihtomaraton, pitäisi kerran viikkoon tehdä 20-30 km pituinen lenkki matalla sykkeellä. Elimistö täytyy opettaa käyttämään rasvoja energiaksi, jotta lihasglykogeeni säästyy pidemmän aikaa.

      Itte tähtään maaliskuiselle kuudellekympille, joten lyhimmät pk-lenkit ovat 13 km ja pisimmät 40 km. Sitten on vielä erikseen intervallityyppiset lenkit, jossa mennään välillä reilusti anaerobisen kynnyksen tuntumassa ja sitten höllätään pk-vauhtiin.

      • kalervojanko

        Samoilla linjoilla kuin edellinen, harjoittelun tulee olla sekoitus seuraavia:
        - r a u h a l l i n e n PK lenkki
        - intervallitreeni jossa vauhtia ja esim pientä mäkivetoa
        - reipas PK lenkki joka lyhyempi kuin rauhallinen pk
        Näillä kroppa saa vaihtelua ja kehitystä tapahtuu jos välillä malttaa levätä.
        Itsellä varsinkin intervalli on tuonnut hiihtovauhtia, ylämäkeen wassua reipasta vauhtia a vaa uusia ajatuksia ja hermotuksia kropassa, menee pk-lenkkikien jotenkin helpommin.


    • Kelpaa hiihdellä

      Nyt kevätkeleillä eteläsuomessa tulee helposti 30km lenkkejä päivittäin.

      Saas nähdä kuika pitkälle huhtikuuta vielä lumet pisaa?

      • 4jgfgtd

        Roskaa vaan on ladulla ihan perkeleesti, ainakin tänään oli kun on ollut kova tuuli.


    • ecoach

      Hiihto on helppoa, koska ilmaisia metrejä kertyy 10km lenkilläkin jo runsaasti .vrt vastaava matka juosten. 7-10 km hiihtolenkin harjoitusvaste lienee n 50%, verrattuna juoksuun. Siten 10km juoksulenkin harjoitusvaste vaatii vähintään 20km hiihtolenkin tekemistä. Harjoitusvaikutusta voi arvioida vertaamalla 7-10 km hiihtolenkkiä 3,5km -5km juoksulenkkiin.

      Jos alkuperäinen kysyjä ei tavoittele vakavassa mielessä kilpakuntoilua, riittää tuo tavikselle ihan hyvin. Ei tuolla määrällä kuitenkaan edes 1/2- maratonille kannata lähteä. Viikossa pitäisi olla vähintään yksi pidempi 20-30km hiihtolenkki, sekaan vielä lyhyempiä lenkkejä 4-5 krt viikossa. Harjoitusjakson tulisi kestää 6kk, että merkittäviä parannuksia peruskuntoon saataisiin. Niitä kyllä saadaan, jos harjoitellaan tavoitteellisesti, eli määriä ja tehoja rytmitetään järkevästi. Tasapaksu 7-10km päivittäinen hiihtely on kivaa, mutta kehitys pysähtyy vääjäämättä aika äkkiä ja jää niille sijoilleen. Monelle tuokin tietysti riittää mainiosti.

    • 43634634

      Riippuu ihan millainen peruskunto on valmiina. Kannattaa kuunnella kehoa niin huomaa mikä on tarpeeksi rasittavaa kuntoilua. Itselleni 12-16km on tyypillinen matka. Normaalisti menee 16km, jos huono luisto kuten tänään, hiihdän vain 12km. Joskus jos on sellainen päivä ettei kroppa vain toimi, voi tulla 8km.

      Tuo 16km on hyvällä luistolla itselle sopiva pituus, silloin on energiavarastot tyhjänä eikä yksinkertaisesti jaksa paljon enää. Varmasti kuntoni kohenee kun miettii miltä tuntuu 16km jälkeen. Painan 108kg ja hiihdän mäkistä maastoa, missä jyrkkiäkin ylämäkiä, itselleni suht reippaalla vauhdilla, noin 20min/4km (12km/h).

      Tänään oli huono luisto ja jo 12km jälkeen voimat loppu ja hengästyi liikaa. Siitäkin voi päätellä että varmasti oli kunnon paranemisen kannalta hyvä treeni.

      Kuunnelkaa kehoa ja miettikää miltä tuntuu treenin jälkeen, siitä voi parhaiten päätellä oliko tehokas kunnonkohotus vai ei. Asia on hyvin yksilöllistä eikä voi kaikille pätevää vastausta antaa.

      Kokonaisaika vaikuttaa myös jonkin verran, jotkut sanoo että jo 30min tehokasta, omasta mielestä 60min sellainen että varmasti jo vaikutusta kun puhutaan kestävyydestä. Siksi en yleensä hiihdä alle 12km (1h) lenkkejä, jotta tulee vähän kestävyyttäkin.

    • Kovaajakauas

      Minä teen kesät talvet 30- 50 km lenkkejä aika kovaa koko ajan hiihtäen, kunto on sen mukainen. Uskon loistavan kuntoni ansiosta eläväni ainakin noin 65- vuotiaaksi.

    • Anonyymi

      Aamulla 25km rauhallista hiihtoa perinteisellä iltapäivällä 20km vauhtikestävyyttä vapaalla ja illalla 40km taas perinteisellä rauhallisesti mutta minä olenkin ammatti hiihtäjä.

      • Anonyymi

        Mulla aamulla 60 km, iltapäivällä 40 km ja illalla sit vielä 80 kilometriä.


    • Anonyymi

      Terveyden kannalta et saavutayhtään mitään, vaikka viisinkertaistasit matkan ja tuplaisit vauhdin.

      Paremminkin päinvastoin. Massatutkimuksella verrattiin hölkkääjien ja kuntokävelijöiden terveyttä muistaakseni neljännesvuosisadan ajan ja tutkittavia oli kymmeniä tuhansia.

      Arvaas kumpi osa vietti terveempää vanhuutta?

      Nuo päivittäisen maratonin hiihtäjät eivät sekuntiakaan saa elinpäiviinsä jatkoa.

      • Anonyymi

        Sinnuu pännii kun et ite pysty vetelemään 40km päivä lenkkejä metsän rauhasta nautiskellen.


    • Anonyymi

      50 km massahiihdot ei vaadi 50 km harjoituslenkkejä. Peruslenkki 5-10 km riittää, mutta pari kertaa kaudessa olisi hyvä vetää n. 30 km lenkkejä ennen ponnistusta jotta tietää mitä tulossa. Ts. Parin kolmetuntinen lenkki herättelee elimistöä.

      Kroppa tosin helpostikestää 2 tunnin lenkin vaikka joka päivä. Mutta endorfiini narkkarit on sit oma rotunsa.

      Nykyään sykemittarit jne. Auttaa hitosti, ennen mentiin mutulla ja fiiliksellä.

      Leposyke kuulemma kertoo kunnon kehityksen hyvin...

    • Anonyymi

      Lenkin pituudella ei merkitystä, tärkempää on oikean merkkiset sukkahousut ja sykemittari. LATUA!!!!

      • Anonyymi

        Mut eikös se oo hyvä että joku näkee sukkahousuja ees jossain? Taitaa kommentoijalla sykemittari silloin värähtää?


    • Anonyymi

      LATUA!!!

      • Anonyymi

        .
        .
        .
        .
        .
        .

        ”Mee pois tieltä tai ajan sun päältä” !!

        ”Menkää pois kakarat”
        .
        .
        .
        .
        .
        .

        Nimim. "Terveisiä Paloheinään"
        .
        .
        .
        .


    • Anonyymi

      Jahka pakkaset sunnuntaina hellittävät, ajattelin itsekin suunnata Paloheinään avaamaan hiihtokauden. 10-12km tasaista peltoa pitkin perinteisellä tyylillä aerobisella kynnyssykkeellä hiihtelyä riittää tuottamaan kuntoa ja kestävyyttä kehittävän harjoitusvaikutuksen.

    • Anonyymi

      Pitkät hiihtolenkit ovat egonpaisuttelua. 5-10km on ihan riittävä. Yksittäisen lenkin pituutta tärkeämpää on säännöllinen harjoittelu.

      • Anonyymi

        eikai se mitään egonpaisuttelua ole jos tykkää hiihtää 30km lenkkejä,eihän 5-10km saa kuin lämmöt päälle ja sitten pitäis jo lopettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikai se mitään egonpaisuttelua ole jos tykkää hiihtää 30km lenkkejä,eihän 5-10km saa kuin lämmöt päälle ja sitten pitäis jo lopettaa.

        Egonpaisuttelupa hyvinkin. 5-10km lenkissä saa riittävästi tehdä töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Egonpaisuttelupa hyvinkin. 5-10km lenkissä saa riittävästi tehdä töitä.

        HUONOKUNTOSTA PORUKKAA TÄÄLLÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HUONOKUNTOSTA PORUKKAA TÄÄLLÄ.

        Narsistejapas jotka hakee huomiota 25-30km lenkeillään. Muutaman sellaisen voi talven aikana tehdä, mutta peruslenkkeilyyn 10km riittää enemmän kuin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HUONOKUNTOSTA PORUKKAA TÄÄLLÄ.

        "HUONOKUNTOSTA PORUKKAA TÄÄLLÄ."

        Sanoisin paremminkin, että huono-itsetuntoisia hiihtäjiä täällä.

        Ja samalla täydellisiä omaan napaansa tuijottelijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Egonpaisuttelupa hyvinkin. 5-10km lenkissä saa riittävästi tehdä töitä.

        jep jos kisa vauhtista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "HUONOKUNTOSTA PORUKKAA TÄÄLLÄ."

        Sanoisin paremminkin, että huono-itsetuntoisia hiihtäjiä täällä.

        Ja samalla täydellisiä omaan napaansa tuijottelijoita.

        kyllä huonokuntosta ja vieläpä kateellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "HUONOKUNTOSTA PORUKKAA TÄÄLLÄ."

        Sanoisin paremminkin, että huono-itsetuntoisia hiihtäjiä täällä.

        Ja samalla täydellisiä omaan napaansa tuijottelijoita.

        kova kuntosilla on hyvä itsetunto hounokuntosilla kuten sinulla on vain kateellisuus päällimmäisenä tunteena meitä hyväkuntoisia sivakoijia kohtaan, säälittävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kova kuntosilla on hyvä itsetunto hounokuntosilla kuten sinulla on vain kateellisuus päällimmäisenä tunteena meitä hyväkuntoisia sivakoijia kohtaan, säälittävää.

        En usko että täällä pitkillä lenkeillä pätee niitten hiihtäjät vaan semmoiset jotka ei hiihdä ollenkaan. Mulle riittää puolitoista tuntia pertsaa rauhallisella tahdilla.


      • Anonyymi

        Hiihdän huonosti luistavilla karvasuksilla n. 8km lenkkejä . Aikaa menee noin 32-40 min. Joskus oikein huonolla kelillä voi mennä yli 45 min. Huonolla kelillä karvasuksista on vain haittaa, hölkkäämällä menisin nopeammin. Kyllä se kuntoilusta käy jos yli 30 min liikkuu noin 160 keskisykkeellä. Kaikilla ei ole aikaa olla tuntikaupalla lenkillä.


    • Anonyymi

      Eipä sitä oikein alle 25km lenkkejä tuu hiihettyä.

    • Anonyymi

      Mulla 60km kolme kertaa päivässä. Kesät talvet.

    • Anonyymi

      Moni kilpahiihtäjä, jolla kisat viikonloppuisin, käy vaan avaamassa konetta viikolla eli ihan kolmen kilometrin lenkki riittää, jotta kone on liekeissä sunnuntaina.

      Lapin suurten metsänhakkuiden aikaan metsurit hiihtivät joka päivä kaksi tuntia suuntaansa ja tekivät työtä valoisen ajan. Työtä, joka oli hiihtämistä raskaanpaa.

      Eli, laitappa konearmeija näitä miehiä vastaan esimerkiksi Raatteen Tiellä 39, silloin meillä oli heittää rautaakin lujempia teräksisiä miehiä rajalle.

      • Anonyymi

        Moni tutkija, esim viimeisimpinä Keskisarja, on arvioinut, ettei ukrainalaisdivisioonaa olisi saatu pysäytettyä, jollei talvi olisi tullut "apuun". Yhtälailla lyijyä uskoi myös suomalainen työmies, vaan olivat oppineet olemaan menemättä sen tielle.

        Ja oli varalla villavaatetta, ei merinovillaa, osalla muuten omia metsäjäniksen talvikarvasta tehtyjä rukkasia. Niillä hiihtää ja ampuu.


    • Anonyymi

      Kannattaa kokeilla yöpymistä metsäautotiellä viikon verran ilman telttaa 30 asteen pakkasessa.

      Testiä voi helpottaa ottamalla mukaan peräkärryllinen polttopuita ja pitämällä nuotiota yllä viikon verran.

      Tuli sammuu jo ekana päivänä ja kotialähtö on viimeistään seuraavana päivänä, ihan sama mitä on yllä.

      Voi kokeilla toki 5 hengen ryhmässä ja vaihtaa klapimiestä parin tunnin välein.

      Makuupussi on on seuraava helpotustaso taivasalla - ulkona kestää pari kolme päivää noissa oloissa, kunnes pussi läpimärkä.

      Ja raatteessa oli stressitaso sattuneesta syystä hieman eri kaliiberia.

      Ennen oli kaverit karskeja, mut tuki ja liikuntaelimet loppuun ajettuja jo kolmekymppisenä.

      • Anonyymi

        Raatteen helvetti saatiin aikaan tekemällä tulppa joka piti. Suomalaisjoukot tekivät lyhyitä iskuja hiihtäen metsien kautta Puna-armeijan 44 divisioonan sivustoihin.

        Raatteen tien päässä olevassa Raatteen museossa voi tutustua tuohon hirvittävään murhenäytelmään. Ei ollut suomalaistenkaan huolto kovin kummoinen ja viikon valvominen noissa oloissa ei ollut vielä mikään poikkeus.

        Siellä hiihdeltiin silloin äärioloissa. Neuvosto- / Boshunov- lähteiden mukaan tuolla kaatui 1001 miestä. Vinogradovin yhtymän koko oli tosin n. 25.000 miestä, joista palasi vain parisataa. Tämän tiedon saa Ukrainasta.

        Suomalaiset eivät laskeneet kaatuneita, vangiksi jääneet n. 2.000 ukrainalaista hautasivat jäätyneet ruumiit välittömästi.

        mm Vinogradov itse teloitettiin välittömästi hänen palattuaan, ns. kenttäoikeuden päätöksellä. Määräyksen tosin oli antanut Stavka eli sodanjohto eli Stalin eli Bolsut itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raatteen helvetti saatiin aikaan tekemällä tulppa joka piti. Suomalaisjoukot tekivät lyhyitä iskuja hiihtäen metsien kautta Puna-armeijan 44 divisioonan sivustoihin.

        Raatteen tien päässä olevassa Raatteen museossa voi tutustua tuohon hirvittävään murhenäytelmään. Ei ollut suomalaistenkaan huolto kovin kummoinen ja viikon valvominen noissa oloissa ei ollut vielä mikään poikkeus.

        Siellä hiihdeltiin silloin äärioloissa. Neuvosto- / Boshunov- lähteiden mukaan tuolla kaatui 1001 miestä. Vinogradovin yhtymän koko oli tosin n. 25.000 miestä, joista palasi vain parisataa. Tämän tiedon saa Ukrainasta.

        Suomalaiset eivät laskeneet kaatuneita, vangiksi jääneet n. 2.000 ukrainalaista hautasivat jäätyneet ruumiit välittömästi.

        mm Vinogradov itse teloitettiin välittömästi hänen palattuaan, ns. kenttäoikeuden päätöksellä. Määräyksen tosin oli antanut Stavka eli sodanjohto eli Stalin eli Bolsut itse.

        Tuo kisa taidettiin käydä biathlonin puolella ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kisa taidettiin käydä biathlonin puolella ?

        no, joka tapauksessa, kuten Ebba Anderssonille kävi eli nätille pyllylleen meni, Suomi taisteli, muut pohjoismaat eivät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no, joka tapauksessa, kuten Ebba Anderssonille kävi eli nätille pyllylleen meni, Suomi taisteli, muut pohjoismaat eivät

        Jaaha,

        Tuli lumitalvi ihan eteläiseen Suomeen

        ja

        palstalla alkoi Talvisota, hauskaa täytyy myöntää juu.


    • Anonyymi

      Mulla on nykyään 100 km, kolme kertaa päivässä. Joskus vielä palauttava hikilenkki päälle.

      • Anonyymi

        Ha ha hyvä kun jaksat "hiihtää" 300m lähikauppaan kaljaa hakemaan.


      • Anonyymi

        Mulla on sama. Tuota hikilenkkiä en enää käytä, sauna saa hoitaa saman asian.


      • Anonyymi

        Huonokuntoiset hikoilee.


    • Anonyymi

      Kohtuus kaikessa. Tunti puolitoista hiihtelyä kerralla riittää. Joku menee siinä ajassa 30km, toinen 10km. Riippuu niin kunnosta, kelistä, ladusta ja välineistä.

    • Anonyymi

      Kun täällä puhutaan Bolsu-termillä, niin tarkoitetaanko silloin mestarihiihtäjä Aleksander Bolsunovia vai venäläisiä Bolsheviikkejä ?

      (vai onko jonkun kansanryhmän mielestä kyseessä sama asia)

      • Anonyymi

        Hiki Säästää Verta

        Blut und Ehre


    • Anonyymi

      Urpot vääntää täällä juttua aivan asian vierestä. Eihän millään kilometrimäärällä ole mitään merkitystä vaan sillä paljonko aikaa ja energiaa siihen kilometrimäärään käyttää? Onko tullut haisteltua liikaa voidehuuruja ettette ymmärrä noin yksinkertaista asiaa? :)

      Huonosta keleistä ja luistosta johtuen aika voi jopa tuplautua ja vastaavasti hiihdetty kilometrimäärä puolittua.
      Osalla hiihtäjistä tuntuu olevan hirveä tarve keträtä mittariin mahdollisimman paljon kilometrejä. Itselle kilometreillä ei ole hiihdossa mitään merkitystä. Pyrin kuitenkin hiihtämään joka päivä ja aina vähintään 1 tunti lähes kelissä kuin kelissä. Alle tunnin lenkkiä ei kannata tehdä, jos meinaa saada kunnon hien päälle.

      Hiihdän perushelppoja latuja melko huonosti luistavilla suksilla (tulee enempi vastusta) ts. en juurikaan huolla suksia mm. vedin 10 vuotta samoilla luistelusuksilla ilman mitään huoltoja. Parhaimmillaan olen mitannut keskivauhdit 15km/h luisteluhiihdolla ja lentokeleillä. Sitten hitain aika 4 asteen vesimätökelillä juuri räntälunta umpeen sataneella radalla 10cm puurossa luistelua 2h ajan keskivauhti n.7.5km/h mm. alikulkutunneleissa 15cm vettä. Suksen luisto oli suurin piirtein ehkäpä hät'hätää suksen mitan verran vajaat eli 2m. Eipä näkynyt muita hiihtäjiä tuolla reissulla :)

      Porukat täällä hiihtää näköjään vain huippuunsa huolletuila reiteillä ja suksilla ja keträävät vaan kilometrejä. Eivät edes tiedä mitä on hiihtää suksella, joka ei luista pätkääkään ja epäilenpä, että kuntopohjakin loppuisi ensimmäiseen 100 metriin.
      Niin, onhan se tietysti hienoa kehaista hiihtäneensä 2000km kaudessaan.

      • Anonyymi

        Joku tykkää saunoa kylmässä saunassa, mut jää samalla kokonaisuus kokematta.


    • Anonyymi

      Kävin ekaa kertaa 12 vuoteen hiihtämässä. Hiihdon noin 7km. Sää oli vaikea. Oli kivaa. Menen varmaan uudestaan.

    • Anonyymi

      Tuo riittää todella pitkälle kunnon nostamisessa, varsinkin jos hiukan varioi tekemistä. Esim. joka kolmas lenkki on tehty rauhallisesti, joka kolmas reippaalla tasavauhdilla, joka kolmannessa vaihdeltu hiihtonopeutta, välillä spurttaillen, välillä tasatyöntöä ja pidetty ohessa pieniä palautumistaukoja. Uskallan väittää, että tuolla metodilla on varsin kovassa iskussa massahiihdon lähtöviivalla ilman yhtään pidempää lenkkiä. Toki parhaan tuloksen saamiseksi muuttaisin kerran viikossa rauhallisimman lenkin tuplapituiseksi ja liittäisin mukaan kerran viikossa punttitreenin sekä juoksisin tai sauvakävelisin jonkin verran joka viikko, jotta lihakset eivät menisi jumiin. Lihashuollot ovat tuossa setissä itsestäänselvyys.

      Herää kysymys, kuinka monella riittää aikaa ja intoa noin ohjelmoituun treenaamiseen? Alkuperäinen 7=10km melkein joka päivä on lopulta todella hyvä juttu.

      • Anonyymi

        Ei kyllä viitti 10km takia roudata kamoja autoon ja ajaa 7km päähän hiihtämään ,vähintään 30km pitää männä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä viitti 10km takia roudata kamoja autoon ja ajaa 7km päähän hiihtämään ,vähintään 30km pitää männä.

        Minä kunnioitan kaikkia hiihtäjiä. Hiihtäkää ja nauttikaa. Itse hiihdän joskus paljon ja toisena päivänä vähän. Miten milloinkin.hyviä hiihtoja kaikille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2651
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1104
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1064
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe