Labrakokeet

ihmettelenpä vain

Mitä estrogeenikokeita otetaan, jos epäillään, että oireet johtuu vaihdevuosista?
Ja missä vaiheessa?
Lääkärit tuntuu vaan jotenkin omituisesti pihtaavan noita lähetteitä. Miksihän?
Eikö esivaihdevuosien ja varsinaisten vaihdevuosien alkamista saa helpostikin selville kokeilla, eikä tarvitsisi arvuutella? Eikös noihin kokeisiin voisi päästä myös terveyskeskuksen puolelta?
Miksi lääkärit usein kuitenkin vain arvuuttelevat ja terveyskeskuksesta en ainakaan minä ole päässyt mihinkään kokeeseen? Mutta ei aina gynekologinkaan kautta (tästä on tuttavapiirissä kokemuksia).
Yksi tk-lääkäri sanoi mulle, että turha hänen on antaa lähetettä, kun ei osaa tulkita tuloksia...siis...??
Eikö noista kuitenkin ole olemassa viitearvot, joista tuloksen näkee vaikka maallikkokin?
Ihmetellään vaan oireita ja mutistaan, että "saattaahan tuo olla vaihdevuosioirettakin", mutta kun ei tiedä varmasti.
Pahimmassa tapauksessa vika laitetaan pelkästään korvienvälistä johtuvaksi.

11

2087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormoonihurmio

Tavallisin koe taitaa olla FSH eli follikkelia stimuloiva hormoni. Siinä ei paljon tulkinnanvaraa ole, jos arvo on yli 30 ja naisella on ikää yli 40, oireet johtuvat melko varmasti vaihdevuosista, vaikka kuukautiset vielä jonkin aikaa jatkuisivatkin. Mahtoikohan lääkäri tarkoittaa jotain monimutkaisempaa hormonitestiä?

Kuulostaa aika omituiselta, minä sain pyytäessäni työterveyslääkäriltä useammankin lähetteen. Oikein huvitti, kun siinä vaiheessa, kun kuukautisiin tuli ensimmäinen pitempi tauko, FSH oli jotain 17, ja pari kuukautta sen jälkeen, kun kuukautiset olivat loppuneet, arvo olikin jo 58. Tosin siinä vaiheessa olivat jo oireetkin senlaatuisia, että asiasta ei ollut mitään epäselvyyttä muutenkaan.

Toisaalta jos on hankalia vaihdevuosioireita, korvaushoitoreseptin voi saada ilman verikokeitakin. Usein ne pahimmat vaihdevuosioireet ovatkin "korvien välissä" siinä mielessä, että psyykkiset oireet invalidisoivat pahemmin kuin fyysiset.

• fgihb

Ei sitä ihan tarkkaan saakaan määritettyä, koska naisen elimistö on aika monimutkainen. Parhaiten ehkä follikkelia stimuloiva hormoni voisi kertoa vaihdevuosien alkaneen, mutta senkin pitoisuudet vaihtelevat kuukauden ajan mukaan, ja toinen on herkempi sukupuolihormonien vaihtelulle (vs. PMS-oireet), ja toinen taas ei.

• isonveronmaksaja

Olen pian 43-vuotias nainen, enkä ole käynyt lääkärillä sitten 40-vuotistarkastuksen, missä ei havaittu mitään kommenoitavaa. Minulla on jo pre-menopaussi meneillään, tämän olen todennut ihan ilman lekureita ja kokeita, sillä osaan lukea.
      Kun yritin asiasta päästä lääkärille puoli vuotta sitten, terkka ilmoitti puhelimessa, että mene yksityiselle, ei meillä näitä vaihdevuosiasioita täällä hoideta. (Lahden kaupunki)Työterveydenhuoltoon ei ollut mahdollisuutta, koska työnantajani oli niin kusipää, ettei järjestänyt sellaista. (vaikka laki muuta sanookin)

Päätin sitten, että pärjäillään itsekseen kun mihinkään ei pääse, normikokeisiin edes, vaikka perusterveenä en ole tätä suomen terveydenhuoltoa juurikaan kuormittanut käynneilläni. Mitäpä niillä tiedoilla tekisinkään, en aio hormonihoitoja kuitenkaan ottaa, vaan annan luonnon hoitaa asiansa. Toki olen kiinnostunut, miten voin vähentää oireilua ja voin pitää yllä terveydentilaani. Olen löytänyt itselleni sopivia luonnon estrogeeneja ja viimeistään nyt naisen kannattaa kääntää katseensa omaan kehoonsa, mitä sinne syöttää ja juottaa ja miten sitä liikuttaa!
      Mielen ailahtelutkin vähenevät, kun muistaa, että on itse myös arvokas, ei tarvitse aina taipua muiden tahtoon ja pitää ottaa oma tila perheessä tai missä ympäristössä kukin elämäänsä viettää.
      Tänä päivänä tiedän, etten pääse normaalisti lääkäriin, koska en ole sairas, enkä edes luule olevani sairas, minullahan on vain menopaussi! Ehkä pääsen sitten suoraan suljetulle, kun pinna katkeaa lopullisesti!
      (mutta eihän se voi katketa, minähän olen opetettu sietämään hiljaa kaikki mitä eteen tulee, pienistä ei valiteta).
      Halusin silti purkaa, kiitos!

• jumprahudi

Ilmoita työsuojelupiiriin, ettei työterveyshuoltoa ole järjestetty. Voihan sen ilmoittaa nimettömänäkin. Työnantaja saa ensin huomautuksen jos ei laita asioita kuntoon ja sitten vissiin sakkojakin.

Työsuojelupiirin pitäisi valvoa näitä, mutta itsekin olin toistakymmentävuotta ilman työterveyshuoltoa.

• purkauksesta,
        jumprahudi kirjoitti:

Ilmoita työsuojelupiiriin, ettei työterveyshuoltoa ole järjestetty. Voihan sen ilmoittaa nimettömänäkin. Työnantaja saa ensin huomautuksen jos ei laita asioita kuntoon ja sitten vissiin sakkojakin.

Työsuojelupiirin pitäisi valvoa näitä, mutta itsekin olin toistakymmentävuotta ilman työterveyshuoltoa.

että kyllä työterveyshuolto on järjestetty, mutta siellä ei anneta hoitoja vaihdevuosioireisiin. Taitaa olla hyvin erilaista eri työpaikoissa.

• 26

Kun varaa aikaa lääkäriin, ei kannata hiiskahtaakaan vaihdevuosista, vaan valittaa esimerkiksi sydänoireita. Siten pääsee lääkärin kanssa keskustelemaan näistäkin asioista.
        Se nyt on vaan niin, että nuorena nainen on työnantajalle uhka; voi saada lapsia ja lähteä äitiyslomalle. Yhteiskunnalle nainen on taas tärkeä kun saa lapsia eli veronmaksajia ja vanhusten tulevia elättäjiä. Synnyttäjänä nainen on tärkeä. Vaihdevuosi-ikäinen voidaankin sitten jättää oman onnensa nojaan ja häntä ei oikeasti kuulla, eikä hänen olotilansa kiinnosta. Ei ole vaikeaa arvata miksi isoäitimme niin visusti pitivät vaihdevuosioireensa salassa.
        Kyllä oikeaan, todelliseen, tasa-arvoon sukupuolten välillä on vielä pitkä matka. Suhteessa mieheen naisen sukupuolisuus kulkee naisen edellä.

• siina.
        26 kirjoitti:

Kun varaa aikaa lääkäriin, ei kannata hiiskahtaakaan vaihdevuosista, vaan valittaa esimerkiksi sydänoireita. Siten pääsee lääkärin kanssa keskustelemaan näistäkin asioista.
        Se nyt on vaan niin, että nuorena nainen on työnantajalle uhka; voi saada lapsia ja lähteä äitiyslomalle. Yhteiskunnalle nainen on taas tärkeä kun saa lapsia eli veronmaksajia ja vanhusten tulevia elättäjiä. Synnyttäjänä nainen on tärkeä. Vaihdevuosi-ikäinen voidaankin sitten jättää oman onnensa nojaan ja häntä ei oikeasti kuulla, eikä hänen olotilansa kiinnosta. Ei ole vaikeaa arvata miksi isoäitimme niin visusti pitivät vaihdevuosioireensa salassa.
        Kyllä oikeaan, todelliseen, tasa-arvoon sukupuolten välillä on vielä pitkä matka. Suhteessa mieheen naisen sukupuolisuus kulkee naisen edellä.

Eläkkeelle jäänyt ystäväni keksi edullisen keinon käydä labrakokeissa: Hän soitti paikalliseen terveydenhuolto-oppilaitokseen (vai miksi niitä nyt nykyään kutsutaankaan), ja siellä laboranttiopiskelijat ottivat pyydetyt verikokeet ja tekivät analyysit ihan pienestä korvauksesta ja ilman lähetettä.

kannattaa kokeilla!

• kokeilen
        siina. kirjoitti:

Eläkkeelle jäänyt ystäväni keksi edullisen keinon käydä labrakokeissa: Hän soitti paikalliseen terveydenhuolto-oppilaitokseen (vai miksi niitä nyt nykyään kutsutaankaan), ja siellä laboranttiopiskelijat ottivat pyydetyt verikokeet ja tekivät analyysit ihan pienestä korvauksesta ja ilman lähetettä.

kannattaa kokeilla!

Siis todella hieno vinkki. Minunkin paikkakunnallani on terveydenhuolto-oppilaitos, jossa tiedän otettavan verikokeita. Täytyypä heti huomenna kysellä saisiko FSH-hormoonikokeen. Olen isossa yrityksessä töissä ja meillä työterveyslääkäri ei ottanut kuuleviin korviin kun pyysin lähetettä hormoonikokeeseen. Kaikki muut kyllä sain, mutta en tuota.

• kuulee ja kuulee
        kokeilen kirjoitti:

Siis todella hieno vinkki. Minunkin paikkakunnallani on terveydenhuolto-oppilaitos, jossa tiedän otettavan verikokeita. Täytyypä heti huomenna kysellä saisiko FSH-hormoonikokeen. Olen isossa yrityksessä töissä ja meillä työterveyslääkäri ei ottanut kuuleviin korviin kun pyysin lähetettä hormoonikokeeseen. Kaikki muut kyllä sain, mutta en tuota.

Itse en kysynyt hormoonikokeita, mutta maksa ja munuaiskokeita kylläkin, mutta eipä suostunut, kun ei kuulu työterveyden piiriin. Kuuloa kyllä tutkitaan joka kerta. Kyllähän itsekkin tiedän ja kuulen, miten kuuloni laita on. Pitäis kuulema mennä ihan tk-lääkärille ja sitten sitä kautta.

• Kokeet otettu
        kuulee ja kuulee kirjoitti:

Itse en kysynyt hormoonikokeita, mutta maksa ja munuaiskokeita kylläkin, mutta eipä suostunut, kun ei kuulu työterveyden piiriin. Kuuloa kyllä tutkitaan joka kerta. Kyllähän itsekkin tiedän ja kuulen, miten kuuloni laita on. Pitäis kuulema mennä ihan tk-lääkärille ja sitten sitä kautta.

Minä pääsin kyllä kokeisiin vaikken sinne niin ollut menossakaan. Hormoonikierukka on ollut reilut kuusi vuotta ja nyt sittenon pohdinnassa miten tästä eteenpäin. Ikää 51, ei vaihdevuosioireita. Kierukka on aikanaan asetettu perhesuunnitteluneuvolassa ja sinne nytkin olen menossa ja sitä kautta sain läheteen ensin kokeisiin. Tulokset on vielä tulematta sekä jatkokin on siksi vielä avoinna.

• Nainen 45v

Omalääkäri eikä gynekologi (naisia molemmat) suostunut lähetettä kokeisiin kirjoittamaan. Hormoonikierukka ja estrogeenit kokeiltu ja ei ole apua ollut jo kohta kaksi vuotta kestäneisiin oireisiin.
      Mutta mitä teki miespuolinen kipulääkärini, lähetettä en edes pyytänyt, oireista vain mainitsin sivumennen ja nyt on kokeet vihdoinkin otettu ja tuloksia odotellaan.

Joskus tuntuu, että miehet ymmärtävät meitä naisia paremmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2351
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2247
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1446
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1402
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1126
    Aihe