Oppiiko neitsikka "puhumaan"

blondi

Oon hankkimassa neitsikkaa ja mua kiinnostaa tää "puhumaan" oppiminen. Jossain sanotaan, ettei neitsikka matki ja jossain päinvastoin. Onko kokemuksia neitsikan "puhumisesta"? Vaatiko harjoittelu paljon aikaa? Onko sukupuolieroja oppimisessa? Pitäiskö omistaa vaan 1 lintu, et se oppis puhuun? Kiitti jo etukäteen.... :)

11

1107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niko

      Tuo on viimenen "murhe" mitä tulee miettiä. jos haluat linnun ja tuo on mielessä et oppiiko puhuun, kannattaa ostaa sellanen pattereilla toimiva lintu. Se osaa puhua.

      Linnut ovat yksilöitä. Samoissa lajeissa on uroksia että naaraita jotka oppivat puhumaan, ja uroksia että naaraita jotka eivät opi puhumaan. ei riipu sukupuolesta.

      Mitä jos ostat linnun eikä se opikkaan puhumaan (mikä on paljon mahdollista, mun lintu ei oppinu)? Pidätkö pari vuotta ja otat uuden jos vaikka se oppis??? Liian monta lemmikkilintua on joutunu hoitokotiin tai kuollu just tällaisten takia.

      Lintua ei todellakaan oteta six et se oppis puhuun. Ei sen tarvi oppiakkaan. Se on lintu. Ei suakaan kukaan yritä opettaa lentään.

      Ja ota huomioon et ne saattaa elää jopa 40-50 vuotiaaksi. Eli jos muutat esim kerrostaloon joudut luopuun linnusta. siellä niitä ei saa pitää metelin takia.

      • blondi

        Oot kyllä oikeessa, ettei lintuu sen takia osteta... Mun ois kai pitäny tehä selväks, etten oo ostamassa neisikkaa todellakaan puhumisen takia, mutta mua kiinnosti kuulla,et tiiättekö kenties neitsikoita, jotka osaa "puhua"... Älä hermostu ;)


      • Euro
        blondi kirjoitti:

        Oot kyllä oikeessa, ettei lintuu sen takia osteta... Mun ois kai pitäny tehä selväks, etten oo ostamassa neisikkaa todellakaan puhumisen takia, mutta mua kiinnosti kuulla,et tiiättekö kenties neitsikoita, jotka osaa "puhua"... Älä hermostu ;)

        Kai ne jotakin sanoja oppii, mutta tosiaan vaan helpommin silloin kun on vain yksi. Puhuminen on kovin yksilöllistä, eikä otus välttämättä opi vaikka kuinka yrittäisi opettaa. Toinen neitsikkani on kova matkimaan puhelinta yms. ja erään sen hokeman voi hyvällä tahdolla tulkita sanaksi "terve". Nyt kun niitä on kaksi, on jo vähän matkimiset unohtuneet ja kieli muuttunut lintumaisemmaksi, mutta kyllä sieltä välillä "terveterve" kuuluu.


      • Euro

        "Ja ota huomioon et ne saattaa elää jopa 40-50 vuotiaaksi" no eipä taida olla kamalan yleistä.

        Tota onko todella noin: "Eli jos muutat esim kerrostaloon joudut luopuun linnusta. siellä niitä ei saa pitää metelin takia. " Meinaan onko sulla omakohtaista kokemusta? Ei kai ne nyt niin kovaäänisiä nuo neitokakadut ole... Mutta tuota, onko jollain kokemusta lintujen pitämisestä kerrostaloasunnossa?


      • Niko
        Euro kirjoitti:

        "Ja ota huomioon et ne saattaa elää jopa 40-50 vuotiaaksi" no eipä taida olla kamalan yleistä.

        Tota onko todella noin: "Eli jos muutat esim kerrostaloon joudut luopuun linnusta. siellä niitä ei saa pitää metelin takia. " Meinaan onko sulla omakohtaista kokemusta? Ei kai ne nyt niin kovaäänisiä nuo neitokakadut ole... Mutta tuota, onko jollain kokemusta lintujen pitämisestä kerrostaloasunnossa?

        Tämä ikähomma on yleisesti papukaijoista. Ja sen verran tiiän kerrostalossa asumisesta linnun kans et sisko toi oman linnun mulle kerrostalosta kun naapurit valitti eikä raskinu lopettaa. Tietenki se aina riippuu hyvinpitkälti naapureista :/


      • Niko
        blondi kirjoitti:

        Oot kyllä oikeessa, ettei lintuu sen takia osteta... Mun ois kai pitäny tehä selväks, etten oo ostamassa neisikkaa todellakaan puhumisen takia, mutta mua kiinnosti kuulla,et tiiättekö kenties neitsikoita, jotka osaa "puhua"... Älä hermostu ;)

        Ajattelin ihan vain linnun kannalata et ei huonoon kotiin joudu. Ne ei muutenkaan kuulu häkkiin. Hyvä että olet oivaltanut asian oikein :)


      • Euro
        Niko kirjoitti:

        Tämä ikähomma on yleisesti papukaijoista. Ja sen verran tiiän kerrostalossa asumisesta linnun kans et sisko toi oman linnun mulle kerrostalosta kun naapurit valitti eikä raskinu lopettaa. Tietenki se aina riippuu hyvinpitkälti naapureista :/

        Juu, tässä vaan mietin sitä kun koittaa oma aika häippästä himasta niin varmaan pitäisi elikot ottaa mukaan. Pitää sitten pikkasen nuuskia etukäteen, millasta porukkaa olisi naapureiksi tulossa.


      • Industry
        Euro kirjoitti:

        "Ja ota huomioon et ne saattaa elää jopa 40-50 vuotiaaksi" no eipä taida olla kamalan yleistä.

        Tota onko todella noin: "Eli jos muutat esim kerrostaloon joudut luopuun linnusta. siellä niitä ei saa pitää metelin takia. " Meinaan onko sulla omakohtaista kokemusta? Ei kai ne nyt niin kovaäänisiä nuo neitokakadut ole... Mutta tuota, onko jollain kokemusta lintujen pitämisestä kerrostaloasunnossa?

        Kyllä kerrostalossa voi pitää lintuja. Nehän nukkuu öisin, joten ei metelin kanssa ole ongelmia. Näin esim. meillä.


      • -M-
        Industry kirjoitti:

        Kyllä kerrostalossa voi pitää lintuja. Nehän nukkuu öisin, joten ei metelin kanssa ole ongelmia. Näin esim. meillä.

        Tottahan linnut öisin nukkuvat, mutta eihän se sitä tarkoita etteikö niiden ääntely voisi naapureita häiritä!

        Naapuri voi olla yötyöläinen, pieni lapsi, sairas, vanhus tai muuten vaan päivälläkin rauhaa ja hljaisuutta kaipaava, jolloin kovin ohutseinäisessä kerrostalossa voi seinän takaa kantautuva kovin voimakas tai jatkuva linnunkiljahtelu häiritä suurestikin.

        Ja onhan aina niitäkin ihmisiä jotka valittavat joka risahduksesta jo ihan periaatteen vuoksi ja eläimenpitäjä voi siinä vaiheessa valitettavasti olla joskus aika heikoilla jos taloyhtiö sattuu olemaan yleisesti lemmikkivastainen, oli metelöinnit sitten "normaaliin" aikaan tai ei. Kuka sitten päättää mikä meteli on häiritsevää ja varoituksen / häädön aiheuttavaa taitaa olla talokohtaista. Eli se on aikalailla talon äänieristyksestä ja tuurista (=naapureista) kiinni miten kerrostalo ja linnut yhteen sopivat.


      • Ansku S
        Euro kirjoitti:

        Kai ne jotakin sanoja oppii, mutta tosiaan vaan helpommin silloin kun on vain yksi. Puhuminen on kovin yksilöllistä, eikä otus välttämättä opi vaikka kuinka yrittäisi opettaa. Toinen neitsikkani on kova matkimaan puhelinta yms. ja erään sen hokeman voi hyvällä tahdolla tulkita sanaksi "terve". Nyt kun niitä on kaksi, on jo vähän matkimiset unohtuneet ja kieli muuttunut lintumaisemmaksi, mutta kyllä sieltä välillä "terveterve" kuuluu.

        Mulla on ollut neitokakaduja jo todella pitkään, ja voin kokemuksesta sanoa että ne ovat todellakin yksilöitä. Olen tuntenut Pyryn, Tintin ja Jarron (saapuivat minulle kaikki samaan aikaan ja ovat täysin samanvertaisia). Aivan uskomaton lintu näistä on Pyry.Se on todella ihmisrakas ja sillä on todella laaja sanavarasto =)Terve tulee aivan selvästi, Kukkuu ja kiitti. Se osaa pyynnöstä alkaa laulamaan (joku vihellysmelodia) ja jammailemaan.On naurussa pidättelemistä.=)Olen opettanut myös suukkoa, mutta ei tule vielä kovin selvästi. Osaa myös sanoa avomieheni (lempi)nimeä, Junnu, Junnuuuu.. Pyry matkii myös naurukyyhkyjä.(hauskaa kuultavaa..)
        Olen opettanut kaikkia yhtä paljon mutta muut eivät vain ole oppineet muuta kuin "terve".Kaikki ovat käsikesyjä.
        Olen asunut kerrostalossa aina(missä kaikuu järkyttävän paljon).Aina on ongelma-naapureita.=) Olin kerran pyryn kanssa pihalla ja naapuri tuli vastaan ja sanoi"kylläpäs se rääkyy". Pyry vielä kohteliaasti sanoi sille "Terve terve"
        Kukaan muu ei ole voinut olla hymyilemättä tälle kuin se kamala kalkkisnaapuri..
        Näin meillä..Luen mielelläni muiden kokemuksia neitokakaduista!
        Terkuin Annika


      • ~J~
        -M- kirjoitti:

        Tottahan linnut öisin nukkuvat, mutta eihän se sitä tarkoita etteikö niiden ääntely voisi naapureita häiritä!

        Naapuri voi olla yötyöläinen, pieni lapsi, sairas, vanhus tai muuten vaan päivälläkin rauhaa ja hljaisuutta kaipaava, jolloin kovin ohutseinäisessä kerrostalossa voi seinän takaa kantautuva kovin voimakas tai jatkuva linnunkiljahtelu häiritä suurestikin.

        Ja onhan aina niitäkin ihmisiä jotka valittavat joka risahduksesta jo ihan periaatteen vuoksi ja eläimenpitäjä voi siinä vaiheessa valitettavasti olla joskus aika heikoilla jos taloyhtiö sattuu olemaan yleisesti lemmikkivastainen, oli metelöinnit sitten "normaaliin" aikaan tai ei. Kuka sitten päättää mikä meteli on häiritsevää ja varoituksen / häädön aiheuttavaa taitaa olla talokohtaista. Eli se on aikalailla talon äänieristyksestä ja tuurista (=naapureista) kiinni miten kerrostalo ja linnut yhteen sopivat.

        eikö lintuja sitten voi ottaa kerrostaloon? saakos niitä ottaa rivitaloon tai omakotitaloon? pitääkö olla puu vai tiili talo?

        kuulostaa taas aika naurettavalta. itse asun vielä kotona omakotitalossa, mutta opinnot alkavat olla siinä vaiheessa että muutan pian omaan asuntoon ja useimmat tarjolla olevat asunnothan ovat kerrostaloja. mulla on 2 undulaattia ja olen ehkä hankkimassa neitokakadua tai paria. tarkoittaako se että en voi omistaa lintuja jos muutan kerrostaloon? vai enkö voi muuttaa? minä ainakin muutan sinne mistä asunnon saan jos talo hyväksyy eläimet ja jos valituksia tulee MUUTAN LINTUJENI KANSSA TOISEEN TALOON. JOS TALOT LOPPUU KESKEN ASUN TELTASSA.

        miltä tämä kuulostaa? (esimerkki) asuin äitini kotona ja minulla on 4 neitoa, asuimme omakotitalossa. sitten muutin kerrostaloon ja annoin linnut pois KALKKIS NAAPUREIDEN takia. sitten muutin toiselle paikkakunnalle työn perässä ja otin uusia lintuja koska asun rivitalossa eikä ole kalkkisnaapureita. Sitten muutin takaisin entiselle paikkakunnalle rivariin jossa oli kalkkiksia ja LUOVUIN TAAS linnuista. Nyt kun asun mieheni kanssa omakotitalossa otimme TAAS lintuja!!!! (huom. tämä oli vain esimerkki)

        ajan tällä takaa sitä, että lintujen hankkimisen ei pidä riippua siitä minkälaisessa talossa asuu. koskaan ei tiedä milloin muuttaa ja mihin, silloin on joko luovuttava eläimestä kokonaan tai muutettava taloon jossa voi asua linnun kanssa.

        älkää miettikö liikaa naapureita kun harkitsette elämänkumppanin hankkimista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe