Parsson

????

Meillä on 9 vko:n ikäinen parsson russel, uros. Kerran kävi niin, että koira silppusi sanomalehteä ja meinasi niellä palaset, menin kaivamaan niitä suusta ja pentu puri ja ärisi lujaa, toisen kerran löysi peiliovien saranoista "villakoiran" ja sitäkin menin nappaamaan suusta, alkoi ärinä ja purenta hyökkäys kohti minua.
Koiruushan on jalostettu metsästykseen ja ns. luolakoiraksi. No, meillä ei metsästetä mutta luonnossa liikutaan kuitenkin ja siellä tulee jos mitäkin vastaan. Kaipaisin vinkkejä miten koira saada koira antamaan löytämänsä "saaliin" minulle, oli se hyvä saalis tai paha saalis ? Nyt kun on vielä noin pieni ja pentu niin tuo "saaliin" antaminen olisi hyvä saada aisoihin nyt ettei myöhemmin tule ongelmaa.

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista :-)

9

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dujtyri

      Itse omaan foxeja ja ei ne sen kummempaa koulutusta tarvitse kuin muutkaan rodut..toki on sinnikkäämpi pitämään aarteensa. :)

      Opetat luottamaan että ei menetä mitään vaikka joutuu hyväksymään että isäntä ottaa suusta tai kupilta jos haluaa. Eli harjoittelet vaikka pallolla heität sen koiralle ja otat suusta annat palkkion tai heität uudestaan mikä toimii ihan palkkiona, opetat tuomaan lelun käteen eikä vain tiputtamaan. Kippo otetaan pois välillä ja palkitaan. Tai opetat käskyn anna eli tiputtaa lelun/muun käskystä ja palkkio..on niin monta tapaa.

      itse opetin esim kepin kanssa kiinni ja irti käskyn..hiukan eri asioita..mutta kun koira luottaa sinuun niin antaa kuten omanikin jopa puhdistaa hampaat hammaskivestäkin.

      jos aina vain otat koiralta muttet anna mitään tilalle niin koira oppii ettei kannata antaa sinulle mitään. Tämä on se avainvastaus sekavaan vastaukseeni ;)

      • kasvattaja

        Mä oon kyllä eri mieltä tossa "lahjomisessa"... Meillä koirat antaa lelunsa, kuppinsa, luunsa ihan minkä vaan pois, koska vaan ja kenelle vaan. Ihmisen tulee olla laumanjohtaja jolla on oikeus ottaa lauman jäseneltä jotakin pois, ilman sen suurempia hyvityksiä. Koiran tulee antaa sulle se minkä haluat, oli se koiralle kannattavaa tai ei.

        Parsonit ovat usein hyvinkin omapäisiä, joten nyt on hyvä aika tehdä selväksi kuka teidän perheessä käskee. Jos koira ärisee, näykkii ja hyökkii on sitä komennettava. Etenkin pienellä pennulla komentamisen tulisi muistuttaa sitä, miten emo pentujaan komentaa. Emo näykkäisee pentua niskasta, joten yritä itse samaa. Ei kuitenkaan missään nimessä niin että pentua sattuisi, vaan kevyellä puristuksella. Älä ole pennulle vihainen, vaan näytä sille vain että noin ei tehdä. Sen jälkeen jatka sen kanssa aivan normaalisti, esimerkiksi kiinnittämällä huomion johonkin sen leluun.

        Tietenkin pentukoirat purevat aina, se johtuu hampaiden puhkeamisen aiheutuvasta kutinasta, eli katso että koiralla on jatkuvasti jotakin pureskeltavaa. Jos se puree ei-sallittuja esineitä tai ihmisiä, nopea komennus ja sitten huomion ohjaus siihen esineeseen mitä koira saa luvan kanssa purra.


      • dujtyri
        kasvattaja kirjoitti:

        Mä oon kyllä eri mieltä tossa "lahjomisessa"... Meillä koirat antaa lelunsa, kuppinsa, luunsa ihan minkä vaan pois, koska vaan ja kenelle vaan. Ihmisen tulee olla laumanjohtaja jolla on oikeus ottaa lauman jäseneltä jotakin pois, ilman sen suurempia hyvityksiä. Koiran tulee antaa sulle se minkä haluat, oli se koiralle kannattavaa tai ei.

        Parsonit ovat usein hyvinkin omapäisiä, joten nyt on hyvä aika tehdä selväksi kuka teidän perheessä käskee. Jos koira ärisee, näykkii ja hyökkii on sitä komennettava. Etenkin pienellä pennulla komentamisen tulisi muistuttaa sitä, miten emo pentujaan komentaa. Emo näykkäisee pentua niskasta, joten yritä itse samaa. Ei kuitenkaan missään nimessä niin että pentua sattuisi, vaan kevyellä puristuksella. Älä ole pennulle vihainen, vaan näytä sille vain että noin ei tehdä. Sen jälkeen jatka sen kanssa aivan normaalisti, esimerkiksi kiinnittämällä huomion johonkin sen leluun.

        Tietenkin pentukoirat purevat aina, se johtuu hampaiden puhkeamisen aiheutuvasta kutinasta, eli katso että koiralla on jatkuvasti jotakin pureskeltavaa. Jos se puree ei-sallittuja esineitä tai ihmisiä, nopea komennus ja sitten huomion ohjaus siihen esineeseen mitä koira saa luvan kanssa purra.

        Niin minullakin on antanut kaikki kettikset suustansa pois mutta aloittajan pikku pentu ei..ja siksi ehdotin leikinomaisempaa; on enemmän nykykasvatusta ..:)

        En tiedä miten olen itse tehnyt koska ei ole ollut ongelmia tuon suhteen eikä kyllä itsepäisyydenkään puolella..ja ihmettelen joskus miksi hoetaan että olisi vaikeita kouluttaa minusta nämä on helppoja motivoida ja suht helppoja kouluttaa innokkuutensa puolesta.
        keskittyminen ja valtava uteliaisuus enemmän hankaloittaa.

        ja kovat otteet on pahasta sinnikkyys ja johdonmukaisuus on a ja o. Toimii joka asiassa minkä haluaa koiralleen opettaa :)

        eikä aina kannata ajatella ensisijaisesti rotua vaan ihan sitä peruskoiran kasvatusta joka toimii rodulla kuin rodulla.


      • ????

        Kiitos molemmille vastauksista !
        Olemme nyt harjoitelleet lelujen antamista takaisin "namien" avulla ja hyvin ollaan edistytty.
        Kovasti vaatii harjoittelua, vetoleikiksi kun homma menee niin sitten ei tahdo irrota lelut mitenkään paitsi namin avulla.Myöskään heitetyn lelun takaisin tuominen ei vielä onnistu vaan pentu viipottaa minne huvittaa leluineen mutta antaa jo aika kiltisti takaisin kun leluun menee koskemaan ja vaatimaan sitä itselle irti-komennolla. Eiköhän sitkeällä harjoittelulla homma onnistu vielä.

        Meillä on tässä opettelua rutkasti kaiken kanssa kun vielä kissakin asuu talossa. Katti on jo 9 v. narttu ja aika hyvin on mennyt silläkin saralla. Kissalla on oma pesä ja rauhapaikka yläkerrassa jonne pentu ei vielä pääse. Alkuun ei paljon alakerrassa neitiä näkynyt mutta nyt tarkkailee jo lattialta käsin pennun hölmöilyjä. Lähelle ei sitä päästä vaan sähisee ja ottaa muutaman askeleen kohti jos pentu liian lähelle tulee, karkuunhan se pieni sintti menee. Toisinpäin kyllä nenäkkäin ovat jo olleet, eli kissa omineen lähestyy pentua ja haistelee sitä, näissä tapauksissa on pentu kyllä ollut kopassaan käymässä unille mutta hereillä kuitenkin. Hiukan syrjäkarein ja ehkä myös alistuneen näköisenä se kissaa kattelee mutta antaa haistella.

        Viime yönä oli mielenkiintoinen episodi näiden kahden kanssa. Alkuun kun pentu taloon tuli niin nukuttiin alakerrassa sen vieressä ihan sen takia ettei olisi liian suuri järkytys uudet ympyrät. Nyt olen päättänyt, että pentu nukkuu yönsä aitauksessa ja joku sohvalla lähettyvillä mutta hänpä ei ole järjestelyyn kovin tyytyväinen. Aluksi nukkui hyvin ja sitten heräsi ja alkoi uikutuksen, vein ulos pissille ja takaisin nukkumaan. Aina välillä oli hiljakseen ja hiukan nukkuikin mutta ei antanut periksi kuitenkaan, vaan uikutti viereen. Sohvalta vaan huutelin ja hyssyttelin, sitten alkoikin kuulumaan kissan liikehdintää ja pentu valpastui oitis. Katti siinä neljän aikaan yöllä tepasteli olohuoneessa ja tälläs ittensä parin metrin päähän pennun aitauksesta ja jäi tuijottamaan sitä. Ei mennyt kuin pari sekuntia ja pentu oli kumollaan ja saman tien unessa ! Suu auki hämmästelin moista ja olin tyytyväinen, että vihdoinkin saan nukkua. Oiskohan niin, että pentu on jo alistunut "kohtaloonsa", että on kissan alapuolella ? Vai onko kellään mitään ajatusta mikä tuon aiheutti ? Mun kanssa kyllä jaksoi uikuttaa mutta ei kissan edessä. Saapa nähdä mitä ensi yö tuo tullessaan kun minähän en periksi anna !


      • dujtyri
        ???? kirjoitti:

        Kiitos molemmille vastauksista !
        Olemme nyt harjoitelleet lelujen antamista takaisin "namien" avulla ja hyvin ollaan edistytty.
        Kovasti vaatii harjoittelua, vetoleikiksi kun homma menee niin sitten ei tahdo irrota lelut mitenkään paitsi namin avulla.Myöskään heitetyn lelun takaisin tuominen ei vielä onnistu vaan pentu viipottaa minne huvittaa leluineen mutta antaa jo aika kiltisti takaisin kun leluun menee koskemaan ja vaatimaan sitä itselle irti-komennolla. Eiköhän sitkeällä harjoittelulla homma onnistu vielä.

        Meillä on tässä opettelua rutkasti kaiken kanssa kun vielä kissakin asuu talossa. Katti on jo 9 v. narttu ja aika hyvin on mennyt silläkin saralla. Kissalla on oma pesä ja rauhapaikka yläkerrassa jonne pentu ei vielä pääse. Alkuun ei paljon alakerrassa neitiä näkynyt mutta nyt tarkkailee jo lattialta käsin pennun hölmöilyjä. Lähelle ei sitä päästä vaan sähisee ja ottaa muutaman askeleen kohti jos pentu liian lähelle tulee, karkuunhan se pieni sintti menee. Toisinpäin kyllä nenäkkäin ovat jo olleet, eli kissa omineen lähestyy pentua ja haistelee sitä, näissä tapauksissa on pentu kyllä ollut kopassaan käymässä unille mutta hereillä kuitenkin. Hiukan syrjäkarein ja ehkä myös alistuneen näköisenä se kissaa kattelee mutta antaa haistella.

        Viime yönä oli mielenkiintoinen episodi näiden kahden kanssa. Alkuun kun pentu taloon tuli niin nukuttiin alakerrassa sen vieressä ihan sen takia ettei olisi liian suuri järkytys uudet ympyrät. Nyt olen päättänyt, että pentu nukkuu yönsä aitauksessa ja joku sohvalla lähettyvillä mutta hänpä ei ole järjestelyyn kovin tyytyväinen. Aluksi nukkui hyvin ja sitten heräsi ja alkoi uikutuksen, vein ulos pissille ja takaisin nukkumaan. Aina välillä oli hiljakseen ja hiukan nukkuikin mutta ei antanut periksi kuitenkaan, vaan uikutti viereen. Sohvalta vaan huutelin ja hyssyttelin, sitten alkoikin kuulumaan kissan liikehdintää ja pentu valpastui oitis. Katti siinä neljän aikaan yöllä tepasteli olohuoneessa ja tälläs ittensä parin metrin päähän pennun aitauksesta ja jäi tuijottamaan sitä. Ei mennyt kuin pari sekuntia ja pentu oli kumollaan ja saman tien unessa ! Suu auki hämmästelin moista ja olin tyytyväinen, että vihdoinkin saan nukkua. Oiskohan niin, että pentu on jo alistunut "kohtaloonsa", että on kissan alapuolella ? Vai onko kellään mitään ajatusta mikä tuon aiheutti ? Mun kanssa kyllä jaksoi uikuttaa mutta ei kissan edessä. Saapa nähdä mitä ensi yö tuo tullessaan kun minähän en periksi anna !

        Hauskalta kuulosti kun kissasi oli "lapsen vahdissa"..kissa on varmaan laittanut pennulle sen oman paikkansa laumassa turhia kursailematta ja kun johtajuus on selvää tuntee olonsa turvatuksi..eli kokee ehkä sinun kanssa enemmän myötäämistä asioissa joissa kissa ei tingi. Tai sitten koki vain itsensä turvalliseksi kun joku on lähellä. :)

        pennut on jo nokkelia pienissäkin iässä huomaamaan emännän heikot kohdat.. :)

        tuli mieleen että myös saalistusviettiä kannattaa käyttää tuohon noutoon ja muuhunkin eli vaikka rievulla niin antaa palkkioksi kiskoa sitä kun tuo ja jollei tuo niin leikki ei vain jatku..oivaltaa pian että emäntä ei leiki jos ei sille vie lelua käteen. Eli voit haastaa enemmän leikkiin terrierimäisesti yllyttämällä. Tuo on hyvä että harjoittelet irti käskyä.. Sinnikkyys auttaa ja kun vaadit tämän sinnikkäästi ja johdonmukaisesti niin se auttaa myös muuhunkin myöhemmin eli oppii kun sanot jotain niin viet sen myös loppuun ja turhat nurinat jää pois.

        minusta sosiaalistaminen, kontaktin otto, vapaanaolo, irti, ei ota, ei mene, luoksetulot, paikalla käskyt on tärkeitä ja ettei kippoa vahdita..mutta kaikki rauhalliseen tahtiin liikaa kuormittamatta leikinomaisesti ja nykykoulutuksen keinoin mutta myös vaatiakin pitää eli korjataan asia heti jos menee koiralla joku asia yli eikä vasta sitten kun asiasta on jo tullut ongelma. Eli koskee lähinnä provosoitumista tai provosoimista suhteessa toisiin koiriin.varsinkin kun ikää tulee. Ja paljolta pahalta pääset kun viet koirasi vain tasapainoisten koirien luo jotka ei rynni päälle (eli isojen koirien suhteen oltava tarkempi) ja opetat tapaamaan myös hihnassa. Minulla ei yksikään koira ole ollut remmirähjä ja aina päästänyt tutustumaan myös remmissä. Siksi suosittelen kun tässä menee kaksi koulukuntaa. :)


      • ????
        dujtyri kirjoitti:

        Hauskalta kuulosti kun kissasi oli "lapsen vahdissa"..kissa on varmaan laittanut pennulle sen oman paikkansa laumassa turhia kursailematta ja kun johtajuus on selvää tuntee olonsa turvatuksi..eli kokee ehkä sinun kanssa enemmän myötäämistä asioissa joissa kissa ei tingi. Tai sitten koki vain itsensä turvalliseksi kun joku on lähellä. :)

        pennut on jo nokkelia pienissäkin iässä huomaamaan emännän heikot kohdat.. :)

        tuli mieleen että myös saalistusviettiä kannattaa käyttää tuohon noutoon ja muuhunkin eli vaikka rievulla niin antaa palkkioksi kiskoa sitä kun tuo ja jollei tuo niin leikki ei vain jatku..oivaltaa pian että emäntä ei leiki jos ei sille vie lelua käteen. Eli voit haastaa enemmän leikkiin terrierimäisesti yllyttämällä. Tuo on hyvä että harjoittelet irti käskyä.. Sinnikkyys auttaa ja kun vaadit tämän sinnikkäästi ja johdonmukaisesti niin se auttaa myös muuhunkin myöhemmin eli oppii kun sanot jotain niin viet sen myös loppuun ja turhat nurinat jää pois.

        minusta sosiaalistaminen, kontaktin otto, vapaanaolo, irti, ei ota, ei mene, luoksetulot, paikalla käskyt on tärkeitä ja ettei kippoa vahdita..mutta kaikki rauhalliseen tahtiin liikaa kuormittamatta leikinomaisesti ja nykykoulutuksen keinoin mutta myös vaatiakin pitää eli korjataan asia heti jos menee koiralla joku asia yli eikä vasta sitten kun asiasta on jo tullut ongelma. Eli koskee lähinnä provosoitumista tai provosoimista suhteessa toisiin koiriin.varsinkin kun ikää tulee. Ja paljolta pahalta pääset kun viet koirasi vain tasapainoisten koirien luo jotka ei rynni päälle (eli isojen koirien suhteen oltava tarkempi) ja opetat tapaamaan myös hihnassa. Minulla ei yksikään koira ole ollut remmirähjä ja aina päästänyt tutustumaan myös remmissä. Siksi suosittelen kun tässä menee kaksi koulukuntaa. :)

        Kyllä on tainnut kissa pennulle kaapin paikan näyttää, eipä sen tartte ottaa kun askel eteen, sivulle tai taakse niin pentu valpastuu, laskee pään alas ja siirtyy hiukka kaeumma. On ne jo nenäkkäinkin olleet ja haistelleet toisiaan, huvittavan näköistä kun pentu innoissaan heiluttaa häntää ja kattelee kissaa pää kallellaan ja kissa on kuin hidastetusta filmistä ;-) kissa jos istuksii kohdassa josta pennun on vaikea mennä ohi koskematta siihen niin paikalleenhan tuo jää.

        Ollaan kyllä aika noviiseja näissä koiruusasioissa ja siksipä täältä on hyvä saada kaikenlaisia vinkkejä touhuun. Täytyy kokeilla tota riepu hommaa. Päiväsaikaan sekin tuottaa varmaan paremman tuloksen kun on aika rauhallinen sillon. Illalla taasen virtaa riittää ja saa toisinaan ihan mahottomia sätkykohtauksia, juoksee hulluna ympäri kämppää ja jos yrittää saada sitä rauhottumaan, leikkimään muuta leikkiä tms. niin alkaa pomppimaan päälle ja näykkimään !! No, kun ihan hurjaksi on mennyt niin ollaan pistetty se aitaukseen rauhottumaan ja kun osaa siellä olla nätisti niin pääsee pois.
        Järjettömiä määriä ei mokoma pureksi eikä näyki mutta se vähäinenkin määrä olis saatava loppumaan. Etikka tabasco on aika hyviä mutta eipä se muista asiaa jos niitä ei käsissä ole. Vaihdettu ihmiskäsi leluun, työnnetty sormi suuhun ja painettu kieltä, laitettu aitaukseen yms. edelleen vaan näykkäsee. Mua ehkä vähemmän kuin isäntää ja 12 v. likkaa. Tarttee varmaan opetella ja kokeilla kissan sähinää seuraavaksi ;-)
        Pakko se on tommonen pentu jo tässä vaiheessa saada "haltuun" ettei myöhemmin ala kukkoilemaan.


      • Terrisssss
        ???? kirjoitti:

        Kyllä on tainnut kissa pennulle kaapin paikan näyttää, eipä sen tartte ottaa kun askel eteen, sivulle tai taakse niin pentu valpastuu, laskee pään alas ja siirtyy hiukka kaeumma. On ne jo nenäkkäinkin olleet ja haistelleet toisiaan, huvittavan näköistä kun pentu innoissaan heiluttaa häntää ja kattelee kissaa pää kallellaan ja kissa on kuin hidastetusta filmistä ;-) kissa jos istuksii kohdassa josta pennun on vaikea mennä ohi koskematta siihen niin paikalleenhan tuo jää.

        Ollaan kyllä aika noviiseja näissä koiruusasioissa ja siksipä täältä on hyvä saada kaikenlaisia vinkkejä touhuun. Täytyy kokeilla tota riepu hommaa. Päiväsaikaan sekin tuottaa varmaan paremman tuloksen kun on aika rauhallinen sillon. Illalla taasen virtaa riittää ja saa toisinaan ihan mahottomia sätkykohtauksia, juoksee hulluna ympäri kämppää ja jos yrittää saada sitä rauhottumaan, leikkimään muuta leikkiä tms. niin alkaa pomppimaan päälle ja näykkimään !! No, kun ihan hurjaksi on mennyt niin ollaan pistetty se aitaukseen rauhottumaan ja kun osaa siellä olla nätisti niin pääsee pois.
        Järjettömiä määriä ei mokoma pureksi eikä näyki mutta se vähäinenkin määrä olis saatava loppumaan. Etikka tabasco on aika hyviä mutta eipä se muista asiaa jos niitä ei käsissä ole. Vaihdettu ihmiskäsi leluun, työnnetty sormi suuhun ja painettu kieltä, laitettu aitaukseen yms. edelleen vaan näykkäsee. Mua ehkä vähemmän kuin isäntää ja 12 v. likkaa. Tarttee varmaan opetella ja kokeilla kissan sähinää seuraavaksi ;-)
        Pakko se on tommonen pentu jo tässä vaiheessa saada "haltuun" ettei myöhemmin ala kukkoilemaan.

        tavaroiden yms luovuttamisesta jotain omia kokemuksia: meillä on reilun vuoden ikäinen airedalenterrieri. Terrieriksi pehmeä kiltti poika, mutta tykkää myös saalistaa ja vetää. Kannattaa välttää niitä vetoleikkejä, koira nimittäin innostuu vaan kiskomaan mikä lisää stressitasoa eikä helpota irrottamisen opettelua. Olemme opetelleet irti päästämistä juuri mainitsemillasi nameilla. Tuota pitääkin terriereillä harjoitella paljon! Ja pentusi on vielä todella pieni, eli on hyvä aloittaa jo nyt :)

        Mutta hyvä keino on myös leikkiessä (kun koira jo ymmärtää käskyn) pyytää koiraa irrottamaan lelusta. Meillä poika irrottaa otteen, heitän lelun (saa jahdata), tuo minulle lelun, ehkä hieman retuutamme, taas pyydän irrottamaan, pyydän istumaan tms. heitän lelun jne. Ja terrierit ovat työkoiria, eli kaikenlaiset pikkutehtävät motivoivat ainakin meidän poikaa enemmän kuin namit. Eli leikki jatkuu aina vain silloin kun irrotat lelusta :) Jos poika ei irrota vaikka pyydän käännän selkäni ja kävelen pois. Hetken päästä lelua tuodaankin jo luokseni kerjäten leikkimistä...


    • huhhuij----.

      Voi itku.. Toivottavasti olet edes ottanut asialliselta kasvattajalta rekisteröidyn pennun! Soita kasvattajalle, itse olen ainakin saanut kaikkien neljän parsonin kanssa neuvoja heti luovutustilanteessakin.

      Älä alista ainakaan painamalla maahan. Kannattaa käyttää vesisuihkua jos näykkii. Meillä koirat oppivat olla purematta kun tuli suihkupullosta naamalle heti vettä kun nappasi nilkasta tai sormista kiinni ja sanoi tiukasti ei.
      Ole johdonmukainen.

    • Parsson

      Laitanpas hiukkasen kuulumisia :-)
      Pentu täyttää kohta jo 6 kk ja kovin on käytöksessään edistynyt. Osaa jo vaikka mitä...paikka, istu, maahan, tassu, ei ota, irti jne.
      Kaiken puolin kelpo koiruus tulossa. Koirakavereita ollaan tavattu useita, lenkillä, koirapuistossa, pentukoulussa ja ties missä. Kuletettu sitä paikasta toiseen, on tavattu isoja, pieniä, vanhoja ja nuoria ihmisiä. Kyläilty siellä, täällä ja tuolla. Eipä ainakaan sosiaalistamista ole vaille jääny.
      Pureminen/näykkiminen loppus mun kohdalla ku seinään ! Se oli jonkuu 2 kk vanha ku mentiin mökille, oli jo ilta ja kaikki väsyksissä. Siinä meuhkaa 13 v. likka ja pentu jahtaa kattia mökissä ja katti sähisee ja sihisee. Mulla palo ns. hihat. Otin piskin kainaloon ja päättäväisesti istutin sen sohvalle, kurtistin kulmat ja ärisin sille, et siinähän pysyt ja nyt hiljaa !! Siihen jäi paikoilleen ja katteli mua alta kulmain aivan ku ois aatellu, et jaahas, nyt tarttee olla nätisti ettei tuo akka kilahda kokonaan. Siinä samassa suhisin katinkin yläkertaan ku tuli siihen pentua väijyksimään, kyllä sen verran otti pattiin. Huokasin syvään ja menin ulos pakkaseen vetäsee henkoset, kun tulin takasin niin koira nukkuu murmelin unta soffalla, katti yläkerrassa ja likka ihmettelee suu auki mitä tapahtu. En tiedä itekkää mitä tapahtu mutta tuohon episodiin loppu pureksiminen :-) eikä kellee mitään traumoja jääny.

      Sisäsiistiksikin pikku herra oppi kun muutama kuukausi sitten tapahtu sellasta, et yks aamu kävin kolme kertaa peräkkäin sen kaa pihalla torttua kokeilees, no eihän se mokoma mitää tehny vaikka tuloillaan oli. Sitte kolmannen jälkeen herra kipitti yläkertaan makkariin ja valkoselle matolle väänsi sievän pienen tortun. Enpä tointa nähny mutta tortun kyllä, siinä sitte kiroilin ja mölysin ittekseni, siivosin tortut ja päätin kerätä kimpsut ja kampsut ja painua duuniin. Pistin pennun aitaukseen ja suutuspäissäni siirsin vesikipon ja nappulakipon just siihen kohtaan mihin herra oli tottunu tekemään pissit jos siis enemmän ku neljä tuntia joutus yksin olemaan. Noo, eipä ole pissiä tahi torttua sen jälkeen sisätiloissa näkyny ! Että semmonen sisäsiisteys opetus meillä :-)

      Onhan noita kaikenlaisia juttuja mitä tarttee hioa mutta sitkeesti harjotellen edistytään.

      Yks juttu mihin vinkkejä tartteis on se, että kun mökillä ollaan ja koiruus tietty vapaana viipottaa, ihan nätisti pysyy pihassa kyllä. Ei se kauas edes uskalla vielä mennä ja tulee kun huutelee.
      Noh, terassilta tuppaa joskus kenkä tai joku muu ei sallittu takertumaan hampaisiin ja siinä kohtaa "ei ota" komento EI tehoa (johtusko vapaudesta) Koitettu vaihtaa se johkuu toooosi mielenkiintoseen leluun tai namiin mutta ku se mokoma kenkä on niin saamarin maukas ja sen kanssa on niin mahottoman kiva juossa ympäri pihaa ettei sitä nyt malta pois antaa.
      Ollaan koitettu jättää se huomiotta mutta edelleen se kenkuli on mielenkiintosempi. Sanokaas viisaammat kuin sen hiivatin kengän saan siltä pois ettei se juokse ympäri lääniä kenkä suussa karkuun ??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe