Akita asiaa...

Ansku?

mun äiti ja isi ei oo luvannu mulle akitaa eikä oo ees sanonu et ne miettii... ja mä näytän niille että mä pystyn huolehtimaan akitasta. mää herään kuudelta aamulla ja meen lenkille. sitten koulun jälkeen ja illalla. Alotan tän lenkki jutun maanantaina. toivon että joku kasvattaja kommentoi tähän. ja voisi antaa omia mielipiteitään akitasta. luen mielelläni !! KIITOS JOS JOKU KASVATTAJA VASTAA!!!!


p.s tietysty muutkin saa kommentoida tähän !

25

1033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin tääl

      akita ei ole aloittelijan rotu, eikä lapselle tai nuorelle sopiva....

      mielipide, kun on 30 vuotta koiraharrastusta takana.

      • Ansku?

        miksei muka olisi nuorel ?? :oo monilla nuorella on akita. mutt se taitaaki olla sun mielipide... ja vaikka just akita olis mun eka koira nii mitä välii ?? äidillä on ollu monia koiria !! ja varmaan saan vasta akitan ku oon 12-15


    • 2 akitaa kotona

      "miksei muka olisi nuorel ?? :oo monilla nuorella on akita. mutt se taitaaki olla sun mielipide... ja vaikka just akita olis mun eka koira nii mitä välii ?? äidillä on ollu monia koiria !! ja varmaan saan vasta akitan ku oon 12-15 " Akitoja ei kyllä monella nuorella ole niin että olisi täysin heidän oma koira. Perheen koirana eri asia. Koiraroduissa on eroja; esimerkiksi paimenkoiratyyppiset rodut on helppo kouluttaa mutta vaativat usein paljon aktivointia.
      Akita on alkukantainen, hyvin vahva koirarotu. Sillä on taipumusta olla hyvin sosiaalistettunakin koira-aggressiivinen ja se ei ole mikään pikkutyttöjen koira - jos ei ole henkisesti vahva omistaja akitalla, niin koira ottaa vallan perheessä. Jos koira ottaa perheessä vallan se alkaa näykkimään ja puremaan ja pompottaa muutenkin. Akitaa on käytetty suurriistan metsästyksessä ja myöhemmin koiratappeluissa. Pystytkö hallitsemaan alunperin karhun tappamiseen tarkoitettua koiraa, jos se lenkillä päättää riuhtoa raivokkaasti vastaantulevan koiran luokse? Koiraa täytyy kasvattaa muutenkin kuin antamaan tassua. Koiran omistaminen ei ole pelkästään sitä, että käytetään lenkillä, annetaan ruokaa ja heitellään palloa.
      Koirasta voi tulla tuhansien eurojen lääkärikulut. Sinun pitää siivota sen kusta ja paskaa lattialta aika lailla pentuaikana, ja lisäksi opettaa ettei se yksin ollessaan tuhoa koko taloa. Ja entä kun koira tulee murrosikään ja alkaa kokeilemaan rajojaan?
      Lisäksi se akita itsessäänkin maksaa 1000e kasvattajalta ja kyllä ne katsovat tarkasti etteivät aloittelijalle myy akitaa, akita on vaikeasti motivoitava koira ja vaatii kokemusta muustakin kuin cockerspanieleista.

      Taitaa olla Hopeanuoli sekoittanut pääsi. Jos haluat perheeseenne koiraa niin ei kyllä ehdottomasti akita ole teidän rotu.

      • hhmmjmm

        miksi haluat juuri akitan? vaikea rotu kyseessä.. ei kyllä riitä tällaisen rodun kohdalla perusteluksi joku, että se on hienon näköinen.
        tiedätkö koirien laumakäyttäytymisestä kuinka paljon? entä eroahdistuksen, remmiräyhäämisen, yms ongelmatilanteiden kanssa toimimisesta.
        entä onko sinulla jo heti koiraa hankkiessa varaa pistää n. 2000e siihen ja sen jälkeen vielä paljon lisääkin? osaatko hoitaa koiraa, esimerkiksi antaa sille onnettomuuden käydessä jotain ensiapua haavoihin jne? tiedätkö miten motivoidaan koiraa, joka ei pelkällä lelluttelulla ja namipalan vilautuksella suostu tekemään mitä haluat, niin kuin toiset rodut? ja onko sinulla voimia hallita niin valtavaa koiraa.


      • Vihainen Ansku?

        kyllä pystyn huolehtimaan siitä.


        JA HOPEANUOLI EI OLE SEKOITTANUT PÄÄTÄNI ! JA MISTÄ VOIT TIETÄÄ ETTÄ MEIDÄN PERHEELLE EI SOVI AKITA !! MIETI MITÄ PUHUT !!


      • Ansku?
        hhmmjmm kirjoitti:

        miksi haluat juuri akitan? vaikea rotu kyseessä.. ei kyllä riitä tällaisen rodun kohdalla perusteluksi joku, että se on hienon näköinen.
        tiedätkö koirien laumakäyttäytymisestä kuinka paljon? entä eroahdistuksen, remmiräyhäämisen, yms ongelmatilanteiden kanssa toimimisesta.
        entä onko sinulla jo heti koiraa hankkiessa varaa pistää n. 2000e siihen ja sen jälkeen vielä paljon lisääkin? osaatko hoitaa koiraa, esimerkiksi antaa sille onnettomuuden käydessä jotain ensiapua haavoihin jne? tiedätkö miten motivoidaan koiraa, joka ei pelkällä lelluttelulla ja namipalan vilautuksella suostu tekemään mitä haluat, niin kuin toiset rodut? ja onko sinulla voimia hallita niin valtavaa koiraa.

        Akita on sellainen rotu josta minä pidän. Tiedän paaaljon laumakäyttäytymisestä. On varaa pistää 2000e ja tiedän kaiken muunkin !! miksi kaikkien pitää aliarvioida minun hoitokykyjäni akitaan ??


      • 2 akitaa kotona
        Vihainen Ansku? kirjoitti:

        kyllä pystyn huolehtimaan siitä.


        JA HOPEANUOLI EI OLE SEKOITTANUT PÄÄTÄNI ! JA MISTÄ VOIT TIETÄÄ ETTÄ MEIDÄN PERHEELLE EI SOVI AKITA !! MIETI MITÄ PUHUT !!

        No vanhemmistasi en voi tietää, mutta ainakaan sinä et selvästi ole kypsä koiran omistajaksi. Tietenkin perheeseesi voi sopia akita, jos VANHEMMILLASI on siitä kokemusta ja he pystyvät sen hoitamaan; sinä korkeintaan leikkisit sen kanssa tai harjaisit yms pientä. En antaisi sinun ikäisesi lenkitettäväksi akitan kaltaista vahvaa koiraa.
        Miksi oikeasti haluat juuri akitan? Sinun pitäisi pystyä järkevästi ja rauhallisesti perustelemaan tuollainen asia.
        Akita on vahva, haastava rotu jolla ei ole halua miellyttää ihmistä. Se on useimmiten koira-aggressiivinen, ja rodun sisäsiittoisuusprosentti on korkea, samoin kuin rodussa on muutamia hyvin vakavia autoimmuunisairauksia. Akita on hieno rotu, mutta miksi juuri akita? Miksei joku joka on helpompi kouluttaa, jonka voi viedä koirapuistoon ja joka on terveempi?


      • Ansku?
        2 akitaa kotona kirjoitti:

        No vanhemmistasi en voi tietää, mutta ainakaan sinä et selvästi ole kypsä koiran omistajaksi. Tietenkin perheeseesi voi sopia akita, jos VANHEMMILLASI on siitä kokemusta ja he pystyvät sen hoitamaan; sinä korkeintaan leikkisit sen kanssa tai harjaisit yms pientä. En antaisi sinun ikäisesi lenkitettäväksi akitan kaltaista vahvaa koiraa.
        Miksi oikeasti haluat juuri akitan? Sinun pitäisi pystyä järkevästi ja rauhallisesti perustelemaan tuollainen asia.
        Akita on vahva, haastava rotu jolla ei ole halua miellyttää ihmistä. Se on useimmiten koira-aggressiivinen, ja rodun sisäsiittoisuusprosentti on korkea, samoin kuin rodussa on muutamia hyvin vakavia autoimmuunisairauksia. Akita on hieno rotu, mutta miksi juuri akita? Miksei joku joka on helpompi kouluttaa, jonka voi viedä koirapuistoon ja joka on terveempi?

        miksi kaikkien pitää aliarvioida minun kykyjäni suhteen ? ;O ja miksi minun pitää aina selittää miksi JUURI haluan akitan. Eikö se ole niin että haluaa sellasen koiran mistä pitää ? ja minun mielestäni akita on minun luonteelle sopiva ja piste.


      • jenny89
        Ansku? kirjoitti:

        miksi kaikkien pitää aliarvioida minun kykyjäni suhteen ? ;O ja miksi minun pitää aina selittää miksi JUURI haluan akitan. Eikö se ole niin että haluaa sellasen koiran mistä pitää ? ja minun mielestäni akita on minun luonteelle sopiva ja piste.

        Ihmiset vaativat täällä perusteluja akita-halullesi varmaankin siksi, koska
        - ikäiselläsi ei ole aivot vielä kehittyneet tarpeeksi, jotta pystyisit tekemään pitkän ajan tähtäimellä päätöksiä --> eli hetken mielitekoja tehdään ja halutaan (ja tämä on fakta, aivosi kehittyvät vielä kaksikymppiseksi, etenkin harkitsemiskykysi). Oletko miettinyt sitä että koira voi elää jopa 20 vuotiseksi? Eli jos olet nyt 12-15 vuotias, sinulla on yhä tuo sama koira kun olet 32-35 vuotias. Mitäs sitten kun täytät 18, ja tahdot mennä baareissa ja tapailla poikia? Luuletko meneväsi kuudelta aamulla lenkille krapulassa, vai sysäätkö koiran vanhemmillesi, kun itse tahdot bailata? Entäpä sitten kun muutat koulun perässä muualle? Koira on silloinkin mukanasi ja akita ei sovi minnekään kerrostalon yksiöön/ opiskelijan solukämppään!
        - oletko ennen hoitanut koiria kokopäiväisesti?
        - Mistä saat sen 2000 e. plus tulevat eläinlääkäri kustannukset?
        - Kun perheeseen hankitaan koira, se on KOKO PERHEEN VASTUU! Vanhempiesi koira se tulee olemaan loppu peleissä. Kokemuksena voin sanoa, että kun minä siskoni kanssa tahdottiin sinun iässä koiraa, se hankittiin. Mutta vanhemmat sanoivat että koulutus ja hoito on kokonaan meidän käsissä. Nyt 22 vuotiaana tajuan että tämä oli vanhemmiltani hyvin vastuutonta! Kyllä joo hoidettiin ja koira sai asianmukaiset lenkitykset yms. Mutta koska olimme VAIN 13 vuotiaita, emme tienneet koiran koulutuksesta mitään. VAIKKA olimme lukeneet miljoona koira kirjaa ja hoitaneet naapurin koiria. Koiramme ei tullut toimeen muiden koirien kanssa ja karkaili pihalta. Miksi näin, vaikka luulimme osaavamme kouluttaa sen? Koska olimme vielä lapsia tuolloin! Koira tarvitsee aikuisen kouluttajan, itsevarman johtajan! Tämän opin kantapään kautta. Ikävä kyllä.

        Totta kai voit näyttää vanhemmillesi että lupaat hoitaa koiraa täyspäiväisesti, mutta neuvoisin että istuisit kunnolla heidän kanssa pöydän äärelle, ja puhu heidän kanssaan kuin aikuiset ja vastuuntuntoisena nuorena tyttönä. Näytä että olet tosissasi :)

        Ymmärrän että Akita viehättää. Se on todella komea rotu, ja itsekin tahtoisin sellaisen. Mutta koska ymmärrän sen, että se on todella vaativa rotu, ja ylipäätänsä koiran koulutus vaatii aikaa ja hermoja, aloitamme mieheni kanssa luultavasti jollakin helpommalla rodulla. Esimerkiksi Laikat ovat todella hienoja koiria ja lapin porokoiraa olemme myöskin harkinneet. Aloita sinäkin jostakin toisesta rodusta, niin osaat sitten varmasti kouluttaa Akitasta hienon perhekoiran :) Harjoitus tekee mestarin, eikä pidä haukata liian isoa palaa ;) Täytyy käsittää kuinka iso vastuu koirassa on.

        Sinusta tulee varmasti vielä hyvä koiran omistaja, mutta älä hanki Akitaa vielä. Jos tällainen aikuinen, koiran omistajanakin ollut jo sanoo sen, kun itsekin tahtoisin kyseisen rodun, niin kannattaa uskoa ;D Hankitaan kummatkin Akitat sitten kun ollaan valmiita, eikös näin :)


      • 1 akitan omistaja
        2 akitaa kotona kirjoitti:

        No vanhemmistasi en voi tietää, mutta ainakaan sinä et selvästi ole kypsä koiran omistajaksi. Tietenkin perheeseesi voi sopia akita, jos VANHEMMILLASI on siitä kokemusta ja he pystyvät sen hoitamaan; sinä korkeintaan leikkisit sen kanssa tai harjaisit yms pientä. En antaisi sinun ikäisesi lenkitettäväksi akitan kaltaista vahvaa koiraa.
        Miksi oikeasti haluat juuri akitan? Sinun pitäisi pystyä järkevästi ja rauhallisesti perustelemaan tuollainen asia.
        Akita on vahva, haastava rotu jolla ei ole halua miellyttää ihmistä. Se on useimmiten koira-aggressiivinen, ja rodun sisäsiittoisuusprosentti on korkea, samoin kuin rodussa on muutamia hyvin vakavia autoimmuunisairauksia. Akita on hieno rotu, mutta miksi juuri akita? Miksei joku joka on helpompi kouluttaa, jonka voi viedä koirapuistoon ja joka on terveempi?

        Mikä vittu teitä ihmisiä oikeen vaivaa? Onko pakko aina pilata toisen haaveet? Minä olin itse 12,13 kun sain oman akitan ja vielä uroksen joka nyt teidän mielestänne on niin hirveän "itsepäinen" ja vaikea juu kyllähän se on itsepäinen, mutta se riippuu ihan koulutuksesta että kuinka sen kanssa pärjää, ihme ja kumma minä ainakin pärjäsin ja pärjään vieläkin kun olen 18
        Eikä se ole vetänyt minua yhtään minnekkään, luin kommentista että pitää välillä 100kg painoinen mieskin pitää sitä aisoissa, en voinutkin nauraa, sillä itse painoin tuolloin varmaan 30-40 kg eikä mitään ongelmaa , kuullostaa siltä että kasvatus on mennyt päin seiniä. Te jotka saatte nautintoa toisten kiusaamisesta, voitte oikeasti keksiä muuta tekemistä.


      • Vähän epäilen
        1 akitan omistaja kirjoitti:

        Mikä vittu teitä ihmisiä oikeen vaivaa? Onko pakko aina pilata toisen haaveet? Minä olin itse 12,13 kun sain oman akitan ja vielä uroksen joka nyt teidän mielestänne on niin hirveän "itsepäinen" ja vaikea juu kyllähän se on itsepäinen, mutta se riippuu ihan koulutuksesta että kuinka sen kanssa pärjää, ihme ja kumma minä ainakin pärjäsin ja pärjään vieläkin kun olen 18
        Eikä se ole vetänyt minua yhtään minnekkään, luin kommentista että pitää välillä 100kg painoinen mieskin pitää sitä aisoissa, en voinutkin nauraa, sillä itse painoin tuolloin varmaan 30-40 kg eikä mitään ongelmaa , kuullostaa siltä että kasvatus on mennyt päin seiniä. Te jotka saatte nautintoa toisten kiusaamisesta, voitte oikeasti keksiä muuta tekemistä.

        että koirasi ei ole ainakaan puhdas akita. Aika uskomaton tuuri sinulla käynyt, mutta älä silti tyttöhyvä oleta että kaikilla kävisi noin.


    • tilaitin

      Meille tuli akitan pentu joulukuussa 7 vkon ikäisenä. Teimme mieheni kanssa erikseen molemmat ns. koirarotutestin www-sivuilla. Molemmille tuli yhdeksi vaihtoehdoksi akita. Luimme huolella rotumääritykset ym. ja mietimme pitkään akitan hankkimista, koska meillä on kaksi nuorta kotona ja akitaa ei suositella ensimmäiseksi koiraksi. Joka tapauksessa päädyimme hankkimaan urospennun kasvattajalta. Olemme huomanneet, että akitalla ei ole ihan helppo luonne, vaikkakin meillä nakin voimalla pentu tottelee käskyjä. Siinä mielessä olen samaa mieltä, ettei akita ole lapsen hallittavissa oleva koirarotu. Itsekin joudun kaksin käsin pitelemään remmistä kiinni, kun pentumme haluaa lähemmin tehdä tuttavuutta toisen koiran kanssa. Ja pentu on nyt vasta 4 kk ja painaa 20 kg. Uroksen arvioitu paino aikuisena on n. 50 kg. Siinä todella helposti jää "kakkoseksi", jos koira ei syystä tai toisesta tottele.

      Se on ihan totta, että koiran (lemmikin) hankkiminen tulee olla koko perheen yhteinen päätös ja vastuuta hoitamisesta pitää olla kaikilla perheenjäsenillä!

    • 33

      No on kyllä vähän iso pentu. Oma akitanarttu vuoden ja 25kg ja on vielä pentueensa isosta päästä.. Enkä ole 50 kilosista uroksista kuullutkaan.. 40 kyllä.

    • Ansku?

      kiitos kaikille jotka on antanut mielipiteensä... jenny89 olet oikeassa. len ajatteluut aloitaa jostain aivan muusta rodusta, kultainen noutajaa olen harkinnut. olen itse miettinyt "miksi haluan juuri akitan" en kyllä saa siihen vieläkään vastausta... MUTTA silti hankin elämässäni akitan. ensin helpommat rodut ja sitten vaikeammat !!!!!!!!! :)

    • kutikuti

      " -.-
      miksi kaikkien pitää aliarvioida minun kykyjäni suhteen ? ;O ja miksi minun pitää aina selittää miksi JUURI haluan akitan. Eikö se ole niin että haluaa sellasen koiran mistä pitää ? ja minun mielestäni akita on minun luonteelle sopiva ja piste. "

      Ja tämän vuoksi täytyykin aloittaa keskustelu.

      Niin läppä~

    • Vanhempien tukemana

      Akita ei missään tapauksessa sovi nuorelle lapselle ensimmäiseksi koiraksi! Meillä on kohta 8kk akita- uros, ja 100kg painavan avomiehenikin on ajoittain pitää PENTUAMME kiinni hihnan päässä, mikäli tämä vain päättää mennä hajujen perässä. akita on kovapäinen koira, ja avomiehemme kanssa harkitsimme kaksi vuotta koiran ottamista, ja kävimme erinäisiä keskusteluja pennun kasvattajan kanssa. Sanoithan, että vanhempasi eivät ole suostuneet edes keskustelemaan Akitan ottamisesta? Ja edelleen 15- vuotiaskin on vielä liian nuori ottamaan päävastuun niin kovaluonteisesta koirasta. MInä kymmenen vuotta vanhempana voin sanoa, että olisin katunut ikuisesti, mikäli olisin ottanut akitan viisikin vuotta sitten..

    • lätsä pekka

      Mäkin haluaisin akitan, vaan pitää vielä huntsia. itellä on ollu 2 tiibetinmastiffia ja niiden luonne on samahkonlainen. Mitenkähän nuo akitat kestävät asua ulkona eristetyssä kopissa jos on -20 astetta?

    • lottis<3

      Ei kannata ottaa akitaa! Meil on akita ja se on kyl tosi söpö ja kiltti ja näin, mut jos se ois pelkästään mun oma nii en kyl millään pärjäis sen kans, oon siis 14. Mun vanhemmat ei ees anna mun mennä sen kans yksin ulos, koska sit ku se innostuu se vetää nii paljon et aika nopee oisin nurin varsinki jos tulee muit koirii. Muuten kyl pärjään sen kans hyvin ku just leikin ja harjailen sitä, mut ei tän ikänen kyl millään ainakaa mun mielest pysty hoitaan tollast koiraa nii paljon ku se tarvis. Meiän akita ei ees kauheesti välitä lapsist ja sen huomaa ku vertaa meiän toiseen koiraan joka on doobermanni nii se jaksaa aina leikkiä ja riehuu meiän kans, kun taas akita saattaa vähän aikaa viihtyy mun ja siskon seuras mut enemmän se on kuitenki isän koira (se ei ees tottele meit muita nii hyvin ku isää:D) Kyl mä kuitenki tykkään meiän akitast tosi paljon, mut ei se kyl ainakaa mun mielest sovi nuorelle!

    • jes jes

      Joo no ei nyt ehkä akitaa pikku tytölle. Täytyy muistaa et se on kovaluonteinen koira , kumppani ei leikkikaveri! :D

      • ....................

        Jep. Tietty nuorissakin on vastuullisia omistajia, muistaakseni nuorin joka sai ihan oman akitan oli 8-vuotias tyttö ja muutama nykyinen kasvattaja on siinä 12-13-vuotiaina ottanut ensimmäisen akitansa.

        Mutta suurin vaara näissä teini-ikäisissä ja sitä nuoremmissa akitan kyselijöissä on se, että halutaan koira joko siksi että a) se on "hopeanuoli" tai b) se on niin söpö ja nallekarhun näköinen.


      • vanhojakin hulluja
        .................... kirjoitti:

        Jep. Tietty nuorissakin on vastuullisia omistajia, muistaakseni nuorin joka sai ihan oman akitan oli 8-vuotias tyttö ja muutama nykyinen kasvattaja on siinä 12-13-vuotiaina ottanut ensimmäisen akitansa.

        Mutta suurin vaara näissä teini-ikäisissä ja sitä nuoremmissa akitan kyselijöissä on se, että halutaan koira joko siksi että a) se on "hopeanuoli" tai b) se on niin söpö ja nallekarhun näköinen.

        Kyllä kaiken ikäisistä löytyy sellaisia pelkkään ulkonäköön katsovia koirien lellijöitä, jotka hommaavat kaukkareita ja mastiffeja, koska ne "näyttävät selvästi helliltä sohvaperunoilta". Nykynuoret puhuvat jo aika vakavasti juuri koirarotujen haasteellisuuksista. Enemmän tunnen sellaisia eläkeläisiä kuin teinejä, jotka hankkivat koiria piittaamatta niiden rotujen luonteenpiirteistä.


    • jes jes

      Juurikin näin, mutta ajattelin jos 8 vuotias tyttö vie ison akitan lenkille nii kyllä siinä vie koira tyttöä eikä tyttö koiraa!

    • ölköljk

      Jo koon puolesta en suosittele akitaa lapsille enkä nuorille. Itse olen aikuinen, ja painan 60kg, miten hallitsisin koiraa joka painaa minua vain 10kg vähemmän? Siinä tulee esiin asia, että akita vaatii suuren kokonsa vuoksi sen erittäin hyvän koulutuksen. Fyysisellä voimalla ei voi tuon kokoista koiraa hallita, vaan täytyy olla henkinen yliote, ja valitettavasti monilla nuorilla ja lapsilla ei ole riittävää auktoriteettia toimia akitan kaltaisen koiran johtajana. Kun lukemani perusteella monilla aikuisillakaan ei ole ansaittuna koiransa kunnioitusta.

      Koiran koulutus lähtee aina siitä, että omistaja on se ehdoton auktoriteetti, turva ja oikeamielinen johtaja, joka toimii jokaisessa tilanteessa niin varmasti ja rauhallisesti, että koiran ei tarvitse kyseenalaistaa omistajansa johtajuutta. Joissain ihmisissä tämä ominaisuus on luonnostaan, jotkut saavat sen harjoiteltuaan ja valitettavasti kaikki eivät löydä omaa auktoriteettiaan koskaan. En ole nähnyt koskaan yhdelläkään lapsella tai nuorella niin vahvaa ja kehittynyttä omanarvontuntoa, että voisin koiran näkökulmasta luottaa täysin omistajani harkintakykyyn. Tässä suhteessa tulee esiin koirien erot. Alkukantaiset koirat omaavat niin tarkan intuition, että ne vaistoavat heti, jos omistajan rahkeet eivät riitä johtajuuteen. Silloin ne pyrkivät valtaan, ja jos ongelmaan ei puututa välittömästi, voi elo alkukantaisen koiran kanssa muuttuakin paratiisista helvetiksi. Kun taas "helpommat" koirat, jotka omaavat korkeamman miellyttämisenhalun eivät ole yhtä hanakoita kisaamaan johtajuudesta, ja jos kisaavatkin, se tapahtuu hienovaraisesti kiertämällä, ei suoraa haastamalla.

      Oletko miettinyt tilannetta, jossa sinun kanssasi samankokoinen koira haastaa sinut suoraan? Murisee ja uhittelee? Ei päästä sinua ohitseen, vaan estää kulkusi murisemalla ja näyttämällä hampaitaan? Omaatko riittävän korkean arvovallan ja uskalluksen, että tällaisessa tilanteessa et peräänny vaan otat sen minkä johtajan kuuluukin ottaa? Akitan kokoista koiraa et voita fyysisessä mittelössä, terrierin kokoisen koiran voit pyyhkäistä jalallasi kauemmas ja kävellä ohi, mutta akitaa et.

      Itse olen 30-vuotias, enkä uskoisi, että minusta löytyisi akitalle tarpeeksi auktoriteettia. Tai ehkä löytyisi, mutta en lähtisi koittamaan. Suosittelen elämään ensin jonkun muun alkukantaisen mutta pienemmän koirarodun kanssa, jolloin ymmärrät ensin, mitä tarkoittaa se, ettei koiralla ole miellyttämisenhalua. Sen jälkeen voisit harkita asiaa uudelleen.

    • Wimbaloo

      Sain kyllä hyvät naurut kun luin anskun viestejä... Jos koiran haluaa, yleensä pystyy selittämään MIKSI sen haluaa ja MIKSI TUNTUU SILTÄ, että koira sopisi omaan elämään. Ei siinä pelkkä halu riitä, täytyy harjoittaa realismia hyvinkin raa'alla kädellä.
      Itselläni olisi mielenkiintoa ottaa vaikka mitä harvinaisia ja vaativiakin koiria, mutta toistaiseksi koen vielä, ettei elämäntilanne moista salli, eli tyydyn johonkin ei-niin-vaativaan rotuun, vaikka hieman haastetta haluankin.
      On ihan hieno asia, jos jaksaa kiinnostua eri roduista eikä vain mene yhden rodun linjaa joka asissa, mutta tässä nyt vain kuvastuu itsepäinen "mä haluun!" asenne

      Onneksi kirjoittaja kuitenkin antoi ymmärtää että harkitsee jotakin hieman helpompaa rotua :)

      • niin´inpä

        Ja parasta hänen olisi noin kokemattomana hankkia narttu :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1947
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1336
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe