Laskettelu suksie pituus

laskettelija 124312

Olen harrastanut jo pitkään laskettelua ja nyt tuli uusien suksien hankinta ajakohtaiseksi. eli minkä pituiset laskettelu sukset minun kannattaisi ostaa olen 171 cm pitkä poika ja painan noin 60 kg olen noin 16 vuotias.

5

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

      Ostaisin 170 senttiset, koska:

      - osaat jo lasketella
      - kasvat vielä pituutta
      - sinulle tulee painoa lisää

      En tosin tiedä minkälaiseen laskemiseen olet suksia hankkimassa ja minkä säteisiä.

    • ertrff

      Pituus ei ole kovin tärkeä juttu, nykyään ostetaan ihan liian pitkiä skimboja. Olen itse 188/90 ja minulla on puikkarit 163 cm ja yleishöylät 170 cm pitkät. Omalla pojallani (163 cm) on puikkarit 145 cm ja 155 cm (lyhyemmät ovat nykyiset käyttösukset), suurpuikat 170 cm ja twinarit 155 cm. Jos esim. hypit paljon niin itsesi mittaiset ovat aika hyvät. Äläkä hyvä mies osta mitään kasvunvaraa, pari ekaa vuotta menee muuten ihan takeltelussa.

      • Åkare

        Laskettelusuksen pituudella ei ole mitään tekemistä oman pituuden kanssa.
        Suksen pituutta (ja leveyttä) valittaessa on otettava huomioon mm. miten aikoo laskea
        ja tutkailtava suksen sivukaarevuutta (Radius saks.). Henkilön painolla on merkitystä
        suksea valittaessa. Pitkästä suksesta löytyy yleensä
        loivempi kaarevuus, joka sopii pitkään leikkaavaan käännökseen.

        Ihmeen sitkeässä on mantra jota nyk. suksien kohdalla hoetaan, että älä vain osta
        liian pitkiä... Jopa vuokraamot ja alan liikkeet antavat tästä virheellistä informaatiota.
        Ihmiset on jopa peloiteltu hankkimasta itsensä mittaisia suksia, joita ei enää voisi hallita
        rinteessä. Bull shit! Jokainen, joka omaa laskettelun perusteet pystyy hallitsemaan 180cm:t
        sukset. Ennen mentiin 205-210cm:lla mitättömillä sivukaarevuuksilla ja pidoilla. Suurin
        syy tähän on siinä, että kansa ei juurikaan tänä päivänä osaa enää laskea. Tullaan
        alas sauvoja käyttämättä, jalat jäykkinä, paino milloin missäkin. Positiivisena asiana
        on kypärän käytön yleistyminen, joka totta vieköön on tarpeenkin.


    • ...

      Joku suksi joka osuu 160 - 168 cm väliin saattaisi toimia hyvinkin.

    • >>>

      Lasketko normaalia puikkaa vai suurpojottelua (pientä vai laajaa käännöstä)?

      Normaali pujottelusuksi on pääsääntöisesti 10 - 15 cm lyhyempi kuin laskian oma pituus. Suurpuojottelusuksi (vauhdikkaaseen menoon) on taas jopa hieman pitempi kuin laskian oma pituus. Pääsäätöisesti myynnissä oleva "yleissuksi" on sopiva noin 10 - 15 cm lyhyempänä kuin oma pituus (suksen kärkin osuu suurin piirtein nenän ja leuvan väliselle alueelle).

      Aloittelevilla lapsilla voi suksi olla 15 - 20 cm lyhyempi kuin oma pituus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe