En löydä täältä mistään kasteen armoa

ao

Mistä Henna Hauta-aho missä Raamatussa on tämä samassa jakeessa ,minä en löydä täältä Koivuniemin hausta,missä on parenpi haku.
Ja toinen kysymys :Hän tulee osalliseksi Kristuksen kuolemasta ja syntien sovituksesta ,tämä ei liity mitenkää kasteeseen.

Kasteesa puhutaan kastettavan koulemasta ei Kristuksen kuolemasta,Kol.2

Raamattu puhu osalliseksi ;oljypuun juuresta tai hedelmistä ym.

46

607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pertsa2010

Ei sitä kasteen armoraamatusta löydy!

http://www.Jeesus-on-Herra.com/
      Avaa tuo yläpuolinen linkki ja valitse ensin Kirjoitukset ja sitten Alkuperäinen kaste

• ao

Missä se kirkon vastaus

• Näillähän mennään
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

on tässä aika kattavasti tietoa, ev.lut. kirkon käsitys

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/884A722A85BFF899C2256FEA003B7DE8?OpenDocument&lang=FI

terv. diakoni Meiju

Kristillisenä kasteena, sillä se ei ole sitä koska: Uudesta Testamentisti ei voida tällaista vauvojen kastamista osoittaa, tai sillä perustella. Yhden Raamatunkohdan irroittaminen asiayhteydestään, ei oikeuta suinkaan kastamaan sylilapsia, väittäen kastetta kristilliseksi kasteeksi.

• pertsa2010

• Tee parannus

• pertsa2010

• Esinatsi Luther
        pertsa2010 kirjoitti:

Mistä kohden Raamattua löytyy sanayhdistelmä kasteen armo!
        Minun Raamatustani sitä ei löydy!

Kun hän möyrittyään synnin yössä. periaateella: "tee vain syntiä, mutta usko enemmän", - henkisessä krapulassaan pyrki kehittämään jonkun menetelmän, soimaavan ja toimivan omantunnon äänen vaijentamiseksi. Ihmisten joukkomurhaaminen kerittiläisinä, vaatii kovaa luontoa, ja paatuneen omantunnon, muuten ei voi heitä, tuhottaviksi määritellä - jopa sammutattomassa tulelessa, eikä vain helpolla polttamisella rovioilla, päätää livahtamaan.

• ?????
        pertsa2010 kirjoitti:

Minut kastettiin myös vauvana kuulemani mukaan , kumma kun en muista!!

Paavali opettaa, jättäkäämme kristuksen opin alkeet, kasteet, kätten päälle panemisista jne..
        Yksi usko, yksi kaste, jne...

"19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Matt.28: 19, 20.
        Sanajärjestyksellä ei todellakaan ole mitään merkitystä tuon asian kanssa, tämä on sitä lahkolaisten "erinomaisuutta", jolla pyritään erottumaan porukasta.
        Esimerkiksi vaikkapa kaveri, joka tulee uskoon ja käy nyt siellä kasteella (toisen kerran, evlut), luopuu uskostaan muutamiksi vuosiksi ja elää ns. "maailmassa".....
        Palaa vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua seurakuntaan ja haluaa taas uskoa/tulla uskoon, meneekö hän jälleen kasteelle, nyt jo kolmannen kerran, vai miten ?

Minut on kastettu lapsena ja mulla on tarvittaessa siitä kastetodistus saatavilla, tulin uskoon 25v ja sain myös silloin vastaanottaa Pyhän Hengen.
        Luotan siihen, että minut on kastettu ja äitini elää vielä, asia on helppo tarkistaa myös hänen kauttaan, sekä kirkon kirjoista.
        Asia on siis hoidettu, ja tuo kasteen armo riittää kuolemaani asti ja uskon myös, että uskoni Jeesukseen riittää iankaikkisuuteen.

• etsivä-xx
        pertsa2010 kirjoitti:

Mistä kohden Raamattua löytyy sanayhdistelmä kasteen armo!
        Minun Raamatustani sitä ei löydy!

1. Piet. 3:21

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

Kun kaste pelastaa, koska sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.
        Kristuksen kaste on ristinkuolema.

Mark. 10:38
        Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?" [Mark. 14:36 | Luuk. 12:50]
        Mark. 10:39
        "Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät. [Ap. t. 12:2; 2. Tim. 2:11,12]

Room. 5:15
        Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon. Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi. [Jes. 53:11; 2.

• pertsa2010
        ????? kirjoitti:

Paavali opettaa, jättäkäämme kristuksen opin alkeet, kasteet, kätten päälle panemisista jne..
        Yksi usko, yksi kaste, jne...

"19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Matt.28: 19, 20.
        Sanajärjestyksellä ei todellakaan ole mitään merkitystä tuon asian kanssa, tämä on sitä lahkolaisten "erinomaisuutta", jolla pyritään erottumaan porukasta.
        Esimerkiksi vaikkapa kaveri, joka tulee uskoon ja käy nyt siellä kasteella (toisen kerran, evlut), luopuu uskostaan muutamiksi vuosiksi ja elää ns. "maailmassa".....
        Palaa vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua seurakuntaan ja haluaa taas uskoa/tulla uskoon, meneekö hän jälleen kasteelle, nyt jo kolmannen kerran, vai miten ?

Minut on kastettu lapsena ja mulla on tarvittaessa siitä kastetodistus saatavilla, tulin uskoon 25v ja sain myös silloin vastaanottaa Pyhän Hengen.
        Luotan siihen, että minut on kastettu ja äitini elää vielä, asia on helppo tarkistaa myös hänen kauttaan, sekä kirkon kirjoista.
        Asia on siis hoidettu, ja tuo kasteen armo riittää kuolemaani asti ja uskon myös, että uskoni Jeesukseen riittää iankaikkisuuteen.

tuo kaste aikoinaan omantunnon kysymykseksi.

Jeesus kuitenkin kastettiin vain AIKUISENA ja ,kun noudatamme tätä esimerkkiä emme tee ainakaan väärin.

Itse asiassa kasteelle menossa on kysymys uskonratkaisun tekemisestä ja uskon ,että kaste myös
        puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Me kaikki teemme ratkaisumme ,koska uskomme ja se on se TÄRKEIN elementti!

• pertsa2010
        etsivä-xx kirjoitti:

1. Piet. 3:21

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

Kun kaste pelastaa, koska sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.
        Kristuksen kaste on ristinkuolema.

Mark. 10:38
        Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?" [Mark. 14:36 | Luuk. 12:50]
        Mark. 10:39
        "Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät. [Ap. t. 12:2; 2. Tim. 2:11,12]

Room. 5:15
        Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon. Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi. [Jes. 53:11; 2.

Tuo 1.Pietarin kirje on valaiseva.Otin sen talteen.

• ?????
        pertsa2010 kirjoitti:

tuo kaste aikoinaan omantunnon kysymykseksi.

Jeesus kuitenkin kastettiin vain AIKUISENA ja ,kun noudatamme tätä esimerkkiä emme tee ainakaan väärin.

Itse asiassa kasteelle menossa on kysymys uskonratkaisun tekemisestä ja uskon ,että kaste myös
        puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Me kaikki teemme ratkaisumme ,koska uskomme ja se on se TÄRKEIN elementti!

Niin, lähetyskäskyssä, Jeesus asettaa kasteen yhdeksi elementiksi seuraajilleen, kuten Matt.28: 19,20 kertoo, sekä opettamalla heitä pitämään kaikki...jne...
        Myös Johannes kastoi ihmisiä ja opetti heitä, vaikka lähetyskäskyä ei vielä ollut sanottu ja uusi liitto alkoi Jeesuksen sovitustyöllä, siis ristillä, vaikka hän asetti ehtoollisen päivää ennen.
        Kyllä kasteesta on yritetty kohdallani myös "tehdä" muiden taholta omantunnon kysymystä ja aina olen luottanut siihen, että mikäli minun tulisi mennä uudelleen kasteelle, Jeesus Pyhän Hengen kautta myös sen minulle ilmoittaa.
        Uskoontulostani on 31v aikaa, eikä tämän asian kanssa ole mitään ristiriitaa sisälläni.

Tein aikoinaan yhteiskristillistä työtä, PK toimintaa (perjantai Kristukselle), jossa toimimme yhdessä evlut, pelastusarmeija, vaparit, hellarit ja adventistit.
        Olin paikkakuntani vastuuhenkilö ja sain näiden seurakuntien johtajat samaan pöytään, että tuo yhteys saatiin toimimaan, tämä - 80 luvulla, jolloin olin nuori uskossani.
        Hellareiden johtaja oli kastamassa minua alussa jatkuvasti, joten kerran, kun hän ehdotti taas minua kasteelle, sanoin hänelle, olet seurakunnan johtaja ja sinulla on avaimet seurakuntaasi, mennään nyt yhdessä sinne ja sinä kastat minut, niin saat asiassa sielunrauhan ?
        Hän alkoi estelemään, että pitää järjestää juhla, jossa tuo voidaan tehdä, asia jäi siihen, eikä hän enää puhunut siitä.

• pertsa2010
        ????? kirjoitti:

Niin, lähetyskäskyssä, Jeesus asettaa kasteen yhdeksi elementiksi seuraajilleen, kuten Matt.28: 19,20 kertoo, sekä opettamalla heitä pitämään kaikki...jne...
        Myös Johannes kastoi ihmisiä ja opetti heitä, vaikka lähetyskäskyä ei vielä ollut sanottu ja uusi liitto alkoi Jeesuksen sovitustyöllä, siis ristillä, vaikka hän asetti ehtoollisen päivää ennen.
        Kyllä kasteesta on yritetty kohdallani myös "tehdä" muiden taholta omantunnon kysymystä ja aina olen luottanut siihen, että mikäli minun tulisi mennä uudelleen kasteelle, Jeesus Pyhän Hengen kautta myös sen minulle ilmoittaa.
        Uskoontulostani on 31v aikaa, eikä tämän asian kanssa ole mitään ristiriitaa sisälläni.

Tein aikoinaan yhteiskristillistä työtä, PK toimintaa (perjantai Kristukselle), jossa toimimme yhdessä evlut, pelastusarmeija, vaparit, hellarit ja adventistit.
        Olin paikkakuntani vastuuhenkilö ja sain näiden seurakuntien johtajat samaan pöytään, että tuo yhteys saatiin toimimaan, tämä - 80 luvulla, jolloin olin nuori uskossani.
        Hellareiden johtaja oli kastamassa minua alussa jatkuvasti, joten kerran, kun hän ehdotti taas minua kasteelle, sanoin hänelle, olet seurakunnan johtaja ja sinulla on avaimet seurakuntaasi, mennään nyt yhdessä sinne ja sinä kastat minut, niin saat asiassa sielunrauhan ?
        Hän alkoi estelemään, että pitää järjestää juhla, jossa tuo voidaan tehdä, asia jäi siihen, eikä hän enää puhunut siitä.

"Armon käsitteestä" on hyvä ja siitä myös alapuolinen teksti :

Kaste on vertauskuva veden kautta pelastumisesta.Kasteessa Jumala tekee kanssamme hyvän omantunnon
        liiton.

1.Pietarin kirje :
        3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
        3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
        3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta

Minä erosin ev.lut. lahkosta heidän julistamansa väärän evankeliumin takia ja myös oli silloinkin
        nähtävissä tuon synnillisen homoteologian esiinmarssi.
        Pyörin vähän aikaa yhdessä turkulaisessa pienporukassa ,jossa minut kastettiinkin näin "aikuisena",
        mutta olen pysytellyt poissa sieltä ,kun alkoi esiintyä tuommoisia jesuiittamaisia valheita ja ihmisten
        rääkkäämistä - pakottamista kielilläpuhumiseen uhkailujen ryydittämänä.Kielilläpuhuva uskova on
        kuulemma parempi kuin muut!!!
        Olen lopettanut myös taloudellisen tukeni heille.

• ?????
        pertsa2010 kirjoitti:

"Armon käsitteestä" on hyvä ja siitä myös alapuolinen teksti :

Kaste on vertauskuva veden kautta pelastumisesta.Kasteessa Jumala tekee kanssamme hyvän omantunnon
        liiton.

1.Pietarin kirje :
        3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
        3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta

Minä erosin ev.lut. lahkosta heidän julistamansa väärän evankeliumin takia ja myös oli silloinkin
        nähtävissä tuon synnillisen homoteologian esiinmarssi.
        Pyörin vähän aikaa yhdessä turkulaisessa pienporukassa ,jossa minut kastettiinkin näin "aikuisena",
        mutta olen pysytellyt poissa sieltä ,kun alkoi esiintyä tuommoisia jesuiittamaisia valheita ja ihmisten
        rääkkäämistä - pakottamista kielilläpuhumiseen uhkailujen ryydittämänä.Kielilläpuhuva uskova on
        kuulemma parempi kuin muut!!!
        Olen lopettanut myös taloudellisen tukeni heille.

Mikäli lahkoista puhutaan, niin niitä löytyy evlut seurakunnan ulkopuolelta enemmän, kuin sisäpuolelta.
        Olen pannut merkille, että tällä palstalla syytetään pappeja valehtelijoiksi ja se on vakava syytös, Matt.7: 1- 5, kun tiedän, ettei se pidä paikkaansa, ainakaan kaikkien kohdalla.
        Ne, jotka haluavat ruveta syntejä siunaamaan, joutuvat siitä Jumalan edessä vastuuseen, me voimme ojentaa heitä Jumalan sanalla, mutta tuomiovalta on yksin Jumalalla.
        Tulee mieleen Jeesuksen sanat Pietarille, kun Jeesus puhuu poismenostaan...
        Pietari osoittaa Johannesta ja kysyy, miten tämän käy ?
        Jeesus vastaa Pietarille, "Mitä se sinuun kuuluu, seuraa sinä minua ".

Meillä ei ole kristittyinä oikeutta jakaa tuomiota kenellekään, eikä meillä monella taida olla siihen varaakaan, koska aina kun osoitamme toisia sormella, kolme sormea näyttää meitä itseä kohti ?

• pertsa2010
        ????? kirjoitti:

Mikäli lahkoista puhutaan, niin niitä löytyy evlut seurakunnan ulkopuolelta enemmän, kuin sisäpuolelta.
        Olen pannut merkille, että tällä palstalla syytetään pappeja valehtelijoiksi ja se on vakava syytös, Matt.7: 1- 5, kun tiedän, ettei se pidä paikkaansa, ainakaan kaikkien kohdalla.
        Ne, jotka haluavat ruveta syntejä siunaamaan, joutuvat siitä Jumalan edessä vastuuseen, me voimme ojentaa heitä Jumalan sanalla, mutta tuomiovalta on yksin Jumalalla.
        Tulee mieleen Jeesuksen sanat Pietarille, kun Jeesus puhuu poismenostaan...
        Pietari osoittaa Johannesta ja kysyy, miten tämän käy ?
        Jeesus vastaa Pietarille, "Mitä se sinuun kuuluu, seuraa sinä minua ".

Meillä ei ole kristittyinä oikeutta jakaa tuomiota kenellekään, eikä meillä monella taida olla siihen varaakaan, koska aina kun osoitamme toisia sormella, kolme sormea näyttää meitä itseä kohti ?

on velvollisuus ojentaa :

Hesekiel:
        3:18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        ************************************************************************************************************************************************
        Pappien synti on paha - he valehtelevat Raamatun sallivan homosuhteet , ja käyttävät valheessaan
        rakkauden kaksoiskäskyä törkeällä tavalla hyväkseen.En ole yhdenkään papin osalta nähnyt muunlaista
        ajattelua tällä foorumilla.

Sitten siitä valehtelusta myöskin toisessa kohdin.Yksikään pappi ei olemyöntänyt kuvainpalvelu - käskyn kohdalla olevaa suurta syntiä ,jonka kirkko on tehnyt poistaessaan sen katekismuksesta.Luterilaisilla ja katolisilla jokaikinen käskyon muutettu tai siirrretty pois alkuperäiseltä paikaltaan.Ei tämä tarkoita
        lakihenkisyyttä.

Valheella on sille ominainen hajunsa!

5.Mooseksen kirja:
        31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan
        *************************************************************************************************************************************************
        KATSO 2 / 2

• pertsa2010
        pertsa2010 kirjoitti:

on velvollisuus ojentaa :

Hesekiel:
        3:18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        ************************************************************************************************************************************************
        Pappien synti on paha - he valehtelevat Raamatun sallivan homosuhteet , ja käyttävät valheessaan
        rakkauden kaksoiskäskyä törkeällä tavalla hyväkseen.En ole yhdenkään papin osalta nähnyt muunlaista
        ajattelua tällä foorumilla.

Sitten siitä valehtelusta myöskin toisessa kohdin.Yksikään pappi ei olemyöntänyt kuvainpalvelu - käskyn kohdalla olevaa suurta syntiä ,jonka kirkko on tehnyt poistaessaan sen katekismuksesta.Luterilaisilla ja katolisilla jokaikinen käskyon muutettu tai siirrretty pois alkuperäiseltä paikaltaan.Ei tämä tarkoita
        lakihenkisyyttä.

Valheella on sille ominainen hajunsa!

5.Mooseksen kirja:
        31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan
        *************************************************************************************************************************************************
        KATSO 2 / 2

Katolisten ja luterilaisten manööverit :

Katolinen kirkko poisti toisen käskyn (kuvainpalvelukielto) katekismuksesta ja jotta
        käskyjen lukumäärä olisi pysynyt samana , jaettiin kymmenes käsky "puoliksi" kahteen suurinpiirtein
        samamerkityksisiin osiin , ja muita käskyjä siirrettiin pykälän verran ensimmäisen käskyn suuntaan - simsalabim - kuvainpalvelukielto hävisi,mutta käskyt ensimmäisen ja 10:nnen välissä ovat luterilaisilla
        ja katolisilla eri järjestyksessä kuin muilla kirkkokunnilla.Tämä tuottaa luonnollisesti hankaluuksia,kun
        kysytään katolilaiselta , luterilaiselta , ortodoxilta tai anglikaanilta toista käskyä.Luterilainen kirkko
        sanoo toisen käskyn sisältyvän ensimmäiseen käskyyn - tosin Jumala sanoi toisin - eli käskyt oikeassa
        muodossaan ovat tuolla lopussa.Luther ei uskaltanut mennä lisäämään kuvainpalvontakieltoa - kas
        paavi olisi heti ruvennut keräämään rovioaineksia.Käskyt ovat periytyneet ev.lut.tytärkirkolle.

Älä tee huorin on nykyään --> Älä tee aviorikosta - huorata saa siis niin paljon kuin sielu sietää ,
        kunhan sitä ei tee avioliitossa.Käskyn muuttaminen tuohon toiseen merkitykseen on synti?!!

Katekismuksen ensimmäinen käsky on myös sisällöllisesti muutettu mooseksen lakiin verrattuna.

Tuossa alla ovat kymmenen käskyä siten kuin ne ovat muilla kuin luterilaisilla ja katolisilla.
        Käskyjen poistaminen ja muuttaminen on suuri synti eikä siinä auta selittelyt, että kuvainpalvelukielto
        sisältyy ensimmäiseen käskyyn.

Alkuperäisissä käskyissä alapuolella ei ole mitään tarkentamista eikä selittämistä.On hyvin ymmärrettävää tuo senaikainen muutosvimma ,kun katoliset halusivat olla rähmällään mm. Marian kuvan edessä.Nykyään heille puhuu ja ilmestyy demoninen maria Medjugorje / Fatima joka kutsuu itseään taivaan kuningattareksi.Tuo oliohan oli historiassa tunnettu juuri tuolla nimellä.Ei olisi kannattanut poistaa toista käskyä.

5. MOOSEKSEN KIRJA
        1.
        5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        2.
        5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        3.
        5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        4.
        5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
        5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
        5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
        5.
        5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        6.
        5:17 Älä tapa.
        7.
        5:18 Älä tee huorin.
        8.
        5:19 Älä varasta.
        9.
        5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        10.
        5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

• ?????
        pertsa2010 kirjoitti:

Katolisten ja luterilaisten manööverit :

Katolinen kirkko poisti toisen käskyn (kuvainpalvelukielto) katekismuksesta ja jotta
        käskyjen lukumäärä olisi pysynyt samana , jaettiin kymmenes käsky "puoliksi" kahteen suurinpiirtein
        samamerkityksisiin osiin , ja muita käskyjä siirrettiin pykälän verran ensimmäisen käskyn suuntaan - simsalabim - kuvainpalvelukielto hävisi,mutta käskyt ensimmäisen ja 10:nnen välissä ovat luterilaisilla
        ja katolisilla eri järjestyksessä kuin muilla kirkkokunnilla.Tämä tuottaa luonnollisesti hankaluuksia,kun
        kysytään katolilaiselta , luterilaiselta , ortodoxilta tai anglikaanilta toista käskyä.Luterilainen kirkko
        sanoo toisen käskyn sisältyvän ensimmäiseen käskyyn - tosin Jumala sanoi toisin - eli käskyt oikeassa
        muodossaan ovat tuolla lopussa.Luther ei uskaltanut mennä lisäämään kuvainpalvontakieltoa - kas
        paavi olisi heti ruvennut keräämään rovioaineksia.Käskyt ovat periytyneet ev.lut.tytärkirkolle.

Älä tee huorin on nykyään --> Älä tee aviorikosta - huorata saa siis niin paljon kuin sielu sietää ,
        kunhan sitä ei tee avioliitossa.Käskyn muuttaminen tuohon toiseen merkitykseen on synti?!!

Katekismuksen ensimmäinen käsky on myös sisällöllisesti muutettu mooseksen lakiin verrattuna.

Tuossa alla ovat kymmenen käskyä siten kuin ne ovat muilla kuin luterilaisilla ja katolisilla.
        Käskyjen poistaminen ja muuttaminen on suuri synti eikä siinä auta selittelyt, että kuvainpalvelukielto
        sisältyy ensimmäiseen käskyyn.

Alkuperäisissä käskyissä alapuolella ei ole mitään tarkentamista eikä selittämistä.On hyvin ymmärrettävää tuo senaikainen muutosvimma ,kun katoliset halusivat olla rähmällään mm. Marian kuvan edessä.Nykyään heille puhuu ja ilmestyy demoninen maria Medjugorje / Fatima joka kutsuu itseään taivaan kuningattareksi.Tuo oliohan oli historiassa tunnettu juuri tuolla nimellä.Ei olisi kannattanut poistaa toista käskyä.

5. MOOSEKSEN KIRJA
        1.
        5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        2.
        5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        3.
        5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        4.
        5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
        5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
        5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
        5.
        5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        6.
        5:17 Älä tapa.
        7.
        5:18 Älä tee huorin.
        8.
        5:19 Älä varasta.
        9.
        5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        10.
        5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

Kuule, minä tiedän tämän kaiken, silti sanon sinulle Jeesuksen sanoin:" Mitä se sinuun kuuluu, seuraa sinä Minua"...
        Nuhteleminen on eriasia, kun tuomitseminen.
        Ne, jotka muuttavat Raamatun tekstejä, ovat vastuussa siitä Jumalalle, me voimme pitää kiinni Raamatun ilmoituksesta myös tuon toisen käskyn muodossa.
        Matt.18: 15- 17, jos veljesi rikkoo sinua vastaan...
        Ei meitä ole kutsuttu tuomareiksi, vaan todistajiksi Jeesuksen sovitustyöstä, sekä Hänen seuraajikseen.

• pertsa2010
        ????? kirjoitti:

Kuule, minä tiedän tämän kaiken, silti sanon sinulle Jeesuksen sanoin:" Mitä se sinuun kuuluu, seuraa sinä Minua"...
        Ne, jotka muuttavat Raamatun tekstejä, ovat vastuussa siitä Jumalalle, me voimme pitää kiinni Raamatun ilmoituksesta myös tuon toisen käskyn muodossa.
        Ei meitä ole kutsuttu tuomareiksi, vaan todistajiksi Jeesuksen sovitustyöstä, sekä Hänen seuraajikseen.

Tätä Jeesus tarkoitti.

Johanneksen evankeliumi:
        21:22 Jeesus sanoi hänelle: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee? Seuraa sinä minua." >> Jakeen lisätiedot
        21:23 Niin semmoinen puhe levisi veljien keskuuteen, ettei se opetuslapsi kuole; mutta ei Jeesus sanonut hänelle, ettei hän kuole, vaan: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee?"

Kyllä nyt on jokaisen kynnelle kykenevän ja halukkaan noustava vastustamaan tätä raivoisasti
        etenevää luopumusta ja tuotava ihmisille väärentämätöntä Sanaa.
        Jos se loukkaa jotakuta , niin mikä merkitys sillä olisi?

http://p1.foorumi.info/kultaomeniahopeamaljassa/viewtopic.php?t=27

• ?????
        ????? kirjoitti:

Jatkan vielä tuosta kasteesta.
        Tiedän surullisia tapauksia näistä "erinomaisuuteen" pyrkivistä seurakunnista ja ihmisistä, jotka ovat luottaneet siihen, kun Jeesuksen nimessä toimitaan, sen täytyy olla myös sitä?
        Mutta mitä vielä, on tapauksia, joissa ihmiset ovat käyneet tuon kasteen 3-4 kertaa, kun ovat vaihtaneet serakuntayhteyttään ja erittäin rikkinäisiä ihmisiä, kaiketi jo alunpitäen.

Usko Jeesuksen sovitustyöhön on ainoa pelastukseen johtava Tie, Totuus ja Elämä.

• ?????
        ????? kirjoitti:

Tiedän surullisia tapauksia näistä "erinomaisuuteen" pyrkivistä seurakunnista ja ihmisistä, jotka ovat luottaneet siihen, kun Jeesuksen nimessä toimitaan, sen täytyy olla myös sitä?
        Mutta mitä vielä, on tapauksia, joissa ihmiset ovat käyneet tuon kasteen 3-4 kertaa, kun ovat vaihtaneet serakuntayhteyttään ja erittäin rikkinäisiä ihmisiä, kaiketi jo alunpitäen.

Usko Jeesuksen sovitustyöhön on ainoa pelastukseen johtava Tie, Totuus ja Elämä.

Pertsa, käy youtubessa ja kuuntele Jukka Leppilammen laulu: Kysytkö palvelus hintaa ja Eternal life, ajatuksella.

• pertsa2010
        ????? kirjoitti:

kun en muista siitä mitään.En muista saaneeni Pyhää Henkeäkään sen paremmin vauvakasteessa ,kuin
        rippikoulussakaan.Tämä aikuiskaste on kuitenkin viimeinen kaste minulle,uudestisyntymän kokemus oli
        todellisuutta hiukan ennen sitä.Nämä molemmat asiat tiedän tapahtuneiksi.

• pertsa2010
        ????? kirjoitti:

Valitettavasti nuo aikuisiän "koulukiusaajat" saavat jatkaa ihmisten rääkkäämistä.

Minut kastettiin sellaisessa ja ,kun heillä oli myös nettifoorumi , niin synnistä puhuttaessa pyysin synnittömiä
        ilmoittautumaan ja yksi kirjoitti ensin ettei ole sellaisia nähnyt ,mutta kun kultin "Guru" epäsuorasti
        ilmoitti sellainen olevansa niin olin taas suuri kerettiläinen ja se yksi syntinenkin perui syntisyytensä.

Olen lopettanut kaiken kanssakäymisen heidän kanssaan ,kuten myöskin taloudellisen avustamisen.Nettiin ehkä joskus saatan jotakin laittaa sillä se on velvollisuutemme.

Minä olen sen verran monessa liemessä keitetty etteivät tuonkaltaiset valekristityt voi mitenkään
        mielenrauhaani järkyttää.Kaikki eivät kuitenkaan selviä henkisestä höykytyksestä!

Saamani kaste on kuitenkin pätevä ,se ei ole antajasta kiinni.

• -ei kaste

"Kaste on kristittynä olemisen perusta, liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Muut kirkolliset toimitukset perustuvat kasteeseen."

Voi voi. Ei voisi olla höpömmin sanottu. Kyllä se liitto Jumalan ja ihmisen välillä syntyy siinä kun ihminen avaa sydämensä Jeesukselle Kristukselle ja ottaa Hänet vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanaan ja Pelastajanaan.

Sitten hän toki, halutessaan noudattaa Jeesuksen käskyä ja esimerkkiä, menee myös kasteelle, mikä ei kuitenkaan ole "...lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta". (1.Piet.3:21)

"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus..." (1.Tim.2:5)

"Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." (Ilm. 3:20)

Kyllä ihmisen on itse avattava sydämensä ovi Jeesukselle, ei sitä kukaan voi tehdä hänen puolestaan, ei edes kastamalla Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

"Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
      Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!" (Matt.28:19-20, Biblian mukaan)

"Go ye, therefore, and instruct all nations; and baptize them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit. And teach them to observe all that I have commanded you. And, behold, I am with you always, unto the consummation of the worlds Amen." (English tr. of Peshitta)

Järjestys Raamatussa on aina tämä: Opettaa (tehdä opetuslapsiksi) ja kastaa.

Raamatussa ei kerrota kenestäkään, joka olisi saanut kasteen ennen uskoontuloaan. Monikin sitä vastoin kyllä tuli täytetyksi Pyhällä Hengellä ennen kastamista vedessä.

Paavali piti evankeliumin julistamista kastamista paljon tärkeämpänä: "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan -ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi." (1.Kor.1:17)

• Apt.8:30-38

30. Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: Ymmärrätkö myös mitä luet ?
        31. Niin hän sanoi: Kuinka minä voisin ymmärtää, kun ei kukaan, ellei kukaan minua opasta ?
        Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.

32. Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi ja niinkuin karitsa on
        ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.

33. Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsan otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä ? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.

34. Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoena: Minä pyydän sinua: sano kenestä profeetta puhuu näin,
        itsestäänkö vai jostakin toisesta?

35. Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.

36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen ja hoviherra sanoi: Katso, tässä on vettä.
        Mikä estää kastamasta minua ?

Jae 37 on poistettu meidän vuoden 38 Raamatusta ja se löytyy vanhemmista käännöksistä
        Biblia 1895 jakeessa 37 sanotaan näin:
        Mutta Filippus sanoi: Jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon.
        Hän vastasi ja sanoi: Minä uskon Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.

38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus, että hoviherra,
        ja Filippus kastoi hänet.

Lapsikasteelle ei ole Raamatussa mitään sitä puoltavaa jaetta.

• Kirkon lapsikaste on
        Apt.8:30-38 kirjoitti:

30. Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: Ymmärrätkö myös mitä luet ?
        31. Niin hän sanoi: Kuinka minä voisin ymmärtää, kun ei kukaan, ellei kukaan minua opasta ?

32. Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi ja niinkuin karitsa on

33. Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsan otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä ? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.

34. Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoena: Minä pyydän sinua: sano kenestä profeetta puhuu näin,

35. Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.

36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen ja hoviherra sanoi: Katso, tässä on vettä.

Jae 37 on poistettu meidän vuoden 38 Raamatusta ja se löytyy vanhemmista käännöksistä

38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus, että hoviherra,

harhaoppia. Jeesus ei kastanut, eikä kehoittanut kastamaan lapsia, vaan Hän siunasi heidät.

Raamatussa kerrotaan uskovien kasteesta, niiden, jotka ovat uudestisyntyneet ja 1895 Biblia
        sanoo 1 Pietarin kirjeessä 3:21 näin:.."ei, että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että
        se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä, Jeesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta".

• pertsa2010
        Apt.8:30-38 kirjoitti:

Tässäkin tapauksessa usko oli se ratkaiseva tekijä , joka mahdollisti kastamisen!

Ettekö te papit voisi tehdä parannusta ja alkaa elää uskoanne todeksi , vai teettekö sitä jo.

• pertsa2010 kirjoitti:

Tässäkin tapauksessa usko oli se ratkaiseva tekijä , joka mahdollisti kastamisen!

Ettekö te papit voisi tehdä parannusta ja alkaa elää uskoanne todeksi , vai teettekö sitä jo.

Ensimmäisellä vuosisadalla , Apostolisen alkuseurakunnan aikana, lapsikastetta ei tunnettu,eikä Raamattu sano sitä...se on tullut myöhemmin,,kuten moni katollinen hömppä myöskin, Lutherilla jäi kesken toi Uskonpuhdistus,,Hän paljon puhdisti katollista menoa.puhdisti paljon,,siis Kaste siis oli alkuaikoina upotuskaste, kun Ihminen oli tehnyt Ratkaisun Jeesuksen puoleen. sitä sanotaan Uudestisyntymäksi.ja sitten alkaa kasvu Kristityksi, ja kuten Markuksen Evankeliumi sanoo luvussa 16:15-16. Hän sanoi heille: Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Usko ja kaste. Looginen vaihtoehto, kun uskot Jeesukseen ja tunnustat suulasi jollekin sen. ja tarkennan vielä, siis kun me ihmiset kaikkialla maailmassa kaikinna aikoina olemme Aadamin jälkeläisiä, ja poikenneet Jumalan luomasta tiestä, kadotukseen matkalla, mutta Jumalan pelastussuunitelman mukaan Jeesuksees lunastettu ja vapautettu synnin ja saatanan otteesta. niin siis vielä Jeesus usko pelastaa, sitten tulee kaste merkikisi..vanha Aadan jää kastealtaaseen/jokeen/järveen/..ja uusi nousee, toki olemme lihanruumissa, ja aluksi syömme sananmaitoo,,ja pikkuhiljaa alamme kantaa Hedelmää.

No näin se on, Raamatulinen Uskoontulo. ja tärkeimän haluun sanoo sinulle joka nyt mietit näitä, usko Jeesukseen, ota vastaan Jeesuksen lunastustyö.Aamen

• pertsa2010
        aksu521 kirjoitti:

Ensimmäisellä vuosisadalla , Apostolisen alkuseurakunnan aikana, lapsikastetta ei tunnettu,eikä Raamattu sano sitä...se on tullut myöhemmin,,kuten moni katollinen hömppä myöskin, Lutherilla jäi kesken toi Uskonpuhdistus,,Hän paljon puhdisti katollista menoa.puhdisti paljon,,siis Kaste siis oli alkuaikoina upotuskaste, kun Ihminen oli tehnyt Ratkaisun Jeesuksen puoleen. sitä sanotaan Uudestisyntymäksi.ja sitten alkaa kasvu Kristityksi, ja kuten Markuksen Evankeliumi sanoo luvussa 16:15-16. Hän sanoi heille: Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Usko ja kaste. Looginen vaihtoehto, kun uskot Jeesukseen ja tunnustat suulasi jollekin sen. ja tarkennan vielä, siis kun me ihmiset kaikkialla maailmassa kaikinna aikoina olemme Aadamin jälkeläisiä, ja poikenneet Jumalan luomasta tiestä, kadotukseen matkalla, mutta Jumalan pelastussuunitelman mukaan Jeesuksees lunastettu ja vapautettu synnin ja saatanan otteesta. niin siis vielä Jeesus usko pelastaa, sitten tulee kaste merkikisi..vanha Aadan jää kastealtaaseen/jokeen/järveen/..ja uusi nousee, toki olemme lihanruumissa, ja aluksi syömme sananmaitoo,,ja pikkuhiljaa alamme kantaa Hedelmää.

No näin se on, Raamatulinen Uskoontulo. ja tärkeimän haluun sanoo sinulle joka nyt mietit näitä, usko Jeesukseen, ota vastaan Jeesuksen lunastustyö.Aamen

kysymys.Niillä on varmaan tuo taivaaseen menevä laajakaista tukossa , kun ei koskaan kuulu eikä näy mitään
        elonmerkkejä.

Minä olen käynyt Raamatullisella kasteella ja tuo usko tuli minuun 3 - 4 vuotta sitten.
        Pappien täällä pitäisi parannusta tehdä joka ikisen sillä kertaakaan he eivät ole vastanneet mihinkään
        kysymykseen Raamatun mukaisesti.

• Baltasa ei kirj.

Ja uskova pelastuu kasteessa, synnin ja kuoleman, sekä tuomion alaisesta maailmasta: 1 Piet.3:21; Jumalan Pojan valtakunnan osallisuuteen: Kol.1:12,13; Gal.1:4; tässä järjestyksessä: ensin usko, sitten kaste, sitten palastus; - kuten edellä. Uskonnollinen maailma, sen maailmankirkko: yrittää vettä valelemalla muuttaa syntisen maailman sen sijaan nimikristilliseksi, paadusttaen opetuksellaan ihmisiä nimikristillisyyden kuolonuneen.

• Baltasar ei kirj.

Kristuksessa Jeesuksessa: Gal3:26, mutta maailmasta me olemme kuolleet pois, kasteen kautta kuten kertomus Nooasta esikuvallisesti opettaan: ja Kristus Jeesus on se arkki johon kätkettyinä meidät vietiin ulos synnin ja kuoleman sekä tuomion alaisesta maailmasta. 1 Piet.3:18-22. Joka on kasteen läpikäynyt, on siirretty: Kristukseen Jeesukseen kastettuna, Isän siirtämänä Pojan rakkauden valtakuntaan: Kol.1:12,13.

• Voisitko vähän tarkentaa, mitä oikeastaan haet kysymykselläsi? En oikein saa kiinni ajatuksestasi.

Katekismuksessa kasteesta opetetaan seuraavasti:
      "Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. Tämä armo annetaan kaikille, myös lapsille. Jeesus käski tuomaan lapsia luokseen, koska Jumalan valtakunta kuuluu heidän kaltaisilleen. Vanhemmat tuovat lapsen kasteelle ja rukoilevat yhdessä kummien kanssa hänen puolestaan. Kasteen arvo ei riipu meidän asenteestamme, sillä kaste ja usko ovat Jumalan teko meissä.

Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Vaikka olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin."

Henna Hauta-aho
      pappi

• tutkailija_

Katekismuksessa kyllä, mutta entäs raamatussa. Millä sanoilla raamatussa puhutaan kasteesta? Katekismuksen teksti vaikuttaa sellaiselta hätäpaikkaukselta.

• tutkailija_ kirjoitti:

Katekismuksessa kyllä, mutta entäs raamatussa. Millä sanoilla raamatussa puhutaan kasteesta? Katekismuksen teksti vaikuttaa sellaiselta hätäpaikkaukselta.

Kerropa tutkailija, millä tavalla ja mitä mielestäsi katekismus "hätäpaikkaa" :) Tässä jotain esimerkkejä siitä, miten Raamatussa puhutaan kasteesta.

Kaste perustuu Jeesuksen kehoitukseen. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamisen lisäksi Jeesus kehottaa opettamaan kastettua.
        Matt 28: 19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Esim. Johanneksen evankeliumin kolmannessa luvussa löytyy myös puhetta kasteesta. Parempi lukea kokonaisuutena, kun tämä yksittäisten jakeiden lainailu on aina aika rajallista.
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.3.html#5

Myös Paavalin kirjeissa, esim. Room 6.(http://www.evl.fi/raamattu/1992/Room.6.html) ja Apostolien teoissa puhutaan kasteesta mm. luvussa 2: 38-39
        "Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Kerropa tutkailija, millä tavalla ja mitä mielestäsi katekismus "hätäpaikkaa" :) Tässä jotain esimerkkejä siitä, miten Raamatussa puhutaan kasteesta.

Kaste perustuu Jeesuksen kehoitukseen. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamisen lisäksi Jeesus kehottaa opettamaan kastettua.
        Matt 28: 19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Esim. Johanneksen evankeliumin kolmannessa luvussa löytyy myös puhetta kasteesta. Parempi lukea kokonaisuutena, kun tämä yksittäisten jakeiden lainailu on aina aika rajallista.

Myös Paavalin kirjeissa, esim. Room 6.(http://www.evl.fi/raamattu/1992/Room.6.html) ja Apostolien teoissa puhutaan kasteesta mm. luvussa 2: 38-39
        "Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Ja kuittaus pääsi unohtumaan. Tällä kertaa kuulolla siis...

Henna Hauta-aho
        pappi

• tutkailija_

Katekismushan on kristinopin tiivistelmä, ja se sisältää paljon selitystä ja ohjeita miten jokin raamatun teksti pitää ymmärtää. Jos raamatun teksti ei ole linjassa kirkon kannan kanssa, esim. kaste, niin katekismuksessa tämä eroavaisuus voidaan paikata sellaisella tulkinnalla tai lisätulkinnalla, joka on parempi.

Miksei katekismuksesta löydy esimerkiksi vastausta siihen, miten raamatun homotekstejä pitää tulkita?

• pertsa2010

Raamatun rinnalla - kasteen armoa ei löydy Raamatusta.
        Katekismuksesta ei myöskään löydy kuvainpalvelukieltoa - se on toisen evankeliumin julistamista vai mitä?

Onko oikein vai väärin ,että tuo käsky on poistettu katekismuksessa????

Jeesus kastettiin vain aikuisena hyvä esimerkki!

• Kari Katyyri

Ajatteletteko te muuten että nuilla asioilla on ihan käytännön merkitystä? Eikö uskoon tuleva voi tulla osalliseksi anteeksiannosta ja Kristuksen puhtaudesta ilman kastetta?

Jos ajattelette nuin niin voisiko kirkko tarjota myös kasteen poiston niille joille se on väkisin tehty ja jotka eivät halua olla osallisia näistä? Joku föönäysriitti vaikka voitaisiin kehittää niiden iloksi jotka ovat pahoillaan heille annetusta kasteesta.

Itse kävisin mielelläni sellaisessa tilaisuudessa koska se edustaisi minulle kirkon anteeksipyyntöä minulle suoritetusta pakkoliittämisestä kirkkoon ja uskonnollisesta riitistä jolla kirkko kokee olevansa oikeutettu liittämään minut ajatuksiin joita en kannata.

• pertsa2010 kirjoitti:

Raamatun rinnalla - kasteen armoa ei löydy Raamatusta.
        Katekismuksesta ei myöskään löydy kuvainpalvelukieltoa - se on toisen evankeliumin julistamista vai mitä?

Onko oikein vai väärin ,että tuo käsky on poistettu katekismuksessa????

Jeesus kastettiin vain aikuisena hyvä esimerkki!

Mitä pertsa itse tarkoitat kasteen armolla?

Katekismukseen on tosiaan koottu tiiviisti kristinuskon keskeistä sisältöä ja se pohjautuu kristinuskon perinteeseen ja tapaan tulkita Raamattua. Katekismuksesta ei löydy yksityiskohtaisia eettisiä ohjeita kaikkiin elämän tilanteisiin. Raamattu ei myöskään ensisijaisesti ole mielestäni mikään ohjekirja. Toki sieltä löytyy jos jonkinlaista ohjettakin, mutta keskeisintä lienee sanoma Jumalasta ja hänen rakkaudestaan ihmistä kohtaan.

Eikös tuon kuvapalvontakiellon voi ajatella hyvinkin sisältyvän ensimmäiseen käskyyn?
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

Ja vielä Jeesuksen kasteestakin. Juutalaisilla ei ole ollut tapana viedä lapsia kasteelle. Sen sijaa kyllä pojat vietiin ympärileikattavaksi.

Henna Hauta-aho
        pappi

• ateistix

"Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Vaikka olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin."

Kyllä täällä aikaisemmin joku pappi sanoi, että luomiskertomus on myytti, eikä perisyntiä ole. Te ev.lut.papit olette aika eri linjoilla.

• pertsa2010

Mitä pertsa itse tarkoitat kasteen armolla?

Katekismukseen on tosiaan koottu tiiviisti kristinuskon keskeistä sisältöä ja se pohjautuu kristinuskon perinteeseen ja tapaan tulkita Raamattua. Katekismuksesta ei löydy yksityiskohtaisia eettisiä ohjeita kaikkiin elämän tilanteisiin. Raamattu ei myöskään ensisijaisesti ole mielestäni mikään ohjekirja. Toki sieltä löytyy jos jonkinlaista ohjettakin, mutta keskeisintä lienee sanoma Jumalasta ja hänen rakkaudestaan ihmistä kohtaan.

Eikös tuon kuvapalvontakiellon voi ajatella hyvinkin sisältyvän ensimmäiseen käskyyn?

Ja vielä Jeesuksen kasteestakin. Juutalaisilla ei ole ollut tapana viedä lapsia kasteelle. Sen sijaa kyllä pojat vietiin ympärileikattavaksi.

Henna Hauta-aho
        pappi

Minä tarkoitan kasteella ja sen armolla tätä :

1.Pietarin kirje :
        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Kaste on siis vertauskuva ja pelastuksen osatekijä :
        Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ,mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.

**************************************************************************************************************************************************
        Henna Hauta - aho sanoi :
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Jeesus kastettiin aikuisena ei vauvana.Siinä on esimerkki uuden liiton kristityille ,kun teemme tuolla
        tavalla emme tee ainakaan väärin.

Matteuksen evankeliumi :
        3:13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
        3:14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!" >> Jakeen lisätiedot
        3:15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Silloin hän salli sen hänelle.
        3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä

Miksi siis luterilainen kirkko kastaa vauvoja jos alkuseurakunnan aikana ei tehty niin?
        **************************************************************************************************************************************************
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Oleellista on se ,että kyse on Jumalan itsensä antaman käskyn poistamisesta ja jos moisia poistoja plus muutoksia tehdään jatkuvasti niin kohta ei enää kukaan tiedä mikä oli tekstin tarkoitus alunperin.
        Mikähän vika niissä vanhoissa käskyissä oli?

Kyseessä on myös toisen evankeliumin julistaminen :

Galatalaiskirje:
        1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu

Jeesus puhuu käskyistä UT:kin keskustelussaan rikkaan miehen kanssa ,joten ne ovat voimassa myös
        uudessa liitossa.
        Käskyn poistaminen oli myös herjaus Jumalaa kohtaan.

Oikeat käskyt ja erinäisiä perusteluita on kirjoituksessani :

Ei oikeutta tuomita 2 / 2

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9633328/48129690

• Baltasar ei kirj.

Ja sellaista kãytãntõã ei voida UT:sta osoittaa, tai esittãã kãytetyksi, ja Apt:n paikkakin puhuu juutalaisille, ja heidãn lapsilleen, ikããnkuin kuulijoille, ja heitã seuraaville sukupolville, - ja kaikille niille jotka tulevat uskoon, ja tekevãt paranuksen uskomalla Jeesukseen Kristukseen.

Johanneksen evankeliumi, nimenomaan osoittaa, luvussa kolme: Jeesuksen olleen opetuslapsineen "kastaja" ja kastaneen jopa luokseen tulleita ihmisiã, "enemmãn kuin Johannes Kastaja heitã kastoi: Joh.3:22-4:2. Loukseentutuja lapsia Hãn sensijaan siunasi: Matt.10:13-16.

Esittãmãsi kohdat eivãt siis suinkaan tue kãsityksiã kirkkojen omaksuman yleiskirkollisen: lapsi/pakkokasteen perustumiselle Raamattuun, ja sen mukaiseen opetukseen, ja uskonkãsitykseen.

• Baltasar ei kirj.

Ja kuittaus pääsi unohtumaan. Tällä kertaa kuulolla siis...

Henna Hauta-aho
        pappi

Ja se on itseasissa muinasbabylonialainen uskonnollinen kultti, jonka valtiokirkolliset instituutiot ovat omaksuneet suoraan pakanuudesta, - kuten lãhes kaiken muunkin - uskonnossaan. Sulta tuppaa Henne, tuo vastailu puoli unohtumaan, kun tuputat "kritillista pakanuutta" sivustolla: kirstinuskona.

• Balt.
        Baltasar ei kirj. kirjoitti:

Ja sellaista kãytãntõã ei voida UT:sta osoittaa, tai esittãã kãytetyksi, ja Apt:n paikkakin puhuu juutalaisille, ja heidãn lapsilleen, ikããnkuin kuulijoille, ja heitã seuraaville sukupolville, - ja kaikille niille jotka tulevat uskoon, ja tekevãt paranuksen uskomalla Jeesukseen Kristukseen.

Johanneksen evankeliumi, nimenomaan osoittaa, luvussa kolme: Jeesuksen olleen opetuslapsineen "kastaja" ja kastaneen jopa luokseen tulleita ihmisiã, "enemmãn kuin Johannes Kastaja heitã kastoi: Joh.3:22-4:2. Loukseentutuja lapsia Hãn sensijaan siunasi: Matt.10:13-16.

Esittãmãsi kohdat eivãt siis suinkaan tue kãsityksiã kirkkojen omaksuman yleiskirkollisen: lapsi/pakkokasteen perustumiselle Raamattuun, ja sen mukaiseen opetukseen, ja uskonkãsitykseen.

Jehovan todistajat: he vastaavat vain kysymyksiin toistaen harhaoppejaan. Ensinmainitut toistavat Vartiotorniseuran "henkeytettyjã", valheita, ja jãlkimmãiset taas kirkkojen valheita.

• Yksi välimies
        ateistix kirjoitti:

"Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Vaikka olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin."

Kyllä täällä aikaisemmin joku pappi sanoi, että luomiskertomus on myytti, eikä perisyntiä ole. Te ev.lut.papit olette aika eri linjoilla.

Pelastuvatko siis kaikki kastetut?

Oletko Henna ottanut huomioon sitä, että läheskään kaikille kastetuille tätä ns. pelastavaa uskoa ei synny?
        Sen sijaan voi kyllä syntyä usko kasteeseen itsessään...

• Ihmettelenpä vain...
        Yksi välimies kirjoitti:

Pelastuvatko siis kaikki kastetut?

Oletko Henna ottanut huomioon sitä, että läheskään kaikille kastetuille tätä ns. pelastavaa uskoa ei synny?
        Sen sijaan voi kyllä syntyä usko kasteeseen itsessään...

Ihmettelen suuresti sitä, miksi luterilaisessa kirkossa viitataan usein Raamatun kasteen merkityksestä kertoviin kohtiin lapsikastetta puolustettaessa?

Nehän eivät poissulje totuutta siitä, millainen kastekäytännön tulisi Raamatun mukaan olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3222
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      25
      2983
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2872
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2568
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2321
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      2202
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe