Kertokaahan kuinka teillä loppuunpalaneilla ongelmat kehittyivät ja miten ongelmat lopulta ratkesivat?
Tapahtuiko kaikki kertarysäyksellä vai oliko taustaalla vuosien prosessi ennen rysäystä?
Oman jaksamiseni kanssa on ongelmia, oikeastaan ollut jo vuosia. On huonoja päiviä ja hyviä, mutta pitkällä aikavälillä suunta on ollut vain alaspäin. Olen nykyään melko kyyninen, aloitekyky ja keskittymiskyky toisinaan hukassa. Asiat tuntuvat melko merkityksettömiltä ja usein kaipaan vain omaa rauhaa. Joskus tuntuu, että odotan vain jotakin tapahtumaa, joka minut lopulta sysää raiteilta.
Kuitenkin lopulta aina löydän sen verran virtaa, että selviän seuraavasta päivästä, viikosta ja kk. Kai sitä pitäisi vain myöntää oma heikkous ja tehdä asioille jotakin.
Loppuunpalaneita?
51
3903
Vastaukset
- juuu-u....
Kunnon yöunet on tärkeä osa yleistä jaksamista ja myös omassa elämässä pitäisi kanssa asiat olla kunnossa.
Itse olen saanut apua melatoniinista ja sitä saa reseptillä apteekista. Sillä saa kunnon unet. Lääkärille tiukka ei, jos meinaa kirjoittaa oikeita nukahtamislääkkeitä.- 16
Kuorsaus on suurin syy huonoon yöuneen. Siitä pääsee eroon yksinkertaisella ratkaisulla. Vedä maalarinteipillä suu kiinni. Kun kurkunpään lihakset veltostuvat nukahtaessa ei ilma siirry kulkemaan suun kautta vaan mennään edelleen hengityksellä nenän kautta. Aika nopeasti voi pienentää teippiä. Nykyisin itselläni on vain pieni puolen sentin varmistus etten ole kuorsannut joka on aamulla paikallaan.
Idea on muuten erään persun blogista ja näyttää toimivan itselläni. Eli ei kalliita ylipainehoitoja vaan järkeenkäypä ratkaisu ongelmaan ei oireisiin. Ylihengittäminen aiheuttaa hengityskatkoksia. - 40+
16 kirjoitti:
Kuorsaus on suurin syy huonoon yöuneen. Siitä pääsee eroon yksinkertaisella ratkaisulla. Vedä maalarinteipillä suu kiinni. Kun kurkunpään lihakset veltostuvat nukahtaessa ei ilma siirry kulkemaan suun kautta vaan mennään edelleen hengityksellä nenän kautta. Aika nopeasti voi pienentää teippiä. Nykyisin itselläni on vain pieni puolen sentin varmistus etten ole kuorsannut joka on aamulla paikallaan.
Idea on muuten erään persun blogista ja näyttää toimivan itselläni. Eli ei kalliita ylipainehoitoja vaan järkeenkäypä ratkaisu ongelmaan ei oireisiin. Ylihengittäminen aiheuttaa hengityskatkoksia.Samalla kun teippailee itseään, kannattaa hankkiutua eroon lievästäkin ylipainosta.
- Freelancer.
Aloin huolestua mielenterveydestäni niin pahasta, että otin lopputilin. En ole katunut, vaikka tulot putosivat viidesosaan, pääkoppa ei ainakaan ahdista enää. Tämä ratkaisu ei luultavasti sovi kaikille, minulle se sopi kun olin velaton. Olen edelleen alalla, mutta omin ehdoin ja lisäksi suuntaan myös alata pois koko ajan enemmissä määrin.
- Väsynyt...
Tämä on yksi potentiaalinen mahdollisuus, talouskin kestäisi helposti karenssit, yms. Myös opiskelu voisi olla yksi vaihtoehto. Ongelmana on se, että mitä tilalle ja millä aikataululla.
Nyt ei ole mielenkiintoa juuri mihinkään, tästä lähtökohdasta on vaikea suunnitella mitään.
Muutaman kk vapaata tekisi kyllä ihmeitä... - um
Mistä erosit? :P
- 21
um kirjoitti:
Mistä erosit? :P
Itse olen pitkän linjan koodari ja ongelman ratkaisija. Seuraava kuukausi pitäisi kirjoittaa dokumentteja siitä miten ohjelma toimii. Kirjoittaa testicaseja, millä ohjelmaa voisi testata, paina sitä tee tätä tyyliin. Dokumentoida koodi, funktio tekee sitä ja tätä englanniksi, vaikka koodi on vahvasti tyypitettyä olio-ohjelmointia, missä käytetään pitkiä kuvaavia nimiä luokilla ja niiden propertyillä ja metodeilla.
Ei paljon työnantaja ajattele, kun pistää 4 000 euron kaverin tekemään 2 000 euron teknisen dokumentoijan hommia. Ei sattuisi olemaan viimeisimmät pari vuotta Asp.net c# koodadia vääntäneelle oikeita haasteita tiedossa? - Mielekkyys työssä
21 kirjoitti:
Itse olen pitkän linjan koodari ja ongelman ratkaisija. Seuraava kuukausi pitäisi kirjoittaa dokumentteja siitä miten ohjelma toimii. Kirjoittaa testicaseja, millä ohjelmaa voisi testata, paina sitä tee tätä tyyliin. Dokumentoida koodi, funktio tekee sitä ja tätä englanniksi, vaikka koodi on vahvasti tyypitettyä olio-ohjelmointia, missä käytetään pitkiä kuvaavia nimiä luokilla ja niiden propertyillä ja metodeilla.
Ei paljon työnantaja ajattele, kun pistää 4 000 euron kaverin tekemään 2 000 euron teknisen dokumentoijan hommia. Ei sattuisi olemaan viimeisimmät pari vuotta Asp.net c# koodadia vääntäneelle oikeita haasteita tiedossa?Onko kyseessä tietotaidon siirtämisestä halpamaihin?
Saattaa työnantaja ajatella, että päästään pian eroon kalliista koodarista täällä, kun täydelliset halpamaakoodarit pääsevät vauhtiin :)
Itselläni on vielä ehkä noin vuosi tai pari jäljellä oikeaa koodaushommaa, sen jälkeen lienee yrityksen vaihto edeessä. Vaihtoehtona olisi juuri noita kuvaamasi kaltaisia paskahommia höystettynä halpamaakoodarien tuotosten valvomisella. Ei kiitos, jos alan hommat on tulevaisuudessa tuollaista paskaa niin vaihdan mielummin alaa :) - 28
Mielekkyys työssä kirjoitti:
Onko kyseessä tietotaidon siirtämisestä halpamaihin?
Saattaa työnantaja ajatella, että päästään pian eroon kalliista koodarista täällä, kun täydelliset halpamaakoodarit pääsevät vauhtiin :)
Itselläni on vielä ehkä noin vuosi tai pari jäljellä oikeaa koodaushommaa, sen jälkeen lienee yrityksen vaihto edeessä. Vaihtoehtona olisi juuri noita kuvaamasi kaltaisia paskahommia höystettynä halpamaakoodarien tuotosten valvomisella. Ei kiitos, jos alan hommat on tulevaisuudessa tuollaista paskaa niin vaihdan mielummin alaa :)Ei mitää sellaista. Kyse on vain typeristä paperihommista, mitkä täytyy tehdä. Työhön oikeasti voisi käyttää pienenmpipalkkaista väkeä. Suomessa ei ymmärretä että ohjelmistoalalla on erilaisia tehtäviä, vaan porukkaa käsitellään harmaana massana. Aina palkataan vain "huippuosaajia" ja periaate on, että meillä kaikki osaavat kaikkea. Sitten ihmetellään miksi henkilöstökustannukset on niin korkeat.
Sairaalassa kirurgi menee suoraan avatun kallon tai sydämen ääreen. Muu tiimi hoitaa osamisensa mukaisesti hommia. ATK-alalla koulun penkiltä tulleet poltetaan nopeasti loppuun kun vaaditaan sellaista mihin vain kokemuksen tuomalla osaamisella pysyy. Kokeneet koodarit taas leipääntyvät kun joutuvat tekemään joutavanpäiväisiä paperityöitä tai puoliväkisin pakotetaan projektipäälliköiksi, vaikka tippaakaan ei kiinnosta paperinpyörittely. - Muutamia ideoita
21 kirjoitti:
Ei paljon työnantaja ajattele, kun pistää 4 000 euron kaverin tekemään 2 000 euron teknisen dokumentoijan hommia. Ei sattuisi olemaan viimeisimmät pari vuotta Asp.net c# koodadia vääntäneelle oikeita haasteita tiedossa?Ihan ensinnä sanoisin että on jo puoli voittoa jos osaat pinpointata oman pahanolosi aiheuttajan edes jollain tasolla.
Ymmärsin vissiin oikein että kyseessä on työ?
Itse ajattelen asiaa jokseenkin sillälailla että ihmisen hyvinvointiin vaikuttaa suurimmalta osalta ihminen itse omalla suhtautumisellaan(tietenkin).
Mukana hyvinvointiin vaikuttamassa ovat työpaikalla vaikuttavat tekijät:
Työn mielekkyys ja kuormittavuus
Työkaverit (ilmapiiri)
Esimiestyö
Fyysinen työympäristö
Se että voi itse vaikuttaa tarpeen tullessa näihin tekijöihin
Sekä työpaikan ulkopuoliset tekijät:
Harrastukset
Kaveripiiri
Perhe
Terveys
Liikunta
ja paljon muuta
Optimaalista olisi tietenkin että nämä kaikki asiat olisivat kunnossa, mutta todellisuudessa lähes aina jossain mättää. Ihmiset ovat kaikki erilaisia, mutta väittäisin että vaikka töissä asiat olisi kuinka perseellään, niin jos työn ulkopuolella asiat ovat parhaalla mallilla, on mahdollista että hyvät "vibat työn ulkopuolelta riittävät kantamaan ihmistä päivästä toiseen. Sama pätee myös toisinpäin, huonojakin "siviilioloja kestää, jos duunissa kaikki on hiton hyvin.
Tottakai oloja pitää pyrkiä aktiivisesti parantamaan.
Jos duuni ottaa niin rankasti aivoon, että on vakavasti mielessä parempana vaihtoehtona irtisanoutuminen, niin suosittelen ensimmäisenä konstina kissan nostamista pöydälle. Sinulla ei ole pahimmassakaan tapauksessa muuta menetettävää kun työpaikka joka ajaa sinut henkisesti ahtaalle. Ja se ei ole oikeasti edes menetys. Yhdenkään työpaikan takia ei Suomessa kannata terveyttään (niin fyysistä, kuin henkistäkään terveyttään menettää.
Otat asian puheeksi joko oman esimiehesi, työsuojeluorganisaation, HR osaston, tai jonkun muun tahon kanssa joka teillä hoitaa tuon kaltaisia ongelmia. (työterveyttä kannattaa käyttää hyväksi, neuvoja voi saada esim työpsykologilta, riippuen työterveyden laajuudesta)
Älä mouhoa tai muutenkaan esitä asiaasi epäasiallisesti, mutta tee selväksi että sinulla on jo pidemmän aikaa ollut huono vire, ja ahdistunut olo töissä, joka johtuu tällaisista ja tällaisista epäkohdista. Kadut sitä ettet ottanut asiaa aikaisemmin puheeksi, ja se on nyt mennyt niin pitkälle, että vaikuttaa jo työn ulkopuoliseen elämääsi negatiivisesti. Ja toivoisit että asia saataisiin korjattua molempia osapuolia tyydyttävään tilaan.
Asian läpiviemistä helpottaa todella paljon, jos sinulla itselläsi on heittää muutamia ideoita miten asian voisi korjata.
Jos sinun asiaasi ei kuunnella/oteta vakavasti, tai siitä ruvetaan kettuilemaan tai vähättelemään, voit aivan hyvin ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun (jos ei löydy, tai ei jostain syystä ole luotettava) niin suoraan työsuojelupiiriin.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/
Vaikka ihmiset yleensä mieltää asian niin että vain fyysisten uhkien kanssa sopii työsuojeluviranomaisille mennä, niin kyllä he hoitavat myös asioita joissa henkinen turvallisuus on uhattuna.
Työnantajallasi on velvollisuus huolehtia siitä ettei sinulla teettämänsä työ aiheuta haittaa sinun turvallisuudellle tai terveydellesi. (TTL 8 § Työnantajan yleinen huolehtimisvelvoite)
Työturvallisuuslain mukaan työnantajalla on myös velvollisuus selvittää teettämästään työstä työntekijälle aiheutuvat vaarat, ja pyrkiä poistamaan/vähentämään niitä riittävin keinoin. (TTL 10 §
Työn vaarojen selvittäminen ja arviointi)
Työturvallisuuslaki löytyy tuolta (suosittelen lukemaan kokonaan, ei ole niin suuri vaiva)
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Pääpiirteittäin:
Hieman itsetutkiskelua, onko ongelma sielä missä se näyttäisi olvean.
Oli ongelma missä tahansa, se on joko korjattava siedettävälle tasolle, tai siitä on päästävä eroon.
Hoitamalla elämän muita osa-alueita paremmalle tolalle, antaa tukea ja voimaa jaksaa vaikka itse pää ongelman korjaamisessa kestäisikin aikaa.
Jos ongelma ei korjaannu omilla toimenpiteillä, esim työnantajan asettuessa poikkiteloin, älä jää yksin tuleen makaamaan, vaan käytä apuja, työsuojeluvaltuutettu/työsuojeluviranomainen.
Jos ongelma ei korjaannu, haistata koko hommalle pitkät, kyllä niitä töitä muualtakin löytyy, ja vaikkei löytyisikään, niin ei tässä maassa kukaan nälkään kuole vaikka vähän aikaa työttömänä porskuttaisikin.
Hitto että tuli taas pitkä teksti, toivottavasti ei jäänyt ajatushäiriön takia mitään tärkeää pois.
Jaksamisia =) - 17+13
28 kirjoitti:
Ei mitää sellaista. Kyse on vain typeristä paperihommista, mitkä täytyy tehdä. Työhön oikeasti voisi käyttää pienenmpipalkkaista väkeä. Suomessa ei ymmärretä että ohjelmistoalalla on erilaisia tehtäviä, vaan porukkaa käsitellään harmaana massana. Aina palkataan vain "huippuosaajia" ja periaate on, että meillä kaikki osaavat kaikkea. Sitten ihmetellään miksi henkilöstökustannukset on niin korkeat.
Sairaalassa kirurgi menee suoraan avatun kallon tai sydämen ääreen. Muu tiimi hoitaa osamisensa mukaisesti hommia. ATK-alalla koulun penkiltä tulleet poltetaan nopeasti loppuun kun vaaditaan sellaista mihin vain kokemuksen tuomalla osaamisella pysyy. Kokeneet koodarit taas leipääntyvät kun joutuvat tekemään joutavanpäiväisiä paperityöitä tai puoliväkisin pakotetaan projektipäälliköiksi, vaikka tippaakaan ei kiinnosta paperinpyörittely.teepä nyt se työsi kunnolla. Siihen koodaajan hommaan kuuluu myös tekninen dokumentointi.
- 3+8
28 kirjoitti:
Ei mitää sellaista. Kyse on vain typeristä paperihommista, mitkä täytyy tehdä. Työhön oikeasti voisi käyttää pienenmpipalkkaista väkeä. Suomessa ei ymmärretä että ohjelmistoalalla on erilaisia tehtäviä, vaan porukkaa käsitellään harmaana massana. Aina palkataan vain "huippuosaajia" ja periaate on, että meillä kaikki osaavat kaikkea. Sitten ihmetellään miksi henkilöstökustannukset on niin korkeat.
Sairaalassa kirurgi menee suoraan avatun kallon tai sydämen ääreen. Muu tiimi hoitaa osamisensa mukaisesti hommia. ATK-alalla koulun penkiltä tulleet poltetaan nopeasti loppuun kun vaaditaan sellaista mihin vain kokemuksen tuomalla osaamisella pysyy. Kokeneet koodarit taas leipääntyvät kun joutuvat tekemään joutavanpäiväisiä paperityöitä tai puoliväkisin pakotetaan projektipäälliköiksi, vaikka tippaakaan ei kiinnosta paperinpyörittely.Kuka muu voisi tehdä dokut paremmin kuin itse koodari? Asenteesi haiskahtaa oman kokemukseni perusteella aika miehiseltä. Ei sinun työsi muutu yhtään sen arvottomammaksi, vaikka käyttäisit aikaa dokumentointiin. Ne syntyvät koodaamisen ohella, ei niitä tarvitse jälkikäteen tehdä. Jokin asenteessa mättää nyt.
- 1+12
Työpaikan vaihto ennen kuin kierre on liian pitkällä voisi auttaa. Tulee uudet kuviot, uudenlaiset haasteet, toisenlainen työpaikan sosiaalinen ilmasto ja työkulttuuri, tapa tehdä töitä. A breath of fresh air. Ja fyysisestä kunnosta sekä rentoutumisesta kannattaa pitää huolta, vaikka miten väsyttäisi. Kun itsensä huoltamisesta nipistää aikaa työlle, seuraukset ovat aina huonot.
- Muutetaan Intiaan?
28 kirjoitti:
Sairaalassa kirurgi menee suoraan avatun kallon tai sydämen ääreen. Muu tiimi hoitaa osamisensa mukaisesti hommia. ATK-alalla koulun penkiltä tulleet poltetaan nopeasti loppuun kun vaaditaan sellaista mihin vain kokemuksen tuomalla osaamisella pysyy. Kokeneet koodarit taas leipääntyvät kun joutuvat tekemään joutavanpäiväisiä paperityöitä tai puoliväkisin pakotetaan projektipäälliköiksi, vaikka tippaakaan ei kiinnosta paperinpyörittely.Jopa kunta-alalle. Ja henkilöstömenoista valitetaan työntekijöille, joilla ei ole osaa eikä arpaa asiaan, johon eivät ole siis itse voineet vaikuttaa.
- on
helpotus tänä päivänä! Suosittelen lämpimästi!
- 15
3+8 kirjoitti:
Kuka muu voisi tehdä dokut paremmin kuin itse koodari? Asenteesi haiskahtaa oman kokemukseni perusteella aika miehiseltä. Ei sinun työsi muutu yhtään sen arvottomammaksi, vaikka käyttäisit aikaa dokumentointiin. Ne syntyvät koodaamisen ohella, ei niitä tarvitse jälkikäteen tehdä. Jokin asenteessa mättää nyt.
Mitä kauemmin ole ollut alalla sitä vähemmän arvostan dokumentaatiota. Aikonaan olin Tiedolla ja en enää ihmettele, miksi homma kusee. Dokumentit on kyllä tehty tehty, mutta koodista ei niin väliä kunhan vain dokumentaatio on kunnoss,a niin koodianhan vääntää vaikka se intianpoika.
- Elämän evakko
Muutamia ideoita kirjoitti:
Ihan ensinnä sanoisin että on jo puoli voittoa jos osaat pinpointata oman pahanolosi aiheuttajan edes jollain tasolla.
Ymmärsin vissiin oikein että kyseessä on työ?
Itse ajattelen asiaa jokseenkin sillälailla että ihmisen hyvinvointiin vaikuttaa suurimmalta osalta ihminen itse omalla suhtautumisellaan(tietenkin).
Mukana hyvinvointiin vaikuttamassa ovat työpaikalla vaikuttavat tekijät:
Työn mielekkyys ja kuormittavuus
Työkaverit (ilmapiiri)
Esimiestyö
Fyysinen työympäristö
Se että voi itse vaikuttaa tarpeen tullessa näihin tekijöihin
Sekä työpaikan ulkopuoliset tekijät:
Harrastukset
Kaveripiiri
Perhe
Terveys
Liikunta
ja paljon muuta
Optimaalista olisi tietenkin että nämä kaikki asiat olisivat kunnossa, mutta todellisuudessa lähes aina jossain mättää. Ihmiset ovat kaikki erilaisia, mutta väittäisin että vaikka töissä asiat olisi kuinka perseellään, niin jos työn ulkopuolella asiat ovat parhaalla mallilla, on mahdollista että hyvät "vibat työn ulkopuolelta riittävät kantamaan ihmistä päivästä toiseen. Sama pätee myös toisinpäin, huonojakin "siviilioloja kestää, jos duunissa kaikki on hiton hyvin.
Tottakai oloja pitää pyrkiä aktiivisesti parantamaan.
Jos duuni ottaa niin rankasti aivoon, että on vakavasti mielessä parempana vaihtoehtona irtisanoutuminen, niin suosittelen ensimmäisenä konstina kissan nostamista pöydälle. Sinulla ei ole pahimmassakaan tapauksessa muuta menetettävää kun työpaikka joka ajaa sinut henkisesti ahtaalle. Ja se ei ole oikeasti edes menetys. Yhdenkään työpaikan takia ei Suomessa kannata terveyttään (niin fyysistä, kuin henkistäkään terveyttään menettää.
Otat asian puheeksi joko oman esimiehesi, työsuojeluorganisaation, HR osaston, tai jonkun muun tahon kanssa joka teillä hoitaa tuon kaltaisia ongelmia. (työterveyttä kannattaa käyttää hyväksi, neuvoja voi saada esim työpsykologilta, riippuen työterveyden laajuudesta)
Älä mouhoa tai muutenkaan esitä asiaasi epäasiallisesti, mutta tee selväksi että sinulla on jo pidemmän aikaa ollut huono vire, ja ahdistunut olo töissä, joka johtuu tällaisista ja tällaisista epäkohdista. Kadut sitä ettet ottanut asiaa aikaisemmin puheeksi, ja se on nyt mennyt niin pitkälle, että vaikuttaa jo työn ulkopuoliseen elämääsi negatiivisesti. Ja toivoisit että asia saataisiin korjattua molempia osapuolia tyydyttävään tilaan.
Asian läpiviemistä helpottaa todella paljon, jos sinulla itselläsi on heittää muutamia ideoita miten asian voisi korjata.
Jos sinun asiaasi ei kuunnella/oteta vakavasti, tai siitä ruvetaan kettuilemaan tai vähättelemään, voit aivan hyvin ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun (jos ei löydy, tai ei jostain syystä ole luotettava) niin suoraan työsuojelupiiriin.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/
Vaikka ihmiset yleensä mieltää asian niin että vain fyysisten uhkien kanssa sopii työsuojeluviranomaisille mennä, niin kyllä he hoitavat myös asioita joissa henkinen turvallisuus on uhattuna.
Työnantajallasi on velvollisuus huolehtia siitä ettei sinulla teettämänsä työ aiheuta haittaa sinun turvallisuudellle tai terveydellesi. (TTL 8 § Työnantajan yleinen huolehtimisvelvoite)
Työturvallisuuslain mukaan työnantajalla on myös velvollisuus selvittää teettämästään työstä työntekijälle aiheutuvat vaarat, ja pyrkiä poistamaan/vähentämään niitä riittävin keinoin. (TTL 10 §
Työn vaarojen selvittäminen ja arviointi)
Työturvallisuuslaki löytyy tuolta (suosittelen lukemaan kokonaan, ei ole niin suuri vaiva)
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Pääpiirteittäin:
Hieman itsetutkiskelua, onko ongelma sielä missä se näyttäisi olvean.
Oli ongelma missä tahansa, se on joko korjattava siedettävälle tasolle, tai siitä on päästävä eroon.
Hoitamalla elämän muita osa-alueita paremmalle tolalle, antaa tukea ja voimaa jaksaa vaikka itse pää ongelman korjaamisessa kestäisikin aikaa.
Jos ongelma ei korjaannu omilla toimenpiteillä, esim työnantajan asettuessa poikkiteloin, älä jää yksin tuleen makaamaan, vaan käytä apuja, työsuojeluvaltuutettu/työsuojeluviranomainen.
Jos ongelma ei korjaannu, haistata koko hommalle pitkät, kyllä niitä töitä muualtakin löytyy, ja vaikkei löytyisikään, niin ei tässä maassa kukaan nälkään kuole vaikka vähän aikaa työttömänä porskuttaisikin.
Hitto että tuli taas pitkä teksti, toivottavasti ei jäänyt ajatushäiriön takia mitään tärkeää pois.
Jaksamisia =)Nykyisin voi opiskella ansiosidonnaisella. Kannattaa harkita ammatin vaihtoa. Itse opiskelin viran ohessa 1950-60-luvuilla kolme korkeakoulututkintoa kahdessa yliopistossa ja auskultointi varatuomariksi päälle. Siltä pohjalta oli helppo ponnistaa. Taisin ottaa vähän ns indeksilainaa 24 prosentin korolla, opintolainoja ei tunnettu. Kysyntää riitti tarjottujen virkapaikkojen muodossa. Selvisin jopa leskeytymisestä ja yksinhuoltajuudesta. Pidin huolta naisena ulkokuoresta, lapsilisät panin uravaatteisiin äidin neuvosta. Kateelliset heitot valuivat kuin vesi hanhen selästä. Sota-aika ja Ruotsin sotalapseuden vuodet olivat kypsyttäneet ihmisenä. Äidin neuvosta myös säästin pahan päivän varalle 10 % palkastani. Koskaan ei ollut varaa lounaaseen - johtajan palkallakaan - vaan käytin sen puolisen tuntia reippaaseen kävelyyn ulkoilmassa ja omien eväiden syöntiin. Vuosilomat vietin ostamalla kirpparilta venäläisiä klassikkoja. Myöhemmin kun onnistuin Helsingissä Hämeenlinnasta töissä käydessäni lukemaan Helsingin yliopiston kielikeskuksessa venäjää ja viroa, luin lomilla näitä klassikkoja alkukielellä. Halvaksi tulivat vuosilomat, alkuaikoina tietysti käytin ne niihin korkeakouluopintoihin.
Neuvo: Koettakaa hallita elämäänne, välttäkää aggressioita, pientä etäisyyttä työtovereihin, ainakin johtotehtävissä, pääsee vähemmin kolhuin. Säilyttäkää painonne niissä lukemissa, jotka olivat 20-vuotisna. Nyt olen tyytyväinen, terve seniori poskettomalla eläkkeellä uuden aviomiehen kainalossa. - sekaapulapiotyömies
on kirjoitti:
helpotus tänä päivänä! Suosittelen lämpimästi!
joopa. kyllä kun sais jostain kunnon lapiohommia ,semmoista reipasta ojankaivuutyötä. vois paiskii oikein kunnolla hiki hatussa raittiissa ulkoilimassa. siinä työuupumukset unohtus hyvin pitkälti.
- 40+
3+8 kirjoitti:
Kuka muu voisi tehdä dokut paremmin kuin itse koodari? Asenteesi haiskahtaa oman kokemukseni perusteella aika miehiseltä. Ei sinun työsi muutu yhtään sen arvottomammaksi, vaikka käyttäisit aikaa dokumentointiin. Ne syntyvät koodaamisen ohella, ei niitä tarvitse jälkikäteen tehdä. Jokin asenteessa mättää nyt.
Oikeasti niiden dokumenttien pitäisi syntyä jo ennen koodausta, mutta saahan hyvin kommentoidusta koodista generoitua automaattisestikin dokumentaation.
- 19
Ota yhteyttä työterveyshuoltoon, joko työterveyshoitajaan tai -lääkäriin. Käyntisi syy ei tule työnantajan tietoon, jos et sitä itse kerro.
- puppua
Älä viitsi sepustaa roskaa sillä työterveyshuollosta tieto valuu kyllä työnantajan tietoon tavalla tai toisella. Työterveyshuolto on nimenomaan työnantajaa varten ja tarkoitus on kontrolloida työntekijää mm. antamalla sairaslomaa vähemmän, tiedottamalla työnantajaa jne. Olen tämän itse kokenut ja nähnyt monta kertaa eri vuosien aikana.
- 20
puppua kirjoitti:
Älä viitsi sepustaa roskaa sillä työterveyshuollosta tieto valuu kyllä työnantajan tietoon tavalla tai toisella. Työterveyshuolto on nimenomaan työnantajaa varten ja tarkoitus on kontrolloida työntekijää mm. antamalla sairaslomaa vähemmän, tiedottamalla työnantajaa jne. Olen tämän itse kokenut ja nähnyt monta kertaa eri vuosien aikana.
Kärsitkö mahdollisesti paranoidisesta skitsofreniasta? Jos tuntuu että työnantaja vainoaa sinua, voit käyttää julkisia palveluita tai muita tahoja, joilla ei ole mitään yhteyttä työnantajaan. Voisiko olla kuitenkin että olet itse puhunut sivu suusi ja tieto on levinnyt työpaikalla? Kokemukseni mukaan työterveyspuoli pitää hyvin tiukkaan kiinni maineestaan ja huolehtii siitä, että tieto ei vuoda.
- jep jep
20 kirjoitti:
Kärsitkö mahdollisesti paranoidisesta skitsofreniasta? Jos tuntuu että työnantaja vainoaa sinua, voit käyttää julkisia palveluita tai muita tahoja, joilla ei ole mitään yhteyttä työnantajaan. Voisiko olla kuitenkin että olet itse puhunut sivu suusi ja tieto on levinnyt työpaikalla? Kokemukseni mukaan työterveyspuoli pitää hyvin tiukkaan kiinni maineestaan ja huolehtii siitä, että tieto ei vuoda.
Työterveyshuolto ottaa kyllä yhteyttä työnantajaan, ainakin minuun on oltu yhteysessä.....
- Puhut paskaa
jep jep kirjoitti:
Työterveyshuolto ottaa kyllä yhteyttä työnantajaan, ainakin minuun on oltu yhteysessä.....
Ei todellakaan. Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus.
- 2+11
Puhut paskaa kirjoitti:
Ei todellakaan. Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus.
Kyllä sieltä tietoa tulee, henkilöstöosastolle ainakin raportoidaan rutiininomaisesti sairauslomien syistä (oma kokemus 90-luvun käytännöstä).
- 11
2+11 kirjoitti:
Kyllä sieltä tietoa tulee, henkilöstöosastolle ainakin raportoidaan rutiininomaisesti sairauslomien syistä (oma kokemus 90-luvun käytännöstä).
Ainoastaan raportoidaan syitä määrinä pääluokittain: mielenterveyteen liittyvät kpl, Liikunta&tukielimiin liityvät kpl jne. Tuo on osa sitä, minkä perusteella yrityksessä suunnitellaan työsuojelutoimintaa. Toiminnan suunnitelmallisuus on pakollista ja se vaikuttaa tänä vuonna jopa Kelan maksuosuuteen yritykselle tulevista kuluista.
Työterveyshuollosta ei saa edes tietoa siitä, ketkä ovat käyneet 5- tai 3-vuotis tarkastuksissa. Voisi muistutella ihmisiä käyttämään tuo etu, mutta kun ei saa edes siitä tietoa ovatko käyneet. Tarkastuksen tulokset eivät kiinnosta.
- Kokemusta on
Lähde rohkeasti hakemaan apua. Et ole ainoa avun tarpeessa olija. Kannattaa panostaa parempaan tulevaisuuteen. Rentoutusharjoitukset ja säännöllinen yöuni tekevät hyvää.
- ...........
Lähde työpäivän päälle ulos kävelylenkille, aluksi 15 min ja siitä pikkuhiljaa tuntiin-pariin aina kelin salliessa.
Keskipäivän aurinkoiset hanget saavat käpyrauhasen käyntiin, eli ellet kehtaa ruokatunnilla mennä ulos, niin sitten viikonloppuisin aurinkoon.- 28
Itsemurhaluvut on suurimmat huhtikuussa. Lisäksi liikunta ei vaan kaikilla lisää endorfiinin tuotantoa vaikka kuinka yrittäisi liikunnalla päästä nautintoon.
- Suvi-Iines
28 kirjoitti:
Itsemurhaluvut on suurimmat huhtikuussa. Lisäksi liikunta ei vaan kaikilla lisää endorfiinin tuotantoa vaikka kuinka yrittäisi liikunnalla päästä nautintoon.
... "tervettä urheilijaa ei ole" ?
Mutta harva meistä on kävelylenkkiin kuollut vai mitä? - bkxs
Suvi-Iines kirjoitti:
... "tervettä urheilijaa ei ole" ?
Mutta harva meistä on kävelylenkkiin kuollut vai mitä?Väittäisin että siihen lenkkiin kuolee yllättävän moni.
Liukastuminen/kaatuminen on yleisin kuolinsyy tässä maassa. - ehheh hee hee
bkxs kirjoitti:
Väittäisin että siihen lenkkiin kuolee yllättävän moni.
Liukastuminen/kaatuminen on yleisin kuolinsyy tässä maassa.MInä äänestän kyllä vuoteen puolesta, sinne mestä suurin osa kuolee.
Varsinkin saairaalavuotet ovat niin vaarallisia että että joku tilastomies vitsaili että niissä pitäisi olla elintoimintoja valvovat anturit jotka huomatessaan potilaan tilan heikkenemisen käynnistävät mekanismin joka kippaa hänet lattialle kuolemaan :-(
- salppupalppu
Böönautt oli joskus oikea muotisana, nyt siitä ei enää paljon puhuta. Mä olen varmaan viimeiset 4 vuotta, kiikutellut hulluuden ja selväjärkisyyden rajamailla. Joskus menee useita päiviä sumussa, joita en edes muista jälkikäteen. ja on päiviä, jolloin jaksan jopa nauraa itselleni. (Ehkä juuri tuo hulluus estää mua masentumasta ihan kokonaan.)
Minut pitää ihmisten kirjoilla vielä ajatus, että ensivuonna helpottaa tää, ja voin pitää kunnon loman.
Saa nähdä kuinka kauan itsekkään uskon tuota unelmaa.- ??????
tässä on samanlainen? kaveri viimeiset 4 vuotta, on todellakin ollut, jotain mitä ei osaa oikein sanoiksipukea,ennen oli hirvee veto päällä 20v kauppa alalla,että mikähän ihmisen mieltä vaivaa?.ei ole jaksanut/huvittanut,tehdä oikein mitään,,veto on ollut jotenkin pois,n,4,vuotta.,.en tiedä!!
- (uupunut)
?????? kirjoitti:
tässä on samanlainen? kaveri viimeiset 4 vuotta, on todellakin ollut, jotain mitä ei osaa oikein sanoiksipukea,ennen oli hirvee veto päällä 20v kauppa alalla,että mikähän ihmisen mieltä vaivaa?.ei ole jaksanut/huvittanut,tehdä oikein mitään,,veto on ollut jotenkin pois,n,4,vuotta.,.en tiedä!!
mulla kans menny viimeset 4 vuotta horteessa, aivan kamalaa..
Hassu juttu että täällä on muitakin neljän vuoden tapauksia.
Kamalaa kun on menny monta kesääkin ihan hukkaan väsymyksen takia, en ole niiistä jaksanut nauttia..
- asenneauttaa
Hommaa helpottaa se, ettei ajattele noin "miks mun pitää tehdä vähäpätöisä hommia.." vaan tekee vaan, siitähän sitä palkkaa maksetaan. Sitten jos homma oikeesti nyppii niin uutta paikkaa vaan hakemaan.
Itse ollut alalla jo vuodesta -90, joten tiedän mistä puhun. - työnarkkis
Työpaikalla kova stressi, pitkät työpäivät, huono palkka, vaimo ja lapset kotona odottamassa, aika ei riitä kaikkeen eikä kaikille, ystävät jää vähälle huomiolle ja lopulta et edes halua tavata heitä kun tuntuu että sinulla ei ole mitään asiaa heille tai heillä sinulle.
Itse en huomannut oireita mutta vaimo pakotti menemään kunnon lääkärille, psykiatrille. Oireet olivat muistin katoaminen, yöunien menetys ja kurkun tukkeutuminen. Luulin ensin että tuo tukkeutuminen johtui jostain työpaikan homeongelmasta, koska olimme noin puolivuotta aikaisemmin avanneett uuden toimiston. Mutta ei. Muistin huononemisen huomasin siitä, kun ei enää muistanut puolituttujakaan, vaan piti vaimolta kysellä, kuka toi oli. Mutta pahin toi unenpuute, joka vaivaa edelleenkin. Yöt menee telkkaria katsellessa, kun ei saa unta niin ei saa.
Työantaja kyllä osasi aina olla vaatimassa uutta ja uutta ja pitää olla sitä ja tätä ja me kaikkihan olemme jonkinlaisia yrittäjiä heheheheh. Työpäivät olivat lähes aina 10-15 tuntisia. Minun ja monien muiden mielestä omistajan ideat olivat täysin perseestä. Palavereja kyllä pidettiin ja "kyseltiin" mitä mieltä olette, mutta kertaakaan kenenkään mielipiteitä ei oikeasti noteerattu.
Lisäksi oli pakko olla töissä, kun vaimo oli äitiyslomalla, asunnon lainat painoi päälle jne...
Palkkaa en saanut lisää seitsemään vuoteen, ja kun sitä viimeisen kerran kysyin, vastaus oli että eihän meillä ole tuollaisenn varaa. Se oli viimeinen niitti.
Seuraavana päivänä menin sitten psykiatrille ja hän kuunteli ja sanoi että sinulla erittäin paha loppuunpalaminen. Siitä sitten jäin yhteensä n. vuoden ajaksi sairaslomalle enkä mennyt enää takaisin kyseiseen työpaikkaan. Ja sillä tiellä olen edelleen. Eli olen vuodesta 2002 työtön työnhakija, ollen vain kerran vuoden verran töissä paikkakuntani kaupungilla työllistämistuella. Mutta kun sekin tuki loppui niin työsuhdekin loppui.'
Mainittakoon että olen tällä hetkellä 55-vuotias, ja todella tuntuu siltä, että työmarkkinoille olen liian vanha. Koskapa paikat mihin olen hakenut, ilmoittavat kiitoksia osanotosta, mutta tällä kertaa arpa ei suosinut teitä. Tai sitten eivät ilmoita mitään!!????
Pidän itseäni kuitenkin vielä nuorena(nuorekkaana) ja haluaisin ilman muuta tehdä vielä töitä. Sanonpa vaan kaikille, että menkää ajoissa lääkäriin ja hoitakaa itsenne kuntoon. Minusta tuntuu siltä, että mitä pidempää sairastaa tätä tietämättään, niin sitä kauemmin kestää parantua. Ja siitä kyllä sitten jossain vaiheessa alkaa masennuskin vaivata. Tsemppiä olin pankkimaailmassakorkeassa asemassa.Elämä oli kiireistä ja päivät pitkiä. Alussa oli hauskaa ja intoa
riitti. Jossain vaiheessa huomasin, että kävin ylikierroksilla. Tein nopeita ja hyviäkin päätöksiä, mutta
huonojakin tuli tehtyä ja lhinnä omaan henkilökohtaiseen elämään liittyviä virheitä.
No sitten vain tuli seinä vastaan ja päätin lopettaa työni. Valitsin uuden alan ja tein sitä omilla ehdoillani.
Burn Out oli minulle henkisesti erittäin raskas. lopulta vaihdoin aivan toiselle alalle ja aloin opetella sitä
ihan tekemällä. Sitä jaksoin n 15 vuotta kunnes huomasin, että homma oli rutiinia ja siinäkin oli armoton
kiire. Paineet olivat kovat ja huomasin, että en tullut toimeen ihmisten kansaa vaan tein työtä mieluiten
itsekseni ja omaan tahtiin(välillä 5 h päivä, välillä 14 h päivä)Tällä tavalla jaksoin vielä jonkin aikaa kunnes
taas nousi seinä pystyyn. Burn Out taas. Huomasin, että pinna lyhenee ja lyhenee tällaisessa paineessa.
Nyt olen ottanut iisisti 3 kuukautta ja valoa alkaa taas näkyä tunnelin päässä. Mitäköhän tekis isona?- misterhoney
Olen 36 vuotias ja palanut loppuun ensimäisen kerran 21 vuotiaana stressaavassa ja vaarallisessa yötyössä. Kaikkihan ne ajattelevat, että kyllä nuorena jaksaa, mutta jos työnantaja jakaa työvuorot niin ettei palautumista tapahdu niin ei siitä muuta seuraa kuin uupuminen. Toipuminen vei vuosia ja sinä aikana ehdin tutustua loppuunpalamiseen todella huolella, tässä muutamia sinulle hyödyllisiä vinkkejä toipumiseen.
Uniongelmat jatkuivat pitkään työn lopettamisenkin jälkeen, eli se olisi pitänyt hoitaa ensin pois. Olen kuullut paljon hyvää tuosta melatoniinista, mutta kahvin ja kaikkien muidenkin piristeiden pois jättäminen on yhtä tärkeää.
Kylmät ja jatkuvasti hikiset jalat on yksi "adrenaline fatiquen" oireita, lämmin jälkakylpy ennen nukkumaan menoa ja villasukat auttavat nukahtamiseen, kuin rauhallinen musiikkikin ja rauhoittavat tuoksut (omissa pieruissa ei mieli näes lepää).
Kehon yksi ongelmakohta loppuun palamisessa on munuaiset, jotka jatkuvasti ylikierroksilla ovat tuottaneet adrenalinia, eli tuo jännite täytyisi saada pois lisämunuaisista. Riittävä nesteen juonti auttaa, etenkin aamuisin juuri heräämisen jälkeen. Veden tulisi olla haalean lämmintä, ei kylmään. Noin 1 litra kannussa sängyn vieressä yön ajan. Munuaisia vahvistavia yrttejä on mm. persilija.
Kipeä alaselkä on myös merkki munuaisten kireydestä ja siihen on olemassa loistava ja halpa kiinalainen hoito. Lämmität 1kg merisuolaa pannulla. Levität kuuman suolan lattialla olevalle pyyhkeelle matoksi ja taittelet pyyhkeen päälle. Käyt siihen selinmakuulle, munuaiset/kireäkohta lämpöä vasten. laukaiseen jännityksen adrenalini rauhasista.
Usein adrenalinin liika tuotanto on myös saanut aikaan palautumisen kannalta hyvän kortisolin tuotannon vähentymisen. Tämä taas aiheutaa kehossa kaikenlaisia tulehduksia, jotka edelleen rasittavat kroppaa entisestään. Riittävän monipuolinen ja vitamiinipitoinen ravinto on avaintekijä tulehduksia vastaan taistellessa. IHerbistä saa todella hyviä ja edullisia monivitamiineja, vitamiineja tulee ottaa terapeuttisia eli suuria annoksia. C-vitamiini on yksi tärkeimmistä tulehdusta vastaan taistellessa ja B3-niasiini auttaa masentuneisuuteen D-vitamiinin ohella. Suomalaiset marjat ovat kuitenkin parhautta
Vatsa on usein huonona ja siihen probiootteja, paasto tai karppaus.
Kala- ja äyriäiset vahvistavat munuaisia, sekä kaurapuuro/tattaripuuro.
Liika seksi rasittaa myös munuaisia.
Suola pitäisi jättää pois tai vältellä sitä.
Liikunta, etenkin raittiissa ilmassa oleva happi auttaa elimistöä toipumaan, kova rasitus kuten lenkkeily voi auttaa myös unensaannissa.
Hierojalla käyminen ja saunominen pistää kroppaan kertyneitä myrkkyjä liikkeelle.
Ilta- ja yösyöminen vaikeutaa useimmilla nousemista sängystä aamulla, joten klo:1800 jälkeen ei pitäsi syödä mitään raskasta. Herätys kellon sijasta voi kokeilla ostaa radioherätyskellon, musiikkiin on mukavampaa herätä. Joten nukkumaan mennessä ei ala stressaamaan ja tuskailemaan sen kellon kanssa.
Alkoholi usein pahentaa alakuloisuutta, tyhjentää aivojen mielihyvä keskukset.
Humalan nukuttavasta vaikutuksesta voi nauttia toki alkoholittomallakin oluella, tai humala yrttiteellä.
Näiden kotikonstien lisäksi voi kokeilla homeopatiaa ja akupunktiota.
Homeopaattinen nux vomica d-200 on melko hyvä stressilääke.
Akupunktiolla voi vahvistaa immuniteettiä taistelussa tulehduksia vastaan, todella tehokas mutta kallis väline. Vatsalukku-36 pisteen hierominen tai moksaaminen on vanha kiinalainen kotikonsti jolla vahvistaa immuniteettia. (Google hakusana St-36 löydät tietoa pisteen sijainnista ja sen terveysvaikutuksista)
Tai-Chi on myös hyvä ja rauhallinen keino vahvistaa immuniteettiä, kuten joogakin.
Eiköhän näillä neuvoilla pääse jonkinlaiseen alkuun toipumisessa, stemiä.- Järki käteen
Muuten hyvää asiaa, mutta tiedäthän, että homeopatia on humpuukia.
Lumelääkkeenä sitä ehkä voisi käyttää, koska vaikutus perustuu uskoon. - Mielipide vai fakta
Järki käteen kirjoitti:
Muuten hyvää asiaa, mutta tiedäthän, että homeopatia on humpuukia.
Lumelääkkeenä sitä ehkä voisi käyttää, koska vaikutus perustuu uskoon.tutkimuksia?
Siis joilla osoitat sen olevan humpuukia?
Itsekään en uskonut homeopatiaan kunnes naapurin koiran 3 vuotta kestäny jatkuva ihotulehdus hoidettiin homeopatialla. Parani kokonaan ja turkki kasvoi takaisin. Ei siis antibiootit eikä kortisonit auttaneet. Koirathan eivät tiedä mitä pillereitä syövät.
Saksassa homeopaattiset on kela-korvattavia lääkkeitä.
Yhdessä haastattelussa haastateltiin maitotilan omistajaa, jonka lypsykarjan juomaveteen lisättiin homeopaattista valmistetta utaretulehduksien varalta. Tulehdukset poistuivat lähes kokonaan. Isäntä sanoi ettei häntä kiinnosta mitä lehmille annetaan, jos se ei maksa mitään ja kuitenkin toimii.
Tietääkseni homeopatia on testattu länsimaalaisilla lume-kokeilla, Lääkkeet toimivat mutta niiden toimintamekanismia ei tunneta. Ei ole lääketeollisuudelle hyväksi jos sairastelevat ihmiset paranevat lähes ilmaiseksi ja kokonaan.
Mutta sinulla on varasti jotain näytettä väitteittesi tueksi? - netyeyr
Mielipide vai fakta kirjoitti:
tutkimuksia?
Siis joilla osoitat sen olevan humpuukia?
Itsekään en uskonut homeopatiaan kunnes naapurin koiran 3 vuotta kestäny jatkuva ihotulehdus hoidettiin homeopatialla. Parani kokonaan ja turkki kasvoi takaisin. Ei siis antibiootit eikä kortisonit auttaneet. Koirathan eivät tiedä mitä pillereitä syövät.
Saksassa homeopaattiset on kela-korvattavia lääkkeitä.
Yhdessä haastattelussa haastateltiin maitotilan omistajaa, jonka lypsykarjan juomaveteen lisättiin homeopaattista valmistetta utaretulehduksien varalta. Tulehdukset poistuivat lähes kokonaan. Isäntä sanoi ettei häntä kiinnosta mitä lehmille annetaan, jos se ei maksa mitään ja kuitenkin toimii.
Tietääkseni homeopatia on testattu länsimaalaisilla lume-kokeilla, Lääkkeet toimivat mutta niiden toimintamekanismia ei tunneta. Ei ole lääketeollisuudelle hyväksi jos sairastelevat ihmiset paranevat lähes ilmaiseksi ja kokonaan.
Mutta sinulla on varasti jotain näytettä väitteittesi tueksi?Homeopatiaa on tosiaan testattu kaksoissokkokokeilla ja mitään näyttöä niiden tehosta ei ole saatu muiden kuin homeopaattien itsensä tekemissä puolueellisissa tutkimuksissa, jotka tarkastelujen jälkeen tai testin toistamisen jälkeen on huomattu ettei tulokset ole pitäneet paikkansa. Toisinsanoen, homeopaattiset valmisteet eivät tehoa ja niiden toimintamekanismi tunnetaan, eli pelkkä lumevaikutus.
Eläimiin myös isännän tai emännän käytös vaikuttaa paljon.
Lääketeollisuudelle olisi äärimmäisen hyvä jos homeopaattiset valmisteet toimisivat, koska niiden valmistaminen tulisi äärimmäisen halvaksi ja siten niistä saataisiin valtavasti voittoa. Sitäpaitsi, lääketeollisuus valmistaa homeopaattisia valmisteita, ei siksi että niillä olisi tehoa, vaan siksi että ihmiset ostavat niitä.
- loppumaton työ
Eräs IT-alan työnantaja poltti mut loppuun 8 kk:ssa. Eräänä aikaisen aamuna kirjoitin mailia työnantajalle (siis 2:lle esimiehelleni), jossa sanoin ottavani loparit. Tulivat mairittelemaan sitten että josko kuitenkin jatkaisin heillä.Olinhan heille erittäin hyvä orja. Se oli ainut kerta kun sain heiltä kiitosta mairittelujen kera työpanoksestani. Sitäpaitsi ei kukaan jaksa painaa 12-14 tuntisia päiviä kuukausitolkulla. Minulla oli vaimoni kanssa vastasyntynyt lapsikin, joten heille ei aikani riittänyt vaikka pomoille siitä mainitsinkin moneen otteeseen. Eikä nuo työtunnit rajoittuneet työmaalla istumiseen tietokoneen ääressä. Mulle vielä annettiin henk.koht. läppäri ja kännykkä siltä varalta jos sattuu että joudun tekeen etänä myös. Ja niitä myös tein tolkuttomasti! Ei se enää ollut palkan väärti, eukkokin kerkesi lähteä tenavan kanssa. Onneksi olen pitänyt itseni kasassa kaikesta huolimatta.
- loppumaton työ
Niin joo...otin ne loparit jos jäi epäselväksi.
- ÄITEE51
loppumaton työ kirjoitti:
Niin joo...otin ne loparit jos jäi epäselväksi.
AJOISSA ETTEI MENE PAHEMMAKSI SUN OLO...NÄIN OMASTA AIKUISETA POJASTANI..MENI VOIMAT NIIN ETTEI JAKSANUT SÄNGYSTÄÄN NOISTA..AINA TYÖSÄ TEHNYT KUNNOLLA JA AMMATISSAAN PÄTEVÄ..MUTTA LIIKA TYÖ ON LIIKAA...SIINÄ VOI SAIRASTUA ..POJALLANI MENI PITKÄÄN TOIPUESSA JA OLI PAKKO LOPULTA JÄTTÄÄ SE TYÖ.EI SIIHEN OLLUT PALUUTA...NYT KOULUTTAUTUNUT UUDELLE ALALLE JA TYÖSSÄ...JA SANOO ETTÄ SE OLI HYVÄ OPETUS SIITÄ ETTEI OLE KORVAAMATON TAI VOIMATKIN VOI MENNÄ JOS EI ITSESTÄÄN HUOLTA PIDÄ...TYÄ EI SAA MENNÄ OMAN ELÄMÄN EDELLE...TOKI TYÖT TEHTÄVÄ JA KURMISTUSTA KESTÄÄ VÄLIAIKAISESTI ,MUTTA LIIKA ON LIIKAA...MENE ALKUUN TYÖPAIKAN TERV HOITAJALLE JUTTELEMAAN...HÄN KERTOO KYLLÄ MITEN SITTEN TOIMITAAN..SAAT LEPOA JA SELVIÄT ENNENKUN VÄSYT NIIN ETTET JAKSA SYÖDÄKKÄÄN ..TIEDÄN KUN EI JAKSANU NOUSTA SÄNGYSTÄÄN..ÄITINÄ VEIN RUOKAA JOKA EI KUITENKAA MAISTUNU ,,ELÄMÄKÄÄN EI LOPULTA MAISTUNUT...MUTTA LEPO JA UUDET RATKAISUT SAI ELÄMÄN HALUN PALAAMAAN..TSEMIÄ SINULLEKIN PARANET KYLLÄ..MUTTA HAE APUA AJOISSA.
- liekki lepattaa viel
Kuulostaisi siltä että ole vielä loppuunpalanut vaan uupunut ja väsynyt. Lähellä romahdusta kylläkin. Loppuunpalanut romahtaa niin ettei työstä eikä nukkumisesta tule mitään. Kellot kirjaimellisesti soi päässä.
Keho kapinoi. Luulet olevasi vakavasti sairas ymItsellä käynyt tressi käyrä pari kertaa IT työuran aikana korkealla, että olen ollut pari kk poissa rivistä.
Nykyinen työnantaja pitää huolen, ettei pääse väsymystä tulemaan näihin hommiin. 3 yrityskauppaa 7 vuoden aikana. Viimeisin kun tuli tietoon, niin kommentti oli JESH. Tiesin nykyisen työntajanan olevat hyvä ja pitää huolen tekijöistään, jotka tuo taloon rahaa. 2 vuotta sitten oli matkatunteineen ylitöitä 800h , viime vuonna "vain" 400h. Työ vie jokapuolelle suomea. Suurimmaksi osaksi hyvien asiakkaiden luona , jossa ei tarttee tressata. Ihmeellistä kuinka joitain IT puolen hommia on paljon, mutta tekijöitä ei paljoa paskaakaan. Mutta tulijat jotka tulee, eivät koe sitä puolta media seksikkääksi alaksi ja lähtevät eteenpäin hakemaan jotain muuta.
Eli eiköhän se ole työstä jota teet ja omasta asenteestasi kiinni miten jaksat.
- saat-sen-mistä-luovu
Mun tarina alkaa vuodesta 2005, jolloin jäin ensimmäistä kertaa sairaslomalle 3 kk ajaksi. Sain mielialalääkkeet, joiden voimalla jaksoin sitten v. 2008 loppuun. Lääkkeethän katkaisevat kehon ja mielen yhteyden, joten mulla on kylla se kokemus, että niillä vaan pitkittää kärsimystään. En siis suosittele. Vasta sitten kun niistä luopuu, pääsee käsiksi omiin ajattelumalleihinsa ja tunnelukkoihinsa.
Oma tilanteeni alkoi parantua vasta kun jäin pidemmälle sairaslomalle (1 vuosi) ja sen perään opintovapaalle 2 vuodeksi. Vuoden 2012 alusta pitäisi sitten palata vanhaan työpaikkaan tai katsella jotain muuta. Ikää mulla 50v. Olen siis ottanut jatkoaikaa itselleni, jotta saisin omat asenteeni työntekoa kohtaan muuttumaan ja annan keholleni aikaa levätä ja tasapainottua. En mitenkään joutilaana makaile, mutta teen yliopistossa opiskeluja oman tahtini mukaan. Elämänhalu alkaa pikkuhiljaa palailla. Viime kesän olin kokonaan kotosalla ja koin jotakin sellaista olotilaa, jota en enää muistanut olevan olemassakaan. Sellainen rauhallinen hyvä ja toiveikas olo. Silloin viimeistään tajusin, ettei mikään raha korvaa kyllä tätä.
Sinnittely, joka ilmeisesti sullakin on päällä koko ajan, ei kyllä vie eteenpäin. Oma kokemus on se, että sai vain itsensä ihan mahdottomaan tilttiin, jossa ei enää pystynyt järkevästi ajattelemaan. Oli siis tunnetasolla ihan pirstaleina ja sitä on nyt terapiassa 2 v laitettu itseään kuntoon. Puhumattakaan nyt siitä, että mulla oli autonominen hermosto sellaisessa yliviritystilassa, että jos jäin kiireessä esim. autolla punaisiin valoihin ja sain lievän harmistusreaktion (niinkuin nyt jokainen ehkä), niin se johti mulla paniikkikohtaukseen. Hermosto ei siis toiminut tasapainottavasti vaan koko ajan oli lievässä tai kovemmassa paniikissa ihan mitättömistä asioista. Kaikki äänet ja hälinä sai ihan pois tolaltaan, ihmisten kanssa ei jaksanut olla tuntia kauempaa, kaupassakäynti oli aivan mahdotonta, bussiin ei voinut mennä, kaupungilla koki olonsa turvattomaksi - ylipäätään ei pystynyt pitämään itseään koossa koko päivää, sellainen perusturvallisuuden tunne, joka normaalissa tilassa olevalla ihmisellä on, katosi multa ihan kokonaan. Tuli aivan hirveitä pelkotiloja. Oli kyllä aika kamalaa. Ambulanssilla vietiin päivystykseen kun sain sellaisen nykinäkohtauksen, joka ei loppunut ollenkaan. Mutta päätin, että rauhottavilla en ala itseäni hoitamaan, mieluummin vaikka kävelen edestakaisin.
Sitten koin jonkun kirkastushetken ja tajusin, että ei helvetti, nyt riittää. Mun ongelma on se, että vaikka olin lopen uupunut ja aivan muissa maailmoissa, hommani sain tehtyä niin ettei kellään ollut mitään sanomista. Moneen vuoteen ei ollut eroa arjessa tai pyhissä, loma-ajoissa tai työssäoloajoissa - kaikki oli vaan yhtä pahaa oloa ja sumua - mjutta hommat hoitu. Aina sitä jotenkin sai kammettua itsensä töihin. Lääkäri kirjoitti sitten samantien puoli vuotta sairaslomaa, joka jatkui vuoden mittaiseksi.
Mun pahin ongelma työhön liittyen oli se, että hain sieltä arvostusta ja yhteisöllisyyttä, jota sieltä ei nyt kerta kaikkiaan nykypäivänä taida saada. Olin tosi sitoutunut työhöni ja aina valmis hoitamaan homman, kun tarvittiin. Silti en saanut mitään arvostusta, vaikka hommat aina hoitu kun olin jotain luvannut. Asiakkaat oli tyytyväisiä jne. Tosi typerää näin jälkikäteen ajatellen. Ja ajattelin, että vika on itsessä, kun tuntuu näin helvetin pahalta. Nyt tajuan, että mun on työhommat otettava vaan asiana, josta saa elantonsa. On työsuhde, josta maksetaan palkkaa ja that's it. Arvostukset ja mielenkiintoiset tekemiset täytyy hakea muualta.
Sellaisen vielä sanoisin, että toki joskus vika on vain kerta kaikkiaan tietyssä työpaikassa, pomossa jne ja homma hoituu kun vaihtaa työpaikkaa. Mutta, mutta...kehottaisin kyllä tarkasti miettimään asennettaan työntekoon ja sitä, että hakeeko työpaikalta aivan vääriä asioita ja olisko helpompi, jos ottais asenteen: "olen täällä vain töissä, annan työpanoksen ja saan vastikkeeksi palkkaa".
Tuli aika pitkä selostus, mutta lopuksi: tee muutos, ennenkuin totaalinen romahdus tulee. Mitä pidempään sinnittelee, sitä kauemmin kestää saada itsensä kuntoon. Mulla on tässä nyt mennyt 7-8 vuotta, rahaa psykiatrille ja terapiaan melkoiset summat, rahaa tulee n. neljäsosa siitä kuin työssäollessa, mutta toisaalta mitä sillä rahalla tekee, kun se ei uupumusta vie mennessään.
Onnea valitsemallasi tiellä !- ntymttfy
Erittäin hyvä kommentti noista mielialalääkkeistä. On tullut testattua ja ne eivät tee mitään muuta kuin pitkittävät kärsimystä jos niiden avulla pitäisi vielä tehdä samoja töitä jotka ovat jo tuoneet uupumuksen. Siinä ei paljoa keskusteluapu auta jos samaa hommaa pitää jatkaa. Ja kolmen kuukauden lomatkin ovat yhtä paskaa, kun siinä ajassa keho vasta oppii ottamaan rennosti, mutta ei kuitenkaan lepää.
Mielialalääkkeitä ei pitäisi lainkaan tarjota ihmisille jotka eivät ole psykoosissa niin että elämän realiteettien taju on hämärtynyt. Jos ihminen uupuu työssä niin ettei kykene enää mihinkään, siihen ei lääke auta, vaan lepo ja lepäämisen oppiminen.
Psyyken lääkkeet auttavat oikeasti mieleltään häiriytyneitä, mutta eihän uupunut ole päästään sekaisin.
- 40+
Ennen kuin alkaa etsimään vastauksia ongelmiin psyykeen puolelta kannattaa varmistaa, ettei ole mitään väsymistä ja jaksamattomuutta aiheuttavaa fyysistä vaivaa.
- haluun pois alalta.
... oon ollut duunissa vain tään ke päivän.
ja ehkä meen pe duuniin ...
viinaan menee ... paljon ...
ei huvita työnteko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1216852Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa243767- 1862575
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2802453Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1962101Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.91815Martinan bisnekset rajusti tappiolla
Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.3001800Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?
Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.1331356Metsa Man Extra kanava toimii hyvin
ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.271285- 701257