laumahäätö

häätäjät

Kiinnostais karkkavalle koiralle laumahäätö . Tarviiko jonkun kouluttajan siinä häätämään vai voiko kaverin kaa sen ihan tehdä ? Kokemuksia ja mielipiteitä ?

26

829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheen isä

      ööööö....siis Pyydä eläinsuojelua hakemaan se koira?..Jos nyt joku kouluttajan apua tarvitsee niin sinä. ainakin hyviä neuvoja siltä. Tämä kysymys ei nyt oikein täysin auennut.

      • ffasdasd2333

        perheen isä kerrot kovasti aina koirakokemuksestasi, mutta SILTI et ole KOSKAAN törmännyt käsitteeseen laumahäätö? Outoa.

        Luulisi tämän ikivanhan kikan olleen käytössä monissakin piireissä, ei sillä että olisin sen kannalla.


      • perheen isä
        ffasdasd2333 kirjoitti:

        perheen isä kerrot kovasti aina koirakokemuksestasi, mutta SILTI et ole KOSKAAN törmännyt käsitteeseen laumahäätö? Outoa.

        Luulisi tämän ikivanhan kikan olleen käytössä monissakin piireissä, ei sillä että olisin sen kannalla.

        Kuunnellaan kokemuksia..jos jollain olisi.


    • ehdoton ei

      Sitä ei pidä mennä kokeilemaan suinpäin, se tehoaa vain tietyn tyyppisille koirille, jos niillekkään. Asiaan liittyy monenlaista, koiraa ei vain jätetä lauman ulkopuolelle. Jos et erittäin tarkkaan tiedä mitä teet, miten ajoitat, mitä kaikkea huomioit, niin vain pahennat tilannetta.

      Opeta mieluummin koirallesi perustottelevaisuutta. Aloita miettimällä MIKSI se karkaa? Siihen on aina SYY. Sitten poista se SYY. Älä takerru seuraukseen, varsinkaan menetelmin, joita et selvästikään tunne.

      • Aina ei voi

        syytä poistaa sillä se ei ole omistajan hallinnassa. Koira näkee kanin - säntää perään. Mitä tehdä? Ampua kaikki alueen kanit, jänikset ja rusakot? Mahoton urakka.


      • perheen isä
        Aina ei voi kirjoitti:

        syytä poistaa sillä se ei ole omistajan hallinnassa. Koira näkee kanin - säntää perään. Mitä tehdä? Ampua kaikki alueen kanit, jänikset ja rusakot? Mahoton urakka.

        Mikä koira ja ikä. Ymmärrän että lähtee/karkaa, mutta missä tilanteessa?


      • oletpa ainutlaatuine
        Aina ei voi kirjoitti:

        syytä poistaa sillä se ei ole omistajan hallinnassa. Koira näkee kanin - säntää perään. Mitä tehdä? Ampua kaikki alueen kanit, jänikset ja rusakot? Mahoton urakka.

        Minunkin koirani nuorempana säntäsi jänisten perään, mutta ei enää.

        Peruskoulutusta, teet itsestäsi kivan ja mielenkiintoisen koirasi kantilta ja ennakoit.

        Lue vaikkapa muutama koirakirja alkuun.


      • niinolen
        oletpa ainutlaatuine kirjoitti:

        Minunkin koirani nuorempana säntäsi jänisten perään, mutta ei enää.

        Peruskoulutusta, teet itsestäsi kivan ja mielenkiintoisen koirasi kantilta ja ennakoit.

        Lue vaikkapa muutama koirakirja alkuun.

        muutakun odottaa. Taisipa sun koiras olla aika puudeli. Meillä ei anneta periksi. Vain hihnassa pihalle.

        Mielenkiintoista olis nähdä sun tekevän ittes mielenkiintoseksi kanihavainnon tehneelle koiralle.




        Mutta oikeesti, alanpa epäillä että sulla koskaan koiraa ollutkaan ;D Niin hassujas puhut.


      • Aina ei voi kirjoitti:

        syytä poistaa sillä se ei ole omistajan hallinnassa. Koira näkee kanin - säntää perään. Mitä tehdä? Ampua kaikki alueen kanit, jänikset ja rusakot? Mahoton urakka.

        Ehkä sitten pitää aina kytkettynä,jos ei ole hallinnssa.
        Onhan niitä koiria,jotka ei esim.pidä muista koiristakaan.Tuon logiikan mukaan pitäis posauttaa sitten muut koiratkin kuleksimasta :D

        Ja muuten,ei ole mahdoton urakka ;)Ainakaan kaikilla.Mutta vaatii kyllä kovasti työtä,jos koira on sen "tyyppinen" ,että saalis ja tai riistavietti on kova.
        Minulla on ollut yksi ainut koira,joka ei ole ollut kiinnostunut jahtaamisesta.Muuta kuin lelujen
        .Enkä ole vielä asuinalueitteni elukoita lahdannut,vaikka niitä varsinkin nykyisessä on melkoisesti.Eniten juuri noita pomppivia hörökorvia :D
        Ja siitä siis on lähdetty,että yhtään otusta,ei edes muurahaista jahdata,kun portista ulos mennään.Ei hihnassa,eikä irti.


    • Ei ole kuin mielipidettä antaa.

      Eli ilmeisesti on tiettyyn metodiin perustuva juttu? Sen yhteydessä olen asiaan tutustunut.Muuten en ole koiramaailmassa siitä kuullut.
      Ja mielipide.En kannata.Kannatan vain sitä,että koiralle opetetaan,mitä sen halutaan tekevän.En sitä,että odotetaan virheitä,tai opetus perustuu rankaisupohjalle,oli kyse mistä tahansa.
      Ja se,että tuota tehdään(tuontyyppistä ?) niin,että toinen ajaa koiran pois,niin on jo aika riskaabeliakin.
      Varsinkin jos sattuu olemaan kyse vähänkään tavalla tai toisella muutenkin enemmän negatiivisesti ihmisiin suhtautuvasta koirasta.Voipa oppia siinä hommassa kaupanpäälle jotain ihan muutakin mitä halutaan...

      • SieppoSuutari

        ".Kannatan vain sitä,että koiralle opetetaan,mitä sen halutaan tekevän.En sitä,että odotetaan virheitä,tai opetus perustuu rankaisupohjalle,oli kyse mistä tahansa."

        molossi entäs kun koiralle on opetettu luoksetulo, mutta koiraa ei kutsuttaessa vain huvita tulla luokse? Minä olen sitä mieltä, että kun luoksetulo on pikkupentuna alituiseen opetettu ja vahvistettu niin oikein hakemalla haetaan niitä tilanteita, jossa koira voi tehdä virheen ja haistatella pitkät kutsulle. Tällöin koiralle tehdään selväksi (ja mieluiten kerralla, ja kunnolla), että käskyä on toteltava. Nämä ovat niitä harvoja asioita, joita koiraltani vaadin. Lenkillä ei perseillä ja luokse tullaan kun kutsutaan.

        Ja tämä "jos koiraa pöläyttää luoksekutsuttaessa niin se ei tuu enää koskaan kun pelkää että sille suututaan" on myös yksi suurimmista urbaanilegendoista, lähes varauksetta on kyseessä tilanne, jossa koiralle EI OLE opetettu käskyn merkitystä niin sekaisinhan siitä menee.


      • perheen isä

        Outoa "opettaa" hallitsematonta ja toivoa parasta. Ei kuulosta kovin fiksulta. Kädettömien kepposia.


      • SieppoSuutari kirjoitti:

        ".Kannatan vain sitä,että koiralle opetetaan,mitä sen halutaan tekevän.En sitä,että odotetaan virheitä,tai opetus perustuu rankaisupohjalle,oli kyse mistä tahansa."

        molossi entäs kun koiralle on opetettu luoksetulo, mutta koiraa ei kutsuttaessa vain huvita tulla luokse? Minä olen sitä mieltä, että kun luoksetulo on pikkupentuna alituiseen opetettu ja vahvistettu niin oikein hakemalla haetaan niitä tilanteita, jossa koira voi tehdä virheen ja haistatella pitkät kutsulle. Tällöin koiralle tehdään selväksi (ja mieluiten kerralla, ja kunnolla), että käskyä on toteltava. Nämä ovat niitä harvoja asioita, joita koiraltani vaadin. Lenkillä ei perseillä ja luokse tullaan kun kutsutaan.

        Ja tämä "jos koiraa pöläyttää luoksekutsuttaessa niin se ei tuu enää koskaan kun pelkää että sille suututaan" on myös yksi suurimmista urbaanilegendoista, lähes varauksetta on kyseessä tilanne, jossa koiralle EI OLE opetettu käskyn merkitystä niin sekaisinhan siitä menee.

        No jos ei huvita,jos näin voi koiran kohdalla sanoa,niin silloin pitäisi miettiä,miksi ei.
        Yleensä kyse on vaan huonosti opetettu,riittämättömästi motivoitu ko.yksilöön nähden ja joskus,kun olisi pitänyt myös vaatia,niin sitä ei ole tehty.Jos puhutaan ei ihan pentukoirasta,niin taka-alalla voi olla "johtajuusjuttuja".Tuon pistän taas kerran lainausmerkkeihin,eli siis siinä mielessä,kun tuon sanan itse käsitän.

        Itse en varsinaisesti hakemalla hae niitä virheitä.Päinvastoin eli lähinnä ja pikemmin hakemalla haen tilanteita,jossa voin ennakoida ja nimenomaan harjoitella sitten niin,että vaan pääsen vahvistamaan oikeaa toimintaa.En siis rankaisemaan väärästä.Kuten omaan ideologiaani kuuluu :) Rankaisu tehdään vaan ja ainoastaan niissä tilanteissa,jossa se on lähinnä pakko.Esim.jos/kun niin kävisi,että se koissu lähtisisikin,niin silloin se on kielto - jokin käsky (tai pelkkä kielto,riippuu miten asia näyttää etenevän) ja jos ei toimi,niin silloin vaan mennään ja pidetään se puhuttelu sille koiralle.Eli kuten sanoin,virheitä ei kaiveta,vaan panostetaan oikeaan,mutta jos se kumminkin tehdään tässä osin,niin silloin tulee se huomautus.

        Itse en ajattele koiran koskaan perseilevän.Näen sen vaan niin,eli opetuksen ja riittävän motivoinnin puute ja riittämätön luotto ja kunnioitus omistajaan päin.Ja nämähän lähtee siitä narun toisesta päästä.Eli voisi sanoa,että se toinen pää on pikemmin perseillyt :D

        " Ja tämä..." Jos nyt puhutaan nimenomaan luoksetulokutsun yhteydessä ja koira kuitenkin tulee,niin mielipiteeni on siitä ,että valitettavasti jos ei nyt ihan koskaan,niin kyllä sillä voidaan helposti saada ja on saatu aikaan ongelmia luoksetulossa.


    • Monta toko-koiraa :)

      Lue nyt ihmeessä edes joku peruskirja koirista. Vaikutat olevan erittäin pihalla.

      Moni koira innostuu jäniksistä ja silti suurin osa on hallinnassa. Mietipä sitä! Katso peiliin. Omistajan täytyy olla koiralleen mielenkiintoinen, jos olet tylsä, agressiivinen, negatiivinen ja epäjohdonmukainen, niin luuletko kiinnostavasi edes toisia ihmisiä?

      Osallistu koirakoulun kurssille, siellä omistajille opetetaan näitä perusasioita.

      Koirat pitävät mielenkiinotoisina ihmisiä, jotka leikkivät, treenaavat eri asioita, palkkaavat johdonmukaisesti ja hyvin, ovat selkeitä, ennenkaikkea reiluja. Ja ENNAKOINTI on kaiken a ja o. Tarkkaile koiraasi, niin opit näkemään siitä asioita, esim sen koska se vainuaa jäniksen ja silloin osaat kutsua sitä ajoissa. Ja sen kyllä näkee koirasta, joka kauempanakin.

      • SieppoSuutari

        molossi puhut kyllä asiaa ja ymmärrän pointtisi, mutta mielestäni silti "lavastetut tilanteet" tietyissä asioissa ovat hyvinkin tärkeitä. Olen esimerkiksi käynyt polun heittelemässä täyteen kananpaloja -> koska tiesin, että koirani on hyvin perso ruualle, ja tiesin, että taatusti nämä vasta öljyssä paistetut tirisevät mehukkaat kanat ovat sen mieleen - kun koirani sitten sai vainun kanoista ja alkoi popsimaan, kutsuin etäämmältä luokse -> jollei koira tullut, niin "ohjasin" sitä oikeaan toimintaan nyppimällä liinasta huomiota saadakseni ja kutsumalla luokse (eli laitoin koiran huomaamatta todella ohuen liinan kiinni ja mukamas päästin vapaaksi, ei tiennyt, että minulla yhä langat käsissä). Miksi tein näin? vien koiraani paljon vapaana ja haluan varmistua, että koirani ei edes koiralleni äärimmäisessä haasteessa unohda, että kun kutsu tänne! tulee niin pää kääntyy sillä sekunnilla.

        Tarkoitus oli ehkä viestittää, että hakemalla haen vaikeita tilanteita, joissa pääsen näyttämään koiralle, että mikään muu ei ole vaihtoehto kuin totella luoksetuloa, en anna edes mahdollisuutta olla tottelematta.

        Täytyy muistaa, että luoksetulo voi pelastaa koiran hengen. Jollette sitten kuljeta kahlittuna koiraanne.

        Siinä olen myös samaa mieltä: jos luoksetulon opettaa kunnolla ja oikein alusta asti - koira ei koskaan kyseenalaista sitä. Tämä oli ainoa kerta kunj koirani sitä kyseenalaisti.


      • SieppoSuutari
        SieppoSuutari kirjoitti:

        molossi puhut kyllä asiaa ja ymmärrän pointtisi, mutta mielestäni silti "lavastetut tilanteet" tietyissä asioissa ovat hyvinkin tärkeitä. Olen esimerkiksi käynyt polun heittelemässä täyteen kananpaloja -> koska tiesin, että koirani on hyvin perso ruualle, ja tiesin, että taatusti nämä vasta öljyssä paistetut tirisevät mehukkaat kanat ovat sen mieleen - kun koirani sitten sai vainun kanoista ja alkoi popsimaan, kutsuin etäämmältä luokse -> jollei koira tullut, niin "ohjasin" sitä oikeaan toimintaan nyppimällä liinasta huomiota saadakseni ja kutsumalla luokse (eli laitoin koiran huomaamatta todella ohuen liinan kiinni ja mukamas päästin vapaaksi, ei tiennyt, että minulla yhä langat käsissä). Miksi tein näin? vien koiraani paljon vapaana ja haluan varmistua, että koirani ei edes koiralleni äärimmäisessä haasteessa unohda, että kun kutsu tänne! tulee niin pää kääntyy sillä sekunnilla.

        Tarkoitus oli ehkä viestittää, että hakemalla haen vaikeita tilanteita, joissa pääsen näyttämään koiralle, että mikään muu ei ole vaihtoehto kuin totella luoksetuloa, en anna edes mahdollisuutta olla tottelematta.

        Täytyy muistaa, että luoksetulo voi pelastaa koiran hengen. Jollette sitten kuljeta kahlittuna koiraanne.

        Siinä olen myös samaa mieltä: jos luoksetulon opettaa kunnolla ja oikein alusta asti - koira ei koskaan kyseenalaista sitä. Tämä oli ainoa kerta kunj koirani sitä kyseenalaisti.

        Outoa "opettaa" hallitsematonta ja toivoa parasta. Ei kuulosta kovin fiksulta. Kädettömien kepposia.

        koskaan ei saa kutsua koiraa luokse, jollei ole varma, että koira myös saadaan tulemaan luokse. Koira ei saa kertaakaan tajuta, että ottamalla askeleenkin taaksepäin se saa "lisäaikaa" ja pääsee jallittamaan.


      • perheen isä
        SieppoSuutari kirjoitti:

        Outoa "opettaa" hallitsematonta ja toivoa parasta. Ei kuulosta kovin fiksulta. Kädettömien kepposia.

        koskaan ei saa kutsua koiraa luokse, jollei ole varma, että koira myös saadaan tulemaan luokse. Koira ei saa kertaakaan tajuta, että ottamalla askeleenkin taaksepäin se saa "lisäaikaa" ja pääsee jallittamaan.

        "Koira ei saa kertaakaan tajuta, että ottamalla askeleenkin taaksepäin se saa "lisäaikaa" ja pääsee jallittamaan"..hyvin sanottu ja hyvä ajatus koulutusta silmälläpitäen. Eli tee itsestäsi mielenkiintoinen koirasi silmissä niin luoksetulo toteutuu. Tee luoksetulosta kannattava koiralle. Allekirjoitatko tämän Sieppo Suutari.


      • perheen isä
        SieppoSuutari kirjoitti:

        molossi puhut kyllä asiaa ja ymmärrän pointtisi, mutta mielestäni silti "lavastetut tilanteet" tietyissä asioissa ovat hyvinkin tärkeitä. Olen esimerkiksi käynyt polun heittelemässä täyteen kananpaloja -> koska tiesin, että koirani on hyvin perso ruualle, ja tiesin, että taatusti nämä vasta öljyssä paistetut tirisevät mehukkaat kanat ovat sen mieleen - kun koirani sitten sai vainun kanoista ja alkoi popsimaan, kutsuin etäämmältä luokse -> jollei koira tullut, niin "ohjasin" sitä oikeaan toimintaan nyppimällä liinasta huomiota saadakseni ja kutsumalla luokse (eli laitoin koiran huomaamatta todella ohuen liinan kiinni ja mukamas päästin vapaaksi, ei tiennyt, että minulla yhä langat käsissä). Miksi tein näin? vien koiraani paljon vapaana ja haluan varmistua, että koirani ei edes koiralleni äärimmäisessä haasteessa unohda, että kun kutsu tänne! tulee niin pää kääntyy sillä sekunnilla.

        Tarkoitus oli ehkä viestittää, että hakemalla haen vaikeita tilanteita, joissa pääsen näyttämään koiralle, että mikään muu ei ole vaihtoehto kuin totella luoksetuloa, en anna edes mahdollisuutta olla tottelematta.

        Täytyy muistaa, että luoksetulo voi pelastaa koiran hengen. Jollette sitten kuljeta kahlittuna koiraanne.

        Siinä olen myös samaa mieltä: jos luoksetulon opettaa kunnolla ja oikein alusta asti - koira ei koskaan kyseenalaista sitä. Tämä oli ainoa kerta kunj koirani sitä kyseenalaisti.

        Tästä olen monesti maininnut, että jos jotain haluaa pitää tehdä sen eteen töitä. Jotta edellinen toteutuu täytyy olla oikea asenne ja mietityt toteuttamistavat. Tuo esimerkki on kyllä varmasti tehokas ja toimiva.
        Tuollaisen "huomaamattoman" liinan hommasin paikallisesta K-raudasta aikanaan eli kapea 10m kuormasidontaliina. Se on hyvä tuohon tarkoitukseen eikä maksa kuin parikolme euroa.

        "Täytyy muistaa, että luoksetulo voi pelastaa koiran hengen."...komppi


      • SieppoSuutari kirjoitti:

        molossi puhut kyllä asiaa ja ymmärrän pointtisi, mutta mielestäni silti "lavastetut tilanteet" tietyissä asioissa ovat hyvinkin tärkeitä. Olen esimerkiksi käynyt polun heittelemässä täyteen kananpaloja -> koska tiesin, että koirani on hyvin perso ruualle, ja tiesin, että taatusti nämä vasta öljyssä paistetut tirisevät mehukkaat kanat ovat sen mieleen - kun koirani sitten sai vainun kanoista ja alkoi popsimaan, kutsuin etäämmältä luokse -> jollei koira tullut, niin "ohjasin" sitä oikeaan toimintaan nyppimällä liinasta huomiota saadakseni ja kutsumalla luokse (eli laitoin koiran huomaamatta todella ohuen liinan kiinni ja mukamas päästin vapaaksi, ei tiennyt, että minulla yhä langat käsissä). Miksi tein näin? vien koiraani paljon vapaana ja haluan varmistua, että koirani ei edes koiralleni äärimmäisessä haasteessa unohda, että kun kutsu tänne! tulee niin pää kääntyy sillä sekunnilla.

        Tarkoitus oli ehkä viestittää, että hakemalla haen vaikeita tilanteita, joissa pääsen näyttämään koiralle, että mikään muu ei ole vaihtoehto kuin totella luoksetuloa, en anna edes mahdollisuutta olla tottelematta.

        Täytyy muistaa, että luoksetulo voi pelastaa koiran hengen. Jollette sitten kuljeta kahlittuna koiraanne.

        Siinä olen myös samaa mieltä: jos luoksetulon opettaa kunnolla ja oikein alusta asti - koira ei koskaan kyseenalaista sitä. Tämä oli ainoa kerta kunj koirani sitä kyseenalaisti.

        Tsekkaa sitä viestiä vielä,siellä oli hyvän vahvistamisesta ja ennakoinnista ;)

        Eli lavastaa voi monessa mielessä.Teen minäkin tilanteita harjoitteluvaiheessa,jopa elukoitten suhteen käydään tarvittaessa paikallisella pupupellolla illalla treenaamassa :D
        Mutta kuten sanoin,minä panostan siihen,ettei virheitä tulisi, vaan motivoinnin kautta opittu toiminta olisi niin vahva,ettei olisi tarvetta virheitä pahemmin,saati halua tehdä.
        Ettei sitten tartis perseillä,kun ei pääse halujakaan moiseen :D

        Tuo kanatilanne oli aika hauska,varsinkin kun sieluni silmin näin,että joku koissu olisikin ehtinyt väliin ja ollut melkoiset pidot ehkä...
        Mutta ihan oivallinen harjoitusidea,tosin kuten omaa "ideologiastani" kerroin,niin alkupalojen :D jälkeen toteutus olisi ollut vähän eri.Ja ehkä jo pohjakin ruuan oton suhteen ylipäätään.

        "Täytyy muistaa..." Aivan.Ja siksi siihen onkin tärkeä panostaa ja se on yksi tärkeimmistä opetuksista.


      • perheen isä
        molossi kirjoitti:

        Tsekkaa sitä viestiä vielä,siellä oli hyvän vahvistamisesta ja ennakoinnista ;)

        Eli lavastaa voi monessa mielessä.Teen minäkin tilanteita harjoitteluvaiheessa,jopa elukoitten suhteen käydään tarvittaessa paikallisella pupupellolla illalla treenaamassa :D
        Mutta kuten sanoin,minä panostan siihen,ettei virheitä tulisi, vaan motivoinnin kautta opittu toiminta olisi niin vahva,ettei olisi tarvetta virheitä pahemmin,saati halua tehdä.
        Ettei sitten tartis perseillä,kun ei pääse halujakaan moiseen :D

        Tuo kanatilanne oli aika hauska,varsinkin kun sieluni silmin näin,että joku koissu olisikin ehtinyt väliin ja ollut melkoiset pidot ehkä...
        Mutta ihan oivallinen harjoitusidea,tosin kuten omaa "ideologiastani" kerroin,niin alkupalojen :D jälkeen toteutus olisi ollut vähän eri.Ja ehkä jo pohjakin ruuan oton suhteen ylipäätään.

        "Täytyy muistaa..." Aivan.Ja siksi siihen onkin tärkeä panostaa ja se on yksi tärkeimmistä opetuksista.

        No ajattele tuota kanapala asiaa tarkemmin. Siinä tapahtuu kaksi ääripään asiaa. Huippuhyvästä asiasta hyppy tylsään (jos ajatellaan niitä kanapaloja) Jos tuossa tilassa saat katkaistua koiran kontaktin tuohon supermielekkääseen asiaan ja tulemaan luokse, niin ei ole tilannetta missä koira ei tulisi. (yleisesti)
        Lisäksi saman tapaista liinaa olen käyttänyt koulutettaessa koiraa olla ottamatta maasta ruokaa.
        Ruokaa mikä voi olla myrkytetty, tai työköiraa olla reagoimatta maastossa olevaan ruokaan syömällä sitä.


      • perheen isä kirjoitti:

        No ajattele tuota kanapala asiaa tarkemmin. Siinä tapahtuu kaksi ääripään asiaa. Huippuhyvästä asiasta hyppy tylsään (jos ajatellaan niitä kanapaloja) Jos tuossa tilassa saat katkaistua koiran kontaktin tuohon supermielekkääseen asiaan ja tulemaan luokse, niin ei ole tilannetta missä koira ei tulisi. (yleisesti)
        Lisäksi saman tapaista liinaa olen käyttänyt koulutettaessa koiraa olla ottamatta maasta ruokaa.
        Ruokaa mikä voi olla myrkytetty, tai työköiraa olla reagoimatta maastossa olevaan ruokaan syömällä sitä.

        Liinan käyttö onkin hyvä systeemi.Monessakin,kun tarpeen.
        Tuosta ruuanotosta tai pikemmin ottamattomuudesta (meniköhän sana oikein) sen verran,että meillä se oppi alkaa jo aikaisin kotona.Minulla kun kaikki koirat olleett enemmän tai vielä enemmän ruuasta pitäviä :D,niin sen treenaus alkaa jo pikkupennusta ja kotona.
        Eli pohjat tehdään jo kotona.


      • perheen isä
        molossi kirjoitti:

        Liinan käyttö onkin hyvä systeemi.Monessakin,kun tarpeen.
        Tuosta ruuanotosta tai pikemmin ottamattomuudesta (meniköhän sana oikein) sen verran,että meillä se oppi alkaa jo aikaisin kotona.Minulla kun kaikki koirat olleett enemmän tai vielä enemmän ruuasta pitäviä :D,niin sen treenaus alkaa jo pikkupennusta ja kotona.
        Eli pohjat tehdään jo kotona.

        "Itse en varsinaisesti hakemalla hae niitä virheitä.Päinvastoin eli lähinnä ja pikemmin hakemalla haen tilanteita,jossa voin ennakoida ja nimenomaan harjoitella sitten niin,että vaan pääsen vahvistamaan oikeaa toimintaa"...Aika hyvin heitit ja samalla linjalla mitä kirjoitit koko tarinan.

        Tuossa SieppoSuutarin liina jutussa mieltä lämmittää se, että joku viitsii nähdä vaivaa saadakseen mieleisensä tuloksen ja varmistuksen sille. Samaa tapaa on käytetty paljon esim. pk-puolella luoksetulon harjoitteessa nuorella koiralla. (siis liinaa apuna siinä)
        Tavalleni uskollisena katson aina myös varjopuolelle kaikessa. Eli kun nykyisin ajat on muuttunut, niin tuohon lisäisin sen, että maasta ei noukita mitään. Rajaisin sen ehkä siihen. Nykyisin nuo myrkkypalat koirille on tasaisesti esillä läpi suomen ja epäilen, että ei tule asia loppumaan. Yleensä sen on pääsääntöisesti kevään ja alkukesän ongelma.


      • perheen isä kirjoitti:

        "Itse en varsinaisesti hakemalla hae niitä virheitä.Päinvastoin eli lähinnä ja pikemmin hakemalla haen tilanteita,jossa voin ennakoida ja nimenomaan harjoitella sitten niin,että vaan pääsen vahvistamaan oikeaa toimintaa"...Aika hyvin heitit ja samalla linjalla mitä kirjoitit koko tarinan.

        Tuossa SieppoSuutarin liina jutussa mieltä lämmittää se, että joku viitsii nähdä vaivaa saadakseen mieleisensä tuloksen ja varmistuksen sille. Samaa tapaa on käytetty paljon esim. pk-puolella luoksetulon harjoitteessa nuorella koiralla. (siis liinaa apuna siinä)
        Tavalleni uskollisena katson aina myös varjopuolelle kaikessa. Eli kun nykyisin ajat on muuttunut, niin tuohon lisäisin sen, että maasta ei noukita mitään. Rajaisin sen ehkä siihen. Nykyisin nuo myrkkypalat koirille on tasaisesti esillä läpi suomen ja epäilen, että ei tule asia loppumaan. Yleensä sen on pääsääntöisesti kevään ja alkukesän ongelma.

        Juu ei noukita.Ja tosiaan turvallisuussyistä meillekkin on tuo koirien päähän väännetty.
        Jokusia kertoja olen täälläkin kaupungissa noista myrkkysyöteistä kuullut :(
        Ja kun sitten vielä on ahneet koirat ja koirat,jotka tykkää käyttää nenäänsä kaikkeen mahdottomaankin,varsinkin jos liittyy ruokaan o_O,niin pakko olla tiukka linja.
        Eräskin aikoinaan muualla lenkillä jäljesti tai mitä lie jo kaukaa lumihankeen hautautuneen plätyn tai jonkun pannukakun tapaisen ja kaivoi sen esiin,ei helkutti... O_O


      • perheen isä
        molossi kirjoitti:

        Juu ei noukita.Ja tosiaan turvallisuussyistä meillekkin on tuo koirien päähän väännetty.
        Jokusia kertoja olen täälläkin kaupungissa noista myrkkysyöteistä kuullut :(
        Ja kun sitten vielä on ahneet koirat ja koirat,jotka tykkää käyttää nenäänsä kaikkeen mahdottomaankin,varsinkin jos liittyy ruokaan o_O,niin pakko olla tiukka linja.
        Eräskin aikoinaan muualla lenkillä jäljesti tai mitä lie jo kaukaa lumihankeen hautautuneen plätyn tai jonkun pannukakun tapaisen ja kaivoi sen esiin,ei helkutti... O_O

        On tullut nähtyä omakohtaisesti kaksi myrkkyä saanutta koiraa. Toisen kuolleena ja toisen kuolemaa tekevänä. Ensimmäinen sai myrkkymakkaran postiluukusta ja toinen treeneissä. Se on aika pitkä ja tuskallinen tapa kuolla koiralle.
        Tästä viisastuneena olen jo ainakin 10v. opettanut koiralle että ei noukita sisällä eikä ulkona ilman lupaa. Viime kesänä kirjoittelinkin siitä että jätin pennulle sopivia ja sopivivasti esille ja sillä seurasin sen kehitystä. Tämän kanssa se opettelu oli helppoa. Ei lähtenyt kauppareissun aikana edes kinkku siivu pöydänreunalta. Sikarotikan kanssa se oli vielä helpompaa jos oli mussukkakissat kotona jos ei niin se makasi masentuneena ja mietti varmaan että missä ne viilettää. =D


      • perheen isä kirjoitti:

        On tullut nähtyä omakohtaisesti kaksi myrkkyä saanutta koiraa. Toisen kuolleena ja toisen kuolemaa tekevänä. Ensimmäinen sai myrkkymakkaran postiluukusta ja toinen treeneissä. Se on aika pitkä ja tuskallinen tapa kuolla koiralle.
        Tästä viisastuneena olen jo ainakin 10v. opettanut koiralle että ei noukita sisällä eikä ulkona ilman lupaa. Viime kesänä kirjoittelinkin siitä että jätin pennulle sopivia ja sopivivasti esille ja sillä seurasin sen kehitystä. Tämän kanssa se opettelu oli helppoa. Ei lähtenyt kauppareissun aikana edes kinkku siivu pöydänreunalta. Sikarotikan kanssa se oli vielä helpompaa jos oli mussukkakissat kotona jos ei niin se makasi masentuneena ja mietti varmaan että missä ne viilettää. =D

        Järkyttävää varmaan on ollut :(
        Varmaan tuli erinäisiä mielitekoja tekijää kohtaan,jos olisi voinut...


      • perheen isä
        molossi kirjoitti:

        Järkyttävää varmaan on ollut :(
        Varmaan tuli erinäisiä mielitekoja tekijää kohtaan,jos olisi voinut...

        Ihan mahaa kourasi kun muistui asia mieleen vaikka asiasta on jo aikaa. Postiluukusta tapahtunut myrkytys oli erään vanhan herran (yli 80v.) vanha koira. Yksinäisen ihmisen ainut ystävä. Suruun taisi vanha herrakin mennä, kun puolivuotta tämän jälkeen itse kuoli. oli surullista katsoa kun vanhus meni samoja reittejä kuin ennen koiran kanssa. Puhui "koiralle" kuten oli tottunut..välillä itki jne..Aina ei ole kyse pelkästä koirasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2063
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1149
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      731
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      547
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe