Ei kennelnimeä

kukkeloidaan

Ihmettelen erästä asiaa, tietäisköhän joku, mistä tällainen voi johtua?

Eräs kasvattaja on rekisteröinyt pari viimeisintä pentuettaan ilman kennelnimeä. Eli kennelnimen omaava kasvattaja on teettänyt pentueet omistamillaan koirilla, rekisteröinyt ne normaalisti, mutta koirien nimissä ei ole kennelnimeä. Voiko kasvattaja jostain syystä menettää oikeuden käyttää kennelnimeä? Jos kasvattaja on tehnyt jotain väärin, eikö hän samalla menetä oikeuden rekisteröidä koiriaan ylipäätään? Koiranetissä pentueiden kohdalla lukee ei kennelnimeä, mutta kennelnimi löytyy koiranetin kasvattajalistalta.

31

3272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virallisesti...

      Se kuka on kyseisen nartun jalostusoikeuden haltija ratkaisee. Ei se kenen talossa tai "kennelissä" pennut syntyvät.

      Esimerkiksi nartun voi omistaa vaikka ko. henkilön puoliso tai lapsi tms., jota ei kuitenkaan ole merkitty kasvattajaksi ko. henkilön kennelnimelle. Tällöin pentuja ei myöskään voi rekisteröidä ko. henkilön kennelnimelle - ellei jalostusoikeutta ole ihan erityisellä sopimuksella siirretty hänelle.

      Selvisikö?

      • kukkeloidaan

        Kiitos vastauksesta, mutta tämän jo tiesinkin, eikä tieto auta mysteerin selvittämiseen.

        Nartun omistaa nimenomaan kennelnimen haltija, ja hän on myös pennut myynyt, eli hänen allekirjoituksensa löytyy kennelnimettömien pentujen kauppakirjoista. Mikäli nartun jalostusoikeus olisi esim. sopimuksella vuokrattu jollekin toiselle henkilölle, eikö sen toisen henkilön pitäisi silloin myös luovuttaa pennut? Sana kennelnimen haltija omistaa myös molempien pentueiden isän.

        Tunnen kaksi koiraa näistä kyseisistä pentueista, ja molempien ostajile tämä kennelnimen haltija oli sanonut olevansa näiden nimenomaisten koirien kasvattaja. Syytä kennelnimettömään rekisteröintiin hän ei ollut kertonut, eikä ostajat sitä osanneet kysyä, kun eivät ole ns. koiraihmisiä. Heille riitti, että koirat ovat rekisteröityjä.


      • kukkeloidaan kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, mutta tämän jo tiesinkin, eikä tieto auta mysteerin selvittämiseen.

        Nartun omistaa nimenomaan kennelnimen haltija, ja hän on myös pennut myynyt, eli hänen allekirjoituksensa löytyy kennelnimettömien pentujen kauppakirjoista. Mikäli nartun jalostusoikeus olisi esim. sopimuksella vuokrattu jollekin toiselle henkilölle, eikö sen toisen henkilön pitäisi silloin myös luovuttaa pennut? Sana kennelnimen haltija omistaa myös molempien pentueiden isän.

        Tunnen kaksi koiraa näistä kyseisistä pentueista, ja molempien ostajile tämä kennelnimen haltija oli sanonut olevansa näiden nimenomaisten koirien kasvattaja. Syytä kennelnimettömään rekisteröintiin hän ei ollut kertonut, eikä ostajat sitä osanneet kysyä, kun eivät ole ns. koiraihmisiä. Heille riitti, että koirat ovat rekisteröityjä.

        Eli siis pentue-ilmon allekirjoittaja on kasvattaja.Jos tuon allekirjoittaja on kennelnimellinen,niin sitä pitää käyttää.Myyjähän periaatteessa voi olla joku toinen,mutta rekisteröintiinhän se ei vaikuta.
        Aika mielenkiintoinen juttu.Koska jos kyseinen ei voi käyttää kennelnimeä,niin yleisesti tarkoittaa,että on sanktioita,mutta niihin liittyy myös rekisteröintikielto ylipäätään.
        Soittaisin kyllä ihan kennelliittoon ja kysyisin,mikä on homman nimi ja meneekö nyt ihan oikein...
        Se sitten,jos se kennelnimi voisi lähteä,ja kuitenkin voisi normaalisti rekata pentueet,niin olisi kyllä aika moka käytäntö.


    • rautalangasta ?

      Eihän ne koirat voi olla rekisterissä, jos niillä ei ole kennelnimeä.

      • kasvattaja¤

        Pentueen voi rekisteröidä, vaikkei olisikaan kennelnimeä. Eli kuka tahansa, joka teettää pennut jotka täyttävät kyseisen rodun pevisan, voi rekisteröidä ne. Ei tarvitse olla kennelnimeä, eikä käydä kasvattajakurssia. Tässä tapauksessa kasvattajalla on kennelnimi, mutta pennut on rekisteröity ilman sitä.


      • 8+3
        kasvattaja¤ kirjoitti:

        Pentueen voi rekisteröidä, vaikkei olisikaan kennelnimeä. Eli kuka tahansa, joka teettää pennut jotka täyttävät kyseisen rodun pevisan, voi rekisteröidä ne. Ei tarvitse olla kennelnimeä, eikä käydä kasvattajakurssia. Tässä tapauksessa kasvattajalla on kennelnimi, mutta pennut on rekisteröity ilman sitä.

        meneekö siinä joku raja, että kuinka monta pentuetta voi teettää rekisteröitäväksi samalta ihmiseltä, ilman, että tarvitsee kennelnimeä tai käydä kasvattajakurssia? :)


      • juyjytjuhrtg67j
        kasvattaja¤ kirjoitti:

        Pentueen voi rekisteröidä, vaikkei olisikaan kennelnimeä. Eli kuka tahansa, joka teettää pennut jotka täyttävät kyseisen rodun pevisan, voi rekisteröidä ne. Ei tarvitse olla kennelnimeä, eikä käydä kasvattajakurssia. Tässä tapauksessa kasvattajalla on kennelnimi, mutta pennut on rekisteröity ilman sitä.

        Jos kasvattajalla kennelnimi, niin eikö ole pakko rekata kaikki pennut sen alle?

        Vai voiko kasvattajalla rekata pentuja halutessaan ei-kenenkään nimelle? Mutta eikö koiranetissä silloin kuitenkin näy kasvattajan nimi ja sen yhteydessä hänen kennelnimensä?

        Voiko syy tuolle olla esim että pennuttanut emää liian usein?


      • kikkelitonttu
        juyjytjuhrtg67j kirjoitti:

        Jos kasvattajalla kennelnimi, niin eikö ole pakko rekata kaikki pennut sen alle?

        Vai voiko kasvattajalla rekata pentuja halutessaan ei-kenenkään nimelle? Mutta eikö koiranetissä silloin kuitenkin näy kasvattajan nimi ja sen yhteydessä hänen kennelnimensä?

        Voiko syy tuolle olla esim että pennuttanut emää liian usein?

        Monet kasvattajat käyttää myös kavereitaan bulvaaneina


      • 15+ 9
        juyjytjuhrtg67j kirjoitti:

        Jos kasvattajalla kennelnimi, niin eikö ole pakko rekata kaikki pennut sen alle?

        Vai voiko kasvattajalla rekata pentuja halutessaan ei-kenenkään nimelle? Mutta eikö koiranetissä silloin kuitenkin näy kasvattajan nimi ja sen yhteydessä hänen kennelnimensä?

        Voiko syy tuolle olla esim että pennuttanut emää liian usein?

        ei voi minun mielestäni olla liika pennutus syynä, sillä eikö ne säännöt mene niin, että jos koiralla on teettänyt 5 pentuetta (siis mukaan lukien ne, joissa pennut ovat syntyneet kuolleina), niin sen jälkeen saman nartun pentuja ei voida rekisteröidä!
        korjatkaa joku jos on vanhaa/väärää tietoa minulla, mutta mielestäni asia menisi siis noin.


      • outoa mh
        15+ 9 kirjoitti:

        ei voi minun mielestäni olla liika pennutus syynä, sillä eikö ne säännöt mene niin, että jos koiralla on teettänyt 5 pentuetta (siis mukaan lukien ne, joissa pennut ovat syntyneet kuolleina), niin sen jälkeen saman nartun pentuja ei voida rekisteröidä!
        korjatkaa joku jos on vanhaa/väärää tietoa minulla, mutta mielestäni asia menisi siis noin.

        kova rasitus emälle ja miksi ei jälkeläisiä käytettäisi?


      • 5 pentuetta.
        outoa mh kirjoitti:

        kova rasitus emälle ja miksi ei jälkeläisiä käytettäisi?

        minun mielestä 5 pentuetta on ok. varsinkin, jos vaikka joku pentue on syntynyt kuolleena.
        mutta sellaiset lyttynaamakoirat jotka ei voi synnyttääkkään luonnollisesti, jotka tarvitsevat aina keisarileikkauksn on eri asia..niille yksikin synnytys on liian kova rasite.


      • ei 5 :ttä
        5 pentuetta. kirjoitti:

        minun mielestä 5 pentuetta on ok. varsinkin, jos vaikka joku pentue on syntynyt kuolleena.
        mutta sellaiset lyttynaamakoirat jotka ei voi synnyttääkkään luonnollisesti, jotka tarvitsevat aina keisarileikkauksn on eri asia..niille yksikin synnytys on liian kova rasite.

        mikäs siinä on, ettei jälkeläisnäyttö riitä, että jatkaisi niistä ja säästäisi emää?


      • hattutätipiiperönro5
        ei 5 :ttä kirjoitti:

        mikäs siinä on, ettei jälkeläisnäyttö riitä, että jatkaisi niistä ja säästäisi emää?

        öööh.. ensinnäkin, ei ole eläinrääkkäystä teettää koiralle 5 pentuetta, jos koira on kaikinpuolin terve.
        ja kun koira täyttää 8 v, ei saa tehdä enää yhtään pentua, jotta taataan emän hyvinvointi, vanhempana on enemmän riskejä synnytyksessä.

        tietenkin paljon riippuu emän terveydestä, eihän kukaan ole niin typerä, että tekisi pennut, jos siitä olisi jokin kasvanut riski emän terveydelle.. aika tapauskohtaisesti kannattaa edetä, en tarkoittanut, että JOKA koiralla tulee teettää 5 pentuetta, vaan että 5 pentuetta on OK, kun koira on kaikin puolin terve jne.

        mutta kuten sanottu, lyttynaamakoirat ja muut jotka eivät pysyt lisääntymään luonnollisesti, voi yksikin pennutus olla liikaa! mutta terveelle koiralle, joka on kelvollinen jalostukseen, ei 5 pentuetta ole liikaa. 6:s on liikaa.


      • selitä pliis
        hattutätipiiperönro5 kirjoitti:

        öööh.. ensinnäkin, ei ole eläinrääkkäystä teettää koiralle 5 pentuetta, jos koira on kaikinpuolin terve.
        ja kun koira täyttää 8 v, ei saa tehdä enää yhtään pentua, jotta taataan emän hyvinvointi, vanhempana on enemmän riskejä synnytyksessä.

        tietenkin paljon riippuu emän terveydestä, eihän kukaan ole niin typerä, että tekisi pennut, jos siitä olisi jokin kasvanut riski emän terveydelle.. aika tapauskohtaisesti kannattaa edetä, en tarkoittanut, että JOKA koiralla tulee teettää 5 pentuetta, vaan että 5 pentuetta on OK, kun koira on kaikin puolin terve jne.

        mutta kuten sanottu, lyttynaamakoirat ja muut jotka eivät pysyt lisääntymään luonnollisesti, voi yksikin pennutus olla liikaa! mutta terveelle koiralle, joka on kelvollinen jalostukseen, ei 5 pentuetta ole liikaa. 6:s on liikaa.

        Millaisilla meriiteillä emä olisi niin loistava?

        En ymmärrä miten sieltä pennuista, jälkeläisnäyttö, ei siinä vaiheessa olisi jo kasvanut narttua, jälkeläistä, jota voitaisiin alkaa käyttämään? Jos ei jälkeläisiä voi käyttää, niin silloin emä ei olekkaan niin hyvä periyttäjä kuin kuvitellaan.


      • hattutätipiiperönro5
        selitä pliis kirjoitti:

        Millaisilla meriiteillä emä olisi niin loistava?

        En ymmärrä miten sieltä pennuista, jälkeläisnäyttö, ei siinä vaiheessa olisi jo kasvanut narttua, jälkeläistä, jota voitaisiin alkaa käyttämään? Jos ei jälkeläisiä voi käyttää, niin silloin emä ei olekkaan niin hyvä periyttäjä kuin kuvitellaan.

        käytännön syistä. kun haluaa pitää omat jalostuskoiransa tyytyväisinä elämänsä loppuun saakka samassa kodissa, mitä järkeä olisi ruveta haalimaan koko koiratarhaa emän jälkeläisistä itselleen ja pennuttaa niitä kerran ja taas jättää pentuja ja pennuttaa niitä sitten taas..? siitähän koiran hoito kärsisi, jos koiria on paljon, eli liikaa yhdelle ihmiselle hoidettavaksi!
        parempi on enintään 5 pentuetta tehnyt hyvin hoidettu, terve koira, kuin kymmenen koiraa, joilla yksi-kaksi pentuetta ja koirat huonosti hoidettu/arkoja kun eivät ole saaneet huomiota tarpeeksi jne..
        lisäksi on tuo näyttelykysymys. jos haluaa saada tasokkaita pentuja, pitää molemmilla vanhemmilla olla hyvät näyttelytulokset. terveystarkastukset jne. emän pentujen kohdalla joutuisi siis aloittamaan alusta.

        lisäksi kaikista pennuista ei välttämättä tule jalostuskelpoisia, vaikka molemmat vanhemmat olisivat kuinka hyviä. kaikkia koiria ei tule käyttää jalostukseen.


        nyt voisit sitten puolestasi perustella tarkasti, miksi ei saisi teettää viidettä pentuetta, miten koira siitä kärsisi (siis jos koiran terveys on kunnossa)???


      • Mitä idiootteja
        hattutätipiiperönro5 kirjoitti:

        käytännön syistä. kun haluaa pitää omat jalostuskoiransa tyytyväisinä elämänsä loppuun saakka samassa kodissa, mitä järkeä olisi ruveta haalimaan koko koiratarhaa emän jälkeläisistä itselleen ja pennuttaa niitä kerran ja taas jättää pentuja ja pennuttaa niitä sitten taas..? siitähän koiran hoito kärsisi, jos koiria on paljon, eli liikaa yhdelle ihmiselle hoidettavaksi!
        parempi on enintään 5 pentuetta tehnyt hyvin hoidettu, terve koira, kuin kymmenen koiraa, joilla yksi-kaksi pentuetta ja koirat huonosti hoidettu/arkoja kun eivät ole saaneet huomiota tarpeeksi jne..
        lisäksi on tuo näyttelykysymys. jos haluaa saada tasokkaita pentuja, pitää molemmilla vanhemmilla olla hyvät näyttelytulokset. terveystarkastukset jne. emän pentujen kohdalla joutuisi siis aloittamaan alusta.

        lisäksi kaikista pennuista ei välttämättä tule jalostuskelpoisia, vaikka molemmat vanhemmat olisivat kuinka hyviä. kaikkia koiria ei tule käyttää jalostukseen.


        nyt voisit sitten puolestasi perustella tarkasti, miksi ei saisi teettää viidettä pentuetta, miten koira siitä kärsisi (siis jos koiran terveys on kunnossa)???

        Oletko koskaaan kuullut sijoituksesta? Voi älyn väläys sentään. Mutta se siitä. Mielipiteesi on ihan omasi. Ole hyvä ja pidä se. Jos emä ei periytä jalosteukseen kelpaavia jälkeläisiä, niin miksi ylipennuttaa emää. Et nyt ymmärtänyt edes kysymystä, mutta hyvää loppuelämää. Kannattaa muuten lukea joku koirakirja.


      • hattutätipiiperönro5
        Mitä idiootteja kirjoitti:

        Oletko koskaaan kuullut sijoituksesta? Voi älyn väläys sentään. Mutta se siitä. Mielipiteesi on ihan omasi. Ole hyvä ja pidä se. Jos emä ei periytä jalosteukseen kelpaavia jälkeläisiä, niin miksi ylipennuttaa emää. Et nyt ymmärtänyt edes kysymystä, mutta hyvää loppuelämää. Kannattaa muuten lukea joku koirakirja.

        osaisitkohan pitää keskustelun siistinä, ilman turhan räkyttämistä(=lue nimittelyä)?

        vastasin asiallisesti kysymykseesi. ja kyllä, olen kuullut sijoituksesta.

        "Jos emä ei periytä jalostukseen kelpaavia jälkeläisiä, niin miksi ylipennuttaa emää."

        niimpä niin. nyt puhuttiinkin hyvästä emästä, jolla on näyttelyt ok ja jälkeläiset myös jalostukseen kelpaavia, mutta kaikkia koiria ei tarvitse käyttää jalostukseen. sitäkään ei voi ennustaa, että mikä tulevien pentujen terveys on, koska aina sattuu yllätyksiä, koska koiratkaan eivät ole täydellisiä todellisuudessa, sillä niille tulee yhtälailla sairauksia kuin muillekkin eläville, syystä ja toisesta. ja tosiaan, niiden sijoituskoirienkin kanssa aloitetaan "alusta"; näyttelyt, kokeet, terveystulokset jne..

        lisäksi minun mielestäni on hyvä odottaa eikä suin päin pennuttaa kaikkia mahdollisia koiria, sillä voi olla sellaisia perinnöllisiä sairauksia, jotka tulevat ilmi vasta vanhuusiällä! eli on hyvä, että teettää sillä yhdellä hyvällä nartulla 5 pentuetta (terveyden on oltava kunnossa), katsoo miten ne kehittyvät (myy ne vaikka harrastaviin tavallisiin koteihin, jotka eivät välttämättä käytä koiraa jalostukseen), on kuulolla emän vanhempien sairauksista jos sellaisia tulee, ja jos kaikki ok, niin siitä viidennestä pentueesta on hyvä ottaa omaksi/sijoituskoiraksi yksi lupaava pentu ja jatkaa sillä, ja taas katsoo, ennen kuin katuu. näin toimitaan pitkällä tähtäimellä rodun terveyden hyväksi. oletko ajatellut sitä?

        olet ilmeisesti lukenut paljon koirakirjoja, mutta todellisuus ei ole kiinnostanut, koska et ole kiinnostunut kuin omasta mielipiteestäsi. minä olen kiinnostunut tietämään:
        voisit puolestasi perustella tarkasti, miksi ei saisi teettää viidettä pentuetta, miten koira siitä kärsisi (siis jos koiran terveys on kunnossa)???
        en äsken saanut mitään perustelua, haukkumista vain. nyt odotan mielenkiinnolla, osaatko perustella asian, vieläpä asiallisesti?


      • 6+7
        Mitä idiootteja kirjoitti:

        Oletko koskaaan kuullut sijoituksesta? Voi älyn väläys sentään. Mutta se siitä. Mielipiteesi on ihan omasi. Ole hyvä ja pidä se. Jos emä ei periytä jalosteukseen kelpaavia jälkeläisiä, niin miksi ylipennuttaa emää. Et nyt ymmärtänyt edes kysymystä, mutta hyvää loppuelämää. Kannattaa muuten lukea joku koirakirja.

        5:n pentueen teettäminen koiralla ei ole ylipennuttamista. raja kulkee kuudessa.


      • kikkelitonttu
        6+7 kirjoitti:

        5:n pentueen teettäminen koiralla ei ole ylipennuttamista. raja kulkee kuudessa.

        heitetäänkö noppaa?


      • hattutätipiiperönro5 kirjoitti:

        osaisitkohan pitää keskustelun siistinä, ilman turhan räkyttämistä(=lue nimittelyä)?

        vastasin asiallisesti kysymykseesi. ja kyllä, olen kuullut sijoituksesta.

        "Jos emä ei periytä jalostukseen kelpaavia jälkeläisiä, niin miksi ylipennuttaa emää."

        niimpä niin. nyt puhuttiinkin hyvästä emästä, jolla on näyttelyt ok ja jälkeläiset myös jalostukseen kelpaavia, mutta kaikkia koiria ei tarvitse käyttää jalostukseen. sitäkään ei voi ennustaa, että mikä tulevien pentujen terveys on, koska aina sattuu yllätyksiä, koska koiratkaan eivät ole täydellisiä todellisuudessa, sillä niille tulee yhtälailla sairauksia kuin muillekkin eläville, syystä ja toisesta. ja tosiaan, niiden sijoituskoirienkin kanssa aloitetaan "alusta"; näyttelyt, kokeet, terveystulokset jne..

        lisäksi minun mielestäni on hyvä odottaa eikä suin päin pennuttaa kaikkia mahdollisia koiria, sillä voi olla sellaisia perinnöllisiä sairauksia, jotka tulevat ilmi vasta vanhuusiällä! eli on hyvä, että teettää sillä yhdellä hyvällä nartulla 5 pentuetta (terveyden on oltava kunnossa), katsoo miten ne kehittyvät (myy ne vaikka harrastaviin tavallisiin koteihin, jotka eivät välttämättä käytä koiraa jalostukseen), on kuulolla emän vanhempien sairauksista jos sellaisia tulee, ja jos kaikki ok, niin siitä viidennestä pentueesta on hyvä ottaa omaksi/sijoituskoiraksi yksi lupaava pentu ja jatkaa sillä, ja taas katsoo, ennen kuin katuu. näin toimitaan pitkällä tähtäimellä rodun terveyden hyväksi. oletko ajatellut sitä?

        olet ilmeisesti lukenut paljon koirakirjoja, mutta todellisuus ei ole kiinnostanut, koska et ole kiinnostunut kuin omasta mielipiteestäsi. minä olen kiinnostunut tietämään:
        voisit puolestasi perustella tarkasti, miksi ei saisi teettää viidettä pentuetta, miten koira siitä kärsisi (siis jos koiran terveys on kunnossa)???
        en äsken saanut mitään perustelua, haukkumista vain. nyt odotan mielenkiinnolla, osaatko perustella asian, vieläpä asiallisesti?

        No minä en näe yhtään pätevää syytä pennuttaa ja lisätä johonkin kantaan jonkun koiran geenejä 5 pentueen verran.Tuo on pelkkää määrän lisäämistä,ja jalostuksellisesti ei siis mitenkään oleellista.
        Juu,hyvä odottaa,mutta mitä tekemistä sillä on tuon pennutusmäärän kanssa. Yhtä hyvin voi tehdä vähemmän pentueita,pitää väliä,että ne saadan terveystutkittua (rodunomaisesti) ym.sekä niitä seurattua.Ei siihen jälkeläisnäyttöön mitään isoja pentuemääriä tarvita...
        Nykypäivänä on jo joihinkin rotujen JTO:nkin laitettu,ettei turhan paljon suositella samaa koiraa käytettävän.Ei narttuja,eikä uroksia.
        Eli ei pitkään tähtäimen hyvään kasvatukseen tosiaan tarvi pennuttaa "pilvin pimein".Siihen riittää ihan muutamakin pentue ;)

        Mutta minuakin toki kiinnostaisi tietää,missä rodussa löytyy NIIN hyvää narttua geeneiltään,että sitä pitää käyttää noin suureen määrään pennutuksia...


      • hattutätipiiperönro5
        molossi kirjoitti:

        No minä en näe yhtään pätevää syytä pennuttaa ja lisätä johonkin kantaan jonkun koiran geenejä 5 pentueen verran.Tuo on pelkkää määrän lisäämistä,ja jalostuksellisesti ei siis mitenkään oleellista.
        Juu,hyvä odottaa,mutta mitä tekemistä sillä on tuon pennutusmäärän kanssa. Yhtä hyvin voi tehdä vähemmän pentueita,pitää väliä,että ne saadan terveystutkittua (rodunomaisesti) ym.sekä niitä seurattua.Ei siihen jälkeläisnäyttöön mitään isoja pentuemääriä tarvita...
        Nykypäivänä on jo joihinkin rotujen JTO:nkin laitettu,ettei turhan paljon suositella samaa koiraa käytettävän.Ei narttuja,eikä uroksia.
        Eli ei pitkään tähtäimen hyvään kasvatukseen tosiaan tarvi pennuttaa "pilvin pimein".Siihen riittää ihan muutamakin pentue ;)

        Mutta minuakin toki kiinnostaisi tietää,missä rodussa löytyy NIIN hyvää narttua geeneiltään,että sitä pitää käyttää noin suureen määrään pennutuksia...

        Kyllähän silloin tällöin tulee niitä NIIN hyviä narttuja vastaan, että 5:n pentueen teettäminen on hyväksyttävää, mutta se ei todellakaan tarkoita, että KAIKILLA koirilla kannattaa tehdä 5 pentuetta, ja edes kaikki koirat eivät ole soveltuvia ollenkaan jalostukseen :) ja joskus voi olla niin huono tuuri, että osa pentueista juurikin syntyy kuolleena, syystä tai toisesta.

        Kun minä sitä ihmettelen, että tuossa ylempänä joku väitti, että 5 pentueen teettäminen on liian kova rasitus emälle, eikä hän perustellut asiaa, että miksi ja miten koira 5:stä pentueesta kärsisi.
        kennelliittokin sanoo, että enintään 5 pentuetta/koira, eikä enintään 4 pentuetta/koira, vaan raja kulkee 5:ssä.
        (siis eihän tietenkään se tarkoita, että kaikilla kuuluisi teettää 5 pentuetta, mutta että se 5 pentuetta on sallittu) :)


      • hattutätipiiperönro5 kirjoitti:

        Kyllähän silloin tällöin tulee niitä NIIN hyviä narttuja vastaan, että 5:n pentueen teettäminen on hyväksyttävää, mutta se ei todellakaan tarkoita, että KAIKILLA koirilla kannattaa tehdä 5 pentuetta, ja edes kaikki koirat eivät ole soveltuvia ollenkaan jalostukseen :) ja joskus voi olla niin huono tuuri, että osa pentueista juurikin syntyy kuolleena, syystä tai toisesta.

        Kun minä sitä ihmettelen, että tuossa ylempänä joku väitti, että 5 pentueen teettäminen on liian kova rasitus emälle, eikä hän perustellut asiaa, että miksi ja miten koira 5:stä pentueesta kärsisi.
        kennelliittokin sanoo, että enintään 5 pentuetta/koira, eikä enintään 4 pentuetta/koira, vaan raja kulkee 5:ssä.
        (siis eihän tietenkään se tarkoita, että kaikilla kuuluisi teettää 5 pentuetta, mutta että se 5 pentuetta on sallittu) :)

        No laita nyt edes yksi linkki jalostustietojärjestelmään vaikka tai muuta faktaa,että minäkin voisin sitten nähdä,miten voi olla niin hyvä :),että niitä geenejä kannattaa lisätä viidenkin pentueen verran.

        Joo,kennelliiton mukaisesti 5 on sallittu.Toisaalta voi miettiä,että toisaalta myös kennelliitto itse on suosittanut myös esim. joidenkin rotujen ;) jto:n,ettei tarvi käyttää likikään noin monta kertaa...
        Ihmisiä ne kennelliitossakin on,omine intresseineen ;D

        Ja eihän noit kanto-ajat (varsinkin loppupuolella) ,synnytykset,pentueen hoitamiset ja palautuminen kuitenkaan ihan läpihuutojuttu ole ylipäätään.Ja jos ajattelee,että joka vuosi tehdään pentue,niin ei siinä paljon muuta ehdi narttu,kuin noiden juttujen kanssa vehkaamaan.
        Jos taas pidettäisiin välivuosia,niin tuleepa ikää...

        Ja tosiaan,joku jo mainitsikin sijoitussysteemistä ;)

        Minun mielestäni jo neljännen pentueen tekemiseen pitäisi olla narttu ja jälkeläisnäyttö aika huimaa.Koska sekin on jo määrällisesti paljon kantaan.Jos nyt niin huikeaa olisi,niin korkeintaan voisi sitten olla joku perusteltu poikkeuslupa-anomus ehkä paikallaan.
        Toisaalta jos katsoo noita kasvattajien pentumääriä,,joilla vitosen luokkaa pennutuksia on per narttu,ei nyt pahemmin kovin ihmeellistä jälkeläisseurantaa näytä (ainakaan tulosten perusteella) ole pahemmin tehneet...


      • hattutätipiiperönro5
        molossi kirjoitti:

        No laita nyt edes yksi linkki jalostustietojärjestelmään vaikka tai muuta faktaa,että minäkin voisin sitten nähdä,miten voi olla niin hyvä :),että niitä geenejä kannattaa lisätä viidenkin pentueen verran.

        Joo,kennelliiton mukaisesti 5 on sallittu.Toisaalta voi miettiä,että toisaalta myös kennelliitto itse on suosittanut myös esim. joidenkin rotujen ;) jto:n,ettei tarvi käyttää likikään noin monta kertaa...
        Ihmisiä ne kennelliitossakin on,omine intresseineen ;D

        Ja eihän noit kanto-ajat (varsinkin loppupuolella) ,synnytykset,pentueen hoitamiset ja palautuminen kuitenkaan ihan läpihuutojuttu ole ylipäätään.Ja jos ajattelee,että joka vuosi tehdään pentue,niin ei siinä paljon muuta ehdi narttu,kuin noiden juttujen kanssa vehkaamaan.
        Jos taas pidettäisiin välivuosia,niin tuleepa ikää...

        Ja tosiaan,joku jo mainitsikin sijoitussysteemistä ;)

        Minun mielestäni jo neljännen pentueen tekemiseen pitäisi olla narttu ja jälkeläisnäyttö aika huimaa.Koska sekin on jo määrällisesti paljon kantaan.Jos nyt niin huikeaa olisi,niin korkeintaan voisi sitten olla joku perusteltu poikkeuslupa-anomus ehkä paikallaan.
        Toisaalta jos katsoo noita kasvattajien pentumääriä,,joilla vitosen luokkaa pennutuksia on per narttu,ei nyt pahemmin kovin ihmeellistä jälkeläisseurantaa näytä (ainakaan tulosten perusteella) ole pahemmin tehneet...

        heh, en löytänyt sellaista linkkiä näin äkkiä silmäillen, mutta en sellaistakaan, joka kieltäisi 5:n pentueen, kun kuudettakaan ei suoranaisesti kielletä,vaikkakin tarvitaan erittäin kovat perusteet ja näytöt ja anomukset :) itse en kyllä 6:tta pentuetta hyväksyisi, koska voi laskea, että koira on jo silloin vanhempi, joten riskejä enemmän.

        "Minun mielestäni jo neljännen pentueen tekemiseen pitäisi olla narttu ja jälkeläisnäyttö aika huimaa.Koska sekin on jo määrällisesti paljon kantaan.Jos nyt niin huikeaa olisi,niin korkeintaan voisi sitten olla joku perusteltu poikkeuslupa-anomus ehkä paikallaan."

        tuosta asiasta olen eri mieltä, koska joissakin roduissa on oikeasti pienet pentuemäärät. otetaan esimerkki:
        koira saa 5 pentuetta
        -yhdessä kaikki syntyvät kuolleina
        -toisessa tulee 2 pentua
        -kolmannessa 3 pentua
        -neljännessä 1 pentu
        - ja viidennessä 2 pentua

        eli yhdeltä nartulta yht. 7 pentua. joten empä sanoisi, että on paljon määrällisesti kantaan, varsinkaan, jos melkein kaikki pennut päätyvät tavallisiksi kotikoiriksi, eivätkä jalostukseen.

        koirilla, joilla tulee vaikkapa kerralla jo 5-8 pentua, niin se 5:s pentue on kyllä liikaa. tai koirilla, joilla on vaikea synnytys(pennut tulevat keisarileikkauksella).


        tämäkin asia on niin, että aika tapauskohtaisesti täytyy edetä! mutta se on pääasia, että otetaan koiran hyvinvointi ja terveys hyvin huomioon! :)


      • ihme tyyppi
        hattutätipiiperönro5 kirjoitti:

        heh, en löytänyt sellaista linkkiä näin äkkiä silmäillen, mutta en sellaistakaan, joka kieltäisi 5:n pentueen, kun kuudettakaan ei suoranaisesti kielletä,vaikkakin tarvitaan erittäin kovat perusteet ja näytöt ja anomukset :) itse en kyllä 6:tta pentuetta hyväksyisi, koska voi laskea, että koira on jo silloin vanhempi, joten riskejä enemmän.

        "Minun mielestäni jo neljännen pentueen tekemiseen pitäisi olla narttu ja jälkeläisnäyttö aika huimaa.Koska sekin on jo määrällisesti paljon kantaan.Jos nyt niin huikeaa olisi,niin korkeintaan voisi sitten olla joku perusteltu poikkeuslupa-anomus ehkä paikallaan."

        tuosta asiasta olen eri mieltä, koska joissakin roduissa on oikeasti pienet pentuemäärät. otetaan esimerkki:
        koira saa 5 pentuetta
        -yhdessä kaikki syntyvät kuolleina
        -toisessa tulee 2 pentua
        -kolmannessa 3 pentua
        -neljännessä 1 pentu
        - ja viidennessä 2 pentua

        eli yhdeltä nartulta yht. 7 pentua. joten empä sanoisi, että on paljon määrällisesti kantaan, varsinkaan, jos melkein kaikki pennut päätyvät tavallisiksi kotikoiriksi, eivätkä jalostukseen.

        koirilla, joilla tulee vaikkapa kerralla jo 5-8 pentua, niin se 5:s pentue on kyllä liikaa. tai koirilla, joilla on vaikea synnytys(pennut tulevat keisarileikkauksella).


        tämäkin asia on niin, että aika tapauskohtaisesti täytyy edetä! mutta se on pääasia, että otetaan koiran hyvinvointi ja terveys hyvin huomioon! :)

        tarkoita sitä, että se olisi ok. Hieman eläinystävällisyyttä, etiikantajua ja edes perustiedot koiran jalostuksesta.

        MÄÄRÄ ei korvaa LAATUA.


      • hattutätipiiperönro5 kirjoitti:

        heh, en löytänyt sellaista linkkiä näin äkkiä silmäillen, mutta en sellaistakaan, joka kieltäisi 5:n pentueen, kun kuudettakaan ei suoranaisesti kielletä,vaikkakin tarvitaan erittäin kovat perusteet ja näytöt ja anomukset :) itse en kyllä 6:tta pentuetta hyväksyisi, koska voi laskea, että koira on jo silloin vanhempi, joten riskejä enemmän.

        "Minun mielestäni jo neljännen pentueen tekemiseen pitäisi olla narttu ja jälkeläisnäyttö aika huimaa.Koska sekin on jo määrällisesti paljon kantaan.Jos nyt niin huikeaa olisi,niin korkeintaan voisi sitten olla joku perusteltu poikkeuslupa-anomus ehkä paikallaan."

        tuosta asiasta olen eri mieltä, koska joissakin roduissa on oikeasti pienet pentuemäärät. otetaan esimerkki:
        koira saa 5 pentuetta
        -yhdessä kaikki syntyvät kuolleina
        -toisessa tulee 2 pentua
        -kolmannessa 3 pentua
        -neljännessä 1 pentu
        - ja viidennessä 2 pentua

        eli yhdeltä nartulta yht. 7 pentua. joten empä sanoisi, että on paljon määrällisesti kantaan, varsinkaan, jos melkein kaikki pennut päätyvät tavallisiksi kotikoiriksi, eivätkä jalostukseen.

        koirilla, joilla tulee vaikkapa kerralla jo 5-8 pentua, niin se 5:s pentue on kyllä liikaa. tai koirilla, joilla on vaikea synnytys(pennut tulevat keisarileikkauksella).


        tämäkin asia on niin, että aika tapauskohtaisesti täytyy edetä! mutta se on pääasia, että otetaan koiran hyvinvointi ja terveys hyvin huomioon! :)

        Ei sellaista löydykkään mikä kieltäisi sen 5,ei löydy montaa muutakaan lakiasetusta,millä puututtaisiin ylipäätään moneen muuhunkaan,saati koirien kasvatukseen. Mutta tuo on lähinnä moraalikysymys,ihan samoin kuin ylipäätään kasvatustoiminta ja valinnat.Oli sitten kysessä huimat pennutusmäärät,huonojen koirien käyttö,ym.ym. Toiset tekee hommat eettisemmin :) toiset taas ei :(
        Jos katsoit,niin niitä kyllä löytyy millä on 5 pentueetkin. Eikö niissä siis ollut riittävän hyviä? Millainen sitten on hyvä? Jos ei oikein löydy,niin eikös aika heikolta näytä systeemit noin ollen jo yleisvaikutelmiltaankin ;) ...

        Tuosta esimerkistäsi. Jos kysessä on rotu,missä pienet pentuemäärät,niin lähinnä kyse myös pienipopulaatioisesta rodussa.Niissä nimenomaan on myös syytä välttää runsasta yhden koiran käyttöä.Populaatio vielä helpommin tulee täyteen samaa geeniä ja pullonkaula lähestyy. Jos myös pieniä pentueita,niin kysessä usein saattaa olla myös heikosti synnyttävä eli sektio rotu.Ja josta itsekkin sanoit,että ei hyväksi noin monet.
        Jos ottaa sitten suoraan esimerkkisi,niin jos pennut ekassa syntyy kuolleena,eikä saada tietoa,miksi,niin kyseenalaistaisin jo ylipäätään seuraavat pentueet.Ehkä ei olekkaan ihan hyvä jalostusnarttu.Jos kumminkin vielä tehdään,niin mielestäni pitäisi odottaa toisen pentueen kasvua ainakin jokusen vuotta ja seurata sitä tarkoin.Eli seuraava pentue olisi noin 5 vuotiaalla,ehkä jopa 6.Seuraava olisikin sitten aikaisintaan jo 7...
        Siitä seuraava jo minun mielestäni viimeistään ihan turhan vanha.
        Eli ylipäätään ajatellen kolme synnytystä aivan riittävä ;)
        Jos kyseessä rotu,jolla normaalisti selkeästi isommat pentuemäärät,niin kolmen synnytyksen jälkeen jo sanoisin,niin eipä kovin hyvä jalostuskoira olisi kysessä.joten eipä senkään suhteessa ideaa enempää pennuttaa.

        Eli se hyvään pyrkivä jalostus on muutakin kuin teoria ;)

        Hyvinvointi on tosiaan tärkeää,ja siksikin olen sitä mieltä,että kuten sanoin,pennutukset kun eivät useinkaan ole mitään läpilyöntijuttuja,niin miksi niitä turhaan tehdä siinä määrin,ettei palautumisia kunnolla väliin mahdu.
        Mutta tosiaan,yhä mielelläni haluaisin nähdä jotain perusteita,miksi joku narttu on niin tärkeä,että sitä pitää "pennutusprojektissa" pitää noin suuren määrän sen elämästä.Jos sitten voisi nähdä muutakin näkökantaa kuin se kahiseva :D


      • hattutätipiiperönro5
        molossi kirjoitti:

        Ei sellaista löydykkään mikä kieltäisi sen 5,ei löydy montaa muutakaan lakiasetusta,millä puututtaisiin ylipäätään moneen muuhunkaan,saati koirien kasvatukseen. Mutta tuo on lähinnä moraalikysymys,ihan samoin kuin ylipäätään kasvatustoiminta ja valinnat.Oli sitten kysessä huimat pennutusmäärät,huonojen koirien käyttö,ym.ym. Toiset tekee hommat eettisemmin :) toiset taas ei :(
        Jos katsoit,niin niitä kyllä löytyy millä on 5 pentueetkin. Eikö niissä siis ollut riittävän hyviä? Millainen sitten on hyvä? Jos ei oikein löydy,niin eikös aika heikolta näytä systeemit noin ollen jo yleisvaikutelmiltaankin ;) ...

        Tuosta esimerkistäsi. Jos kysessä on rotu,missä pienet pentuemäärät,niin lähinnä kyse myös pienipopulaatioisesta rodussa.Niissä nimenomaan on myös syytä välttää runsasta yhden koiran käyttöä.Populaatio vielä helpommin tulee täyteen samaa geeniä ja pullonkaula lähestyy. Jos myös pieniä pentueita,niin kysessä usein saattaa olla myös heikosti synnyttävä eli sektio rotu.Ja josta itsekkin sanoit,että ei hyväksi noin monet.
        Jos ottaa sitten suoraan esimerkkisi,niin jos pennut ekassa syntyy kuolleena,eikä saada tietoa,miksi,niin kyseenalaistaisin jo ylipäätään seuraavat pentueet.Ehkä ei olekkaan ihan hyvä jalostusnarttu.Jos kumminkin vielä tehdään,niin mielestäni pitäisi odottaa toisen pentueen kasvua ainakin jokusen vuotta ja seurata sitä tarkoin.Eli seuraava pentue olisi noin 5 vuotiaalla,ehkä jopa 6.Seuraava olisikin sitten aikaisintaan jo 7...
        Siitä seuraava jo minun mielestäni viimeistään ihan turhan vanha.
        Eli ylipäätään ajatellen kolme synnytystä aivan riittävä ;)
        Jos kyseessä rotu,jolla normaalisti selkeästi isommat pentuemäärät,niin kolmen synnytyksen jälkeen jo sanoisin,niin eipä kovin hyvä jalostuskoira olisi kysessä.joten eipä senkään suhteessa ideaa enempää pennuttaa.

        Eli se hyvään pyrkivä jalostus on muutakin kuin teoria ;)

        Hyvinvointi on tosiaan tärkeää,ja siksikin olen sitä mieltä,että kuten sanoin,pennutukset kun eivät useinkaan ole mitään läpilyöntijuttuja,niin miksi niitä turhaan tehdä siinä määrin,ettei palautumisia kunnolla väliin mahdu.
        Mutta tosiaan,yhä mielelläni haluaisin nähdä jotain perusteita,miksi joku narttu on niin tärkeä,että sitä pitää "pennutusprojektissa" pitää noin suuren määrän sen elämästä.Jos sitten voisi nähdä muutakin näkökantaa kuin se kahiseva :D

        Voih. olenko selittänyt asian jotenkin niin vaikeaselkoisesti, että se on vaikeasti ymmärettävissä mitä ajan takaa/mitä tarkoitan? :D

        - tarkoitan, että 5 pentuetta SAA tehdä, mutta ei siihen tarvitse pyrkiä. mutta siis SAA.
        (ja siis rodusta riippuen, 5 pentuetta on edelleenkin ok, kun otetaan kaikki muutkin asiat huomioon! en nyt viitsi niitä tässä kaikkia mainita, mutta esim. väh. 10 kk palautumisaika, koiran terveys muut ominaisuudet jne.)
        ja tuosta moraalikysymyksestä, ei se ole paha ihminen, joka teettää koirallaan yhden pentueen, eikä se, joka teettää 5 pentuetta, siis jos kaikki muut asiat ovat kohdallaan. koiran hyvinvointi on silti tärkeintä kummallekkin-kumpikin tarkoittavat hyvää.
        yritän nyt vielä kertoa esimerkkiä:
        on kaksi ihmistä-toinen syö pelkästään kasviksia - toinen on sekasyöjä. molemmat tavat ovat hyväksyttäviä, ja heillä on syynsä toimia niin kuin toimivat. ihmisiä on joka lähtöön, kuten koiriakin. ja on monta tapaa tehdä oikein.

        - koiran hyvinvointi ja terveys on avainasemassa. koiran terveys (ja ikä tietysti myös)- määrää pentueiden määrän (ja keskinkertaisella, tai varsinkaan sairaalla/huonolla yksilöllä ei edes pentuja tehdä)

        "Tuosta esimerkistäsi. Jos kysessä on rotu,missä pienet pentuemäärät,niin lähinnä kyse myös pienipopulaatioisesta rodussa.Niissä nimenomaan on myös syytä välttää runsasta yhden koiran käyttöä.Populaatio vielä helpommin tulee täyteen samaa geeniä ja pullonkaula lähestyy. Jos myös pieniä pentueita,niin kysessä usein saattaa olla myös heikosti synnyttävä eli sektio rotu.Ja josta itsekkin sanoit,että ei hyväksi noin monet."

        Tuo on aivan totta, mutta ei pidä myöskään unohtaa, että on myös rotuja, joka ei ole pienipopulaatioinen, johtuen pitkään kestäneestä suosiosta koiranomistajien keskuudessa ( sekä esim. ulkomailta paljon tuonteja myös), mutta siis pentuemäärät pieniä. ja synnytys onnistuu luonnollisella tavalla!

        ja kyllä noita huonoon onneen päättyneitä synnytyksiä on yllättävän paljonkin, ja niitä, joissa pennut eivät ole tarpeeksi vahvoja syntyessään ja menehtyvät ensimmäisien päivien aikana. aina ei syy ole jalostukseen käytetyssä koirassa, vaan on myös tarttuvia sairauksia, joiden takia menee pieleen. mutta kuten sanoit, jos ei syy selviä/selviää että koirassa vika, niin homma kannattaa jättää sikseen.

        tässä on niin monta asiaa monessa, että kuten sanoin, tapauskohtaisesti kannattaa edetä! :)

        mielestäni sellaisten rotujen, joiden tiineys alkaa keinohedelmöityksellä, ja päättyy keisarileikkaukseen, tulisi kieltää kokonaan, koska ne koirat kärsivät paljon, siinä on koirien hyvinvointi kaukana :(

        toivottavasti osasin nyt ilmaista mielipiteeni selvemmällä tavalla.


      • kikkelitonttu
        hattutätipiiperönro5 kirjoitti:

        Voih. olenko selittänyt asian jotenkin niin vaikeaselkoisesti, että se on vaikeasti ymmärettävissä mitä ajan takaa/mitä tarkoitan? :D

        - tarkoitan, että 5 pentuetta SAA tehdä, mutta ei siihen tarvitse pyrkiä. mutta siis SAA.
        (ja siis rodusta riippuen, 5 pentuetta on edelleenkin ok, kun otetaan kaikki muutkin asiat huomioon! en nyt viitsi niitä tässä kaikkia mainita, mutta esim. väh. 10 kk palautumisaika, koiran terveys muut ominaisuudet jne.)
        ja tuosta moraalikysymyksestä, ei se ole paha ihminen, joka teettää koirallaan yhden pentueen, eikä se, joka teettää 5 pentuetta, siis jos kaikki muut asiat ovat kohdallaan. koiran hyvinvointi on silti tärkeintä kummallekkin-kumpikin tarkoittavat hyvää.
        yritän nyt vielä kertoa esimerkkiä:
        on kaksi ihmistä-toinen syö pelkästään kasviksia - toinen on sekasyöjä. molemmat tavat ovat hyväksyttäviä, ja heillä on syynsä toimia niin kuin toimivat. ihmisiä on joka lähtöön, kuten koiriakin. ja on monta tapaa tehdä oikein.

        - koiran hyvinvointi ja terveys on avainasemassa. koiran terveys (ja ikä tietysti myös)- määrää pentueiden määrän (ja keskinkertaisella, tai varsinkaan sairaalla/huonolla yksilöllä ei edes pentuja tehdä)

        "Tuosta esimerkistäsi. Jos kysessä on rotu,missä pienet pentuemäärät,niin lähinnä kyse myös pienipopulaatioisesta rodussa.Niissä nimenomaan on myös syytä välttää runsasta yhden koiran käyttöä.Populaatio vielä helpommin tulee täyteen samaa geeniä ja pullonkaula lähestyy. Jos myös pieniä pentueita,niin kysessä usein saattaa olla myös heikosti synnyttävä eli sektio rotu.Ja josta itsekkin sanoit,että ei hyväksi noin monet."

        Tuo on aivan totta, mutta ei pidä myöskään unohtaa, että on myös rotuja, joka ei ole pienipopulaatioinen, johtuen pitkään kestäneestä suosiosta koiranomistajien keskuudessa ( sekä esim. ulkomailta paljon tuonteja myös), mutta siis pentuemäärät pieniä. ja synnytys onnistuu luonnollisella tavalla!

        ja kyllä noita huonoon onneen päättyneitä synnytyksiä on yllättävän paljonkin, ja niitä, joissa pennut eivät ole tarpeeksi vahvoja syntyessään ja menehtyvät ensimmäisien päivien aikana. aina ei syy ole jalostukseen käytetyssä koirassa, vaan on myös tarttuvia sairauksia, joiden takia menee pieleen. mutta kuten sanoit, jos ei syy selviä/selviää että koirassa vika, niin homma kannattaa jättää sikseen.

        tässä on niin monta asiaa monessa, että kuten sanoin, tapauskohtaisesti kannattaa edetä! :)

        mielestäni sellaisten rotujen, joiden tiineys alkaa keinohedelmöityksellä, ja päättyy keisarileikkaukseen, tulisi kieltää kokonaan, koska ne koirat kärsivät paljon, siinä on koirien hyvinvointi kaukana :(

        toivottavasti osasin nyt ilmaista mielipiteeni selvemmällä tavalla.

        En ymmärrä enää mitään. Mikä avuksi?


      • hattutätipiiperönro5 kirjoitti:

        Voih. olenko selittänyt asian jotenkin niin vaikeaselkoisesti, että se on vaikeasti ymmärettävissä mitä ajan takaa/mitä tarkoitan? :D

        - tarkoitan, että 5 pentuetta SAA tehdä, mutta ei siihen tarvitse pyrkiä. mutta siis SAA.
        (ja siis rodusta riippuen, 5 pentuetta on edelleenkin ok, kun otetaan kaikki muutkin asiat huomioon! en nyt viitsi niitä tässä kaikkia mainita, mutta esim. väh. 10 kk palautumisaika, koiran terveys muut ominaisuudet jne.)
        ja tuosta moraalikysymyksestä, ei se ole paha ihminen, joka teettää koirallaan yhden pentueen, eikä se, joka teettää 5 pentuetta, siis jos kaikki muut asiat ovat kohdallaan. koiran hyvinvointi on silti tärkeintä kummallekkin-kumpikin tarkoittavat hyvää.
        yritän nyt vielä kertoa esimerkkiä:
        on kaksi ihmistä-toinen syö pelkästään kasviksia - toinen on sekasyöjä. molemmat tavat ovat hyväksyttäviä, ja heillä on syynsä toimia niin kuin toimivat. ihmisiä on joka lähtöön, kuten koiriakin. ja on monta tapaa tehdä oikein.

        - koiran hyvinvointi ja terveys on avainasemassa. koiran terveys (ja ikä tietysti myös)- määrää pentueiden määrän (ja keskinkertaisella, tai varsinkaan sairaalla/huonolla yksilöllä ei edes pentuja tehdä)

        "Tuosta esimerkistäsi. Jos kysessä on rotu,missä pienet pentuemäärät,niin lähinnä kyse myös pienipopulaatioisesta rodussa.Niissä nimenomaan on myös syytä välttää runsasta yhden koiran käyttöä.Populaatio vielä helpommin tulee täyteen samaa geeniä ja pullonkaula lähestyy. Jos myös pieniä pentueita,niin kysessä usein saattaa olla myös heikosti synnyttävä eli sektio rotu.Ja josta itsekkin sanoit,että ei hyväksi noin monet."

        Tuo on aivan totta, mutta ei pidä myöskään unohtaa, että on myös rotuja, joka ei ole pienipopulaatioinen, johtuen pitkään kestäneestä suosiosta koiranomistajien keskuudessa ( sekä esim. ulkomailta paljon tuonteja myös), mutta siis pentuemäärät pieniä. ja synnytys onnistuu luonnollisella tavalla!

        ja kyllä noita huonoon onneen päättyneitä synnytyksiä on yllättävän paljonkin, ja niitä, joissa pennut eivät ole tarpeeksi vahvoja syntyessään ja menehtyvät ensimmäisien päivien aikana. aina ei syy ole jalostukseen käytetyssä koirassa, vaan on myös tarttuvia sairauksia, joiden takia menee pieleen. mutta kuten sanoit, jos ei syy selviä/selviää että koirassa vika, niin homma kannattaa jättää sikseen.

        tässä on niin monta asiaa monessa, että kuten sanoin, tapauskohtaisesti kannattaa edetä! :)

        mielestäni sellaisten rotujen, joiden tiineys alkaa keinohedelmöityksellä, ja päättyy keisarileikkaukseen, tulisi kieltää kokonaan, koska ne koirat kärsivät paljon, siinä on koirien hyvinvointi kaukana :(

        toivottavasti osasin nyt ilmaista mielipiteeni selvemmällä tavalla.

        Saa,saa tehdä.Kuten sanoin,ei mikään laki sitä kiellä,se on vaan moraalinen kysymys,niinkuin moni muukin,miten kasvatustyönsä hoitaa.Itseasiassa valitettavasti...
        Mutta kuten hyvinvoinnista sanoin,että miksi koiran pitäisi olla hormoonituiskeessa ym."säännöllisesti" ,kun mikään pakko ei ole.Ja kuten sanoin,se ei todellakaan ole mitään läpihuutojuttuja.
        Tuosta pienipopulaatioisesta.Siitä kuulisin mielelläni esimerkin.Koska jos esim.yhtä koiraa käytetään suhteessa paljon enemmän,vaikkakin siihen rodun pentumäärän nähden,niin se lisää myös suhteettomasti samaa geeniä.Onhan niitä rotuja,kuten sanoin,että on jo jto:n laitettu,ja jossain rodussa myös urosrajoitus pevisaaakin,että vähän saataisiin hillittyä näitä "erinomaisten" koirien omistajia,jotka niin kovasti niitä "erinomaisia" yksilöitään haluaa käyttää...
        Ihan kuten sanoin,yleisestikkin linkin ,missä voisi nähdä,että on tosiaan olemassa narttua,joka niin hyvä periydyttäjä ja jälkeläisnäyttö hyvää,että yhdenkoiran geenejä on tarvinnut lisätä (oli sitten vaikka suhteutettuna rodun kokoon) ja monta vuotta peräkkän pennuttaa.Jotain kongreettista kun mielelläni haluaisin saada,että ymmärtäisin miksi pitää niin monesti pennuttaa.Eli se tarkoittaa nimenomaan näyttöä siitä,että niin erinomaisia periydyttäjiä sitten olisi,ja nimenomaan jälkeläisseurannan kautta,ei niinkään mutu...

        Kyllä minä ymmärsin mitä haluat kertoa,mutta haluaisin mielelläni tässä asiassa jotain kongreettista.Koska ajattelisin,että sinulla olisi kokemusta,jonka perusteella muodostaa mielipide.
        Toki mielipiteitä voi olla ilman mitään omaa kokemustakin,saati edes muutakaan kongreettista.Jossain asioissa vaan kiinnostaa tietää,mihin mielipide perustuu :)

        ps.Moraali ja pahuus ei ole ihan synonyymejä ;)
        Kasvatustyössä näkyy monenlaista.Aina ei ole sama kuin varsinaisessa merkityksessä sana paha,onneksi.Useinmiten voi puhua kyseenalaisesta kasvatustyöstä ;D
        .


      • hattutätipiiperönro5
        molossi kirjoitti:

        Saa,saa tehdä.Kuten sanoin,ei mikään laki sitä kiellä,se on vaan moraalinen kysymys,niinkuin moni muukin,miten kasvatustyönsä hoitaa.Itseasiassa valitettavasti...
        Mutta kuten hyvinvoinnista sanoin,että miksi koiran pitäisi olla hormoonituiskeessa ym."säännöllisesti" ,kun mikään pakko ei ole.Ja kuten sanoin,se ei todellakaan ole mitään läpihuutojuttuja.
        Tuosta pienipopulaatioisesta.Siitä kuulisin mielelläni esimerkin.Koska jos esim.yhtä koiraa käytetään suhteessa paljon enemmän,vaikkakin siihen rodun pentumäärän nähden,niin se lisää myös suhteettomasti samaa geeniä.Onhan niitä rotuja,kuten sanoin,että on jo jto:n laitettu,ja jossain rodussa myös urosrajoitus pevisaaakin,että vähän saataisiin hillittyä näitä "erinomaisten" koirien omistajia,jotka niin kovasti niitä "erinomaisia" yksilöitään haluaa käyttää...
        Ihan kuten sanoin,yleisestikkin linkin ,missä voisi nähdä,että on tosiaan olemassa narttua,joka niin hyvä periydyttäjä ja jälkeläisnäyttö hyvää,että yhdenkoiran geenejä on tarvinnut lisätä (oli sitten vaikka suhteutettuna rodun kokoon) ja monta vuotta peräkkän pennuttaa.Jotain kongreettista kun mielelläni haluaisin saada,että ymmärtäisin miksi pitää niin monesti pennuttaa.Eli se tarkoittaa nimenomaan näyttöä siitä,että niin erinomaisia periydyttäjiä sitten olisi,ja nimenomaan jälkeläisseurannan kautta,ei niinkään mutu...

        Kyllä minä ymmärsin mitä haluat kertoa,mutta haluaisin mielelläni tässä asiassa jotain kongreettista.Koska ajattelisin,että sinulla olisi kokemusta,jonka perusteella muodostaa mielipide.
        Toki mielipiteitä voi olla ilman mitään omaa kokemustakin,saati edes muutakaan kongreettista.Jossain asioissa vaan kiinnostaa tietää,mihin mielipide perustuu :)

        ps.Moraali ja pahuus ei ole ihan synonyymejä ;)
        Kasvatustyössä näkyy monenlaista.Aina ei ole sama kuin varsinaisessa merkityksessä sana paha,onneksi.Useinmiten voi puhua kyseenalaisesta kasvatustyöstä ;D
        .

        ..ja kun on liikaa samaa geeniä, ne virheet (piilossa olevat sairaudet) houkutellaan esille. tuo on hyvä juttu, että pevisaan on laitettu noita rajoituksia, kuinka monta jälkeläistä saa olla, sillä on montakin rotua, joilla on ongelmana tuo mainitsemasi pullonkaula efekti. siis silloinhan tarvitsisi käyttää mahdollisimman monia yksilöitä ja tärkeää olisi saada "uutta verta" ulkomailta.
        mutta rodussa, jossa on laaja populaatio (johtuen muusta syystä kuin suuresta pentuemäärästä), otaksun vahvasti, että suurin osa koirista ei päädy jalostuskäyttöön, vaan tavallisiksi kotikoiriksi. tällöin on perusteltua käyttää hyväksi havaittua yksilöä (tärkein kriteeri terveys mahd. pieni sukusiitosprosentti), ja luovuttaa pennut rakastaviin koteihin, joissa ei ole tarkoitusta teettää jälkeläisiä, vaan saada mahdollisimman terve ja hyväluonteinen ihmisen paras ystävä!

        joillekin koirille/roduille jopa 1 pentue on raskas, ja ei ole minunkaan mielestäni "läpihuutojuttu", mutta jotkut koirarodut ovat sellaisessa asemassa, että "luonto hoitaa homman", eikä koiralle siitä koidu haittaa. (mutta kuten todettu, kaikista ei siihen ole, eikä tarvitsekkaan olla ja että terveys on pääasia).
        ajattelen varmaan monimutkaisesti, mutta jos kaikilla koirilla olisi rajoituksena 1 pentue/koira, niin kävisi samalla lailla kuin ihmisille, ennen lapsia syntyi enemmän/perhe, nyt kolmekin on suuri määrä, ja keinohedelmöitystä tarvitaan, koska alentunut syntyvyyskin muuttaa perimää-pienempään suuntaan, ihmisistä on tullut hedelmättömämpiä. tietenkin siihen on muitakin syitä, mutta tuo on yksi niistä. pelkään vain, että ainakin joidenkin rotujen kohdalla tehdään suuri virhe, jos tuohon mennään, että keinohedelmöitys on tulevaisuudessa ainoa vaihtoehto. kun monimuotoisuutta tarvitaan, ja erilaisuutta tarvitaan. jos koira olisi luonnossa, se synnyttäisi enemmän kuin 5 pentuetta. tätä ei kannata mielestäni mennä siis peukaloimaan väärään suuntaan, vaan täytyisi edetä tapauskohtaisesti! (mutta siis kork. 5 pentuetta/koira maksimi)
        ja se ominaisuus, jota mielestäni tulisi käyttää kriteerinä monelle pentueelle yhdeltä nartulta/urokselta, on ehdottomasti terveys. kaikki muu tulee perässä. mutta koirat eivät kuitenkaan ole mitään ennalta arvattavia, vaan eläviä olentoja, mutta terveyteen ja pitkään ikään kannattaisi pyrkiä. se on ominaisuus, miksi samalta nartulta tarvittaisiin jopa 5 pentuetta, siis koiran terveys huomioon ottaen. harmi vain, että jalostusjärjestelmä ei kerro koirien elinikää ja sairauksia kattavasti, perinnöllisiäkin sairauksia kun on niin valtavan monta, kasvattaja joutuu tekemään oikean salapoliisin työn näitä asioita selvitettäessä.

        .........
        ja tuosta kennelliiton joistakin säännöksistä, koiran kasvatusta tehdään vaikeammaksi- se puhuu itsensä pussiin, että mahdollisimman monia eri yksilöitä tulisi käyttää- mutta toisaalta täytyy olla erittäin hyvät perusteet, miksi teettää nartulla pentuja (tarvitaan hyvät näyttely ja terveys ja testitulokset)- tässä päästään siihen, että kaikkea ei voi yksinkertaisesti saada! jos mahdollisimman monia eri yksilöitä tulisi käyttää, niin mistä ne sitten saadaan, sillä kaikki koirat eivät ole tähtiainesta! :D olen tullut vain yhteen johtopäätökseen; kennelliitto tekee bisnestä eläinlääkäreille ym tahoille, ja koiran terveys ja hyvinvointi tulee vasta perässä, sillä nuo tavoitteet eivät kulje todellakaan käsi kädessä-eikä täydellistä koiraa ole olemassakaan!
        ..........................


        mutta karkeasti sanottuna, kasvattajien erilaisia mielipiteitä on yhtä paljon kuin rotujakin ;) eikä toinen ole välttämättä sen vääremmässä tai oikeammassa, sillä koiran kasvatus ei ole niin yksioikoista, kaikki vaikuttaa kaikkeen!
        ps, olen hämmästynyt, että täällä syntyy asiallista keskustelua, koska joskus palstan taso.. on mitä on.. eli kiitos Sinulle asiallisista teksteistä :)


      • hattutätipiiperönro5 kirjoitti:

        ..ja kun on liikaa samaa geeniä, ne virheet (piilossa olevat sairaudet) houkutellaan esille. tuo on hyvä juttu, että pevisaan on laitettu noita rajoituksia, kuinka monta jälkeläistä saa olla, sillä on montakin rotua, joilla on ongelmana tuo mainitsemasi pullonkaula efekti. siis silloinhan tarvitsisi käyttää mahdollisimman monia yksilöitä ja tärkeää olisi saada "uutta verta" ulkomailta.
        mutta rodussa, jossa on laaja populaatio (johtuen muusta syystä kuin suuresta pentuemäärästä), otaksun vahvasti, että suurin osa koirista ei päädy jalostuskäyttöön, vaan tavallisiksi kotikoiriksi. tällöin on perusteltua käyttää hyväksi havaittua yksilöä (tärkein kriteeri terveys mahd. pieni sukusiitosprosentti), ja luovuttaa pennut rakastaviin koteihin, joissa ei ole tarkoitusta teettää jälkeläisiä, vaan saada mahdollisimman terve ja hyväluonteinen ihmisen paras ystävä!

        joillekin koirille/roduille jopa 1 pentue on raskas, ja ei ole minunkaan mielestäni "läpihuutojuttu", mutta jotkut koirarodut ovat sellaisessa asemassa, että "luonto hoitaa homman", eikä koiralle siitä koidu haittaa. (mutta kuten todettu, kaikista ei siihen ole, eikä tarvitsekkaan olla ja että terveys on pääasia).
        ajattelen varmaan monimutkaisesti, mutta jos kaikilla koirilla olisi rajoituksena 1 pentue/koira, niin kävisi samalla lailla kuin ihmisille, ennen lapsia syntyi enemmän/perhe, nyt kolmekin on suuri määrä, ja keinohedelmöitystä tarvitaan, koska alentunut syntyvyyskin muuttaa perimää-pienempään suuntaan, ihmisistä on tullut hedelmättömämpiä. tietenkin siihen on muitakin syitä, mutta tuo on yksi niistä. pelkään vain, että ainakin joidenkin rotujen kohdalla tehdään suuri virhe, jos tuohon mennään, että keinohedelmöitys on tulevaisuudessa ainoa vaihtoehto. kun monimuotoisuutta tarvitaan, ja erilaisuutta tarvitaan. jos koira olisi luonnossa, se synnyttäisi enemmän kuin 5 pentuetta. tätä ei kannata mielestäni mennä siis peukaloimaan väärään suuntaan, vaan täytyisi edetä tapauskohtaisesti! (mutta siis kork. 5 pentuetta/koira maksimi)
        ja se ominaisuus, jota mielestäni tulisi käyttää kriteerinä monelle pentueelle yhdeltä nartulta/urokselta, on ehdottomasti terveys. kaikki muu tulee perässä. mutta koirat eivät kuitenkaan ole mitään ennalta arvattavia, vaan eläviä olentoja, mutta terveyteen ja pitkään ikään kannattaisi pyrkiä. se on ominaisuus, miksi samalta nartulta tarvittaisiin jopa 5 pentuetta, siis koiran terveys huomioon ottaen. harmi vain, että jalostusjärjestelmä ei kerro koirien elinikää ja sairauksia kattavasti, perinnöllisiäkin sairauksia kun on niin valtavan monta, kasvattaja joutuu tekemään oikean salapoliisin työn näitä asioita selvitettäessä.

        .........
        ja tuosta kennelliiton joistakin säännöksistä, koiran kasvatusta tehdään vaikeammaksi- se puhuu itsensä pussiin, että mahdollisimman monia eri yksilöitä tulisi käyttää- mutta toisaalta täytyy olla erittäin hyvät perusteet, miksi teettää nartulla pentuja (tarvitaan hyvät näyttely ja terveys ja testitulokset)- tässä päästään siihen, että kaikkea ei voi yksinkertaisesti saada! jos mahdollisimman monia eri yksilöitä tulisi käyttää, niin mistä ne sitten saadaan, sillä kaikki koirat eivät ole tähtiainesta! :D olen tullut vain yhteen johtopäätökseen; kennelliitto tekee bisnestä eläinlääkäreille ym tahoille, ja koiran terveys ja hyvinvointi tulee vasta perässä, sillä nuo tavoitteet eivät kulje todellakaan käsi kädessä-eikä täydellistä koiraa ole olemassakaan!
        ..........................


        mutta karkeasti sanottuna, kasvattajien erilaisia mielipiteitä on yhtä paljon kuin rotujakin ;) eikä toinen ole välttämättä sen vääremmässä tai oikeammassa, sillä koiran kasvatus ei ole niin yksioikoista, kaikki vaikuttaa kaikkeen!
        ps, olen hämmästynyt, että täällä syntyy asiallista keskustelua, koska joskus palstan taso.. on mitä on.. eli kiitos Sinulle asiallisista teksteistä :)

        Kun ei minusta siltikään ole tarvetta sitä yhtä käyttää.Miksi ei voi käyttää jälkeläisiä? Ja vasta jälkeläisissähän koiran jalostusarvoa näkee.Ja kuitenkin niissä jälkeläisissä on jo hieman lisää toistakin geenipuolta,kun taas yhtä käyttämällä on asia eri. Käytännössä kuitenkin haluaisin nähdä ihan senkin faktana,että jos kasvattaja tekee ison pentuemäärän,niin ne geenit ei sieltä lähde myös isosti eteenpäin menemään.Eiköhän se ihan jotain muuta ole kyllä useinmiten. Se sitä paitsi edellyttäisi,että koirat voisi laittaa ej-rekisteriin ja ihan pelkillä syillä,että haluaa vaan rajoittaa niiden käyttöä.Se taas ei ole mahdollista.
        Kun se teoria ja käytäntö ei vaan kohtaa,ja ihmismielikin on niin outo,ettei siihen ole aina luottamista,sanoo ne ostajatkin mitä sanoo.

        Kyllä se pennutus on aina omanlaisensa projekti koiralle.Niin fyysisesti kuin psyykkisesti.Vaikka olisi "helppo" rotukin kyseessä.Siksi esim.minun arvostamani kasvikset ei (yksi syy) näe järkeä turhaan monia tehdä.Kuten en minäkään...
        En minäkään tarkoita,että pitäisi olla joko 1 pentue tai viisi. Minä katson sopivaksi määräksi (riippuen pentueitten koosta ym.) jotai 2 ja kolmen luokkaa. Siinä jo näkee myös jalostusarvon ihan perusteellisesti,jos homman hoitaa kunnolla eli eri uroksia käytetään,jälkeläisseurantaa tehdään ym.Ei mikään rotu sen enempää tarvi jalostusarvollisesti.

        Terveyteen ja pitkään ikään pitää pyrkiä.Kyllä näin. Mutta kun taas teoria ja käytäntö ei kohtaa ja 1 1 ei ole kaksi,niin yhtä kovasti käyttämällä ei ole oikotie onneen.Esim.koira,joka on huippu jossain,ei välttämättä sitä periydytä.Siihen vielä toisen puolen ja taustojen osuus. Eli taas tullaan jälkeläisnäyttöön ;) JOS sitä puolta haluttaisiin nähdä,niin ei sitä nähdä,kun vasta vuosien kuluessa ;) Ja siihenkään ei ole siis tarvis usealla pentueella ;).Ja lopulliset tulokset usein on mitattavissa ehkä vasta sitä seuraavissa sukupolvissakin.

        Tuohon kennelliiton toimintaan en nyt ota kantaa.Se on jo sitten oma juttunsa.Puolensa ja puolensa koko asiassa...
        Mutta toisaalta,ne asiat joita "suositellaan" jalostusyksilöille,ei minusta kyllä ole mitenkään liikaa.Näyttelyistä ei kovin kummoisia vaadita,ja terveystulokset on aina niitä,joita ehdottomasti aina kannatan.Enkä pelkästään jalostuskoirilla,vaan myös mahollisimman paljon kaikilla jälkeläisillä ;) Myös luonteenmittauksilla tuntuu monessakin rodussa olevan tarvetta,muidenkin kuin niissä,missä jo on...
        Muut vaatimukset yleensä on sitten ihan rotujärjestöjen itsensä sopivaksi katsomat,mitä sitten ovatkin.Yleensä niissä keskitytään nimenomaan heikkouksien minimoimisiin juuri nimenomaisen rodun ongelmissa. No onhan niitäkin rotuja,joilla porukka katsoo menevän niin hyvin,ettei mitään edes suosituksia pahemmin tarvi.Noh,onko näin,mene ja tiedä...
        Itse asiassa kennelliitto ei kovin paljon kasvattajia " kahlitse" ,itseasiassa voisi enemmänki ... :D
        Kennelliitto ei myöskään kiellä mitään peräkylän poikiakaan :D käyttämästä,ja nämä asiat onkin ihan kasvattajasta kiinni,haluaako niitä käyttää ja viitsiikö vaivaa nähdä asian eteen ;)

        "Jos koira olisi luonnossa". No viime kädessä en tuohon sano mitään,koska tutkimuksia en tiedä tehtäneen tuollaisista koirista.Koirat on myös ne,miten me käsitämme,ihan jalostuksen tuotteita,joten itse en vertaa niitä siksi mihinkään.Luonnossa eläimillä on niin omat kuvionsa,siis nimenomaan ihan puhtaasti luonnon eläimillä,laumakuvionsa laumaeläimillä ym.ym.ym.ja meidän koiramme ovat aika kaukana niistä asioista.

        Jos taas monimuotoisuutta haetaan,niin silloin viimekädessä tie on roturisteytykset.Ja rodun sisällä rajatut geenien eteenpäin levitykset ja useamman yksilön käyttö.Ja siihenhän ei keinohedelmöityksiä ihmeemmin tarvita.Tosin nekin on joskus ihan paikallaan.Mutta vain oikeista syistä.Niitäkin kun jotkut puolustaa ihan perimmäisten syitten ollessa ihan jotan muuta.Samoin kuin runsaita pennutusmääriä.
        Sorry,tuo viiminen ei ollut piikki,vaan tuo näkemys on ihan kongreettisesti tullut vastaan...
        Siksi niin mielelläni haluaisinkin nähdä edes jokusia esimerkkejä,missä näin ei ole.Kun valitettavasti kaikki tietämäni tapaukset puhuu jotain vähemmän mukavaa tarkoitusperää :(

        Ja kiitos kiitoksista.Harvemmin niitä saa,varsinkaan jos on erimieltä,heh :O)


      • 7 lapsen äiti
        kikkelitonttu kirjoitti:

        heitetäänkö noppaa?

        Luin ihan vain mielenkiinnolla keskustelua. en pidä viittä synnytystä pahana koiralle koska itselläni on jo 7 lasta.. 2 keisarileikkausta.. kauheaa jos joku sanoisi että viimeiset 2 olisi pitänyt jättää pois..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2063
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1149
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      731
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      547
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe