jäähdytääkö PILP poistoilman alle nollan?

a) tuloilman lämmittämisessä "lämmönjakelun" lämpötilataso mahdollistaisi jäähdyttämisen kauaskin pakkasen puolelle
b) mutta käyttöveden lämmitys ei.

tuolla nibeketjussa lasketusti lämmönsaanti kasvaa jos poistoilman kosteus tiivistyy. sulatushan ei pitäisi olla ongelma (saanen olettaa että huonelämpötila kaikilla on reilusti plussalla!)

kertokaapa käyttäjät mittaustuloksianne

4

2203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilpillä

      Nilanin ja Niben PILP:eissä jäteilman lämpötila jää noin 5 asteeseen. Pitää kuitenkin huomioida, että siinäkin lämpötilassa suurin osa kosteudesta tiivistyy kyllä. Sen alle menevät lämpötilat eivät anna samaa hyötyä asteen pudotusta kohti. Iltolla ja Enerventillä ainakin on PILP:jä, jotka jäähdyttävät jäteilman jopa
      -20 asteeseen.

      • > lämpötila jää noin 5 asteeseen. ... siinäkin lämpötilassa suurin osa kosteudesta tiivistyy kyllä

        "suurin osa"?

        tuolla nibe-ketjussa todetusti suhteellinen kosteus 30 prosenttia on 20 asteessa 4 vesigrammaa/ilmakilo ja jäähdytettäessä tuo ilma 0-asteiseksi suhteellinen kosteus juuri saavuttaa 100 prosenttia, mutta yhtään kosteuden tiivistymistä ei vielä tapahdu

        5 asteesaa 5,3 vesigrammaa/ilmakilo on 100 prosentin suhteellinen kosteus, 20 asteessa se vesimäärä vastaa 38 prosentin suhteellista kosteutta eli tällaisen sisäilman jäähdyttäminen 5 asteeseen ei vielä tiivistä kosteutta

        kasvihuoneessako asut :-)


      • Vyzigo
        as77 kirjoitti:

        > lämpötila jää noin 5 asteeseen. ... siinäkin lämpötilassa suurin osa kosteudesta tiivistyy kyllä

        "suurin osa"?

        tuolla nibe-ketjussa todetusti suhteellinen kosteus 30 prosenttia on 20 asteessa 4 vesigrammaa/ilmakilo ja jäähdytettäessä tuo ilma 0-asteiseksi suhteellinen kosteus juuri saavuttaa 100 prosenttia, mutta yhtään kosteuden tiivistymistä ei vielä tapahdu

        5 asteesaa 5,3 vesigrammaa/ilmakilo on 100 prosentin suhteellinen kosteus, 20 asteessa se vesimäärä vastaa 38 prosentin suhteellista kosteutta eli tällaisen sisäilman jäähdyttäminen 5 asteeseen ei vielä tiivistä kosteutta

        kasvihuoneessako asut :-)

        Vaikka poistuva ilma olisi 5-asteista, on jäähdytyskennosto _tietenkin_ sitä kylmempi, eihän se muuten voisi poistoilmaa 5-asteiseksi laskea. Näin ollen kosteutta tiivistyy kennon pintaan. Siihen en ota kantaa kuinka paljon.


      • Vyzigo kirjoitti:

        Vaikka poistuva ilma olisi 5-asteista, on jäähdytyskennosto _tietenkin_ sitä kylmempi, eihän se muuten voisi poistoilmaa 5-asteiseksi laskea. Näin ollen kosteutta tiivistyy kennon pintaan. Siihen en ota kantaa kuinka paljon.

        > ... poistuva ilma olisi 5-asteista, on jäähdytyskennosto _tietenkin_ sitä kylmempi, eihän se
        > muuten voisi poistoilmaa 5-asteiseksi laskea. Näin ollen kosteutta tiivistyy kennon pintaan.

        eli jäähdytetyn ilman kosteus olisi alle 100 prosenttia ... kukahan jaksaisi tutkia, siis tutkia ihan oikeesti psykrometrillä eikä millään huhaa-hiushygrometrillä

        energiataseen laskemiseksi tarvittaisiin siis tieto poistuvan ilman entalpiasta PLUS aikayksikössä tiivistyvän veden määrästä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      187
      1868
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1026
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      544
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe