Liberaalit väittävät raamatun, lain ja käskyn jne. olleen aikaan ja kulttuuriin sidottuja tapauksia ja nyt on nyt ja pitää tulkita asioita tämän päivän arvojen mukaan. Nämä liberaalit unohtavat kuitenkin, että itse Jeesus puuttui tälläiseen asiaan eläessään ja ripitti tästä hyvästä juutalaisia ja heidän perinnäissäännöillänsä-
"Silloin Jeesuksen luo tuli Jerusalemista fariseuksia ja lainopettajia. "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat isien perinnäissääntöjä?" he kysyivät. "Hehän eivät pese käsiään, kun rupeavat syömään."
Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne? Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. Mutta te opetatte, että jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Sen, mitä sinun piti minulta saada, olen luvannut uhrilahjaksi', hänen ei enää tarvitse kunnioittaa isäänsä tai äitiänsä. Näin te olette perinnäissäännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:
-- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,
mutta sen sydän on kaukana minusta.
Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä."(Matteus 15 luku)
Eikö kirkon opetukset ole juuri näitä perinnäissäädöksiä, mitkä Jeesus tuomitsi? Jeesuksen ja Mooseksen välillä oli reilut 1000 vuotta, joten eikö siinäkin ole moni asia muuttunut yhteiskunnasa ja eikö silloin olisi pitänyt Mooseksen lainkin olla tulkittu päivän arvojen mukaisiksi, kuten juutalaisetkin olivat tehneet? Tosin Jeesushan tuomitsi tuossa "päivitykset".
Laki
16
369
Vastaukset
- Girkenga
on ev.lut. kirkko täynnään.
Kaste on yksi perinnäissääntö. Ei apostolit mistään kasteesta alkaneet saarnata vaan rististä. Ja ylösnousemuksesta.
Ehtoollinen on toinen perinnäissääntö. Siitäkin on tehty jotakin mystiikkaa, kun alunperin se oli vain muistoateria. - nicander
tämä mave :D
Melkein mietin, mikä tässä nyt on takana.
Etkös ole ateisti. vai olenko ymmärtänyt väärin.
Niin, kyllä se minustakin on noin, että laki jokaista piiruaan myöten on voimassa. Jeesus itse sanoi, ettei hän tullut lakia kumoamaan.
Tämä on tätä kristinuskon matematiikkaa. ;)
Ristillä Jeesus sanoi: Se on täytetty. Ja antoi henkensä.Pirukaan ei ota minusta selvää, mutta eiköhän sillä oo tulevaisuudessa aikaa tutustua minuun. Olisiko mahdollista Jeesuksen tarkoittaneen ennustusta, jonka mukaan hänen pitikin kuolla? Siitähän Jeesus höpäji ennen vangitsemistaan ja siitä kuinka se on hänen kohtalonsa, koska niin on ennustettu.
- nicander
mave kirjoitti:
Pirukaan ei ota minusta selvää, mutta eiköhän sillä oo tulevaisuudessa aikaa tutustua minuun. Olisiko mahdollista Jeesuksen tarkoittaneen ennustusta, jonka mukaan hänen pitikin kuolla? Siitähän Jeesus höpäji ennen vangitsemistaan ja siitä kuinka se on hänen kohtalonsa, koska niin on ennustettu.
Hiukan mietin mihin nyt viittasit ..mutta..
Kyllähän Jeesus nimenoman itse viittaa kuolemaansa ja ylösnousemukseensa. Kyllä Jeesus tiesi, mikä hänen varsinainen tehtävänsä oli.
Ahaa. Vai tarkoitatko tuota, Se on täytetty - lausahdusta. Kyllä Jeesus varmaan tarkoittaa siinä sen tehtävänkin täyttymistä, mutta minä viittaan nyt lakiin myös.
Nimittäin kun Jeesus aikaisemmin siellä sanoo, ettei hän tullut lakia kumoamaan, vaan täyttämään. Jeesus siis täydellisellä synnittömällä elämällän täytti lain. Ihmisen puolesta.
Jossakinhan puhutaan siitäkin, että me olemme lain kirouksen alla. Eli tavallaan laki on kirous ihmiselle, koska se ei sitä pysty täyttämään, ja Jumala kuitenkin vaatii täydellisyyttä. Lain rikkomiseen kuuluu rangaistus.
No nyt siis Jeesus täytti lain ja syyttömänä kärsi meille kuuluvan rangaistuksen. nicander kirjoitti:
Hiukan mietin mihin nyt viittasit ..mutta..
Kyllähän Jeesus nimenoman itse viittaa kuolemaansa ja ylösnousemukseensa. Kyllä Jeesus tiesi, mikä hänen varsinainen tehtävänsä oli.
Ahaa. Vai tarkoitatko tuota, Se on täytetty - lausahdusta. Kyllä Jeesus varmaan tarkoittaa siinä sen tehtävänkin täyttymistä, mutta minä viittaan nyt lakiin myös.
Nimittäin kun Jeesus aikaisemmin siellä sanoo, ettei hän tullut lakia kumoamaan, vaan täyttämään. Jeesus siis täydellisellä synnittömällä elämällän täytti lain. Ihmisen puolesta.
Jossakinhan puhutaan siitäkin, että me olemme lain kirouksen alla. Eli tavallaan laki on kirous ihmiselle, koska se ei sitä pysty täyttämään, ja Jumala kuitenkin vaatii täydellisyyttä. Lain rikkomiseen kuuluu rangaistus.
No nyt siis Jeesus täytti lain ja syyttömänä kärsi meille kuuluvan rangaistuksen.Sanoiko Jeesus jossain lain ajan loppuvan joskus vaiko sanoiko Jeesus sen kestävän ikuisesti? Opettiko Jeesus koko elämänsä lakia?
"Liberaalit väittävät raamatun, lain ja käskyn jne. olleen aikaan ja kulttuuriin sidottuja tapauksia ja nyt on nyt ja pitää tulkita asioita tämän päivän arvojen mukaan. Nämä liberaalit unohtavat kuitenkin, että itse Jeesus puuttui tälläiseen asiaan eläessään ja ripitti tästä hyvästä juutalaisia ja heidän perinnäissäännöillänsä-"
Kyllä myös ns. konservatiivit usein ajattelevat, että Raamatussa esiintyävät käskyt ja elämänohjeet ovat tiettyyn kontekstiin, kulttuuriin ja aikaa sidottuja. Sehän ei toki tarkoita, että niillä ei olisi tänä päivänä merkitystä. Kontekstin ja historian tunteminen vaan voi auttaa tulkitsemaan niitä ja myös arvioimaan niiden merkitystä. Raamatussa on hyvin monentasoisia käskyjä ja ohjeita. Tuossa lainaamassasi raamatunkohdassa Jeesus viittaa kymmeneen käskyyn, jotka ovat kristinuskossa keskeiset. Yksi keskeinen lähtökohta tulkinnalle on myös ajatus, joka tulee esille mm. näissä Jeesuksen sanoissa:
"»Opettaja, mikä on lain suurin käsky?» Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.» " Matt. 22
Tämä liberaaliksi tai konservatiiviksi määrittely on kyllä ylipäänsä aika ongelmallista ja kovin yksinkertaistavaa.
Henna Hauta-aho
pappi- pertsa2010
Otetaan rakkauden kaksoiskäskyistä tuo ensimmäinen.Jos te papit noudattaisitte sitä niin silloinhan
rakastaisitte myös Jumalan antamia käskyjä - rikkomalla niitä osoitatte ettette rakasta Jumalaa yli kaiken.
Tehän olette muuttaneet tai poistaneet jokaikisen kymmenestä käskystä ja tekemällä näin ja
saarnaamalla tälläistä väärennettyä evankeliumia ette myöskään rakasta lähimmäistänne vaikka homot ja
lesbot kovin tykkäävätkin korvasyyhysaarnoistanne.Rakkauden kaksoiskäskyn olette valjastaneet tällä
foorumilla puolustamaan kauhistusten tekijöiden syntiä!Eikö se yhtään hävetä!!
Mutta kyllä te papitkin voitte tehdä PARANNUKSEN - se vain maksaa teille virkanne,sillä luterilainen kirkko ei
tulisi sallimaan väärentämättömän evankeliumin julistamista.
Siis tee parannus Henna pappi! - body
pertsa2010 kirjoitti:
Otetaan rakkauden kaksoiskäskyistä tuo ensimmäinen.Jos te papit noudattaisitte sitä niin silloinhan
rakastaisitte myös Jumalan antamia käskyjä - rikkomalla niitä osoitatte ettette rakasta Jumalaa yli kaiken.
Tehän olette muuttaneet tai poistaneet jokaikisen kymmenestä käskystä ja tekemällä näin ja
saarnaamalla tälläistä väärennettyä evankeliumia ette myöskään rakasta lähimmäistänne vaikka homot ja
lesbot kovin tykkäävätkin korvasyyhysaarnoistanne.Rakkauden kaksoiskäskyn olette valjastaneet tällä
foorumilla puolustamaan kauhistusten tekijöiden syntiä!Eikö se yhtään hävetä!!
Mutta kyllä te papitkin voitte tehdä PARANNUKSEN - se vain maksaa teille virkanne,sillä luterilainen kirkko ei
tulisi sallimaan väärentämättömän evankeliumin julistamista.
Siis tee parannus Henna pappi!käsky, " rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi..",
joten annnetaan kullekin oikeus omaan seksuaalisuuteen ja jätetään Mooses ja Paavali rauhaan.
Heiltä on aivan turha kysellä miten kukin elää, sillä menneet on menneitä ja nykyihminen ei voi elää tai tomia vuosituhansia vanhoilla kaavoilla. - pertsa2010
body kirjoitti:
käsky, " rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi..",
joten annnetaan kullekin oikeus omaan seksuaalisuuteen ja jätetään Mooses ja Paavali rauhaan.
Heiltä on aivan turha kysellä miten kukin elää, sillä menneet on menneitä ja nykyihminen ei voi elää tai tomia vuosituhansia vanhoilla kaavoilla.Omissa oloissaan ,mutta jos ilmestyvät kirkkoon vihittäviksi tai siunattaviksi niin se on Jumalan
pilkkaamista puhtaimmillaan.Miksi he tungeksivat instituutioon ,jonka normeja eivät suostu täyttämään??
Lähimmäistään rakastava pappi kertoo laumalleen mikä on syntiä eikä niinkuin täällä pyörivä valehteleva
paimenpoppoo! - kaikkionlainaavaan
body kirjoitti:
Heiltä on aivan turha kysellä miten kukin elää, sillä menneet on menneitä ja nykyihminen ei voi elää tai tomia vuosituhansia vanhoilla kaavoilla." rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.."
Ymmärrät väärin tuon, että se tarkottaisi kaiken synnin hyväksymistä toisen tekemänä se rakastaminen kuin itseään.
Ei se sitä tarkoita.
Synnistä tulee kertoa. Sillä tavalla toivon itseänikin rakastettavan, että varoitetaan vaaroista.
Rakkautta ja rajoja. Sitä on oikea " rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.." - pertsa2010
body kirjoitti:
Heiltä on aivan turha kysellä miten kukin elää, sillä menneet on menneitä ja nykyihminen ei voi elää tai tomia vuosituhansia vanhoilla kaavoilla.rakastaa lähimmäistään ,niin silloin hän kertoo ihmiselle mikä on syntiä ,eikä veivaa totuutta valheeksi
kuten nämä papit jotka kyllä tietävät mikä on Raamatun mukaan syntiä ,mutta silti julistavat
väärennettyä evankeliumia.He tekevät tahallaan syntiä.
Heidän synnintekoaan koskevat hiukan eri pykälät kuin tavallisia tossunkuluttajia :
10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
10:27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Kyllä siinä viitattiin Mooseksen lain kohtaan, eikä kymmeneen käskyyn.
Arvaas mistä tämä on?
"Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. 5 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi. 6 Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan. 7 Teroita niitä alinomaa lastesi mieleen ja puhu niistä, olitpa kotona tai matkalla, makuulla tai jalkeilla."
5 Moosesksen kirja 6. luku...
Ei Jeesus itse keksinyt tuota rakkauden kaksoiskäskyä, vaan vetosi vanhoihin profeettoihin.- body
kaikkionlainaavaan kirjoitti:
" rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.."
Ymmärrät väärin tuon, että se tarkottaisi kaiken synnin hyväksymistä toisen tekemänä se rakastaminen kuin itseään.
Ei se sitä tarkoita.
Synnistä tulee kertoa. Sillä tavalla toivon itseänikin rakastettavan, että varoitetaan vaaroista.
Rakkautta ja rajoja. Sitä on oikea " rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.."ihme jos uskonsotia on ollut ja tulee aina olemaan , kun joku x pitää itsellään ( raamatun varjolla ) oikeuden olla lusikoimassa toisten elämää.
Tuomioitten julistajat, nuo syntipasuunat, saastuttajat, pitäisi julistaa ympäristömyrkyksi ja rikokseksi ihmisyyttä vastaan. He ovat saastuttajia, vihan ja uskonsodan lietsojia joista olisi jo aika päästä eroon.
Ihmisten pitäisi oppia jo hyväksymään toinen ihminen sellaisena kun hän, eikä jatkuvasti veivata syntikampea. mave kirjoitti:
Kyllä siinä viitattiin Mooseksen lain kohtaan, eikä kymmeneen käskyyn.
Arvaas mistä tämä on?
"Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. 5 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi. 6 Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan. 7 Teroita niitä alinomaa lastesi mieleen ja puhu niistä, olitpa kotona tai matkalla, makuulla tai jalkeilla."
5 Moosesksen kirja 6. luku...
Ei Jeesus itse keksinyt tuota rakkauden kaksoiskäskyä, vaan vetosi vanhoihin profeettoihin.Kymmenen käskyä löytyy nimenomaan vanhasta testamentista, Mookseksen kirjoista ((2 Moos. 20:2–17; 5 Moos. 5:6–21)) ja tuossa Matteuksen evankeliumin kohdassa Jeesus siis kiteytti kysyttäessä, että mikä laissa on keskeisintä.
"»Opettaja, mikä on lain suurin käsky?» Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.» " Matt. 22
- pertsa2010
Kirjoitettukin laki pysyy aina.Rakkauden kaksoiskäsky ja kirjoitettu laki eivät ole ristiriidassa keskenään,vaikka rakkauden lailla ,Jeesus halusikin harventaa sitä monimutkaista juutalaista sääntöviidakkoa ,jota kukaan tavallinen ihminen ei voinut hallita.
Tässä alla on nyt myös siitä maven kysymästä ajan loppumisesta.
Matteuksen evankeliumi :
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Kirkko opettaa kymmenestä käskystä eri tavalla ,kuin ne ovat Raamatussa ja muun muassa tässä kohden
tässä kohden ev.lut. kirkko tuo esiin omat perinnäissääntönsä ohitse Raamatun selvien tekstien.
Täällä ei tähän mennessä ole näkynyt eikä kuulunut kirkon työntekijää ,joka olisi tunnustanut
kirkon tehneen syntiä tuossakin asiassa.
Kasteasia on toinen perinnäissääntö.Jeesushan kastettiin aikuisena ei vauvana.
Lepopäivän sijainti on kolmas perinnäissääntö.Raamatun mukaan se on lauantai.Katolinen kirkko muutti
lepopäivän sunnuntaille ja vielä kerskui tehneensä sen arvovallallaan.Luther osoitti myös kunnioitusta
paavin sapattipäivälle eli sunnuntaille ja samalla antikristilliselle katoliselle kirkolle.
Lista on loppumaton , mutta Jeesus sanoisi valehteleville nykypiispoille ja papeille :
Matteuksen evankeliumi:
23:29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita, >> Jakeen lisätiedot
23:30 ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
23:31 Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
23:32 Täyttäkää siis te isäinne mitta.
23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?- Näin se on !
Kyse ei ole ihmisen tuomiosta, vaan siitä, että Jumala Sana on se, joka tuomitsee.
Jeesus sanoi: Ja jos joku kuulee Minun Sanani, eikä niitä noudata, niin häntä Minä en tuomitse; sillä
en Minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
Joka katsoo Minut ylen eikä ota vastaan Minun Sanojani, hänellä on tuomitsijansa; se Sana, jonka
Minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä. Matt. 12:47-48
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622947
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802283
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361693- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450