Mää tulin nyt tänne ruikuttaa mutt pakko mun on jonnekki täää purkaa. :(
Oon 16 v tyttö, ja ongelma on akne. se on lääkärin mukaan lievä, mutta minusta se on pahempi. Asiaa pahentaa se että naamassani on arpia muutenkin (finnien sun muiden puristelusta) joten en tiedä lähtevätkö ne ikinä pois. ;(
Ihmiset luulevat että se on vain pieni ongelma ja että sen hoito on helppoa mutta tämä oikeasti vie itsetunnon kokonaan!
Ihmiset ovat nykyään niin pinnallisia (niinkuin itsekkin olen) että tuskimpa kukaan voisi kiinnostua minusta!
Kaikkea on kokeiltu, mikään ei tunnu auttavan. Olipa mikä meikki tahansa, läpi paistaa kaikki.
Te ihmiset joilla ei ole ollenkaan naamassa mitään tai on vähän epäpuhtauksia kasvoissa, olkaa kiitollisia!
Kaikille virheettömät kasvot eivät ole itsestäänselvyys.
Akne=elämä pilalla
23
1953
Vastaukset
- ..
No tuskin se sun elämä ihan pilalla on, mullaki on paha akne, mut en anna sen häiritä elämääni. Tai no ennen se oli lievä, mut kesällä paheni niin, et se oikein tulehtu. Nyt on lähete ihotautilääkärille, aika on maaliskuun eka päivä.. Antibioottikuuri loppu ja nyt pitäis olla ilman mitään lääkkeitä kuukaus. Siis eikö se lääkäri antanu sulle mitään lääkkeitä? Ei ees antibioottikuuria? Mut ainaki jotkut e-pillerit auttaa akneen, luulen että mäkin saan ne sitte ku meen sinne ihotautilääkärille ;) Mä tiiän, että akne vie itsetunnon, itelläniki on ollu se jostain 9 vuotiaasta (=
- 894893
Toivottavasti näkisit joskus ihmisen, joka on halvaantunut loppuiäkseen tms. Sinunlaisille ihmisille tekisi hyvää joutua johonkin onnettomuuteen ja loukkaantua vakavasti, toki niin että parantuisi kuitenkin lopulta. Voisi sen jälkeen asenteet ja arvomaailma olla vähän toisenlaiset, eikä joku pieni kosmeettinen seikka enää vaivaisi.
Terveys ei ole itsestäänselvyys. Yksi kaunis päivä, ja se kaikki voi olla mennyttä.
http://4100640574068445420-a-1802744773732722657-s-sites.googlegroups.com/site/earthdeception/wounded-ali-ismail-abbas/Wounded-Ali-Ismail-Abbas.jpg?attachauth=ANoY7cqa2a5bu9Q2XdBBQorazudCFjhBWHwgH1b5sADKoj9VmEiWAh7rdt5iPZncnhqcEkh-kvcaEUDneieX2fqLakec9gkb4nUq0tuQx_Lfpc1x0Kkl57SxA0wL6uvlsSDmDcBgqG7hVa0d4gsqvE4KLqy7tEe2zcOJbO9z9Pe27alYkSchF1PZ48GkiDlR0LgcmY5dRqqkgMpzf5V622o33kV7N--c-jAnkpt8edM1LFQL1BleOzadGeTybZYWPQIMKB-wxW6z&attredirects=0
http://graphics8.nytimes.com/images/2009/04/12/world/12iraq.wounded.650.jpg- ;(
Tajuan sen erittäin hyvin että maailmassa on paljon pahempikiakin tapauksia, siis TODELLA PAHOJA. Olen nähnyt Ihmisiä joilta on palanut koko naama pois!
tosin miksi ruveta vertaamaan sellaiseen ihmiseen jolla on tilanne on aivan kauhea! minähän tulin tänne puhumaan vain aknesta.
Mutta minä tulin vain tänne purkamaan sydäntäni, eikä tarkoitukseni ollut vähätellä muita. Olen pitkään vähätellyt itseäni ja laittanut kaikki muut ihmiset etusijalle, joten joskus tekee mieli olla itsekäs ja ajatella välillä itseään.
ja olen saanut antibiootti kuurin, eikä auttanut.(söin sitä 3 kk) :S - ;(
;( kirjoitti:
Tajuan sen erittäin hyvin että maailmassa on paljon pahempikiakin tapauksia, siis TODELLA PAHOJA. Olen nähnyt Ihmisiä joilta on palanut koko naama pois!
tosin miksi ruveta vertaamaan sellaiseen ihmiseen jolla on tilanne on aivan kauhea! minähän tulin tänne puhumaan vain aknesta.
Mutta minä tulin vain tänne purkamaan sydäntäni, eikä tarkoitukseni ollut vähätellä muita. Olen pitkään vähätellyt itseäni ja laittanut kaikki muut ihmiset etusijalle, joten joskus tekee mieli olla itsekäs ja ajatella välillä itseään.
ja olen saanut antibiootti kuurin, eikä auttanut.(söin sitä 3 kk) :SPS. olen ollut työharjoittelussa vaikeavammaisten parissa joten olen nähnyt pahasti loukkaantuneita sun muita, Enkä kadu että menin sinne työharjoitteluun!
- ryppyrusina :D
Itselläniki on tosi paha akne, en ny ihan antib. kuuria tartte,
mut raavin niit näppylöit niin pahasti, et siit jää arpii. :(
kolmannel luokal ei ollu tod. yhtään kivaa, ku mul tuli hirveet mustapäät, mut muil tytöil oli virheetön
iho, ja jotkut vielä kehuskelivat sillä. :(
Yks poika kiusas mua, mut sitte sille tuli vesirokko, ja pari viikkoo taudin jälkeen se näytti
vähän aikaa ryppyseltä rusinalta! :D Eipä kukaan sitä silti kiusannu,
saipa vaan opetuksen ja jätti mut rauhaan. :)
Tsemppiä sulle, ja hyvää kevättä! :)- ;)
heij kiitti! miten vanha oot nyt? :D
- miniatyrmolly
;) kirjoitti:
heij kiitti! miten vanha oot nyt? :D
Mee kunnon ihotautilääkärille ja sano ettei ab-kuuri tehonnu.Ei se tehoo pahaan akneen.Kun kuuri lopuu akne tulee takas...Ainoo mikä VARMASTI tehoo on A-vitamiinikuuri sisäisest eli tabletit.Se on helvetillinen hevoskuuri mut tehoo!Ite oon saanu apuu
- aloittaja:)
miniatyrmolly kirjoitti:
Mee kunnon ihotautilääkärille ja sano ettei ab-kuuri tehonnu.Ei se tehoo pahaan akneen.Kun kuuri lopuu akne tulee takas...Ainoo mikä VARMASTI tehoo on A-vitamiinikuuri sisäisest eli tabletit.Se on helvetillinen hevoskuuri mut tehoo!Ite oon saanu apuu
Eli siis tuleeko siitä A-vitamiini kuurista jotain sivuvaikutuksia? Ja voiko se lääkäri nyt noin vaa sellasta määrätä? :S
- kyllssas
Minä sain kärsiä monta vuotta aknesta ja sain huutelujaki siitä ihostani, testasin monta eri lääkkettä eikä oikein tehonnut, mutta lopulta sain kuulemma vahvinta lääkettä "roaccutan" joka auttoi todella hyvin. Lääkäri silloin aikasemmin sanoi että minulla on aika paha akne. En välittänyt lääkkeen sivu vaikutuksista koska halusin vain paremman ihon ja kyllä lääke auttoi minua. Itsellänikin tuntui silloin aikaisemmin että kuka ny minusta kiinnostus, mutta nyt on itseluottamuskin kasvanut :)
- entinen ongelma
Tsemppiä hei teille kaikille jotka painiskelette tän ongelman kanssa :) Kyllä se siitä vielä, itsellänikin ollut samanlaista ongelmaa, ei tosin ihan yhtä pahana mutta kuitenkin, ja nyt se on kuin muisto vaan.
- sihandi
Itselläni oli sama tilanne joskus yläasteella, en tosin siitä kamalasti ottanut tressiä koska en ole itse niin kovin pinnallinen, mutta asiaan: Jos haluat välttää jatkossa kaikki turhat lääkekokeilut yms. niin mene ihmeessä ihotautilääkärin luokse ja pyydä häntä kirjoittaa sinulle Roaccutan-kuuri. Itselläni se vaikutti jo viikon sisällä ja ennen kuin huomasinkaan niin akne oli pelkkä muisto vain ja minulla se oli vielä vakava akne. :) Tiedän myös lukuisia muita, joilla kyseinen kuuri lopetti aknen kuin seinään. Aknearvet kyllä häviävät kasvoista itsestään, tosin se vie paljon aikaa. Prosessia voi nopeuttaa käymällä kosmetologin luona teettämässä kasvoille mikrohionta, todella tehokas ja elävöittää muutenkin kasvoja.
- jusdj00
Itse kävin läpi tämän a-vitamiinikuurin. Minulla oli aika paha akne, jota oli hoidettu ties millä lääkkeillä monta vuotta - ilman pitkäkestoisia vaikutuksia. A-vitamiinikuuri on todella aika helvetillinen, iho kuivuu ihan hulluna, huulia sai rasvata tunnin välein jne. Aluksi kuuri puski kaikki mahdolliset finnit ulos ja iho oli aika pahan näköinen ja minulle jäi niistä poskiin arpiakin, mutta 7,5kk kuurin loppumisen jälkeen minulle ei ole tullut juuri ollenkaan uusia aknenäppylöitä ja arvet ovat haalistuneet ja ihoni on suorastaan hyvä. :) Eli kannattaa kokeilla tuota, jos kaikki keinot on käytetty jo.
- :)9
Lääkäriin ja sieltä roaccutan kuuri, itsellä oli akne joka ei millään lähtenyt ilman sitä. Kuurin alotin aika tarkalleen vuosi sitten ja kuuri loppu kesän lopussa. Ei ole näppylöitä näkynyt sen jälkeen :)
- .
No jos yhtään lohduttaa, niin itsellä ei ole aknea lainkaan, mutta oon muuten ruma. Ja voin varmuudella sanoa että se on yhtä paha ellei pahempi kuin joku akne.... Ja voi oikeesti olla ettei se oo niin paha ulkopuolisest ku kuvittelet, ei mua ainakaan niin kauheesti finnit haittaa. Tsemppiä vaan, kyllä se siitä luonnistuu. xD :D
- justagirl-
hei! olen itse kärsinyt aknesta jo 13 v. lähtien. Nyt olen siis 17, pian 18. Kaikenlaiset voiteet, salvat ja pesunesteet on käyty läpi vaihtelevin tuloksin. Antibiootteja, Roaccutania ym. nappeja ei ole tullut popsittua sillä sivuvaikutukset kuulostavat karseilta.
Voin listata muutamia asioita, jotka vaikuttavat/ovat tuoneet vähän helpotusta akneeni:
-Veden juonti. Se näkyy mm. ihon kunnossa ja elastisuudessa.
-Vitamiinit!! Omega3, sinkki!! hyviä myös aknettomille ihmisille
-liikunta!!! mieluiten päivittäinen. Se parantaa aineenvaihduntaa-> kehon shaibat lähtee liikkeelle
-rajoita veden käyttöä naamaa pestessäsi, ja jos tykkäät eri aineilla läträillä niin älä ainakaan kerralla käytä useampaa kuin kahta ainetta. Esim. kuorinta kerran viikossa, naamio pari kertaa viikossa on hyvä.
-kosteutus! varsinkin rasvoittuvalle iholle geelimäinen kosteusvoide on hyvä. tässäkin sanon sen että esim. aamuisin kannattaa laittaa pelkästään kosteusvoide, ja sitten illal kosteusvoide kasvovesi.
-ihon lepopäivät. kerran viikossa on hyvö antaa ihon hengittää ilman mitään aineita. Pesukin hoidetaan pelkällä vedellä.
huh tulipas tekstiä xD toivottavasti auttaa.- Azusa89
Hyvät vinkit justagirl! :)
Itselläni on ollut aknea 12-vuotiaasta, nyt olen 21. Mielestäni akne ei ole vain kosmeettinen vaiva, koska isot finnit sattuvat :(
Nyt syön e-pilleireitä ja ne auttavat kun laitan samalla paljon kosteusvoidetta aamuin illoin. Olen myös yrittänyt juoda paljon vettä. Nyt on vain pari pientä finniä silloin tällöin, joskus ei ollenkaan. Pitäisi kai kokeilla noita muitakin vinkkejä..
Olen kokeillut 2 kertaa antibioottikuuria, se on auttanut vain sen ajan kuin niitä syö.
Olen aiemmin tehnyt sen virheen, että olen kokeillut rasvoittuvalle iholle tarkoitettuja pesuaineita. Ne eivät sovi ainakaan minulle. Iho kuivui, tuli kipeäksi ja finnejä tuli paljon lisää. Kokeilin monia eri tuotteita, mutta onneksi tajusin vaihtaa heti kun tajusin niiden kuivattavan ihoani.
- aknesss
Hypätkää katolta tai loukatkaa ittenne pahasti! Sairaalassa ne antaa semmoset mömmöt et akne katoaa! Itsellä oli yli2v aknea ja onnettomuuden jälkeen akne hävisi parissa päivässä :). En kyllä suosittele kenellekkään.
Nimimerkillä kokemusta löytyy.- trolollloo
hahhah huono trolli :) tuun yöl kusee mun alkoholipitosta kusta sun korvaas
- RAIKKU12
Kyllähän akne 16-vuotiaana voi tuntua ikävältä. Olet jo ollut ihotautilääkärissä ja varmasti saanut lääkkeet ja ohjeet ihosi tilanteen mukaan. Tarkkaile lisääkö jokin ruoka akneasi, minulla suklaa saa varmasti aikaan näppyjä. Myös jotkut kosmeettiset aineet voivat pahentaa asiaa, joten jos huomaat sellaista jätä tuote heti pois. Huolellinen puhdistus aamuin illoin hyvillä aineilla. Apteekista saa valkosavea, siihen hieman hyvälaatuista öljyä (esim. avokado) ja ehkä sitruunaa mukaan ja naamioksi kerran viikossa vähintään voisi olla hyvä. Lopeta heti, jos aineella on huonontava vaikutus mutta kokeile mukaan esim. sokeria ja suodatetun luomukahvin sakkaa. Myös kuolleen meren suolalla naamiossa voisi olla hyvä vaikutus. Älä puristele (vaikka joskus tuntuu, että on ihan pakko), desinfioi puhjenneet ja käy kosmetologilla (tai kosmetologikoululla) puhdistuttamassa kasvosi säännöllisesti. Arvet voidaan hoitaa esim. laserilla.
- loorao
Täälä pian 15-vuotias likka jolla ainakin kolmen vuoden kokemus aknesta, lievästä/keskipahasta.
No, aloitan kun olin 5-6lk, en nyt tarkalleen muista kumpi, mutta kumminki. Se oli talvi ja huomasin, että pipostani oli tullut ikäänkuin hikinäppylöitä otsalleni. En pitänyt sitä mitenkään vakavana, eikä se vaivannut silloin. No, kaikki oli sitä mieltä että ne ovat vain niitä hikinäppylöitä. Paskanvitut! Siitä se akne lähti liikkeelle. Meni jonkun aikaa, ehkä 7lk alkuun asti ennenkun akne oli kehittynyt sen verran itseäni häiritseväksi, että äiskä (ihme kyllä) soitti lääkärille ja se määräs mulle jotain sontaa antibioottikuurin. Tuskin se mitään auttanut, mutta ei kuulemma saanut antaa vahvempia lääkkeitä..Tais se jotain paskaa voidettaki antaa..
No, siinä pian sitten mentiin uusiks johonki ihotautilääkärille ja anto mulle ekan kerran Avitcid-voidetta ja Oricyclin antibiootin, jota piti 3kk syödä, pitää tauko, syödä, pitää tauko syödä...Eikä auttanut nuo kumpikaan..Ainakaan heti. Mutta se varmaan johtui siitä, että tupakointi alkoi ja sillointällöin juominenkin (nämä kaksi asiaa yhdessä heikentävät huomattavasti antibiootin toimivuutta).
Rahaa on mennyt kaikkiin pesuaineisiin, rasvoihin, antibiootteihin, kasvovesiin ja kaikkiin mömmöihin mitkä vähänkään liittyvät akneen tai finneihin. Se siitä tarinasta, nyt voisin yrittää kertoa mahdollisesta aknen hoidosta ja vinkeistä, jotka omalla kohallani ovat toimineet.
Eli siis, muista hygienia, käy suihkussa vaikka joka päivä, hiuksia ei kuitenkaan tarvi pestä päivittäin. Vaihda alusvaatteet päivittäin (jos on taipumusta selän ja rintakehän finneihin, niin vaihda t-paitakin päivittäin).
Tyynyliina kannattaa vaihtaa useimmin kun muut lakanat. Tyynyliinaan tarttuu helposti bakteereja, jotka taas tarttuvat kasvoihin (omalla kohdallani ihan fakta juttu).
Muista pestä AINA KAIKKI MEIKKI POIS ennenkuin menet nukkumaan. Jos olet vaikka ollut bailaamassa illalla/yöllä ja tulet väsyneenä kotiin (jos tulet :D) ja et millään jaksaisi pestä naamaa, niin mieti vaikka mielessäsi "pakko, pakko, ihan pakko tai muuten naamani menee pahempaan kuntoon". Itsensä pelotteleminen auttaa tässä tilanteessa.
Sitten, valitse yksi hyvä puhdistusgeeli (itse en pidä noista puhdistusvaahdoista yms. mielestäni humpuukkia...) ja vaikkapa samaan sarjaan sopiva kasvovesi. Ja kasvojen peseminen aamulla ja illalla.
Nyt se ehkä tärkein juttu. JUO TOSI PALJON VETTÄ PÄIVÄN AIKANA. Muistan kun olin pienempi, ja perheessäni siskollani ja isommalla veljellä oli karu akne, joivat tosi paljon vettä, ihan hyvin vaikka litrakin veti sitä vettä, niin auttoi. Aina ihmettelin, miksi veljelläni oli litran kokispullo _aina_ huoneensa lattialla sängyn vieressä, nyt ymmärrän miksi. Nyt kummallakin niistä nassu hyvässä kunnossa..
Ja vaikka näin lopuksi hiukan tuotevinkkejä: Itselläni on ihme kyllä toimineet nuo markettituotteet, nivean young tuotteet. Ajattelin, ettei nuosta ole varman mitään hyötyä, mutta on onneksi ollut, tai ei ainakaan pahempaan suuntaan ole mennyt. Eli, Nivea Young puhdistusgeeli, purkki sininen ja jossa on jotaki niitä sellasia kovia "pikkukiviä" seas. Ja samansarjan kasvovesi.
Tänäkin päivänä hyllyllä on tuo Avitcid-voide...Sillointällöin käyttö ei oikeen toimi, mutta nyt olen alkanut käyttämään sitä taas, laitan ennenkuin olen menossa nukkumaan. Viimeiseksi, liuos iholle: Wicnelact, toimii. Ikäänkuin kasvovesi, mutta voi laittaa aknen päälle vaikka sen jälkeen kun on kasvovesi saanut kuivua. Kuivattaa ihoa hiukan tuo liuos, mutta hyvä kasvovoide (humektan hyvä esim.) auttaa asiaan. Saa apteekista ilman reseptiä eikä maksa paljon, ehkä alle kympin jos oikein muistan.
Toivottavasti oli jotain hyötyä tästä sulle, tai muille. Itse täytän tosiaan kesällä 15, ja toivon, että saisin pitkästä aikaa kesällä kulkea tuolla helteessä _ILMAN MEIKKIÄ_.
Onnea sulle ja ps. aknen kanssa olen oppinut elämään, eikä se enään vaikuta niin vakavasti maailmaani. Toki sitä välillä kattelee noita babyfaceja ja miettii et kumpa itelläki olis tollanen! Mutta jokainen erilainen, minä tälläinen, sinä sellainen, tottakai löytyy sellainen joka pitää sinusta, vaikka sinulla olisikin akne! - huh.
Ei jaksa edes lukea noin sekavaa tekstiä ^^
- niin se on
akne ei estä sinua elämästä elämääsi. Mieti niitä ihmisiä, jotka ovat jollain tavalla halvaantuneet tai joilla on vakava sairaus. Esim. Kun olin 6. luokalla niin minun luokkalaisella oli SYÖPÄ. Että hiukset lähti ja tyttö joutui olemaan sairaalassa todella kauan. Joten muista: Aknesta huolimatta voit jatkaa elämääsi normaalisti. Se ei ole mikään maailman loppu.
- Valttina luonne
Akne ei vaikuta ihmisen luonteeseen kai mitenkään, hm? Ja tosiystävät sekä kunnolliset seurustelukumppanit ei varmaan laske sun finnejäsi miettiessään, pitävätkö susta vai eivät? :)
Itselläni oli paha akne sekä naamassa että selässä. Kukaan ei ole huomauttanut asiasta mulle. Kesän aikana melkein kaikki finnit on kadonneet - koska olen viettänyt tavallista enemmän aikaa kavereiden kanssa ulkona vähissä vaatteissa. Ja kappas vaan, yhtäkkiä selässäkin on ihan kiva rusketus finnien sijaan! Ei kannata häpeillä asiaa, jota et itse ole itsellesi aiheuttanut. Finnit on suhteellisen perinnöllisiä mun käsityksen mukaan.
Ei kannata murehtia sitä, onko finnejä vai ei. Luonne ja asenne raktaisee. Mä olen saavuttanut "suhteellisen korkean sosiaalisen aseman" yläasteella, vaikken edes ole kamalan kaunis, mallivartaloinen saatika puhdasihoinen - luonne siis ratkaisee? :)
PS. Itsekin olen 16v. tyttö. :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803