Koiran luottamus takas

onneton om..

Nyt asia josta kirjotan on semmonen et toivon ettei hirveesti haukkuja tuu vaikka arvaan kyl jo että niitä tulee. .

Mul on 2v lapinporokoira ja itselle sattu tossa sellanen juttu et jouduin psykoosiin ja sitten hoitoon. Taustalla oli yks rankka asia jota en nyt kerro sen tarkemmin mut olin siis useita päivä kotona psykoosisssa ennenkun vanhemmat tuli käymään ja sit pääsin sairaalaan. Olin sairaalassa kuukauden ja mun koissu oli vanhemmilla tuon ajan.

Nyt oon pari kuukautta ollu kotona ja huomaan et mun koira pelkää mua. En tiää mitä oon sille tehny ku pelkää, mut kun en muista niistä psykoosipäivistä kaikkea niin varmaan, oon vahingoittanu sitä tai jotain. Pelkää kun nostan käden ja ryömii maassa ja näyttää hampaita. Tällasta ei ennen tehny. Sama jos kiellän niin tekee tuollai.

Mun olo on nyt ok ja tosiaan en haluu että haukutte, normaalisti en ois IKINÄ satuttanu koiraani ja on tosi paha oli siitä mitä oon tehny, siis varmasti tehny vaikka en ite muista. Käyn terapiassa ja vanhemmat käy mun luona joka päivä ja on sovittu et jos mun tila muuttuu tai jotain niin koira menee vanhemmille hoitoon (on muuteskin tottunu oleen siellä ja on koissulle tavallaan toine koti).

Nyt siis en haluu haukkuja, tiiän että oon tehny väärin, haluisin vaan neuvoja siihen että miten saan koissun taas luottamuun muhun kun oon sen luottamuksen rikkonu ja menetttäny ja se pelkää mua (ei aina mut tietyissä tilaneteissa?

9

769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti itsekin

joskus aika kummallista ja rankkaa. Koira tarkkailee sinua, ja jos käyttäydyt normaalisti ja kohtelet koiraa hyvin, luottamus palaa ajan kanssa. Turha ruveta hyvittelemään sellaista mitä vain aavistelee. Eikä siihen taida olla keinojakaan. Olen pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan. Eteenpäin, on neuvoni.

• firefly555

Joo, samoilla linjoilla ollaan täälläkin. Omasta mielestä ehkä tärkeintä tällasissa tilanteissa on vaan jatkaa normaalisti arkea eteenpäin ja unohtaa se mitä on saattanut ehkä tapahtua ja olla myös tuntematta sääliä. Koirat elää tässä hetkessä, eivätkö ne jää miettimään menneitä asioita, joten jos itse päästät asiasta irti ja jatkat eteenpäin, jatkaa myös koirasi. Ja kuten yllä jo sanottiinkin, niin koirasi luottamus ja kunnioitus sinua kohtaan palaa ajan kanssa takaisin, joten sitäkään on turha murehtia.

• perheen isä

"Turha ruveta hyvittelemään sellaista mitä vain aavistelee."..hyvin sanottu.
        Elämän kulkuun kuuluu asioita joille ei vain voi mitään ja se on vain osa elämää eikä sitä pidä pyytää keneltäkään anteeksi. Todennäköisesti koira on vain saikähtänyt muutosta sinussa , jonka psykoosi aiheutti.
        Niin tai näin ei se sinusta huonoa koiranpitäjää tee ja paras lääke tuohon on, että jatkat mahdollisimman normaalisti, äläkä todellakaan ala paikkamaan mennyttä korostuneella käytöksellä miellyttämiseen koiralle.
        Tämä on vain elämää ja pääasia että huomioi ne ennakkoon tiedossa olevat asiat oikeilla järjestelyillä esim. koiran hoito ymv. asiat on etukäteen selvillä. Siitä se arki lähtee. =D

• jonnnnnnnna

Et sinä voi itseäsi syyttää siitä, jos olet ollut psykoosissa ja luultavasti silloin satuttanut koiraasi. Lopeta itsesi syyttäminen sillä saattaahan olla ettet mitään ole tehnyt, mutta koirasi pelkää sinua, koska silloin käyttäydyit oudosti.

Sinuna lähtisin ihan liikkeelle siitä, että käyttäydyt mahdollisimman normaalisti. Vältä kuitenkin sellaisia tilanteita/asentoja yms. joissa olet huomannut koirasi pelkäävän. Anna sille aikaa ja osoita olevasi luotettava. Jos se tuntuu pelkäävän tosi paljon, kokeile vaikka heitellä sille kauempaa nameja. Luulisi kyllä, että se jossain vaiheessa alkaa taas luottamaan. :)

• Koeta keksiä,jos mahdollista kaikkea kivaa koirasi kanssa. Lainaa kirjastosta joku temppukirja,joista jotain valitset juuri omallesi sopivaa. Keksi kiva harrastus,ihan vaan touhumielessä. Pääasia,että löytäisit jotain oikein kivaa toimimista koirasi kanssa,jossa se saa paljon kehuja ja yhteistyö huomaamattakin kehitty ja paranee taas. Ole rauhallinen ja etene tarvittaessa ylipäätään rauhallisesti,mutta toimissasi ole kuitenkin määrätietoinen mutta hyvin positiivinen.
      Kirjastosta kannattaa hakea myös erittäin hyvä kirja,joka kertoo koiran rauhoittavista eleistä ja signaaleista,kirjoittaja Turid Rugaas.Auttaa tulkitsemaan koiraa ja voi itsekkin hyödyntää.

Tsemppiä kummallekkin !

• varaudu tulevaankin

anna sen tulla sinun luoksesi. Se pelkää todella paljon. Ole nyt sitten skarppina itsesi kanssa, nuo sairaudet ja tilathan monesti uusiutuvat eli koira hoitoon AJOISSA.

• onneton om..

Kiitos tosi paljo kaikille kommentoineille. Niin mä vähä ajattelinkin että ei tähän muu auta kun aika ja se että tekee koissun kanssa asioita yhdessä. Tuo Rugaasin kirja mulla onki kirjahyllyssä ja tääl alkaa paikallisessa koirayhdistyksessä tokokurssi maaliskuussa niin jos sinne menis niin parantas ehkä suhdetta koissuun.

Viimeselle kommentoijalle haluun sanoo et täää mun psykoosi oli tityn traumaattisen tapahtuman jälkeinen juttu ja siks en usko et kovin helpolla uusii, niin lääkärikin arvioi mut koskaan tietty ei tiiä varmaksi. Tuo on hyvä kun sanoitte että ei piä hyvitellä tai miellyttää koiraa. Tajusin kun luin sen että oon jotenkin varonu esmeks koiran kieltämistä kun se reagoi siihen niin vahvasti. Ehkä se on hämmentäny koissua lisää kun ennen oli tarkat säännöt joista pidin kii ja ei oli aina ei ja nyt oon jotenkin löysänny siinä just kun oon halunnu ettei koissu pelkää.

Kiitti vielä kaikille ja hyvää jatkoa!

• miaamamma
        onneton om.. kirjoitti:

Kiitos tosi paljo kaikille kommentoineille. Niin mä vähä ajattelinkin että ei tähän muu auta kun aika ja se että tekee koissun kanssa asioita yhdessä. Tuo Rugaasin kirja mulla onki kirjahyllyssä ja tääl alkaa paikallisessa koirayhdistyksessä tokokurssi maaliskuussa niin jos sinne menis niin parantas ehkä suhdetta koissuun.

Viimeselle kommentoijalle haluun sanoo et täää mun psykoosi oli tityn traumaattisen tapahtuman jälkeinen juttu ja siks en usko et kovin helpolla uusii, niin lääkärikin arvioi mut koskaan tietty ei tiiä varmaksi. Tuo on hyvä kun sanoitte että ei piä hyvitellä tai miellyttää koiraa. Tajusin kun luin sen että oon jotenkin varonu esmeks koiran kieltämistä kun se reagoi siihen niin vahvasti. Ehkä se on hämmentäny koissua lisää kun ennen oli tarkat säännöt joista pidin kii ja ei oli aina ei ja nyt oon jotenkin löysänny siinä just kun oon halunnu ettei koissu pelkää.

Kiitti vielä kaikille ja hyvää jatkoa!

Tsemppiä sulle! Olen myös samoilla linjoilla että normaali elämä korjaa asian. Olen myös iloinen puolestasi että sinulla on huolehtivat vanhemmat jotka tukevat sinua. Koirasi löytää luottamuksen vielä.

• kerran pahasti töpän

Sait ihan hyvät ohjeet jo muilta kommentoijilta. Itselläni on kokemusta asiasta ensimmäisestä koirastani, jonka ehdin jo yhteen kertaan pilaamaan, mutta jonka sain takaisin pikkuhiljaa. Toistelin muutamaa paskaa virhettä (rangaistukset myöhässä, epäjohdonmukaisuus, liian kovat vaatimukset) noin 2 vuotta. Päädyimme siihen, että koira oli mieluummin muiden kuin minun seurassa vaikka asuimme tuolloin arjet kahdestaan. Joissakin tilanteissa koira pelkäsi minua tärinään asti vaikka en ollut tehnyt juuri noina hetkinä mitään pahaa. Koira ei peloissaankaan ollut onnekseni missään tilanteessa aggressiivinen.

Onni oli siinä, kun sain lopulta palautetta vääristä metodeistani ihmiseltä joka oli seurannut touhujamme ja ymmärtänyt yskän. Hän ei ollut edes koiraihminen vaikka eläinten kanssa paljon pelasikin. Hänen madonlukujensa jälkeen heräsin itsekin. Ja siitä se sitten pikkuhiljaa se homma lähti hoitumaan. Ensimmäisten kuukausien aikana ei juuri edistystä tapahtunut. Puolen vuoden päästä oli edistystä havaittavissa ja pikkuhiljaa siinä sitten mentiin ja noin 2 vuotta siitä kun olin tullut järkiini oli koirakin löytänyt uudelleen iloisuuden ja luottamuksen. Pitkälle se aika silloin tuntui, mutta sellainen koiranopiskelukorkeakoulu se näin jälkikäteen oli, että päivääkään en tuosta kärsimysten taipaleesta pois antaisi.

Kohdallasi tilanne voi olla omaa taannoistani parempi. Lähinnä siitä syystä, että mahdollinen huono kohtelu on ollut huomattavasti lyhytkestoisempaa kuin oman koirani kohdalla. Eli asiat kerran tupeksineena tollona suositan seuraavaan: ole läsnä, pyri rauhallisuuteen, älä tyrkytä itseäsi koiran seuraan vaikka kuinka haluaisit, älä reagoi hampaiden näyttämiseen/ murinaan mitenkään, olkaa paljon kahdestaan paikoissa joista koira pitää, tasaisuutta, säännöllinen elämänrytmi, ja taas sitä tasaisuutta, koiralle luita työkaluiksi jotka rentouttavat oloa, jätä välillä koira pitkät tovit ilman huomiota ja jos vain mahdollista, niin mene välillä koirasi kanssa tilanteeseen jossa annat hellyyttä jollekin muulle koiralle yllinkyllin (niin että omasi näkee tilanteen muttei siihen osallistu).

Joku päivä pääset huomaamaan, että koira on päässyt menneitten yli ja se päivä jos mikä on se suurin ilonpäivä, jonka koiran kanssa voi kokea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe