Sainko vastauksen: "lievä" pco

sssbbb

Mulla nähtiin ultrauksessa hyvin lievää pco:ta tai gynekologin sanoin "pco:maiset munasarjat, hyvin lievää"
Kuukautiset mulla tulee tismalleen ajoillaan ja on iha normaalit. Mutta lasta ei ole kuitenkaan kuulunut ja syytä lähdettiin selvittämään ja nyt löytyi sitten tällaista. Mietin hormoonihoidon aloittamista (Clomifen) (ja niin mietti lääkärikin, ei kauhean innoissaan suositellut sitä vielä alotettavaks) jos kerta tämä on jotenkin lievää ja mulla ei ole oireitakaan ollut...
Toisaalta mitä järkee sitä hoitoa on lykätä tuonnemmaksi, on lasta kuitenkin jo ihan tarpeeksi kauan yritetty.
Onko porukka tullu raskaaks pco:sta huolimatta??

11

2381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua saatu

      mulla pco ja kokeiltiin niin terolutit, clomit, 5 inssiä ja 3 ivf:ää. Ei tulosta. Lopulta en enää jaksanut hoitoja (henkisesti) ja niissä päätettiin pitää tauko. Kokeilin vyöhyketerapiaa (uskomatta siihen) ja kolmen kuukauden kuluttua testi näytti plussaa. Elimistö ilmeisesti kovan paineen/stressin alla ja rentoutuminen tämän terapian menetelmin auttoi minun tapauksessa. Vaikea tätä kyllä on uskoa itsekään! Ajattelin asian niin, että vyöhyketerapia auttoi elimistöä pääsemään eroon stressistä ym., joka puolestaan auttoi raskaaksi tulemiseen... Seuraavan lapsen kohdalla aion kokeilla vyöhyketerapiaa ensisijaisesti lääkehoitojen sijaan.

      • jospa sittenkin..

        voitko tarkemmin kertoa, että millaista se vyöhyketerapia oli ja missä kokeilit?


    • Onhan näitä

      Yksi virallinen hoitokeino on vähähiilihydraattinen dieetti joka estää pco:n syntymistä. Suomen lekureista suurin osa ei vaan tästä tiedä.

    • sdxfc

      Tiedän yhden, jolla on ollut "vaikea" pco ja tärppäsi aina ekasta kierrosta ilman lääkityksiä (ekalla kerralla gynekologi suositti suoraan lapsettomuushoitoihin, mutta ei koskaan ehtinyt sinne päästä :D).

    • aapee^

      Hei ihanaa kuulla tosta vyöhyketerapiajutusta. :)
      Koska se lääkäri sanoi mullekkin ettei usko tämän lievän pco:n vaikuttavan siihen ettei lasta kuulu, niin ajattelin että en turvaudu ainakaan niihin hormooneihin, kokeilen niitä nyt kuitenkin mut en odota oikeestaan yhtään mitään.
      Uskon et itellänikin elimistö pahassa stressitilassa, mulla ovulatiot tulee millon sattuu vaikka ois kuinka säännölliset menkat. Monillahan koko menkat on kamalan epäsäännölliset ym. heittelyjä...
      Voihan olla myös että mulla on vaikkapa munanjohtimet tukossakin, sitäkään ei ole vielä tutkittu. Mun pitäs kanssa vaan päästä kaikista näistä ajatuksista ja stressaamisesta eroon.
      Nytkin oon ollu kun tulisilla hiilillä jo monta viikkoo ja olen 100% varma että raskautta ei kuulu yhäkään, ihan vaan siks että mulla on joku krooninen stressi varmaan 24/7/365 nykyään :D

      • sama homma

        Pari vuotta kulunut, kiinnostaisi, miten sun kävi? Tärppäsikö koskaan?


    • turhautunut26

      Tämä on näköjään vähän vanhempi ketju, mutta kerronpa oman tarinani. :)

      Me aloimme yrittää lasta kohta 2,5 vuotta sitten. Reilu vuosi sitten menin ensimmäisen kerran lääkärin puheille asiasta. Keväällä 2013 päästiin asiassa eteenpäin ja minut sekä mieheni sperma tutkittiin. Kaikki näytti olevan hyvin, mutta koska raskautta ei ollut kuulunut ja kuukautiskierto heitteli niin pahasti alotettiin mulla clomit. Kierto siis aiemmin keskimäärin 29-42 päivää, joskus muistaakseni ollut pitempikin. Clomit tasas kierron 28-31 päivää. Puoli vuotta clomeja söin ja ei raskautta.

      Nyt tammikuussa takas lääkärin (eri kuin aiemmin) puheille ja mut ultrattiin, siinä sitten lääkäri alko puhumaan, että näyttää siltä etten ilman hormonihoitoja voi raskaaksi tulla. Päätettiin tehdä vielä munatorvien aukiolotutkimus ennenkuin aletaan uutta hormonihoitoa miettimään. Tänään sitten olin tässä aukiolotutkimuksessa ja paikat oli auki, eli sekään ei ole syynä siihen miksi ei raskautta ole kuulunut. Lääkäri alkoi sitten puhumaan että mulla saattaa olla pco, kun kuukautiset heittelee niin pahasti ja vissiinkin ovuloin vaan silloin tällöin. Tosin mulla ei oo todettu mitään muita pco:n oireita. Tässä sitä nyt sitten ihmetellään että mitä seuraavaksi. Lääkäri kyseli oonko syönyt diabeteslääkkeitä, niillä saattaisi kuulemma saada munasolun irtoamaan(?)
      Olen normaalipainoinen, en polta ja juon harvoin sekä lenkkeilen joka päivä. Kyllähän tämä turhauttaa kun raskautta ei kuulu...

      Olisi kiva kuulla muiden tarinoita lapsettomuudesta, lapsettomuushoidoista ja oliko mistään apua.

    • annorl

      Hei turhautunut26!
      Meillä vähän sama tilanne... Yritys aloitett 10/2011, tutkimuksiin 2/2013 eikä oikein mitään syytä löytynyt.

      Mulla lievä pco (epäily), mutta kierto kuitenkin suht säännöllinen 32-34 päivää ja ovulaatiotestien mukaan ovuloin joka kuukausi. Clomifen lääkitystä kokeiltu, mutta ei ollut vaikutusta mihinkään. Nyt aloitetaan toisen lääkkeen (Letrozole) kokeilu.

      Lääkäri on ehdottanut inseminaatiota, mutta toistaiseksi ei olla sitä vielä kokeiltu, kun haluaisin vielä yrittää luomuna. Aukiolotutkimus tehty 09/2013 ja siltä osin kaikki kunnossa.

      Turhauttavaa....

    • erps

      täällä myös kokemusta. Viime gynekäynnillä löytyi pco-viitteitä, mutta ymmärtääkseni vaikuttaa suht lievältä. Yritys alooitettu 01/2013 ja aika pian tärppäsikin mutta oli kohdunulkoinen. Sen jälkeen ei ole tärpännyt. Kierto ollut 38-40 päivää, nyt teroilla yritetään tasata, ja viime kierto olikin 32 päivää. Seuraavaksi clomit apuun. lääkäri lohdutteli sillä että tulin jo kerran raskaaksi mutta mietin että johtuikohan se siitä että vasta olin hormoniehkäisyn lopettanut. sehän pitää kierron ja myös pco:n ikäänkuin "lepotilassa". Jos clomeja ehdin syömään puolisen vuotta eikä sittenkään tärppää niin kuulemma voisi tehdä aukiolotutkimuksen. En vaan millään haluais odottaa niin kauaa ennen lisätutkimuksia :(
      Mulla on ylimääräistä painoa noin 15 kg, varmaan kannattaisi nyt alkaa pudottaa...

      ihmettelin teidän kirjoituksissanne tuota, että lääkäri epäilee pco:ta...?? Siis on kai teidät ultrattu? Oma gyneni ultralla tutki ja ihan pystyi minulle näyttämään ruudulta niitä ylimääräisiä "munasia" siellä.

    • Sinikala

      Täällä myös lievää pcota. Ilman apujakin näemmä ovuloin, n joka viides tai kuudes viikko. En ole kuitenkaan tullut raskaaksi, kuin kerran. Veikkaan limakalvon olevan liian ohut. Tahtoisin kuitenkin tänne kertoa siitä yhdestä kerrasta, kun tulin raskaaksi.

      Lääkäri kertoi minulle, että munasarjoissani on polykystisyyttä. Olin siihen asti käyttänyt aika monta vuotta hormoniehkäisyä, joten oireita ei ollut ilmennyt. Sittenpä oireita ilmeni ja reippaasti, henkisesti pahimmat mulle on ollut karvaisuus ja akne. Näin painajaisia etttä mulle kasvaa parta ja setä-kulmakarvat... No kuitenkin.

      Aloin hakea apuja luontaispuolelta. Ensimmäisenä kokeilin macaa. Se ei auttanut muihin oireisiin, mutta kuukautiset tuli säännöllisesti 4vkon välein ja aikaisempaa runsaampana. Syötyäni macalisää n 4kk tulin vahingossa raskaaksi. Voi tietenkin olla sattumaa.
      Haluan kuitenkin vinkata siitä kohtalotovereille, jotta halukkaat voivat ottaa asioista lisää selvää ja katsoa josko itselle löytyisi siitä apu. Maca on siis kasvin juuri, jota käytetään Etelä-Amerikassa ruokana ja rohtona. Jotkut sanovat, että maca on raskas maksalle, joten sitä ei kannata putkeen käyttää ikuisuuksia.

      En ole tullut raskaaksi macan lopettamisen jälkeen. Jouduin valitettavasti sen raskauden keskeyttämään ja kovasti harmittaa ja mietityttää, oliko se ainoa kerta.. Nykyään pcos oireet pysyvät muilla kasvivalmisteilla kunnossa, kuukautiset melko säännölliset eikä pienen ihon rasvaisuuden lisäksi ole ongelmaa. Voi liittyä myös ikään, pcon pitäisi rauhoittua iän myötä ja täytin nyt 30. Aloin nyt taas maca-kuurille, nappaa jos nappaa.

      • Sinikala

        Nappas! 5 vkoa, nyt toivotaan parasta :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe