Elikkäs mun datsunin N16 Almerassa olen huomannut yhden ominaisuuden ajovaloissa. Valot toimii niinkuin pitääkin mut pitkissä valoissa tuntuu olevan suuntausongelma. Ajovalojen suuntaussäätimen ollessa 0-asennossa pitkät ajovalot valaisevet valtatien varressa olevien kuusten ym. puiden latvuksia. Lyhyet valot näyttävät nyt johonkin samalla asetuksella, sitten jos rupeaa säätämään valoja alemmas (1-2-3), niin lyhyet ajovalot alkavat näyttää ihan nenän eteen ja pitkät ajovalot tippuvat suunnilleen mihin pitääkin. Jos lyhyet ajovalot näyttää ihan eteen, maantiellä saattaa pimeydestä ilmestyä yllättäviä juttuja...
Nyt on alkanut tuntua, että datsunin umpioissa on jonkunlainen suunnittelu- tai valuvika, lähivalojen ja kaukovalojen kulma on liian suuri eli pitkät valot näyttävät liian kauas/ylös korkeussäädön 0-asetuksella. Menopelissäni on siis lähilamput ja kaukolamput erikseen. Autoni on mennyt moitteetta läpi vuositarkastuksesta (eli valot on oikein suunnattu) kun tarkastaja ei ole tästä maininnut mitään. Eikä mikään poltinkaan ole varmaan irti tai huonosti kiinnitetty.
Onko muilla datsun-autoilijoilla samoja havaintoja valolaitteiden ja erityisesti pitkien ajovaljen suuntauksen osalta?
Datsunin valot
2
419
Vastaukset
- frangröbbä
jospa säätäisit ne pitkät valot oikeaan korkeuteen
- vasta hokasin että
mää voisin ajaa autolla jonnekin tien varteen ja nostaa sitten konepellin pystyyn, soittaa Laa-keskukseen että tuli tekninen vika mun autoon paikassa X. Laa-neiti ilmoittaisi Apille ja Jarskille, että siellä paikassa X on auto pulassa ja Api ja Jarski tulisivat sinne paikalle. Kertoisin että autoni valot näyttävät vähän turhan ylös ja pojat säätäisivät valot kohdilleen, hyvin pitkälti. Myös pitkät valot, että ne näyttäisivät hyvin pitkälti oikein eli mitä pisimmälti maan pintaa myöten eikä kuusikon yläoksille.
Turvallista matkaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle142069Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631425Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1061399Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.681245Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A51192Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311017En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?521016- 47991
Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell56984Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti335973