Blade SR ongelma

lissu f.

Sain lahjaksi kyseisen helikopterin, olen yrittänyt hakea tuntumaa laitteeseen jo kuukauden ajan, ei vaan tunnu onnistuvan lentoon lähtö, aina pyrkii kaatumaan johonkin suuntaan, säädöt pitäisi olla kohdallaan omasta mielestä,
kopteri pysyy vakaana sileällä alustalla, ei vedä eikä pyöri, sitten kun olis valmis nostoon 99,9% kohdalla kopteri alkaa kaatumaan milloin mihinkin suuntaan.
Flybarista kun roikottaa, jalakset ja pyrstö koskee maahan samaan aikaan noin millin toleranssalla,
barin painot on puolivälissä tankoa,
roottorin lavat pyörii samassa tasossa, gyrojen säädöt ohjekirjan mukaan.
Kun kykee virrat päälle, lavat menee just nollakulmaan, flybarin lavat nollakulmassa, tarkistettu monta kertaa.
Irroitin lavat ja pyöritin vain flybaria, centerhub vispaa noin 1-2 mm puolikaasulla, pienillä ja isoilla kierroksilla pyörii tasaisesti, siirtelin painoja edestakaisin mutta tuo keskikaasun vispaus ei vaan poistu, flybarin lavat on samalla etäisyydellä, 148 mm navan keskeltä lavan nokkaan.
Roottorin lavoista kynsittiin muovit pois kun toiseen tuli pieni vamma (muoviin), lavat pultattiin yhteen ja vaakattiin lasin reunalla, aavistus piti hioa toisesta painoa pois, eli ovat tasapainossa.

Silti tämä ei vaan tahdo onnistua, mitä teen väärin, vai enkö vaan yksinkertaisesti osaa, vielä.

9

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RC-kopteristi

      Katsopa tuolta hyviä ohjeita: http://www.kopterit.net/ ja etsi sieltä "kopteriopas" jonka pojat ovat tehneet koska siinä on todella paljon ja perusteellisesti selitetty perusasioita kuten muutakin.

      Yleensä kopteri nostetaan reippaasti n. metrin korkeuteen koska juuri irtoamishetkellä ilman virtaus voi todellakin roottorivirtauksen pyörteilystä johtuen kaataa kopterin aivan mihin suuntaan tahansa.

      Hieman ihmettelin tuota flybarin painojen siirtelyäsi, koska yleensä ne pidetään ainakin aluksi mahdollisimman päissä tankoa koska se "rauhoittaa" ohjausta myöhemmin opittuasi voit siirrellä niitä ehkä keskemmälle jolloin ohjaus terävöityy ja kopteri tottelee äkkinäisemmin ohjausta tosin herkkyys virheliikkeisiin kasvaa samalla.

      Toinen mikä saattaa auttaa olisi apujalakset eli esim. ristikkäiset hiilikuitu- tms. tikut joissa päässä esim. pingispallot kiinnitettynä jalaksiin ja pituutta tikuilla reilu roottorin halkaisija että suojaa hieman noilta kaadoilta sekä startissa että laskuissa.

      • lissu f.

        Kiitos linkistä.
        minulla on ne apupyörät asennettuna, nyt ne painot on aivan ulkona, kävin juuri kokeilemassa ulkona, nousee puoleen metriin ihan asiallisesti, sitten alkaa kaatumaan, kuinka paljon nuo painot hidastaa reagointia, kun yritin korjata vasemalle niin ei tunnu tapahtuvan mitään, sitten annan lisää vipua vasemalle ja sitten se onkin jo yli, ja on pakko lyödä maihin, enempien vahinkojen välttämiseksi,
        ja kaatuihan se sitten lopussa, poikki meni Main Blade Grip:istä se pikku tappi, no nyt on uusi paikallaan,

        kävin uudestaa kokeilemassa kovalla alustalla ja katselin maan tasalta sitä nousua, kun korkeutta oli 20 cm niin roottori oli vaakassa ja kopteri oli oikealle kallellaan silminnähden, aivan kuin pystyakseli ja kopteri ei olisi samassa linjassa, mitenhän se voi olla mahdollista, nyt kun laitoin kopterin roikkumaan bar:in tangosta siten että tanko oli rungon suuntainen, niin kyllä se vaan vinossa on, mitenhän tämä vaikuttaa asiaan, voiko tälle tehdä mitään, nyt olen ymmällä.


      • RC-kopteristi
        lissu f. kirjoitti:

        Kiitos linkistä.
        minulla on ne apupyörät asennettuna, nyt ne painot on aivan ulkona, kävin juuri kokeilemassa ulkona, nousee puoleen metriin ihan asiallisesti, sitten alkaa kaatumaan, kuinka paljon nuo painot hidastaa reagointia, kun yritin korjata vasemalle niin ei tunnu tapahtuvan mitään, sitten annan lisää vipua vasemalle ja sitten se onkin jo yli, ja on pakko lyödä maihin, enempien vahinkojen välttämiseksi,
        ja kaatuihan se sitten lopussa, poikki meni Main Blade Grip:istä se pikku tappi, no nyt on uusi paikallaan,

        kävin uudestaa kokeilemassa kovalla alustalla ja katselin maan tasalta sitä nousua, kun korkeutta oli 20 cm niin roottori oli vaakassa ja kopteri oli oikealle kallellaan silminnähden, aivan kuin pystyakseli ja kopteri ei olisi samassa linjassa, mitenhän se voi olla mahdollista, nyt kun laitoin kopterin roikkumaan bar:in tangosta siten että tanko oli rungon suuntainen, niin kyllä se vaan vinossa on, mitenhän tämä vaikuttaa asiaan, voiko tälle tehdä mitään, nyt olen ymmällä.

        Kopterihan ei normileijunnassa olekaan suorassa koska pyrstöroottorin puhallusta pitää kompensoida tuolla kallistuksella. Jos taas paikallaan roikotettaessa kallistuneena, niin huomioithan että todennäköisesti vinossa pyrstöroottorin puolelle sen painon vuoksi. Eli jos akseli on runkoon nähden pystysuorassa on asia aivan OK. Muistathan että kopteria ohjataan pienillä vivun heilautuksilla eli vipua vain käytetään siellä vasemmalla ehkä muutamia kertoja ohjaustarpeen suuruudesta riippuen, koska jos pidät vipua vasemmalla ohjaus kallistaa kopteria koko ajan lisää kunnes kaatuu. Sama tietysti kaikille suunnille.


      • lissu f.
        RC-kopteristi kirjoitti:

        Kopterihan ei normileijunnassa olekaan suorassa koska pyrstöroottorin puhallusta pitää kompensoida tuolla kallistuksella. Jos taas paikallaan roikotettaessa kallistuneena, niin huomioithan että todennäköisesti vinossa pyrstöroottorin puolelle sen painon vuoksi. Eli jos akseli on runkoon nähden pystysuorassa on asia aivan OK. Muistathan että kopteria ohjataan pienillä vivun heilautuksilla eli vipua vain käytetään siellä vasemmalla ehkä muutamia kertoja ohjaustarpeen suuruudesta riippuen, koska jos pidät vipua vasemmalla ohjaus kallistaa kopteria koko ajan lisää kunnes kaatuu. Sama tietysti kaikille suunnille.

        Vielä lisää,
        pitäiskö tuota servo push rodia pidentää, kun säätinen trimmi on säädetty jo aivan tappiin taakse, ja silti se haluaa vetää eteen, saa kai näitä säätää kun niissä on jengat.


      • RC-kopteristi
        lissu f. kirjoitti:

        Kiitos linkistä.
        minulla on ne apupyörät asennettuna, nyt ne painot on aivan ulkona, kävin juuri kokeilemassa ulkona, nousee puoleen metriin ihan asiallisesti, sitten alkaa kaatumaan, kuinka paljon nuo painot hidastaa reagointia, kun yritin korjata vasemalle niin ei tunnu tapahtuvan mitään, sitten annan lisää vipua vasemalle ja sitten se onkin jo yli, ja on pakko lyödä maihin, enempien vahinkojen välttämiseksi,
        ja kaatuihan se sitten lopussa, poikki meni Main Blade Grip:istä se pikku tappi, no nyt on uusi paikallaan,

        kävin uudestaa kokeilemassa kovalla alustalla ja katselin maan tasalta sitä nousua, kun korkeutta oli 20 cm niin roottori oli vaakassa ja kopteri oli oikealle kallellaan silminnähden, aivan kuin pystyakseli ja kopteri ei olisi samassa linjassa, mitenhän se voi olla mahdollista, nyt kun laitoin kopterin roikkumaan bar:in tangosta siten että tanko oli rungon suuntainen, niin kyllä se vaan vinossa on, mitenhän tämä vaikuttaa asiaan, voiko tälle tehdä mitään, nyt olen ymmällä.

        Suosittelen todellakin tutustumaan ajatuksen kanssa tuohon kopterioppaaseen, koska siitä saat paljon asiatietoa helppotajuisessa muodossa kirjoitettuna. Ainoa mikä kannattaa muistaa että tuossa oppaassa nuo kaasukäyrät ovat ohjeeksi polttomoottorikopterille ja sähkökopterissa hyvän alun saat katsomalla kopterin omasta manuaalista.

        http://www.f3c.fi/Tervetuloa_files/kopteriopas.pdf


      • lissu f.
        RC-kopteristi kirjoitti:

        Suosittelen todellakin tutustumaan ajatuksen kanssa tuohon kopterioppaaseen, koska siitä saat paljon asiatietoa helppotajuisessa muodossa kirjoitettuna. Ainoa mikä kannattaa muistaa että tuossa oppaassa nuo kaasukäyrät ovat ohjeeksi polttomoottorikopterille ja sähkökopterissa hyvän alun saat katsomalla kopterin omasta manuaalista.

        http://www.f3c.fi/Tervetuloa_files/kopteriopas.pdf

        vaihdoin varaosapussista uuden linkin siihen eteen, oli lähes millin pitempi kuin ensiasennus linkki, sitä en sitten tiedä kumpi on oikeassa mitassa, en ole vielä kokeillut (huono sää ulkona), mutta tuntusi loogiselta tähän vikaan.
        kyllä on vaikeeta, siis tämä lentäminen, saan kyllä sen puoleen metriin ihan asiallisesti, mutta sitten säätäminen alkaa, on niin herkkää, niin herkkää, ei voi käsittää kuinka pientä liikettä pitäisi tikulla tehdä, jos se pysyisi 5-10 sekunttia paikoillaan niin olisin tyytyväinen kehityksestä, mutta kun ei niin ei, maihin on tultava kun alkaa pelottaan.

        ps. olen lukenut tuon kopterioppaan läpi nyt kolme kertaa, avautuu, ei avaudu, avautuu, ylöllä sitten tulee yhtäkkiä päähän että, niinhä se onkin.

        pss. kiitos vielä kopteristille, opetellaan, harjoitellaan ja vielä kerran harjoitellaan.
        kauanko sinulla meni kun opit niin ettei pelottanut koko ajan.


      • RC-kopteristi
        lissu f. kirjoitti:

        vaihdoin varaosapussista uuden linkin siihen eteen, oli lähes millin pitempi kuin ensiasennus linkki, sitä en sitten tiedä kumpi on oikeassa mitassa, en ole vielä kokeillut (huono sää ulkona), mutta tuntusi loogiselta tähän vikaan.
        kyllä on vaikeeta, siis tämä lentäminen, saan kyllä sen puoleen metriin ihan asiallisesti, mutta sitten säätäminen alkaa, on niin herkkää, niin herkkää, ei voi käsittää kuinka pientä liikettä pitäisi tikulla tehdä, jos se pysyisi 5-10 sekunttia paikoillaan niin olisin tyytyväinen kehityksestä, mutta kun ei niin ei, maihin on tultava kun alkaa pelottaan.

        ps. olen lukenut tuon kopterioppaan läpi nyt kolme kertaa, avautuu, ei avaudu, avautuu, ylöllä sitten tulee yhtäkkiä päähän että, niinhä se onkin.

        pss. kiitos vielä kopteristille, opetellaan, harjoitellaan ja vielä kerran harjoitellaan.
        kauanko sinulla meni kun opit niin ettei pelottanut koko ajan.

        Ilmaisena löytyy mm. FMS, HeliSim ja sitten mm. ilmailuliitosta löytyy ohjain tuo FMS-simu melko kohtuulliseen hintaan ja voit harjoitella huonollakin säällä sekä myöhemmin kuvioita ym. ilman kopterin korjaamistarvetta. Maksullisia simuja onkin sitten enemmän mm. Heli-X ja Real Flight (joka ehkä parhaita toiminnaltaan).

        Itselläni meni alkuun n. kuukausi simulaattorilla ja sitten itse kopterilla olikin hieman erilaista mutta parissa viikossa oppi perusleijuttelun eri asennoissa (nokka pois-/itseenpäin ja vasen/oikea kylki näkyvissä) sekä ajamaan neliötä ja tietysti paljon laskuharjoituksia moottorilla sekä ilman moottoritehoa (autorotaatio).

        (Erittäin paljon oli apua kun olen reilun parikymmentä vuotta ajanut työkseni oikeaa kopteria ja lentokoneita hieman kauemmin mutta RC:ssä on näkökulma aivan toinen ja tietysti oleellisin eli takamustunto puuttuu kokonaan). ;-)

        Sinnikästä harjoittelua vain ja erittäin paljon auttaa jos löydät paikkakunnaltasi kokeneemman harrastelijan joka helposti huomaa mahdolliset ongelmasi ja voi opettaa joitakin juttuja "kädestä pitäen". Katsopa tuolta kopterit.net puolelta josko joku asustelisi lähettyvillä.

        Tsemppiä !


      • lissu f.
        RC-kopteristi kirjoitti:

        Ilmaisena löytyy mm. FMS, HeliSim ja sitten mm. ilmailuliitosta löytyy ohjain tuo FMS-simu melko kohtuulliseen hintaan ja voit harjoitella huonollakin säällä sekä myöhemmin kuvioita ym. ilman kopterin korjaamistarvetta. Maksullisia simuja onkin sitten enemmän mm. Heli-X ja Real Flight (joka ehkä parhaita toiminnaltaan).

        Itselläni meni alkuun n. kuukausi simulaattorilla ja sitten itse kopterilla olikin hieman erilaista mutta parissa viikossa oppi perusleijuttelun eri asennoissa (nokka pois-/itseenpäin ja vasen/oikea kylki näkyvissä) sekä ajamaan neliötä ja tietysti paljon laskuharjoituksia moottorilla sekä ilman moottoritehoa (autorotaatio).

        (Erittäin paljon oli apua kun olen reilun parikymmentä vuotta ajanut työkseni oikeaa kopteria ja lentokoneita hieman kauemmin mutta RC:ssä on näkökulma aivan toinen ja tietysti oleellisin eli takamustunto puuttuu kokonaan). ;-)

        Sinnikästä harjoittelua vain ja erittäin paljon auttaa jos löydät paikkakunnaltasi kokeneemman harrastelijan joka helposti huomaa mahdolliset ongelmasi ja voi opettaa joitakin juttuja "kädestä pitäen". Katsopa tuolta kopterit.net puolelta josko joku asustelisi lähettyvillä.

        Tsemppiä !

        HeliSim asentui win 7:kaan, vaikka epäilin kyllä ensin, nyt kun tietäisi sopivan joystickin.
        kiitos jollekkin kokeneemmalle.


      • Matti ei osaa lentää
        lissu f. kirjoitti:

        HeliSim asentui win 7:kaan, vaikka epäilin kyllä ensin, nyt kun tietäisi sopivan joystickin.
        kiitos jollekkin kokeneemmalle.

        Blade Sr, kovalla liukkaalla alustalla trimmattuna pysyy hyvin paikallaan, kun lähtee nostamaan haluaa kaatua oikean puoleisten pallojalkojen varassa, ei liu mininkään, aivan kuin oikenpuoleiset jalat olisi liimattu lattiaan kiinni, nyt ei ymmärrä yhtään.
        Neuvoja kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      52
      1916
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1668
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1398
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1347
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      219
      1278
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      338
      1163
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1106
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      315
      1075
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1067
    Aihe