metrojen helppous

miten on

onko siis metrolla oikeasti helppo matkustaa, kun tuntuu että monet sekoilee niiden kanssa ja menevät väärään suuntaan.onko reitit miten selkeästi merkitty?kuulutetaanko pysäkit vai näkyvätkö vain jollain "taululla"?

9

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ParisVisite

      Pariisissa linjat on numeroitu, ja siellä kylteissä on muistaakseni aina pääteaseman nimi. Asemilla voi joutua kävelemään käytäviä ja kääntyilemään ja menemään ylös ja alas, mutta kylttejä seuraamalla ei voi eksyä. Pariisin-matkastani on sen verran monta vuotta aikaa ja sen jälkeen on tullut mentyä metrolla niin monessa paikassa, että varmasti en muista, onko junissa sekä kuulutukset että näyttötaulut, mutta ihan selkeä se systeemi siellä joka tapauksessa on.

      • Pariisissa asustava

        Kyllä vaan, linjat on numeroitu ja oikea suunta valitaan linjan pääteaseman mukaan.


        Kuulutuksia ja näyttötauluja on joillain turistien suosimilla linjoilla (esim, linja nro 1 ja 3; ei tosin ihan kaikissa junissa). Kaikki asemat, joiden kautta ko. linja kulkee, löytyvät joka tapauksessa kaikista junista ja joka asemalla lukee seinällä suurella kyseisen aseman nimi, joten matkan kulkua on helppo seurata.
        Eikä metrossa ole iso murhe, vaikka menisi vahingossa väärään suuntaan. Sen kuin jäätte seuraavalla pysäkillä pois ja menette vastakkaiseen suuntaan kulkevaan metroon.


    • vaan tiedät
    • C'est la vie

      Helppoa on ja edullista: tsekkaa linjan numero, väri & päätepysäkki ja eikun menoksi. Metroasemat on enimmäkseen oikein siistejä ja rauhallisia, ainakin keskustassa. Kuten joku sanoikin, aseman nimi lukee aina isolla seinässä ja myös vaunuissa on selkeät linjakartat.

      Useamman päivän ajoilla Paris Visite on hyvä matkakortti, mutta kertalippujakin saa kätevästi automaateista.

      Bussia en itse suosi, sillä ne seisovat usein ruuhkissa ja metro on niin valtavan paljon nopeampi, jos kaupungissa suhailee vaikka vain pidennetyn viikonlopun.

    • uusiokinkku

      Jopa minulle oli Pariisin metro helppo, viime keväänä olin. Välillä tosin tuntui että koko aikahan tässä menee maan alla - että tässä nyt katsellaan Pariisin nähtävyyksiä metrosta käsin. Siinä mielessä bussit on jees. Mutta metron nopeus ja helppous on ylittämätön. Menin pari kertaa väärään suuntaan mut sit vaan veks ja toiseen suuntaan. Hirveän myöhään ei tainneet kaikki linjat kulkea....hassua kuinka nopeasti kaikki unohtuu.

    • helppo juttu

      Tosi helppoa, marraskuussa oltiin eikä ollut mitään ongelmia. Ostettiin automaatista päiväliput (kielivalikoista löytyy myös englanti), samalla lipulla pääsi funicularilla Sacre Coeur -kirkolle.
      Tosi monessa metrojunassa/vaunussa oli linjakartta seinällä, eli pystyi helposti tarkistamaan missä piti jäädä pois. Tunneleita ja käytäviä kyllä riittää, mutta kaikki oli selkeästi merkitty.

      • Niisniis

        mulla kuin edellisellä kirjoittajallakin. Olen käynyt vuoden sisään pari kertaa Pariisissa. Tiukin ruuhka-aika ja illan viimeiset vuorot eivät ole mukavinta matkustusaikaa, mutta muutoin metro on siisti, selkeä ja turvallinen. Ja jos jokin pulma tulee, aina löytyy joka, joka ystävällisesti opastaa - myös englanniksi. Ihanaa reissua!


      • Cherser
        Niisniis kirjoitti:

        mulla kuin edellisellä kirjoittajallakin. Olen käynyt vuoden sisään pari kertaa Pariisissa. Tiukin ruuhka-aika ja illan viimeiset vuorot eivät ole mukavinta matkustusaikaa, mutta muutoin metro on siisti, selkeä ja turvallinen. Ja jos jokin pulma tulee, aina löytyy joka, joka ystävällisesti opastaa - myös englanniksi. Ihanaa reissua!

        En ole ajanut Pariisin metrossa, mutta kun suunnittelemme matkaa johonkin kaupunkiin, tilaamme kunnon paperikartan, jossa on kaavakuva metrosta. Silloin voi jo edeltä käsin tutustua kaupunkiin, liikennevälineisiin ja hahmottaa vierailupaikkojen sijainnit. Se helpottaa kummasti vähemmän tottuneen omatoimimatkoja.


      • Pariisin matkaaja
        Cherser kirjoitti:

        En ole ajanut Pariisin metrossa, mutta kun suunnittelemme matkaa johonkin kaupunkiin, tilaamme kunnon paperikartan, jossa on kaavakuva metrosta. Silloin voi jo edeltä käsin tutustua kaupunkiin, liikennevälineisiin ja hahmottaa vierailupaikkojen sijainnit. Se helpottaa kummasti vähemmän tottuneen omatoimimatkoja.

        Paras pieni Pariisin kartta on Michelinin sininen A5 kokoinen kirja katuindeksillä. Se on riittävän tarkka että sillä oikeasti löytää perille ja riittävän pieni kuljettaa mukana.

        http://www.viamichelin.com/

        Michelinin sivusto taas on paras netti kartta Pariisista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe