Voiko raakaa kanaa syöttää koirille pakastuksen jälkeen? Vai voiko tulla salmonellaa yms.. samoja millä pelotellaan meitä ihmisiä.. Jos rokotukset eivät ole ajan tasalla niin haittaako se? vai parempi laittaa kanat uuniin ja sitten vasta antaa koiralle?
raakaa kanaa
10
2337
Vastaukset
- ntjhntf
määristä, jos koira ei tottunut raakaan (ripuli) ja älä syötä nappulaa yhtäaikaa. Jos luista kyse, niin ehdottomasti raakana myös. Paisteut, keitetyt luut säröilevät, niistä tulee teräviä ja tapat siten koirasi.
- ei voi kuin nauraa
tekemistä raa'alla kanalla ja rokotuksilla on keskenään???
- 18
Minua myös kiinnostaa se voiko koira saada salmonellan raásta kanasta?
- koiruuksia1
18 kirjoitti:
Minulla ei ole varmaa tietoa, mutta itse en antaisi raakaa kanaa koiralle. Viime vuosinahan on ollut monta tapausta, missä ihminen on saanut noroviruksen syötyään pakastettuja vadelmia, joita ei ole keittänyt ensin. Uskoisin, että myös salmonella olisi samanlainen, eli pakastaminen ei hävitä sitä.
- .........
18 kirjoitti:
ei kuole pelkällä pakastuksella... täytyy lämmittää kana 75 asteiseks että kuolee :) jotain sentäs koulussaki oppii :D
- helmukka
......... kirjoitti:
ei kuole pelkällä pakastuksella... täytyy lämmittää kana 75 asteiseks että kuolee :) jotain sentäs koulussaki oppii :D
mikä sen parempaa kuin raaka liha/luut koiralle. itse syötän koirille vainraakaruokaa ja molemmat voivat aivan loistavasti. Missään nimessä ei saa kypsentää lihoja eikä varsinkaan lihaisia luita(esim broilerin siivet) koiralle. Koiran ruuansulatus on sellainen, että hyötyy kypsentämättömästä. Osa syöttää sekä nappulaa että rakaruokaa mutta silloin koira menee herkästi ripulille koska ruuat sulavat eri tahtiin, mutta jos näin haluaa kokeilla kannattaa antaa aamusta toista ja illasta toista, mutta ei samalla aterialla.
- faktat pöytään
helmukka kirjoitti:
mikä sen parempaa kuin raaka liha/luut koiralle. itse syötän koirille vainraakaruokaa ja molemmat voivat aivan loistavasti. Missään nimessä ei saa kypsentää lihoja eikä varsinkaan lihaisia luita(esim broilerin siivet) koiralle. Koiran ruuansulatus on sellainen, että hyötyy kypsentämättömästä. Osa syöttää sekä nappulaa että rakaruokaa mutta silloin koira menee herkästi ripulille koska ruuat sulavat eri tahtiin, mutta jos näin haluaa kokeilla kannattaa antaa aamusta toista ja illasta toista, mutta ei samalla aterialla.
Näköjään ollaan kahta mieltä asiasta. Itse mielelläni syöttäisin lihat raakana, mutta en uskalla syöttää raakaa kanaa ennen kuin löytyy joku fakta joka sanoo että koira ei voi saada siitä salmonellaa. Osaako joku sanoa faktisesti jomman kumman puolesta?
- ,liolyl.oyö089öoiölu
faktat pöytään kirjoitti:
Näköjään ollaan kahta mieltä asiasta. Itse mielelläni syöttäisin lihat raakana, mutta en uskalla syöttää raakaa kanaa ennen kuin löytyy joku fakta joka sanoo että koira ei voi saada siitä salmonellaa. Osaako joku sanoa faktisesti jomman kumman puolesta?
on äärettömän pieni. Kypsennetystä koira ei hyödynnä samalla tavalla aineita. Raaka on luontaista ravintoa koiralle. Olen vuosikausia antanut raakana omilleni, ei mitään ongelmia. Mutta aloita pikkumääristä, jos ei ennen syönyt, että vatsa kestää. Ja ethän mitään filettä anna, sillä koira tarvii myös rasvaa.
- koiruuksia1
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/terveys/salmonella-ja-raakaruokinta/:
"Neljä asiaa suojaa koiria salmonellalta:
salmonella on herkkä happamalle ja emäksiselle, yli pH 10 ja alle 4 tappaa sen. Salmonellabakteerin on siis vaikea selvitä hengissä koiran noin pH 2 vatsahapoista
salmonellaa tarvitaan noin 100 000 bakteeria, ennen kuin se “kykenee aktivoitumaan” ja tarttumaan. Koiran lyhyt suolisto vaikeuttaa salmonellabakteerin jakautumista, koska se joutuu taistelemaan samoista suolen pinnan reseptoreista normiflooran kuten E. Colin kanssa.
salmonella ei kestä lämpöä ja valmistus tappaa sen. Kun linnulla noudattaa 75°C ja muulle lihalle 70&;degC sisälämpötilaa, niin on suojassa. Mutta sinänsä huvittavaa, että medium tai raw -pihvi ei ole kenellekään ongelma, mutta koirien lihoissa kylläkin. Kuumentaminen ei tietenkään auta raakaruokkijoita, mutta ehkä hivenen lohduttaa se, että hyvä käsihygienia ja valmistuslinjan puhtaus ajaa saman asian.
tuotannon valvonta on erittäin tehokasta ja jos broilerista löytyy salmonellaa, niin koko erä joutuu kypsennettävien joukkoon.
Se, että koiran ei helpolla sairastu salmonellaan, ei tarkoita etteikö koira voisi sairastua. Kyllä se voi. On sairastunutkin. Joskus siihen jopa kuollaan, olkoonkin että se on enemmänkin nuorten pikkupentujen ja kroonikkovanhusten riski. Raakaruokinnan välttäminen salmonellariskin takia on toki perusteltua, mutta maailma ei ole turvallinen ja täydellinen paikka. Täällä sairastutaan ja kuollaan.
Riskianalyysissä kannattaa myös muistaa, että vaikka koira ei sairastuisikaan, niin se voi tartuttaa. "
Itse en siis ainakaan syöttäisi raakaa kanaa koiralle, jos kerta riski salmonellasta kuitenkin on olemassa (olkoonkin vain pieni). Minusta on aika törkeästi sanottu, että täällä sairastutaan ja kuollaan ja sillä perusteella voisi syöttää mahdollisesti vaarallista ruokaa. Tuskin kukaan syöttäisi lapselleenkaan ruokaa, josta voi saada jonkin taudin, koska se nyt sattuu kuulumaan elämään, jos sairastuu.- helmukka
Koiralla on lyhyt suolisto, joten salmonella bakteeri ei ennätä siellä jakautumaan ja sairastuttamaan, toki poikkeuksiakin on niinkuin kaikessa muussakin :) Itse koen turvalliseksi syöttää kaikki raakana ja näin jatkan edelleenkin. Jokainen päättää mitä koiralleen antaa. Meillä raakaruoka toimii loistavasti, loppui nappularipulit ja löysät ulosteet, anaalirauhasvaivat ja turkki kunnossa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241