lisää maitoa !

nuoriäiskä--

minulla on 4kk ikäinen poika ja maito rupeaa olemaan vähissä. tai ainakin tuntuu siltä. tissit tuntuvat kovin tyhjiltä ja öisin joudun imettämään lasta monta kertaa yössä. voi silti olla että nukahtaa samalla niin siksi jää se ruoka vähäiseksi hänelle. joskus poika imee tissistä ja rupeaa huutamaan eikä suostu ottamaan enää muuta kuin toisesta ja vähän ajan päästä sama juttu ja annan sitten pullosta. mistäköhän johtuu?
onko jtn keinoa lisätä maitoa?

-asiallista kommenttia kiitos. en kaipaa viestejä näiltä ''minä tiedän kaiken, sinä olet huono äiti'' -äideiltä, näitäkin olen täältä bongaillut :) ! kiitos vastauksista etukäteen.

4

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heg222

      http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category§ionid=9&id=32&Itemid=119

      Tuolla on myös lisää aiheesta kuinka lisätä oman maidon määrää.

      Sehän on niin, ettei se miltä tissit tuntuu, kerro totuutta. Kun maitomäärä alkaa tasaantua, ei rinnat ole enää Pamelat. Ja 4kk ikäiselle vauvalle on aika tyypillistä syödä monta kertaa yössä. Ne yöhärdellit alkaa monesti tuossa vaiheessa ja moni sitten sekoittaa nälkään. Toki lisäruokaa mielestäni voi tarvita jos öiset imetykset käy liikaa voimille. Ja tuo tissiraivoaminen... No sehän johtuu juuri siitä, että lapsi on viisas ja oppinut, että tämä voi tapahtua helpomminkin, kun pullostakin saa :D

      Minä noudatin noita imetystukilistan vinkkejä ja sain sillä tavalla pidettyä maidontuotantoa yllä 6kk saakka, jolloin kiinteät tuli mukaan kuvioihin. Sen jälkeen sain jatkaa imetystä vielä 11kk ikään, kunnes tyttö itse päätti lopetta rinnalla olon. Joten hyviä vinkkejä ovat. Lisämaidon annoin Aventin pullosta, jottei tyttö päässyt liian helpolla ja oppinut liiaksi pullolle. Imetin aina ensin molemmat rinnat ja päälle sitten lisää pullosta jos tarvetta oli. Kokeile vain osaimetystä taikka oman maidon lisäämistä niin, että pääset täysimetykseen. Mutta älä ota siitä elämäntehtävää, tuoreella äidillä on paljon muutakin murehdittavaa :D

      Onnea imetykseen!

    • Rinnat..

      ei enää pakkaudu alun jälkeen samalla tavalla täyteen, vaan todellakin imetyksen jatkuessa rinnat tuntuu koko ajan ihan samanlaisilta, oli viime imetyksestä sitten tunti tai 8 tuntia. Jos poika syö öisin tavallista usemmin, mutta päivällä samaan tapaan kuin aiemmin niin kyseessä on luultavasti tiheän imun kausi ja poika vain lisää maidontuotantoasi ahkeralla yösyönnillä.

      Ainoa keino lisätä maitoa on imetys. Imetä poikaa lapsentahtisesti aina kun hän sitä haluaa. Neuvolassa seurataan painoa kyllä sen verran tarkasti, että nähdään jos seuraavalla käynnillä painoa ei ole tullut tarpeeksi. Siinäkin tapauksessa ohjeeksi annetaan luultavasti soseiden aloitus, ei lisämaito. Soseiden aloitus on teillä joka tapauksessa edessä korkeintaan 2kk kuluttua ja silloin maidon osuus ravinnosta pikkuhiljaa vähenee ja voit huoletta jatkaa imetystä.

    • se on uskonasia ;)

      Jos haluat että maitomäärä ei oikeasti vähene, yritä välttää maidon antamista pullosta tai muuten tilanne vain pahenee. Voihan olla että lapsellasi on juuri tiheän imun kausi meneillään ja siihen auttaa vain tiheä imetys. Kyllä se sitten ohi menee.

      Toisaalta, kyllä sitä maitoa varmasti rinnoissa on vaikkei siltä tuntuisikaan ja jos pojan paino nousee ihan normaalisti niin sitten sinun täytyy vain luottaa siihen että maitoa on. Minulla alkoi rinnat tuntua tosi pehmeiltä ekan 3 kk jälkeen mutta pakko oli uskoa että maito riittää koska samoihin aikoihin lapsen paino alkoi nousta ihan hurjaa vauhtia (1.5 kg kuukaudessa). Se tuntui vaikealta uskoa koska samalla vauva alkoi syödä paljon nopeammin eli tuntui aina siltä että eihän se millään ole noin nopeasti voinut syödä mahaa täyteen ja kun tuntuu että rinnatkin on ihan pehmeät. Mutta paino meni yläkäyrillä joten pakko oli uskoa.

      • ap

        kiitos vastauksista :) en murehdi imetyksestä niin, mutta tietty elämä on vaan pikkusen helpompaa kun tulee sitä maitoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1165
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      664
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    7. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      47
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      592
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe