Ovatko saamelaiset kielestään ja kulttuuristaan "mustasukkaisia" vierasverisille samalla tavalla kuin vaikkapa Suomen mustalaiset omistaan? Katsotaanko pahalla, että suomalainen osaa tai puhuu saamen kieltä tai käyttäytyy esimerkiksi saamelaisporukassa muun porukan tapain mukaisesti? Esiintyykö lappilaisten suomalaisten keskuudessa "wannabe-saamelaistumista" minkään vertaa?
Sen verran olen täältä lukenut, että puoliverisiä saamelaisia ei porukoissa välttämättä pidetä sakkiin kuuluvina ja saatetaan syrjiäkin tai jättää yhteisön ulkopuolelle tilanteissa.
Saamelaiset mustasukkaisia kiel./kult.?
1
414
Vastaukset
- ja edelleen ylpeä
Vastaus: ei. Omalla käyttäytymisellä ja asenteella on suuri merkitys. Hienotunteisuus on päivän sana.
Kato ihmeessa Suomi tuli Saamenmaahan dokkari 6.2. ja kysy sitte, miksi suomalaisista in general ei aina niin "tykätä". Tai kato A-studio 26.1. jossa käsitellään tätä tulevaa dokkaria ja saamelaisten pakkosuomalaistamista.
Yleistää ei toki voi eikä pidä ja pahoittelen sydämestäni, jos loukkaan kenenkään tunteita tällä kirjoituksella. Se ei ole tarkoitus. Kerron oman kokemukseni: on todettava että olen kurkkua myöten täynnä suomalaisia besserwissereitä. Ärsyttää kun jostain puskan takaa tulee joku rivgu, joka tulee komentelemaan ja kertomaan miten saamelaisten pitää elää ja olla. Selittämään että saamelaiset on sitä-tätä-tuota ja niiii-i i i i i i i i n eksoottisia että oikein "ahistaa" miellyttävällä tavalla. Käännän varmasti selän näille "olen-käynyt-kirjekurssin-saamelaisita" -tyypeille, koska minun ei tarvi kuunnella heitä. Eikä huvita oikeista tahi vihjata että kuule, hei: meni jo. Tämmösestä käyttäytymisestä saa mitä todennäköisimmin kyllä tietyn maineen: tää tyyppi on taas semmonen rasittava tapaus. Mutta omaan käyttyäytymiseenhän voi vaikuttaa.
Minulla on paljon suomalaisia ystäviä, en koe että he ovat besserwissereitä ja muutama jopa on opetellut saamea. En ole huomannut yhdessäkään wannabe -käyttäytymistä ja en ole huomannut illanistujaisissa mitään "tää-on-se-saamelainen" -käyttäytymistä. Eli ei voi yleistää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa883234Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3212822Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911556Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2401282Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621252Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281041- 741000
- 79997
- 117970
- 72924