Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Haaveena muutto USA:aan

H.e.d.e.l.m.ä

Hei!
Olen 23v opiskelija ja haaveena on ollut jo pitkään muuttaa USA:aan. Haluaisin saada tietoa, mitä oikeastaan tarvitsen, jotta pääsisin muuttamaan Amerikkaan mahdollisimman pian.

Mitä lupia vakuutuksia ym. Tarvitsen ennen muuttamista ja kannattaako etsiä työ paikka valmiiksi suomesta käsin? mistä voisin katsella vapaita työpaikkoja? Saakohan lähihoitaja USA:ssa työtä?

Ajattelin muuttaa vuokralle noin vuodeksi mistä voisin etsiä asuntoa? Olemme kiinnostuneita sellaisesta alueesta USAssa, jossa olisi alhaiset asumiskustannukset

Entä mitä normaali elämiskustannukset ovat kuukaudessa ja miten olette hoitaneet sairausvakuutuksen ja mitä se jenkeissä maksaa?

Missä päin USA:aa pärjää ilman omaa autoa?

Olisin kiitollinen jos saisin jotakin vastauksia teiltä tai jos kertoisitte omista kokemuksia.

8

2957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uUlkosuomalainen2011

      Moi !

      Kannattaa varmaan ensiksi katsoa tällä palstalla olevat muut samaa aihetta käsittelevät keskustelut. Niistä pääsee ainakin alkuun.

      • H.e.d.e.l.m.ä

        Huomasinkin kun selailin keskusteluja et siellä olikin monta hyvää keskustelua mistä sain paljon tietoa. Kiitos!


    • Uncle Sam

      Tiesithän, että Amerikkaan ei niin vaan muuteta "kun vain haluaa" Se ei ole mikään eurooppa. Onnea green gard arvontaan...

    • kuulkaas suomiryssät

      Amerikassa ei suomalaisia kaivata. Pysykää poissa!!!

    • eiolenimimerkkia

      Tuossa on listattuna lailliset maahanmuuttovaihtoehdot:
      http://usansuomalaiset.maxforum.org/2010/09/20/maahanmuuttovaihtoehdot-at-a-glance/

      Tyota voi toki etsia myos visa waiverilla matkustaessa, mutta silla et voi jaada maahan vaan joudut poistumaan viisumin hankinnan ajaksi. Tyonantaja hankkii H1-B viisumin ja muut vastaavat viisumit. Niissa menee realistisesti 6kk-2v valilla, eli hidasta on. Lisaksi noihin yleensa tarvitsisi osoittaa ettei kukaan paikallinen osaa jotain tarvittavaa, tai etta palkattava on jotenkin parempi ja spesiaalimpi. Tyonantajalle tulee myos muutama tuhat $ kuluja tuosta; jos tarvitsee viisumin nopeammin siita tulee myos lisakuluja.

      Green Card arvonta on yleensa marraskuun tienoilla. Siihen kannattaa osallistua vaikka joka vuosi, arvonta on ilmainen osallistua.

      Suhteilla voi kanssa saada GC:n, eli jos on naimisissa USAlaisen, green card haltijan kanssa, tai jos esim vanhemmat tai sisaruksista joku on USAn kansalainen. Naimisiin meno on ehka hieman radikaalia pelkastaan maahan muuttamiseksi, mutta onhan sekin mahdollisuus... varsinkin jos loydat mieluisan, vastakkaista sukupuolta olevan henkilon, joka myos haluaa viettaa loppuelamansa kanssasi.

      Asuntoa, tyota, pankkitilia ym varten tarvitsen SSN:n, ja sen saa vain laillisesti asuvat.
      Asuntoja loytyy kylla, ensin vain kannattaa miettia kaupunki ym missa haluaa asua, ja hankkia tyo. Yksityisia listauksia loytyy mm. craigslist-sivuilta, seka asunnoille etta joillekin (pienemmille) toille.
      Sairausvakuutukset on hintavia - riippuu myos miten laajan katteen haluat tai tarvitsen.
      Parhaiten autotta parjaa isoissa kaupungeissa, lahinna NYC ja Chicago.
      Puerto Rico saattaa olla edullisin; kalleimmat ovat takuulla Hawaii ja California, toki asuintavasta riippuen myos. Yksittainen vuokran hinta ei varmaan paljoa sano asuintasosta, mutta meilla 2 h huoneisto, 30 min keskustasta on noin $ 1000/kk lisaksi vesi, sahko, kaasu, netti.

    • TasankoPaviaani

      Mä en tiedä tämän päivän vaatimuksista, mitä täytyy tehdä, että pääsee "kylmiltään" menemään Jenkkeihin. En ole oikein perehtynyt asiaan, mutta muuten suosittelen, että jos on mahdollista, niin kannattaa mennä. On kuitenkin varmasti hieno, ehkä jopa elämän muuttava kokemus, varsinkin jos voi olla Amerikassa kauan. Siis Pohjois-Amerikassa.
      Itse pääsin aikanaan erään tutun avulla hänelle töihin, lähelle Usa:n ja Kanadan rajaa sinne Isojen Järvien alueelle. Firman pääpaikka oli Usa:n puolella, mutta osa bisneksestä tuli myös Kanadan puolelta.
      Olin 17v, kun tämä meidän perhetuttu eräänä Suomen reissulla ehdotti mulle, että jos mä haluan vaihtelua ja hieman elämänkokemusta, niin voisin tulla hänelle töihin Usa:han ja jos viihtyisin ja asiat sujuvat, niin vaikka sitten niin pitkäksi aikaa kuin vain haluan olla siellä. Ja eihän mua tarvinnut houkutella sen enempää, ajattelin aluksi olevani siellä ehkä 1 tai 2 vuotta, mutta siellä menikin sitten liki 25v. Ja tuona aikana ehdin kyllä kokea varmaan kaikkea laidasta laitaan, myös sen huonomman elämäntason, mutta hyvä kokemus tuo kaikkinensa oli. Siinäkin tapauksessa, että aika vähän kultaakin muistoja.
      Tutun leivissä meni yli 10v ja tienasin hyvin kyllä ja sain muksunkin erään sikäläisen naisen kanssa ja kansalaisuus mulla on vieläkin, vaikka mä en missään vaiheessa harkinnutkaan luopuvani Suomen passista. Ainoa vaan, että Amerikassa mä olen vain amerikkalainen, Suomessa sentään tunnustetaan tuplakansalaisuus.
      Sitten tuttu myi firman pois ja lähti takaisin Suomeen eläkkeelle(ja on nukkunut poiskin jo) ja mulla meni sitten asiat vähän pieleen. Uus pomo teki asiat aika huonoksi ja sitten ei mulla oikein toiminut tämä perhe-elämäkään, lähinnä tämän lapseni äidin ansiosta. Joten otin eron niin töistä kuin muijastakin ja muutin aikalaillakin paljon etelämpään ja aloitin työt eräässä kuljetusfirmassa.
      Se oli kanssa hyvä aika se, sai reissata pitkin Usa:ta työksensä ja palkka oli hyvä kanssa. Peruspalkka päivärahat(jos matka oli tarpeeksi pitkä) ja tietty %-osuus kuorman arvostakin. Eli mitä kalliimpi lasti ja pidempi matka, sen isompi tili.
      Et ainoa, mikä ehkä vähän harmittaa, niin se ettei Alaska tullut tutuksi edes tuossa 25v aikana. Olen siellä käynyt, mutta ihan lyhyitä aikoja, joten se on aika vieras alue mulle.
      Mutta tosiaan, noi kuskin hommat kesti kanssa monta vuotta, mutta sen jälkeen menikin sitten aika heikosti. Mulla oli kyllä ihan hyvä ja vakaa varallisuus jo siinä vaiheessa, mutta kun mä en saanut mitään kunnon töitä siihen hätään, niin mä tein ihan nyt mitä aina vain sattui löytymään.
      Olin kiertävä kauppamies, asuin halvoissa motelleissa paljon ja joskus ihan autossakin ja myin mitä nyt sattui sitten aina löytymään myytäväksi. Siihen aikaan ainakin tuollakin työllä eli, vaikka se olikin tiukkaa. Sen verran ainakin, että hengissä pysyi ja pystyi nyt pitämään jonkinasteista terveysvakuutusta ja voin lähettää lapsestakin elättirahaa. Ja näin.
      Lähinnä jotain siivousvälineitä, käytettyä tavaraa jne.
      Sitten mä tein aina jotain sesonkityötäkin, jossain näissä maanviljelysalueiden maissipelloilla ajoin traktoria ja huolsin koneita näillä isoilla farmeilla sadonkorjuun aikoina. Olin tienvarsikuppiloissa ja -motelleissa töissä joitain aikoja jne jne.
      Nuo viimeiset ajatkin oli kyllä hyvää aikaa, vaikka elintaso olikin varmaan aika heikkoa ja epävarmaa vanhaan verraten ainakin. Opettavaista ainakin, enkä mä siitäkään mitään vaihtaisi pois.
      Mutta jossain vaiheessa jonkin aikaa mielessä hautunut ajatus Suomesta sitten kasvoi siihen pisteeseen, että päätin tulla takaisin tänne. Täällä kuitenkin on parempi terveyshuolto ja ainakin vähän rauhallisempaa/turvallisempaakin kuin rapakon takana. Tai eihän USA:n terveyshuolto huono ole, pirun kallis vaan, jos ei ole vakuutusta. Ja kyllä vakuutuskin maksaa kuitenkin. Niin palasin Suomeen takaisin, vielä kun yhteydet tännekin säilyivät kaikkien vuosien ajan, kun olin täältä pois.
      Ja kyllä mä vieläkin käyn USA:ssa joka vuosi tai vähintään kerran 2v aikana. Et mun nykyinen työ mahdollistaa aina nuo reissut, mitkä kestää 2vko-2kk kerralla. Ja kun mun lapsi on jo aikuinen ja haluaa olla minunkin kanssa väleissä, niin miksen kävisi sitten vanhoilla nurkilla taas.
      Mutta tosiaan, kannattaa mennä sinne jos voi.

      • Toinenjuttu

        Jep, ei USAssa hengailu ole välttämättä niin hankalaa kuin mitä näissä nettikirjoituksissa yleensä väitetään. Meikä lähti USAhan akateemisella J1-viisumilla joskus 15 vuotta sitten. Oli kivaa ja työnantajakin tykkäsi, joten parin vuoden päästä vaihdoin H1B-työviisumiin. Kun jotakin 8 vuotta myöhemmin viisumirajoitukset alkoivat tulla vastaan, vaihdoin greencardiin. Nyt harkitsen kaksoiskansalaisuutta - nykyinen työnantaja jopa järjestää kansalaishakemuskursseja jonka jälkeen pitäisi vain käväistä puolen tunnin haastattelussa.


      • TasankoPaviaani

        Eihän se olekaan.
        Tai no tosiaan, kuten sanoin, en tiedä, miten vaikea sinne on mennä nykypäivänä tuosta noin vain. Kuitenkin aika on eri kuin mitä oli mun sinne mentäessä. Ja kun mulla on kansallisuus Amerikkaan myös, niin se helpottaa kanssa.
        Just nämä 9/11-tapahtumat ja monet sen jälkeen varmaan vaikeuttavat asioita jonkin verran.
        Mutta kun polun saa auki, niin mikäs siellä on ollessa ja käydessä.
        Se mullakin on rajana, että mä en saa Suomessa tehdä valtion työtä yms. Sinänsä outoa, vaikka mua ei USA:ssa tunnusteta muuksi kuin USA:n kansalaiseksi. Että jos menen vaikka Suomen armeijaan töihin tai jotain vastaavaa, niin multa lähtee Amerikan passi heti pois.
        Kiva kyllä näinkin. Saan käydä USA:ssa aika vapaasti ainakin byrokratian yms puolesta ja saan kyllä kansalaisuuden ansiosta tehdä työtäkin siellä, jos tahdon ja näin. Niin on se kiva noita pitkiä reissuja olla, kun saa tehdä jotain rahan arvoistakin siellä jos haluaa. nuo 2kk reissut yleensä olenkin niin, että teen osan ajasta työtä ja osan ajasta lomailen sitten lapsen kanssa, niin tulee kumpikin hyöty siitä ajasta.
        Vaikka on se välillä vieläkin outota, kuinka erilainen mentaliteetti voi ihmisillä olla, niin hyvässä kuin huonossakin. Se on yksi syy, miksi suosittelen myös käymään maailmalla aina, jos toinen vain voi käydä. Kasvattaa ihmisenä ja oppiihan siinä muutenkin asioista uusia puolia/näkemyksiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe