Kyllä, en imetä, vauvamme on saanut pelkästään korviketta kuukauden iästä saakka. Nyt ruokailuväli on tihentynyt kahteen tuntiin ja aina menee 80-100ml kerralla. Yöt hoidan ihan yksin että töissä käyvä isä saa nukkua, alkaa tuntumaan aika rankalta ja jotta ei tarvitsisi elää zombina (kyllä, minäkin tarvitsen unta vaikka olenkin vain äiti) olen ajatellut ruveta pikkuhiljaa kokeilemaan vauvalle muutakin kuin korviketta, jos aloittaisi maissivellistä ja siitä sitten pikkuhiljaa muutakin. Mitäs olette mieltä?
Mieheni kotimaassa vauvat saavat jo nuorempanakin maissivelliä ja muuta ruokaa, ihmiset siellä ovatkin paljon terveempiä kuin Suomessa...siksipä myös mieheni puoltaisi tätä vaikka muuten on aikalailla tukeutunut neuvolan neuvoihin (onneksi heidän sanansa ei ole laki).
Te täydelliset täysimettäjän, en kaipaa saarnoja siitä kuinka tulisi imettää vauvaa vaan ihan heiltä kommenttia, keillä on jotakin kokemusta muustakin.
2,5kk ja maissivelli?
27
4617
Vastaukset
- Me
kannattaisi hiukan vaihtaa asennetta!"täydelliset täysimettäjät" Oletko hiukan katkera? Toiset imettää toiset ei,hyväksy se.Se ei ole mikään täydellisyyden mittari,huoh!
- Zea mays
en ole katkera...huomannut vaan että jos täällä kysyy jotain esim. korvikkeista niin heti he jotka täysimettävät alkavat paasaamaan, ei tietenkään kaikki mutta monet. Olen siis jo kuullut heidän kantansa enkä sitä enää tarvitse ja olisin toki voinut kauniimminkin asian ilmaista mutta mitäpä suotta. Mitä tulee tuohon unen tarvitsemiseen niin törmännyt palstoilla myös siihen etteivät toise sitä voi käsittää, että kyllähän kun lapsen on tehnyt pitää jaksaa parin tunnin yöunilla.
"Toiset imettää toiset ei,hyväksy se"...olen siis ihan samaa mieltä!
- dsfghjgfdsdfg
No varmaan ne siellä miehen kotimaassa sitten osaavat vastata kysymykseesi.
- Zea mays
kokemuksia niiltä ketkä täällä Suomessa meidän aineksilla aloittaneet ennen suosituksia ja miten käytännössä mennyt kokonaisuudessaan.
Eikä siitä tarvitse loukkaantua vaikka olisitkin pullamössö kansaa ja mietiskelen tässä että kummat on suositukset kun muualla toimitaan niiden vastaisesti ja "kaikki" voi paremmin. - kjbvcx
Zea mays kirjoitti:
kokemuksia niiltä ketkä täällä Suomessa meidän aineksilla aloittaneet ennen suosituksia ja miten käytännössä mennyt kokonaisuudessaan.
Eikä siitä tarvitse loukkaantua vaikka olisitkin pullamössö kansaa ja mietiskelen tässä että kummat on suositukset kun muualla toimitaan niiden vastaisesti ja "kaikki" voi paremmin.Hyvällä asenteella olet apua kyselemässä! Vedä kätees ja muuta pois tästä pullamössömaasta, S*tanan horo.
- Tarkoitit
varmaankin aloittaa "Ei, en imetä..."
En pitäisi kahden tunnin välein syömistä pahana, ehkä alkaisin miettiä muita vaihtoehtoja sitten jos vauva alkaa olla tunnin välein nälkäinen. Oletko kokeillut antaa enemmän korviketta kerralla? Mitä neuvolasta sanottiin noin tiheästä syömisestä?- Zea mays
ensin tietty kertovat suositukset Suomenmaassa sen että tietenkin jokainen perhe tekee päätökset itse, jotkut aloittavat aiemmin ja jotkut myöhemmin. Maissi- ja riisivellejä kannattaisi antaa vasta 3 kk iässä
aikaisintaan ja muita suomalaisia viljavellejä ( puuroja) 5 kk iässä. Hedelmä-kasvissoseita suosittelivat aikaisintaan 4 kk iässä.
Korviketta vauva saa niin paljon kuin haluaa, menee yleensä aina sen mitä alussa mainitsin, enimmillään kuitenkin mennyt 120ml eli ei enempää vaikka tarjottas.
Ei välttämättä syöntivälit pitenekkään vaikka saisi iltavelliä (en siis ole ajatellut vellejä pitkin päivää antaa), mutta se on sitten toinen tarina se. Olen kuullut monia tapauksia joissa näin kuitenkin käynyt.
Saa vapaasti syyllistää kun kerron yhdeksi syyksi sen että me vaan halutaan alkaa jo nyt pikkuhiljaa. Lähipiiristä olen saanut pelkästään positiivisia kokemuksia asiasta ja itse olen alkanut kiinteät 2kk iästä ja koskaan tarvinnut lääkärissä käydä (raskautta lukuunottamatta)...mies aloittanut jo ihan pienestä natiaisesta eikä ole hänkään koskaan sairastellut. No myöpä ollaankin kaikki alunalkaen mualta, juntit!
No jos sillä 3kk pykälällä olis jotain vaikutusta asiaan niin odotellaan.
Paasataankohan täällä samallalailla rokotteista kun nekin voi olla vaarallisia? Antavatko nämä vastustajat kuitenkin rokottaa lapsensa?
Ei varmaan kamalasti merkitystä mutta meidän vauvalla ei ole ollut mitään terveysongelmia ja edes rotavirus rokote ei laittanut vatsaa sekaisin.
Jollainlailla kuitenkin ymmärrän näitä kauhistelijoitakin jotka uskovat "sokeasti" suosituksiin, voihan se kuulostaa kamalalta ettei joku toinen mene niiden mukaan.
Kiitos kaikille vastanneille ja etenkin teille joilta ymmärrystä löytyi. - 9+16
Zea mays kirjoitti:
ensin tietty kertovat suositukset Suomenmaassa sen että tietenkin jokainen perhe tekee päätökset itse, jotkut aloittavat aiemmin ja jotkut myöhemmin. Maissi- ja riisivellejä kannattaisi antaa vasta 3 kk iässä
aikaisintaan ja muita suomalaisia viljavellejä ( puuroja) 5 kk iässä. Hedelmä-kasvissoseita suosittelivat aikaisintaan 4 kk iässä.
Korviketta vauva saa niin paljon kuin haluaa, menee yleensä aina sen mitä alussa mainitsin, enimmillään kuitenkin mennyt 120ml eli ei enempää vaikka tarjottas.
Ei välttämättä syöntivälit pitenekkään vaikka saisi iltavelliä (en siis ole ajatellut vellejä pitkin päivää antaa), mutta se on sitten toinen tarina se. Olen kuullut monia tapauksia joissa näin kuitenkin käynyt.
Saa vapaasti syyllistää kun kerron yhdeksi syyksi sen että me vaan halutaan alkaa jo nyt pikkuhiljaa. Lähipiiristä olen saanut pelkästään positiivisia kokemuksia asiasta ja itse olen alkanut kiinteät 2kk iästä ja koskaan tarvinnut lääkärissä käydä (raskautta lukuunottamatta)...mies aloittanut jo ihan pienestä natiaisesta eikä ole hänkään koskaan sairastellut. No myöpä ollaankin kaikki alunalkaen mualta, juntit!
No jos sillä 3kk pykälällä olis jotain vaikutusta asiaan niin odotellaan.
Paasataankohan täällä samallalailla rokotteista kun nekin voi olla vaarallisia? Antavatko nämä vastustajat kuitenkin rokottaa lapsensa?
Ei varmaan kamalasti merkitystä mutta meidän vauvalla ei ole ollut mitään terveysongelmia ja edes rotavirus rokote ei laittanut vatsaa sekaisin.
Jollainlailla kuitenkin ymmärrän näitä kauhistelijoitakin jotka uskovat "sokeasti" suosituksiin, voihan se kuulostaa kamalalta ettei joku toinen mene niiden mukaan.
Kiitos kaikille vastanneille ja etenkin teille joilta ymmärrystä löytyi.Pyysit mielipiteitä, sait niitä. Mitä valitat? Juntilta pullamössökansaltako sinä tarvitset siunauksen, ennen kuin uskallat tehdä lastasi koskevia päätöksiä?
- Zea mays
9+16 kirjoitti:
Pyysit mielipiteitä, sait niitä. Mitä valitat? Juntilta pullamössökansaltako sinä tarvitset siunauksen, ennen kuin uskallat tehdä lastasi koskevia päätöksiä?
pahoittelen kun kirjoitin mitäs olette mieltä...varmaan väärä sanavalinta pyytää kokemuksia. Ja itseäni meinasin juntilla ja olen myös pullamössökansalainen. Siunausta en kaipaa, mutta jopa täältä voi saada asioihin uusia näkökantoja tmv. Jos se sinua lohduttaa niin luulisi olevan selvää etten muuten kyselisi jos olisin 100% varma asiasta.
- 16+20
Kauanko ruokailuväli on ollut tuollainen? Ehkä on vain nopeamman kasvun vaihe, ja tankkaa siksi useammin. Kyllähän meidän täydellisten täysimettäjienkin vauvat syövät välillä tiuhempaan, myös öisin. Meillä vielä siinäkin vaiheessa, kun kiinteitä meni jo päivän mittaan enemmänkin.
Kyllä se töissäkäyvä isäkin joskus voi ottaa osaa vauvan yösyöttöihin, että sinä saat huilata. Se on pullovauvan kanssa helpompaakin kuin meidän täydellisten täysimettäjien kohdalla. Vaikka viikonloppuna hoitaisi edes osan yöstä, että saat nukkua yhden pidemmän pätkän ja isukki voi sitten ottaa päiväunet. Päiväunien avulla äiditkin kuulemma jaksaa valvoa lapsen kanssa vaikka vuoden putkeen ihan kevyesti. Miksei sitten isäkin yhtä yötä silloin tällöin. - kolmee vee
mulla kaksospojat aloitti maissivellin n.3kk iässä. itse en imettänyt kuin kolme viikkoa.Pojilla alkoi ruoka väli olemaan yhden/kahden tunnin välein ja kerralla meni 180ml joten jo ite aloitin vajaa 3kk iässä antamaan iltaisin ja yöllä velliä. Yöt meni sitten yhdellä syötöllä=) Neuvolassa ei sanottu mitään vaikka alkoivat saamaan velliä aikasemmin. Ehdottivat vain että annan myös päivälläkin et saisivat pidennettyä ruokaväliä.
- ...
Meillä tyttö on 9 ja puoli kuukauta. En imetä, tyttö syö jo täysin kaikkea kiinteää sapuskaa.
Ja edelleen ruokailuvälit ovat kaksi tuntia. (klo 6 maitoa, klo 8 aamupuuro, klo 10 välimaito, klo 12 lounas, klo 14 välipala, klo 16 päivällinen, klo 18 välimaito, klo 20 iltapuuro, klo 22 iltamaito)
Eli mitä meinasit saavuttaa kiinteiden liian varhaisella aloittamisella? Meillä ruokailuväli on kaksi tuntia ja kiinteät aloitettu reilun kolmen kuukauden iässä. Öisin söi sentään kolmen tunnin välein, silloin kun vielä öisin söi, eli vielä muutama kuukausi sitten...- mmaammammamamamam
Ymmärsin AP yskän mitä tarkoitit kommentilla "täydelliset täysimettäjät, en kaipaa saarnoja". Jos täällä kysyy vaikkapa muiden kokemuksia kiinteiden aloittamisesta, yleensä sinne ilmestyy aina joku ihmeellinen viisastelija saarnaamaan suosituksista ja kertomaan, kuinka itse täysimetti 8kk ja juoksi samaan aikaan maratonin ja väitteli tohtoriksi.
Mutta asiaan; mun mielestä kahden tunnin syöntiväli on ihan pepusta, jos vauva alkaa olla vanhempi kuin 8 vkoa! Kyllä äitienkin kuuluu saada levätä joskus, jos siihen on olemassa mahdollisuus. Itse jouduin aloittamaan kiinteät reilun kahden kk ikäisenä, ihan neuvolan suosituksesta. Vellissä ei ole paljoakaan enempää ravintoa kuin korvikkeessa, siksi vissiinkin nykyään kehoitetaan suoraan antamaan kiinteitä vellien sijaan. Bataattia, porkkanaa, maissia 8yksi uusi aines per viikko) muussattuna korvikkeeseen sekoitettuna. Mutta siis en teilaa velliäkään mahdollisuutena, on aika makuasia. Joka tapauksessa nyt tyttö 6 kk ja hengissä vielä. Joidenkin mielestä olemme tuhonneet hänen suolistonsa loppuiäksi, tiedän. - ...
mmaammammamamamam kirjoitti:
Ymmärsin AP yskän mitä tarkoitit kommentilla "täydelliset täysimettäjät, en kaipaa saarnoja". Jos täällä kysyy vaikkapa muiden kokemuksia kiinteiden aloittamisesta, yleensä sinne ilmestyy aina joku ihmeellinen viisastelija saarnaamaan suosituksista ja kertomaan, kuinka itse täysimetti 8kk ja juoksi samaan aikaan maratonin ja väitteli tohtoriksi.
Mutta asiaan; mun mielestä kahden tunnin syöntiväli on ihan pepusta, jos vauva alkaa olla vanhempi kuin 8 vkoa! Kyllä äitienkin kuuluu saada levätä joskus, jos siihen on olemassa mahdollisuus. Itse jouduin aloittamaan kiinteät reilun kahden kk ikäisenä, ihan neuvolan suosituksesta. Vellissä ei ole paljoakaan enempää ravintoa kuin korvikkeessa, siksi vissiinkin nykyään kehoitetaan suoraan antamaan kiinteitä vellien sijaan. Bataattia, porkkanaa, maissia 8yksi uusi aines per viikko) muussattuna korvikkeeseen sekoitettuna. Mutta siis en teilaa velliäkään mahdollisuutena, on aika makuasia. Joka tapauksessa nyt tyttö 6 kk ja hengissä vielä. Joidenkin mielestä olemme tuhonneet hänen suolistonsa loppuiäksi, tiedän....aloitaja hakee sillä että aloittaa kiinteät? Syöntitahti ei siitä yhtään harvene, meilläkin lisääntyi vellien aloittamisen jälkeen, sitä ennen söi kolmen tunnin välein, lisättiin kiinteät ja nyt syödään kahden tunnin välein. Koska velleistä ei saa energiaa, kuten sai korvikkeista ja kasvikset nostavat nopeasti verensokerin, joten se laskeekin nopeasti. Eläinkunnan tuotteet taas nostavat hitaasti verensokerin, siksi maidolla pysyy verensokeri pidempään ylhäällä.
Lapsi syö silloin kun se tarvitsee ravintoa. Ravinnossa energiaan antaa sen ravintosisältö. Maidossa (korvikkeessa tai äidin) on ne ravintoaineet mitä lapsi tarvitsee. Ravintoaineiden muodolla ei ole mitään merkitystä, kunhan se on elimistön hyväksi käytettävässä muodossa. Nyt sanot, että kyllä velli pitää pidempään nälän poissa. Ei muuten pidä. Kaikki eläinperäinen ravinto pitää ihmisen elimistössä nälän pidempään poissa, maito on sitä, vellit eivät.
Lapsi syö siis silloin kun se tarvitsee energiaa. Energian kulutus kasvaa sitä mukaa mitä enemmän lapsi liikkuu. Ja ravinnon muodolla ei saletisti ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka paljon lapsi sitä energiaa tarvitsee.
- spälmän
Meillä ei ole menty neuvolan "lakien" mukaan
Olemme alottaneet vellit, soseet, puurot, perus kotiruoka ja maitotuotteet omaan tahtiin.
Jos niistä tällä mainitsee niin tuomioita tulee.
Poika nyt 9.5kk eikä ole ollut kuin pieni flunssa. Ei siis mistään ole tullut mitään vatsanväänteitä yms.
Terveellä järjellä ja omien tuntemuksie/tarpeitten mukaan.
Vellit alotettiin n2kk.
soseet n.3kk
aamu/iltapuuro 4-5kk
7kk -->pikkuhiljaa kotiruokia
8kk--> maistellut maitotuotteita (raejuustoo yms)
9kk siirryttiin pikkuhiljaa kevyt maitoon ja syö normaalia kotiruokaa.
Poika voi hyvin, kaikki ruoka maistuu.. eikä mistään oireita.
Myös vettä olemme antaneet kaiken aikaa 2vko:sta lähtien. vesi janojuomana ja maito ruokana.
Tuntuu niin hölmältä kun menee joillain kuukausia ennen kuin vettä antaa. Meillä juodaan nyt janojuomana tottuneesti vettä leikkien lomassa pitkin päivää ja pissaa riittää kun taas kaverin saman ikäinen ei paljo pissaile päivän aikana kun ei juokaan mitään...
Vedellä myös hyvä aina huuhtoo maidot suusta vaikka ees huikalla...
Hieman vastaukseni nyt lähti rönsyileen ja sivuaiheille, mut löydät kai pointtini =)
Hyvää jatkoa !!
Eli sanomani... kuuntele itseäsi ja kokeile.. aloita miedoilla ja seuraa tilannetta. Jos vatsa kestää.. niin en näe ongelmaa.. - kolme vee
mutta ainaski neuvolasta oun kuullu et jos korviketta alkaa 3kk iässä menemään päivässä yli litran niin silloin velliä..tiijäppä sitten
Meillä aloitettiin perunan maistelu 3,5kk iässä.. - Antaa sataa vaan. :)
Hei!
Meillä tilanne, että imetys loppui minusta riippumattomista tekijöistä alle 2kk iässä, korviketta alkoi mennä 1300ml/vrk ja syömistahti oli sen mukainen. Ihan neuvolan ohjeiden mukaan meillä aloiteltiin maissivelli tasan 2kk päivänä. Ja edelliselle lapselle 3kk päivänä. Eli meilläpäin ihan neuvotaan aloittamaan ajoissa siinä kohtaa, kun ruokailuväli jää tohon 2 tuntiin tai korvikkeen määrä alkaa olla niin suuri, että rasittaa jo pienen vauvan munuaisia.
Eli oman lyhyen lastenhoitokokemukseni mukaan hyvin voisit aloitella pienillä määrillä maissivelliä, mutta älä pety, mikäli ruokailuväli ei kasva siitä. Meillä juotiin n. 4 kk asti 2h välein maitoa 150ml kerrallaan öiseen aikaan. Vasta lähempänä 6kk alkoi ruokailuväli yöllä venyä 6-8, jopa 9 tuntiin.
Kiinteitä kannattaa ehkä aloitella vasta 3, 3,5kk iässä riippuen siitä, milloin vauva itse kiinnostuu ruoasta ja syömisestä. Usein suositellaan esim päärynän tai luumun antamista, jos vaikka vauvalla ummetusta tms. Muuten kannattaa aloittaa vihanneksilla, bataatti, maissi, porkkana on vatsaystävällisempiä kuin peruna.
Jaksamista aloittajalle! Ja tiedän, miltä tuntuu, kun ei imetä pientä vauvaa. Syystä riippumatta saa päälleen niiden syyllistämisen, joilla imetys onnistuu. Riippuen omasta terkkaristasi, voit hyvin ottaa asian esiin neuvolassa. Asiantunteva ja ajantasalla oleva terveydenhoitaja kyllä ohjaa ja neuvoo, miten aloittaa kiinteät tarvittaessa jo ennen virallisia suosituksia. - Maissia meillä 2,5kk
Minäkin ymmärrän hyvin asenteesi "täydellisä täysimettäjiä" kohtaan. Paheksuntaa saa aina automaattisesti sen enempää korvikkeen käytön taustoja kyselemättä. (Syy korvikkeeseen kun on aina se, että itsekäs äiti ei halua pilata rintojaan...jep jep.)
Meillä aloitettiin korvike heti syntymästä lähtien. Se oli pakkotilanne, ei minusta kiinni, enkä sitä nyt lähde enempää tässä ruotimaan. Maissivelliä annettiin 2,5kk iässä koska alipainoisen vauvan paino ei kehittynyt suositeltavassa tahdissa. Ensimmäinen kiinteä ruoka oli maissisose, jota annettiin alle 4kk iässä ja sen jälkeen opeteltiin perunaa, porkkanaa yms. helppoa ja hyvää syötävää maisteluannoksina. Mitään allergoita ei ole tullut ja vauva on nyt vahva, reipas ja tyytyväinen.
PS. Olettekos huomanneet, että mm. nämä imetyssuositukset muuttuvat vähintään 10 vuoden välein, samoin kuin suositukset kiinteiden aloittamisesta...??? Eipä taida alan ammattilaisetkaan osata päättää mistä pitäisi pitää kiinni. Siksi vähän huvittaakin, kun oppikirjojen kanssa vauvojaan hoitavat äidit täällä lynkkaavat toinen toistensa tapoja. Todennäköisesti kaikkien lapsista tulee loppupeleissä terveitä aikuisia, eli voidaan mielestäni ihan kunnioittaa itse kunkin tyyliä.- mmaammammamamamam
Olen itsekin ihmetellyt ja naureskellut samaa, suositukset muuttuvat säännöllisin väliajoin ja silti jotkut noudattavat niitä hysteerisellä tarkkuudella ja pitävät niitä jumalan sanana. Ei siinä vielä mitään sinänsä, jokainen omalla tyylillään vapaasti, mutta lisäksi tämänmoiset äidit paheksuvat suureen ääneen niitä äitejä, jotka soveltavat suosituksia oman vauvansa yksilöllisten tarpeiden mukaan. Kuka tietää, mikä on oikeasti paras tapa? Mielestäni terve maalaisjärki toimii -tässäkin asiassa- aika hyvin. Äidillä taitaa muutenkin olla luontainen taito tietää, mikä on omalle vauvalle parasta. Että tosiaan jokainen omalla tyylillään.
- imetin pitkään
mmaammammamamamam kirjoitti:
Olen itsekin ihmetellyt ja naureskellut samaa, suositukset muuttuvat säännöllisin väliajoin ja silti jotkut noudattavat niitä hysteerisellä tarkkuudella ja pitävät niitä jumalan sanana. Ei siinä vielä mitään sinänsä, jokainen omalla tyylillään vapaasti, mutta lisäksi tämänmoiset äidit paheksuvat suureen ääneen niitä äitejä, jotka soveltavat suosituksia oman vauvansa yksilöllisten tarpeiden mukaan. Kuka tietää, mikä on oikeasti paras tapa? Mielestäni terve maalaisjärki toimii -tässäkin asiassa- aika hyvin. Äidillä taitaa muutenkin olla luontainen taito tietää, mikä on omalle vauvalle parasta. Että tosiaan jokainen omalla tyylillään.
Älä muuta sano.
Mä huomasin ettei kiinteät ruuat sopineet vauvalleni. Kaikista soseista tuli mahavaivoja tai ihottumaa. Lopetimme soseiden antamisen ja täysimetin häntä 9 kk. Oli siis pelkällä maidolla tuohon 9 kk ikään asti. Se oli joillekkin hirveän kova paikka ja sain arvostelua osakseni. Nykyään ihan terve lapsi, eikä enää allerginen millekään. Hänelle ei vaan aiemmin sopineet kiinteät ruuat. Hyvin kuitenkin kasvoi. - Helia.
imetin pitkään kirjoitti:
Älä muuta sano.
Mä huomasin ettei kiinteät ruuat sopineet vauvalleni. Kaikista soseista tuli mahavaivoja tai ihottumaa. Lopetimme soseiden antamisen ja täysimetin häntä 9 kk. Oli siis pelkällä maidolla tuohon 9 kk ikään asti. Se oli joillekkin hirveän kova paikka ja sain arvostelua osakseni. Nykyään ihan terve lapsi, eikä enää allerginen millekään. Hänelle ei vaan aiemmin sopineet kiinteät ruuat. Hyvin kuitenkin kasvoi.Meillä neiti täyttää ensi viikolla 5kk,ja syö edelleen parin tunnin välein. Kiinteät olleet mukana kuukauden verran (n.puoli purkkia kerralla 2xpvä) ,ja iltasin saa myös 100ml velliä,tällä hetkellä peruna-porkkana,muuten tissitellään reippaasti pisin päivää.. Me aloitettiin maissivelli kun tyttö oli sen reilu 3kk,eikä se kyllä tehnyt mitään muutosta päiviin,tissiteltiin yhtä usein,iltaisin nukahdettiin ehkä helpommin kuin pelkällä rintamaidolla.Muuten heräili tankkailemaan pisin alkuyötä. Nyt odotellaan että saadaan aloittaa iltapuurot,niin voidaan jättää tuo vellittely kokonaan. Aloittajalle sen verran,että jos sulla kuitenkin oli jo valmiit mielipiteet ja ajatukset,niin miksi edes vaivautua kysymään täältä neuvoa? Niin ja "täydelliset täysimettäjät" ei ole yhtään niin paha homma kuin "puolustuskannalla olevat korvikemammat"...;D
- vm90
Helia. kirjoitti:
Meillä neiti täyttää ensi viikolla 5kk,ja syö edelleen parin tunnin välein. Kiinteät olleet mukana kuukauden verran (n.puoli purkkia kerralla 2xpvä) ,ja iltasin saa myös 100ml velliä,tällä hetkellä peruna-porkkana,muuten tissitellään reippaasti pisin päivää.. Me aloitettiin maissivelli kun tyttö oli sen reilu 3kk,eikä se kyllä tehnyt mitään muutosta päiviin,tissiteltiin yhtä usein,iltaisin nukahdettiin ehkä helpommin kuin pelkällä rintamaidolla.Muuten heräili tankkailemaan pisin alkuyötä. Nyt odotellaan että saadaan aloittaa iltapuurot,niin voidaan jättää tuo vellittely kokonaan. Aloittajalle sen verran,että jos sulla kuitenkin oli jo valmiit mielipiteet ja ajatukset,niin miksi edes vaivautua kysymään täältä neuvoa? Niin ja "täydelliset täysimettäjät" ei ole yhtään niin paha homma kuin "puolustuskannalla olevat korvikemammat"...;D
meidän vauva söi tuossa iässä jo 2dl kerrallaan, kannattaa aloittaa riisivellillä, vaikka siinä lukeekin 5kk, huomattavasti vatsaystävällisempää, maissi ei sula. aloitimme riisivellin 2kk. Nyt neiti 4kk, 9,5kg, 70cm, ihana aktiivinen, nauravainen tytteli:) soseet aloitettiin 2,5kk.
- Zea mays
vm90 kirjoitti:
meidän vauva söi tuossa iässä jo 2dl kerrallaan, kannattaa aloittaa riisivellillä, vaikka siinä lukeekin 5kk, huomattavasti vatsaystävällisempää, maissi ei sula. aloitimme riisivellin 2kk. Nyt neiti 4kk, 9,5kg, 70cm, ihana aktiivinen, nauravainen tytteli:) soseet aloitettiin 2,5kk.
Eilen vasta sitten aloimme testaamaan maissivelliä, Muksua, mutta ilmeisesti se Nutrician ei sovi kun tulee pukluvaivat (ei tule kaikki ulos mutta pitkään pukluiluttaa)...olisi pitänyt tajuta kun joskus kokeilin Nutrician korviketta ja aiheutti myös pahat puklut...maha ei ole sanonut mitään, sai aamulla 50ml ja eilen illalla 20ml. Semperin korviketta meillä juodaan mutta niiden vellipurkeissa lukee 6kk eli ei uskalla sitä ainakaan (mistähän moinen 6kk kun muissa aikaisempi). Riisivelliä voisi toki kokeilla, mutta sitten taas ajattelin josko menisi suoraan soseisiin...aloittaisi vaikka maissisoseella (kun ei ainakaan toistaiseksi maissivellikään aiheuta vatsavaivoja), sekoittaisi pikkuhiljaa maidon joukkoon...bataattisose olisi myös kiva mutta löysin meidän lähi s-marketista vaan sellaista missä on kesäkurpitsaa seassa(olikohan bonan). Muutenkin aika teräsvatsa ollut tuo poika niin ei se maissi pelota. Mikä muu sose olisi ihan paras näin alussa? perunalla en tahdo aloittaa, enkä oikeastaan luumullakaan kuin vasta jos tarvitsee vatsa apua kakatukseen kun nyt tulee tosi hyvin kakka päivittäin eli ei tartte apuja siihen.
- 2+11
Zea mays kirjoitti:
Eilen vasta sitten aloimme testaamaan maissivelliä, Muksua, mutta ilmeisesti se Nutrician ei sovi kun tulee pukluvaivat (ei tule kaikki ulos mutta pitkään pukluiluttaa)...olisi pitänyt tajuta kun joskus kokeilin Nutrician korviketta ja aiheutti myös pahat puklut...maha ei ole sanonut mitään, sai aamulla 50ml ja eilen illalla 20ml. Semperin korviketta meillä juodaan mutta niiden vellipurkeissa lukee 6kk eli ei uskalla sitä ainakaan (mistähän moinen 6kk kun muissa aikaisempi). Riisivelliä voisi toki kokeilla, mutta sitten taas ajattelin josko menisi suoraan soseisiin...aloittaisi vaikka maissisoseella (kun ei ainakaan toistaiseksi maissivellikään aiheuta vatsavaivoja), sekoittaisi pikkuhiljaa maidon joukkoon...bataattisose olisi myös kiva mutta löysin meidän lähi s-marketista vaan sellaista missä on kesäkurpitsaa seassa(olikohan bonan). Muutenkin aika teräsvatsa ollut tuo poika niin ei se maissi pelota. Mikä muu sose olisi ihan paras näin alussa? perunalla en tahdo aloittaa, enkä oikeastaan luumullakaan kuin vasta jos tarvitsee vatsa apua kakatukseen kun nyt tulee tosi hyvin kakka päivittäin eli ei tartte apuja siihen.
Kai sieltä S-marketista ihan kokonaista bataattiakin löytyy? Keittää, soseuttaa, pakastaa ylimääräiset. Ei kovin vaikeaa.
- Zea mays
Zea mays kirjoitti:
ekalla yösyötöllä sai 100ml maissivelliä ja nukkui 6h putkeen...sitä ei oo tapahtunut yli kuukauteen eli taisi jotain apua olla mut ei pidä nuolasta ennenku tipahtaa eli katsellaan jatkoa.
- äityliini.
Mä alotin hedelmä- ja kasvisoseiden kokeilun vauvalle just 3kk iässä. Ja siinä samassa vellejäkin tuli kokeiltua, ensin maidon seassa, esim. 50ml maitoa ja 50ml velliä. Siitä vähentämään sitä maitoa ja jossain vaiheessa annoin pelkkää velliä. 3-4kk iässä söi joka ilta maissi- tai perunaporkkana velliä 200ml ennen nukkumaan menoa. Meni siinä 9 aikaan nukkumaan ja heräsi syömään aamuyöstä kello 5 vasta. 5kk muuttui velli iltapuuroksi ja on 4-5kk iästä on nukkunut yöt läpeensä. Vauva nyt 7kk välillä annan ns. välipalana tota perunaporkkanavelliä vieläkin kun se on suurinta herkkua :)
- äityliini.
Niin ja meijän likka saanut syntymästä asti korviketta. Imetin osittain 2-3kk ja siitä lähtien pelkkää korviketta tähän päivään asti..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273673- 412509
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372382Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72117- 381599
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 151522
- 1311365
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2831351Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451305