Äidin ruokavalion vaikutus lapseen

kummastelijaäippä

Oon vasta raskaana ja huomaan, että muksu ottaa hurjia spurtteja, jos äippä syö vaikka suklaata :). Mites sitten imetyksen kanssa aikanaan, tuleeko vauvasta levoton/huonosti nukkuva, jos mä vaikka illalla syön jotain herkkuja ja imetän sitten tietty yöllä? Meneekö sokerit maidon kautta vauvaan?

Ja sitten mua askarruttaa juomisasia. Mä oon aika huono juomaan, juon päivän aikana usein vaan muutaman ison lasillisen mehua ja lisäksi ehkä pikkukupin tai kaksi kahvia tai teetä. Ei vaan ole jano, niin juominen unohtuu helposti. Neuvolassa ja perhevalmennuksessa on toitotettu, että imetysaikana pitää juoda runsaasti. Kuinka paljon imettävän äidin pitäis juoda päivän aikana, ja onko väliä mitä juo? En siis tietenkään tarkota mitään alkoholipitosta :D. Mutta siis, pitääkö juomisen olla vettä, vai voiko juoda mehua, maitoa, teetä, kahvia... Eli mikä kaikki "lasketaan"?

3

1021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maitomamma

      En ole huomannut että lapeni olisi levottomampi silloin jos olen herkutellut. Itse asiassa olen kuullut että imettävän äidin kannattaisi syödä ihan runsaasti hiilihydraatteja, niitä "huonojakin" sellaisia (sokeria, valkoista vehnää), koska se vaikuttaa positiivisesti maidontuotantoon. Laihdutuksen kannalta se on tietenkin vaikea yhtälö, mutta toisaalta imetys itsessään auttaa kyllä siinä laihtumisessa aika kivasti.

      Juominen on kyllä oikeasti tärkeää kun imettää. Ja nimenomaan veden (myös kivennäisvesi), maidon ja mehujen juonti. Kahvi ja tee päinvastoin poistavat nestettä joten se voi huonontaa maidon eritystä ja kofeiini ei tietenkään ole hyväksi vauvalle. Ehkä veden juontia kannattaisi harjoitella jo odotusaikana? Pitäisihän äidin juoda enemmän jo siinäkin vaiheessa jotta muodostuisi tarpeeksi lapsivettä.

      Ymmärrän sinänsä huolesi koska olen itsekin tosi huono juomaan vettä, en ole koskaan osannut juoda sitä suositeltua paria litraa päivässä eikä useinkaan ole sellaista janon tunnetta. Kuitenkin synnytyksen jälkeen aloin ihan tietoisesti juoda enemmän ja päätin että jollei vesi mene alas niin sitten juon vaikka mehua vaikka tiedänkin että se kuluttaa hammaskiillettä ja niin edelleen. Ja voihan olla että mehujen sokeri on ollut ihan hyväksi tuon maidontuotannon kannalta, maitoa mulla on nimittäin tullut niin paljon että jossain vaiheessa harkitsin jopa sen luovuttamista sairaalaan.

      Ja koska tuo runsas juominen on ollut mulle vähän ongelmallista niin olen pitänyt yllä sellaista tapaa että aina imetyksen jälkeen yritän juoda saman verran kuin mitä olen imetyksessä kuluttanut. Eli heti imetyksen jälkeen juon ainakin pari desiä vettä tai mehua (enemmänkin, jos tuntuu alas menevän). Sillä tavalla vuorokaudessa tulee juotua monta litraa mutta se ei tunnu kertamääränä niin kovalta hommalta.

      Niin ja sen varmaan tiesitkin että jos oma pissa on vähäistä tai kovin keltaista, silloin viimeistään tietää ettei ole juonut tarpeeksi.

    • Itse olen..

      myös huono juomaan, mutta jo raskaana ollessa tuli huomattavasti enemmän jano ja yöpöydällä olikin usein lasi mehua yön heräämisiä varten. Vettä en siis juo ollenkaan, vaan yleensä "laimeaa" mehua. Myös imetysaikana oli todellakin kova jano varsinkin iltaisin. Ensimmäisinä päivinä synnytyksen jälkeen pidin puolen litran pullossa pöydällä mehua ja siitä hörpin menemään ja koitin ainakin pari pullollista saada juotua päivän aikana.

      Omalla syönnillä ja vauvan käyttäytymisellä tai kasvamisella en ole huomannut mitään yhteyttä.

    • comer

      vettä,kuumalla enempi,tarpeex c ja b vitamiinia. Itse en voinut syödä edes kalkkitapuja,kahvia,viljaa,mauseita,munaa. Painoin viikko synnytyksestä - 4kg lähtöpainosta. Lapsi kasvoi kyllä ja maito riitti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe