a) tuloilman lämmittämisessä "lämmönjakelun" lämpötilataso mahdollistaisi jäähdyttämisen kauaskin pakkasen puolelle
b) mutta käyttöveden lämmitys ei.
tuolla nibeketjussa lasketusti lämmönsaanti kasvaa jos poistoilman kosteus tiivistyy. sulatushan ei pitäisi olla ongelma (saanen olettaa että huonelämpötila kaikilla on reilusti plussalla!)
kertokaapa käyttäjät mittaustuloksianne
jäähdytääkö PILP poistoilman alle nollan?
4
2203
Vastaukset
- pilpillä
Nilanin ja Niben PILP:eissä jäteilman lämpötila jää noin 5 asteeseen. Pitää kuitenkin huomioida, että siinäkin lämpötilassa suurin osa kosteudesta tiivistyy kyllä. Sen alle menevät lämpötilat eivät anna samaa hyötyä asteen pudotusta kohti. Iltolla ja Enerventillä ainakin on PILP:jä, jotka jäähdyttävät jäteilman jopa
-20 asteeseen.> lämpötila jää noin 5 asteeseen. ... siinäkin lämpötilassa suurin osa kosteudesta tiivistyy kyllä
"suurin osa"?
tuolla nibe-ketjussa todetusti suhteellinen kosteus 30 prosenttia on 20 asteessa 4 vesigrammaa/ilmakilo ja jäähdytettäessä tuo ilma 0-asteiseksi suhteellinen kosteus juuri saavuttaa 100 prosenttia, mutta yhtään kosteuden tiivistymistä ei vielä tapahdu
5 asteesaa 5,3 vesigrammaa/ilmakilo on 100 prosentin suhteellinen kosteus, 20 asteessa se vesimäärä vastaa 38 prosentin suhteellista kosteutta eli tällaisen sisäilman jäähdyttäminen 5 asteeseen ei vielä tiivistä kosteutta
kasvihuoneessako asut :-)- Vyzigo
as77 kirjoitti:
> lämpötila jää noin 5 asteeseen. ... siinäkin lämpötilassa suurin osa kosteudesta tiivistyy kyllä
"suurin osa"?
tuolla nibe-ketjussa todetusti suhteellinen kosteus 30 prosenttia on 20 asteessa 4 vesigrammaa/ilmakilo ja jäähdytettäessä tuo ilma 0-asteiseksi suhteellinen kosteus juuri saavuttaa 100 prosenttia, mutta yhtään kosteuden tiivistymistä ei vielä tapahdu
5 asteesaa 5,3 vesigrammaa/ilmakilo on 100 prosentin suhteellinen kosteus, 20 asteessa se vesimäärä vastaa 38 prosentin suhteellista kosteutta eli tällaisen sisäilman jäähdyttäminen 5 asteeseen ei vielä tiivistä kosteutta
kasvihuoneessako asut :-)Vaikka poistuva ilma olisi 5-asteista, on jäähdytyskennosto _tietenkin_ sitä kylmempi, eihän se muuten voisi poistoilmaa 5-asteiseksi laskea. Näin ollen kosteutta tiivistyy kennon pintaan. Siihen en ota kantaa kuinka paljon.
Vyzigo kirjoitti:
Vaikka poistuva ilma olisi 5-asteista, on jäähdytyskennosto _tietenkin_ sitä kylmempi, eihän se muuten voisi poistoilmaa 5-asteiseksi laskea. Näin ollen kosteutta tiivistyy kennon pintaan. Siihen en ota kantaa kuinka paljon.
> ... poistuva ilma olisi 5-asteista, on jäähdytyskennosto _tietenkin_ sitä kylmempi, eihän se
> muuten voisi poistoilmaa 5-asteiseksi laskea. Näin ollen kosteutta tiivistyy kennon pintaan.
eli jäähdytetyn ilman kosteus olisi alle 100 prosenttia ... kukahan jaksaisi tutkia, siis tutkia ihan oikeesti psykrometrillä eikä millään huhaa-hiushygrometrillä
energiataseen laskemiseksi tarvittaisiin siis tieto poistuvan ilman entalpiasta PLUS aikayksikössä tiivistyvän veden määrästä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1871868
- 1121026
- 99947
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20717- 52684
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42588Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä28544Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174536Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;199473