ihmettelen :O

elikkä tässä mun mankis oli 50cc sylinteri ja 16mm kaasari jossa 0.75mm suutin (rikkaimmalla) ja toimi hyvin. Mutta sitten laitoin 72cc sylinterin ja vanhanmallinkannen (eli, isompi palotila ja venttiilit). ja ei ottanu kierroksia oikee hyvin ja "röpötti" kauheest ja sit vaihtelin suuttimia pienemmäks kunnes lopulta 0.60mm oli kaikkein paras (laihimmalla). Ja nyt ihmettelen että mitenkä 72cc voi haluta noi pienen suuttimen toimiakseen hyvin?

ja jos joku vois kertooo että mikä on e18 kansi? ku eiks e22 oo vanhanmallinkansi ja e23 uudenmallin? :P

10

5947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monkibomber_93

      Tulppahan sen kertoo onko laihalla vai rikkaalla. Kannattaa tarkkailla koneen käyttäytymistä. Tai sit sulla voi olla ilmanputsari taynnä paskaa.

      • nii kyllähä tulppa kertoo , mutta kaasariki on puhdas ja uus ilmanputsari jossa ei ole paskaa ja kaverinki 72cc tarvii 0.60mm suuttimen :O ja sit yks toine tyyppi nii sil on 0.70mm. että joo...


      • Monkibomber_93
        h3nkkaaa kirjoitti:

        nii kyllähä tulppa kertoo , mutta kaasariki on puhdas ja uus ilmanputsari jossa ei ole paskaa ja kaverinki 72cc tarvii 0.60mm suuttimen :O ja sit yks toine tyyppi nii sil on 0.70mm. että joo...

        Ja mulla on 72cc:n ja VM-kannen kanssa 18mm Walbro jossa suutin on kokoa 80, sillä toimii vaikka on avarampi vakioputkula ja vaahtomuovisuodatin. Ihan mopokohtainen asia tuo suuttimen koko. Jos toimii niin jätä se suutin sinne kiinni. Kunhan ei laihalle mene.


      • Monkibomber_93 kirjoitti:

        Ja mulla on 72cc:n ja VM-kannen kanssa 18mm Walbro jossa suutin on kokoa 80, sillä toimii vaikka on avarampi vakioputkula ja vaahtomuovisuodatin. Ihan mopokohtainen asia tuo suuttimen koko. Jos toimii niin jätä se suutin sinne kiinni. Kunhan ei laihalle mene.

        mut jos kaasarin koolla on väliä?? ku mul on nyt 14mm :D et jos se vois vaikuttaa. ainii ja on viel imu ja pakoaukkoi avarrettu.


      • Monkibomber_93
        h3nkkaaa kirjoitti:

        mut jos kaasarin koolla on väliä?? ku mul on nyt 14mm :D et jos se vois vaikuttaa. ainii ja on viel imu ja pakoaukkoi avarrettu.

        Kyllähän se kaasarin koko vaikuttaa, kuten myös putki, putsari ja imukaula sekä jossain määrin kannen kanavat. Jos olen oikein tajunnut niin kaasarin kurkun koko määrää läpivirtauspinta-alan, ja pinta-alan kasvaessa täytyy myös pääsuuttimen virtausnopeuden kasvaa. Itselläni oli 17/11mm kaasarissa (soikea, pyöreätä kokoa n. 14mm) portaattoman imukaulan ja vapaavirtaus-suodattimen kanssa suutin kokoa 74, putkena Skyteamin avara vakio ja vakiokanavat.


      • qweerqtrqwer
        Monkibomber_93 kirjoitti:

        Kyllähän se kaasarin koko vaikuttaa, kuten myös putki, putsari ja imukaula sekä jossain määrin kannen kanavat. Jos olen oikein tajunnut niin kaasarin kurkun koko määrää läpivirtauspinta-alan, ja pinta-alan kasvaessa täytyy myös pääsuuttimen virtausnopeuden kasvaa. Itselläni oli 17/11mm kaasarissa (soikea, pyöreätä kokoa n. 14mm) portaattoman imukaulan ja vapaavirtaus-suodattimen kanssa suutin kokoa 74, putkena Skyteamin avara vakio ja vakiokanavat.

        "Tulppahan sen kertoo onko laihalla vai rikkaalla. Kannattaa tarkkailla koneen käyttäytymistä. Tai sit sulla voi olla ilmanputsari taynnä paskaa."

        Tulpasta on osaamattoman turha mennä mitään kattomaan. Mittaus pitää tehdä täysin oikein, jos siitä tulpasta jotain tahtoo kattoa. Sillä "otetaan tulppa irti ja katsotaan"-tekniikalla siitä voi nähdä korjeintaan tyhjäkäynnin seoksen, ja senkin huonosti...

        " ja ei ottanu kierroksia oikee hyvin ja "röpötti" kauheest ja sit vaihtelin suuttimia pienemmäks kunnes lopulta 0.60mm oli kaikkein paras (laihimmalla). Ja nyt ihmettelen että mitenkä 72cc voi haluta noi pienen suuttimen toimiakseen hyvin"

        Suuttimen koko on jossain määrin verrannollinen moottorin kireyteen. Kireempi moottori tarvitsee aina suuremman suuttimen mitä vähemmän kireä. Esimerkiksi nuo vanhat tunturit ja zündapit sun muut tarvittee dellorton asteikolla, 14mm kaasarilla ja ritilä putsarilla 40-55 kokosen suuttimen, kun taas kuriton enska, missä joku 50cc kireä moottori, 14mm kaasutin ja sama ritilä, tarvitsee sen 100-130 suuttimen.

        Sinulla toimi sillä 75 suuttimella hyvin se mopo 50cc koneella. Nyt kun taas laitoit sen isomman sylinterin, koneesi viritysaste laski. Suhteessa kaikki röörit ovat pienempiä vrt. 50cc sylinterillä, kuten myös pakoputki on pienempi suhteessa sylinterin kokoon. Viritysaste on laskenut, ja koneesi ei ole enään niin kireä, mitä se oli sillä 50cc sylinterillä.

        " Jos olen oikein tajunnut niin kaasarin kurkun koko määrää läpivirtauspinta-alan, ja pinta-alan kasvaessa täytyy myös pääsuuttimen virtausnopeuden kasvaa."

        Eli selkokielellä sanoen, kaasuttimeen pääsee isomman kurkun kautta enemmän ilmaa, jolloin bensiinin määrää pitää lisätä, jotta saataisiin oikea seos, eikä seos jäisi liian laihaksi.


      • qweerqtrqwer kirjoitti:

        "Tulppahan sen kertoo onko laihalla vai rikkaalla. Kannattaa tarkkailla koneen käyttäytymistä. Tai sit sulla voi olla ilmanputsari taynnä paskaa."

        Tulpasta on osaamattoman turha mennä mitään kattomaan. Mittaus pitää tehdä täysin oikein, jos siitä tulpasta jotain tahtoo kattoa. Sillä "otetaan tulppa irti ja katsotaan"-tekniikalla siitä voi nähdä korjeintaan tyhjäkäynnin seoksen, ja senkin huonosti...

        " ja ei ottanu kierroksia oikee hyvin ja "röpötti" kauheest ja sit vaihtelin suuttimia pienemmäks kunnes lopulta 0.60mm oli kaikkein paras (laihimmalla). Ja nyt ihmettelen että mitenkä 72cc voi haluta noi pienen suuttimen toimiakseen hyvin"

        Suuttimen koko on jossain määrin verrannollinen moottorin kireyteen. Kireempi moottori tarvitsee aina suuremman suuttimen mitä vähemmän kireä. Esimerkiksi nuo vanhat tunturit ja zündapit sun muut tarvittee dellorton asteikolla, 14mm kaasarilla ja ritilä putsarilla 40-55 kokosen suuttimen, kun taas kuriton enska, missä joku 50cc kireä moottori, 14mm kaasutin ja sama ritilä, tarvitsee sen 100-130 suuttimen.

        Sinulla toimi sillä 75 suuttimella hyvin se mopo 50cc koneella. Nyt kun taas laitoit sen isomman sylinterin, koneesi viritysaste laski. Suhteessa kaikki röörit ovat pienempiä vrt. 50cc sylinterillä, kuten myös pakoputki on pienempi suhteessa sylinterin kokoon. Viritysaste on laskenut, ja koneesi ei ole enään niin kireä, mitä se oli sillä 50cc sylinterillä.

        " Jos olen oikein tajunnut niin kaasarin kurkun koko määrää läpivirtauspinta-alan, ja pinta-alan kasvaessa täytyy myös pääsuuttimen virtausnopeuden kasvaa."

        Eli selkokielellä sanoen, kaasuttimeen pääsee isomman kurkun kautta enemmän ilmaa, jolloin bensiinin määrää pitää lisätä, jotta saataisiin oikea seos, eikä seos jäisi liian laihaksi.

        kiitti! ja nyt sitten vaa isompaa kaasarii (ajattelin 19mm jinke) ja varmaa kuriton putki ois hyvä.


      • qwerqwerqwwerwqrere
        h3nkkaaa kirjoitti:

        kiitti! ja nyt sitten vaa isompaa kaasarii (ajattelin 19mm jinke) ja varmaa kuriton putki ois hyvä.

        Kaimma se kuriton putki johonkin asti on hyvä. Parhaan tuloksen kyllä saisit, jos mitottaisit sen putken itse, ja tekisit.

        Kaasarin kokoon en osaa sanoa mitään,kun ei ole noitten nelareitten kanssa tullut tahittua. Semmosen voin kertoa, että kannattaa ostaa saman kokoinen kaasutin, mitä se venttiilin reikä(en tiiä oikeaa nimitystä tuolle, mutta varmaan ymmärrät mitä tarkoitan) on. Jos venttiilin reikä on pienempi mitä kaasutin, isosta kaasuttemista ei saada kaikkia hyötyjä.


      • Monkibomber_93
        h3nkkaaa kirjoitti:

        kiitti! ja nyt sitten vaa isompaa kaasarii (ajattelin 19mm jinke) ja varmaa kuriton putki ois hyvä.

        Tuo Jing Ke on vähän turhan pieni 72cc:lle ja VM-kannelle, koska se on 19mm soikeakurkkuinen, eli n. 16mm pyöreätä kokoa. 18-20mm olis parempi jos tehoa haluat. Ja VM-kannen imuvena on 23mm ja imukanava 22mm, eli hommaa imukaula joka on maks. ton imukanavan kokoinen, sillä toimii vielä ilman avarrusta, kun ei tule porrasta.

        Jos vakioputkella meinaat Hondan vakiota niin se syö kyllä tehoja ihan kiitettävästi. Isompaa alkukäyrää vaan vääntelemään.


      • Monkibomber_93 kirjoitti:

        Tuo Jing Ke on vähän turhan pieni 72cc:lle ja VM-kannelle, koska se on 19mm soikeakurkkuinen, eli n. 16mm pyöreätä kokoa. 18-20mm olis parempi jos tehoa haluat. Ja VM-kannen imuvena on 23mm ja imukanava 22mm, eli hommaa imukaula joka on maks. ton imukanavan kokoinen, sillä toimii vielä ilman avarrusta, kun ei tule porrasta.

        Jos vakioputkella meinaat Hondan vakiota niin se syö kyllä tehoja ihan kiitettävästi. Isompaa alkukäyrää vaan vääntelemään.

        Ostan ton jingken sen takii ku saan halval. Imukaula on kyl ehkä vähän turhan iso verrattuna kannen imukanavaan, mul on tos toinen imukaula et se vois olla parempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3178
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      38
      1760
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1618
    Aihe