Elinsiirto ja raskaus

hemmu90

Eli onko täällä nyt ketää muita elinsiirto potilaita jotka haaveilee/yrittää/on jo raskaana?
Itse olen 20- vuotias ja sairastan synnynnäistä munuaisen vajaa toimintaa. Lääkärin kanssa paljon keskusteltu lapsen teosta ja mitään estettä ei ole lapselle :)
Olisi kiva kuulla kokemuksia jotka ovat samassa tilanteessa tai ne jotka tuntevat ihmisiä jotka ovat tässä tilanteessa voi myös kommentoida:)

19

1680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10 + 19

      Toivon ,että kohdunvuokraus laillistettaisiin Suomessa, jotta sinun tai muiden vastaavassa tilanteessa olevien ei tarvitsisi rasittaa "turhaan" vajatoimisia munuaisiaan vaan voisivat säästää munuaistensa vähäisen toiminnan itselleen ja toivottavasti välttyä tulevaisuudessa elinsiirrolta. Toivoin, että kysyt myös mielipidettä toiselta lääkäriltä. Munuais&maksaliitosta saattaa löytyä myös vastaavan kokeneita, joten kokeile ottaa yhteyttä sinne. Tsempiä!

      • ei ei

        Kuinka moni lähtisi vapaaehtoisesti toiselle synnyttämään lasta? Kärsimään kaikki pahoinvoinnit ja synnytyskivut ja kaupan päälle vielä raskausarvet. Tietenkin äitiyspäiväraha, joka olisi vähäisempi kuin palkka tai jos työtön olisi, niin pienempi kuin se työttömyyskorvaus. Luulen, että ei montaa itsensäkiduttajaa Suomesta löydy tuollaiseen, josta ei mitään saa.


      • klkjvbj
        ei ei kirjoitti:

        Kuinka moni lähtisi vapaaehtoisesti toiselle synnyttämään lasta? Kärsimään kaikki pahoinvoinnit ja synnytyskivut ja kaupan päälle vielä raskausarvet. Tietenkin äitiyspäiväraha, joka olisi vähäisempi kuin palkka tai jos työtön olisi, niin pienempi kuin se työttömyyskorvaus. Luulen, että ei montaa itsensäkiduttajaa Suomesta löydy tuollaiseen, josta ei mitään saa.

        Jos siitä maksettaisiin korvaus niin voisin kyllä.
        Raskauteni ja synnytykseni ovat olleet helppoja. Arvet taas on pelkkä esteettinen haitta.
        Jos kysymyksessä olisi lapseni voisin tehdä sen ilmaiseksi.


    • Vauvakuume

      Itse olen saanut yli vuosi sitten munuaisensiirron ja haaveena on oma lapsi. :)
      Lääkärini kanssa olemme jo puhuneet mahdollisesta raskaudesta ja siihen liittyvistä riskeistä ja vähän olen vielä kahden vaiheilla. Riskit vähän pelottavat, mutta toisaalta ehkä se on sen arvoista. Ja voihan tietenkin olla, että kaikki menisikin hyvin.
      Olisi mukava kuulla jos jollakin on omakohtaista kokemusta elinsiirron jälkeisestä raskaudesta.

    • murmeli***

      Onnea matkalle äitiyteen! Raskaus on mahdollista munuaissiirron jälkeenkin. Kannattaa suunnitella lääkärin kanssa ja tehdä lääkemuutokset (Cellceptin vaihto ym.) yms. hyvissä ajoin ennen lapsenteon aloitusta.
      Suomessa on onneksi hyvä terveydenhuolto ja käythän muutenkin kontrolleissa munuaissairautesi vuoksi.

      • Vauvakuume

        Kiitos kannustuksesta :)


    • MarttaMaaria

      Tutkimuksissa on todettu, että raskaus lyhentää siirräinnäisen elämää ihan reilusti.
      Tässä syy miksi hautaan omat lapsihaaveet, dialyysissä olo on yhtä helvettiä :(

      • Vauvakuume

        Dialyysissa oleminen on raskasta. Sen muistan edelleen :/
        Itse en ainakaan viela siita huolimatta halua haudata ajatusta omasta lapsesta. Haave on ollut niin vahvana jo useita vuosia.
        Toivon etta joku kirjoittaisi oman kokemuksen siita miten raskaus elinsiirron jalkeen on mennyt.


    • mievaa1

      Oon siis tuo ketjun alottaja, ei nyt siis suostu kirjautuu sisää. Yli vuosi sitte kirjoitin tuon ja tällä hetkellä 5. kuulla raskaana. Kreatiini on pysyny hyvänä, jopa laskenut. Suosittelen itse ainakin raskautta elinsiirrosta huolimatta.

      hemmu90

      • Vauvakuume

        Onneksi olkoon! Mukava kuulla, etta olet onnistunut tulemaan raskaaksi elinsiirron jälkeen :)
        Täällä on vielä yritysvaiheessa.
        Saanko udella mitä lääkkeitä käytät? Onko verenpaineet pysyneet kohdallaan?


    • hemmu90

      tällä hetkellä menossa sandimmun, azamun, rautalääkitys, imurel ja raskausvitamiinit. Verenpaineet on ollu normaali luokkaa :)

      • Vauvakuume

        Itselläni vähän eri lääkeaineet, mutta kuitenkin raskautta ajatellen ihan turvalliset. Stressi pukkaa itselläni nostamaan verenpaineet, mutta täytyy yrittää ottaa iisisti.
        Onnea loppuraskauteen ja jos muistat, niin kirjoittele sitten millainen synnytys oli kun sinne asti pääset :)
        Voi hyvin! :)


    • hemmu90

      Nyt menossa RV 30 eikä paremmi oo voinu mennä. Jos on tehty elinsiirto ja haaveilet raskaudesta niin sanon vaan että anna mennä :)

    • jennina88

      Hei hemmu90.

      Olen sama kuin tuossa tämä "Vauvakuume", mutta se nimimerkki on näköjään jollain muulla rekisteröityneellä joten täytyi itsekin nyt rekisteröityä.

      Ihana kuulla, että sinulla on mennyt hyvin raskaus.
      Tällä vielä odotellaan plussaa...

    • hemmu90

      Hei!

      Minusta tuli äiti viisi viikkoa sitten

    • cnf1

      Onnea terveestä pojasta!

      Itse en ole saanut elinsiirtoa, vaan luovuttanut toisen munuaiseni 2-vuotiaalle lapselleni, joka sairastaa synnynnäistä nefroosia. Meillä haaveissa saada vielä yksi lapsi ja olen miettinyt mahdollista raskautta yhdellä munuaisella.
      Ainakin tämä viestiketju antaa minulle positiivisen esimerkin asiasta.

    • Anonyymi

      Vuosi leikkauksesta ja haaveilen :)

    • Anonyymi

      Vajaatoiminnassa olevat munuaiseni ei kestäneet raskautta ja lapsi synty hätä sektiolla viikolla 25... nyt onnellinen 5 vuotias ja äiti saanut uuden munuaisen joka toimii liian hyvin :D Seuraa sydäntäsi <3 -M82

    • Anonyymi

      On haaveissa, pitäisi ensin lahduttaa noin 25 kiloa..

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe