Eri säännöt rahvaan lapsille kuin paremmalle väelle

Sortojärjestelmää tä

Helsingin Sanomat on valinnut tiukaksi linjakseen pakkoruotsin kannatuksen koko Suomessa.

Hesarin oma vastaava päätoimittaja Mikael Pentikäinen ei kuitenkaan oman lapsensa kohdalla noudata muille suomalaisille suosittelemaansa pakkoruotsiperuskoulua, vaan hänen tyttärensä käy Helsingin ranskalaista koulua, jossa osa opetuksesta tapahtuu ranskaksi eikä siellä saa lainkaan pakkoruotsiopetusta.

Pentikäinen on kirjoittanut suurimman osan Helsingin Sanomien pakkoruotsia ylistävistä pääkirjoituksista - ne joissa ei ole nimeä. Mutta tänään Pentikäinen selostaa HS:n pääkirjoituksessa ranskalaisen koulun toimintaa:

"...Tyttäreni käy ensimmäistä luokkaa koulussa, jossa osa opetuksesta on suomeksi ja osa ranskaksi. Päivä alkoi yhteisellä aamunavauksella, jossa isompien oppilaiden teatterikerho esitti ranskankielistä draamaa. Lisäksi kävimme koulun kirjastossa ja ruokatunnilla.

Matematiikkaa harjoiteltiin ranskaksi, jota en osaa. Lähipulpettien poikia huvitti, kun vieras ei osannut tehtävää ollenkaan. Tytär aikoi selvittää pojille, etteivät isän virheet johtuneet laskutaidon puutteesta..."


Eli on eri säännöt rahvaan lapsille kuin paremmalle väelle. Älä tee kuten minä teen, vaan kuten minä sanon. Rahvas valmistautukoot pakkopalveluun, minun lapseni saakoon tärkeiden kielten taidon...

Pakkoruotsi on suomenkielisen väestön sortojärjestelmä. Sillä estetään suomalaisten työllistyminen ulkomailla ja urakehitys.

11

3202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -aila

      Myös Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa aloitetaan ruotsin opiskelu 7. luokalla. Aivan kuten muuallakin.

      • se pieni ero

        on VAPAAEHTOISTA - siinä on se pieni ero suomen-suomalaisiin kouluihin.


    • kjjjjjjj

      Viisas mies

      • perätöntä juorua

        Helsingin ranskalais-suomalainen koulu on valtion koulu, josssa noudatetaan ihan tavallista suomalaista tuntijakoa. Erikoisuutena on A1 ranska, jota opettavat syntyperäiset opettajat, samoin, kuin joitakin lukuaineita. Ruotsin opetus alkaa 7. luokalla ja pakollista sekä peruskoulussa, että lukiossa. Eli ei siinä mitään poikkeuksia ole. Aika typerää kirjoitella tänne perättömiä.


      • peräntöntä juorua
        perätöntä juorua kirjoitti:

        Helsingin ranskalais-suomalainen koulu on valtion koulu, josssa noudatetaan ihan tavallista suomalaista tuntijakoa. Erikoisuutena on A1 ranska, jota opettavat syntyperäiset opettajat, samoin, kuin joitakin lukuaineita. Ruotsin opetus alkaa 7. luokalla ja pakollista sekä peruskoulussa, että lukiossa. Eli ei siinä mitään poikkeuksia ole. Aika typerää kirjoitella tänne perättömiä.

        Niin ja tuo heitto rahvaan lapsista. HRSK:n oppilaat tulevat suurimmaksi osaksi ihan tavallisista kodeista. Joukossa on yksinhuoltajaperheitä ja maahanmuuttajia, duunareita ja akateemisia. Kuka tahansa voi pyrittää lapsensa sinne ja paikan saa, jos tenava on edes suht normaali.


    • kokemusx

      Ja suurin osa ei ole...

    • Kokemustaon

      Ranskiksessa on pakkoruotsi, kuten muuallakin. Englanti alkaa viidennellä luokalla, ruotsi seiskalla. Kun oma lapsi aloitti siellä, tuli meille kuudennella luokalla kotiin lappu, että jatkaako lapsi englantia.

      Nykyään englanti on ranskiksessa pakollinen valinnainen. Kun muualla voi ottaa esim. 6 tuntia valinnaisia aineita, voi ranskalaisessa ottaa vain 4 tuntia, sillä enkku vie jokaiselta 2 tuntia valinnaisainekiintiöstä.

      Kertoo jotain Suomesta, että on pakkoruotsi mutta englanti on oli pitkään valinnainen.

    • 1säpappa

      Minä taas ihmettelen mitä ihmettä on tämä pakkosuomi ruotsinkielisissä kouluissa. Pakkosuomi tulee ainakin meilläpäin jo toisella luokalla, englannin saa valita vasta viidennellä. Ruotsinkieliset saavat vieraan kielen opetusta siis vasta kaksi vuotta myöhemmin kuin suomenkieliset. Katsotaanko suomen kielen olevan siis tärkeämpi kuin vaikkapa englanti, koska se on pakollinen ensimmäinen vieras kieli?

      • huono_sulle

        Kuule kun se kunkku otti ja lähti aika kauan sitten. Olisko aika alkaa puhua tämän maan kieltä. Miksi muuten se kunkku ei sinun sukuasi ottanut mukaan... nyt olisit Tukholmassa kenties.... jotain tai esi-isäsi töpeksiä...


      • 1säpappa
        huono_sulle kirjoitti:

        Kuule kun se kunkku otti ja lähti aika kauan sitten. Olisko aika alkaa puhua tämän maan kieltä. Miksi muuten se kunkku ei sinun sukuasi ottanut mukaan... nyt olisit Tukholmassa kenties.... jotain tai esi-isäsi töpeksiä...

        Kyllä mun lapseni osaa suomea ihan yhtä hyvin kuin kuka tahansa muukin suomalainen. Ongelmahan tässä on nyt se, että vieraan kielen – jonkin jota ymmärretään ulkomaillakin – saa valita vasta viidennellä luokalla, ja tämä ainoastaan siksi että lapseni puhuu äidinkielenään sekä ruotsia että suomea.

        Kunkku ei ottanut mun sukuani mukaan minnekään, koska kunkku ei pahemmin Suomessa edes käynyt. Eikä mun suvussani taidettu edes osata ruotsia, sukuni kun on aina ollut suomenkielistä (lapseni äidin suku on sitten eri asia).


      • opex

        "Minä taas ihmettelen mitä ihmettä on tämä pakkosuomi ruotsinkielisissä kouluissa. Pakkosuomi tulee ainakin meilläpäin jo toisella luokalla, englannin saa valita vasta viidennellä. Ruotsinkieliset saavat vieraan kielen opetusta siis vasta kaksi vuotta myöhemmin kuin suomenkieliset. Katsotaanko suomen kielen olevan siis tärkeämpi kuin vaikkapa englanti, koska se on pakollinen ensimmäinen vieras kieli?"

        Et taida ihan ymmärtää..."pakkosuomea" tai "pakkoruotsia" kutsutaan virallisemmin toisiksi kotimaisiksi kieliksi, ei vieraaksi kieleksi. Lapsesi ei siis opiskele ensimmäisenä vieraana kielenä suomea. Lisäksi unohdit näppärästi kertoa, mikä on lapsellasi se oikea ensimmäinen vieras kieli eli A-kieli, jonka opetus alkaa 2. tai 3.luokalla. 5.luokalla alkaa A2-kieli eli valinnainen vieras kieli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe