Pitovoitelu

heikkila.tuomo

Tarkoitus olisi hiihtää 50km perinteisellä tyylillä. Testasin viimeviikolla voitelua seuraavasti. Pohjavoiteeksi laitoin kuumailmapuhaltimen avulla Rexin power gripin -8..-20. Power grippiä laitoin vain niin ohuesti, kuin osasin. Suksen jäähdyttyä päälle Vauhdin Fluoriporkkana -1..-3 ja porkkana -1..-6. Näitä laitoin puolet ja puolet ja lämmitin ne kiinni 80 asteisella raudalla. Sukset ulos jäähtymään ilman tasoitusta ja samoin Rexin Fluoripito -3..-7. Puolentunnin päästä kävin voitelemassa kylmiin suksiin kaksi ohutta kerrosta tuota rexin fluoripitoa ja tasoitin korkilla hyvin. Hiihtelin tuolla voitelulla 40km. Pakkasta oli -7 ja uusi lumi. 25km suksi pelasi tosi hyvin, oli seinäpito ja luisto hyvä. Sitten alkoi luisto heiketä vähän ja otin juomatauolla sukset jalasta, niin olivat kantalapun kohilta vetäneet jäähän. Loppumatkan pito oli kuitenkin hyvä, mutta luistossa oli selvästi heikkenemistä. Onko tuolla Rexin power gripillä taipumus jäätyä pakkasella, jos se joutuu kosketuksiin uudelle pakkaslumelle? Päällimmäinen voidekerros oli kulunut kantalapun kohdalta aikalailla pois. Mielelläni ottaisin neuvoja vastaan tuosta pakkaskelin pohjavoitelusta.

30

7633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiihtäjäkin

      Noin monivaiheinen voitelu,se on aivan turhaan,Olisit tehnyt näin REX power grip alle ohut kerros,sitten vain
      3 kerrosta RODE MULTIGRADE 0-2,Siinä on tälli ,joka toimii alueella -1-20 asteen kelit.Jos keli on sitten,tuossa
      nollan vaiheilla niin MULTIGRADEN tilalle RODE 0.

      • Kollenia pintaan

        Nykyään on saatavana myös vieläkin parempaa pitovoidetta kuin Multigrade 0...-2C. Nimittäin Holmenkol 0 Violet pitää paremmin kuin multi (pito vastaa suunnilleen Roden 0) Ja ei jäädy edes -27C uuden lumen kelissä.


      • ????7????
        Kollenia pintaan kirjoitti:

        Nykyään on saatavana myös vieläkin parempaa pitovoidetta kuin Multigrade 0...-2C. Nimittäin Holmenkol 0 Violet pitää paremmin kuin multi (pito vastaa suunnilleen Roden 0) Ja ei jäädy edes -27C uuden lumen kelissä.

        Holmenkol voiteita, enkä löytänyt tuota violettia miltään sivustoilta, misä olet sitä hommannut? Olisi mielenkiintoista kokeilla sitä Roden Multigraden tilalla.


      • Kollenisti
        ????7???? kirjoitti:

        Holmenkol voiteita, enkä löytänyt tuota violettia miltään sivustoilta, misä olet sitä hommannut? Olisi mielenkiintoista kokeilla sitä Roden Multigraden tilalla.

        Harmillista että kollenin pitoja on vaikea löytää suomesta. Olen ostanut kollenin pitoja Forte Sportista ja Vuokatti Ski Servicestä. Forte Sportin nettisivuilla ei myynnissä ko. pitoja mutta silti Forte Sportista löytyy kollenia.

        http://www.vuokattiskiservice.fi/
        http://www.fortesport.fi
        http://www.holmenkol.com/produkte/snow/nordic/race?cat=20&limit=24


    • -

      Olen tässä hiihdellyt pelkän Power gripin kanssa (reilu kerros) ja tosiaan irrallinen pakkaslumi tahtoo välillä tarttua kiinni ja jäätyä.

      • heikkila.tuomo

        voi joskus kokeilla normaalista poikkeavaakin voitelua. Normaalisti tuolle kelille sinistä rexiä laitan pidoksi. Tuo pohjavoitelu kiinnostaa ja tuo power grip, että jäätyykö se herkästi uudella pakkaslumella. Tuota Rooden pitovoidetta ei ole vielä itsellä, mut ostan huomenna kokeeksi nuo purkit, kun haen suksia hionnasta.


