Toyota Corolla 1.6vvti -05 nakuttaa

-

Muuten ollut ihan loistopeli ja ei mitään vikaa mutta kone on ruvennut käymään karkeasti ja kylmänä tulee hetken sellaista nakutuksen kaltaista ääntäkin. Pääosin käynti on siis karkeaa, verrattuna siihen mitä se oli vielä joitain vuosia sitten. Ei huomannut edes että kone oli käynnissä, niin hiljaa kone kävi.
Mistähän moinen voi johtua. Tossa kun on toi itsestään säätyvät venttiilinajoitukset niin ei pitäis venttiilien nakuttaa.
Osaako kukaan auttaa??

32

19626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VVT

      Yksikkö vie merkkihuoltoon tarkistavat vikakoodit tuo VVT-säätö yksikko voi olla yksi syy
      mutta aika harvinanen vika..

    • .

      Mene huoltoon äkkiä, ei kannata hajottaa koko moottoria ensin.

      • -

        Siis karkeakäntisyys on pikku hiljaa kasvanut n 1.5 vuoden aikana. Ei ole äkillinen vika. Muuten ei mitään vikaa ole. Tehot tuntuu olevan tallella, kulutus on Ok, toimii moitteetta.
        Tollasen vaan kun vie huoltamolle tutkittavaks kun mitään varsinaista vikaa ei ole niin tulee helposti sellanen 1000€ lasku vaikka mitään ei ole tehty.


      • Elä nyt viitti
        - kirjoitti:

        Siis karkeakäntisyys on pikku hiljaa kasvanut n 1.5 vuoden aikana. Ei ole äkillinen vika. Muuten ei mitään vikaa ole. Tehot tuntuu olevan tallella, kulutus on Ok, toimii moitteetta.
        Tollasen vaan kun vie huoltamolle tutkittavaks kun mitään varsinaista vikaa ei ole niin tulee helposti sellanen 1000€ lasku vaikka mitään ei ole tehty.

        puhua paskaa vie merkkiliikeeseen ja vikakoodin lukuun ensiksi 30e maksaa
        ja vaihda kokeeksi öljyt /toisen merkkiset


      • Kaiken tietävä
        - kirjoitti:

        Siis karkeakäntisyys on pikku hiljaa kasvanut n 1.5 vuoden aikana. Ei ole äkillinen vika. Muuten ei mitään vikaa ole. Tehot tuntuu olevan tallella, kulutus on Ok, toimii moitteetta.
        Tollasen vaan kun vie huoltamolle tutkittavaks kun mitään varsinaista vikaa ei ole niin tulee helposti sellanen 1000€ lasku vaikka mitään ei ole tehty.

        Palauta kärkiväli 1,1 miilliin ja taas kehrää kuin kisso.


      • -
        Kaiken tietävä kirjoitti:

        Palauta kärkiväli 1,1 miilliin ja taas kehrää kuin kisso.

        Kyllä tiesit missä oli vika. Kärkiväli oli vanhoissa tulpissa valtava, tosin johtui jo siitä että olivat 50tkm yli-ikäisetkin. =)


    • mä vaan

      Moottorin "sisäpesu" Fortella, uudet oikeantyyppiset moottoriöljyt -suodatin. VVTi-venttiilin puhdistus sen suodatinverkon puhdistus. Nuo toimenpiteet ainakin itselläni auttaneet.

      • savolaenen-

        Eikä mennytkun 600€ rahaa...halapaa on tuo tojotan pitäminen, ensin uutena maksetaan tonni että se ei ruostu ja sitten 400€ kerran vuoteen huollosta ja siihen mut viat piäle...ei mene montoo vuotta niin korjauksista on maksanu jo puolet siitä mitä auto makso uutena...Jokkainen miettiköö ihe mihi rahasa laittaa.


      • -
        savolaenen- kirjoitti:

        Eikä mennytkun 600€ rahaa...halapaa on tuo tojotan pitäminen, ensin uutena maksetaan tonni että se ei ruostu ja sitten 400€ kerran vuoteen huollosta ja siihen mut viat piäle...ei mene montoo vuotta niin korjauksista on maksanu jo puolet siitä mitä auto makso uutena...Jokkainen miettiköö ihe mihi rahasa laittaa.

        No eipä oo Toyotaan menny yhtään ylimääräistä vielä kuin määräaikais huollot. 100tkm jo menty. Ja seuraava huolto 105tkm näyttää maksavan hurjat 99€. että ei paha.
        Kiitos neuvoista, täytyy tutkia vähän itsekkin asiaa ennenkuin vien huoltoliikkeeseen. Seuraavassa huollossa saavat katsoa mitä on tehtävissä.


      • Helli Kuvonen
        savolaenen- kirjoitti:

        Eikä mennytkun 600€ rahaa...halapaa on tuo tojotan pitäminen, ensin uutena maksetaan tonni että se ei ruostu ja sitten 400€ kerran vuoteen huollosta ja siihen mut viat piäle...ei mene montoo vuotta niin korjauksista on maksanu jo puolet siitä mitä auto makso uutena...Jokkainen miettiköö ihe mihi rahasa laittaa.

        Kannattaisi mieluummin ostaa Citroen tai Peugeot, ei tarvitse mitään kalliita ruosteenestokäsittelyjä ja on helkkarin luotettavia pelejä. Arvokin säilyy parhaiten.


      • -
        Helli Kuvonen kirjoitti:

        Kannattaisi mieluummin ostaa Citroen tai Peugeot, ei tarvitse mitään kalliita ruosteenestokäsittelyjä ja on helkkarin luotettavia pelejä. Arvokin säilyy parhaiten.

        Heh aika hauska juttu. En mä kyllä oo mitään ruosteenesto käsittelyjä tarvinnu. Ja arvokin on säilynyt.
        Liian ilmeinen trolli.


      • :):):):)
        Helli Kuvonen kirjoitti:

        Kannattaisi mieluummin ostaa Citroen tai Peugeot, ei tarvitse mitään kalliita ruosteenestokäsittelyjä ja on helkkarin luotettavia pelejä. Arvokin säilyy parhaiten.

        Mä haen ranskalaiset Hesestä, taikka Mäkkäristä :) Ranskalaisiin autoihin en koske.


      • Helli Kuvonen
        - kirjoitti:

        Heh aika hauska juttu. En mä kyllä oo mitään ruosteenesto käsittelyjä tarvinnu. Ja arvokin on säilynyt.
        Liian ilmeinen trolli.

        No niinhän se olikin vittuilua tuolle savolaiselle.


      • toiooota

        ventiili, missä kohti on, sivusta seuraaja kiitos!


    • -

      Vikakin sitten selvisi vihdoin. Karkea käyntiääni sekä karkea tyhjäkäynti johtui siitä että ei ollut 60tkm huollossa vaihdettu autoon tulppia. Laskutettu oli kyllä (soitin kevyen vihaisen puhelun huoltamoon ja kysyin mistä moinen voisi kenties johtua??). Noh nyt sitten 105tkm huollossa vaihdettiin tulpat kyseisen huoltoliikkeen piikkiin tietenkin. Nyt toimii Corolla hyvin, käy tasaisesti eikä raksuta.
      Hitto pitää näköjään ruveta joka huollon jälkeen tarkastamaan itse että kaikki on varmasti tehty, muuten kusetetaan. Edellinen käyttämäni huoltoliike oli myös vain putsannut raitisilmasuodattimen mutta veloitti silti uudesta. Sekin meni vaihtoon nyt.
      Täytyy sanoa että täytyy katsoa tarkkaan mihin autonsa vie huollettavaksi.

      • Kaiken tietävä

        Kokemuksesta viisastuu. Iridium- yms tulppien corollan kanssa ähränneenä. Tulppien vaihtotyö ei ole corollaasi mitenkään überhankala homma, vaikka tulpat syvällä koloissa ovatkin. Puoli tuntia siinä helposti tärväytyy, mutta vaikeaa työ ei ole.


      • -
        Kaiken tietävä kirjoitti:

        Kokemuksesta viisastuu. Iridium- yms tulppien corollan kanssa ähränneenä. Tulppien vaihtotyö ei ole corollaasi mitenkään überhankala homma, vaikka tulpat syvällä koloissa ovatkin. Puoli tuntia siinä helposti tärväytyy, mutta vaikeaa työ ei ole.

        Joo mutta en ole itte ropannut ton toyotan kanssa ja oletin ilman muuta että Huollossa ovat vaihtaneet. Sen verran on tullut laiskaks että jos huolto maksaa alle 200€ aina niin en viitti itte lähtee siihen rahan eteen mitään.
        Mutta täytyy nyt vissiin ruveta ainakin noita huoltojen jälkeisiä tarkastuksia tekemään ainakin.


      • Kaiken tietävä
        - kirjoitti:

        Joo mutta en ole itte ropannut ton toyotan kanssa ja oletin ilman muuta että Huollossa ovat vaihtaneet. Sen verran on tullut laiskaks että jos huolto maksaa alle 200€ aina niin en viitti itte lähtee siihen rahan eteen mitään.
        Mutta täytyy nyt vissiin ruveta ainakin noita huoltojen jälkeisiä tarkastuksia tekemään ainakin.

        Se on petos jos laskutetaan tarvikkeista ja työstä, joka on jätetty tekemättä. Oliko merkkiliike, vai yksityinen? Kusettajaliikkeen nimi ansaitsee tulla tuoduksi julkisuuteen, joka tällä, tai jollain muulla foorumilla.


      • -
        Kaiken tietävä kirjoitti:

        Se on petos jos laskutetaan tarvikkeista ja työstä, joka on jätetty tekemättä. Oliko merkkiliike, vai yksityinen? Kusettajaliikkeen nimi ansaitsee tulla tuoduksi julkisuuteen, joka tällä, tai jollain muulla foorumilla.

        Oli ihan tavallinen korjaamoyritys ei mikään ketju tai iso paja. En viitsi nimeä julkaista koska siitä ei vastaavasti olisi mitään hyötyä. En usko että välttämättä ollut tahallinen teko, vaan voi olla unohduskin kun ei varsinaisia checklistoja seurata. Silti todella paha unohdus ja mietinkin että tollasestahan voisi koneellekkin aiheutua vaurioitakin.
        Kehotan siis tarkkailemaan mitä huollossa oikeasti autoon vaihdetaan osia. Ei pidä luottaa kehenkään nykypäivänä.


      • Anonyymi

        Ostin kesällä 250 tkm ajetun juuri katsastetun 1,6 vvt corollan. Edullisesti alle tonnin. Kytkin ja pakoputki uusittu 50 tkm sitten. Käynti huono, sisällä ummehtunut lemu. Ruostevaurio: takapuskurin luokse meni 80 x 20 cm peltiä.
        Tulpista oli keskipiikki melkein eristeen tasalla (=> uudet tulpat). Moottorin suodin uusiksi. Raistisilmasuodin oli ainakin kahden vuoden tomun ja hyönteisten peitossa => uusi tilalle. Pohjasta puuttui etupenkin alta muovitulppa => lattiamaton alla eriste muovin sisällä. Muovi rikki ja siksi kerännyt vettä ja homehtunut. Tulppa paikalleen ja uudet eristeet. Ohjaus ja vaihteet tuntuivat tahmeilta. Vaihteistoöljyt, ohjaustehostimen sekä jarrujen kytkimen nesteet uusiksi. Vähitellen ohjaus ja vaihteet kuin jarrutkin alkoivat tuntua normaalilta. Kesärenkaissa yksi runkovaurioinen. Onneksi talvirenkaat vanteineen uudet. Puhdistin jarrut edestä ja takaa. Sisäpesu ja puhdistus = > kelpas kyyti selänpesijällekin. Istuin ja tilat paremmat kuin Corolla Hatchbakissa, varsinkin takapenkillä. Mutta moottori alkoi nakuttaa kylmänä. Vaihdoin bensan 95:een, öljyn 5W30:een ja se nakutus loppui. Ajotietokone kertoo: keskinopeus 33 km/h ja 8,2 l/100 km. "Kahta en vaihda ja se toinen on ......"


    • diplinssi

      Ei ollu kaverinkaan Corollaan vaihdettu tulppia. Osti v.2002 Corollan pari vuotta sitten 100 tkm ajettuna. Kaikki huollot tehty kerran vuodessa (10-15 tkm), leimat oli. Isompi huolto aina Toyotalla, pienempi pikkukorjaamossa. Silti oli tulpat loppuunpalaneet ja jarrut ihan jumissa. Luistit jumissa sekä edessä että takana. Se niistä hyvin huolletuista Timangi-autoista. Nyt on ite korjattu/huollettu kaikki ja autohan on ihan laatu peli.

      • Tojota-Setä

        Tojotien huolto-ohjelmaan sisältyy jarrujen herkistely, mutta merkkiliikkeet eivät tee muuta kuin putsaavat liukutapit ja rasvaavat jarrupalojen kyljet ja rahastavat kalliisti ikään kuin työ olisi kovinkin vaativa. Jarrupalojen vaihdon yhteydessä moni merkkihuolto jättää herkistelyn kokonaan tekemättä. Ei sisälly työsuoritukseen.

        Merkkihuollon notkistelu toimii muutaman viikon ja sen jälkeen jarrut on jumissa taas. Merkkiliikkeen ratkaisu jumimiseen on uusia levyt ja palat. Osia vaihtaissa jarrun liikkuvia osia tulee roplatuksi, joten apu tarpeettomasti vaiohdetuista levyistä ja paloista toimii taas 3-4 viikkoa ja maksaa 700 euroa.

        Tojotien jarrut vaativat satuloiden purkamisen ja puhdistuksen ainakin muutaman vuoden välein. Tojotien jarrut jumii herkästi ainakin auriksissa, priuksissa, RAV4:ssa, corollassa, levyjarrut yariksessa.


    • aikamoistahevonhumppaa

      mitenkä muka tulpat vois aiheuttaa naputusta, en oikein usko tuohon. Jos ne vaan kipinöi niin silloinhan se kone käy, ei naputus tulpasta voi kuulua kun eihän siinä ole mitään liikkuvia osia :)

      • Hyundai2010

        Kyllä se käyntiin vaikuttaa, syttyminen ei tapahdu optimiin aikaan.


      • Anonyymi

        Ei kannattaisi puhua autotekniikasta jos ei ymmärrä.


    • Anonyymi

      Mielestäni tuossa ei ole itsestään säätyvät ( hydr.) venttiilejä , korjatkaa jos väärässä ? vaan eipä ole omastakaan koskaan ollut tarvetta vielä kts. niitä 200tkm ajoilla , nätisti käy , miten muilla ?

      • Anonyymi

        Säätölevyt on venttiileissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säätölevyt on venttiileissä

        Ei ole vaan venttiilinen nostimien paksuudella säädetään. 50 konetta aukaistu.


    • Anonyymi

      Avensis 2001 1,6. 201000km mittarissa ja nyt jo nokka-akseli ihan sökönä. Ikkunannostimen vaijerit putoilee paikaltaan takana ja vetoakselit aika heikkoja, ilmastoinnin kompura vuotaa jo 2 kertaa, kori pysynyt hyvänä, mutta varaosia mennyt aina luvattoman paljon pyöränlaakereita myöden esim. Meganeen ja Clioon verrattuna. Veikkaankin, että Toyotan laatu on vain puhetta. Corolla oli myös vikapesä ja ajattelin, että ma kappale, mutta taitaa ollakin kaikki... 😒 toki tukeva ajettava, mutta Ranskalaiset on kyllä hiljaisempia, eikä niin tarkkoja huoltoväleistä. Ehkä jos tulisi vähemmän km. Vuodessa, voisin harkita Toyotaa. Tai sitten vain molemmat ollut ma tehty.. Ei vaan uskalla enää lähteä pitkälle, vaikka aina on takaisin päässyt, mutta jollakin sivu äänellä.

      • Anonyymi

        Juurikin päinvastaisia kokemuksia , tiedä sitten miten valmistusmaa vaikuttaa , itsellä japanissa tehty corolla ja ollu nyt 7 vuotta ja kyllä ihan vähävikaisin kaikista omistamistani autoista ja niitä on laidasta laitaan ollu kymmeniä.


    • Anonyymi

      Tojo alkaa nalkuttamaan kuskille kun paalausaika lähestyy.

    • Anonyymi

      Toijjolootan atkinssoni alkaa olla tiensä päässä. 🤢

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe