Kuinka saada hakkeri pois kotikoneelta? Meillä on käytössä tietoturvaohjelmisto tai mikä se nyt onkaan. Sellainen operaattorilta tullut. Onko nämä ohjelmat helppo ohittaa? Inhottaa, kun hakkeri hilluu koneellamme. Auttakaa ihmistä hädässä. Joo ja sinä hakkerikin voit kertoa, kuinka sinut häädetään.
T. Taviskäyttäjät, jotka eivät jaksa innostua tietotekniikasta liikaa
Millä hakkeri pois koneelta
8
1095
Vastaukset
- zamppa63
Salasanat kannattaa ainaski vaihtaa (ei liian helposti arvattavia). Sähköpostien, facebookin ym. tilien salasanoja ei kannata tallettaa koneelle/palvelimelle).
Sit voi vaikka vaihtaa käyttistä vaikka linux-ubuntuun. (paljo vaikeempi murtautua ku windowsiin ; ei o oletuksena portteja auk).i - kndkdk
Sanos nyt miten sen hakkerin siellä järjestelmässäsi havaitset, mitä se siellä puuhastelee?
- Taviskäyttäjä
kndkdk, mä luulen, että tiedät kyllä.
- tritabu
Taviskäyttäjä kirjoitti:
kndkdk, mä luulen, että tiedät kyllä.
Asia korjaantunee panemalla lääkitys kohdalleen.
tritabu kirjoitti:
Asia korjaantunee panemalla lääkitys kohdalleen.
Vähän epäilen kanssa. Miten tiedät että hakkeri on koneella?
Kannattaa kuitenkin lisäksi käynnistää täydellinen virus/vakoiluohjelmien skannaus ja tarvittaessa poisto. Ne se suurin syyllinen on aina.
- 9876.
Operaattorin virustorjunnan lisäksi on syytä asentaa ja aika-ajoin tarkistaa tällä ilmaisohjelmalla ( lataa Free version, saa suomenkielisenä, ei tarkistusta samaan aikaan virustarkistuksen kanssa )
http://www.malwarebytes.org/mbam.php
Nekon ansiokas ohje ohjelman käyttöön ( sivu hiukan levottoman näköinen - ei pidä pelästyä )
http://neko.kapsi.fi/ohje/mbam.html- Lisäscanni
Jos epäilee virusta koneessa, voi yllämainitun mbamin lisäksi ajaa myös f-securen online-checkin:
http://www.f-secure.com/fi_FI/security/security-lab/tools-and-services/online-scanner/
Sanoisin, että näillä kahdella löytyy ne mitä voi löytää (eli ne haitat mitkä tällä hetkellä tunnistetaan).
Ja kyllä, virustorjuntaohjelmia myös ohitetaan kaiken aikaa. Kun torjuntaohjelmafirma saa virustunnisteen valmiiksi, viruksentekijällä voi olla jo valmiina muokattuja versioita ja niitä muokataan niin kauan että ne menee taas torjunnasta läpi. Tässä esimerkiksi f-securen sivuilta viimeisimpiä tunnistettuja viruksia ja troijalaisia:
http://www.f-secure.com/en_EMEA-Labs/security-threats/virus/
Nämä voivat mm. rapauttaa koneen, niin että se ei käynnisty (vaikka tämä ei olekaan tarkoitus, tarkoitus on hyötyä jotenkin), hakea lisää viruksia ja tehdä koneesta botin tai hakea keyloggerin salasanojen kaappaamiseen mikä tosin todennnäköisesti tunnistetaan jos koneessa on toimiva virustorjunta siinä vaiheessa kun se puretaan ja käynnistetään, kytkeä windowsin palomuurin pois päältä, estää virustorjuntaohjelmien päivityksien haun...
Pitäkää koneenne päivitettynä, windowsin lisäksi myös virustorjunta, java, adobe flash-player, adobe-reader ja selaimet, palomuuri päällä, älkää ladatko ohjelmia muualta kuin niiden oikeilta lataussivuilta, älkääkä ladatko mitään popup-virusorjuntaohjelmia (verkko irti jos näitä alkaa latautua ja sammuttakaa kone) älkääkä avatko epämääräisiä sähköposteja, ja katsokaa missä surfaatte. Lisäksi, konetta ei pitäisi käyttää pääkäyttäjän oikeuksilla, vaan luoda uusi käyttjätili:
http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html
Näillä se hakkeri ja haittaohjelmat pysyy jatkossa poissa koneesta (tai sitten vaihtamalla linuxiin).
No, valitettavasti windowsissa, adobessa ja javassa voi olla aukkoja viimeisimmissäkin versioissa (100% turvaa ei ole). Ja muistakaa: ilman palomuuria hakkeri voi päästä käyttämään konetta kuin omaansa (voi päästä palomuurin kanssakin jos saa sitä varten tehdyn haittaohjelman asennettua mutta se on paljon vaikeampaa)
Muuten, en itse käytä f-securea, se on ollut hidas ja pidän sitä ylihinnoiteltuna kotikäyttöön. Minulla on MSE, mutta yleensä en edes käytä windowsia, vaan tätä linuxia. - Järjestelmänpalautus
Lisäscanni kirjoitti:
Jos epäilee virusta koneessa, voi yllämainitun mbamin lisäksi ajaa myös f-securen online-checkin:
http://www.f-secure.com/fi_FI/security/security-lab/tools-and-services/online-scanner/
Sanoisin, että näillä kahdella löytyy ne mitä voi löytää (eli ne haitat mitkä tällä hetkellä tunnistetaan).
Ja kyllä, virustorjuntaohjelmia myös ohitetaan kaiken aikaa. Kun torjuntaohjelmafirma saa virustunnisteen valmiiksi, viruksentekijällä voi olla jo valmiina muokattuja versioita ja niitä muokataan niin kauan että ne menee taas torjunnasta läpi. Tässä esimerkiksi f-securen sivuilta viimeisimpiä tunnistettuja viruksia ja troijalaisia:
http://www.f-secure.com/en_EMEA-Labs/security-threats/virus/
Nämä voivat mm. rapauttaa koneen, niin että se ei käynnisty (vaikka tämä ei olekaan tarkoitus, tarkoitus on hyötyä jotenkin), hakea lisää viruksia ja tehdä koneesta botin tai hakea keyloggerin salasanojen kaappaamiseen mikä tosin todennnäköisesti tunnistetaan jos koneessa on toimiva virustorjunta siinä vaiheessa kun se puretaan ja käynnistetään, kytkeä windowsin palomuurin pois päältä, estää virustorjuntaohjelmien päivityksien haun...
Pitäkää koneenne päivitettynä, windowsin lisäksi myös virustorjunta, java, adobe flash-player, adobe-reader ja selaimet, palomuuri päällä, älkää ladatko ohjelmia muualta kuin niiden oikeilta lataussivuilta, älkääkä ladatko mitään popup-virusorjuntaohjelmia (verkko irti jos näitä alkaa latautua ja sammuttakaa kone) älkääkä avatko epämääräisiä sähköposteja, ja katsokaa missä surfaatte. Lisäksi, konetta ei pitäisi käyttää pääkäyttäjän oikeuksilla, vaan luoda uusi käyttjätili:
http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html
Näillä se hakkeri ja haittaohjelmat pysyy jatkossa poissa koneesta (tai sitten vaihtamalla linuxiin).
No, valitettavasti windowsissa, adobessa ja javassa voi olla aukkoja viimeisimmissäkin versioissa (100% turvaa ei ole). Ja muistakaa: ilman palomuuria hakkeri voi päästä käyttämään konetta kuin omaansa (voi päästä palomuurin kanssakin jos saa sitä varten tehdyn haittaohjelman asennettua mutta se on paljon vaikeampaa)
Muuten, en itse käytä f-securea, se on ollut hidas ja pidän sitä ylihinnoiteltuna kotikäyttöön. Minulla on MSE, mutta yleensä en edes käytä windowsia, vaan tätä linuxia.Vielä yksi toimenpide, mistä voi olla apua:
Käynnistä kone vikasietotilaan ja aja järjestelmän palautus hetkeen kun kone vielä toimi. Tämä palauttaa puhtaan rekisterin (kun ei vielä viruksia rekisterissä).
Sen perään ccleaner peruspoisto, poista temporary-tiedostot ja sivuhistoriat. Tämä varmistaa ettei virus lataudu vahingossa uudestaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351412
- 1091150
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261013Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89964Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313861- 99813
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144634