      • -
        heikkila.tuomo kirjoitti:

        voi joskus kokeilla normaalista poikkeavaakin voitelua. Normaalisti tuolle kelille sinistä rexiä laitan pidoksi. Tuo pohjavoitelu kiinnostaa ja tuo power grip, että jäätyykö se herkästi uudella pakkaslumella. Tuota Rooden pitovoidetta ei ole vielä itsellä, mut ostan huomenna kokeeksi nuo purkit, kun haen suksia hionnasta.

        Itse en oikein hyvin saa melko jäykkiä (kilpa-)suksiani pitämään pelkällä sinisellä rexillä, vaan laitan aina alusvoiteeksi jotain pehmeähköä voidetta, yleensä sinistä tai vihreää Power gripiä. Normaalisti olen saanut hyvän pidon aikaiseksi, mutta jostain syystä välillä tökkii. Ehkä laitan liian paksun kerroksen, koska nythän on ollut enimmäkseen pehmeää pakkaslunta.

        Karkealla kelillä suosikkivoiteluni on vihreä power grip alla ja punainen rexin pitovoide päällä.


      • €€€19
        - kirjoitti:

        Itse en oikein hyvin saa melko jäykkiä (kilpa-)suksiani pitämään pelkällä sinisellä rexillä, vaan laitan aina alusvoiteeksi jotain pehmeähköä voidetta, yleensä sinistä tai vihreää Power gripiä. Normaalisti olen saanut hyvän pidon aikaiseksi, mutta jostain syystä välillä tökkii. Ehkä laitan liian paksun kerroksen, koska nythän on ollut enimmäkseen pehmeää pakkaslunta.

        Karkealla kelillä suosikkivoiteluni on vihreä power grip alla ja punainen rexin pitovoide päällä.

        hieman samanlaisia pito-ongelmia, ja olen ajatellut että sukset ovat liian jäykät meikäläisen hiihtotyyliin. Pito parani kun tein siten että laitoin puhdistettuun sukseen pari kerrosta Rex:in pohjavoidetta raudoittamalla molemmat kerrokset. Sitten päälle kolme kerrosta Rode Multigradea ihan vain peukalolla levittäen.


      • -
        €€€19 kirjoitti:

        hieman samanlaisia pito-ongelmia, ja olen ajatellut että sukset ovat liian jäykät meikäläisen hiihtotyyliin. Pito parani kun tein siten että laitoin puhdistettuun sukseen pari kerrosta Rex:in pohjavoidetta raudoittamalla molemmat kerrokset. Sitten päälle kolme kerrosta Rode Multigradea ihan vain peukalolla levittäen.

        Ehkä kuitenkin liian jäykkä on parempi kuin liian löysä. Jäykissä suksissa on tilaa laitella voidetta ja ne saa yleensä toimimaan pohjavoiteiden avulla, eikä voidekerros laahaa. Löysät saa helpommin pitämään, mutta voide saattaa kulua helposti pois.


    • #23

      taitaa olla niin kuluttavaa, että tarvitaan power grippiä pohjalle. Itse teen aivan toisin ja paljon yksinkertaisemmin. Rexin ja Vauhdin omistajat ovat tyytyväisiä, kun hiihtäjä on omaksunut tälliinsä monen tuotteen käytön. Kannattaa ensin mitata se pitoalue, niin paranee sekä pito että luisto.

    • hrthrdh

      et tarvitse kuin startin pitoteippiä. se toimii joka säällä paitsi lauhalla. miksi ihmiset kikkailee voiteiden kanssa kun on siitiä ja helppoa käyttää pitoteippiä. se sopii kilpahiihtäjillekin. vanhan pitoteipin saa pois siten että laittaa talous tai wc paperia teipin päälle ja lämmittää silitysrauhalla. sitten siklillä vetäsee paperit veks

      • hiihtäjäkin

        Pitoteipit on täyttä huuhaata


      • -
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Pitoteipit on täyttä huuhaata

        Olen laittanut tutuille ja sukulaisille suksia satunnaiseen hiihtoon. Laitoin pitoalueelle pitoteipit, eikä kukaan näistä sunnuntaihiihtäjistä ole ollut vielä tyytymätön pitoon eikä luistoonkaan. Pitoteippi on helppo laittaa, ei kikkailuja ja sillä on laaja käyttöalue.

        Älä, nimimerkki "hiihtäjäkin" aina yleistä omia käsityksiäsi. Jos pitoteippi ei sinulla tai jollain tutullasi toiminut, se saattoi johtua vääränlaisesta määrästä tai sitten oli roskainen keli. En epäile, etteikö Rode Multigrade -purkkisi ajaisi suunnilleen samaa asiaa, mutta ainakin minun kohdallani pitoteipit ovat pelittäneet.


      • smart snart
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Pitoteipit on täyttä huuhaata

        pitoteippi on aivan erinomaista. laaja keliaulue ja toimii. sitä vain laitetaan 5cm molemmista päistä lyhyemmälle matkalle kuin normaalia pitovoidetta. se on teippiä siinä rullalla. ei sitten enää kun se on suksen pohjassa ja nauha vedetty pois. kestää noin 2oo km


      • E-K:
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Pitoteipit on täyttä huuhaata

        Pitoteippi toimii satunnaisella ja vähän enemmänkin hiihtävällä aivan hyvin,kannattaa vanheta arvokkaasti ja olla joskus samaa mieltä vaikka ei haluaisikaan.
        Vanhat voitelumetodit ovat jo aikansa eläneet,sen myönnän itsekkin vaikka oli vaikeaa.
        40 vuotta lutrasin vahojen kanssa ja se on loppu,lopullisesti.


      • hiihtäjäkin
        - kirjoitti:

        Olen laittanut tutuille ja sukulaisille suksia satunnaiseen hiihtoon. Laitoin pitoalueelle pitoteipit, eikä kukaan näistä sunnuntaihiihtäjistä ole ollut vielä tyytymätön pitoon eikä luistoonkaan. Pitoteippi on helppo laittaa, ei kikkailuja ja sillä on laaja käyttöalue.

        Älä, nimimerkki "hiihtäjäkin" aina yleistä omia käsityksiäsi. Jos pitoteippi ei sinulla tai jollain tutullasi toiminut, se saattoi johtua vääränlaisesta määrästä tai sitten oli roskainen keli. En epäile, etteikö Rode Multigrade -purkkisi ajaisi suunnilleen samaa asiaa, mutta ainakin minun kohdallani pitoteipit ovat pelittäneet.

        Ålä viitsi puhua RODE MULTIGRADESTA ja pitoteipistä samanaarvoisina ,


      • hiihtomies

        Sininen Rex riittää meille kuntoilijoille. Toimii aina pakkaskelillä. Ja helppo lisätä pitkällä lenkillä, jos pito alkaa heiketä. Ei toimi nollan pinnassa eikä suojakelillä. Joskus olen laittanut power grippiäkin, kun sitä joskus ostin. Mutta pintaan. Toimii sekin.

        Suksi mieluummin löysä kuin jäykkä. Jos siis kaupassa on valittava kahdesta parista. Jäykällä ei jaksa hiihtää, koska ei riitä potku ja pito loppuu herkemmin. Luistossa saattaa hiukan hävitä, mutta puhutaan korkeintaan parista prosentista.

        Pitoteippiä olen kokeillut kaksi kertaa, joka oli yksi kerta. Samalla siis ensimmäinen ja viimeinen. Ihan tolkuton luiston heikennys. On varmaan helppoa.


      • gkhgjkjk
        hiihtomies kirjoitti:

        Sininen Rex riittää meille kuntoilijoille. Toimii aina pakkaskelillä. Ja helppo lisätä pitkällä lenkillä, jos pito alkaa heiketä. Ei toimi nollan pinnassa eikä suojakelillä. Joskus olen laittanut power grippiäkin, kun sitä joskus ostin. Mutta pintaan. Toimii sekin.

        Suksi mieluummin löysä kuin jäykkä. Jos siis kaupassa on valittava kahdesta parista. Jäykällä ei jaksa hiihtää, koska ei riitä potku ja pito loppuu herkemmin. Luistossa saattaa hiukan hävitä, mutta puhutaan korkeintaan parista prosentista.

        Pitoteippiä olen kokeillut kaksi kertaa, joka oli yksi kerta. Samalla siis ensimmäinen ja viimeinen. Ihan tolkuton luiston heikennys. On varmaan helppoa.

        laitoit sitä pitoteippiä samalle matkalle kuin normaalia pitovoidetta. pitoteippi on paksumpaa, se tulee molemmista päistä 5 cm lyhyemmälle matkalle kuin normaali pitovoide. vaikka 7 senttiäkin. tämä siksi että se on paksumpaa. kokeile näin uudelleen. ei katoa luisto mutta on seinäpito


      • -
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Ålä viitsi puhua RODE MULTIGRADESTA ja pitoteipistä samanaarvoisina ,

        Minulla ei ole kokemusta Roden Multigradesta muuta kuin liisterinä, ja se on ihan ok liisteri. Mutta pitoteippi on toiminut minulla ja kavereilla hyvin. En minä sanokaan, että pitoteippi on maailman paras voide, mutta toimii monella kelillä ja monessa suksessa.


      • lkjrgöpokr
        - kirjoitti:

        Minulla ei ole kokemusta Roden Multigradesta muuta kuin liisterinä, ja se on ihan ok liisteri. Mutta pitoteippi on toiminut minulla ja kavereilla hyvin. En minä sanokaan, että pitoteippi on maailman paras voide, mutta toimii monella kelillä ja monessa suksessa.

        Toimii huonosti aina,ei siitä ole mihinkään muuhuun kuin roskikseen,älkää ihmiset langetko moiseen.


      • Madhusmad
        lkjrgöpokr kirjoitti:

        Toimii huonosti aina,ei siitä ole mihinkään muuhuun kuin roskikseen,älkää ihmiset langetko moiseen.

        tuollainen vastaus osoittaa joko tietämättömyyttä tai vain halua provosoida.

        Itse hiihdellyt viimeiset vuodet melkein pelkkää luikkaa ja sen kerran kun pertsaa niin olen käyttänyt pitoteippiä ilman mitään ongelmaa. Joten kohtuullisen asiantuntematonta varoitella hiihtokansaa tuotteesta joka on monelle suurta helpotusta tuova.

        Yleensäkin, keskustelu on hedelmällisempää jos siihen osallistuu ilman kovaa oman mielipiteen paloa - ja mielelläänn osallistujalla jotain kokemusta asiasta. Tuntuu että S24 on mennyt hiihtosaittina parempaan suuntaan mutta silti välillä "huudetaan" turhaan asiasta josta jokainen halukaas saa kertoa oman kokemuksen ja ehkä oppia miten muut ovat sen nähneet jne - saattaisi syntyä oppimistilanteita.


      • #13

        Oli säälittävää katsella pitoteippihiihtäjiä, kun tuuli oli tuonut puista roskia ladulle. En usko, että kilpahiihtäjät pitoteippiä käyttävät.


    • E-K:

      Noin monimutkainen voitelu,no pitäähän jonkun kasvattaa voidevalmistajien tilipussia.

      • heikkila.tuomo

        tänään kokeilin ja pitihän se. Ilman lämpö plus 3, mutta lumi ties kuinka kylmää, kun lumipalloa ei saanu tehtyä. Alle laitoin Roden violaa 0..1 ohuesti ja multigradea tuplasti enemmän. Nämä vain kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja peukalolla sekaisin ja tasaiseksi ja hyvän jäähdytyksen jälkeen hiihtämään. E-K, kun nuita voiteita on kertyny 30 vuoden aikana iso pino, niin sillä voi kokeilla, et sais kulutettua tilaa uusille ja nykyaikaisille voiteille tilaa. Liistereissä on käytössä -80 luvulla ostetut ja pelaavat ihan hyvin. Tuo pitoteippi on mielestäni paljon parempi kuin pitopohjasuksi ja siellähän smart snart antoikin hyvän vinkin ja jos tuon lisäksi pakkaskeleillä kuumailmapuhaltimella lämmittää suksenpohjassa olevaa pitoteippivoidetta ja peukalolla hiertää voidetta ohuemmaksi ja tämän jälkeen sukset ulos jäähtymään. Pitoteippivoiteen päälle sitten laitetaan vaikka rexin sinistä purkkia kaksi ohutta kerrosta ja aina kerrosten välissä korkilla tasoitetaan. Purkkivoide pitää myös olla kylmää, että samalla kun sukset vie ulos, niin purkkivoide ja korkki myös tuulettumaan. Lisää himpun luistoa.


      • """18"""
        heikkila.tuomo kirjoitti:

        tänään kokeilin ja pitihän se. Ilman lämpö plus 3, mutta lumi ties kuinka kylmää, kun lumipalloa ei saanu tehtyä. Alle laitoin Roden violaa 0..1 ohuesti ja multigradea tuplasti enemmän. Nämä vain kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja peukalolla sekaisin ja tasaiseksi ja hyvän jäähdytyksen jälkeen hiihtämään. E-K, kun nuita voiteita on kertyny 30 vuoden aikana iso pino, niin sillä voi kokeilla, et sais kulutettua tilaa uusille ja nykyaikaisille voiteille tilaa. Liistereissä on käytössä -80 luvulla ostetut ja pelaavat ihan hyvin. Tuo pitoteippi on mielestäni paljon parempi kuin pitopohjasuksi ja siellähän smart snart antoikin hyvän vinkin ja jos tuon lisäksi pakkaskeleillä kuumailmapuhaltimella lämmittää suksenpohjassa olevaa pitoteippivoidetta ja peukalolla hiertää voidetta ohuemmaksi ja tämän jälkeen sukset ulos jäähtymään. Pitoteippivoiteen päälle sitten laitetaan vaikka rexin sinistä purkkia kaksi ohutta kerrosta ja aina kerrosten välissä korkilla tasoitetaan. Purkkivoide pitää myös olla kylmää, että samalla kun sukset vie ulos, niin purkkivoide ja korkki myös tuulettumaan. Lisää himpun luistoa.

        ymmärrä kun puhutaan pitovoiteen yhteydessä luistosta ja paranemisesta, mitä se on? Jos sukset on oikein valittu, niin eihän se pitovoide ole kosketuksessa lumeen muulloin kuin silloin kun suoritetaan potku jolloin se voide saa aikaan sen pidon. Eihän se pitovoide, tai ei ainakaan pitäisi olla, liukuvaiheessa ole lainkaan kosketuksessa latuun, joten on täysin tarpeetonta puhua luistosta.


      • heikkila.tuomo
        """18""" kirjoitti:

        ymmärrä kun puhutaan pitovoiteen yhteydessä luistosta ja paranemisesta, mitä se on? Jos sukset on oikein valittu, niin eihän se pitovoide ole kosketuksessa lumeen muulloin kuin silloin kun suoritetaan potku jolloin se voide saa aikaan sen pidon. Eihän se pitovoide, tai ei ainakaan pitäisi olla, liukuvaiheessa ole lainkaan kosketuksessa latuun, joten on täysin tarpeetonta puhua luistosta.

        Kun mennään tuonne liikkeeseen osteleen suksia ja myyjä yhtä perillä kuin tavallinen tallaaja, joka ostaa sukset, niin tulos on tiedossa. Yleensähän niitä teippejä lämmitetään niihin suksipakettisivakoihin, jotka nyt ei luista juuri mitenkään, teki mitä teki. Tarkoitin tuossa edellisessä viestissä, miten ehkä jäätymistä suksenpohjassa voisi ehkäistä.


      • heikkila.tuomo
        heikkila.tuomo kirjoitti:

        Kun mennään tuonne liikkeeseen osteleen suksia ja myyjä yhtä perillä kuin tavallinen tallaaja, joka ostaa sukset, niin tulos on tiedossa. Yleensähän niitä teippejä lämmitetään niihin suksipakettisivakoihin, jotka nyt ei luista juuri mitenkään, teki mitä teki. Tarkoitin tuossa edellisessä viestissä, miten ehkä jäätymistä suksenpohjassa voisi ehkäistä.

        Tuo oleellisin asia vielä on jäänyt selvittämättä, eli onko tuolla power gripillä taipumus jäätyä uudenlumen pakkaskelillä? Tuota asiaa lähinnä halusin tietää. Kyllä muuten kaikesta pitovoitelusta on mukava kuulla kommettia ja ihmettelyä.


      • hiihtäjäkin
        heikkila.tuomo kirjoitti:

        Tuo oleellisin asia vielä on jäänyt selvittämättä, eli onko tuolla power gripillä taipumus jäätyä uudenlumen pakkaskelillä? Tuota asiaa lähinnä halusin tietää. Kyllä muuten kaikesta pitovoitelusta on mukava kuulla kommettia ja ihmettelyä.

        Power grip voi jäätyä tai olla jäätymättä,eihän sitä käytetä kuin pohjavoiteena,että kelivoide saadaan pysymään pohjassa.Pitovoiteella on perinteisen suksessa luistoon ssuurin vaikutus.


      • heikkila.tuomo
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Power grip voi jäätyä tai olla jäätymättä,eihän sitä käytetä kuin pohjavoiteena,että kelivoide saadaan pysymään pohjassa.Pitovoiteella on perinteisen suksessa luistoon ssuurin vaikutus.

        Itsellä yhdet hyvät, mut liian rennot näihin nykyisiin kiloihin nuo sivakat. Voide kuluu, mut nyt lyhennellään pitoaluetta ja pitkää lenkkiä heitetään, et kuverasvat haihtuis ladulle. Paino tippunu tänävuonna seuraavasti, 1000km hiihtoa ja 6kg pois, ilman ruokavalioa, mut vielä ne 7kg hiihättää.


    • Anonyymi

      Ostin tuota holmenkollenin 0:a täältä intoutuneena. Oli ennestään Rode violettia multigradea (0-2). Ei tuo holmenkollen 0 pärjännyt alkuunkaan roden pidolle... pikkupakkasesta aina tuonne -10 olen roden multigrade 0-2 hiihdellyt ja toimii. Jos liian kova pito kovemmalla pakkasella niin voi lyödä päälle vähän enemmän pakkasystävällistä voidetta. esimstart rf sinistä tai start/rex vihreää purkkia. Vähän olosuhteista riippuen myös porkkana toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe