Heips,
avopuolisoni on 20-vuotias miesopiskelija. Lähes joka aamu miehen heräämisessä menee noin tunti, vaikka laittaisi kellonkin soittamaan tuntia ennen lähtöä ja vaikka siihen olisi varattu torkutukselle aika (herätyskellona kännykkä). Eli vaikka aamutoimiin ei kuulu kuin pikainen suihkussä käynti, tulee miehelle aina hitonmoinen kiire aamutuimaan, koska häntä väsyttää ja torkuttaa sen melkeimpä sen tunnin. Tämähän nyt ei perjaatteessa minua muuten haittaisi, mutta kyllä se alkaa ärsyttää jos melkein joka aamu saa kuulla kiroilua toisen juostessa ympäri kämppää tavaroiden perässä. Valitettavasti joudun myös itse usein heräämään kumppanin herätyskellon sointiin, koska hänen torkutuksensa kestää vain 5 minuuttia enkä ole niin nopea nukahtaja kuin hän itse. En siis kykene nukahtamaan juuri koskaan 5 minuutin sisällä. Oma torkkuni on aina 10 minuuttia.
Miten ihmeessä mies pystyisi heräämään tarpeeksi ajoissa, jotta sama aamushow ei aina toistuisi? Voiko enää tässä ikävaiheessa opetella uutta unirytmiä? Voisiko keskittymishäiriöllä olla jotain vaikutusta asiaan? Miehellä on siis todella lievä keskittysmishäiriö, harvemmin sitä edes esiintyy. Hänellä on myös diabetesriski. Entä miten tupakointi tai ylipaino vaikuttaa heräämisrytmiin?
Eniten pelkään, että miehellä tulee sitten joskus työelämässä olemaan todella vaikeata nousta aamuisin ylös. Tähänastisissa työpaikoissa hänellä on aina ollut liukuva työaika, mutta jatkossa ei välttämättä ole. Itse pääsen yleensä tarpeeksi ajoissa ylös ja harvoin myöhästelen. Olen yleensä liian aikaisinkin liikkeellä, toisaalta olen siirtänyt omaa herätyskelloani hieman eteenpäin.
Kiitos avusta! :)
Miehen herääminen aamuisin kestää
9
2205
Vastaukset
- pussilakana
Heräämisessä menee tunti? Hän ei siis nouse sängystä ylös? Vai onko hän oikeasti unessa? Mitäs jos kellosta otettaisiin pois torkuttelu ja hän ottaisi käyttöön itsekurin ja nousisi sängystä heti, kun kello soi?
- Siouxie
Niin siis hän vain jatkaa uniaan. Välillä kello soi montakin kertaa, ennen kuin hän havaitsee sen ja silloinkin pistää usein uuden torkun päälle. Olen monesti ehdottanut, että jos tosiaan vaan heräisi heti kun kello soi (onnistuuhan se melkein aina minultakin) tai torkuttaisi vain kerran, mutta ei kuulemma onnistu. En sitten tiedä onko kyseessä vain huono itsekuri vai joku oikea ongelma. Mielestäni minun tehtävänäni ei kuitenkaan ole kouluttaa aikuista miestä ajoissa heräämiseen, kyllä se pitäisi hänestä itsestään lähteä. Ihan sama vaikka väsyttäisi, kyllä se kaikkia väsyttää aina. Muuten minulle tosiaan ihan sama, mutta potuttaa jos joutuu itsekin aina heräämään liian aikaisin, kun toinen torkuttelee. Kuulemma ei oma äiti ikinä herättänyt, vaan antoi nukkua. Liekö siinä sitten ongelma, ettei ole pienenä oppinut heräämään ajoissa. Äh, en minäkään aina jaksa herätä mutta kun on pakko. Eikä nyt voi enää odottaa, että joku muu herättää. Samperi menee hermot. :/
Sama se on, jos mies ottaa torkut. Todella vaikea herätä sieltäkään, vaikka koittaisin herätellä. Saisi sitten yöllä nukuttua jne. Saa vain jotain vihaisia murahteluja kuulla, jos koittaa herättää. Huoh, en tiedä mitä tekisin tämän jutun kanssa. - pussilakana
Siouxie kirjoitti:
Niin siis hän vain jatkaa uniaan. Välillä kello soi montakin kertaa, ennen kuin hän havaitsee sen ja silloinkin pistää usein uuden torkun päälle. Olen monesti ehdottanut, että jos tosiaan vaan heräisi heti kun kello soi (onnistuuhan se melkein aina minultakin) tai torkuttaisi vain kerran, mutta ei kuulemma onnistu. En sitten tiedä onko kyseessä vain huono itsekuri vai joku oikea ongelma. Mielestäni minun tehtävänäni ei kuitenkaan ole kouluttaa aikuista miestä ajoissa heräämiseen, kyllä se pitäisi hänestä itsestään lähteä. Ihan sama vaikka väsyttäisi, kyllä se kaikkia väsyttää aina. Muuten minulle tosiaan ihan sama, mutta potuttaa jos joutuu itsekin aina heräämään liian aikaisin, kun toinen torkuttelee. Kuulemma ei oma äiti ikinä herättänyt, vaan antoi nukkua. Liekö siinä sitten ongelma, ettei ole pienenä oppinut heräämään ajoissa. Äh, en minäkään aina jaksa herätä mutta kun on pakko. Eikä nyt voi enää odottaa, että joku muu herättää. Samperi menee hermot. :/
Sama se on, jos mies ottaa torkut. Todella vaikea herätä sieltäkään, vaikka koittaisin herätellä. Saisi sitten yöllä nukuttua jne. Saa vain jotain vihaisia murahteluja kuulla, jos koittaa herättää. Huoh, en tiedä mitä tekisin tämän jutun kanssa.Jaa-a, itsekurin puutteelta tuo vaikuttaa :) Juu, ei sitä aina itsekään jaksaisi. Minäkin heräsin viime yönä kolme kertaa, ja se viimeinen kerta oli 4.30, jonka jälkeen jäinkin hereille - kuten joka pahuksen aamu viime aikoina. Vaan ylöshän sieltä sängystä piti tulla!
Sinä heräät siis myöhemmin kuin hän ja heräät hänen herätysääniinsä? Keskustelun paikka - et sinä tosiaan ole vastuussa aikuisen ihmisen heräämisestä. Jospa hän menisi aiemmin illalla nukkumaan, ei sitten väsyttäisi aamulla niin paljon. - werewtreyery
pussilakana kirjoitti:
Jaa-a, itsekurin puutteelta tuo vaikuttaa :) Juu, ei sitä aina itsekään jaksaisi. Minäkin heräsin viime yönä kolme kertaa, ja se viimeinen kerta oli 4.30, jonka jälkeen jäinkin hereille - kuten joka pahuksen aamu viime aikoina. Vaan ylöshän sieltä sängystä piti tulla!
Sinä heräät siis myöhemmin kuin hän ja heräät hänen herätysääniinsä? Keskustelun paikka - et sinä tosiaan ole vastuussa aikuisen ihmisen heräämisestä. Jospa hän menisi aiemmin illalla nukkumaan, ei sitten väsyttäisi aamulla niin paljon.pellolle ja ota minut tilalle:P
- Siouxie
pussilakana kirjoitti:
Jaa-a, itsekurin puutteelta tuo vaikuttaa :) Juu, ei sitä aina itsekään jaksaisi. Minäkin heräsin viime yönä kolme kertaa, ja se viimeinen kerta oli 4.30, jonka jälkeen jäinkin hereille - kuten joka pahuksen aamu viime aikoina. Vaan ylöshän sieltä sängystä piti tulla!
Sinä heräät siis myöhemmin kuin hän ja heräät hänen herätysääniinsä? Keskustelun paikka - et sinä tosiaan ole vastuussa aikuisen ihmisen heräämisestä. Jospa hän menisi aiemmin illalla nukkumaan, ei sitten väsyttäisi aamulla niin paljon.Juu, olen yleensä voinut herätä vasta vähän myöhemmin kuin mies (yleensä n. puoli tuntia - tuntia myöhemmin). En vain käsitä miksi laittaa herätys niin aikaisin, jos kuitenkin torkuttaa sitä "hyvällä" lykyllä sen tunnin. No, onneksi tulevat työvuoroni alkavat jo kuudelta, joten voin nukkua ja herätä "normaalisti" joskus aamuviideltä. :D Ehkä myös uuden sängyn hankkiminen auttaa, nykyinen sänky ei ole mikään mukavin ja vähän turhan kapea minun makuuni.
No joo, ehkä lopetan valituksen ja mietin enemmän, mikä voisi auttaa. - Tee asialle jotain!
Siouxie kirjoitti:
Juu, olen yleensä voinut herätä vasta vähän myöhemmin kuin mies (yleensä n. puoli tuntia - tuntia myöhemmin). En vain käsitä miksi laittaa herätys niin aikaisin, jos kuitenkin torkuttaa sitä "hyvällä" lykyllä sen tunnin. No, onneksi tulevat työvuoroni alkavat jo kuudelta, joten voin nukkua ja herätä "normaalisti" joskus aamuviideltä. :D Ehkä myös uuden sängyn hankkiminen auttaa, nykyinen sänky ei ole mikään mukavin ja vähän turhan kapea minun makuuni.
No joo, ehkä lopetan valituksen ja mietin enemmän, mikä voisi auttaa.Mies aiemmin nukkumaa että saa hyvät unet niin herää paremmi aamul.Jos uniongelmia niin lääkärilt tarvittaes unilääkkeitä.Kuorsauksesta voi lääkäril myöskin sanoo.Ei tarvi kärsiä ku ottaa ohjat käsiin!
- 30 v harmaissa
Siouxie kirjoitti:
Juu, olen yleensä voinut herätä vasta vähän myöhemmin kuin mies (yleensä n. puoli tuntia - tuntia myöhemmin). En vain käsitä miksi laittaa herätys niin aikaisin, jos kuitenkin torkuttaa sitä "hyvällä" lykyllä sen tunnin. No, onneksi tulevat työvuoroni alkavat jo kuudelta, joten voin nukkua ja herätä "normaalisti" joskus aamuviideltä. :D Ehkä myös uuden sängyn hankkiminen auttaa, nykyinen sänky ei ole mikään mukavin ja vähän turhan kapea minun makuuni.
No joo, ehkä lopetan valituksen ja mietin enemmän, mikä voisi auttaa.Milloin unikekosi menee armeijaan? Ainakaan siellä herääminen ei kestä tuntia. Ehkä sieltä saa oppia myös tulevaa elämää ajatellen. Tuo kuvaamasi tilanne ei voi toimia. Myös sinulle se tulisi ennenpitkkä kohtuuttomaksi rasitukseksi.
- hth**
Olen itse melkein samanlainen - syynä normaali unirytmini. Kärsin ns. viivästyneestä unirytmistä, eli saan unta vasta aikaisintaan kahden maissa yöllä. Kaikkea on kokeiltu. Melatoniinia, unilääkkeitä, unihygieniaa, masennuslääkkeitä...
Jos saan nukkua kahdeksan tuntia, herään reippaasti ja virkeänä, ilman kelloa. Mutta kun maailma edelleen pyörii virka-ajan kahleissa, useimmat työt alkavat huomattavasti ennen puoltapäivää. Ja silloin yöuni jää vajaaksi ja herääminen on käsittämättömän tahmeaa. Jos herääminen sattuu vielä väärässä unirytmin vaiheessa olen kellon soidessa niin tavattoman sekaisin, että tuskin pystyn puhumaan. aA silloin torkutetaan ja kokeillaan uudestaan, ja uudestaan , ja uudestaan, josko olo olisi vähemmän sekava.
Voin myös vajaiden yöunien jälkeen herätä virkeänä, jos herääminen ajoittuu pinnallisemman unen aikaan (kokeiltu uniklinikalla). Ihmisen unihan kulkee sykleissä. Jos kuitenkin kolmen -neljän tunnin yöunia on ollut jo pidempään, uni on koko ajan niin syvää, että herääminen tahmaa.
Tahmaava herääminen johtuu siis siitä, että herätetään väärässä univaiheessa. Sarastuslamppu voisi ehkä auttaa, jos hän muuten saa tarpeeksi unta. Se antaa aivoille lempeän vinkin etukäteen, jolloin niillä on aikaa nousta unen syövereistä ja herääminen helpottuu. On myös herätyslaitteita, jotka tarkkailevat mm. silmän liikkeitä (naamaan laitetaan elektrodit) ja siten osaavat herätellä kevyen unen aikaan, jolloin herääminen on helpompaa.
Ymmärrän, että sinua harmittaa, mutta olet siltikin mielestäni tavattoman ymmärtämätön. Itse olen kohdannut samanlaisia ennakkoluuloja laiskuudestani ja surettaa lukea tuollaista. Olemme kaikki erilaisia. Vaikka sinä oletkin perinteisellä tavalla "hyvä ihminen" ja saat itsesi rivakasti ylös sängystä, voisit tajuta, että kaikki eivät siihen pysty, eikä se tee heistä huonompia. Emme enää elä agraariyhteiskunnassa, jossa lehmät on lypsettävä kukonlaulun aikaan ja valoisa aika pitää hyödyntää. Kiitos keinovalojen ja monipuolisten ammattien, useammanlainen elämäntapa on ihan ok.
Itselläni viivästynyt unirytmi on ohjannut mm. ammatinvalintaa - nykyisessä ammatissani valitsen itse työaikani ja voin siis nukkua kylliksi.
Avopuolisosi kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin - vaikka unirytmi ei olisikaan viivästynyt, hänellä voi olla muita uniongelmia. Mm. uniapnea voi tehdä unesta niin huonolaatuista, että siksi aivot ovat täysin lamassa aamulla. Ja vaikkei mitään fyysistä ongelmaa olisi,lääkäri voi neuvoa mm. unihygieniassa, jotta unta saadaan tarpeeksi ja herääminen helpottuu.- Siouxie
Ai minä olen ymmärtämätön? Enköhän minä ole tässä jo monta vuotta ymmärtänyt ja ymmärrän vieläkin. Tottakai kaikki ovat erilasia, ei siinä mitään keittiöpsykologiaa kummempaa ymmärtämiseen tarvita. :) Olen jatkuvasti ottanut esille, josko vaikka mies kävisi lääkärillä keskustelemassa tai yritettäisiin jotain, mistä olisi apua. Vaan mitä, jos mikään yritys ei etene? Haluan itse tukea ja ymmärtää kumppaniani, mutta kun menen nyt kuuteen töihin, en hirveästi jaksa työnpäivän jälkeen paneutua toisen auttamiseen, kärsin myös itse mielenterveysongelmista (nukun myös suhteellisen vähän, noin 5 tuntia per yö). En kykene koko ajan patistamaan oikeaan suuntaan, pakko kai yrityksen on lähdettävä omasta tahdosta? En sitten tiedä, huvittaako miestä edes päästä eroon heräämisvaikeuksistaan. Tietysti hienoa, jos hän kykenee tulevaisuudessa työskentelemään itselleen mieluisaan aikaan, siitä ei kuitenkaan ole varmuutta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita itse työaikaansa. Tällä hetkellä myös hänen opiskelunsa vaatii aikaista heräämistä ja varmasti siihen on varauduttava vielä monen vuoden ajan.
Ja tosiaan mies on suorittanut jo asepalveluksen, tosin siviilipalveluksena. Vaikka en nyt ymmärrä, onko tuo tieto mitenkään aiheellinen, mutta joku sitä tiedusteli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849