Erittäin tärkeitä kysymyksiä muutamasta helsingin lukiosta!!!

Apua!

Jos tiedät jotain seuraavista kouluista, ole kiltti ja vastaa, mulla on kriisi meneillään. Etenkin toivon vastauksia Märskyyn ja sykkiin. Arvostan omaa kokemusta, en kaipaa enää yhtään huhupuheita sekottamaan mun päätä:)

Vähän taustoja ensin: eli keskiarvoni on 10.0, joten siihen lukioon mennään mihin ykkösenä haetaan:) Haluaisin koulun, jossa oppilaat on normaaleja ja rentoja, mutta opetus kovatasoista, mutta pelkään, että noissa eliittilukioissa on vain shakkia pelaavia nössyköitä. Kuinka pitkä on maksimikoulumatka? Sykkiin 50 min taitaa ola liikaa?

Mäkelänrinteen lukio
(harrastan joukkuevoimistelua (treenit 9,5h/viikko) ja valmennan, mutta silti olisin pyrkimässä märskyyn yleislinjalle)

1. Onko totta, että eri lajien välillä on kuppikuntia, joihin muilla ei ole asiaa? Löytääkö pienemmän lajin edustaja/yleislinjalainen seuraa?
2. Millainen on yhteishenki/opiskelijoiden asenteet?
3. Millainen on opetuksen taso?
4. Jotain muuta lisättävää?

Viikin norssi

1. Minkä tyylisiä ihmisiä viikissä on noin yleisesti? Kuvaile perusviikkiläinen:)(Kyllä, tiedän että ihmisiä on moneen lähtöön, kysyn silti)
2. Mikä on sukupuolijakauma?
3. Muuta lisättävää?

Tikkurilan lukio (tiedän, tikkurila on vantaalla, ei helsingissä)

1. Millainen on opetuksen taso?
2. Onko Tilussa "liikaa" sellaisia ihmisiä, jotka ovat lukiossa vain koska äiti käski ja muualle ei riittänyt keskiarvo?
3.Muuta lisättävää?

Oulunkylän yhteiskoulu

1. Millaisia ihmisiä ogelissa on noin yleensä? Kuvaile "perusogelilainen":) (Kyllä, tiedän että ihmisiä on moneen lähtöön, kysyn silti)
3. Muuta lisättävää?

Helsingin luonnontiedelukio

1. Ovatko tilat niin kamalia käytännössä kuin puhutaan? Entä ruoka?
3. Näkyvätkö luonnontieteet yleislinjalaisen elämässä jotenkin normaalia enemmän?
4. Mikä on opetuksen taso?
5. Muuta lisättävää?

Helsingin suomalainen yhteiskoulu

1. Minkä tyylisiä ihmisiä sykissä on? Kuvaile "perussykkiläinen":)
2. Onko opiskelu sykissä normaalia rankempaa? Miksi, jos on?
3. Mikä on sukupuolijakauma?
4. Muuta lisättävää?

Alppilan lukio

1. Mikä on opetuksen taso?
2. Muuta lisättävää?

35

11823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsafsafafs

Oulunkylän yhteiskoulu

1. Millaisia ihmisiä ogelissa on noin yleensä? Kuvaile "perusogelilainen":) (Kyllä, tiedän että ihmisiä on moneen lähtöön, kysyn silti) Nooh, oppilaita on monenlaisia niin tasoltaan kuin "käyttäytymiseltään". Osa vetää 10 kokeista ja osa sitten huonompia, osa on bilettäjiä ja osa sitten nörttejä. Kyllä täältä löytyy kavereita jokaiselle ja yhteishenki on hyvä eikä minkäänlaista kiusaamista esiinny.

2. Mikä on sukupuolijakauma? Tyttöjä on reilusti enemmän (65-70%)

3. Muuta lisättävää? Opetus on pääsääntöisesti hyvää tasoa, totta kai on niitä inhokkimaikkojakin, mutta helposti pystyy sitten valitsemaan niitä parempia, koska kurssitarjonta on laaja.

• 37776734437

Hae sinne missä on korkein sisäänpääsyraja. Yleensä hyvät oppilaat ovat hyviä kaikessa, urheilevat ja ovat sosiaalisia. Ja enemmistö on tyttöjä.

Hyvässä lukiossa hyvät numerot vaativat enemmän työtä kuin huonossa, ja työnteon oppimisesta on hyötyä jatko-opinnoissa ja työelämässä.

• mpmpmpmom

Mutta onko se tosiaan hyvä asia, että enemmistö on tyttöjä? Ja kuinka pitkä koulumatka on liian pitkä?

• Ootidiootii

Yleensä ne joilla on korkein keskiarvo ovat epäsosiaalisimpia. Btw

• jokuuuuuuuuuuuuuuuuu

Luonnontiedelukio

1. Ovatko tilat niin kamalia käytännössä kuin puhutaan? Entä ruoka?
      - Aluksi oli vähän silleen, että onhan tää aika pieni oppilasmäärään verrattuna. Mutta siis kolme ruokailuvuoroa (R1,R2,R3) on ihan hyvä juttu, tosin silloinkin joutuu aika nopeasti menee varaa pöydän. Mutta siis kaikki kyllä ehtii syömään, jos haluaa.

- Aika tasavertasta.

3. Näkyvätkö luonnontieteet yleislinjalaisen elämässä jotenkin normaalia enemmän?
      - Ei mun mielestä. Tai siis niitä luonnontiedeaineiden kursseja on enemmän, niin että jos meet yleislinjalle ja tykkäät esim. bilsasta niin on paljon erilaisia kursseja, mitä voi valita. ;)

4. Mikä on opetuksen taso?
      - Mun mielestä hyvä. Riippuu tietenkin opesta (en oo ollut kaikkien oppettajien tunneilla vielä), mutta pääosin tosi mukavia ja hommansa osaavia.

5. Muuta lisättävää?
      - Kiva lukio. ;)

• Rekisteröitymätön_

Komppaan tätä, hyvin on mennyt ja mukavaa porukkaa.

• d

Muita kokemuksia?

• ninniliinininnini

Muakin kiinnostais tää aihe!:)

• ViikkinAionHakea

Olin joku viikko sitten Viikissä tutustumassa.

Vaikka menee aika profiloinniksi...

1. Koulun oppilaista ei muita nähty kuin tukareita, muut lampsivat kotiin kun istuttiin auditoriossa kuuntelemassa. Ei voi vetää mitään päätelmiä.
      Rehtori kertoi ylpeänä, että koulussa on todella paljon huippu-urheilijoita, muusikkoja, jne eli luulisi korkean keski-arvon omaavien olevien jollain muullakin alalla luovia kuin koulussa?

Avoimissa ovissa kävi ihan kaiken näköistä hiihtäjää. Tytöistä raa'alla luokittelulla ihan kaikkea hippihipstereistä pissiksiin ja siitä neutraaleihin taviksiin. Poikia oli vähemmistö, ihan normaaleja. Muutama eksyneen oloinen mopopoika oli vielä plussana edustamassa karumpaa sukupuolta. Olihan siellä myös pari kivan oloista poikaa joita itse hieman katselin. Tämän kerron vain koska tyttöjä kumminkin kiinnostaa. :)
      Mitään stereotypisiä nörttejä ei siis näkynyt. ;)

2. Avoimien ovien tilaisuudessa tyttöjä oli aivan huikea määrä poikiin verrattuna. Tämä ei tosin kerro kuinka paljon kouluun hyväksytään, mutta kai sama jakauma jatkuu. On siinä pojilla vientiä.

3. Koulu oli huippuhieno ja 550 hengen (?) audiotorio tosi makea. Kuvisluokat, kirjasto ja kaikki tilat hyvän näköisiä. Välipalakin saatiin joka on ilmainen lukiolaisille ja ruoat tekee keittiöväki itse. Koululla on myös kaikkea musikaaleja ja tällaista yhteistoimintaa. Tulikohan nyt kerrottua kaikki propaganda mitä päihimme istutettiin. ;o)

Harmi kun en ole paljoa kysellyt kaveriltani joka on Tikkurilan lukiossa niin en voi kertoa koulusta vaikka tällainen mahdollisuus olisi ollut.

• qterurtuw

ton kaltasia vastauksia tarttenkin:)

• Apua!

Voisiko tuo saantanan nimimerkitön "lisää vastauksia" pelle olla hiljaa, pilata nyt toisten ketjuja?!

Pyysin poistoa.

• Jakiksen lukion tire

Hae ämmä vittu Jakiksen rikoslukioon jos haluut päästä elämässä pitkälle. Tunnit pidetään Jakiksen ostari kapakassa, joten pitkälle pääset varmasti!

• ylpee_jakiksest

vittu mä oon ylpee jakiksen rikos lukion gradu ja voi saatana ku tän triidin tekijää vituttais jos ei menis jakikseen.

EDIT: voi vittu toi numero juttu tos postaukses kysyy jotain saatana paskoja plussa laskuja. paska ku kaikki pitää tehä porvaleille spoivaks, ei kaikil oo vittu laskinta vittu

• wadadwadadwada

LOL

• anninadia1

hahahah

• MM

Höhlä, miksi ihmeessä et hae Ressuun? Paras lukio ikinä, en koskaan vaihtaisi noita vuosia pois

• MM

Niin, ja oma koulumatkani oli 1h junassa kävelymatkat n. 15min ja 15min. :)

• mkdlls

Mäki haluisin tietää Märskystä!

• 1234567891000

Oon ite Sykin tokal,joten yritän nyt kertoo jotain siitä.Sykis on iha rentoo porukkaa mut aika kilpailunhaluista.Elikkä jos et omaa hyvää itsetuntoa niin en suosittele Sykkiä.Tyypit on tosiaan kivoja ja piireihin pääsee helposti mukaan mut se kilpailu numeroista on oikeesti kovaa.En sanois et Sykis ois jotenki vaikeampaa mut kielissä saattaa olla enemmä haastetta kuin muissa kouluissa,opetus on kyllä hyvää!Mun jätkä on Märskys ja se on kehunut sitä kouluu toosi paljon.Kuulemma on päteviä opettajia ja jengi siel on rentoa.Viihtyy ainakin.Kuitenkin, jos olisin sinä harkitsisin Ressua, siellä on mielestäni just kivaa kukaan ei kilpaile numeroista ja jotenki parempi ilmapiiri, ei niin painostava kuin esim.Sykis.:) onnea menestykseen!

• pwrghg

Valitsit Veera hyvän koulun! :)

• vittuuntunut

Ogeli on täynnä kehitysvammaisia, en suosittele, kaduttaa että menin.

• true.dat

oletko minä?

• viikin abi

VIIKKI
      1. Monenlaisia, löytyy niin niitä stereotyyppisiä nörttejä kuin hyvännäköisiä ja tyylikkäitä sekä tyttöjä että poikia, riippuu paljon myös vuosikurssista millasta porukkaa on. Toisinaan on enemmän näitä "bilettäjiä", toisinaan taas enemmän nörttejä, mutta aina on paljon ihan tavallisia ihmisiä, eikä kukaan jää Viikissä yksin, jokainen löytää kyllä omanlaista seuraa. :)
      2. Tääkin riippuu vuosikurssista, mutta ehkä keskimäärin vajaa 2/3 tyttöjä ja reilu 1/3 poikia.
      3. Hienot ja uudet tilat, modernit laitteet, siisti, sopivan värikäs, kivoja soluja, joissa mukavia sohvia, joilla voi viettää esim hypärin
      koulu alkaa aikasintaan 8.10 ja päättyy viimestään 16.00 (toisin ku Tilussa, jossa loppuu pahimmillaan 16.15), 75 min oppitunnit -> eivät liian pitkiä, jollon ei ehi ihan kyllästyä ja toisaalta sen vuoks voi olla vaan 5 oppituntii päivässä eli ei tarvi kantaa sataa kirjaa joka päivä kouluun eikä joka päivä tehä sadan aineen läksyjä
      hyvät ja mukavat opettajat, myös lukion rehtori on helposti lähestyttävä :)
      ilmainen välipala!! ;P ja se on myös hyvää, yleensä jotain pinaattilettuja, puuroa, hedelmiä, kiisseliä tai leipää
      hyvää ruokaa :)
      käsittääkseni uudet ykköset saavat omat läppärit tai ne ei kyl oo varsinaisia läppäreitä vaan läppärin ja tabletin välimuotoja
      yliopiston koulu eli voit valita soveltavia kursseja, jotka Helsingin yliopisto järjestää (esim. yh:ssa ja bilsassa on tällänen mahdollisuus)
      hyvä yhteishenki, paljon yhteistä toimintaa, jossa tutustuu muihin oppilaisiin, kuten kuoro, joka vuotiset musikaalit (jotka on oikeesti hyviä eikä mitään kökköjä), ykköset menee heti Kiljavalle, jossa tutustuu tosi hyvin muihin ykkösiin, talviurheilupäivä, jollon voi mennä laskettelemaan jne jne
      sisäänottomäärä 80 -> just sopivasti porukkaa, niin että löytää samanhenkisiä kavereita, mutta toisaalta tarpeeks vähän, jollon ehtii tutustua ihmisiin melko nopeesti, toisin ku isoissa kouluissa kuten Tilussa, jossa on ihan liikaa ihmisiä, muutama kaveri siellä kans abeina ja suurin piirtein nyt vasta osaavat kaikkien vuosikurssilaistensa nimet...
      ihan koulun vieressä Alepa, jonne voi helposti välkällä mennä ostamaan ruokaa jos haluaa :D
      - auskut eli opetusharjoitellijat: opettavat aika paljon ja ovat monesti huonoja!
      - lukion ruokailu vasta 12.30 vaikka nälkä on usein jo 11 jos koulu alkaa klo 8, toisaalta siihen tottuu ja aina voi mennä yläasteen ruokiksella syömään, vaikka se onkin kiellettyä.. :D

Ja siitä koulumatkasta, 50 min on ehdottomasti liikaa!! Ittelläni kestää 30-40 min ja sekin tuntuu aika pitkältä, kun täytyy kasin aamuna herätä niin aikasin. Sanoisin, että 40 min on ehdottomasti kipuraja-aika. Etenkin talvisin herääminen on ihan kamalaa, joten kannattaa miettiä tarkkaan sitä aikaa. Vois melkeen sanoa, että se koulumatka on niiku tärkein valintaperuste, koska se sit tuntuu joka ikinen päivä.

Kannattaa siis hakea Viikkiin!! :) (Jos se siis on sopivalla etäisyydellä)

• viikin abi

Ainiin! Unohtu sanoa, että Viikissä kaikki on sen verran hyviä, että siinä tulee sellanen positiivinen ryhmänpaine, että itsekin jaksaa opiskella. :) Toisaalta sen voi kokea myös stressaavana, jos kaikki muut osaavat muttei itse osaa.. Ja jos ei ole panostajatyyppiä niin on Viikissä myös (aika paljonkin) niitä epäpanostajia, jotka puhuvat tunneilla yms. :D Mutta näitä varmaan löytyy joka koulusta, ihan sama miten hyvä olisi? Mutta esim ylppäreihin lukuseuraa on ainakin mahdollista löytää ;)

• Toinen Viikin abi

Pitääpä tulla tänne jatkamaan Viikin ihkuttamista ;D

1. Viikistä löytyy moneen lähtöön mutta suurin osa opiskelijoista on perusjärkeviä, mukavia ja huomaavaisia ihmisiä. Varmasti löytää ittellensä mukavaa seuraa. Pahempia kuppikuntia ei ole enkä itse ole koskaan törmännyt koulukiusaamiseen lukion puolella.

Lisäksi voin kertoa että opetus on todella korkeatasoista, vaikka tietenkin muutama poikkeus onkin... Yleisesti ottaen opettajat ovat erinomaisten pedagogisten taitojensa lisäksi todella rentoja ja mukavia! Ja rehtori varsinkin! ;)

En tiedä miten voisin tämän muotoilla, mutta Viikistä löytyy "Viikin norssin henkeä", eli yhteishenki on hyvä. Ihmiset tulevat hienosti toimeen keskenään ja koulun lukuisat perinteet tuovat koko koulun yhteen useita kertoja vuodessa joka-aamuisen päivänavauksen lisäksi.

Itse mietin aikoinaan hellua, mutta tulin siihen tulokseen ettei se vaikuttanut itselleni sopivalta paikalta. Jos kaipaat rauhallista menoa ja ihania ihmisiä, hae Viikkiin. En ole katunut päivääkään.

• norssilainen
    • werf1

Siis onko jossain vielä joka-aamuisia päivänavauksia :(

• omfg

Viikin norssi

ÄLÄ TULE, AIVAN HELVETIN PERSEESTÄ

• sykkiläinen

Itse olen Sykissä, ja suosittelen koulua kovasti! Olen ollut koulussa kolmannelta luokalta asti, ja vaikka olenkin vasta seitsemännellä luokalla,niin voin kyllä sanoa että en ole katunut koskaan että hain Sykkiin. Sykissä on kivoja perinteitä, kovatasoista mutta rentoa opetusta, sekä hyvä yhteishenki. Sykissä ei kannata pelätä olevansa luokan priimus, sillä lähes kaikki ovat sellaisia:D. Perussykkiläinen, no ehkä sunnilleen minun ikäiseni perussykkiläinen on sellainen tavallinen tyyppi, ei mikään pissis/juopottelija, kiltti, kiinnostunut koulusta, "hikke" yms. Sykkiläisiä on kyllä laidasta laitaan, mutta kaikkia yhdistää kiinnostus koulusta, sekä oppimisesta. Vaikka se välill on ehkä hieman rankkaa, sillä meidän luokallamme on tytöillä pieni kilpailuhenki, mutta hyvä todistus palkitsee. Ja sekin pieni stressi johtiu luultavasti vain omasta laiskuudesta, mutta onneksi saan melkein kaikista kokeista 10 pienellä lukumääräll :D i'm just smart, haha.

• Ogelilainen

Oulunkylän yhteiskoulu(eli yläaste lukio)

Lukioon pääsee hyvällä todistuksella ja keskiatvolla. Porukka ei oo kehitysvammaisille kuin se yks idiootti väitti. Rentoa porukkaa. Ei kauheeta kilpailuhenkeä ja saa helposti kavereita. Ogelissa on laidasta laitaan ihmisiä on niitä kilpailuhenkisiä panostavia ja niitä ei niin kauheasti panostavia henkilöitä jotka juttelee tunneil yms. Opetus on laadukasta. Opet kivoja mutta toukkojakkn löytyy. Itse Ilén ollut myös ogelin ala-asteella sielläkin on pari vanhaa kunnon tiukkaa maikkaa jotka vaatii todella hyvää keskittymistä ja osaamista niin on jopa ala-asteella tultu tätä harjoiteltua:). Mutta kaikken kaikkiaan ogeli on hyvä koulu tervetuloa vaan tänne

• zalla

Vastaan vaikka ketju on vanha, jos olisi jollekin apua! Itse valmistun 2016 syksyllä ylioppilaaksi märskystä.

MÄKELÄNRINTEEN LUKIO / MÄRSKY

1. Onko totta, että eri lajien välillä on kuppikuntia, joihin muilla ei ole asiaa?
      -Monet viettävät kyllä aikaa muiden samaa lajia harrastavien kanssa koska näiden kanssa tulee vietettyä koulun ulkopuolellakin treeneissä aikaa, mutta kaikki ovat kavereita keskenään! Koulussa on todella hyvä henki ja kavereita löytää kyllä mistä lajista tahansa. Ilmapiiri on sosiaalinen ja hyväksyvä!

Löytääkö pienemmän lajin edustaja/yleislinjalainen seuraa?
      - Kaikki siis löytävät kyllä kavereita, vaikka joskus täytyykin etsintään laittaa omaa yritystä peliin. Märskyssä on mielestäni tavallista monipuolisemmin kaiken tyyppisiä ihmisiä!

2. Millainen on yhteishenki/opiskelijoiden asenteet?
      - Mahtava yhteishenki! (Once a märsky, forever a märsky!!) Opiskelijoiden asenteet vaihtelevat kouluun täysillä satsaavista urheilulla itsensä tulevaisuudessa elättäviin, keskiarvoja olen kuullut kaikkea 5.0 ja 10.0 väliltä. Yleisesti elämänasenne on märskyssä kohdillaan! Kaikki oppilaat ovat lisäksi todella motivoituneita johonkin, jos eivät koulunkäyntiin niin urheiluun. Tämän itse koin todella inspiroivaksi ja jo itsessään motivoivaksi. Koulussa onkin useita omien lajiensa maailman-, suomen-, euroopan mestareita, joka on mahtavaa jos ei anna sen pelottaa! Pääsee halutessaan kuulemaan, miten ahkeruudella niin nuoret ovat saavuttaneet jo mahtavia asioita elämässään.

3. Millainen on opetuksen taso?
      -Mielestäni erinomainen. Opettajat ovat taitavia ja opettavat täysillä jokaista joka vain haluaa oppia. Opettajia on myös paljon koulun suuresta koosta johtuen, joten monissa aineissa voi välillä vähän valita kenen opettajan kursseja valitsee! Yleisesti mielestäni opettajat ovat mahtavia ihmisiä, monet urheilu taustaisia tai entisiä märskyjä, ja ymmärtävät hyvin opiskelijoiden elämään kuuluvan muutakin kuin koulun! Märkyn ylioppilaskirjoitukset puhuvat opetuksen puolesta, sillä yo-tulokset ovat keskimäärin hyviä.

4. Jotain muuta lisättävää?
      Paljon muuta lisättävää! Märsky on mahtava koulu opettajista oppilaisiin, rakennukseen ja yhteishenkeen. Koulu tarjoaa todella laajasti mahdollisuuksia opiskella omalla tavalla, on se tapa sitten itsenäisesti opiskelu johon koulu tarjoaa mahdollisuuden tenttiä (tehdä itsenäisesti) kursseja ja joka jaksossa on myös laaja valikoima pelkästään verkossa tehtäviä kursseja. Itse tein ison osan lukiostani näin itsenäisesti ja sen tarjoama joustavuus oli minulle sopiva vaihtoehto.
      Ihmisistä mainitsinkin jo, mutta mainitsen uudelleen. Oppilaat ovat mahtavia persoonia ja erilaisuutta on joka lähtöön. Kannattaa osallistua paljon koulun toimintaan esimerkiksi ryhtyä tutoriksi jos haluaa tavata mahdollisimman paljon ihmisiä!
      Ruoka on mielestäni koulun ainoa miinus, se oli syötävää kyllä, mutta ei yhtä hyvää kuin mihin olin ylä-asteella tottunut. Toisaalta monet myös kehuvat märskyn ruokia. Välipalamyynti on koululla ensiluokkainen!
      Koulu tarjoaa oppilaan elämään paljon ja vuoteni märskyssä ovat olleet elämäni parhaita.
      Vielä kerran täytyy kehua opettajia, ilman näin mahtavaa opettajaporukkaa en olisi viihtynyt koulussa yhtä hyvin!

Jos ei tullut selväksi, suosittelen märskyä ehdottomasti, jos haluaa sosiaalisen, motivoituneen ja joustavan koulu-ympäristön!

• Kiitollinen

kiitos! Ise olen hakemassa nyt 2017 alussa ja tämä auttoi paljon!

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2443
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1271
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      917
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      136
      859
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      841
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      817
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      786
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      765
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      742
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      694
    Aihe